Full version: 1600 jägare har
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36
herkules
lite vackra bilder

http://www.youtube.com/watch?v=20SWz2Gf_BY
KRT
Hela historien är så fruktansvärt dåligt skött att det är pinsamt rent ut sagt. Jag skiter högaktningsfullt om det är vår sk miljöminister eller naturvårdsverket, någonstans har någon imbecill suttit och haft alldeles för mycket att säga till om. Och att sveriges jägare är så usla på ekologi är ett bottenbetyg åt allt vad jägarexamen heter.

Jag begriper inte vilka idioter, rent ut sagt, som fattat besluten här, men även en normalt begåvad svensk vet att vargar är flockdjur och lever i komplicerade relationer, till skillnad från t.ex. älg eller rådjur eller för den delen lodjur eller björn. Alla naturintresserade mäniskor vet att vargar är strikt rangprdnade i alfa, beta och omega djur, att det är alfaparet som leder flocken. Att man då ens kan ÖVERVÄGA att göra sig av med dessa djur och därmed splittra flocken är så totalt idiotiskt att jag inte ens har ORD för det. Hur långt tänker man egentligen, iaf inte längre än ögonfransarna eftersom en splittrad flock resulterar i disharmoni, vilket riskerar att splittra flocken och eftersom ungdjuren knappast är några ypperliga jägare kommer de naturligtvis få ta den enkla vägen ut och vad är enklare än några får. Å andra sidan, det var kanske det som var tanken bakom det hela? Då blir det massor med skyddsjakt *jägarna gnuggar händerna och hoppas så innerligt att snön smälter på mössan*.......

Jägare som jagar vildsvin är mycket medvetna om att man INTE kan jaga flockdjur med komplicerade relationer på samma sätt som djur som lever i mindre komplicerade flockar- man aktar sig jäkligt noga för att skjuta ledarsuggorna eftersom det får stora problem - SAMMA SAK gäller naturligtvis vargar.

Nu ska jag ta ett djupt andetag och försöka låta bli att tänka på detta, men som jag ser det är det YTTERLIGARE ett bevis för att man ska utse folk ministrar som KAN något om det de sysslar med, Är det för mycket begärt att de som fattar beslut om landets framtid ska VETA vad de sysslar med????? Vem skulle vilja bli opererad av någon som bara läst barnböcker i ämet?
sparvuggla
Bra beskrivning av den hänsynslösa slakten på ett par bloggar:

http://ogonblickinorr.blogspot.com/2010/01...ran-storre.html

http://blogg.passagen.se/muranos/entry/ge_fan_i_vargen
herkules
CITAT (KRT @ 07-01-2010, 16:31) *
Alla naturintresserade mäniskor vet att vargar är strikt rangprdnade i alfa, beta och omega djur, att det är alfaparet som leder flocken. Att man då ens kan ÖVERVÄGA att göra sig av med dessa djur och därmed splittra flocken är så totalt idiotiskt att jag inte ens har ORD för det. Hur långt tänker man egentligen, iaf inte längre än ögonfransarna eftersom en splittrad flock resulterar i disharmoni, vilket riskerar att splittra flocken och eftersom ungdjuren knappast är några ypperliga jägare kommer de naturligtvis få ta den enkla vägen ut och vad är enklare än några får. Å andra sidan, det var kanske det som var tanken bakom det hela? Då blir det massor med skyddsjakt *jägarna gnuggar händerna och hoppas så innerligt att snön smälter på mössan*.......

jag har läst runt på en del jaktforum och det du skriver ovan är precis det som avsetts, skjut alfa så löser sig resten.
det värsta är att jag tror det är sant, jag tror de tänker så.
inte alla men tillräckligt många.
för mig är detta bland det värsta som hänt vad det gäller svenskt naturliv.
lavendelgården
Så nu vet vi!!!!! Ett friskt par med sex eller åtta valpar har skjutits. Detta är verkligen skandal. Nu lär det bli problem då valparna är för unga att klara sig själva - kanske måste de gå på tamboskap för att överleva. Så mycket ansvar tar jägarna!!!!!!!
Vi har massor, massor av vildsvin som förorsakar trafikolyckor och gör enormt stor ekonomisk skada på åkrar och skog. Där skulle vi behöva skjuta av en del djur - men det kanske inte är lika kul! - Låt vargen leva och bilda en livskraftig stam utan inblandning av sk jägare. Hur kan vi för övrigt ha åsikter om att det skjuts sälungar, valar och djur i andra länder om vi själva inte ens är beredda på att ha en liten vargstam, om ens femhundra djur. Anders Carlgrens uttlanden är skandalösa, han borde skämmas. Sjuka och inavlade djur dör nog ändå - men här har detsom vanligt visat sig att människans inblandning är en katastrof.
Jag har inget emot jägare som verkligen ägnar sig åt viltvård, men tyvärr finns det nog för många som bara skjuter för det höga nöjets skull.

Åsa
herkules
än så länge är 5 FULLT FRISKA vargar obducerade, var det så det var med hjärtfel/njurfel/dåliga ryggar?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/en-varg-a...akten-1.1023201
Gunilla T
CITAT (herkules @ 07-01-2010, 16:54) *
för mig är detta bland det värsta som hänt vad det gäller svenskt naturliv.

Så känner jag också och tänker hela tiden på de stackars valpar som lämnats åt sitt öde i kylan och alla flockar som misst sina ledardjur - vilket kaos det måste bli..

Jag har nog varit otroligt naiv när det gäller Sverige och naturvård...trott att man ändå velat göra det rätta även om det ibland skett misstag men nu har vi blivit förda bakom ljuset på ett utstuderat medvetet sätt.

Jag har alltid trott att man inte jagar djur som har ungar.....sen när har det blivit tillåtet????

Kan någon svara på det
vitavargen
CITAT (herkules @ 07-01-2010, 11:36) *
det var inget brott att överskjuta varg i dalarna - polisen lägger ned undersökningen/anmälan.

Det var de själva som skrev den anmälan.

Kunde de inte se att det läggs ner? Eller ville de bara skriva en anmälan för att senare lägga ner den?

Nu menar de att: 9=10
Gunilla T
Såhär skriver Nordens Ark om de senaste dagarnas händelser;

http://www.nordensark.se/vaara-djur/vargar/
Aqvakul
CITAT (Gunilla T @ 07-01-2010, 18:59) *

det var ord och inga "visor"...
herkules
de 4-5 miljoner som denna vargslakt kommer kosta tar regeringen från budgeten öronmärkt "biologiskt mångfald"
man vet liksom inte om man ska skratta eller gråta, vad är det för pajasar egentligen?
vitavargen
Bara 4-5 milj. inte mer?
Myosotis
CITAT (herkules @ 07-01-2010, 19:17) *
de 4-5 miljoner som denna vargslakt kommer kosta tar regeringen från budgeten öronmärkt "biologiskt mångfald"

blink.gif Är det sant?!
Piccante
CITAT (Myosotis @ 07-01-2010, 19:30) *
blink.gif Är det sant?!

Ja enligt Miljöaktuellt.

miljöaktuellt
Myosotis
CITAT (Markus_H @ 07-01-2010, 19:35) *
Ja enligt Miljöaktuellt.

miljöaktuellt

Men hallå, så kan de väl inte göra!! Vem/vad är Miljöaktuellt? Är källan trovärdig? Du Markus kan väl det här med politik, de kan väl för sjutton inte öronmärka pengar och sen ostraffat använda dem till något annat?! Vad kan man göra mot det? Vem kan göra något?
Aqvakul
CITAT (herkules @ 07-01-2010, 19:17) *
man vet liksom inte om man ska skratta eller gråta, vad är det för pajasar egentligen?

