|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
Hos Adlibris kan man just nu få en gratis pocketbok. Så långt lagret räcker. Ingen kostnad. Portofritt också. Jag har beställt och fick hem boken helt utan kostnad.
Precis den tråd jag tänkte leta efter!
Just nu lyssnar jag på Pyramiden av Henning Mankell, läses av Rolf Lassgård. Handlar om Wallander när han var ung och patrullerande polis och ville bli kriminalare. Utspelar sig mellan 1969-1989. Lika spännande som vanligt!!
CITAT (Castea @ 18-10-2007, 15:35)  Hos Adlibris kan man just nu få en gratis pocketbok. Så långt lagret räcker. Ingen kostnad. Portofritt också. Jag har beställt och fick hem boken helt utan kostnad. Dock är det ingen valfri pocketbok utan en gammal Klas Östergren-bok. Jag har också fått den fast för ett bra tag sedan. Då fick jag mail från AdLibris där det stod att jag var "speciellt utvald" eftersom jag hade varit kund hos dem redan från starten. Inte för att jag kände mig speciellt utvald men nu ser man ju att alla som vill kan få boken .... Kan nämna att man alltid har möjlighet att få böckerna hemskickade från AdLibris helt portofritt. (Tar några dagar extra.)
Eva i Skåne
18-10-2007, 18:27
Igår började jag läsa Liza Marklunds senaste, Livstid. Fängslande och det som bara skulle bli en liten stund blev 150sidor ungefär
I bilen lyssnar jag på Den döende dandyn av Mari Jungstedt. Jättespännande, nästan så jag vill köra extrarundor bara för att lyssna vidare.
Alphaville
18-10-2007, 18:32
CITAT (estet @ 18-10-2007, 15:45)  Just nu lyssnar jag på Pyramiden av Henning Mankell, läses av Rolf Lassgård. Handlar om Wallander när han var ung och patrullerande polis och ville bli kriminalare. Utspelar sig mellan 1969-1989. Lika spännande som vanligt!! En mycket bra bok tycker jag också. Själv ska jag snart ge mig i kast med Skugga av Karin Alvtegen. Hoppas den är lika bra som hennes bok Saknad.
Samsara
18-10-2007, 18:37
Jag läser en bok som heter Den andre brodern, ganska intressant bok men långtråkig ibland. Författaren kommer jag inte på eftersom jag inte har boken här i närheten
Eva i Skåne
18-10-2007, 18:43
fel fel fel
Den andre brodern av Anne Taylor, är det den du läser?
Jag tänkte på en annan, som jag tyckte var seg, med den hette kanske bara "Brodern" eller om det var "Halvbrodern". En dansk författare eller åtminstone så utspelade den sig delvis i Danmark. Den var seg.
Jag har precis läst "Sucka mitt hjärta men brist dock ej" av Mark Lewengood. Eller inte läst, utan lyssnat på den som ljudbok inläst av honom själv. Underbara och roliga kåserier och historier. Och han är ju så underbar att lyssna till också.
CITAT (Eva i Skåne @ 18-10-2007, 19:27)  I bilen lyssnar jag på Den döende dandyn av Mari Jungstedt. Jättespännande, nästan så jag vill köra extrarundor bara för att lyssna vidare. Åh, visst är den bra! Hon har så härlig röst, Katarina Everlöf heter hon väl! Den ljud CDn tog inte många dar så var den slut. Nyss hört färdigt "En man med litet ansikte" av Helena Tursten. Inte så lång -9 skivor och bra. En som var helt suverän "Luftslottet som sprängdes" Stieg Larsson. Rekomenderas starkt!
Läser inte någon just nu, men fick ett boktips i dag i veckans Allers.... Gunillas man försvann.
Piccante
18-10-2007, 22:29
Jag läser gärna paralellt flera böcker, både fakta och romaner, deckare mfl.
Läser just nu:
Förtroligt och hemligt- kunglig utrikespolitik och svensk neutralitet under andra världskriget, av Gunnar Richardson.
Rottweilern, Ruth Rendell
Ska börja på:
När ingen ser, elizabeth George
Nyss köpta, som jag snart ska börja läsa:
Nässlorna blomma, Harry Martinsson
Från Vittsjö till världen, Gustav Fridolin
CITAT (Alphaville @ 18-10-2007, 19:32)  Själv ska jag snart ge mig i kast med Skugga av Karin Alvtegen. Hoppas den är lika bra som hennes bok Saknad. Jag tyckte att Skugga var väldigt bra. Du får skriva och berätta vad du tyckte sen!
AnnammA
19-10-2007, 07:57
CITAT (Rossi @ 19-10-2007, 08:39)  Jag tyckte att Skugga var väldigt bra. Du får skriva och berätta vad du tyckte sen! Ja, just det hon har kommit med en ny... Har läst en del av hennes andra böcker som "Saknad" och "Skam" och de böckerna tyckte jag om. "Saknad" har också filmatiserats och visats på tv. Annars läser jag just nu(när jag har tid)" En bit av mitt hjärta" av Peter Robinson. Jag har läst alla de andra böckerna i den serien, och jag tycker de är bra deckare. Hälsn AnnA
Trädet (ZonV)
19-10-2007, 15:26
Väktarsax Bo R Holmberg En bra bok!
Snöflinga
19-10-2007, 20:26
Började på Viveca Lärns senaste bok om Saltön "Värmebölja" i dag och det verkar vara en riktig sträckläsarbok  Beställde den från Adlibris i onsdagskväll och fick den idag
Så himla härligt att läsa om alla era läsupplevelser. Tänk så många bra böcker det tipsas om här. Både rykande färska och lite äldre. Den här tråden är verkligen en skatt.
På nattduksbordet ligger en äldre bok av Barbara Vine, Ödesdiger vändning. Som alla hennes böcker är den mycket bra.
I ryggsäcken har jag Bodil Malmstens också lite äldre bok, Priset på vattnet i Finistére. Hon är finurlig den människan och så bra hon skriver.
Vill tipsa om att Myrorna har begagnade pocketböcker för 10-20 kronor. Båda böckerna jag nämnt här har jag fyndat hos Myrorna.
Eva i Skåne
19-10-2007, 20:45
CITAT (Snöflinga @ 19-10-2007, 21:26)  Började på Viveca Lärns senaste bok om Saltön "Värmebölja" i dag och det verkar vara en riktig sträckläsarbok  Beställde den från Adlibris i onsdagskväll och fick den idag  Tack för tipset! Visste inte ens att det kommit en bok till.
zaaritha
19-10-2007, 21:37
" Livets aviga och räta", av Kate Jacobs. BRA!
CITAT (AnnammA @ 19-10-2007, 08:57)  Ja, just det hon har kommit med en ny... Har läst en del av hennes andra böcker som "Saknad" och "Skam" och de böckerna tyckte jag om. "Saknad" har också filmatiserats och visats på tv.
Annars läser jag just nu(när jag har tid)" En bit av mitt hjärta" av Peter Robinson. Jag har läst alla de andra böckerna i den serien, och jag tycker de är bra deckare.
Hälsn
AnnA Hej! Du skriver att du har läst alla böckerna i Peter Robinsons serie. Menar du då även de ca. 10 första böckerna i serien som inte är översatta till svenska? Jag har läst dem på engelska och tyckte att de var riktigt dåliga. Kanske tycker det svenska förlaget likadant så att det är därför de inte översatts till svenska? Jag blev bara lite nyfiken på om du har läst även de böckerna och tycker att de är bra. Det är ju alltid kul att jämföra och smaken är som baken.
Alphaville
20-10-2007, 15:22
CITAT (AnnammA @ 19-10-2007, 08:57)  Ja, just det hon har kommit med en ny... Har läst en del av hennes andra böcker som "Saknad" och "Skam" och de böckerna tyckte jag om. "Saknad" har också filmatiserats och visats på tv.
Annars läser jag just nu(när jag har tid)" En bit av mitt hjärta" av Peter Robinson. Jag har läst alla de andra böckerna i den serien, och jag tycker de är bra deckare.
Hälsn
AnnA Jag har läst Peter Robinsons alla böcker. En till är på väg men minns inte vad den heter, har ställ mig i kö för den på biblioteket. Såg filmatiseringen av Saknad, den från England. Och det kan ses som en bra komplimang att Karin Alvtegen nått deckar-landet England. CITAT (Rossi @ 20-10-2007, 16:08)  Hej! Du skriver att du har läst alla böckerna i Peter Robinsons serie. Menar du då även de ca. 10 första böckerna i serien som inte är översatta till svenska? Jag har läst dem på engelska och tyckte att de var riktigt dåliga. Kanske tycker det svenska förlaget likadant så att det är därför de inte översatts till svenska? Jag blev bara lite nyfiken på om du har läst även de böckerna och tycker att de är bra. Det är ju alltid kul att jämföra och smaken är som baken. Har han skrivit så många böcker? Jag har bara läst de böcker som kommit på svenska...
CITAT (Alphaville @ 20-10-2007, 16:22)  Har han skrivit så många böcker? Jag har bara läst de böcker som kommit på svenska... Ja, det har han. Dessa har jag läst i Alan Banks serien på engelska (+ att jag har läsa alla som kommit ut på svenska). Gallows View A Dedicated Man A Necessary End The Hanging Valley Past Reason Hated Wednesday's Child Dry Bones that Dream Innocent Graves Dead Right
Nu har jag läst följande böcker:
Tröstaren av Karin Wahlberg. Kriminalroman i sjukhusmiljö. Den var väldigt lågmäld och först på slutet tog den fart. Lite sömnpiller-varning!
Det heligaste av Denise Mina. En bok skriven i dagboksform. En man försöker rentvå sin hustru från en livstidsdom p.g.a. mord. Men allt är inte som det verkar visar det sig. Lite speciell bok.
patient 67 av dennis lehane
CITAT (k_arro @ 22-10-2007, 17:19)  patient 67 av dennis lehane Ännu en speciell bok!  Jag tyckte om Patient 67. Hoppas att du också gör det!
CITAT (Rossi @ 22-10-2007, 17:21)  Ännu en speciell bok!  Jag tyckte om Patient 67. Hoppas att du också gör det! Ryslig!
läser Karin whalbergs "tröstaren"... väntar på en ny med Åke Edvardson...den sista boken om komisarie Erik Winter...sen är den sviten slut vad ska han skriva om sen då???
En bok som jag just läst ut och som jag kan rekommendera heter Och fjättra Lilith i kedjor av Åsa Schwarz. Boken utspelar sig i Stockholm och handlar lite om Stockholms kultur (gamla byggnader, gatunamn etc.). Boken blandar historia med IT, mord och romantik. En lättläst bok som var överraskande bra. CITAT (pejori @ 23-10-2007, 07:15)  läser Karin whalbergs "tröstaren"... Hej Pejori! Som du kanske har läst här ovanför så tyckte jag att Tröstaren var seg. Zzzzzz. Först på slutet hämtade den sig. Vad tycker du? Kunde vara kul att jämföra.
krellus
23-10-2007, 08:05
"Slaget om Kursk" av Zetterling/Frankson Intressant att få läsa vad som "verkligen" hände istället för att lita på progagandan som är "officiell".
Jag har just läst ut Illusionernas bok av Paul Auster.
För er som inte har läst Paul Auster tidigare så kan jag berätta att han har en mycket speciell stil och han tar en med på en trevlig resa i sina böcker. Det går inte att förklara - man måste läsa för att förstå!
Illusionernas bok handlar om författaren David Zimmer som efter en personlig tragedi har gått ner sig. Men en film på TV får honom att för första gången på länge skratta. Han blir fokuserad på skådespelaren - Hector Mann som är spårlöst försvunnen sedan 60 år tillbaka. Han börjar skriva en bok om Hector Mann.
När boken har getts ut får han ett brev från Hector Manns fru som ber honom att komma och hälsa på henne och Hector.
Läs boken, vet jag!
CITAT (Rossi @ 23-10-2007, 08:35)  En bok som jag just läst ut och som jag kan rekommendera heter Och fjättra Lilith i kedjor av Åsa Schwarz.
Boken utspelar sig i Stockholm och handlar lite om Stockholms kultur (gamla byggnader, gatunamn etc.). Boken blandar historia med IT, mord och romantik. En lättläst bok som var överraskande bra.
Hej Pejori!
Som du kanske har läst här ovanför så tyckte jag att Tröstaren var seg. Zzzzzz. Först på slutet hämtade den sig. Vad tycker du? Kunde vara kul att jämföra. håller helt med...det är inte den Karin Wahlberg man är van vid... just nu tragglas det mest och Sara-pia tycker jag. men det var samma med Åke Edvardsons sista bok...rörig och allmänt traslig, så jag förstår att serien tar slut.
Jag har just läst ut Rottweilern av Ruth Rendell och kan rekommendera boken. Det är en psykologisk thriller.
Piccante
25-10-2007, 11:57
CITAT (Rossi @ 25-10-2007, 10:26)  Jag har just läst ut Rottweilern av Ruth Rendell och kan rekommendera boken. Det är en psykologisk thriller. Jag läser den just nu. Tyckte den var lite seeeg i början men jag tror att jag börjar gilla de nu när jag kommit in i den mer. Eftersom du rekommenderar den så får jag fortsätta att läsa den.
CITAT (Markus_H @ 25-10-2007, 12:57)  Jag läser den just nu. Tyckte den var lite seeeg i början men jag tror att jag börjar gilla de nu när jag kommit in i den mer. Eftersom du rekommenderar den så får jag fortsätta att läsa den. Ja, jag tyckte om den eftersom den inte var någon traditionell kriminalroman där man får följa polisernas jobb och sedan på slutet så får man reda på vem mördaren är. Här fick man ju ganska snabbt veta vem som stod bakom dåden men inte förrän långt senare varför. Jag tyckte om sättet som hon skildrade personerna och deras inbördes relationer. Jag hade inte hört så mycket gott om den här boken innan jag började läsa den så jag var negativt inställd från början men jag blev glatt överraskad.
Eva i Skåne
25-10-2007, 16:52
CITAT (pejori @ 23-10-2007, 07:15)  väntar på en ny med Åke Edvardson...den sista boken om komisarie Erik Winter...sen är den sviten slut vad ska han skriva om sen då???  Åke Edvardsson har skrivit bra böcker som inte handlar om Winter, så han kommer nog med nåt annat läsvärt. Just nu kan jag bara komma på Jukebox. Det är inte alls nån deckare utan en roman som utspelar sig runt 50-60-talen. Mycket läsvärd!
Jag lyssnar på ljudboken "Väder, vind och livets allvar" - en brevväxling mellan Martin Lönnebo och Tomas Sjödin. Inläst av dem själva. Fin och varm bok. De samtalar mycket om naturens gudomlighet. Martin Lönnebo har en så behaglig lugn röst att lyssna till. Tomas Sjödin däremot har ju ett knarr på rösten som han nog borde träna bort, speciellt som den predikant han är.
Alphaville
29-10-2007, 18:21
CITAT (Rossi @ 19-10-2007, 07:39)  Jag tyckte att Skugga var väldigt bra. Du får skriva och berätta vad du tyckte sen! Ärligt talat... Det gick bra att läsa och det gick ganska fort, men... Det saknades något... Inget ordentligt slut.  Kanske hade för höga tankar efter att ha läst Saknad. Tyvärr Rossi. Men jag gav den en chans i alla fall.
Och sen senast har jag läst de här böckerna:
Attentatet av Colin Forbes - Dålig!!! Syndromet av John Case - Intressant bok om forskning på ofrivilliga människor. Stenapan av Jeffery Deaver - Mycket bra bok om människosmuggling
Har precis läst "Kleopatras kam" av Maria Ernestam, det är ett relationsdrama med inslag av spänning. Tre personer startar ett företag som har som slogan "Vi löser era problem", och problem kan man säga att de får när en kund kommer in och vill att de ska åta sig uppdraget att mörda hennes man....
Ämnen som etik, moral, sorg, psykisk sjukdom, kärlek och vänskap vävs in i historien på ett fint sätt och man tycker att man kommer huvudpersonerna nära. Men man blir överraskad när man upptäcker att man likt huvudpersonerna byggt upp en föreställning om hur vi är som människor utifrån det vi tror oss veta om varandra, underbyggt av normer och konventioner.
Jag tyckte om boken!
//Mollis
Har plockat fram Katerina Janouch bok: Våta spår och Kungholmsmorden av: Lars Bill Lundholm.
Ska i dagarna köpa Karin Wahlbergs sista också, då jag har alla hennes böcker.
Jag läser Laura Petris bok om helgonet Ignatius av Loyola. Utgiven 1960, och i år nyutgiven med viss språklig uppfräschning sägs det. Men jag vet inte det, ja.
Jag har just läst ut Kajsa Ingemarssons senaste roman Lyckans hjul. Jag tycker nog att detta var den blekaste av hennes böcker. Mycket vardaglig och enkel. Lite väl slät i min smak.
sqrulan
04-11-2007, 13:49
Jag läser Vackra flickors lott av Alexander McCall Smith. Det är tredje boken om Mma Ramotswe och Damernas Detektivbyrå. Jag gillar verkligen dom här böckerna. Dom är enkla och lite småputtriga och snälla och helt underbara.
Har också precis påbörjat en bok av Jan Mårtenson, Dödligt svek. Den blir säkert också trevlig att läsa, inte heller så blodig vad jag förstår. Får återkomma med vad jag tycker om den.
Jag lyssnar mycket på talböcker nu lyssnar jag på Björn Hellberg påminner lite om Henning Mankell huvudpersonerna är snarlika överviktiga o småsjuka men den är bra.
Har någon läst några av Lemony Snickets 13 böcker om Syskonen Beaudelaire? Filmen gick ju på 5:an igår. Jag tyckte jättemycket om den, och blev intresserad av böckerna. Ja, det är ju barn/ungdomsböcker men jag gillar sånt också.
Nu lyssnar jag på Tyskungen av Camilla Läckberg.
Alphaville
13-11-2007, 19:23
Har börjat läsa I Djävulens Sällskap av Peter Robinson. En fördel om man läst några andra böcker innan... Anknyter lite till tidigare fall.
Jag har läst boken 80º från Varmvattnet av Karin Alfredsson. En mycket bra bok som handlar om kvinnors utsatthet i främst Afrika. Låter kanske lite tungt men det var det inte.
Nu lyssnar jag på Flickan under gatan av Roslund & Hellström och läser Frihetens dag av Andy McNab.
AnnammA
14-11-2007, 22:44
CITAT (Alphaville @ 13-11-2007, 19:23)  Har börjat läsa I Djävulens Sällskap av Peter Robinson. En fördel om man läst några andra böcker innan... Anknyter lite till tidigare fall. Är det Peter Robinsons senaste, eller? För i så ifall har jag läst de tidigare i serien... Jag har just nu börjat på Stieg Larssons "Millenium-triologi"...Har sparat mig ett bra tag för detta, men nu så...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|