|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36
CITAT (Anki på Öland @ 19-12-2009, 10:01)  Så jägare och regering är alltså OK att vilja skjuta, men inte pedofiler..... då är man ett riktigt avskum om man vill det.... har jag förstått dig rätt?? Eller försvinner alla tidigare åsikter när man skriver i en ny tråd? Anki I det ena fallet är det ju barn som drabbas och i det andra vargar. Det är klart det är skillnad!  (obs. ironi) CITAT (Nauti @ 19-12-2009, 17:22)  Nej, men det finns ingen anledning till att skjuta varken pedofiler eller vargar. Jägarna däremot, de tycker jag vi kan bunta ihop och göra oss av med  Det är en ganska stor skillnad på de förstnämnda och jägare, jägarna har trots allt som hobby att skjuta ihjäl djur, helt och hållet för nöjes skull. Och pedofiler dödar barns själar helt och hållet för nöjes skull.
CITAT (Rose @ 20-12-2009, 14:50)  I det ena fallet är det ju barn som drabbas och i det andra vargar. Det är klart det är skillnad!  (obs. ironi) Sluta löjla dig som sagt.
CITAT (Nauti @ 20-12-2009, 14:53)  Sluta löjla dig som sagt. Är du mod här? Jag skriver väl vad jag vill så länge jag följer reglerna.
herkules
20-12-2009, 15:18
CITAT (Rose @ 20-12-2009, 14:54)  Är du mod här? Jag skriver väl vad jag vill så länge jag följer reglerna. tramsmaja
CITAT (herkules @ 20-12-2009, 15:18)  tramsmaja
Gunilla T
20-12-2009, 15:54
..och vad tycker Rose om vargjakten då?
herkules
20-12-2009, 17:45
jag har surfat runt på olika jaktforum nu, mycket skrämmande läsning vad det gäller varg (det var vad jag sökte efter) prat om fällor, skjuta mer än vad som är tilldelat, vilket vapen som ska användas, hur det ska lobbas för att få skjuta mer osv. till min stora glädje fann jag MÄN(!!) på dessa forum som säger att "nej, jag tänker inte skjuta varg".
*hatten av*
CITAT (Gunilla T @ 20-12-2009, 15:54)  ..och vad tycker Rose om vargjakten då? Den tycker jag inte om.
smuleborg
20-12-2009, 19:15
Naturskyddsföreningen " Licensjakt på varg strider mot EU-lagstiftningen". Klagan väcks till EU. EU styrs (informellt) av Frankrike...
CITAT (Rose @ 20-12-2009, 14:54)  Är du mod här? Jag skriver väl vad jag vill så länge jag följer reglerna. Frågan är varför du måste kasta ur dig en massa strunt som inte tillför någonting. Du behöver inte försöka få det att låta som att jag tycker och tänker en massa som jag uppenbarligen inte gör heller.
vitavargen
20-12-2009, 23:24
Vargjaktanhängare har sagt lite om likheter mellan pedofili och vargjakt. De har jämfört dessa två aktiviteter/brott.
Men en skillnad kan de inte förneka att pedofili försvaras inte av regeringen som har föreslagit och vill sätta igång en vargjakt.
CITAT (Nauti @ 20-12-2009, 22:39)  Frågan är varför du måste kasta ur dig en massa strunt som inte tillför någonting. Du behöver inte försöka få det att låta som att jag tycker och tänker en massa som jag uppenbarligen inte gör heller. Kanske bör du ställa din egen fråga till dig själv också? CITAT (zaaritha @ 19-12-2009, 01:42)  Du milde--vilket bråk! Det är naturligtvis ledsamt för dem vars tamboskap dödas av vargar! Men--björn, järv o s v.? En sak är säker dock--vi människor behöver inte vara rädda för vargen--de ger sej inte på oss--om de inte är skadade o trängda! Jag har stått 10 m från en varg--vi var nog lika häpna, båda! Vargen vände sej o gick sakta i väg. Jag stod kvar o var glad att jag fått se detta djur på så nära håll!
En upplevelse! Ja, det förstår jag att det måste ha varit!
herkules
21-12-2009, 08:59
CITAT (Rose @ 21-12-2009, 00:50)  Kanske bör du ställa din egen fråga till dig själv också? Inte det här fallet, det är du som hela tiden kommer in i trådar där jag skriver och löljar dig och påstår att jag tycker och tänker saker som jag inte gör och försöker få mig i dålig dager. Nu är det du som gått ifrån ämnet bara för att gnälla på mig över någonting som jag inte tycker. Känns det konstruktivt tycker du och tillför det särskilt mycket till tråden? Man kan tycka att du borde ha annat för dig än att följa efter mig på forumet och ryggdunka alla som säger emot mig eller någonting negativt om mig och om ingen gör det så hittar du på någonting att gnälla på, som inte har med tråden att göra. En del på forumet uppfattar mig säkert som dryg, men åtminstone är det inte för att jag sitter och förföljer folk för att helt omotiverat gnälla och klaga på dem hela tiden. Kan du inte delta i diskussionerna i stället för att dryga och löjla dig, om du nu inte håller med mig? Nu lägger jag ner det här så får tråden handla om vargar igen. Du får gärna starta en "Gnäll på nauti"-tråd om du vill. http://upprop.nu/83W2 Vilka hemska kommentarer, jag blir då bara mer och mer övertygad om att de åsikter jag tidigare betraktat som fördomar stämmer ganska väl överens med verkligheten.
herkules
21-12-2009, 20:38
har den här namninsamlingslistan varit uppe förr? om inte - skriv på när du vill och har tid.
herkules
22-12-2009, 11:27
sparvuggla
22-12-2009, 12:19
Jakt&Jägare hjärntvättar redan mentalt svaga jägare. Men när jag skrev i deras forum om vargspåraren som hotades till livet av tjuvjägare, så blev det förstås inte publicerad. Och kan ni tänka er, tidningen får skattemedel för att komma ut, alltså dina och mina pengar. Hur är det möjligt????
Aqvakul
22-12-2009, 12:25
CITAT (herkules @ 22-12-2009, 11:27)  skrämmande läsning - är det tioåriga pojkar som utgjuter sina pojkboksdrömmar...
herkules
22-12-2009, 12:29
CITAT (Aqvakul @ 22-12-2009, 12:25)  skrämmande läsning - är det tioåriga pojkar som utgjuter sina pojkboksdrömmar... det är svårt att inte skriva något förklenande om en del människors intelligens. kom på att jag har en gammal kärlek i sörsjön, undrar om han bor kvar och har sett någon varg tassa runt? det tål att tas reda på! edit: måste lära mig stava
CITAT (Anic @ 15-12-2009, 22:51)  vad heter de där stora vita hundarna som bor med sin flock och beskyddar dem med sitt liv? herdehund, pyreene?
Är inte de ett bra alternativ för boskapsägana att skaffa, eftersom vargar är rätt försiktiga lär de inte anfalla deras flock. inte så mkt dyrare att skaffa än bössan för att skjuta vargen skulle jag gissa.
Tycker det verkar vara mkt dåliga rykten och konstiga ideer kringa vargar det finns många stora vita vargskrämmarhundar. Italien har sin maremma, Ungern kuvacz och kommondor , Spanien - pyreneiska mastiffen - sen skall vi inte glömma den kaukasiska owczarkan med flera. Rätt utbildade tror jag dom skulle fungera alldeles utmärkt. Men jag tror Jordbruksverket har synpunkter på det där med att låta hundarna leva tillsammans med boskapen!
CITAT (zaaritha @ 19-12-2009, 01:42)  Du milde--vilket bråk! Det är naturligtvis ledsamt för dem vars tamboskap dödas av vargar! Men--björn, järv o s v.? En sak är säker dock--vi människor behöver inte vara rädda för vargen--de ger sej inte på oss--om de inte är skadade o trängda! Jag har stått 10 m från en varg--vi var nog lika häpna, båda! Vargen vände sej o gick sakta i väg. Jag stod kvar o var glad att jag fått se detta djur på så nära håll!
En upplevelse! "Min" varg var cirka 25 meter bort och jag fräste åt den så den sprang sin väg. Jag gillade inte att den skrämt rådjursflocken. Trodde det var en schäfer och det tog lite tid innan jag fick veta att vi hade en i närheten. Schäfrar finns inga i trakterna. Såg även en dag rester av en hare som tydligen blivit vargfrukost. CITAT (Rose @ 20-12-2009, 15:32)  och när det gäller de mindre trevliga så säger jag "måtte vargen ta dom"!
vitavargen
22-12-2009, 14:55
CITAT (gunvor @ 22-12-2009, 14:29)  ... Såg även en dag rester av en hare som tydligen blivit vargfrukost. ... Jo, vargen brukar begå sådana "brott" och just därför ska de dödas i grupp efter beslut av staten.
Om man inte kan förstå andra människors lidande kanske man ska prova att gå i dennes skor några dagar innan man uttalar sig på ett nedlåtande sätt och påstår att folk på landsbygden är klena till intelektet...
Nu ska vi ha jakt på varg även i Sverige... det har man i andra länder också och där är kontrollen på jakten klart mycket lägre.
Nån påstod att jag ville utrota vargen i Sverige... så är INTE fallet alls. Läs och förstå det jag skriver annars är det ingen mening med att svara eller bemöta mina inlägg.
Vi har ett nationellt mål om att ha högst 210 vargar i Sverige... nu har forskarna ju kommit fram till att dom vill skjuta bort 27 vargar under licensjakten plus ett tiotal på skyddsjakt (problemvargar som inriktat sig på samhällen och tamdjur) Enligt forskarna är det en tiondel av vargarna som kommer skjutas bort... det innebär ju att stammen nu är på 270 eller mer.
Nu vill forskarna flytta in varg från andra länder till Sverige... rabis och bandmask kan komma in i landet då. Vargarna ska då jagas med helikopter. Skjutas från helikopter... flyttas med bil till ett område där forskarna tycker att det är lämpligt att släppa ut djuren... släpps djuren för nära ett befintligt vargrevir riskerar forskarna att dom flyttade djuren dödas av andra vargar... Så nu kanske skåne och småland får sina vargar... det finns tydligen ett nybildat revir i Åkersberga utanför stockholm... vi får väl se hur lång tid det tar innan en rosa pudel går åt till vargmat.
Det här expermentet kostar som ni säkert förstår miljardbelopp... pengar man skulle kunna lägga på vård/omsorg och barn/skola istället.
Jag anser att vargarna ska finnas i dom naturreservaten vi har i Sverige... på mark som ägs av staten... det är statens vargar och markägarna måste få bestämma över sin egen mark. Ni som har trädgårdar vill ju bestämma om rådjur och grävling ska få finnas där... vari ligger skillnaden?
Piccante
23-12-2009, 13:14
CITAT (dahla @ 23-12-2009, 12:36)  Om man inte kan förstå andra människors lidande kanske man ska prova att gå i dennes skor några dagar innan man uttalar sig på ett nedlåtande sätt och påstår att folk på landsbygden är klena till intelektet...
Nu ska vi ha jakt på varg även i Sverige... det har man i andra länder också och där är kontrollen på jakten klart mycket lägre.
Nån påstod att jag ville utrota vargen i Sverige... så är INTE fallet alls. Läs och förstå det jag skriver annars är det ingen mening med att svara eller bemöta mina inlägg.
Vi har ett nationellt mål om att ha högst 210 vargar i Sverige... nu har forskarna ju kommit fram till att dom vill skjuta bort 27 vargar under licensjakten plus ett tiotal på skyddsjakt (problemvargar som inriktat sig på samhällen och tamdjur) Enligt forskarna är det en tiondel av vargarna som kommer skjutas bort... det innebär ju att stammen nu är på 270 eller mer.
Nu vill forskarna flytta in varg från andra länder till Sverige... rabis och bandmask kan komma in i landet då. Vargarna ska då jagas med helikopter. Skjutas från helikopter... flyttas med bil till ett område där forskarna tycker att det är lämpligt att släppa ut djuren... släpps djuren för nära ett befintligt vargrevir riskerar forskarna att dom flyttade djuren dödas av andra vargar... Så nu kanske skåne och småland får sina vargar... det finns tydligen ett nybildat revir i Åkersberga utanför stockholm... vi får väl se hur lång tid det tar innan en rosa pudel går åt till vargmat.
Det här expermentet kostar som ni säkert förstår miljardbelopp... pengar man skulle kunna lägga på vård/omsorg och barn/skola istället.
Jag anser att vargarna ska finnas i dom naturreservaten vi har i Sverige... på mark som ägs av staten... det är statens vargar och markägarna måste få bestämma över sin egen mark. Ni som har trädgårdar vill ju bestämma om rådjur och grävling ska få finnas där... vari ligger skillnaden? Markägare bestämmer inte över allt vilt på sin egen mark! en markägare kan inte själv bestämma om tilldelningen av jaktkvot på älg och rådjur tex. Jag kan hålla med om att det kan bli komplikationer med att flytta och plantera in vargar. dels är det en kostnadsfråga och dels en hälsofråga som du skriver. det vore ju bättre med en naturlig invandring och förnyelse av stammen men för att det ska vara möjligt så måste man stävja tjuvjakten i Norrland för väldigt få vargar lyckas invandra. Men frågan om inplantering är en konsekvens av att man vill (försöka utrota) hålla en så liten stam som 210 djur. Det är på gränsen till vad som är biologiskt hållbart för att stammen ska kunna överleva och ha en stor genetisk variation. En stam på ca 500 ind hade varit biologiskt hållbar men nu har regeringen gått vargmotståndarna till mötes och politiskt satt sig över all vedertagen populationsekologi och bestämt att 210 ska vara tillräckligt oavsett vad folk tycker om detta.
Överbölingen
23-12-2009, 13:31
När äldste sonen en gång var 8 år så meddelade han på jaktradion: ”Vi har skjutit ko och kalv”. Något år senare hade jaktledaren skjutit en kviga. Det var på den tiden man bar hem älgen, som det kallas ”skogsstyckad”. Sju eller nio bördor. Jesper frågade jaktledaren: ”Vad skall jag bära då?” Han fick ta inmaten, dvs lever, njurar, hjärta och tunga. En börda på drygt 12 kilo. Mycket för en nioåring. Han kämpade väl och levererade livsmedlen till jaktledarens hustru som blev glatt överraskad av den unge bäraren. Hans döttrar är numera med och hjälper till vid slakt och styckning. Det är inget märkvärdigt med det.
Vad det handlar om är olika kulturer, tänkesätt och livsstilar. Mig skulle det aldrig falla in att håna eller racka ner på oliktänkande så länge det inte strider mot gängse god ton och moral i umgängeslivet. Jag har många nära vänner som är veganer eller vegetarianer och inte scikanerar jag dem. Det går att göra mycket gott utan kött när de gästar oss.
Till syvende och sist handlar det om ömsesidig respekt.
God jul på er alla debatanter
vitavargen
23-12-2009, 15:05
CITAT (dahla @ 23-12-2009, 12:36)  Om man inte kan förstå andra människors lidande kanske man ska prova att gå i dennes skor några dagar innan man uttalar sig på ett nedlåtande sätt och påstår att folk på landsbygden är klena till intelektet... ...... (Nu har du försvarat vargjakt och det är varrgjaktmoståndarna du citerar) Kan du visa det inlägg, där "folk på landsbygden är klena till intellektet..."?
Aqvakul
23-12-2009, 15:10
CITAT (Överbölingen @ 23-12-2009, 13:31)  Till syvende och sist handlar det om ömsesidig respekt.
God jul på er alla debatanter
 Nog är det så allt..
vitavargen
23-12-2009, 15:12
CITAT (Överbölingen @ 23-12-2009, 13:31)  ... [/b] God jul på er alla debatanter
God Jul på dig åxå, Överbölingen!
herkules
24-12-2009, 08:53
CITAT (gunvor @ 24-12-2009, 08:42)  ja, man tror inte att det är sant tyvärr
*Stintan*
24-12-2009, 12:11
vitavargen
24-12-2009, 16:49
CITAT (gunvor @ 22-12-2009, 14:29)  ... och när det gäller de mindre trevliga så säger jag "måtte vargen ta dom"! Tror inte att vargen äter människor.
vitavargen
24-12-2009, 22:10
Ni som gillar varg och snö och missat svt2 ikväll kl. 21:05, får se detta: http://svtplay.se/v/1826079/naturfilm/jul_i_yellowstone
Överbölingen
25-12-2009, 01:04
Oavsett om man blir middag eller ej så är väl attacken av en varg något som är mindre trevligt? Det första är väl i så fall ointressant. I det läget bryr man sig inte längre.
herkules
25-12-2009, 01:21
CITAT (Överbölingen @ 25-12-2009, 01:04)  Oavsett om man blir middag eller ej så är väl attacken av en varg något som är mindre trevligt? Det första är väl i så fall ointressant. I det läget bryr man sig inte längre.  så klart det inte är trevligt, det är ju som att bli biten av en stor hund. det har jag blivit flera gånger, än så länge har jag inte fått för mig att jag ska skjuta någon trots allt, skulle en varg attackera mig i skogen, vilket jag finner tämligen otroligt att den skulle men i alla fall, så fick nog jag ta på mig skulden för det, finns ingen anledning för människor att gå i vägen för varg.
herkules
25-12-2009, 11:50
CITAT (vitavargen @ 23-12-2009, 15:05)  (Nu har du försvarat vargjakt och det är varrgjaktmoståndarna du citerar) Kan du visa det inlägg, där "folk på landsbygden är klena till intellektet..."? jag skrev # 319 "det är svårt att inte skriva något förklenande om en del människors intelligens", det kan vara det, eller så är det inlägget där jag kallar folk som bestämmer att varg ska skjutas och de som gör det för pappskallar, alltså jag tänker att en pappskalle kan ju inte ha något i skallen. mer än papper då.. ber om ursäkt om jag trampat på någons tår, hoppas att det inte gjorde för ont.
vitavargen
25-12-2009, 12:14
Dina inlägga har varit ganska snälla!
sparvuggla
25-12-2009, 12:50
8000 skjutglada jägare vill jaga varg.
Men vi som inte har anmält oss är ca 9 300 000 .......
Hur många % är det som vill se blod.....?
vitavargen
25-12-2009, 12:52
CITAT (sparvuggla @ 25-12-2009, 12:50)  8000 skjutglada jägare vill jaga varg.
Hur många % är det som vill se blod.....? mindre än en promille!
*Stintan*
25-12-2009, 13:10
CITAT (sparvuggla @ 25-12-2009, 12:50)  8000 skjutglada jägare vill jaga varg.
Hur många % är det som vill se blod.....? Skulle tro att det finns långt mer än 8000 skjutglada jägare. Jag tror inte att någon som inte gillar att skjuta är jägare. Sen att inte alla kanske har lust att skjuta vilka djur som helst är en annan sak. Siffran säger inte ett smack egentligen.
CITAT (*Stintan* @ 25-12-2009, 13:10)  Skulle tro att det finns långt mer än 8000 skjutglada jägare. Jag tror inte att någon som inte gillar att skjuta är jägare. Sen att inte alla kanske har lust att skjuta vilka djur som helst är en annan sak. Siffran säger inte ett smack egentligen. Det säger en hel del om hur liten grupp varghatarna/jägarna är och då blir det ganska oförståeligt hur de kan påverka så mycket och få som de vill. För inte borde väl en så liten grupp ha så mycket att säga till om? Det är trots allt många fler som vill ha kvar vargarna än det är som vill ha bort dem.
Jan Lindgren
25-12-2009, 14:27
Hej! De flesta människor i Sverige inser att vargar som dödar husdjur måste bort. Sedan finns det en liten grupp som inte vet så mycket om djur och natur. De inser inte vilka konsekvenser alltför många vargar på fel ställe medför. MVH Jan Lindgren
CITAT (Jan Lindgren @ 25-12-2009, 14:27)  Hej! De flesta människor i Sverige inser att vargar som dödar husdjur måste bort. Sedan finns det en liten grupp som inte vet så mycket om djur och natur. De inser inte vilka konsekvenser alltför många vargar på fel ställe medför. MVH Jan Lindgren Varför skulle de flesta inse det? Det vore väl rent utav korkat. De flesta lär snarare inse att man måste hålla koll på sina husdjur för att de inte skall råka illa ut. Det kvittar om det handlar om att ha en utekatt i trafikerade områden eller att ha får i vargtäta områden. Man kan knappast beskylla vargen för att den agerar utefter sina naturliga instinkter, däremot kan man beskylla ägaren för att inte ha beskyddat sina djur tillräckligt väl. Du vet lika väl som jag att det inte bara är stadsbor som vill ha kvar vargen, det är är bara ett korkat argument som inte har någon verklighetsgrund. Det är snarare en liten grupp som inte har koll på djur och natur som vill och tror att man kan plocka bort arter ur faunan och ur ekosystemen utan att det har någon effekt som vi inte kan kontrollera. En grupp som det fattas någonting eftersom de inte kan visa hänsyn, empati och sympati utanför de egna artgränserna.
*Stintan*
25-12-2009, 14:56
CITAT (Nauti @ 25-12-2009, 13:43)  Det säger en hel del om hur liten grupp varghatarna/jägarna är och då blir det ganska oförståeligt hur de kan påverka så mycket och få som de vill. För inte borde väl en så liten grupp ha så mycket att säga till om? Det är trots allt många fler som vill ha kvar vargarna än det är som vill ha bort dem. Tyvärr är det ju faktiskt inte bara en del jägare som vill ha bort vargen utan det finns massvis med vanliga människor som bor där det finns varg som också vill ha bort den. Dom har ju rätt till sina åsikter precis som alla andra. Läste för ett tag sedan en diskussion som fördes av varghatande hundägare som ansåg att vargen måste bort så att de tryggt kunde få ha sina hundar lösa på promenaderna i skogen och springande lösa hemma på gården utan att behöva vara rädda för att vargen skulle ta deras vovvar. Det var en rättighet att inte behöva ha varg i deras skog ansåg de. Mothugg sablades ner direkt. Så inte är det bara jägare som vill ha bort vargen.
sparvuggla
25-12-2009, 15:19
http://www.rovdjur.se/shi,12,1,487.htmlHela BRÅ:s rapport om kriminella jägare finns här: http://www.bra.se/dynamaster/file_archive/...l_jakt_webb.pdfMycket tänkvärt läsning om vad som händer i skogarna, dit lagens långa arm inte når. Och hur vittnen, familjemedlemmar mm. tom. polisen hotas till tystnad eller är inblandad.
herkules
25-12-2009, 15:52
CITAT (Nauti @ 25-12-2009, 14:33)  Varför skulle de flesta inse det? Det vore väl rent utav korkat. De flesta lär snarare inse att man måste hålla koll på sina husdjur för att de inte skall råka illa ut. Det kvittar om det handlar om att ha en utekatt i trafikerade områden eller att ha får i vargtäta områden. Man kan knappast beskylla vargen för att den agerar utefter sina naturliga instinkter, däremot kan man beskylla ägaren för att inte ha beskyddat sina djur tillräckligt väl. Du vet lika väl som jag att det inte bara är stadsbor som vill ha kvar vargen, det är är bara ett korkat argument som inte har någon verklighetsgrund. Det är snarare en liten grupp som inte har koll på djur och natur som vill och tror att man kan plocka bort arter ur faunan och ur ekosystemen utan att det har någon effekt som vi inte kan kontrollera. En grupp som det fattas någonting eftersom de inte kan visa hänsyn, empati och sympati utanför de egna artgränserna. håller med. jägarna är inte så många men de har mycket att säga till om, gammalt skit som kanske borde omvärderas i dagens moderna tid, tänker att sverige är ju inget bondland längre direkt... de har lobbat som fan för det här med varg och de har gett sig den på att den ska utrotas, med eller utan myndigheternas tillåtelse. helst med såklart men annars är det bara att skjuta och gräva, fint som snus det. tänk om alla skulle springa omkring och bete sig som jävla terrorister, skulle ju hamna i finkan direkt typ..
Margith
25-12-2009, 16:48
Den här tråden berör mig väldigt illa. Förra året löste 264 000 personer statligt jaktkort i Sverige, av dem var 14 500 kvinnor och 22 000 utlänningar. Nu anser sig 8 000 personer vara beredda att jaga varg. Gör det alla jägare till galningar som springer runt i skogen och skjuter på allt som rör sig???
Jag "roade" mig med att hämta lokaltidningen:
På första sidan står det "Sex års fängelse för knarklangare" och åklagaren kräver livstid för den 37-årige man som sköt sitt ex med en slaktpistol
Några sidor in i tidningen är det några stackare som krockat med en älg. De fördes till lasarett och viltspårare kontaktades för att söka efter den skadade älgen.... vilka tror ni viltspårarna var??
Jag bläddrar vidare i tidningen:
Fyra års fängelse för barnvåldtäkt... på samma sida: Häktad för kvinnofridskränkning
Sen orkade jag inte längre...
Aqvakul
25-12-2009, 17:01
CITAT (Margith @ 25-12-2009, 16:48)  Den här tråden berör mig väldigt illa. Förra året löste 264 000 personer statligt jaktkort i Sverige, av dem var 14 500 kvinnor och 22 000 utlänningar. Nu anser sig 8 000 personer vara beredda att jaga varg. Gör det alla jägare till galningar som springer runt i skogen och skjuter på allt som rör sig???
Jag "roade" mig med att hämta lokaltidningen:
På första sidan står det "Sex års fängelse för knarklangare" och åklagaren kräver livstid för den 37-årige man som sköt sitt ex med en slaktpistol
Några sidor in i tidningen är det några stackare som krockat med en älg. De fördes till lasarett och viltspårare kontaktades för att söka efter den skadade älgen.... vilka tror ni viltspårarna var??
Jag bläddrar vidare i tidningen:
Fyra års fängelse för barnvåldtäkt... på samma sida: Häktad för kvinnofridskränkning
Sen orkade jag inte längre... Jag förstår din upprördhet! Personligen så ser jag gärna att vi har varg i Sverige. Samtidigt så förstår jag att alla inte vill ha varg in på knutarna. Jag jagar inte, men känner flera mycket vettiga och kloka personer som gör det. Samtidigt avslöjar jaktsidorna ett antal skjutgalningar. Verkligheten är definitivt väldigt komplex. Lika lite som man ska dra alla grisbönder över en kam, lika idiotiskt är det att generalisera om vår jägarkår. En av våra mest populära kåsörer här på Odla kallar sig Överbölingen och är jägare. Vem kan koppla ihop denne kloke man från den jämtländska myllan med bilden av ett antal skjutgalna vargjägare? Sansa debatten! Visa respekt!
vitavargen
25-12-2009, 17:04
#347 :Vad ville du komma fram till?
vitavargen
25-12-2009, 17:09
CITAT (Aqvakul @ 25-12-2009, 17:01)  .... En av våra mest populära kåsörer här på Odla kallar sig Överbölingen och är jägare. Vem kan koppla ihop denne kloke man från den jämtländska myllan med bilden av ett antal skjutgalna vargjägare? Sansa debatten! Visa respekt! Det var vargjägare inne i tråden och försvarade vargjakt med hjälp av olika felaktiga information, men det var inte Överbölingen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|