|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36
CITAT (vitavargen @ 03-01-2010, 21:14)  Så du har inte skjutit en varg? Nej, vi har ingen tilldelning på varg i Stockholm ännu. Jag har däremot skjutit tre rävar med skabb... det talas mer och mer om rävar med skabb nu igen. För er som inte vet så är antalet rävar i Sverige nu lika stort som innan rävskabbsepidemin under 70 och 80-talet och risken finns nu att vi står inför en ny epidemi som hotar att slå ut både lo och varg utöver rävarna. Rävskabben får djuren att klia sig så till den milda grad att dom glömmer söka föda... dom dör således av svältoch förfrysning... hemskt ifall hundratusentals rävar åter igen kommer att slås ut av ett kvalster... jag hoppas att dom större rovdjuren som färdas längre sträckor INTE skyndar en epidemi...
herkules
03-01-2010, 22:27
CITAT (dahla @ 03-01-2010, 21:02)  Men du äter djur och mår bra av det även om det är någon annan som dödade djuret? Du kanske har en skinsoffa, skinhandskar, skinstövlar... dom växer inte heller på träd Jag har hört att det finns dom som slänger skinnet från grillad kyckling... tokigt! Det jag inte kan äta upp går till komposten... alternativt som föda till grävlingarna på marken. Hur gör du med överblivet kött du inte lyckas äta upp? hundarna får den mat jag inte äter upp. den här tråden handlar inte om mig eller dig, den handlar om vargjakten, hur den kunde tillåtas och hur den gick till. 12000 jägare visade vad de gick för, nu vet vi det och har att ta ställning för/emot. det är mycket politik i det här, utefter vad vi tycker väljer vi politiker. politiker skyller ifrån sig idag, säger att de blivit lurade av jägarkåren. detta är en skam för sverige, biologiskt mångfald, johejdu...
vitavargen
03-01-2010, 22:31
CITAT (dahla @ 03-01-2010, 21:32)  Nej, vi har ingen tilldelning på varg i Stockholm ännu. .... Bra, Skjut inga vargar!
herkules
03-01-2010, 22:42
CITAT (vitavargen @ 03-01-2010, 22:31)  Bra, Skjut inga vargar! de stackare som lyckats leta sig hit blir överkörda.
CITAT (vitavargen @ 03-01-2010, 22:31)  Bra, Skjut inga vargar! Vi har olika synsätt på det hela... du gör det du anser vara rätt och riktigt och jag sköter mig på mitt sätt... Jag jagar det jag får jaga på ett sätt som enligt Svensk lag anses vara etiskt riktigt och jag sjäv anser det vara försvarbart i mitt tycke. CITAT (herkules @ 03-01-2010, 22:42)  de stackare som lyckats leta sig hit blir överkörda. Det är bara en bråkdel som blivit påköra av det totala antalet som bevistar markerna här tillfälligt... Förra året hade vi en varg som gick över ekeröarna... alla passerar inte stora vägar... endast dom väl anpassade kommer överleva...
herkules
04-01-2010, 00:09
CITAT (dahla @ 03-01-2010, 23:35)  Vi har olika synsätt på det hela... du gör det du anser vara rätt och riktigt och jag sköter mig på mitt sätt...
Jag jagar det jag får jaga på ett sätt som enligt Svensk lag anses vara etiskt riktigt och jag sjäv anser det vara försvarbart i mitt tycke. Det är bara en bråkdel som blivit påköra av det totala antalet som bevistar markerna här tillfälligt...
Förra året hade vi en varg som gick över ekeröarna... alla passerar inte stora vägar... endast dom väl anpassade kommer överleva... ok, vi säger att du har övertygat mig (fast det har du inte men ändå) 27 vargar ska dödas för de är genetiskt sjuka. varför plockar man då inte, från jägarkåren, fram de 25 mest erfarna vargjägarna, de som varit med och inventerat vargstammen, de som kan genetik och vet precis vad vargen lider av, de som har jagat varg tidigare(nu pratar jag inte skoter/helikopterjakt), låter dessa människor följa vargen under den 1 1/2 månad som jakten SKULLE tagit och så dödar de 27 st genetiskt sjuka vargar. jag tänker att det skulle väl varit bättre än att släppa lös 12000 fullständiga idioter i skogen? om det stämmer så är alla 27 vargar dödade, 7 st skadeskjutna och ej hittade på 2 dagar. vad är det för massaker? hur vet de att de dödade de sjuka vargarna? det finns faktiskt inga ursäkter för detta.
*Stintan*
04-01-2010, 00:25
CITAT (dahla @ 03-01-2010, 23:35)  Vi har olika synsätt på det hela... du gör det du anser vara rätt och riktigt och jag sköter mig på mitt sätt...
Jag jagar det jag får jaga på ett sätt som enligt Svensk lag anses vara etiskt riktigt och jag sjäv anser det vara försvarbart i mitt tycke.
Det är bara en bråkdel som blivit påköra av det totala antalet som bevistar markerna här tillfälligt...
Förra året hade vi en varg som gick över ekeröarna... alla passerar inte stora vägar... endast dom väl anpassade kommer överleva... Gillar dom att simma för det måste ju ha blivit en rejäl simtur om den inte gick över broarna och sen tillbaka samma väg?
CITAT (herkules @ 04-01-2010, 00:09)  hur vet de att de dödade de sjuka vargarna? Nää... nu driver du med mig... eller hur? Alltså... vargarna är inte sjuka... men du vet vad inavel är hoppas jag... ALLA vargarna i Sverige härstammar från endast 3 vargar... så alla vargarna är bröder och systrar med varandra... deras gener blir dåliga... alla bär på samma gendefekter. Jag tycker faktiskt att du ska söka lite mer information om det här innan vi fortsätter argumentera i ämnet och det är inte illa menat alls.
CITAT (*Stintan* @ 04-01-2010, 00:25)  Gillar dom att simma för det måste ju ha blivit en rejäl simtur om den inte gick över broarna och sen tillbaka samma väg? Kolla hur mälaren och ekeröarna är placerat så ska du se att det bara är några hundra meter totalt som vi pratar om... Enligt vargspåraren från naturvårdsverket som var det absolut inte första gången han hade konstaterat varg på ekeröarna. Jag var där och visade vart spåren var och fick en god pratstund med honom... Nu vågar vi inte berätta om eventuella spår längre då hela skogarna dräller av folk som tror dom ska kunna se varg i flera veckor efter att någon har sett spår
*Stintan*
04-01-2010, 00:39
Det sas senast ikväll på TV att vargarna var sjuka p.g.a. inavel. Det var fel på ryggar och njurar o gud vet vad.
Antingen är väl djuren sjuka eller så är dom friska. Jag håller med Herkules. Hur vet man att det var dom sjuka djuren man sköt.
*Stintan*
04-01-2010, 00:48
CITAT (dahla @ 04-01-2010, 00:36)  Kolla hur mälaren och ekeröarna är placerat så ska du se att det bara är några hundra meter totalt som vi pratar om... Enligt vargspåraren från naturvårdsverket som var det absolut inte första gången han hade konstaterat varg på ekeröarna. Jag var där och visade vart spåren var och fick en god pratstund med honom... Nu vågar vi inte berätta om eventuella spår längre då hela skogarna dräller av folk som tror dom ska kunna se varg i flera veckor efter att någon har sett spår  Måste vara rätt långa metrar. Nej jag vet att det varit både varg och björn på öarna. Björnen såg jag själv från verandan. Det finns en skog som heter Vargskog där också så vem vet det har kanske funnits ett vargrevir där förr.
CITAT (*Stintan* @ 04-01-2010, 00:48)  Måste vara rätt långa metrar. Nej jag vet att det varit både varg och björn på öarna. Björnen såg jag själv från verandan. Det finns en skog som heter Vargskog där också så vem vet det har kanske funnits ett vargrevir där förr. Njae... så långt behöver det inte bli på vintern... isen ligger på många ställen... det är nog bara via bockholmsund och ut över björkfjärden det går båtar... skulle tro att det rör sig om max 100 meters simtur då... Ja, det därmed björnen var ju kul... folk trodde ju att det var en sankt bernadshund  Tur att ingen försökte fånga in "hunden"  Har du sett lokatterna också?
herkules
04-01-2010, 07:31
CITAT (dahla @ 04-01-2010, 00:28)  Nää... nu driver du med mig... eller hur? Alltså... vargarna är inte sjuka... men du vet vad inavel är hoppas jag... ALLA vargarna i Sverige härstammar från endast 3 vargar... så alla vargarna är bröder och systrar med varandra... deras gener blir dåliga... alla bär på samma gendefekter. Jag tycker faktiskt att du ska söka lite mer information om det här innan vi fortsätter argumentera i ämnet och det är inte illa menat alls. andreas carlgren stod så sent som igår i tv och talade om att vissa av dessa vargindivider hade dåliga ryggar, dåliga njurar mm och jag förmodar att det är de individer som skulle dödas? jag vet precis vad inavel är - det finns exempel på det i byar här i sverige och bland hundaveln, alla behöver inte dödas utan kan föra sina gener vidare om de paras med någon ickesläkting (tänker då bland annat på de fullt friska tikar och unghannar som dödades i lördags, perfekt vikt och i bra kondition). man tar ju alltid bort de mest sjuka eller så dör de vid födseln. det ska ju inte (som det ju sas tidigare) importeras vargar men vargar ska få lov att vandrar över gränsen till sverige för att kunna göra genpolen vidare. nu vet vi ju alla att det de vargar som råkar sticka nosen innanför sveriges gränser dödas tämligen omedelbart eftersom det aldrig kommit något nytt blod(?) i den svenska vargstammen. så hur görs urskiljningen mellan "frisk" och "sjuk" varg? hur ser man det när man susar fram på en skoter? sen undrade jag också varför inte själva dödandet kunde skötas av folk med erfarenhet och inte av folk som tycker det är MÄKTIGT att skjuta varg? jag tänker att hur det än är så satt över hälften av sveriges jägarkår hemma denna helg och undrade vad i helsicke det var som försigick. du efterlyser hela tiden fakta, det finns massor av fakta att läsa sig till OCH så finns det "fakta" som politiker och jägarkår levererar. sen finns ju det faktiska faktum vad som egentligen hände i lördags och i går. en diskussion ska naturligtvis innehålla fakta men den innehåller också känslor, frågor, tankar och funderingar. så - jag är ganska trött på ditt evinnerliga faktatjat. folk är inte dumma i huvudet eller driver med dig för att inläggen ej är fulla med statistik och underskrivna dokument. jag driver aldrig med någon. nästan aldrig i alla fall.
herkules
04-01-2010, 08:28
det ska bli intressant att få läsa alla obduktionsrapporter, trasiga ryggar, hjärtfel, njurfel mm.
Christina i Taxinge~
04-01-2010, 09:19
CITAT (herkules @ 04-01-2010, 00:09)  varför plockar man då inte, från jägarkåren, fram de 25 mest erfarna vargjägarna, de som varit med och inventerat vargstammen, de som kan genetik och vet precis vad vargen lider av, de som har jagat varg tidigare(nu pratar jag inte skoter/helikopterjakt), låter dessa människor följa vargen under den 1 1/2 månad som jakten SKULLE tagit och så dödar de 27 st genetiskt sjuka vargar. jag tänker att det skulle väl varit bättre än att släppa lös 12000 fullständiga idioter i skogen? om det stämmer så är alla 27 vargar dödade, 7 st skadeskjutna och ej hittade på 2 dagar. vad är det för massaker? Precis så tänkte jag skriva, men du satte orden perfekt!
Piccante
04-01-2010, 12:23
CITAT (herkules @ 04-01-2010, 00:09)  ok, vi säger att du har övertygat mig (fast det har du inte men ändå) 27 vargar ska dödas för de är genetiskt sjuka. varför plockar man då inte, från jägarkåren, fram de 25 mest erfarna vargjägarna, de som varit med och inventerat vargstammen, de som kan genetik och vet precis vad vargen lider av, de som har jagat varg tidigare(nu pratar jag inte skoter/helikopterjakt), låter dessa människor följa vargen under den 1 1/2 månad som jakten SKULLE tagit och så dödar de 27 st genetiskt sjuka vargar. jag tänker att det skulle väl varit bättre än att släppa lös 12000 fullständiga idioter i skogen? om det stämmer så är alla 27 vargar dödade, 7 st skadeskjutna och ej hittade på 2 dagar. vad är det för massaker? hur vet de att de dödade de sjuka vargarna? det finns faktiskt inga ursäkter för detta. Jag läste igår att i Dalarna hade man fällt 2 alfahannar.Det är bara alfahannarna i flocken som parar sig så jag funderade på om det är bra eller dåligt att man sköt alfahannar? Om de var genetiskt defekta så är det ju bra för då kan en annan hane komma till flocken och bli nästa alfahanne, förhoppningsvis är den då friskare. men om de var friska? tänk o mde var ett nytt tillskott till genpoolen som hade lyckats vandra in. då skulle det ju vara bäst att spara dom så att deras gener kunde föras vidare. Jakten borde ha varit bättre planerad med fokus på att skjuta av problemvargar och sjuka individer inte gå ut i skogen och skjuta till kvoten är full.
Aqvakul
04-01-2010, 12:25
CITAT (Markus_H @ 04-01-2010, 12:23)  Jakten borde ha varit bättre planerad med fokus på att skjuta av problemvargar och sjuka individer inte gå ut i skogen och skjuta till kvoten är full.
*Stintan*
04-01-2010, 13:06
CITAT (herkules @ 04-01-2010, 08:28)  det ska bli intressant att få läsa alla obduktionsrapporter, trasiga ryggar, hjärtfel, njurfel mm.  Frågan är väl om vi någonsin kommer att få ta del av något sådant. Helt obegripligt att denna urskiljningslösa slakt tilläts. Varför gav man överhuvudtaget så många skjutglada idioter tillstånd att jaga varg istället för att bara tillåta ett litet antal erfarna seriösa kunniga viltvårdare/jägare detta? Dom andra hade väl lika gärna kunnat stå och observera jakten på sidan om utan tillstånd att få skjuta om dom nu tvunget ville uppleva det slakten. Det var ju ändå bara max 27 stycken som skulle få skjuta.
CITAT (Markus_H @ 04-01-2010, 12:23)  Jag läste igår att i Dalarna hade man fällt 2 alfahannar.Det är bara alfahannarna i flocken som parar sig så jag funderade på om det är bra eller dåligt att man sköt alfahannar? Om de var genetiskt defekta så är det ju bra för då kan en annan hane komma till flocken och bli nästa alfahanne, förhoppningsvis är den då friskare. men om de var friska? tänk o mde var ett nytt tillskott till genpoolen som hade lyckats vandra in. då skulle det ju vara bäst att spara dom så att deras gener kunde föras vidare. Jakten borde ha varit bättre planerad med fokus på att skjuta av problemvargar och sjuka individer inte gå ut i skogen och skjuta till kvoten är full. Det har ju vandrat in varg från ryssland ganska nyligen... dessa har bildat revir och fått ungar. I dom områden med nya vargar fick man inte jaga så det problemet är ju löst...
Andersonskans Kalle
04-01-2010, 13:49
CITAT (dahla @ 08-12-2009, 23:03)  Vargen är statens vilt och djuret lämnas helt till SVA (http://www.sva.se) så det skinnet hamnar nog i ett laboratorium. Litet undranande bara. http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.282581-...a-vargar-fallda"Citat" Skinnen får skyttarna behålla men kropparna ska skickas till Statens Veterinärmedicinska Anstalt för analys. Hur kunnig och seriös är du som inte vet detta?
