|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
Har tjusats av Alice Munro, blir direkt engagerad i hennes noveller. Sedan läste jag en spännande bok av Nora Roberts på sportlovet.
Har just läst ut en av böckerna jag köpte på rean, "Gatukatten Bob" av James Bowen. Tydligen en internationell bestseller. Det var en charmig historia om hur en fd missbrukare finner en Gatukatt och hur livet utvecklas för dem båda. Det finns massor på nätet om dem, FB, Youtube mm. Googla på Streetcat Bob så dyker det upp massor.
ninnisky
14-03-2014, 20:28
Läser 438 dagar av Johan Persson och Martin Schibbye - helt fantastisk bok!
Monarda
15-03-2014, 18:34
Idag läste jag färdigt min över niohundra sidor tjocka bok om Henrik VIII och som vanligt när jag är klar med en bok som fängslat mig så kan jag känna en slags saknad över att den är avslutad. Nu ska jag emellertid börja med något helt annat; Drömfabriken, bakom kulisserna av Björn Vingård, en roman om familjen Bonnier.
Eva i Skåne
31-03-2014, 16:26
Ganska på måfå lånade jag några ljudböcker på biblioteket av författare jag inte känner sedan innan. Urvalet är ju inte så stort som vanliga böcker. Jag har lyssnat på dom i bilen och - tja, inga nobelpristagare, men som underhållning vid bilkörning och annat duger dom. Av en slump råkade två av dom handla om mobbade barn Pepparkakshuset av Carin Gerhardsen. Två barn i samma klass som mobbas i skolåldern och saknar stöd från vuxenvärlden. I vuxen ålder tar en av dem hämnd på förövarna. Havsmannen av Carl-Johan Vallgren. Ett syskonpar till två missbrukande föräldrar. Den yngre är kraftigt mobbad och storasyster gör allt för att försöka undsätta honom. Kungen i mobben är en riktig värsting som även vuxna är rädda för. Räddningen blir en manlig sjöjungfru  och långt om länge fosterhem. Borta bäst av Sara Kadefors.En överklasskvinna tappar greppet om tillvaron och får lämna allt utom sin bil där hon bor under en tid. Högfärden rinner så sakta av henne, även om hon bitvis är odrägligt snobbig och kortsynt. Just nu lyssnar jag på en egen bok, ett reafynd. Svinhugg av Marianne CedervallHär handlar det också om hämnd efter en affärsuppgörelse, men det är ingen kriminalhistoria. Man kan inte låta bli att roas av huvudpersonen och ännu mer av hennes väninna som sysslar lite med häxkonster och lär väninnan att använda affirmationer. Denna boken är snart slut och jag tror jag kommer sakna den och jag kommer titta efter fler böcker om dessa två väninnor (vet att det finns)
Monarda
31-03-2014, 18:46
CITAT (Eva i Skåne @ 31-03-2014, 17:26)  Borta bäst av Sara Kadefors. En överklasskvinna tappar greppet om tillvaron och får lämna allt utom sin bil där hon bor under en tid. Högfärden rinner så sakta av henne, även om hon bitvis är odrägligt snobbig och kortsynt. Den har jag läst och gillat!
ninnisky
01-04-2014, 10:25
Har några sidor kvar på Madeleine Albrights bok Prague Winter. Den skildrar hennes barndom i Prag mellan åren 1937-1947. En fantastisk bok.
Min nästa bok blir Joyce Carol Oates De fördömda. En "tegelsten" som lär vara mäktig den också!
[quote name='Eva i Skåne' date='31-03-2014, 17:26' post='1686541'] Borta bäst av Sara Kadefors. En överklasskvinna tappar greppet om tillvaron och får lämna allt utom sin bil där hon bor under en tid. Högfärden rinner så sakta av henne, även om hon bitvis är odrägligt snobbig och kortsynt.
Den boken gillade jag skarpt. Har även läst "Fågelbovägen 32" av samma författare men då var "Borta bäst" snäppet bättre.
Nu sist har jag läst "Kvinnan som gick till sängs i ett år" av Sue Townsend och "Egenmäktigt förfarande" av Lena Andersson. Lite medel så där båda två.
Monarda
02-04-2014, 17:28
Har Madeleine Albrights memoarer - Madam Secretary - på vänt, ska nog spara den till påskhelgen.
Eva i Skåne
02-04-2014, 21:00
Jag var på biblioteket i förmiddags och lånade fler böcker av Marianne Cedervall. Har börjat lyssna på Spinnsidan Dessa två charmiga kvinnor
Eva i Skåne
07-04-2014, 06:55
I helgen har jag läst Ingvar Carlssons nya bok "Lärdomar" Jag är inte så förtjust i memoarer och inte i böcker om politik, men maken fick boken för ett par veckor sedan när han fyllde år så jag tänkte att jag också skulle läsa den. Den är inte så tjock  Den är lättläst och består av minnesbilder från hans ministertid, ungdom, vänskapsband m m och berör små och stora händelser han upplevt. Mycket som är intressant och gav mig en påminnelse om hur fort vissa händelser försvinner ur minnet.
Natur liv
11-04-2014, 07:08
Jag har börjat att lyssna till ljudboken "Tid för det meningsfulla" av Bodil Jönsson. Hon har så kloka tankar om tid och hur vi uppfattar tid. Jag har själv reflekterat en del kring att vi tycker att vi har så lite tid, trots att det är det enda vi vet att vi har. Barnen på jobbet har en helt annan uppfattning, dagen är hur lång som helst och de hinner hur mycket som helst. Att lyssna till den här boken är som att dela mina tankar med någon.
CITAT (ninnisky @ 14-03-2014, 21:28)  Läser 438 dagar av Johan Persson och Martin Schibbye - helt fantastisk bok! Visst var den väl fantastisk! Så otroligt fängslande, fast man visste hur det gick så var spelet bakom väldigt intressant att läsa. Att bli utsatt för skenavrättning måste vara fruktansvärt. Mycket läsvärd bok! Gottar mig just nu i Hannu Sarenströns böcker, för tillfället är det sommarkalas. Sen skall jag börja med Game of thrones, har nog att göra en lite stund framöver
Jag håller på att ta adjö av Hjärtat jagar allena av Carson McCullers - tror jag måste läsa om den. En mycket personlig bok, varm och gripande som handlar om fyra personer som dras till en en dövstum man. Kan inte släppa boken känns det som. Boken kom ut första ggn 1940.
Samtidigt har jag börjat på en novellsamling av Chimamanda Ngosi Adichie - Det som nästan kväver dig. Adichie är nigerianska (tror jag) - i vart fall handlar hennes mest kända bok om Biafrakriget En halv gul sol - en fantastisk bok och en mycket bra författare.
Idag fyndade jag på en pocket-rea. "För Guds skull" av Karen Armstrong, brittisk religionshistoriker. 29:- pix! Och ja, boken handlar om religion. Gott att få sätta tänderna i en, som jag tror och hoppas, rejäl "hjärngympebok" om ni förstår vad jag menar Hittade en recension från DN men när jag skall länka blir det bara DN.se . Ni som gillar religionsgrejer hittar den!
Läser just nu "Döden knackar på " Av Jan Coffey. Spännande deckare, där en man är dömd till döden, för mord på sin familj. Hans syster försöker finna bevis för hans oskuld, men har hela byn emot sig.
Trampendal
01-06-2014, 21:47
Förlåt om jag kapar tråden lite, men det är värt ett försök( mod får ta bort om det anses olämpligt).
En närstående har nyss läst ut "Catarina i nya världen" av Olov Svedelid och vill fortsätta med "Catarina och silvervägen", men den verkar inte gå att få tag på. Alla tidigare i serien har jag hittat på antikvariat osv. men inte denna.
Kanske någon här har ett ex. som ligger och skräpar nånstans?
caprifol
01-06-2014, 22:05
Har just läst (sträckläst) "Livet efter dig" av Jojo Moyes. Mycket bra! Huvudpersoner: en i det närmaste totalförlamad man och hans assistent.
caprifol
02-06-2014, 07:07
CITAT (Trampendal @ 01-06-2014, 22:47)  Förlåt om jag kapar tråden lite, men det är värt ett försök( mod får ta bort om det anses olämpligt).
En närstående har nyss läst ut "Catarina i nya världen" av Olov Svedelid och vill fortsätta med "Catarina och silvervägen", men den verkar inte gå att få tag på. Alla tidigare i serien har jag hittat på antikvariat osv. men inte denna.
Kanske någon här har ett ex. som ligger och skräpar nånstans? Kanske ett onödigt svar, för biblioteket är antagligen besökt... Jag har lånat böckerna på biblioteket, men det var 4-5 år sedan.
Jag kunde inte släppa, Hjärtat jagar allena av Carson McCullers - läser om den igen. Kändes som om jag ville 'träffa människorna i boken på nytt' - svårt att förklara men jag blev 'förälskad' i boken. Fortfarande skimrar boken, vemod och ensamhet, två viktiga ingredienser i boken från 1940.
En annan 'klassiker' köpte jag idag, Hans Falladas bok, Ensam i Berlin fr 1946. Och så köpte jag Lena Anderssons Egenmäktigt förfarande – en roman om kärlek. Två böcker som ska läsas i sommar.
Trampendal
02-06-2014, 22:14
CITAT (caprifol @ 02-06-2014, 08:07)  Kanske ett onödigt svar, för biblioteket är antagligen besökt... Jag har lånat böckerna på biblioteket, men det var 4-5 år sedan. Nej, jag har faktiskt inte kollat med biblioteket, men personen ifråga är en långsamläsare och vill äga sina böcker för att kunna läsa i egen takt och läsa om.
CITAT (Trampendal @ 01-06-2014, 22:47)  Förlåt om jag kapar tråden lite, men det är värt ett försök( mod får ta bort om det anses olämpligt).
Kanske någon här har ett ex. som ligger och skräpar nånstans? Jag har hittat en trilogi med Catarina, fast utan silvervägar... http://www.bokborsen.se/Svedelid-Olov/Cata...s-Rike-/2770250Dessa kanske är de tidigare böckerna, men om du (eller din närstående) blir medlem där (på Bokbörsen alltså), så kan du lägga in en "beställning" på böcker som förhoppningsvis kommer in på antikvariaten nån gång i framtiden. Då får du ett e-mejl att den finns och var den finns.
Just nu läser jag trilogin om Klanen Otori. Japan nån gång i forntiden, lite fantasy, men ändå ganska trovärdigt (iaf för mig som inte vet nånting om japansk tradition). De är ganska bra, men liiite smöriga. Hjälten klarar allt, liksom. Böckerna är skrivna av en kvinna som heter Lian Hearn och heter så vackert som "Över näktergalens golv", "På kudde av gräs" och "Under lysande måne". gunsta; gratulerar till valet av bok, dvs Fallada; den är JÄTTEBRA !!
Trampendal
03-06-2014, 00:39
CITAT (omk @ 03-06-2014, 01:18)  Jag har hittat en trilogi med Catarina, fast utan silvervägar... http://www.bokborsen.se/Svedelid-Olov/Cata...s-Rike-/2770250Dessa kanske är de tidigare böckerna, men om du (eller din närstående) blir medlem där (på Bokbörsen alltså), så kan du lägga in en "beställning" på böcker som förhoppningsvis kommer in på antikvariaten nån gång i framtiden. Då får du ett e-mejl att den finns och var den finns. Ja, det är den trilogin som nyss är utläst, men tack ändå. Jag var tydligen medlem på Bokbörsen (hade jag glömt) och la in en bevakning. Tack för tipset!
CITAT (Trampendal @ 03-06-2014, 01:39)  Tack för tipset! 
Eva i Skåne
24-06-2014, 16:03
Jag är nästan klar med Maj-Gull Axelssons bok "Jag heter inte Miriam" Läs den kan jag bara säga!!!
En gripande historia om zigenarflickan som i koncentrationslägret byter klänning med en död judinna och sedan lever som sådan tills hon är 85 år innan hon berättar för någon hur det ligger till. Berättelsen växlar från upplevelser i Auschwitz och Ravensbrück, ankomsten till Sverige som sjuk flykting och anpassningen till ett svenskt familjeliv
Eva i Skåne
02-07-2014, 17:08
Viveca Stens senaste Sandhamnsdeckare, "I maktens skugga" utläst. Lagom sommarläsning
hattstugan
21-07-2014, 20:25
Gracelin O`Malley av Ann Moore som handlar om 1840-talets Irland!
mamamaggan
22-07-2014, 01:17
Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson är vad jag lyssnar på just nu.
Har kommit till mitten ungefär och det är så långt i alla fall en väldigt bra bok. Har aldrig tidigare läst något av henne men jag måste nog läsa hennes övriga böcker , tycker hon skriver väldigt initierat och bra.
Kan rekommendera just den här boken.
skogstroll
22-07-2014, 05:02
jag läser Svärmen av Franck Schätzing, en ekologisk thriller Jättebra! Lånade den på biblioteket.
Eva i Skåne
22-07-2014, 09:19
Läste ut Kristina Ohlssons "Davidsstjärnor" igår. En intressant deckare med kopplingar till Israel och Mossad. Handlingen nosar på en ruskig verklighet.
Kämpar mig igenom femtio nyanser av grått. Tycker inte den är speciellt bra, men " måste" läsa den då den ingår i diskusionsgruppen referensliteratur. En mycket överskattad bok i mina ögon.
Monarda
22-07-2014, 11:26
Jag har läst en tredjedel av boken om Emma Zorn. Den utspelar sig från 1860 när Emma Lamm föddes i en välbeställd judisk familj i Stockholm och fram till hennes död 1940 i Mora. 1881 träffade hon Anders Zorn när han målade ett porträtt av hennes systerson. Zorn var i början av sin karriär och Emma uppmuntrade honom att resa utomlands. Därefter följde 4 års intensiv brevväxling som läsaren får ta del av innan Zorn 1885 kommer till Sverige igen och deras förlovning blir officiell. Intressant att ta del av hur det fungerade före den teknik vi har idag, men breven kom faktiskt fram förvånansvärt fort. Även ur moralisk synpunkt skiljer det ljusår. Emma fick till att börja med läsa upp breven högt för sin mor så att inget opassande blev skrivet! En fantastisk skildring av Birgitta Sandström.
kerstin z5-6
23-07-2014, 21:32
Sommarboken-Tove jansson-läser jag minst vart 5 år.
Eva i Skåne
24-07-2014, 11:12
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-07-2014, 22:32)  Sommarboken-Tove jansson-läser jag minst vart 5 år. Det var länge sen. Den står hemma i bokhyllan. Kanske dags igen...
hattstugan
24-07-2014, 11:28
Hunnit halvvägs gen den andra boken om Gracelin O´Malley som handlar om hennes liv i Amerika på 1850-talet
Jag fick bla en bok av min gubbe när jag fyllde år. Han sa du har lärt mej en del om detta ämne,kanske kan vi lära oss mer av denna bok (!) Ja inte vet jag hur ni tänker men jag blev iallafall förvånad när jag öppnar paketet och ser boken Ved av Lars Mytting Har inte läst så mycket än men det verkar vara en humoristiskt självupplevd skildring av ved,vedeldning och vedeldaren i alla dess former!
Eva i Skåne
07-08-2014, 17:40
Igår läste jag ut "Min mormor hälsar och säger förlåt" av Fredrik Backman (som blev känd efter sin roman "en man som heter Ove")
Jag kan ännu inte riktigt definiera min känslor för boken. Den handlar om 7-åriga Elsa som bara har en enda vän och det är mormor. Mormor dör och lämnar en massa uppdrag till Elsa. Elsa lär genom dessa känna en ny sida av människor som alla bor i samma hyreshus som Elsa (och mormor) Det handlar mycket om utanförskap av olika orsaker och "annorlunda" människor. Humoristiska inslag saknas inte, men till stora delar framförs berättelsen som en saga som mormor berättar för Elsa. Det är sagoberättandet, som handlar om många olika sagovärldar och sagofigurer, som blir lite för mycket för mig. Boken är läsvärd, men kunde för min del varit nedkortad en del.
Eva i Skåne
11-08-2014, 09:28
En dag förra veckan tillbringade jag mest på soffan med boken "Porslinsfasaderna" av Sven Olov Karlsson Det var nästan lite kusligt att den utspelar sig mitt i Västmanland och ortsnamnen i boken samtidigt hördes i nyheterna på tv i samband med den stora branden.
Tre generationer starka kvinnor, Albertina, Saga och Margona. Saga är bokens huvudperson och hon är inte alltid lätt att tas med. Mycket beror det på att hon sover för lite. Hon sanndrömmer om de mest hemska saker och vill därför undvika att somna. Sagas man Knud röjer dödsbon och ordnar välbesökta auktioner. De humoristiska inslagen i boken står Knud för. Av deras tre barn är Margona den som har styrka medan de två sönerna är blekare och den yngste bortklemad av sin mor. Margonas handlingskraft räddar familjen från ruinering, men hon får aldrig den kärlek från sin mamma som hon hela livet strävar efter.
Eva i Skåne
14-08-2014, 09:15
Igår läste jag klart en bok i serien om Damernas detektivbyrå, "I muntra damers sällskap" av Alexander McCall Smith Jag läste nån bok före tv-serien, men sen har det inte blivit några fler. Det är ju inga avancerade fall damerna löser, men det är en mysig harmonisk stämning med vissa humoristiska inslag. Jag är förvånad över hur tv-serien påverkat mig. Jag ser hela tiden skådespelarkaraktärerna framför mig när jag läser. Jag älskar beskrivningen av den storvuxna Mma Ramotswe som "traditionellt byggd person"
Eva i Skåne
16-08-2014, 11:07
Hallå vänner, Hur har ni det med böckerna??? [attachment=81901:bokmal.png] Jag har läst en feelgood-bok de senaste dagarna. Har läst mycket om den tidigare så det var lite intressant att läsa den själv "Torsdagarna i parken" av Hilary Boyd Jag känner mig kluven. Småmysig bitvis, tragisk delvis och happy end Lite veckotidningsroman skulle jag vilja jämföra den med. Boken är mycket lättläst. Lämnar nog inga bestående intryck hos mig.
Monarda
16-08-2014, 18:00
Ibland behöver man något lättsmält, Eva Själv har jag kommit halvvägs i boken om Emma Zorn, som jag berättat om tidigare. Men så skulle jag ut på tågresa och då kunde jag inte släpa med mig en bok på 700 sidor. Hittade då en oläst bok av Stig Claesson i bokhyllan: "Sov du så diskar jag". Skam till sägandes har jag inte läst något av honom tidigare, men det blir nog fler böcker efter den här läsupplevelsen. Så har jag en bok på vänt som kom till mig av misstag. Jag var på en stor utförsäljning för ett tag sedan där man fick fylla en pappkasse med böcker för ett pris. När jag kom hem upptäckte jag att någon av misstag lagt en bok i min kasse: "Skära för sten" av Abraham Verghese. En obekant författare för mig men boken verkar intressant.
Oj, det har blivit en hel del böcker i sommar. Många fler än de jag skriver om här. Den enda talboken var "Fallet med de försvunna böckerna" av Ian Sansom. Småtrevlig, men ingen litterär fullträff direkt ... Annars har det blivit två lokala författare (2 böcker vardera); Lars Wilderäng och Ingrid Kampås. Lars skriver om nutid / framtid och om "ofred" (MKT knepigt ord, ist f KRIG !) och Ingrid skriver om dåtid och också om krig, men även om kärlek och medmänsklighet, fast liiite för smörigt för min smak. Jan Mårtensson har skrivit 3 historier om en förfader till sin Homan-karaktär, ja, han heter naturligtvis också Homan, och de utspelar sig under slutet av 1700-talet. Dessa har jag plöjt igenom, men, nja ... Ganska bra 1700-talsskildringar, men själva deckargåtan ... Sen har jag läst om Dag Stålsjös "Svearikets vagga", samt börjat på Jonathan Littells "De välvilliga". Uff, det är en BJÄSSE, 902 sidor (!) men den har börjat bra iaf ! Tyvärr kan man inte ta med sig den i väskan, den väger säkert 1,5 kg !!
Aqvakul
10-09-2014, 01:10
Jag har nyligen läst John Williams ”Stoner”. En stillsam bok om en lite småtrist litteraturlärares liv. Boken gavs ut första gången 1965. Först nu tjugo år efter författarens död blir den en succé. Låter det trist? Glöm det! En av de bästa romaner jag läst!
Dan Browns "Inferno", som alla andra av hans böcker är den spännande men också väldigt förutsägbar.
Jag är snart klar med Lena Anderssons - Egenmäktigt förfarande – en roman om kärlek. Bra bok som berör - pinsam på sätt och vis. Humoristisk. Ja, jag gillar den, men jag har några sidor kvar - så slutet har jag inte 'nalkats' s a s.
PS:Steglitsan av Donna Tartt köpte jag härom veckan på Vängåvans Bok & Papper AB i Sundsvall. Boken är oläst, men affären har ett så vackert namn tycker jag.
Eva i Skåne
11-09-2014, 06:32
Jag läste ut "Sagas bok" av Elsie Johansson i helgen. Så besviken jag blev  Seg och rörig. "Saga liten", "Saga ung" och Saga i nutid och en förvirrad berättare.
Eva-Helene
12-09-2014, 23:32
Nu i sommar har jag och guben läst Linnea Fjällstedts böcker. Det blev inte så att vi läste dem i kronologisk ordning, vilket gjorde att jag avslutade med Silverskredet och den slog jag ihop igår. Gyben har börjat med en av Torgny Lindgrens böcker vilket jag också ska göra nu. Det är lite spännande för jag har inte läst något av den författaren förut.
Eva i Skåne
16-09-2014, 09:27
Jag har just lyssnat på "Mitt liv som pingvin" av Katarina Mazetti.
En lättsam och charmig bok som lockar till många leenden
Nu läser jag Död eller levande av Tom Clancy 730 sidor, men den är riktigt spännande.
Monarda
29-09-2014, 18:16
Och jag håller på med "Analfabeten som kunde räkna" av Jonas Jonasson. Mycket roande!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|