HELT SANSLÖST! ranting.gif
herkules
CITAT (Aqvakul @ 07-01-2010, 19:44) *

skattepengar för att ett STORT gäng dårar ska ut i skogen och leka rambo en helg.
men men vi har väl den miljöminister vi förtjänar förmodar jag... -cry-.gif
Nostalgia
CITAT (Aqvakul @ 07-01-2010, 19:44) *

Hela historien är det sad.gif
Piccante
CITAT (Myosotis @ 07-01-2010, 19:41) *
Men hallå, så kan de väl inte göra!! Vem/vad är Miljöaktuellt? Är källan trovärdig? Du Markus kan väl det här med politik, de kan väl för sjutton inte öronmärka pengar och sen ostraffat använda dem till något annat?! Vad kan man göra mot det? Vem kan göra något?

Miljöaktuellt var tidigare utgiven av naturvårdsverket och var då en tidning för information om myndigheten och dess arbete + allmänna miljönyheter. Sedan några år ägs Miljöaktuellt av IDG som ger ut flera IT och affärstidningar. När IDG köpte Miljöaktuellt blev det mindre statlig information och forskningsartiklar och mer fokus på miljöteknik och näringsliv. Men man får väl anse den som hyfsat trovärdig då den är en av de större oberoende miljötidningarna som inte är utgiven av någon miljöorganisation.
Piccante
Naturvårdsverkets uppdrag om licensjakt och skyddsjakt på stora rovdjur http://naturvardsverket.se/sv/Arbete-med-n...djur-och-salar/
Man kan ju tycka att om befintlig budget inte täcker den ökade jakten så borde de få tillskott inte ta från annan verksamhet.
vitavargen
Om man räknar in alla inblandade myndigheters utgifter i vargslakten, borde bli stora kostnader.

4-5 milj. kan vara en liten del av kostnaderna.
herkules
detta nedan gäller stockholm men jag tror det blir på fler platser i sverige:

MANIFESTATION MOT VARGJAKTEN!

DATUM: LÖRDAGEN DEN 16 JANUARI
TID: 14.00
PLATS: MYNTTORGET - GAMLA STAN, STOCKHOLM. TORGET LIGGER MITT EMELLAN SLOTTET OCH RIKSDAGSHUSET.

DIN NÄRVARO BEHÖVS! VÄLKOMMEN MED SERIÖST MEDVERKANDE OCH BRA PLAKAT!

facebookgrupp: http://www.facebook.com/home.php?#/group.p...7015&ref=mf

OBS OBS OBS NYTT DATUM: SÖNDAG 17 JANUARI KL: 14.00, SAMMA PLATS!!
inne på facebookgruppen skrivs det en hel del om samåkning om någon som inte bor runt sthlm vill komma.
Gunilla T
På radionyheterna nyss....jordbruksministern och miljöministern har fått motta massor med mail från upprörda människor.

Registratorn som läser alla mail säger att de flesta kommer från de egna väljarna.....sic!

Så fortsätt gärna och skriv!
gunvor
CITAT (Gunilla T @ 08-01-2010, 10:06) *
På radionyheterna nyss....jordbruksministern och miljöministern har fått motta massor med mail från upprörda människor.

Registratorn som läser alla mail säger att de flesta kommer från de egna väljarna.....sic!

Bjud in dom till mynttorget 16 jan!!!!
Piccante
CITAT (Gunilla T @ 08-01-2010, 10:06) *

Hör inslaget här http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?t...e=&IsBlock= tummenupp.gif
KURT
CITAT (Myosotis @ 07-01-2010, 20:41) *

Sveriges biståndsbudget används ju för försvarets utlandsverksamhet, för EU-möten och för för en massa andra saker som den inte var avsedd för. Allt för att regeringen skall kunna tillfredsställa KD:s krav biståndsandel av BNP, samtidigt som M vill minska den kraftigt.
Gunilla T
Politikerna kan nog använda sin budget som dom vill - det är ju de själva som satt budgeten en gång. Men visst skär det i både ögon och öron att vargslakten bekostas av medel som var tänkta att främja naturvård och inte tvärtom.
vitavargen
Vargslakten har utgifter för de inblandade myndigheterna. Hur mycket är dessa utgifter?
Myosotis
CITAT (Markus_H @ 07-01-2010, 20:50) *
Miljöaktuellt var tidigare utgiven av naturvårdsverket och var då en tidning för information om myndigheten och dess arbete + allmänna miljönyheter. Sedan några år ägs Miljöaktuellt av IDG som ger ut flera IT och affärstidningar. När IDG köpte Miljöaktuellt blev det mindre statlig information och forskningsartiklar och mer fokus på miljöteknik och näringsliv. Men man får väl anse den som hyfsat trovärdig då den är en av de större oberoende miljötidningarna som inte är utgiven av någon miljöorganisation.

Okej, tack!
sparvuggla
FACIT:

http://www.rovdjur.se/shi,13,1,1465.html

KRT
CITAT (Gunilla T @ 07-01-2010, 18:59) *

Intressant - precis det jag skrev och jag är inte ens professor smile.gif Det enda som krävs för att räkna ut det resonemanget är ett grundläggande naturintresse och några grundläggande kurser i Biologi(ekologi.... Alltså torde de jägare som varit ute i skogen och skjutigt vara totalt i avsaknad av naturintreesse och aldrig ha läst minsta lilla kurs i biologi? Nu vet jag att det är omöjligt, eftersom utbildningen inför jägarexamen INNEHÅLLER detta - alltså kan man inte annat än tro att det är på berått mod alt. total avsaknad av empati och logiskt tänkande som fått dessa jägare att handla på det sätt de gjort.

Vill dock lägga till att jag VET att det finns mycket seriösa, duktiga och synnerligen kunniga jägare där ute, jägare som aldrig skulle komma på tanken att skjuta en vuxen varg som man vet har valpar, eller är alfadjur. och jag vet att det finsn de jägare som ALDRIG skulle skjuta på ett djur om det ens fanns en promilles risk att skottet missade. Men naturligtvis är det inte de man hör om, och inte heller de som jag anser är skjutglada ioioter.....
herkules
CITAT (KRT @ 09-01-2010, 09:03) *
Vill dock lägga till att jag VET att det finns mycket seriösa, duktiga och synnerligen kunniga jägare där ute, jägare som aldrig skulle komma på tanken att skjuta en vuxen varg som man vet har valpar, eller är alfadjur. och jag vet att det finsn de jägare som ALDRIG skulle skjuta på ett djur om det ens fanns en promilles risk att skottet missade. Men naturligtvis är det inte de man hör om, och inte heller de som jag anser är skjutglada ioioter.....

det du skriver här ovan är viktigt att inte glömma!
så klart det finns mycket bra folk inom jägarkåren också.
men som sagt, skjuta (och om jag fattat det rätt även spårat veckor innan) ett alfapar med valpar, då är man ute och cyklar, det är ungefär lika intelligent som att åka till afrika för att skjuta utrotningshotade djur, eller lokatter för att det är kul.
vitavargen
CITAT (sparvuggla @ 09-01-2010, 08:50) *

Jo, allt som sägs om vargen stämmer.

Men kritiken bör inte stanna där, för det civila samhället våldtogs med Statens beslut. Det är mycket allvarligt. Det vi behöver är att skjuta samhället åt mera humana hållet. Beslutet om vargjakt går tvärtom.
sparvuggla
Aftonbladets kloka ledare:

http://www.aftonbladet.se/ledare/article6381920.ab

Orkidétjuven
Jag tycker att miljöminister Andreas Carlgren är en inkompetent idiot och han borde avgå omedelbart inan han ställer till större skada som inte går rätta till.

For those who see, as we see, our world is life. But for one who is blind, as they are blind, it is death... Han är uppenbarligen blind!
sparvuggla
CITAT (Orkidétjuven @ 09-01-2010, 14:24) *
Jag tycker att miljöminister Andreas Carlgren är en inkopmpetent idiot och han borde avgå omedelbart inan han ställer till större skada som inte går rätta till.

For those who see, as we see, our world is life. But for one who is blind, as they are blind, it is death... Han är uppenbarligen blind!

Jag tror att vi får stå ut med honom knappt 9 månader till. Sen är hans idiotperiod över. a0a.gif
Men han är den miljöministern som varit MEST SKADLIGT för Sveriges miljö och natur genom tiderna.
herkules

DATUM: SÖNDAGEN DEN 17 JANUARI
PLATS: MYNTTORGET - GAMLA STAN, STOCKHOLM. TORGET LIGGER MITT EMELLAN SLOTTET OCH RIKSDAGSHUSET.

inne på facebookgruppen skrivs det en hel del om samåkning om ni som inte bor runt sthlm vill komma.
Huggorm
CITAT (Orkidétjuven @ 09-01-2010, 14:24) *
Jag tycker att miljöminister Andreas Carlgren är en inkopmpetent idiot och han borde avgå omedelbart inan han ställer till större skada som inte går rätta till.

Jag älskar verkligen när folk stavar fel till "inkompetent" rotfl.gif

På tal om vargar skall det tydligen ha skjutits några i Skåne idag, på djurparken. Mer info i morgon confused.gif

CITAT (sparvuggla @ 09-01-2010, 14:28) *
Men han är den miljöministern som varit MEST SKADLIGT för Sveriges miljö och natur genom tiderna.

För att han verkställer ett tio år gammalt beslut som sossarna tog på sin tid, eller har du andra anledningar? För övrigt så består Sveriges natur av så mycket mer än vargar, så jag tycker bara det är löjligt att basera allting på en sådan sak. Jag är helt övertygad om att skadligare beslut har tagits tidigare. Mest förrödande tror jag kanske granplanteringslagarna varit, men det var nog före miljöministerämbetet infördes. Det var förödande ett antal fågelarter, och påverkade nästan varenda landlevande djurart vi har här i landet.
herkules
CITAT (Huggorm @ 09-01-2010, 21:41) *
För att han verkställer ett tio år gammalt beslut som sossarna tog på sin tid, eller har du andra anledningar? För övrigt så består Sveriges natur av så mycket mer än vargar, så jag tycker bara det är löjligt att basera allting på en sådan sak. Jag är helt övertygad om att skadligare beslut har tagits tidigare. Mest förrödande tror jag kanske granplanteringslagarna varit, men det var nog före miljöministerämbetet infördes. Det var förödande ett antal fågelarter, och påverkade nästan varenda landlevande djurart vi har här i landet.

carlgren är nog en av de största klantskallarna i den här regeringen (dom är många så han iofs i gott sällskap smile.gif), inget han tagit i har han lyckats med så självklart ska han stå på öronen ut!
vargslakten var bara ännu en spik i kistan.
Aqvakul
På tal om vargar skall det tydligen ha skjutits några i Skåne idag, på djurparken. Mer info i morgon confused.gif

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1839216/...urpark-avlivade
xlxl67
CITAT (herkules @ 09-01-2010, 18:29) *

DATUM: SÖNDAGEN DEN 17 JANUARI

inne på facebookgruppen skrivs det en hel del om samåkning om ni som inte bor runt sthlm vill komma.

All heder till engagemanget - lycka till nästa Söndag! kompiskram.gif
vitavargen
...
...

Om Staten inte gett grönt ljus till att skjuta vargar, skulle de i djurparken blivit skjutna? -eller bara fångade.
Huggorm
Här skall ni få läsa lite fakta, baserad på en sifo-undersökning:

http://www.jagareforbundet.se/Press--Media...mp;nd_id=359491

Så sliper ni sitta och gissa, menar jag
Piccante
CITAT (Huggorm @ 09-01-2010, 23:49) *
Här skall ni få läsa lite fakta, baserad på en sifo-undersökning:

http://www.jagareforbundet.se/Press--Media...mp;nd_id=359491

Så sliper ni sitta och gissa, menar jag

Den undersökningen säger tyvärr inget alls. Jag hittar inte undersökningen på aftonbladets sajt. Man måste ta undersökningar med en nypa salt och se hur frågan är ställd. Vad jag förstod så var en fråga iaf "om man accepterar licensjakt på varg för att skydda tamdjur?" och det tror jag ändå att majoriteten kan instämma i. De flesta accepterar nog att "problemindivider" får skjutas genom skyddsjakt och att begränsad licensjakt kan vara lämplig i vissa områden. Men skulle man ställa frågan "är det rätt att massakrera mer än 10% av beståndet av ett utrotningshotat rovdjur och lämna valpar svältande i skogen?" så hade utfallet förmodligen blivit annorlunda. Som man frågar får man svar...
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 10-01-2010, 00:03) *
Den undersökningen säger tyvärr inget alls. Jag hittar inte undersökningen på aftonbladets sajt. Man måste ta undersökningar med en nypa salt och se hur frågan är ställd. Vad jag förstod så var en fråga iaf "om man accepterar licensjakt på varg för att skydda tamdjur?" och det tror jag ändå att majoriteten kan instämma i. De flesta accepterar nog att "problemindivider" får skjutas genom skyddsjakt och att begränsad licensjakt kan vara lämplig i vissa områden. Men skulle man ställa frågan "är det rätt att massakrera mer än 10% av beståndet av ett utrotningshotat rovdjur och lämna valpar svältande i skogen?" så hade utfallet förmodligen blivit annorlunda. Som man frågar får man svar...

Jag letade upp den till dig smile.gif

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6396114.ab
Orkidétjuven
Det var inte ett stavfel, det var ett slarvfel med att en bokstav för mycket smög sig in och hamnade på fel ställe.
Piccante
Jag hittade inte hur många som var tillfrågade? Sen är det skillnad på enkla frågor typ ja eller nej och djupintervjuer där man ska svara på längre påståenden om saker. Frågorna i Aftonbladet problematiserar inte frågan och frågar om det är bra med dagens nivå fast den är på gränsen till att vara biologiskt hållbar. Glädjande är att genomsnittet av de som svarar att den nuvarande nivån är bra är 43% (53% som högst) medan de som inte vill ha varg alls aldrig har högre andel än 6%.
herkules
CITAT (Orkidétjuven @ 10-01-2010, 00:21) *
Det var inte ett stavfel, det var ett slarvfel med att en bokstav för mycket smög sig in och hamnade på fel ställe.

skriv hur du vill, stav eller slarvfel, vad spelar det för roll? huvudsaken är att man fattar vad som skrivs. att klaga på sådant är bara löjligt, finns det inget annat att klaga på så kan man alltid klaga på hur folk skriver.
typ.
själv glömmer jag hela ord smile.gif
Huggorm
CITAT (herkules @ 10-01-2010, 00:27) *
skriv hur du vill, stav eller slarvfel, vad spelar det för roll? huvudsaken är att man fattar vad som skrivs. att klaga på sådant är bara löjligt, finns det inget annat att klaga på så kan man alltid klaga på hur folk skriver.
typ.
själv glömmer jag hela ord smile.gif

Jag brukar inte klaga på hur folk skriver, men just när man anklagar andra för inkompetens så blir det kul när man själv inte ens kan få bokstäverna rätt.

CITAT (Markus_H @ 10-01-2010, 00:27) *
Jag hittade inte hur många som var tillfrågade? Sen är det skillnad på enkla frågor typ ja eller nej och djupintervjuer där man ska svara på längre påståenden om saker. Frågorna i Aftonbladet problematiserar inte frågan och frågar om det är bra med dagens nivå fast den är på gränsen till att vara biologiskt hållbar. Glädjande är att genomsnittet av de som svarar att den nuvarande nivån är bra är 43% (53% som högst) medan de som inte vill ha varg alls aldrig har högre andel än 6%.

Med tanke på att det är SIFO, som nog är att betrakta som seriösa, så kan vi nog räkna med att undersökningen är riktigt gjord.
herkules
CITAT (Huggorm @ 10-01-2010, 00:29) *
Jag brukar inte klaga på hur folk skriver, men just när man anklagar andra för inkompetens så blir det kul när man själv inte ens kan få bokstäverna rätt.

äh tjafs, man snubblar på tangenterna, hur lätt som helst, skulle kunna hända dig med förmodar jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon