|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
ninnisky
27-12-2005, 13:25
CITAT (Rossi @ 27-12-2005, 11:32) OK Ninninsky! Då förstår jag och då tycker vi lika! (Det hade såklart varit helt naturligt och OK om vi hade tyckt olika också!)
Har du läst En lek med eld? Föregångaren till En märklig affär? Jag tyckte att den var lite seg ...
Jag tycker att det är rätt kul att läsa just om Alan Banks komplicerade privatliv! Ja, jag läste "en lek med eld" förra våren, tror jag det var. Den var lite seg innan jag fattade hur elden på båten brutit ut. Men visst är Alan Banks privatliv lite fascinerande. Har ofta funderat hur det skulle vara att ta en whisky med honom i cottagen och lyssna på hans gamla skivor och diskutera livet......
CITAT (ninnisky @ 27-12-2005, 13:25) [Men visst är Alan Banks privatliv lite fascinerande. Har ofta funderat hur det skulle vara att ta en whisky med honom i cottagen och lyssna på hans gamla skivor och diskutera livet......  Ha, ha! Jag förstår precis hur du menar!
astrid.m.s
27-12-2005, 16:12
Jag vill ha en egen måne. Boken om Ted, skriven av bl.a hans bror Kenneth Gärdestad. Intressant tycker jag.
Kunde inte läsa de 4 första åren efter min "krasch i väggen" men har nu kommit igång igen (var inbiten bokmal i mitt förra liv)Har just varit på biblan och lämnat tillbaka min senast lästa bok Stenhuggaren av Camilla Läckberg, lättläst ,spännande, har läst både Isprinsessan och Pedikanten tidigare, rekommenderas dessa böcker å de varmaste, speciellt till dom som av olika anledningar har svårt med ordförståelse/koncentration/minne . Det är så roligt att kunna läsa igen , om än det tar sin tid att "komma igenom " en bok . / Kram och Nyårshälsningar från Åsa
Ja, Camilla Läckbergs böcker är väldigt bra! Jag har också läst alla tre och kan varmt rekommendera dem!
krellus
27-12-2005, 16:53
Just nu läser jag "Da-Vinci koden"
Jag läser "Hur man talar med sin hund" av David Alderton.
Julklapp från stolta gammelhusse och gammelmatte..
Bambis vän
27-12-2005, 18:40
Läser just nu "Damen med enhörningen" av Tracy Chavalier. Det är hon som har skrivit bl a "Flicka med pärlörhänge" och "Den blå färgen". Tycker att samtliga hennes böcker är mycket bra. Den här utspelar sig på 1400-talet i Frankrike och Belgien. Kan rekommenderas!
Sen ska jag ta mig an en av julklappsböckerna; Augustprisvinnaren "Ninas resa" av Lena Einhorn. Verkar intressant men skrämmande.
Lena
Jag fick just Flicka med pärlörhänge i julklapp. Det ska bli kul att läsa den!
kryddan
28-12-2005, 16:28
Tog mig igenom GW Perssons nya. Helt ok. Ganska lagom för en febrig skalle
LindaLunda
28-12-2005, 16:55
Har precis avslutat Harry Potter.... den sista boken.
Som vanligt har jag två böcker på gång, en för sängen: Kärleken skär djupa sår av Helena von Zweigbergk. Inte riktigt i min smak.
Och en för tunnelbanan: Damernas Detektivbyrå av Alexander McCall Smith. Väldigt mycket i min smak.
Jag har också läst Drömfångaren av Unni Lindell, som jag tycker skriver mycket bra kriminalromaner.
Anne
Har under julen sträckläst Harry Potter böcker. Har nu kommit till den fjärde boken...sent skall syndaren vakna!! Gillar dom skarpt!!
*Felix matte*
28-12-2005, 20:32
Var till bokhandeln idag och letade efter Hinsehäxan av Lillemor Östlin men de hade inte den.... ska beställa den istället. Såg henne på 24.an och tyckte hon hade mycket intressant att berätta.
Zarah P
28-12-2005, 20:36
CITAT (Flodis @ 28-12-2005, 20:29) Har under julen sträckläst Harry Potter böcker. Har nu kommit till den fjärde boken...sent skall syndaren vakna!! Gillar dom skarpt!! Ja, visst är de underbara?!
CITAT (Zarah P @ 28-12-2005, 20:36) CITAT (Flodis @ 28-12-2005, 20:29) Har under julen sträckläst Harry Potter böcker. Har nu kommit till den fjärde boken...sent skall syndaren vakna!! Gillar dom skarpt!! Ja, visst är de underbara?!  Försökte under ett års tid att både få min son (9 år) att läsa den första boken och att läsa den högt för honom. Fick dålig respons och gav till sist upp "son-övertalning" Satte mig själv ned med boken och blev "förlorad"...
ingrid fuxwall
28-12-2005, 21:08
CITAT (Felix matte @ 28-12-2005, 20:32) Var till bokhandeln idag och letade efter Hinsehäxan av Lillemor Östlin men de hade inte den.... ska beställa den istället. Såg henne på 24.an och tyckte hon hade mycket intressant att berätta. Den boken ligger här och väntar på att jag ska öppna den!
*Felix matte*
28-12-2005, 21:10
CITAT (ingrid fuxwall @ 28-12-2005, 21:08) CITAT (Felix matte @ 28-12-2005, 20:32) Var till bokhandeln idag och letade efter Hinsehäxan av Lillemor Östlin men de hade inte den.... ska beställa den istället. Såg henne på 24.an och tyckte hon hade mycket intressant att berätta. Den boken ligger här och väntar på att jag ska öppna den! Såg du pratstunden med henne på 24,an.
ingrid fuxwall
28-12-2005, 21:10
CITAT (Farmor @ 12-12-2005, 18:19) Jag gillar verkligen Elizabeth George och hör inte till dom som tycker att hon är seg. Ser fram emot att läsa den senaste. Alla tidigare har jag redan läst.
Just nu läser jag Harry Potter och halvblodsprinsen. Trots min mogna ålder har jag mycket glädje av att läsa om honom och alla rysligheter som händer i trollkarlsvärlden. Skönt att ha lite "barnasinne" kvar.
Har en bok för bussen/tunnelbanan också, en lite porrig men jättekul bok av en italienare som heter Niccolò Ammaniti. Den heter Långt långt härifrån och handlar om killar i olika åldrar. Helfestlig historia.
Anne Harry Potter! Började titta på senaste filmen men fick avsluta - det var ju ruggigt! och sådant låter föräldrar barn se!
mamamaggan
29-12-2005, 19:46
Jordband och själsvingar, av Susanne Bergman vill jag rekommendera er alla att läsa.
"Om hur bandet till naturen ger oss själslig mening" står det som underrubrik. Bilder och små texter om hur vi kan hämta kraft ur naturen . Helt underbar tycker jag. Läs den!!!!
Jag har just läst ut Den ryske vännen av Kajsa Ingemarsson. Lite av en politisk thriller. Boken var väldigt lättläst och jag tyckte den var intressant även om jag inbillar mig att den var lite naiv i handlingen. Eller så går det verkligen till så i den svenska regeringen! Läs själva boken om ni vill veta mer!
nu har jag kämpat mig igenom elisabeth gerorges böcker inte min melodi direkt
Jag har just läst ut en bok av den brittiske deckarförfattaren Stephen Booth som heter Iskallt spår. Den var mycket bra. Så jag gjorde som jag brukade - genast beställde jag tre andra böcker av honom i samma serie över nätet. Får böckerna endera dagen! Nu har jag börjat på en bok av Douglas Kennedy som heter Ett alldeles särskilt förhållande.
Jag har just läst ut Blindspel av Stephen Booth och har nu börjat på Eldsdansen av Helene Tursten.
anna_rispan
16-01-2006, 20:41
Regnbågsormens land av Barbara Wood. utspelar sig 1871, o jag är fast.
andra böcker jag läst i vinter är: Änglarösten av Arnaldur Indridasson. Bra bok.
Underbar o älskad av alla, och på jobbet går det också jättebra av Martina Haag. Lättläst som sjutton, lite fnissig o skön att slappa med.
Aromaterapi för alla sinne av Anna Salvesen.
Lady Chatterleys älskare av D. H Lawrence. Skilldring av England i början av 1900-talet. Också bra o intressant.
Svålhålet av Michael Niemi. Galen!!!
ninnisky
16-01-2006, 20:45
"Jag minns att jag sprang" av Ron Mc Larty. Sådär ....
Freja Sagan om Valhalla - Johanne Hildebrandt, tantsnusk i vikingamiljö.... skittrist! Mvh Fenja
mamamaggan
16-01-2006, 22:04
Har precis läst ut tre böcker:
En annan tid, ett annat liv av Lief G W Persson var så där tycker jag. Mycket om politik och polisens arbete.
Se dem inte i ögonen av Aino Trosell var ganska bra.Deckare med mycket om dagens samhälle invävt.
Det blod som spillts av Åsa Larsson var också ganska bra. Även den en deckare med betoning på psykologi.
Jag vill rekommendera ”Köksgudens hustru” av Amy Tan, en gammal bok som funnits i bokhyllan i många år.
Jag läste den för flera år sedan och tyckte då den var enormt bra. Nu läser jag om den och är precis lika fängslad. En fantastisk bok! Den handlar om: En kinesisk kvinnas levnadsöde..... ”starka kvinnor”, invandring, mamma/dotterproblematik, krig, kärlek, olycklig kärlek, frigörelse ……ja, jag tycker den har allt. Jag har också läst ”Hundra hemliga förnimmelser” av samma författare, men den berörde mig inte alls på samma sätt (även om den också var läsvärd).
/Anki
Som vanligt har jag två böcker på gång.
Fjärrvärme av Gerda Antti från 1991. Alltså inte helt aktuell, men ändå känns det som nutid. Den hanlar ju mycket om vården och där har det inte hänt så mycket till det bättre. En bra bok om än lite "gnällig".
De fyra yttersta tingen av Andrew Taylor. Första delen i en trilogi. Handlar om ett par, hon diakon och han polis, som får sin fyraåriga dotter kidnappad. En rysligt spännande historia.
Detta är en förträfflig tråd med mycket bra tips om böcker att läsa tycker jag.
Anne
CITAT (Anki V @ 16-01-2006, 22:41) Jag vill rekommendera ”Köksgudens hustru” av Amy Tan, en gammal bok som funnits i bokhyllan i många år.
Jag läste den för flera år sedan och tyckte då den var enormt bra. Nu läser jag om den och är precis lika fängslad. En fantastisk bok! Den handlar om: En kinesisk kvinnas levnadsöde..... ”starka kvinnor”, invandring, mamma/dotterproblematik, krig, kärlek, olycklig kärlek, frigörelse ……ja, jag tycker den har allt. Jag har också läst ”Hundra hemliga förnimmelser” av samma författare, men den berörde mig inte alls på samma sätt (även om den också var läsvärd).
/Anki Visst skriver hon braaa! Även "Joy luck club" tyckte jag om av henne.
mayababy
17-01-2006, 00:59
Läser "det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra" av Liza Marklund och Lotta Snickare. En otroligt jobbig bok om hur vi i samhället fostrar flickor till flickor och pojkar till pojkar...det värsta är att man inte kan värja sej, mycket är obehagligt sant! Trodde vi levde i ett jämställt land (nåja iaf ganska) Sanningen svider!!
Yin o Yang
17-01-2006, 12:50
Orkade inte läsa hela tråden, så jag chansar på att ingen tipsat om "En röd liten fågel till jul" av Fannie Flagg (hon med Stekta gröna tomater)  . En underbar liten bok att må bra av och i ett behändigt litet format. Omslaget är ljuvligt och innehållet är för ovanlighetens skull så positivt, varmt och kärleksfullt  . Läs den!
Jag är medlem i en bokklubb och fick idag boken Och så log han... Författare: Nicci French. Är det någon här som läst henne, vad tycker ni om hennes böcker?
Yin o Yang
18-01-2006, 15:15
Har just börjat på Pärlan i lakritsremmen av Boj Kewenter  . Redan efter en halv sida började jag fnissa tyst för mig själv  och på den vägen är det. Bland det fyndigaste och roligaste jag läst på länge
morellen
18-01-2006, 15:59
just läst ut "en dans på rosor" av reginald hill. Tyvärr en besvikelse eftersom den mest kändes som en lång transportsträcka som ändå inte ledde någonstans... jag som brukar gilla hans böcker. skall vidare ut på nätet och kolla om laurie Kings "locked doors" kommit i pocket ännu, älskar verkligen den serien och hoppad att den "nya skall vara lika bra" Men är för snål för att köpa den inbunden (+plus att då matchar den inte resten av serien som jag har i pocket)
Swingtime
18-01-2006, 16:05
Jag har snart läst ut Glasborgen av Jeanette Walls där hon berättar om sin minst sagt kaotiska barndom
Den är lånad på Bokias Låna Läs
Och så letar vi upp boktråden igen...
Jag har börjat på Alexander McCall Smiths serie om Mma Precious Ramotswe, Botswanas första och enda kvinnliga privatdetektiv. Avslutade "Damernas detektivbyrå" för ett par dagar sen, ska börja med "Giraffens tårar" som godnattlitteratur ikväll. Den är precis som en kopp rooiboste med en skvätt mjölk och lite honung, sömnmedicin i den bästa av bemärkelser.
Jag hade nästan glömt den här tråden! Jag har hunnit läsa många böcker sen jag skrev här senast men just nu håller jag på med en bok av Robert Ludlum som heter Sigmagruppen. Mycket spännande och bra! En riktig bladvändare!
just nu plöjer jag Patrichia Cornwells böcker... har tagit lite paus från Svenska deckare, i väntan på mitt nya bokpacket med Anna Jansson och Björn Hellberg
CITAT (pejori @ 08-03-2006, 12:33) just nu plöjer jag Patrichia Cornwells böcker... har tagit lite paus från Svenska deckare, i väntan på mitt nya bokpacket med Anna Jansson och Björn Hellberg  Jag har läst de flesta av Patricia C och tycker att de är ganska bra. Jag fick precis hem Svart fjäril av Anna Jansson igår. Och Björn Hellbergs deckare är rätt småmysiga. Har läst de flesta. Var det inte du och jag som hade så olika smak?!
CITAT (Rossi @ 08-03-2006, 12:45) CITAT (pejori @ 08-03-2006, 12:33) just nu plöjer jag Patrichia Cornwells böcker... har tagit lite paus från Svenska deckare, i väntan på mitt nya bokpacket med Anna Jansson och Björn Hellberg  :lol: Jag har läst de flesta av Patricia C och tycker att de är ganska bra. Jag fick precis hem Svart fjäril av Anna Jansson igår. Och Björn Hellbergs deckare är rätt småmysiga. Har läst de flesta. Var det inte du och jag som hade så olika smak?!  jo... väntar just på "svart fjäril" men dina si. fi. och agentböcker får du behålla..... (ludlum och co...)
CITAT (pejori @ 08-03-2006, 13:47) CITAT (Rossi @ 08-03-2006, 12:45) CITAT (pejori @ 08-03-2006, 12:33) just nu plöjer jag Patrichia Cornwells böcker... har tagit lite paus från Svenska deckare, i väntan på mitt nya bokpacket med Anna Jansson och Björn Hellberg  Jag har läst de flesta av Patricia C och tycker att de är ganska bra. Jag fick precis hem Svart fjäril av Anna Jansson igår. Och Björn Hellbergs deckare är rätt småmysiga. Har läst de flesta. Var det inte du och jag som hade så olika smak?!  jo... väntar just på "svart fjäril" men dina si. fi. och agentböcker får du behålla..... (ludlum och co...)  Ja, deckarna behåller jag gärna men science fiction (som jag tror du menar) får någon annan ta. Dem är jag inte alls intresserad av! Har du läst de andra böckerna i Anna Jansson-serien? Jag tycker att de är småmysiga. Och de är ju faktiskt deckare Pejori!
CITAT (pejori @ 08-03-2006, 13:52) Funny Fanny har jag också läst. Har du läst böckerna i Hellbergs nya deckarserie? Jag har läst en av dem men blev inte helt fascinerad. Har en till i hyllan som jag snart ska beta av. Nej, inte för mycket politik för mig heller. Det blir bara jobbigt ... Lagom är bäst.
Caprice
08-03-2006, 15:05
Änglar och demoner, av Dan Brown. ( DaVinci koden)
Yin o Yang
08-03-2006, 15:36
Har just läst Emma Igelströms bok, där hon mycket öppenhjärtigt berättar om sina ätstörningar. Rekommenderas varmt  . Den är helt befriad från tyck-synd-om-mig och berättar rakt och ärligt om det helvete hon hade. Boken heter Simmar-Emma, min kampanj mot bulimin
ninnisky
08-03-2006, 15:46
Har snart läst ut Himmel över Everest av David Lagerkrantz. Han har tidigare skrivit om Göran Kropps bestigning av Everest - som blev bestseller. Himmel över Everest är inte lika spännande, men väl läsvärd.
"Familjegraven" av Katarina Mazetti.
vihemma
14-03-2006, 21:39
Den slutna cirkeln, av Willy Josefsson
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|