Full version: 1600 jägare har
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36
dahla
CITAT (herkules @ 01-02-2010, 19:02) *
virrpannor?

Spela inte dum nu... du är ju faktiskt ganska bright... till skillnad från vissa andra... smile.gif
Aqvakul
CITAT (dahla @ 01-02-2010, 19:31) *
Spela inte dum nu... du är ju faktiskt ganska bright... till skillnad från vissa andra... smile.gif

giggle.gif tänka att du har så mycket självinsikt, dahla... giggle.gif
*Stintan*
CITAT (dahla @ 01-02-2010, 18:35) *
Om dom inte hade uttalat sig med att ta avstånd så skulle alla virrpannor tro att jägarförbundet och alla andra jägare står bakom en eventuell tjuvskjutning...

Jag frågade vad dom skulle sagt annars, inte vad du tror "alla virrpannor" skulle tro.
dahla
CITAT (*Stintan* @ 01-02-2010, 20:02) *
Jag frågade vad dom skulle sagt annars, inte vad du tror "alla virrpannor" skulle tro.

Vad tror du själv att dom skulle hade sagt annars då?
herkules
CITAT (dahla @ 01-02-2010, 20:19) *

hm ja, i vanliga fall har vi ju ett ordspråk inom jägarkåren som heter SGT - skjut gräv och tig men nu funkade ju inte så vi får helt enkelt ta avstånd?! flirting.gif
dahla
Okej, det var droppen... meningslöst att fortsätta skriva här.
*Stintan*
CITAT (dahla @ 01-02-2010, 20:19) *

För mig var det självklart sa jag ju och det betyder att jag inte kan tänka mig att dom skulle säga något annat.
Det tyckte väl även du vad jag förstår. Fast du var tvungen att lägga till en liten spydighet.
gnon49
Men om det inte är jägare som står för tjuvskyttet så måste det ju cirkulera illegala vapen ute i obygden.
folk som inte har vapenlicens. Eller?
sparvuggla
Varghatarna-tjuvjägare har gjort det igen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6528758.ab

herkules
CITAT (sparvuggla @ 02-02-2010, 08:39) *
Varghatarna-tjuvjägare har gjort det igen.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6528758.ab

trist att polisen redan från start har inställningen att de inte kommer lösa brottet - upp till 5 vargar tjyvskjuts varje år i dalarna, man upphör aldrig att förvånas. sen tycker de säkert (tjyvskyttarna alltså) att det är för jävligt med all kriminalitet i sverige ....
brott som brott eller?
Gossen Ruda
Tjuvjakt löser man inte via polisen
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 02-02-2010, 10:26) *

eftersom det är kriminellt så torde det vara polisens sak att ta fast dem och så ska de åtalas, dömas och få ett straff.
sparvuggla
CITAT (Gossen Ruda @ 02-02-2010, 10:26) *

Brott med vapen inblandade är extra allvarliga, och att förövarna tas fast ska prioriteras.
Gossen Ruda
Vet inte om budskapet hade svårt att komma fram men jag menade att sätta fast en tjuvjägare torde vara ett synnerligen svårt uppdrag.
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 02-02-2010, 12:26) *
Vet inte om budskapet hade svårt att komma fram men jag menade att sätta fast en tjuvjägare torde vara ett synnerligen svårt uppdrag.

jo så är det väl, de håller varandra om ryggen.
sparvuggla
CITAT (Gossen Ruda @ 02-02-2010, 12:26) *

Att det är svårt att sätta dit dom kriminella jägarna är svårt ja. Det har även Brottsförebygganderådet kommit fram till. Man jämför dessa kriminella jägare med Hells Angels.

http://www.bra.se/extra/measurepoint/?modu...kt%255fwebb.pdf
dahla
CITAT (sparvuggla @ 02-02-2010, 13:01) *
Att det är svårt att sätta dit dom kriminella jägarna är svårt ja. Det har även Brottsförebygganderådet kommit fram till. Man jämför dessa kriminella jägare med Hells Angels.

http://www.bra.se/extra/measurepoint/?modu...kt%255fwebb.pdf

Anette Nyqvist, Therese Monstad, Mikael Pyka, Johanna Hagstedt och Lars Korsell som gjorde "undersökningen" är ju alla jakthatare... BRÅ blev anmälda för hets mot folkgrupp och jag har för mig att åtalet ligger kvar i väntan på utredning.

Det var dessutom INTE BRÅ som gjorde jämförelsen Jägare - Hells Angels... det var media... däremot så fördummade man hela landsbygden genom att påstå att INGEN skulle våga vittna mot en jägare vilket man givetvis inte har belägg för...

Mikael Pyka brukar föreläsa om sitt jakthat hos rovdjursföreningen...
herkules
CITAT (dahla @ 02-02-2010, 13:23) *
Anette Nyqvist, Therese Monstad, Mikael Pyka, Johanna Hagstedt och Lars Korsell som gjorde "undersökningen" är ju alla jakthatare... BRÅ blev anmälda för hets mot folkgrupp och jag har för mig att åtalet ligger kvar i väntan på utredning.

Det var dessutom INTE BRÅ som gjorde jämförelsen Jägare - Hells Angels... det var media... däremot så fördummade man hela landsbygden genom att påstå att INGEN skulle våga vittna mot en jägare vilket man givetvis inte har belägg för...

Mikael Pyka brukar föreläsa om sitt jakthat hos rovdjursföreningen...

fast om man bor på en liten ort där alla känner alla och man umgås, hjälps åt, så inte 17 knasar man grannen utan att först tänka igenom konsekvenserna?
dahla
CITAT (herkules @ 02-02-2010, 13:38) *
fast om man bor på en liten ort där alla känner alla och man umgås, hjälps åt, så inte 17 knasar man grannen utan att först tänka igenom konsekvenserna?

Nej, dessutom så måste man inte ange en släkting här i Sverige... det utnyttas i vissa områden runt storstäder men fan ta den som gör det på landet...
herkules
CITAT (dahla @ 02-02-2010, 14:01) *
Nej, dessutom så måste man inte ange en släkting här i Sverige... det utnyttas i vissa områden runt storstäder men fan ta den som gör det på landet...

släkten är värst ..
dahla
CITAT
Vargforskare: Den biologiska knäckfrågan är om en tillfällig nivå på 210 svenska vargar är tillräcklig. Vårt svar är ja.

http://www.dn.se/opinion/debatt/sa-kan-var...addas-1.1037799
herkules
CITAT (dahla @ 02-02-2010, 18:11) *

jaha och hur många av dessa springer jägarnas ärenden då?
dahla
CITAT (herkules @ 02-02-2010, 18:22) *
jaha och hur många av dessa springer jägarnas ärenden då?

Ring och fråga dom...
herkules
sjösvedenborna sörjer alfaparet
sparvuggla
CITAT (herkules @ 03-02-2010, 12:07) *

Bara ännu ett bevis på hur löjliga vissa jägare är som försöker göra sig till talesman för hela landsbygden.
Vi som bor på landet vill ju ha naturen inpå oss med allt vad det innebär.
Får jag däremot syn på en jägare, börjar jag må illa.
herkules
Jägare bekänner färg
Politiker, ni lovade jakt på varg. Då skall det också bli så i slutändan, med eller utan er!

Var tredje varg skadeskjuten

Manifestation i Örebro

Tjyvjakt på varg i Sverige och Norge
dahla
CITAT

Rumänska Karpaterna (rött) skalenligt inlagt över Mellansverige.

SNF, WWF och SRF gick för en tid sedan ut med ett pressmeddelande om att Sverige har bland de lägsta vargtätheterna i Europa. Både Daniel och jag har redan kommenterat det i tidigare inlägg.

Jag roade mig med att använda exakt samma siffror, från LCIE, som de tre organisationerna använde för sin beräkning. Istället för att bara se på vargen räknande jag alla stora rovdjur. Det är ju trots allt de samlade rovdjurstryket som är intressant. Sverige hamnar då på andra plats i Europa. Bara ett enda land ha fler stora rovdjur än vi enligt statistiken, nämligen Rumänien. I Sverige har vi drygt 6000 stora rovdjur medan Vitryssland, som kom trea, inte har fler än 3000. Rumänien däremot hävdar att de har närmare 12000 stora rovdjur i Karpaterna, alltså en yta som inte är större än Dalarnas, Värmlands, Örebro och Gävleborgs län tillsammans!

- Varför kan inte vi ha lika höga tätheter i Sverige, när man utan problem kan ha det i Rumänien? Jag tror att de flesta har hört frågan och argumentet många gånger. Men är det verkligen sant?

Nu skall jag erkänna att jag inte varit i Rumänien och således inte heller i rumänska delen av Karpaterna. Men jag känner personer som varit där och alla är tveksamma till deras siffror. LCIE skriver om de rumänska vargsiffrorna att de bygger på "begränsad kvantitativ data och att ingen korrektion eller tolkning av materialet har gjorts!" På svenska betyder det, en ren gissning!

För björn och lodjur skriver man istället att uppskattningen har gjorts av experter! Inga inventeringar ligger alltså tillgrund för det uppgivna antalet rovdjur!

Om vi använder våra predationsdata från Sverige skulle de 12000 rovdjuren döda i storleksordningen 200000 bytesdjur årligen. Tyvärr har jag inte lyckats hitta bra siffror på klövviltstammarna i Rumänien. Det enda jag hittat är att rådjurstammen är på ca 150000 djur, i hela Rumänien. Endast en del av dem finns i Karpaterna. Förutom rådjur finns det vildsvin, kronhjort och gems i Rumänien. En mycket grov uppskattning är att det måste finnas minst en miljon klövvilt, enbart för att föda rovdjuren i Karpaterna. Problemet är att Rumänien också är ett bra jaktland. Jaktturismen är utbredd, inte minst i Karpaterna. Bytesdjurstammarna skall alltså räcka till troféjägare också. En stor kronhjort kostar 130000 kronor att fälla. En fin råbock i guldmedaljklass, en sådan som Guillou sköt, startar på 60000 kronor. Tror ni att alla dessa stora rovdjur är välkomna att döda trofédjur i de områdena? Nej, sanningen är med största sannolikhet att antalet stora rovdjur i Rumänien är kraftigt överdrivet. Sverige seglar därför upp som etta i Europa i antalet stora rovdjur. Inte riktigt den bild som SNF, WWF och SRF vill förmedla.

Källa: http://www.jagareforbundet.se/oew/default....h=&pid=2267
Piccante
och vilket snille på Jägarförbundet står för de spekulationerna ?
sparvuggla
CITAT (herkules @ 05-02-2010, 11:56) *
Jägare bekänner färg
Politiker, ni lovade jakt på varg. Då skall det också bli så i slutändan, med eller utan er!

Var tredje varg skadeskjuten

Manifestation i Örebro

Tjyvjakt på varg i Sverige och Norge

Översta länken:
Ännu en fjant som försöker göra sig till talesman för landsbygden.
Är så otroligt trött på såna här idioter.
herkules
CITAT (sparvuggla @ 05-02-2010, 19:08) *
Översta länken:
Ännu en fjant som försöker göra sig till talesman för landsbygden.
Är så otroligt trött på såna här idioter.

jo han visar sig ju inte vara ngt snille precis .. wink.gif
jag tycker ju att han gör bort sig å det grövsta, tänker bara några ur jägarkåren som han så ska de inte få gå lösa i skogen wink.gif
dahla
CITAT (herkules @ 05-02-2010, 19:50) *
jo han visar sig ju inte vara ngt snille precis .. wink.gif
jag tycker ju att han gör bort sig å det grövsta, tänker bara några ur jägarkåren som han så ska de inte få gå lösa i skogen wink.gif

Tycker ni att han har fel?
herkules
CITAT (dahla @ 05-02-2010, 20:52) *
Tycker ni att han har fel?

det var väl bara förnamnet?
dahla
CITAT (herkules @ 05-02-2010, 21:14) *
det var väl bara förnamnet?

Han visar vad många av era medmänniskor känner... har ni ingen empati och förståelse för era medmännisor?

Vad har han fel i för sakfråga?
herkules
CITAT (dahla @ 05-02-2010, 21:17) *
Han visar vad många av era medmänniskor känner... har ni ingen empati och förståelse för era medmännisor?

många? nu tar du väl ändå i?
och nej, vissa människor bryr jag mig inte om. men det är jag det - jag talar bara för mig.
sakfrågan - han skriver så mycket skit så det går knappt att läsa, han är ju bara så himla sur för att han inte får skjuta en varg och att han måste passa på sin hund när han jagar.
stackarn ...
dahla
CITAT (herkules @ 05-02-2010, 21:24) *
många? nu tar du väl ändå i?
och nej, vissa människor bryr jag mig inte om. men det är jag det - jag talar bara för mig.
sakfrågan - han skriver så mycket skit så det går knappt att läsa, han är ju bara så himla sur för att han inte får skjuta en varg och att han måste passa på sin hund när han jagar.
stackarn ...

herkules
CITAT (dahla @ 05-02-2010, 21:32) *

jag vet inte - menar du att jägarförbundets egentliga verksamhet går ut på att skjuta varg?

för ett sverige utan varg säger väl allt om denna gosse?
dahla
CITAT (herkules @ 05-02-2010, 21:43) *
jag vet inte - menar du att jägarförbundets egentliga verksamhet går ut på att skjuta varg?

för ett sverige utan varg säger väl allt om denna gosse?

Du vet inte vad han har fel i men du kritiserar honom ändå.

Jag menar ingenting... jag vill bara veta vad den här killen som du kritiserar har för sakfel i det han säger.

Medmänskligheten man talar om i trådar om politik är som bortblåst här...
herkules
CITAT (dahla @ 05-02-2010, 21:53) *
Du vet inte vad han har fel i men du kritiserar honom ändå.

jag kritiserar honom för att han skriver att regeringen har lovat honom och jägarförbundet jakt på varg (vilket dårarna fick) och nu när regeringen fått på skallen av större delen av sveriges befolkning och av en hel del forskare så backar de eventuellt, den här lirarn kan inte ta det. förmodligen kommer han skjuta varg i vilket fall som helst. jag kritiserar honom för att han vill utrota vargen.
Jag menar ingenting... jag vill bara veta vad den här killen som du kritiserar har för sakfel i det han säger.

om du inte menar någonting - varför skriver du då?
Medmänskligheten man talar om i trådar om politik är som bortblåst här...

här handlar det om vargens vara eller icke vara, blanda inte ihop trådarna.
Meriona
CITAT (dahla @ 01-02-2010, 20:43) *
Okej, det var droppen... meningslöst att fortsätta skriva här.

Ja tack gärna! tummenupp.gif Så kunde naturavdelningen vara riktigt trevlig sedan...
dahla
jaja...det är ju bra att ni helyllemänniskor är så perfekta... Jag blir hatad för att jag värnar om både människa och varg...

Lär er att det finns någonting mellan SVART OCH VITT!!!!!
herkules
CITAT (dahla @ 05-02-2010, 22:07) *
jaja...det är ju bra att ni helyllemänniskor är så perfekta... Jag blir hatad för att jag värnar om både människa och varg...
Lär er att det finns någonting mellan SVART OCH VITT!!!!!

vad menar du med helyllemänniskor? så är det väl inte, vi har alla våra fel och brister och jag hatar inte dig, det är faktiskt så att du fått mig att gapskratta mer än en gång! flirting.gif
dahla
jaja... ha kul med era vänner vargarna... skit i människorna...
herkules
CITAT (dahla @ 05-02-2010, 22:13) *
jaja... ha kul med era vänner vargarna... skit i människorna...

jo, människorna klarar sig men det gör inte vargarna om de ska jagas.
av människor.
Meriona
Jag hatar inte dig, jag hatar inte någon som jag kan namnge faktiskt. Däremot ser jag ner på dem som inte inser att vi har plats för åtminstone tusen vargar i vårt stora glesbefolkade land. Det ska inte skjutas några friska rovdjur i vårt land när det påstås vara för mycket vilt på vägarna som orsakar olyckor. Låt rovdjuren ta viltet, varför ska vi leka gud bara för att några människor med dåligt självförtroende ska få utlopp för sina begär?

Det finns tydligen vargar både alldeles utanför mitt bostadsområde och på mitt favoritpromenadområde, jag ser dem inte, men de finns där. Och det är jag glad för, jag kan låtsas och hoppas att den där busken som rörde sig var en varg. För det är väl vad jag får nöja mig med tillsvidare.
xlxl67
CITAT (Meriona @ 05-02-2010, 22:16) *
...
Det finns tydligen vargar både alldeles utanför mitt bostadsområde och på mitt favoritpromenadområde, jag ser dem inte, men de finns där. Och det är jag glad för, jag kan låtsas och hoppas att den där busken som rörde sig var en varg. För det är väl vad jag får nöja mig med tillsvidare.

Härligt att höra att de finns i din närhet o får leva vidare som alla andra jägare. Så mkt liv som dyker upp vid de mörka timmarna.
dahla
CITAT (Meriona @ 05-02-2010, 22:16) *
Däremot ser jag ner på dem som inte inser att vi har plats för åtminstone tusen vargar i vårt stora glesbefolkade land.

Så du är proffs på det här med rovdjur nu?

Att vi har flest rovdjur i europa tar ni ingen hänsyn till...

Stackars människor som kommer ivägen för er och era intressen när ni ska gå före och trycka ner andra människor...

usch vilken människosyn!!!
Meriona
CITAT (dahla @ 05-02-2010, 23:16) *
Så du är proffs på det här med rovdjur nu?

Att vi har flest rovdjur i europa tar ni ingen hänsyn till...

Stackars människor som kommer ivägen för er och era intressen när ni ska gå före och trycka ner andra människor...
usch vilken människosyn!!!

Har jag sagt att jag är proffs? När hände detta? confused.gif
Flest vargar i Europa, vad räknar du till Europa, är det bara Skandinavien då? whistling.gif
Trycka ner andra? Människosyn? Vilka rader läser du emellan egentligen? confused.gif

herkules
har ni läst det här?

förgiftat kött till vargar
*Stintan*
CITAT (herkules @ 06-02-2010, 11:34) *
har ni läst det här?

förgiftat kött till vargar

Hemskt!
sparvuggla

http://www.youtube.com/watch?v=vCby7C8Aea8

Den här blev aktuell efter vargjakten och handlar numera om jägare ist. för den ursprungliga
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon