Full version: 1600 jägare har
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36
herkules
CITAT (dahla @ 21-01-2010, 22:30) *
Jag tycker helt klart att Olof Liberg är lugn och sansad i debatten... man må tycka vad man vill om honom men han är inte på jägarnas sida och han är inte heller på jaktmotståndarnas sida... han är på vargens sida. Han sa ju att han anser att den valda vargpolitiken är den bästa för vargen i Sverige nu.

mmm, det är den inte, jag tror inte en sekund på att döda varg för att skapa acceptans för vargen hos landsbygdsborna, finns det en enda varg kvar så finns det alltid någon människa som skriker.
vågar inte låta ungarna vara ute, vad är det för jävla trams?
dahla
CITAT (Huggorm @ 21-01-2010, 22:27) *
En expert berättade också att problemen med inavel inte alltid syns vid obduktion, utan brukar sätta sig på fortplantningsförmågan så kullarna blev mindre. Detta vänder ju lite på hela frågan, då kanske dessa vargar passar motståndarna bättre än förespråkarna?

Man kan inte ju inte vid en obduktion se om en människa har låg IQ på grund av dåliga gener och detsamma gäller ju givetvis även djur... när vi idag avlar exempelvis jakthundar så väljer vi att avla på föräldradjur somhar goda anlag för det vi önskar att avkomman ska få.

När det gäller vargens gener så kan vi inte välja... det gör djuren och där är det djungelns lag som gäller... den starkaste överlever... den starkaste blir ett alfadjur och fortplantar sig. Men på sikt blir det sämre gener på grund av inavel eftersom alla vargarna i Sverige idag är släkt med varandra... det är mer inavel hos alla våra vargar i Sverige än om två syskon skulle få ungar vilket är riktigt illa... det är ju för att undvika det som endast vargarnas alfapar parar sig i flocken...

Kan man få in friska gener så ska man ju försöka få det så snart det bara är möjligt.
herkules
CITAT (Huggorm @ 21-01-2010, 22:35) *
Dåligt påläst var däremot den unga, skäggiga göteborgaren som uttalade sig alldeles på slutet slap.gif

jag fattade vad han menade - det gäller att kunna sätta sig in i hur andra människor tänker. han var emot löshundsjakt - löshundsjakt är ett jäkla påhitt som inte behövs.

CITAT (dahla @ 21-01-2010, 22:40) *
Kan man få in friska gener så ska man ju försöka få det så snart det bara är möjligt.

och du tror att fäbodgubben skulle tillåta nya vargar vandra över hans marker utan att han tar fram bössan?
dream on baby..
dahla
CITAT (herkules @ 21-01-2010, 22:40) *
mmm, det är den inte, jag tror inte en sekund på att döda varg för att skapa acceptans för vargen hos landsbygdsborna, finns det en enda varg kvar så finns det alltid någon människa som skriker.
vågar inte låta ungarna vara ute, vad är det för jävla trams?

Jo, men vänta lite nu...

Minns du hur det var för tio år sedan då man sa att taket på 1200 björnar i Sverige var uppnått? Det var exakt samma visa då... renägare, fädbodbrukare och bönder var eniga...björnarna måste utrotas... och det blev björnjakt och jaktmotståndarna blev galna och protesterade mot jakten på bamse och hans familj... skalman och lille skutt hörde man inget om... nu jagas det björn varje år... björnen är accepterad och vi har nu över 4500 björnar i Sverige... MEN... vi har nu väldigt få björnar som vågar komma nära människor och människans tamdjur... genetiskt friska rovdjur i Sverige ska sky människan som pesten... det gör björnen.
Huggorm
CITAT (herkules @ 21-01-2010, 22:43) *
jag fattade vad han menade - det gäller att kunna sätta sig in i hur andra människor tänker. han var emot löshundsjakt - löshundsjakt är ett jäkla påhitt som inte behövs.

Han hävdade att jakthundar sliter sönder sina byten, och det tyder på att han inte var insatt i ämnet över huvud taget

och du tror att fäbodgubben skulle tillåta nya vargar vandra över hans marker utan att han tar fram bössan?
dream on baby..

Passerar dom bara så går det nog bra, då kommer den förmodligen inte ens att märkas. Men problemet är ju att den kommer lämna tio fårkadaver efter sig, och då är risken stor att bössan kommer fram.
dahla
löshundsjakt är ett jäkla påhitt som inte behövs.

Det skulle vara omöjligt att fälla 100 000 älgar och nån miljon rådjur om året om det inte vore för löshundsjakten dessvärre... människan har ju jagat tillsammans med hunden ända sedan den var varg somman tämjdeoch avlade på.

Dom här löshundarna används ju dessutom till eftersök av skadade djur...

All löshundsjakt är inte av ondo... somliga använder dock fel hundar i viss jakt men det kan man inte lasta alla hundägarna för.
gnon49
Vargen är en varg, ingenting annat. Den är varken blodtörstig eller fridsam. Den är ett rovdjur bara. Man skall varken skjuta eller klia den bakom öronen. Man skall inte ge den egenskaper, varken positiva eller negativa sådana som den inte har. Den har sin plats i vår natur bara. Så enkelt är det.
herkules
CITAT (dahla @ 21-01-2010, 22:46) *
Jo, men vänta lite nu...
Minns du hur det var för tio år sedan då man sa att taket på 1200 björnar i Sverige var uppnått? Det var exakt samma visa då... renägare, fädbodbrukare och bönder var eniga...björnarna måste utrotas... och det blev björnjakt och jaktmotståndarna blev galna och protesterade mot jakten på bamse och hans familj... skalman och lille skutt hörde man inget om... nu jagas det björn varje år... björnen är accepterad och vi har nu över 4500 björnar i Sverige... MEN... vi har nu väldigt få björnar som vågar komma nära människor och människans tamdjur... genetiskt friska rovdjur i Sverige ska sky människan som pesten... det gör björnen.

nej jag minns inte hur turerna gick runt björn, jag är rädd för björn men jag kräver inte att den ska dödas för det, jag väljer att bo där det inte finns björn smile.gif
fast det stämmer säkert det du skriver om björn, du kan mer om det än jag, men jag tror inte det blir samma med vargen ändå, vargen väcker helt andra känslor.
Huggorm
CITAT (dahla @ 21-01-2010, 22:52) *
Det skulle vara omöjligt att fälla 100 000 älgar och nån miljon rådjur om året om det inte vore för löshundsjakten dessvärre...

Men tänk vad många vargar vi skulle kunna ha om dom fick hela älgstammen för sig själv w00t.gif
herkules
CITAT (dahla @ 21-01-2010, 22:52) *
Det skulle vara omöjligt att fälla 100 000 älgar och nån miljon rådjur om året om det inte vore för löshundsjakten dessvärre... människan har ju jagat tillsammans med hunden ända sedan den var varg somman tämjdeoch avlade på.
Dom här löshundarna används ju dessutom till eftersök av skadade djur...
All löshundsjakt är inte av ondo... somliga använder dock fel hundar i viss jakt men det kan man inte lasta alla hundägarna för.

nä men så är det ju med allt, en del är bra och annat är dåligt. det dåliga med löshundsjakt är att vargen får på skallen när de river en hund som, i många fall, hade kunnat gått i band med en jägare efter sig.
istället för gpshalsband typ.

CITAT (Huggorm @ 21-01-2010, 22:56) *
Men tänk vad många vargar vi skulle kunna ha om dom fick hela älgstammen för sig själv w00t.gif

jägare skjuter 100 000 älgar om året, vargen tar 3000, de kunde få hälften iaf kan jag tycka.
Huggorm
Jag tror hela grejen med vargförespråkandet är att det är hunddjur. Folk har en undermedveten föreställning om att det är vilda cocker spaniels som springer omkring i skogen
herkules
CITAT (Huggorm @ 21-01-2010, 22:49) *
Han hävdade att jakthundar sliter sönder sina byten, och det tyder på att han inte var insatt i ämnet över huvud taget

jo och där var han fel ute, frågan är om han öht tänkte på vad han sa. sen finns det visst galna hundar som river sönder vilt men de lever inte så länge, de blir skjutna tämligen omgående.
personligen skulle jag nog inte få fram ett ljud om jag satt i tv och skulle prata.
dahla
CITAT (herkules @ 21-01-2010, 22:54) *
vargen väcker helt andra känslor.

Ja, det kan nog stämma i vissa delar av landet. Och vi får leva med det så länge människor väljer att bo på landsbygden och där föra traditioner vidare... man får väl se våra samer som amerikas indianer... dom körde man över för man ansåg att dom inte förstod bättre...

Ska vi köra över folket som driver lantbruk och fädbobruk tillsammans med samerna och sätta dom i reservat på skansen tillsammans med renarna där?

Vargen lever och mår bra på i de ryska skogarna där det inte finns en människa... här finns det människor.
herkules
CITAT (Huggorm @ 21-01-2010, 22:59) *
Jag tror hela grejen med vargförespråkandet är att det är hunddjur. Folk har en undermedveten föreställning om att det är vilda cocker spaniels som springer omkring i skogen

icke - de flesta av oss vet nog att vargar inte är några gosedjur.

CITAT (dahla @ 21-01-2010, 23:02) *
Ska vi köra över folket som driver lantbruk och fädbobruk tillsammans med samerna och sätta dom i reservat på skansen tillsammans med renarna där?

tja varför inte? bara de får ihop till mat och husrum så.
man får bo där det finns jobb så enkelt är det.
Huggorm
CITAT (dahla @ 21-01-2010, 23:02) *
Ja, det kan nog stämma i vissa delar av landet. Och vi får leva med det så länge människor väljer att bo på landsbygden och där föra traditioner vidare... man får väl se våra samer som amerikas indianer... dom körde man över för man ansåg att dom inte förstod bättre...

Vargen lever och mår bra på i de ryska skogarna där det inte finns en människa... här finns det människor.

Än så länge finns det liv på landsbygden. Man borde skjuta bort de vargar som finns, och vänta femtio år innan man planterar in nya. Då har nog den sista landsbygdsbon tvingats flytta in till stan för att kunna försörja sig. Då kan vargarna få härja fritt, så kan vi spana efter dom genom staketen när vi kör bil mellan städerna.
herkules
CITAT (Huggorm @ 21-01-2010, 23:05) *
Än så länge finns det liv på landsbygden. Man borde skjuta bort de vargar som finns, och vänta femtio år innan man planterar in nya. Då har nog den sista landsbygdsbon tvingats flytta in till stan för att kunna försörja sig. Då kan vargarna få härja fritt, så kan vi spana efter dom genom staketen när vi kör bil mellan städerna.

vilken jävla syn på varg du har - "man borde skjuta bort" sick.gif
dahla
CITAT (herkules @ 21-01-2010, 22:58) *
jägare skjuter 100 000 älgar om året, vargen tar 3000, de kunde få hälften iaf kan jag tycka.

Det finns ingen som hindrar vargen från att ta älg...men man ska ju tänka på att dessa 3000 älgar den tar är på ett begränsat område... jakten på älg sker i hela Sverige. I vissa områden med både lo, järv, björn och varg saknas nu nästan rådjur och älg vilket ju är jättebra ur trafiksäkerhetssynpunkt...
sqrulan
CITAT (Huggorm @ 21-01-2010, 22:59) *

confused.gif VA? Nu blev jag besviken på dej!

Måste bara få pipa ur mej att ALLA bor inte på Stureplan!!!!!!
Huggorm
CITAT (sqrulan @ 21-01-2010, 23:11) *
confused.gif VA? Nu blev jag besviken på dej!

Jag överdrev lite, men hos en och annan tror jag faktiskt att det ligger lite i det där påståendet. Naturligtvis inte alla.
dahla
CITAT (herkules @ 21-01-2010, 23:04) *

Men nu handlar det ju inte om jobben. Mat och husrum finns ju redan där sedan generationer tillbaka. Att sätta folk i reservat enbart för att man vill veta att det faktiskt finns varg i samma land som man bor i känns väl lite "sådär" i mina öron...

Globalt sett (man ska tydligense allt globalt nu) så är ju avståndet till ryska skogarna bara ett drygt stenkast bort... vad är problemet med att ha alla vargar där istället?
sqrulan
Jag vill att vi ska ha lite mera varg och vilda djur för då blir livet mera spännande och jag bryr mej inte om just jag skulle vara så dum att jag blev uppäten av en varg. giggle.gif
Då slipper jag i alla fall bo på ett äldreboende/demensboende jag har då i alla fall mättat någon svältfödd stackare och jag är inte längre ivägen för "stureplanskillarna"! Jag dör heller i en rovdjurskäft än i deras......dom har redan "dödat" mej personligen! Jag glömmer aldrig en oförrätt! angry.gif

Det var nog väldigt dumt sagt, eller hur? Man har även rätt att ändar sig, vilket jag tycker att du borde göra för din egen skull!? confused.gif
Huggorm
Saken är ju den, att förr eller senare kommer någon människa att bli dödad av en varg. En skadad varg, en med hungriga ungar, en desperat stackare eller vad som helst, förr eller senare kommer det att hända. Tänk er vilka rubriker det kommer bli i tidningarna den dagen, jag kan lova att det kommer bli många löpsedlar
sqrulan
confused.gif Men tänk om jag blir överkörd av en fyllerist eller mördad och våldtagen,den risken är nog betydligt större. Djuren vet vilka vi är och dom dödar inte oss i onödan, det är bara människans inbillningssjuka!
När dödade ett djur senast medvetet en människa? Var det i självförsvar eller? Om det var för att djuret ville försvara sig själv så tycker jag att det är alla levande varelsers rättigheter här på jorden!
Vem gav oss den rätten att bestämma om något annat ska leva eller dö?
herkules
CITAT (dahla @ 21-01-2010, 23:14) *
Men nu handlar det ju inte om jobben. Mat och husrum finns ju redan där sedan generationer tillbaka. Att sätta folk i reservat enbart för att man vill veta att det faktiskt finns varg i samma land som man bor i känns väl lite "sådär" i mina öron...
Globalt sett (man ska tydligense allt globalt nu) så är ju avståndet till ryska skogarna bara ett drygt stenkast bort... vad är problemet med att ha alla vargar där istället?

jag menade inte så heller.
klart att folk ska bo där de vill.
om de klarar av det.
vargar ska iaf inte dödas.
jag vill ha vargar i sverige, de hör hemma här precis som de gör i ryssland.
sqrulan
giggle.gif Det finns inga kloka människor, det finns bara en massa människor som tycker en massa! Vi är enbart en hög idioter som tror sig veta allt men djuren vet mer och antagligen så överlever dom oss. Har vi tur så kanske dom hjälper oss en gång till?
Är någon smart och klok så nog är det djuren och jag högaktar dom för deras sätt att leva och deras tilltro till oss grymma varelser! angel_not.gif
Nu är klockan mycket och man måste sova, natti natti!
Huggorm
CITAT (sqrulan @ 22-01-2010, 00:16) *
Vi är enbart en hög idioter som tror sig veta allt men djuren vet mer och antagligen så överlever dom oss.

Det dör ut djurarter hela tiden sad.gif

Varför är det så stort engagemang för vargen, men nästan inget för fjällräven? Kanske för att det är media som bestämmer vad folk skall tycka?
dahla
CITAT (herkules @ 22-01-2010, 00:08) *
jag vill ha vargar i sverige, de hör hemma här precis som de gör i ryssland.

Men vänta nu här igen... det finns en anledning till att vargen utrotades här men inte i ryssland en gång i tiden. Här kunde folk leva av jordbruk och lantbruk... för att då kunna överleva och bedriva fädbobruk var man tvungen att ta bort vargarna från marken. Darvin kallade det survival of the fittest.. den starkaste överlever. Fädbobruket och lantbruksamhället på landsbygd har överlevt fram till nu. Hör då verkligen vargen hemma här?

Man får inte glömma att det för 150 år sedan knappt fanns några träd i Sverige... älgen var så gott som utdöd och detsamma gällde för rådjuren... utan skog finns det inte mycket mat för klövviltet som ska leva i skogen... utan klövvilt lär inte vargen ha någon chans... vargen dog ut helt enkelt.

Nu vill några eldsjälar återintroducera vargen som vilt i Sverie sedan endast 30 år tillbaka... det handlar om ett stort experiment bara... på bekostnad av befolkningen på landsbygden.
herkules
CITAT (Huggorm @ 21-01-2010, 22:27) *
Vad är det viktiga som inte kom fram då?

jakten! var de sjuka vargarna som skulle skjutas tog vägen. stängsel, hundar, ersättningen som kvitteras ut för rivna djur, får de eventuellt inplanterade vargarna leva? massor av frågor men inga svar.
liberg sitter och slår sig själv för bröstet och ber programledaren hålla tyst, är det debatt?

CITAT (dahla @ 22-01-2010, 00:34) *
Men vänta nu här igen... det finns en anledning till att vargen utrotades här men inte i ryssland en gång i tiden. Här kunde folk leva av jordbruk och lantbruk... för att då kunna överleva och bedriva fädbobruk var man tvungen att ta bort vargarna från marken. Darvin kallade det survival of the fittest.. den starkaste överlever. Fädbobruket och lantbruksamhället på landsbygd har överlevt fram till nu. Hör då verkligen vargen hemma här?
Man får inte glömma att det för 150 år sedan knappt fanns några träd i Sverige... älgen var så gott som utdöd och detsamma gällde för rådjuren... utan skog finns det inte mycket mat för klövviltet som ska leva i skogen... utan klövvilt lär inte vargen ha någon chans... vargen dog ut helt enkelt.
Nu vill några eldsjälar återintroducera vargen som vilt i Sverie sedan endast 30 år tillbaka... det handlar om ett stort experiment bara... på bekostnad av befolkningen på landsbygden.

jaha dig ska man vänta på hela tiden tydligen.
ja, vargen hör hemma här, det är väldigt få människor som lever på fäbodar och annat så jag tycker faktiskt inte att de ska kunna bestämma om vi ska ha varg eller ej.
älg finns det så det räcker till vargen nu iaf.
skog också.
herkules
CITAT (Huggorm @ 22-01-2010, 00:27) *
Det dör ut djurarter hela tiden sad.gif
Varför är det så stort engagemang för vargen, men nästan inget för fjällräven? Kanske för att det är media som bestämmer vad folk skall tycka?

fjällräven? de gör jackor va?
*skoja* är väl bäst att tillägga kanske.
dahla
CITAT (herkules @ 22-01-2010, 00:40) *
det är väldigt få människor som lever på fäbodar och annat så jag tycker faktiskt inte att de ska kunna bestämma om vi ska ha varg eller ej.

Antalet spelar väl ingen roll... vi lever i en demokrati där alla röster ska få en chans att höras. Det är ju inte bara fäbodar där i skogarna smile.gif
herkules
CITAT (dahla @ 22-01-2010, 00:55) *
Antalet spelar väl ingen roll... vi lever i en demokrati där alla röster ska få en chans att höras. Det är ju inte bara fäbodar där i skogarna smile.gif

ja självklart ska alla få göra sin röst hörd och vargarna är hela Sveriges angelägenhet.
Nauti
CITAT (dahla @ 22-01-2010, 00:55) *
Var är vargens roll i demokratin? Vi har väl inte rätten att sätta oss över naturen bara för att vi är många som vill det.
Freyas
Personligen blir jag allt mer övertygad om att de som har dödandet som hobby vill hävda sig och känna sig stora, starka och mäktiga pga att de råkar ha små penisar!
Aqvakul
CITAT (Freyas @ 22-01-2010, 07:19) *
Personligen blir jag allt mer övertygad om att de som har dödandet som hobby vill hävda sig och känna sig stora, starka och mäktiga pga att de råkar ha små penisar!

En typisk freudiansk tolkning - personligen nöjer jag mig med att tro att det i vissa fall finns ett rejält behov att hävda sig...

Samtidigt är jag överygad om att det stora flertalet jägare jagar av av helt andra skäl...
Gossen Ruda

ag har skrivit det i en annan tråd och jag skriver det här igen, nu sjönk bottennivån en bit till. Fast det stämmer in på en grupp av jägare, dom kvinnliga. Det var var en hel del kvinnor ute i skogarna.
Åsa, mälardalen zon 2
Själva grundproblemet är det aldrig någon som diskuterar ex. i dalarna där det finns varg får jägarna knappt skjuta någon älg eftersom det inte finns någon, det finns inte ens så det räcker till vargen utan den får söka sig in till bebyggelse. Själva grundproblemet till detta anser jag är skogsindustrin, för stora områden har omvandlats till monokultur med i stort sett bara gran där det knappt blir någon undervegetation. I en monokultur minskar både fauna och flora så då blir det ganska ödligt och tomt. Om man tänkte på att få mångfald när man återplanterar skog skulle viltstammarna öka och då skulle det finnas möjlighet för både jakt och förekomst av rovdjur.
herkules
CITAT (Aqvakul @ 22-01-2010, 07:38) *
En typisk freudiansk tolkning

ja se den där freud, han är lite överallt och spökar han .. whist.gif
dahla

hehe smile.gif Då skulle nog jägarsläktet dött ut för länge sen tror jag... störst, starkast och bäst överlever...
Jonny
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-01-2010, 08:05) *
Själva grundproblemet är det aldrig någon som diskuterar ex. i dalarna där det finns varg får jägarna knappt skjuta någon älg eftersom det inte finns någon, det finns inte ens så det räcker till vargen utan den får söka sig in till bebyggelse. Själva grundproblemet till detta anser jag är skogsindustrin, för stora områden har omvandlats till monokultur med i stort sett bara gran där det knappt blir någon undervegetation. I en monokultur minskar både fauna och flora så då blir det ganska ödligt och tomt. Om man tänkte på att få mångfald när man återplanterar skog skulle viltstammarna öka och då skulle det finnas möjlighet för både jakt och förekomst av rovdjur.

Några faktan som inte helt stämmer....1.att vargen decimerar ned Älgstammen till en nivå som gör jakt omöjligt är en stärk överdrivning.2.Att vargen söker sig bebyggelse ...är lika naturligt som att den holder sig i "vildmarken"Även när dom flesta baltstaterna hadde skottpengar på dom så var dom på natten och nöp det som inte var innom väggarna.3.Skogsindustrin är den enskilt absolut största orsaken till att vi har så mycket Älg som vi har.Det var inte före motorsågens inntrång i Sverige som vi fick större kalhyggen och som på det viset skaffade större livsbetingelser för Älgen.Så man kan säga att människan har skapat betydligt bättre livsförutsättningar för Vargen än vad den hadde för 100 år sedan.Fast jag är Jägare med taskigt utveklat könsorgan så för mig ligger det ju i sakens natur att jag vill utrota den och inget annat.....
herkules
CITAT (Jonny @ 22-01-2010, 08:49) *
Några faktan som inte helt stämmer....1.att vargen decimerar ned Älgstammen till en nivå som gör jakt omöjligt är en stärk överdrivning.2.Att vargen söker sig bebyggelse ...är lika naturligt som att den holder sig i "vildmarken"Även när dom flesta baltstaterna hadde skottpengar på dom så var dom på natten och nöp det som inte var innom väggarna.3.Skogsindustrin är den enskilt absolut största orsaken till att vi har så mycket Älg som vi har.Det var inte före motorsågens inntrång i Sverige som vi fick större kalhyggen och som på det viset skaffade större livsbetingelser för Älgen.Så man kan säga att människan har skapat betydligt bättre livsförutsättningar för Vargen än vad den hadde för 100 år sedan.Fast jag är Jägare med taskigt utveklat könsorgan så för mig ligger det ju i sakens natur att jag vill utrota den och inget annat.....

jag tycker att det är jättebra att du skriver som du gör, kan inte du tala om det för de jägare som är förbannade på vargen för att "han får jaga älg 365 dagar om året - vi bara 14"?
dahla
Vi har faktiskt kvar lagen om skottpengar på varg i Sverige... 25 riksdaler är priset en vargjägare ska få... 25 riksdaler riksgälds år 1855 kunde köpa lika mycket varor och tjänster som 1313 SEK år 2009 mätt med konsumentprisindex. Så 1300 kronor var det värt för staten på den tiden för att bli av med en varg...
Huggorm
CITAT (dahla @ 22-01-2010, 09:09) *
Vi har faktiskt kvar lagen om skottpengar på varg i Sverige... 25 riksdaler är priset en vargjägare ska få... 25 riksdaler riksgälds år 1855 kunde köpa lika mycket varor och tjänster som 1313 SEK år 2009 mätt med konsumentprisindex. Så 1300 kronor var det värt för staten på den tiden för att bli av med en varg...

Betalas detta ut till de som sköt varg på jakten? Betalas det ut till Skånes djurpark?
herkules
CITAT (dahla @ 22-01-2010, 09:09) *

jag har hört av jägare att skottpengar kan man fortfarande få om man skjuter en varg, norrut.
de pengarna betalas inte ut av någon myndighet.
sant eller ej, det vet jag inte.
dahla
Jag vet inte heller... i det stora hela är det ju en skitsumma i alla fall. Men om man har kvar priset men indexerat det så är inte vargen värd mycket.

Vad kostar älgkött i affär idag? Ligger priset på 100 kronor kilot eller är det högre?
Åsa, mälardalen zon 2
    CITAT (Jonny @ 22-01-2010, 08:49) *

Fast nu var det ju inte kalhyggen jag talade om på kalhyggen kan buskar och annat växa upp där blir det inte monokultur utan det kan bli en mängd olika växter som alla vet gynnar faunan, det jag talade om var det här med återplantering och att man då bara använder ETT växtslag vilket INTE gynnar faunan.
    herkules
    CITAT (dahla @ 22-01-2010, 09:23) *
    Jag vet inte heller... i det stora hela är det ju en skitsumma i alla fall. Men om man har kvar priset men indexerat det så är inte vargen värd mycket.
    Vad kostar älgkött i affär idag? Ligger priset på 100 kronor kilot eller är det högre?

ska du ha filén så kostar den nästan 500 kr/kg i söderhallarna.
    dahla
    CITAT (herkules @ 22-01-2010, 09:26) *
    ska du ha filén så kostar den nästan 500 kr/kg i söderhallarna.

jo, så två kilo filé är värt lika mycket som en varg då... det finns med andra ord en ekonomisk vinning att göra.
    Jonny
    CITAT (herkules @ 22-01-2010, 08:53) *
    jag tycker att det är jättebra att du skriver som du gör, kan inte du tala om det för de jägare som är förbannade på vargen för att "han får jaga älg 365 dagar om året - vi bara 14"?

Det är just det jag gör..provar få "nollvisionärena" att fatta hur fel dom har...eller alla rovdjursälskare att fatta att det FINNS problem...Jag stödjer vargjakten till 100%.Likafullt tycker jag det ligger långt bortanför människans lagar att kunna få bestämma om en djurart ska få finnas till eller inte.Då har vi benat ned det till hur många....inte om dom ska få finnas eller inte.....Sakfrågorna och sakfelen duggar tätt när man läser debatten ....och det från båda sidor av saken.Att förlöjliga sin "motståndare" verkar vara populärt när det sinar i egna argument...ett exempel är rädslan det skrivs om...jag hadde en snack här om veckan med en av Naturvårdsverket miljövakare....altså en vargspårare....han var rätt irriterad över förlöjligande av rädslan...Ska man framställa alla med Klaustrofobi...Agorafobi.(Torgskräck) som idioter???..Att rädslan finns där hos vissa är inget man enbart kan skratta åt eller förlöjliga...men prova sakligt upplysa folk om den reela faran som för mig framstår som minimal.Som nämt tidligare i tråden ...varför bryr sig ingen om Fjällräven??...Akut hotat och absolut den arten som kommer att försvinna från svenska faunan om inget görs....Blir lite roligt när man läser om vildsvinen..."Dom vill man inte möta i skogen"...se där är det en utbred rädsla....för VAD???...hadde dom varit farliga så hadde ju folk gått åt som tusan....Det skjuts dryga 40.000 Vildsvin i året nu..(Siffrorna är osäkra) och det borde iaf stryka med en 2-300 svenskar skulle jag tycka....minst....

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-01-2010, 09:24) *
      Fast nu var det ju inte kalhyggen jag talade om på kalhyggen kan buskar och annat växa upp där blir det inte monokultur utan det kan bli en mängd olika växter som alla vet gynnar faunan, det jag talade om var det här med återplantering och att man då bara använder ETT växtslag vilket INTE gynnar faunan.

Absolut enig i din framställning av Monokulturell beplantning.Fast att se det till problematiken över att det inte är nog med bytesdjur för Vargen stämmer inte...då vi idag har mer älg än vi någonsin har haft..(bortsett från en period i början på 80'talet)
      Åsa, mälardalen zon 2
      CITAT (Jonny @ 22-01-2010, 09:40) *
      Absolut enig i din framställning av Monokulturell beplantning.Fast att se det till problematiken över att det inte är nog med bytesdjur för Vargen stämmer inte...då vi idag har mer älg än vi någonsin har haft..(bortsett från en period i början på 80'talet)

Visst har älgen ökat och vi har fler individer ifall man tittar på hela sverige MEN ökningen har varit rejäl i södra Sverige men INTE längre upp i landet där pekar kurvorna nedåt.
      Jonny
      CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-01-2010, 09:53) *
      Visst har älgen ökat och vi har fler individer ifall man tittar på hela sverige MEN ökningen har varit rejäl i södra Sverige men INTE längre upp i landet där pekar kurvorna nedåt.

I vilka tidspersperktiv tittar du på?Det är lätt att se från 1982...då vi hadde som mest älg och fram tills nu.Då är det en nedgång i hela landet...som tur är för då var Älgstammen på tok för stor.Gå länger tillbaka...1950...1930...1830?...då kan du se utvecklingen...en del jägare (nollvisjonärer) ser den svaga älgstammen då som en direkt följd av vargstammen...något som är en sanning med stärka modefikationer...
      Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon