|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
Tropeden
04-07-2005, 10:41
CITAT (Rossi @ 04-07-2005, 11:27) Nja, beskylla tänker i alla fall inte jag göra. Jag har ju redan antytt att jag såg ett samband mellan dig och Reserv (och inte bara idag - har sett två tidigare samband också). Vilken sen relationen är kan jag ju bara spekulera i!  Ni kan vara en och samma person, ni kan vara gifta, syskon - inte vet jag! Eller så är det bara en enda stor slump. Visst måste man få ha lite kul oxå! Håller helt med! Detta är ju som sagt som en deckare i sig!  Ja du, lite spänning måste man ha här i världen... tur att du har humor iallafall! Allvarligt talat så har jag tagit dina små antydningar som ett skämt, så som dom förmodligen är menade. Du verkar ju vara en sann deckarvän och då kan ju fantasin skena i väg... Märk att jag använder stavningen "ju" istället för något annat, kan ju annars missförstås... hehe Undrar vad reserv tycker om att bli sammankopplad med mig? *nyfiken*
Monica M zon 4
04-07-2005, 10:45
Jag är inne i en Agatha Cristie-period. Det är lite lagom lättläst så här på semestern!
Deckare är kul! Jag har nyss läst om Anna Janssons "Alla de stillsamma döda". Mitt stora 'problem' är att jag läser så fort! Att läsa en bok är något som jag inte kan hålla på med över tid... jag tar en bok och så läser jag ut den. Färdig!! Att spara så jag har att läsa några dagar går liksom inte...
Jill-Ulrika
04-07-2005, 11:01
CITAT (Tinha @ 03-07-2005, 21:24) Diana Gabaldon är jättebra om man gillar "medeltidsböcker". Jag är ju helt torsk på böcker från den tiden och tidigare tidsepoker tex böckerna Saga, Freja och Avalons dimmor. Sådana böcker kan jag inte lägga ifrån mig utan de måste bara läsas färdigt. Stephen King har jag jättesvårt för, Carrie var den första boken och den hoppade för mycket tyckte jag. Christine var väl sådär men jag läser mycket hellre Dean R Koontz böcker, Väktaren var väldigt bra. Har sträckläst Hildebrandts triologi om Vallhalla även om böckerna var underhållande tyckte jag att de urlakades ganska snabbt. Gillar också böcker som utspelar sig i en annan tid och böcker ur fantasy-genren kan jag väl också erkänna. Förra sommaren läste jag en riktigt underhållande bok; "Djävulens novis" som jag kan rekommendera. Boken handlar om en detektivmunk vid ett medeltida kloster. Munken som kallas Broder Cadfael löser mordgåtor när han inte sköter klostrets örtagård. Författaren heter Ellis Peters det är en pseudonym för Edith Pargeter. Författaren är alltså en kvinna och som skrivit ytterligare 18 böcker i serien om Cadfael. Själv hoppas jag kunna hitta fler böcker gärna i pocket om "deckarmunken"
CITAT (Jill-Ulrika @ 04-07-2005, 12:01) Förra sommaren läste jag en riktigt underhållande bok; "Djävulens novis" som jag kan rekommendera. Boken handlar om en detektivmunk vid ett medeltida kloster. Munken som kallas Broder Cadfael löser mordgåtor när han inte sköter klostrets örtagård. Författaren heter Ellis Peters det är en pseudonym för Edith Pargeter. Författaren är alltså en kvinna och som skrivit ytterligare 18 böcker i serien om Cadfael. Själv hoppas jag kunna hitta fler böcker gärna i pocket om "deckarmunken" :wub: Det finns ganska många Cadfael-böcker! Här kommer namnen på några! Ett helgon till varje pris Ett lik för mycket Sankte Pers marknad Främlingen i Sankt Giles Mördande vinter Lösen för den döde Gycklarens nådatid Korpen i klosterbyn Hatets pilgrim Ett utsökt mysterium Rosenmysteriet
CITAT (Tropeden @ 04-07-2005, 11:41) Allvarligt talat så har jag tagit dina små antydningar som ett skämt, så som dom förmodligen är menade. Jäpp!
Jill-Ulrika
04-07-2005, 11:25
CITAT (Ina @ 04-07-2005, 12:10) CITAT (Jill-Ulrika @ 04-07-2005, 12:01) Förra sommaren läste jag en riktigt underhållande bok; "Djävulens novis" som jag kan rekommendera. Boken handlar om en detektivmunk vid ett medeltida kloster. Munken som kallas Broder Cadfael löser mordgåtor när han inte sköter klostrets örtagård. Författaren heter Ellis Peters det är en pseudonym för Edith Pargeter. Författaren är alltså en kvinna och som skrivit ytterligare 18 böcker i serien om Cadfael. Själv hoppas jag kunna hitta fler böcker gärna i pocket om "deckarmunken"  Det finns ganska många Cadfael-böcker! Här kommer namnen på några! Ett helgon till varje pris Ett lik för mycket Sankte Pers marknad Främlingen i Sankt Giles Mördande vinter Lösen för den döde Gycklarens nådatid Korpen i klosterbyn Hatets pilgrim Ett utsökt mysterium Rosenmysteriet Utomordentligt trevligt Har inte hunnit kolla om de finns att köpa som pocket än. Men det skulle ju vara hur bra som helst. Vad vore väl sommaren utan pocket?
ninnisky
04-07-2005, 11:35
mitt nya medlemskap i Lästlustan (Wettergren) har just börjat. Valde boken: den slutna boken av Jette A Karsbool. (hennes debutbok och den verkar lovande)
@ Jill-Ulrika Dom flesta borde gå att få tag på i pocket - ingen av dom är ju direkt nyskriven och dom är väl rätt populära av nån outgrundlig anledning...
Jill-Ulrika
04-07-2005, 12:52
CITAT (Ina @ 04-07-2005, 12:42) @ Jill-Ulrika Dom flesta borde gå att få tag på i pocket - ingen av dom är ju direkt nyskriven och dom är väl rätt populära av nån outgrundlig anledning...  Aha-upplevelse?
CITAT (Jill-Ulrika @ 04-07-2005, 13:52) CITAT (Ina @ 04-07-2005, 12:42) @ Jill-Ulrika Dom flesta borde gå att få tag på i pocket - ingen av dom är ju direkt nyskriven och dom är väl rätt populära av nån outgrundlig anledning...  Aha-upplevelse? 
Jag ska kolla upp dessa munkböcker för det låter väldigt intressant och jag tackar för tipset! Det du skrev om dem fick mig till att tänka på en film med Sean Connery som jag gillade skarpt, han var munk och löste en del mystiska mord. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på filmen.
CITAT (Tinha @ 05-07-2005, 02:34) Jag ska kolla upp dessa munkböcker för det låter väldigt intressant och jag tackar för tipset! Det du skrev om dem fick mig till att tänka på en film med Sean Connery som jag gillade skarpt, han var munk och löste en del mystiska mord. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på filmen. Rosens namn av Umberto Eco.
pisanggoreng
05-07-2005, 07:04
Hinner inte läsa så mycket skönlitteratur som jag *borde*... Två fackböcker ligger på skrivbordet och läses för tillfället: Kristina Nelsons "The Art of Reciting the Qur'an" och Anna M. Gades "Perfection Makes Practice: Learning, Emotion and the Recited Qur'an in Indonesia".
Just nu läser jag "Livet på andra sidan" av Sylvia Brown. Intressant bok om man gillar ämnet.
Sulawesii
05-07-2005, 10:04
Inte riktigt till ämnet, men nästan:
Någon som såg Bokrecensionerna på Gomorron i morse? I så fall: vad tyckte ni? Magnus Utvik försökte berätta och betygsätta några böcker. Vilket inte var allt för lätt för honom, eftersom Stina Lundberg avbröt honom hela tiden med frågor och med att säga vad hon själv tyckte. Förut har jag tyckt att hon har varit bra, men nu betedde hon sig mest som en diva. Tyckte gott Utvik kunde ha sagt åt henne att hålla snattran!
Jill-Ulrika
05-07-2005, 10:09
CITAT (Rossi @ 05-07-2005, 07:23) CITAT (Tinha @ 05-07-2005, 02:34) Jag ska kolla upp dessa munkböcker för det låter väldigt intressant och jag tackar för tipset! Det du skrev om dem fick mig till att tänka på en film med Sean Connery som jag gillade skarpt, han var munk och löste en del mystiska mord. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på filmen. Rosens namn av Umberto Eco. Umberto Eco är en copycat
krellus
05-07-2005, 14:27
Läser Stalingrad just nu... lagom rolig läsning men intressant!
Jag läser ingen bok just nu men senast var det utvandareposet av Vilhelm Moberg. Bara bäst!!! Ciczi
dammkillen
05-07-2005, 18:55
jag håller på läser Borkmanns punkt av Håkan Nesser, i bilagan till Expressen, har just läst de två första styckena =)
Jag håller på att läsa Pojken i eken av Fredrik Ekelund. Alltid kul att läsa böcker där handlingen är förlagd till ens egna trakter.
Sulawesii
08-07-2005, 09:34
CITAT (Sulawesii @ 08-07-2005, 10:34) Ja, vissa böcker är sövande!
Sulawesii
08-07-2005, 09:46
NEJ!!! DET VAR INTE SÅ JAG MENADE!!!!
Jag läser Härskarringen (triologin) av Tolkien. Första gången jag läst Tolkien.  Trodde det skulle vara svårläst, men det går bra.
dammkillen
08-07-2005, 18:18
Björn Ursing Fältflora
Just nu läser jag bara två böcker.  Odysséen av Homeros och The Science of Mechanics av Ernst Mach. Förresten har jag en del böcker i bokhyllan som jag försöker sälja för att få lite mer plats. Kolla på http://www.bokborsen.se/minsida.php?id=3413och klicka på sök så får ni se mina böcker.
minikanin
08-07-2005, 19:57
Väktare av Richard Bachman (psed. Stephen King) Har inte hunnit så långt än men alla andra av honom är Rysligt bra!!
//Sarita
Fem personer du möter i himmlen av Mitch Albom
Ska nog försöka ta mig igenom hela Liftarens guide till Galaxen den här gången. Jag måste juh läsa klart den innan den kommer ut på bio.
Jill-Ulrika
08-07-2005, 21:13
Har läst ut "Sushi för nybörjare" av Marian Keyes den var beklämmande men de är de flesta böcker i den genren och känslan av att läsa det är inte mycket bättre. Sen har jag även läst ut Anneli Jordahls bok "Klass -är du fin nog" Den var tankeväckande, underhållande och helt klart läsvärd. Kan erkänna att jag sträckläste den rakt igenom med stor behållning. Nu ska jag börja på "Ta itu" av Kristina Sandberg
*Molly*
08-07-2005, 21:15
Har just läst ut Bodil Malmstens, Mitt första liv.
Tajjson
09-07-2005, 18:48
Jag läser för tillfället "Hanteringen av odöda" skriven av John Ajvide Lindqvist. Dessförinnan läste jag hans debut skräckroman "Låt den rätte komma in". Han är en fulkomligt lysande skräckromans författare. Rekommenderar hans böcker varmt!!!!
zaaritha
09-07-2005, 18:51
" Het söndag" av Ed McBain! Apropå det, han dog häromdagen... Steve Carella i hans böcker; var väl grunden till polisserien "Hill street blues"? Jag tyckte den var jättebra!!
Jill-Ulrika
09-07-2005, 19:47
CITAT (Jill-Ulrika @ 08-07-2005, 22:13) Nu ska jag börja på "Ta itu" av Kristina Sandberg Lägger ner Ta itu den verkar ångestframkallande. Bättre upp med Åsa Larssons deckare med Rebecka Martinsson, "Solstorm" går ju på P1 nu läser tänkte jag läsa fortsättningen
Och jag har just läst ut Pojken i eken av Fredrik Ekelund och ska börja på Människans varg av Ingrid Kampås.
HippieSpellan
12-07-2005, 06:38
CITAT (Berit @ 12-06-2005, 07:13) Damen med enhörningen. Av Tracy Chevalier. " I ett specialinrett rum på Musée National du Moyen Åge i Paris hänger sex världsberömda medeltida vävnader: Damen med enhörningen. De visar hur en ung jungfru tämjer en enhörning med hjälp av de fem sinnena, men historien om deras tillkomst är mycket lite känd. Inspirerad av dessa konstverk har Tracy Chevalier skrivit en lika lysande roman som Flicka med pärlörhänge, där utgångsgpunkten var en känd målning av Vermeer".  Hm, bara jag som har en känsla av hm...någon sorts av illamående, ungefär som när man läser virginia wolfs sjuka böcker? jag gillar tracys böcker, men det gör mig ofta illa till mods. Ofta den där "men å fy faaaaaaaaan vad äckligt"... fast inte som blomblad för vinden äckligt. bara lagom äckligt.
just nu: Camilla Läckberg/ predikanten. gillar hennes böcker som utspelas på västkusten. (fjällbacka)
Har precis läst ut "Kronprinsessan" av Hanne-Vibeke Holst. En riktigt bra roman faktiskt, i min smak. Om kvinnor och makt, och en " fängslande skildring av en kvinnas dubbla roller. Kan man jämka samman ett lyckligt familjeliv med ett liv i rampljuset?" står det på baksidan. Sedan läser jag (samtidigt) "Styrkebok för kvinnor" av Sue Patton Thoele. En härlig och klok bok som jag gillar skarpt.
CITAT (estet @ 17-06-2005, 23:53) Just nu läser jag Patient 67 av Dennis Lehane. Den var ruggig, som en mardröm! Sen läste jag Dockmakaren av Michael Connelly, en författare jag läser allt jag kommer över! Nu läser jag "Porträtt av en mördare, Jack uppskäraren" av en annan deckarfavorit Patricia Cornwell.
gunnevi
12-07-2005, 16:12
Små citroner gula av Kajsa Ingemarsson är en lättläst och underhållande bok som passar i hängmattan. Om man har någon. Gunnevi
HippieSpellan
12-07-2005, 18:53
Håller med om Patient 67, den var spännande hela vägen, och inte helt oväntat slut, men ändå ihopsytt snyggt
Latmask
13-07-2005, 12:02
Böcker - en av mina passioner förutom katter och schlager. Jag jobbar med att läsa böcker och läser via jobbet ca 10-12 böcker i månaden. Hinner även med en "privat" bok oftast. Jag har startat en bokklubb för mina vänner nu, vi läser samma bok och träffas en gång i månaden och diskuterar den över en bit mat. Jättekul. Just nu läser vi "de små tingens gud". Den var inte riktigt något för mig dock...
mrsgreen
13-07-2005, 12:13
Biten av Kelly Armstrong handlar om rivaliserande varulvar.
En mycket spännande bok där det händer saker hela tiden.
Har just lyssnat klart på Lars Widdings "På ryttmästarens tid" enligt mitt tycke mycket bra bok med musik i bakgrunden och författaren läser själv. Börjar nu på "En lycklig man" av Arto Paasilinna, uppläsare Frej Lindqvist.
MrNorth
13-07-2005, 13:33
läser "creating japanese gardens" av philip cave
utomordentligt bra bok!
/henrik
Madeleine1
13-07-2005, 14:42
Jag läser en bok som heter Grupp [6 människor söker ett liv] av Paul Solotaroff. Har läst den förut och tycker den är väldigt intressant. Den handlar om sex människor som deltar i en gruppterapeutisk aktivitet under ett år. Författaren, som själv tidigare fått terapi av aktuell terapeut, får lov att som författare följa gruppen och dess individer under det här året. Intressanta människoöden!
Parallellt med den boken läser jag Bevara och sköta en gammal trädgård av Christina Ilminge.
Sulawesii
13-07-2005, 16:53
CITAT (Latmask @ 13-07-2005, 13:02) Just nu läser vi "de små tingens gud". Den var inte riktigt något för mig dock... Äntligen någon som tycker som jag! Trodde jag var ensam  . Alla andra verkar ju tycka att den är så himlans underbar, men jag fattade aldrig poängen......
En trevlig sommarbok: Åke Edvardsson "Rum 10" --- oops den tog slut nyss. Dessförinnan Peter Hamiltons "Pandora's Star" samt allt jag kommer över på nätet om magnolior... magnoliahörna vill jag ha!
Björken
13-07-2005, 19:39
Hej! Håller på att läsa serien om Isfolket.......har samlat på mig hela serien innan jag ville börja läsa.....en underbar läsupplevelse
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|