|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36
Christina i Taxinge~
02-01-2010, 22:21
Det är många, många som skrivit upprörda inlägg i den här tråden. Jag är också upprörd eftersom jag tycker att vi har plats för fler än 210 vargar i det här landet och att den här licensjakten som startats är helt fel!!!
Men om alla vi som tycker att det är fel med jakt på varg, rättare sagt att det är fel med denna typ av jakt på varg, skulle skicka mail till dem som godkänt detta kanske det skulle göra lite mer nytta? Vad hjälper det hur mycket vi skriver här på Odla och bråkar med varandra i denna tråd...
Kan vi inte allihop kanalisera upprördheten till att skicka mail till Länstyrelserna, Jägarförbundet och kanske Naturvårdsstyrelsen? Politiker?
Huggorm
02-01-2010, 22:47
Ett förslag är att vi stängslar in grönområdena runt huvudstaden och släpper ut en mängd vargar där så vargälskarna kan få uppleva dom på nära håll. Ett område som Tyresta nationalpark borde kunna rymma ett dussin vargar. De större öarna i skärgården är ett annat bra ställe att sätta ut varg på.
vitavargen
02-01-2010, 23:02
Hoppas att ni ger er ork för att kunna läsa vad denna antikvitet säger: http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.282178-...ovdes-tre-skott
Huggorm
02-01-2010, 23:10
Det här är intressant, här får man lite mera information om inaveln. CITAT Den ursprungliga skandinaviska vargpopulationen dog ut på grund av jakt under 1960-talet. Den nuvarande populationen grundades av två finsk-ryska vargar vintern 1982-83. Vintern 1990-91 invandrade ytterligare en varghane av östligt ursprung och bildade par med en skandinavisk hona. Dessa tre vargar utgjorde fram till våren 2008 hela den genetiska basen för den populationen. År 2008 har ytterligare två invandrade hanvargar från den finska populationen etablerat revir och fått sina första kullar. Inaveln är mycket hög i den skandinaviska vargpopulationen. Den höga inaveln beror på den smala genetiska basen, samt att populationen under drygt 20 år bestått av färre än 100 individer och därför haft en genetiskt mycket liten effektiv populationsstorlek. Även om stammen vuxit med i genomsnitt 14 % under de senaste åren hade inavelsnivån ökat till ca 30% (F = 0,3) vintern 2007- 08. Detta innebär att vargarna i genomsnitt är närmare besläktade med varandra än helsyskon och ligger långt över den nivå (F = 0,062) som Svenska Kennelklubben anser vara oacceptabel för hundar genom kusinparning. De tre invandrande vargar som nått den skandinaviska reproducerande NATURVÅRDSVERKET 13 (30) stammen under 20 år har varit för få för att tillskottet av nya gener ska motverka inaveln och inaveln har ökat. Skadliga arvsanlag verkar ha en hög spridning i populationen. Inavelsdepression yttrar sig i reducerad reproduktion jämfört med icke inavlade vargar och i förekomsten av en rad ärftliga defekter. http://www.lansstyrelsen.se/NR/rdonlyres/B...nsjakt_varg.pdf
Huggorm: Detta är ngt av ditt/jägarnas problem tror jag. "Skjuta av". Ditt sista inlägg talar för sig själv.
Vi kommer nog aldrig komma ngn vart då för mga jägare vill skjuta av eller sätta sina egna regler.
Huggorm
02-01-2010, 23:13
CITAT (vitavargen @ 02-01-2010, 23:02)  Hoppas att ni ger er ork för att kunna läsa vad denna antikvitet säger: http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.282178-...ovdes-tre-skottDet var också intressant. Tydligen behöver skadeskjutningen inte nödvändigtvis bero på klantighet eftersom vargar kan fortsätta springa efter att ha fått en kula genom lungorna. Tänk på det innan ni klankar ner på jägarkåren.
Piccante
02-01-2010, 23:15
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 02-01-2010, 22:21)  Det är många, många som skrivit upprörda inlägg i den här tråden. Jag är också upprörd eftersom jag tycker att vi har plats för fler än 210 vargar i det här landet och att den här licensjakten som startats är helt fel!!!
Men om alla vi som tycker att det är fel med jakt på varg, rättare sagt att det är fel med denna typ av jakt på varg, skulle skicka mail till dem som godkänt detta kanske det skulle göra lite mer nytta? Vad hjälper det hur mycket vi skriver här på Odla och bråkar med varandra i denna tråd...
Kan vi inte allihop kanalisera upprördheten till att skicka mail till Länstyrelserna, Jägarförbundet och kanske Naturvårdsstyrelsen? Politiker?  absolut. Det finns flera upprop och namninsamlingar på nätet bla rovdjursföreningen har startat en som de förmodligen ska överlämna till regeringen.
CITAT (Huggorm @ 02-01-2010, 23:13)  Det var också intressant. Tydligen behöver skadeskjutningen inte nödvändigtvis bero på klantighet eftersom vargar kan fortsätta springa efter att ha fått en kula genom lungorna. Tänk på det innan ni klankar ner på jägarkåren. Du är väldigt fokuserad på skjutningen och kulans verkan. Försök att se själva livet istället. Vargen är helt ofarlig.
Piccante
02-01-2010, 23:21
CITAT (vitavargen @ 02-01-2010, 23:02)  Hoppas att ni ger er ork för att kunna läsa vad denna antikvitet säger: http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.282178-...ovdes-tre-skottFör oss som inte är jaktintresserade kommer detta alltid vara obegripligt. Om jag hade mött en varg med ett rådjur i munnen så hade jag tänkt 'så bra att naturen sköter sig själv'. Men för en jägare så är det häftigt att få skjuta ett va våra mest hotade rovdjur
Monarda
02-01-2010, 23:24
Jag är uppväxt i en familj av jägare; far, farfar, morfar och dom flesta manliga släktingar jagade. Det var på den tiden jakten verkligen var en jakt. Då fanns det inga snöskotrar eller några elektroniska kommunikationer mellan jägarna. Balansen mellan jägare och byte var någorlunda jämställd. Morfar satt inburad på 30-talet sedan han olovligt skjutit en älg då födan var knapp under krigsåren. Idag kan man begå vilka vidrigheter som helst mot djur utan att någon lyfter ett finger. Vilket dagens jägare är väl medvetna om. Självklart har man lokaliserat vargen med hjälp av skoter. Varghatet i Dalarna är skrämmande och inga medel är otillåtna i dom flesta s.k. jägares ögon. Och inte bara vargen, även lodjuren har råkat illa ut. Ni kommer kanske ihåg programmet som 'Uppdrag granskning' gjorde för några år sedan där ordföranden för SSIR, Sveriges Samarbetsforum i Rovsjursfårgor, som det så vackert hette, ljög rakt in i kameran. Sedan visade det sig att han själv ägnade sig åt tjuvjakt. I sanning en 'värdig' representant för 'jägarkåren'. Den företeelse vi varit med om idag är inte jakt utan slakt och det säger tyvärr också allt om vad vi har för politiker på arenan.
Markus_H: Trofèinstinkten från 1900-talets början har inte förändrats. The big 5. Att skjuta en varg är nog ngt att berätta om?! Här är ett klipp från Fagerhult från 1990 o Leif GW säger det som ingen annan vågar vid 3:00 http://www.youtube.com/watch?v=moXrb9ZiFYA.
herkules
03-01-2010, 00:22
CITAT (dahla @ 02-01-2010, 21:14)  LÖGN och förbannad dikt!!! Endast lnstyrelsen och natutvårdsverket får jaga med motorfordon!!! Inga vanliga jägare om inte myndigtererna förordat det. Sluta ljuga nu! skit ner dig! det har jagats varg idag (igår) med skoter. CITAT (dahla @ 02-01-2010, 21:09)  För det vet du eftersom din kompis pappas jobbarkompis syster sa det... visst!?? sluta var så stöddig, du blir ingen bättre jägare för det CITAT (dahla @ 02-01-2010, 21:19)  NEJ,helt fel...vargar borde dock vara rädd förmänniskor och med licensjakten hoppas man att vargarna ska sky människor och hålla sig till skogarna. Dom svenska inavlade vargarna är inte rädda för människor. ännu mer dygnsnack från någon som inte vet vad h*n talar om
Huggorm
03-01-2010, 00:22
CITAT (herkules @ 03-01-2010, 00:21)  skit ner dig! det har jagats varg idag (igår) med skoter. sluta var så stöddig, du blir ingen bättre jägare för det Man jagar inte från skoter. Eftersom vargar har väldigt stora revir åker man omkring på skogsvägarna och letar efter spår. När man hittat det stiger man av och börjar jaga, till fots. Detta är en fullt lagligt metod.
herkules
03-01-2010, 00:23
CITAT (dahla @ 02-01-2010, 21:24)  Det står inte alls omnågra skadekjutna...under utredning kan innebära att djuren redan var skadade i trafikolycka eller att dom har skabb eller andra problem. *poff* skjut dom var som helst så tar vi dom sen, de räknas inte...
*Stintan*
03-01-2010, 00:23
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 02-01-2010, 22:21)  Det är många, många som skrivit upprörda inlägg i den här tråden. Jag är också upprörd eftersom jag tycker att vi har plats för fler än 210 vargar i det här landet och att den här licensjakten som startats är helt fel!!!
Kan vi inte allihop kanalisera upprördheten till att skicka mail till Länstyrelserna, Jägarförbundet och kanske Naturvårdsstyrelsen? Politiker? Det finns hur många listor som helst som cirkulerat och folk skrivit på mot vargjakten som förmodligen skickats iväg till berörda instanser. Vet inte om mail gör mer nytta så länge vi har den jordbruksminister vi har.
herkules
03-01-2010, 00:24
CITAT (dahla @ 02-01-2010, 21:39)  Eftersom alla "svenska" vargar härstammar från ett enda vargpar somsläpptes ut för 40 år sedan... dom få vargarna som har försökt invandra från finland har skjutits av samerna när vargen passerat renskötselområdet... nu verkar det dock som att man har lyckats transportera 2 vargar med bil så nu har vi fått in nytt blodigen. fel, 3 vargar, inte två, läs på!
Huggorm
03-01-2010, 00:25
CITAT (herkules @ 03-01-2010, 00:23)  *poff* skjut dom var som helst så tar vi dom sen, de räknas inte... I en länk som postades tidigare i tråden berättas det om en jägare som satt tre kulor i lungorna på en varg innan den stöp. Det tyder alltså på att dom springer en bit innan dom dör, och det är i det här fallet inte det samma som skadeskjutning.
herkules
CITAT (Huggorm @ 02-01-2010, 21:54)  Om vi nu skall plantera in varg borde vi börja om från början och göra det riktigt. Skjut av de inavelsfall vi nu har, och kör hit några dussin friska från varierande platser i Ryssland med omnejd. På tio år bör vi ha en lika stark stam igen, men då är den frisk. bah! du tror att dessa sk "jägare" vill ha en frisk vargstam, keep on dreaming...
Huggorm
CITAT (herkules @ 03-01-2010, 00:24)  fel, 3 vargar, inte två, läs på!  Gör det någon praktisk skillnad?
herkules
03-01-2010, 00:26
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 02-01-2010, 22:21)  Det är många, många som skrivit upprörda inlägg i den här tråden. Jag är också upprörd eftersom jag tycker att vi har plats för fler än 210 vargar i det här landet och att den här licensjakten som startats är helt fel!!! Men om alla vi som tycker att det är fel med jakt på varg, rättare sagt att det är fel med denna typ av jakt på varg, skulle skicka mail till dem som godkänt detta kanske det skulle göra lite mer nytta? Vad hjälper det hur mycket vi skriver här på Odla och bråkar med varandra i denna tråd... Kan vi inte allihop kanalisera upprördheten till att skicka mail till Länstyrelserna, Jägarförbundet och kanske Naturvårdsstyrelsen? Politiker? det görs redan
Huggorm
03-01-2010, 00:27
CITAT (herkules @ 03-01-2010, 00:25)  bah! du tror att dessa sk "jägare" vill ha en frisk vargstam, keep on dreaming... Jag tror inte dom vill ha någon vargstam alls. Men om vi nu skall ha en, så vill nog dom också ha en frisk hellre än en sjuk.
herkules
03-01-2010, 00:29
CITAT (Huggorm @ 03-01-2010, 00:25)   Gör det någon praktisk skillnad? någon skillnad gör det väl, inte vet jag, men rätt ska vara rätt. CITAT (Huggorm @ 02-01-2010, 22:47)  Ett förslag är att vi stängslar in grönområdena runt huvudstaden och släpper ut en mängd vargar där så vargälskarna kan få uppleva dom på nära håll. Ett område som Tyresta nationalpark borde kunna rymma ett dussin vargar. De större öarna i skärgården är ett annat bra ställe att sätta ut varg på. nu är det ju som så att de flesta som vill ha en vargstam i sverige bor på landsbygden. CITAT (Huggorm @ 02-01-2010, 23:13)  Det var också intressant. Tydligen behöver skadeskjutningen inte nödvändigtvis bero på klantighet eftersom vargar kan fortsätta springa efter att ha fått en kula genom lungorna. Tänk på det innan ni klankar ner på jägarkåren. pssst, kan man inte fälla ett djur på första skottet har man inget i skogen att göra.
Huggorm
03-01-2010, 00:30
CITAT (herkules @ 03-01-2010, 00:29)  nu är det ju som så att de flesta som vill ha en vargstam i sverige bor på landsbygden. Har du någon källa på det påståendet? Det är helt emot allt jag har läst
herkules
03-01-2010, 00:31
CITAT (Monarda @ 02-01-2010, 23:24)  Jag är uppväxt i en familj av jägare; far, farfar, morfar och dom flesta manliga släktingar jagade. Det var på den tiden jakten verkligen var en jakt. Då fanns det inga snöskotrar eller några elektroniska kommunikationer mellan jägarna. Balansen mellan jägare och byte var någorlunda jämställd. Morfar satt inburad på 30-talet sedan han olovligt skjutit en älg då födan var knapp under krigsåren. Idag kan man begå vilka vidrigheter som helst mot djur utan att någon lyfter ett finger. Vilket dagens jägare är väl medvetna om. Självklart har man lokaliserat vargen med hjälp av skoter. Varghatet i Dalarna är skrämmande och inga medel är otillåtna i dom flesta s.k. jägares ögon. Och inte bara vargen, även lodjuren har råkat illa ut. Ni kommer kanske ihåg programmet som 'Uppdrag granskning' gjorde för några år sedan där ordföranden för SSIR, Sveriges Samarbetsforum i Rovsjursfårgor, som det så vackert hette, ljög rakt in i kameran. Sedan visade det sig att han själv ägnade sig åt tjuvjakt. I sanning en 'värdig' representant för 'jägarkåren'. Den företeelse vi varit med om idag är inte jakt utan slakt och det säger tyvärr också allt om vad vi har för politiker på arenan. sant CITAT (xlxl67 @ 02-01-2010, 23:33)  Markus_H: Trofèinstinkten från 1900-talets början har inte förändrats. The big 5. Att skjuta en varg är nog ngt att berätta om?! Här är ett klipp från Fagerhult från 1990 o Leif GW säger det som ingen annan vågar vid 3:00 http://www.youtube.com/watch?v=moXrb9ZiFYA. jägare (med blurrat ansikte så klart) uttalade sig i tidningen att det var MÄKTIGT att skjuta en varg!
Huggorm
03-01-2010, 00:31
CITAT (herkules @ 03-01-2010, 00:29)  pssst, kan man inte fälla ett djur på första skottet har man inget i skogen att göra. Ett lungskott är fullt godtagbart, det är bara en fråga om sekunder innan vargen stupar. Men en skrämd varg hinner ta några språng på den tiden, och det kan räcka ibland
herkules
03-01-2010, 00:36
CITAT (Huggorm @ 03-01-2010, 00:30)  Har du någon källa på det påståendet? Det är helt emot allt jag har läst ska leta, läste det idag CITAT (Huggorm @ 03-01-2010, 00:22)  Man jagar inte från skoter. Eftersom vargar har väldigt stora revir åker man omkring på skogsvägarna och letar efter spår. När man hittat det stiger man av och börjar jaga, till fots. Detta är en fullt lagligt metod. de jagade in dem med skoter i inhägnat område och sköt för allt vad tygen höll! vilken jakt.... CITAT (Huggorm @ 03-01-2010, 00:25)  I en länk som postades tidigare i tråden berättas det om en jägare som satt tre kulor i lungorna på en varg innan den stöp. Det tyder alltså på att dom springer en bit innan dom dör, och det är i det här fallet inte det samma som skadeskjutning. så humant! CITAT (Huggorm @ 03-01-2010, 00:30)  Har du någon källa på det påståendet? Det är helt emot allt jag har läst dn debatt tror jag (2/1-10) CITAT (Huggorm @ 03-01-2010, 00:31)  Ett lungskott är fullt godtagbart, det är bara en fråga om sekunder innan vargen stupar. Men en skrämd varg hinner ta några språng på den tiden, och det kan räcka ibland icke sa nicke, ett jagat djur skjuts så det dör på sekunden
herkules
03-01-2010, 00:41
här är det: http://www.gt.se/ledare/1.1831825/debatt-v...mot-eu-s-reglerdet står att folk med anknytning till landsbygden .....
Huggorm
03-01-2010, 00:48
CITAT (herkules @ 03-01-2010, 00:41)  här är det: http://www.gt.se/ledare/1.1831825/debatt-v...mot-eu-s-reglerdet står att folk med anknytning till landsbygden ..... Då kan man fråga sig vad "anknytning till landsbygd" innebär. Någon vidare hänvisning till vilken forskarrapport dom fått sin info från ges ej. Jag är frestad att maila och fråga, men jag orkar inte.
herkules
03-01-2010, 00:53
CITAT (Huggorm @ 03-01-2010, 00:48)  Då kan man fråga sig vad "anknytning till landsbygd" innebär. Någon vidare hänvisning till vilken forskarrapport dom fått sin info från ges ej. Jag är frestad att maila och fråga, men jag orkar inte. orkar du inte ta reda på saker kanske du inte ska diskutera?
Huggorm
03-01-2010, 00:56
CITAT (herkules @ 03-01-2010, 00:53)  orkar du inte ta reda på saker kanske du inte ska diskutera? Man kunde annars tycka att det borde ha angetts källa till sådana påståenden i GT:s ledare. Får man inte lära sig korrekt citering på journalisthögskolan nu för tiden?
herkules
03-01-2010, 01:02
CITAT (Huggorm @ 03-01-2010, 00:56)  Man kunde annars tycka att det borde ha angetts källa till sådana påståenden i GT:s ledare. Får man inte lära sig korrekt citering på journalisthögskolan nu för tiden? vet inte. jag har knappt gjort annat än mejlat och pratat med folk (bland annat "riktiga" jägare som inte skulle få för sig att jaga en frisk varg) bara för att få reda på så mycket fakta som möjligt.
CITAT (Huggorm @ 03-01-2010, 00:22)  Man jagar inte från skoter. Eftersom vargar har väldigt stora revir åker man omkring på skogsvägarna och letar efter spår. När man hittat det stiger man av och börjar jaga, till fots. Detta är en fullt lagligt metod. Ja, det är ju realistiskt att tro att jägarna kommer att hålla sig till det. För de kan absolut inte bara påstå vid ett senare tillfälle att de inte åkte skoter och sköt även fast så var fallet.
vitavargen
03-01-2010, 09:04
Kan vi inte allihop kanalisera upprördheten till att skicka mail till Länstyrelserna, Jägarförbundet och kanske Naturvårdsstyrelsen? Politiker? Vilket bra förslag! Jag skriver på genast.
vitavargen
03-01-2010, 09:32
Kan vi inte allihop kanalisera upprördheten till att skicka mail till Länstyrelserna, Jägarförbundet och kanske Naturvårdsstyrelsen? Politiker? Länken är inte aktiv. kan du aktivera den?
herkules
03-01-2010, 09:37
CITAT (vitavargen @ 03-01-2010, 09:32)  Länken är inte aktiv. kan du aktivera den? skriv på rovdjursföreningens lista istället - den finns i "hönaavenfjäder"vargtråden inne på småprat. lägg den här också.
vitavargen
03-01-2010, 09:41
Vill Ej skriva där, för det finns redan en befintlig tråd som ska hållas levande!
Christina i Taxinge~
03-01-2010, 09:43
CITAT (*Stintan* @ 03-01-2010, 00:23)  Det finns hur många listor som helst som cirkulerat och folk skrivit på mot vargjakten som förmodligen skickats iväg till berörda instanser. Vet inte om mail gör mer nytta så länge vi har den jordbruksminister vi har. Har ni skrivit på dessa listor? Jag skrev på en som jag fick tips om, men jag tror att "mailbombning" ger en viss effekt också och det var det jag önskade att ni skulle deltagit i. Att skriva här är nog ett bra sätt att lufta de egna känslorna, men det gör knappast nån nytta för vargarna?
*Stintan*
03-01-2010, 09:55
Jag har självklart skrivit på och det gjorde jag i ett tidigt skede!
Huggorm
03-01-2010, 10:02
CITAT (Nauti @ 03-01-2010, 02:16)  Ja, det är ju realistiskt att tro att jägarna kommer att hålla sig till det. För de kan absolut inte bara påstå vid ett senare tillfälle att de inte åkte skoter och sköt även fast så var fallet. Som du kanske vet besöker länsstyrelsens representanter alla platser där varg fälls, och det skulle synas i snön om man åkt skoter ända fram
vitavargen
03-01-2010, 10:06
Även MUF har kritiserat sitt eget parti för gårdagens ociviliserade dåd på vargar.
CITAT (Huggorm @ 03-01-2010, 10:02)  Som du kanske vet besöker länsstyrelsens representanter alla platser där varg fälls, och det skulle synas i snön om man åkt skoter ända fram Hur? Kan de inte lika väl påstå att de åkte dit senare? Hur svårt lär det vara att iscensätta någonting sådant och om inte jägaren är alltför korkad och misslyckas med någonting rejält så är det ju ord mot ord.
Christina i Taxinge~
03-01-2010, 10:14
CITAT (*Stintan* @ 03-01-2010, 09:55)  Jag har självklart skrivit på och det gjorde jag i ett tidigt skede! Kära du, det var jättebra att få veta att någon skrivit på! Och i ett tidigt skede dessutom! Men jag tycker fortfarande att det skulle vara bra att många också skickade personliga mail till de som man tror kan göra nåt åt denna vidriga slakt. Inte bara "anonyma" listor...... Det som jag upplevde som lite sorgligt med denna tråd var nämligen att jag ser engagemanget, men ingenstans ser jag att någon försökt få fram sin åsikt till dem som styr och kan påverka!
sparvuggla
03-01-2010, 10:18
"Det finns inte ord att beskriva den vansinniga hetsjakt mot vargar som nu pågår i vårt land utförd av primitiva mikrohjärnor." Så stod det på en blogg och ingen kan säga emot. Sen finns det jägare som säger sig få stånd när dom får skjuta varg: http://videotopia.blogg.se/2010/january/ja...stand-bild.htmlOK, så sant som det är sagt. Sån jägarkår har vi.
Huggorm
03-01-2010, 10:23
CITAT (sparvuggla @ 03-01-2010, 10:18)  "Det finns inte ord att beskriva den vansinniga hetsjakt mot vargar som nu pågår i vårt land utförd av primitiva mikrohjärnor." Så stod det på en blogg och ingen kan säga emot. Sen finns det jägare som säger sig få stånd när dom får skjuta varg: http://videotopia.blogg.se/2010/january/ja...stand-bild.htmlOK, så sant som det är sagt. Sån jägarkår har vi. Så barnsligt av bloggaren att påstå att en jägare sagt så. Jag är ganska säker på att bilden hittats på nätet någonstans, och att personen i fråga inte alls gjort det uttalandet. Hoppas det blir polisanmälan av saken.
vitavargen
03-01-2010, 10:28
CITAT (sparvuggla @ 03-01-2010, 10:18)  ... OK, så sant som det är sagt. Sån jägarkår har vi. Det är mycket nödvändigt med tanke på de beskrivningar av känslor som jägare säger sig ha och få när de skjuter, att seriösa forskare sätter sig ner och tar reda på sambandet mellan tillhandahavande av vapen och begångna brott(inte bara mot djur utan även mot andra människor).
Huggorm
03-01-2010, 10:37
CITAT (vitavargen @ 03-01-2010, 10:28)  Det är mycket nödvändigt med tanke på de beskrivningar av känslor som jägare säger sig ha och få när de skjuter, att seriösa forskare sätter sig ner och tar reda på sambandet mellan tillhandahavande av vapen och begångna brott(inte bara mot djur utan även mot andra människor). Tror du verkligen att det finns ett sådan samband? Om man utgår från media sker de flesta allvarliga brott i städerna, och de flesta jägare bor på landsbygden. Om man bortser från tjuvjakt, hembränning och olovlig körning tror jag dessa naturmänniskor är starkt underrepresenterade i brottsstatistiken.
vitavargen
03-01-2010, 10:46
CITAT (Huggorm @ 03-01-2010, 10:37)  Tror du verkligen att det finns ett sådan samband? Om man utgår från media sker de flesta allvarliga brott i städerna, och de flesta jägare bor på landsbygden. ... Jag ställde mig frågandes till den saken. Om jag haft data och resultat från en sådan undersökning skulle jag genast skrivit här. Det är inte säkert att de flesta primitiva bor på landsbyggden. Många har jakt som hobby och de klär sig i slips till vardagen och bor i stora städer.
sparvuggla
03-01-2010, 10:47
CITAT (Huggorm @ 03-01-2010, 10:37)  Tror du verkligen att det finns ett sådan samband? Om man utgår från media sker de flesta allvarliga brott i städerna, och de flesta jägare bor på landsbygden. Om man bortser från tjuvjakt, hembränning och olovlig körning tror jag dessa naturmänniskor är starkt underrepresenterade i brottsstatistiken. Här finns även ett stort mörkertal. Misshandel i hemmet, djurplågeri, hotelser, trakasserier mm kommer sällan fram. Men läs BRÅ:s rapport om dom kriminella jägare, så får du en liten del av sanningen. Den officiella. http://www.bra.se/extra/measurepoint/?modu...kt%255fwebb.pdfLänk till BRÅ:s rapport om kriminella jägare
vitavargen
03-01-2010, 10:51
#540. Fortsättning:
Ungdomsförbunden har flera funktioner. En av de är att i kritiska lägen rusa ut emot sitt eget moderparti för att hindra avhopp av medlemmar pg av ett känsligt beslut.
Undrar om Muf:s kritik av Moderaterna har den funktionen.
Huggorm
03-01-2010, 10:53
CITAT (sparvuggla @ 03-01-2010, 10:47)  Här finns även ett stort mörkertal. Misshandel i hemmet, djurplågeri, hotelser, trakasserier mm kommer sällan fram. Men läs BRÅ:s rapport om dom kriminella jägare, så får du en liten del av sanningen. Den officiella. http://www.bra.se/extra/measurepoint/?modu...kt%255fwebb.pdfLänk till BRÅ:s rapport om kriminella jägare Att jägare även tjuvjagar förnekar jag inte. Men när det gäller allvarligare brott riktade mot sina medmänniskor tror jag inte dom är överrepresenterade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|