CITAT (herkules @ 04-01-2010, 00:09)  varför plockar man då inte, från jägarkåren, fram de 25 mest erfarna vargjägarna För det första finns det inte många med stor erfarenhet av jakt på varg. För det andra så är det inte många som kan lägga jobbet och familjen åt sidan för att ägna sig åt jakten i en dryg månad. Man fick skjuta 27 djur, myndigheterna hade ju dock en felmarginal där då man var rädd för att en överskjutning skulle kunna ske. Jag tror inte att man från naturvårdsverket försökte skjuta individer med specifika problem eftersom det näst intill är omöjligt. Jag tror att man vill hålla antalet djur på den nivå man en gång i tiden har bestämt fram tills den stora utredningen om konsekvenserna av att ha varg i Sverige är färdig. Man ska hålla i minnet att det från början var max 200 och 20 föryngringar myndigheterna ville ha... nu har man ändrat det till att vara minst 200 vargar och minst 20 föryngringar och där är vi nu... efter vårens valpningar kommer vi ha mer än 300 vargar i Sverige...
CITAT (herkules @ 04-01-2010, 07:31)  sen undrade jag också varför inte själva dödandet kunde skötas av folk med erfarenhet och inte av folk som tycker det är MÄKTIGT att skjuta varg? Vad får dig att tycka att dom som nu jagade inte hade rätt erfarenhet av jakt då? CITAT (herkules @ 04-01-2010, 08:28)  det ska bli intressant att få läsa alla obduktionsrapporter, trasiga ryggar, hjärtfel, njurfel mm. Om du kontaktar SVA så kan du säkert redan nu få veta hur det står till med den saken... alla vargar som skjuts eller hittas döda lämnas ju för obduktion hos SVA. Du tror väl inte att det är nån jägare som har hittat på det här med genetiska defekter?
CITAT (dahla @ 04-01-2010, 14:04)  Vad får dig att tycka att dom som nu jagade inte hade rätt erfarenhet av jakt då? Ja, om en jägare ursäktar sin miss med att "en varg är ju inte så stor", så vete sjutton vad han har i skogen att göra med gevär i näven över huvudtaget. Då är det väl bättre de håller sig hemma och övar sig på att försöka träffa ladugårdsväggar innifrån. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6376911.ab
herkules
04-01-2010, 14:32
CITAT (dahla @ 04-01-2010, 14:04)  Vad får dig att tycka att dom som nu jagade inte hade rätt erfarenhet av jakt då? Om du kontaktar SVA så kan du säkert redan nu få veta hur det står till med den saken... alla vargar som skjuts eller hittas döda lämnas ju för obduktion hos SVA. Du tror väl inte att det är nån jägare som har hittat på det här med genetiska defekter?  eftersom det tydligen varit kaosartat i vissa jaktlag med hysteriska människor som sprungit omkring, eftersom annat folk i skogen blivit hotade av jägare med bössor och därför att de skadeskjutit varg = inga riktiga jägare och definitivt inga vargrännare. jadå, självklart kommer sva få påtryckningar vad det gäller obduktionsrapporterna, de kommer finnas, om inte i tidningar så iaf på internet. jag tror mycket om jägare, bland annat så tror jag att detta med genetiken fått alldeles för stora propotioner hos människor som förmodligen delar dna med resten av byn. det finns väl ingen som inte vet att inavel är av ondo men jag finner ingen som helst anledning till att det skulle dödas urskiljningslöst, trodde faktiskt i min enfald att de sjukaste djuren skulle bort. det är så det brukar gå till när inte naturen rättar till sina misstag av sig självt.
vitavargen
04-01-2010, 16:02
CITAT (dahla @ 04-01-2010, 13:54)  För det första finns det inte många med stor erfarenhet av jakt på varg. ... Skönt att höra detta från en av de ledande figurerna som ordnade jakt på vargar i Sverige. Varför anmäler 12000 antikviteter sig för att jaga vargen?
sparvuggla
04-01-2010, 17:20
Lita aldrig på vad en jägare säger.
vitavargen
04-01-2010, 17:32
Nej, det ska man inte göra.
herkules
04-01-2010, 18:04
jooo, det kan man visst, det finns bra och rättrådiga människor som tillhör jägarkåren också (sen kan man tycka vad man vill om jagandet)
vitavargen
04-01-2010, 21:43
sju styckna av de vargar som dödades var skadeskjutna. Sju av 25 betyder att 28 % av avrgarna skadeskjutits. Hur länge har de gått med såren är inte klarlagd.
12000 "modiga jägare"(läs fega äckel) ger sig ut för att döda 27 vargar. Varje varg får minst 444 styckna av dessa äckel efter sig. Ändå skadeskjuts 7 vargar.
Skönt att veta att det inte var Finland som anföll oss. Annars så som dessa 12000 äckeln skjuter skulle ingen av oss andra överlevt.
CITAT (Grå @ 04-01-2010, 14:30)  Ja, om en jägare ursäktar sin miss med att "en varg är ju inte så stor", så vete sjutton vad han har i skogen att göra med gevär i näven över huvudtaget. Då är det väl bättre de håller sig hemma och övar sig på att försöka träffa ladugårdsväggar innifrån. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6376911.abDet är ju inte jägaren som säger så... det är ju Tomas Bernelind, rovdjurssamordnare vid länsstyrelsen i Gävleborg. En miss kan ju bero på vad som helst... det behöver inte bero på skytten.
Förklara för mig vad ni anser att en skadeskjutning är.
Även efter ett perfekt skott genom lungorna kan ett djur springa några hundra meter innan blodet till hjärnan tar slut. Djuret är ändå i princip dött...
Om ett skott avlossas som är en totalmiss kommer det räknas som skadeskjutning tills motsatsen bevisas av länstyrelsens besiktningsman.
Så, vad är en skadeskjutning?
herkules
04-01-2010, 22:32
CITAT (dahla @ 04-01-2010, 22:28)  Förklara för mig vad ni anser att en skadeskjutning är. Även efter ett perfekt skott genom lungorna kan ett djur springa några hundra meter innan blodet till hjärnan tar slut. Djuret är ändå i princip dött... Om ett skott avlossas som är en totalmiss kommer det räknas som skadeskjutning tills motsatsen bevisas av länstyrelsens besiktningsman. Så, vad är en skadeskjutning? när man måste söka efter det skjutna djuret
vitavargen
04-01-2010, 22:34
Två av de skadeskjutna vargarna hittades idag måndag. Efter två dygn.
444 jägare kan inte hitta en skadeskjuten varg som gått ett par hundra meter?Vad är det du säger med ett par 100 meter?
CITAT (herkules @ 04-01-2010, 22:32)  när man måste söka efter det skjutna djuret Du vet hur det ser ut i dom där skogarna va?  Jag försvarar inte skadeskjutningar alls... men dessvärre händer det ibland. Det kan ju bero på att kulan träffar en kvist eller liknande på vägen... när allt är vitt av snö är det inte lätt att se saker som kommer i vägen som också ät vita... Det är nog bara 50% chans att ett djur faller direkt på plats... även efter perfekta skott går djur undan... det är bara på film som människor dör av ett skott direkt... men så är vi ju lite klena också, CITAT (vitavargen @ 04-01-2010, 16:02)  Skönt att höra detta från en av de ledande figurerna som ordnade jakt på vargar i Sverige. Nu yrar du igen... jag har inte varit delaktig i ordnandet av jakten och har inte en position i ledningen hos naturvårdsverket. Håll dig till sanningen.
vitavargen
04-01-2010, 22:52
CITAT (dahla @ 04-01-2010, 22:48)  Du vet hur det ser ut i dom där skogarna va?  ... Borde de inte skaffat sig lite fakta om "de där skogarna"? Innan de skickat ut 444 beväpnade modiga antikviteter efter en enda varg.
herkules
04-01-2010, 22:55
CITAT (dahla @ 04-01-2010, 22:51)  Du vet hur det ser ut i dom där skogarna va? Jag försvarar inte skadeskjutningar alls... men dessvärre händer det ibland. Det kan ju bero på att kulan träffar en kvist eller liknande på vägen... när allt är vitt av snö är det inte lätt att se saker som kommer i vägen som också ät vita... Det är nog bara 50% chans att ett djur faller direkt på plats... även efter perfekta skott går djur undan... det är bara på film som människor dör av ett skott direkt... men så är vi ju lite klena också, /.../ jo jag vet precis hur det ser ut i skogarna i värmland och runt om i dalarna. tycker ändå att det finns för många klantarslen som ränner runt där med bössan i näven.
Olof Liberg på Grimsö Forskningsstation säger att vargstammen inte hotas av jakten. Forskarna rekommenderade att upp till 41 vargar kunde fällas under årets jakt, säger Olof Liberg. De tilldelade 27 vargarna av de totalt cirka 250 är samma proportion som gäller för björnjakten.
Vill man så kan man ju ringa till Olof Liberg på Grimsö Forskningsstation och ställa frågorna till honom... han nås påföljande nr. 046 14 85 99
herkules
04-01-2010, 22:59
CITAT (dahla @ 04-01-2010, 22:57)  Olof Liberg på Grimsö Forskningsstation säger att vargstammen inte hotas av jakten. Forskarna rekommenderade att upp till 41 vargar kunde fällas under årets jakt, säger Olof Liberg. De tilldelade 27 vargarna av de totalt cirka 250 är samma proportion som gäller för björnjakten. Vill man så kan man ju ringa till Olof Liberg på Grimsö Forskningsstation och ställa frågorna till honom... han nås påföljande nr. 046 14 85 99 nu är ju inte han allenarådande på vargfronten, det finns andra som säger annat. och nej, jag tänker inte ge dig några namn/bevis/fakta, du får söka själv.
CITAT (vitavargen @ 04-01-2010, 22:52)  Borde de inte skaffat sig lite fakta om "de där skogarna"?
Innan de skickat ut 444 beväpnade modiga antikviteter efter en enda varg. Du får väl anmäla dig till nästa års jakt och visa dom hur dom ska göra så dom får lära sig av en expert i ämnet. Du hinner ju anmäla dig till jakten på lokatt nu i år annars om du skyndar dig.
vitavargen
04-01-2010, 23:02
CITAT (dahla @ 04-01-2010, 22:57)  Olof Liberg på Grimsö Forskningsstation säger att vargstammen inte hotas av jakten.... Att vara forskare räcker inte. Han måste vara en seriös forskare också. Många forskare får betalt för det de säger. CITAT (dahla @ 04-01-2010, 22:59)  Du får väl anmäla dig till nästa års jakt och visa dom hur dom ska göra så dom får lära sig av en expert i ämnet. Du hinner ju anmäla dig till jakten på lokatt nu i år annars om du skyndar dig. Nu i en månad har du utsett dig till vargjaktens idéologiska ledare i denna tråden. Det är skönt att du nu avsäger dig det lilla ansvaret.
CITAT (herkules @ 04-01-2010, 22:59)  nu är ju inte han allenarådande på vargfronten, det finns andra som säger annat. och nej, jag tänker inte ge dig några namn/bevis/fakta, du får söka själv. Nej, det finns fler forskare men få som gjort lika mycket för att förbättra vargstammen i Sverige. Du har väl hundar? Du har säkert sätt folk med schäfer med taskiga bakben... djuren haltar och lider men husse och matte envisas med att låta hunden fortsätta leva... rent djurplågeri i mina ögon. Det är lika illa att låta den hunden förs sina gener vidre... ändå sker det hela tiden. I mina ögon är det lika illa att krampaktigt försvara några få vargar med dåliga anlag när det finns 60 000 friska vargar i ryssland... känns den tanken bra? CITAT (vitavargen @ 04-01-2010, 23:02)  Att vara forskare räcker inte. Han måste vara en seriös forskare också.
Många forskare får betalt för det de säger. Menar Du på fullaste allvar att Olof Liberg inte är en seriös forskare??? Måste man jobba gratis för att vara seriös eller? Ring till nån av Olofs arbetskamrater och kolla vad han har för bakgrund och utbildning... http://vilt.ekol.slu.se/ShowPage.cfm?OrgenhetSida_ID=9973
vitavargen
04-01-2010, 23:10
Det är dax för en anmälan om djurplågeri, efter att två vargar har gått skadade i två dygn.
CITAT (vitavargen @ 04-01-2010, 23:10)  Det är dax för en anmälan om djurplågeri, efter att två vargar har gått skadade i två dygn. Djurplågeri är i svensk rätt ett brott enligt 16 kap. 13 § brottsbalken, som innebär att någon uppsåtligen eller av grov oaktsamhet otillbörligen utsätter djur för lidande, exempelvis genom att djuret misshandlas, överansträngs eller vanvårdas. Men du kan ju försöka få till en fällande dom i ärendet... skulle tro att länstyrelsen hade lämnat in en anmälan om dom ansåg att brott hade begåtts
vitavargen
04-01-2010, 23:18
CITAT (dahla @ 04-01-2010, 23:14)  Djurplågeri är i svensk rätt ett brott enligt 16 kap. 13 § brottsbalken, som innebär att någon uppsåtligen eller av grov oaktsamhet otillbörligen utsätter djur för lidande, exempelvis genom att djuret misshandlas, överansträngs eller vanvårdas. Men du kan ju försöka få till en fällande dom i ärendet... skulle tro att länstyrelsen hade lämnat in en anmälan om dom ansåg att brott hade begåtts  Med så mycket hot som vargjägare riktat mot människor de senaste tiden, är det inte konstigt att tjänstemännen tänker på sina barn för att undvika att de blir skadeskjutna av dessa 12000 vargjägare.
CITAT (vitavargen @ 04-01-2010, 23:18)  Med så mycket hot som vargjägare riktat mot människor de senaste tiden, är det inte konstigt att tjänstemännen tänker på sina barn för att undvika att de blir skadeskjutna av dessa 12000 vargjägare. Jasså, jag har bara läst om en forskare som kännt sig hotad av tre bekanta till honom... men det var väl ett svartsjukedrama... fast jag förstår inte vad det har med vargjakten att göra...
vitavargen
04-01-2010, 23:30
CITAT (dahla @ 04-01-2010, 23:25)  Jasså, jag har bara läst om en forskare som kännt sig hotad av tre bekanta till honom... men det var väl ett svartsjukedrama... fast jag förstår inte vad det har med vargjakten att göra... Vid flera tillfällen har vargjägare hotat spårare och tjänstemänn. Det står länkar i denna tråd också . Den makten har inte vargjägare själva att hota statens representanter. Den makten har vargjägarna fått av Reinfeldts senaste beslut.
CITAT (vitavargen @ 04-01-2010, 23:30)  Vid flera tillfällen har vargjägare hotat spårare och tjänstemänn. Det står länkar i denna tråd också .
Den makten har inte vargjägare själva att hota statens representanter. Den makten har vargjägarna fått av Reinfeldts senaste beslut. Nu har jag försökt finna dom länkarna två gånger utan att lyckas... vill du vara snäll och hjälpa mig?
Piccante
04-01-2010, 23:50
SVT Play inslag om skadeskjutna vargar jag tycker inte det är godtagbart att 12000 inte kan sikta bättre utan skjuter bukskott Expressens vargenkät fyll gärna i den för att visa vad folk tycker om vargsla... jakt.
herkules
04-01-2010, 23:52
CITAT (dahla @ 04-01-2010, 23:10)  /..../ Du har väl hundar? Du har säkert sätt folk med schäfer med taskiga bakben... djuren haltar och lider men husse och matte envisas med att låta hunden fortsätta leva... rent djurplågeri i mina ögon. Det är lika illa att låta den hunden förs sina gener vidre... ändå sker det hela tiden. I mina ögon är det lika illa att krampaktigt försvara några få vargar med dåliga anlag när det finns 60 000 friska vargar i ryssland... känns den tanken bra? /..../ ja, jag har hundar, jag har även avlivat en hund pga kraftig hd. ja, det finns en herrejösses massa idioter som avlar på fel hundar. men de där friska vargarna ska ju inte importeras, de ska vandra av sig själva, de kommer till gränsen och där ryker de. någon tokig jägare eller renägare får syn på den så *pang* den är död. det som hände i helgen var inte rätt väg att gå, så är det bara. jakt för nöjes skull, för inte en promille av alla som var ute för att döda i helgen GJORDE DET FÖR VARGENS SKULL.
vitavargen
04-01-2010, 23:53
CITAT (dahla @ 04-01-2010, 23:46)  Nu har jag försökt finna dom länkarna två gånger utan att lyckas... vill du vara snäll och hjälpa mig? Nu är det läggdax för mig. Kanske imorron.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|