Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
Eva i Skåne
Lyssnar just nu på Gangsters av Klas Östergren.

Är inne på cd5 men har fortfarande inget grepp om vad den egentligen handlar om. Inte på något sätt tråkig, men det känns som det är en bok som inte får sin förklaring förrän den är slut
Den är nog 5-10år gammal. Jag funderar på om det kanske finns nån bok före, som kanske hade gjort att denna varit lättare att komma in i, men jag har inte kollat om det är så.
Aqvakul
CITAT (Eva i Skåne @ 27-01-2012, 07:45) *
Lyssnar just nu på Gangsters av Klas Östergren.

Är inne på cd5 men har fortfarande inget grepp om vad den egentligen handlar om. Inte på något sätt tråkig, men det känns som det är en bok som inte får sin förklaring förrän den är slut
Den är nog 5-10år gammal. Jag funderar på om det kanske finns nån bok före, som kanske hade gjort att denna varit lättare att komma in i, men jag har inte kollat om det är så.

"Gentlemen"
Eva i Skåne
OK, tack
Meriona
Håller på med Den tredje flickan av Agatha Christie.
Meriona
Jag håller på med två böcker samtidigt. Läser om Stora Musboken av Stefan Casta och Staffan Ullström. wub.gif wub.gif
Sen ska jag precis börja med I grunden utan skuld av Viveca Sten. Jag har läst 1,2 och 4 i Sandhamnsserien och nu är det allså bara 3:an kvar. Jag gillar dem.

merlin68
Jag läser om en serie fantasy-böcker skrivna av Stephen Donaldson, serien Kampen om Morgant i fyra delar smile.gif
Noak
Började läsa en fantasyserie av Katerine Kerr, om det magiska landet Deverry, 15 böcker, jag har kommit till den femte...
Till sommaren kanske jag kan recensera serien, om jag orkar igenom hela vill säga!
Meriona
Jag var just och lånade en nyhet på bibblan. En lokal (eller nästan iallafall) författarinna, Maria Gustavsdotter. Boken "Flickan på kyrkogården" är en pusseldeckare i Uddevalla-miljö från början av 1800-talet. Det kan ju inte bli misslyckat, ska bli kul att sätta tänderna i den sen. smile.gif
Myosotis
CITAT (merlin68 @ 16-02-2012, 18:47) *
Jag läser om en serie fantasy-böcker skrivna av Stephen Donaldson, serien Kampen om Morgant i fyra delar smile.gif

Men har du läst "The Chronicles of Thomas Covenant, the Unbeliever"? Mycket bättre, tycker jag. Bland mina absoluta fantasyfavoriter faktiskt.
merlin68
CITAT (Myosotis @ 18-02-2012, 14:05) *
Men har du läst "The Chronicles of Thomas Covenant, the Unbeliever"? Mycket bättre, tycker jag. Bland mina absoluta fantasyfavoriter faktiskt.

Nej det har jag inte. Men jag ska yes.gif Tydligen skrev han på serien i omgångar under flera decennier, tror att han kom ut med någon bok i serien alldeles nyss confused.gif Ska kolla på hans hemsida...
Myosotis
CITAT (merlin68 @ 18-02-2012, 14:12) *
...tror att han kom ut med någon bok i serien alldeles nyss...

w00t.gif *börjar dregla*
Azur
CITAT (Myosotis @ 18-02-2012, 14:05) *

Många som gillar den, men jag hade väldigt svårt för den. Antihjältar i all ära, men huvudpersonen gjorde ingenting annat än gnälla över sin psoriasis, bokstavligen vägrade att göra nånting annat än gnälla över sin psoriasis, medan alla runt honom inte gjorde nånting annat än älskade och dyrkade honom. Det var som Den Sjungande Detektiven fast med enorm överdos självömkan istället för feberhallucinationer.

I såna fall rekommenderar jag definitivt A Song of Ice and Fire.
herkules
har läst ut nesbös senaste, gengångaren, den var bra.
nu ska jag börja med den sista goda människan av a.j.kazinski
Myosotis
CITAT (Azur @ 18-02-2012, 15:37) *
gnälla över sin psoriasis

Psoriasis?!! Gnäll? Det är en jäkla skillnad på psoriasis och lepra! Tror inte du har förstått vad det handlar om.
Monarda
"Den osynliga handen. Trädgårdsmästaren i 1700-talets Sverige."

Skildrar trädgårdsmästarens villkor och roll under ett sekel.
Aqvakul
Agrippinnas memoarer...
Azur
CITAT (Myosotis @ 18-02-2012, 15:44) *
Psoriasis?!! Gnäll? Det är en jäkla skillnad på psoriasis och lepra! Tror inte du har förstått vad det handlar om.

Det är mer än tio år sen jag läste den, hade för mig det var psoriasis - inte för att det spelar nån roll, han har ju inte sjukdomen när han är The Chosen One™ i fantasyvärlden (han bara vägrar acceptera att han är frisk).
Gunilla T
Trädgård för entusiaster - författare Gunnar Jansson. Författaren är medlem i Trädgårdsamatörerna och skriver såhär,

"Denna bok är ovanligt nog, riktad till alla dem som inte vill ha en lättskött trädgård utan som tvärtom vill ägna sig åt en intressant hobby som får ta tid, som får kosta pengar och som får finnas i tankarna nästan jämt"

Jag själv är mycket kritisk till de flesta trädgårdsböcker som ges ut, samma växter, samma orealistiska quick - fix och trend snack. Denhär boken innehåller knappast en enda växt som finns i alla "tretton på dussinet" böcker men innehåller gedigna beskrivningar om woodland, stenpartier, barrväxter, alpiner osv...

Utgiven redan 1996 och jag vet inte om den ff kan gå att få tag på men träffar ni på den i något sammanhang så köp den!
Myosotis
CITAT (Azur @ 18-02-2012, 16:27) *
Det är mer än tio år sen jag läste den, hade för mig det var psoriasis - inte för att det spelar nån roll, han har ju inte sjukdomen när han är The Chosen One™ i fantasyvärlden (han bara vägrar acceptera att han är frisk).

Och det var just det som var det intressanta tyckte jag, hans personlighet och hur den präglats av rädslan och ensamheten han måste utstå pga sjukdomen. Han känns verklig.
Noak
CITAT (Azur @ 18-02-2012, 15:37) *
Många som gillar den, men jag hade väldigt svårt för den. Antihjältar i all ära, men huvudpersonen gjorde ingenting annat än gnälla över sin psoriasis, bokstavligen vägrade att göra nånting annat än gnälla över sin psoriasis, medan alla runt honom inte gjorde nånting annat än älskade och dyrkade honom. Det var som Den Sjungande Detektiven fast med enorm överdos självömkan istället för feberhallucinationer.

I såna fall rekommenderar jag definitivt A Song of Ice and Fire.

Har läst Thomas Covenat, den första trilogin var fängslande, även om jag kunde reta mig på hans "gnällighet" ibland...Den andra trilogin ( om det nu var en hel trilogi) var urdålig.
Men Den sjungande detektiven, den serien älskar jag. Kan se den hur maånga gånger som helst.
A song of Ice and Fire kommer jag förmodligen aldrig att hinna läsa färdigt, inte med den takten han skriver...
Eva i Skåne
Flickan på kyrkogården har jag läst om och tyckte den lät lockande. Jag får kanske också göra ett besök på biblioteket, men jag har några böcker på vänt smile.gif
I bilen lyssnar jag på "hundraåringen". Jag har läst den tidigare, men den är underhållande
Jag lånade just Ann Heberleins "jag vill inte dö, jag vill bara inte leva". Funderar på om jag ska börja på den när jag lägger mig
Meriona
Eva, jag har också många böcker på vänt, minst 15 i bokhyllan. Men det är inte alltid man känner för att läsa just den typen av bok, därför är det underbart att bara ha ett kvarter till bibblan. Är jag riktigt lat så reserverar jag en bok och låter sonen hämta, han går i skolan i samma kåk. tongue.gif
ninnisky
läser Eugen Ruges - In Zeiten des abnehmenden Lichtes. Den handlar om en tysk familj som levt i exil och återvänder till DDR strax före återföreningen 1989.
Meriona
Tala om vad du tycker när boken är färdigläst Ninnisky, den kanske kan vara intressant. Förutsatt att den finns översatt alltså.
ninnisky
CITAT (Meriona @ 18-02-2012, 22:48) *
Tala om vad du tycker när boken är färdigläst Ninnisky, den kanske kan vara intressant. Förutsatt att den finns översatt alltså.

Jag tycker mycket om den och kan rekommendera den - men den finns tyvärr inte översatt till svenska -än !
Meriona
Aj då. Min tyska är inte tillräckligt bra tror jag för att läsa en roman nu förtiden.
Motti
Här blir det mycket kokboksläsning och just nu tragglar jag "Laga vilt från skog & sjö " wink.gif
Meriona
Jag stäckläste Flickan på Kyrkogården idag. Jag tyckte om den, men det hade inte skadat med en korrekturläsning till före publicering.

Tikka
Brida är nu utläst o igår började jag på Hypnotisören av Kepler.
Bee
Har just börjat läsa Nick Cohen's "You can't read this book". Handlar om censuren i världen just nu. Både religiös, politisk, social censur. Det är riktigt hemskt! Han konstaterar inledningsvis att taket var högre för 30 år sen. Då fanns inte politisk korrekthet och religion gick an att diskutera.
Aqvakul
Elvaåringen - en självbiografisk resa av Staffan Westerberg

Magiskt självutlämnande!
Meriona
Fy fabian! Inte vill jag läsa om den gubben! Han förstörde min uppväxt! -fear-.gif
Aqvakul
CITAT (Meriona @ 21-02-2012, 20:12) *
Fy fabian! Inte vill jag läsa om den gubben! Han förstörde min uppväxt! -fear-.gif

Hur då, om jag får fråga...
Meriona
Pannkakor och lillstrumpor och allt man kunde drömma mardrömmar om. sad.gif
Aqvakul
Boken är iaf fantastisk...
Meriona
Ja det var ju bra. smile.gif Men jag tar inga risker....
Aqvakul
Ja, 60-talisterna är ju lite klena.... tongue.gif
Meriona
Äh! Vi som fått klara oss själva utan dagis och annat jox, inte är vi klena!
Wilmer
CITAT (Aqvakul @ 21-02-2012, 20:47) *
Ja, 60-talisterna är ju lite klena.... tongue.gif

-70 talisterna också... Enda barnprogrammet i princip och så den där vidriga pannkakan. PUTT PUTT PUTT!! Här kommer storpotätan!!! Fy för den lede, kunde han inte lämnat oss oskyldiga barn ifred för sin ångest???

CITAT (Meriona @ 21-02-2012, 20:50) *
Äh! Vi som fått klara oss själva utan dagis och annat jox, inte är vi klena!

Precis... En nyckel var det enda som behövdes. Sedan hämtade vi småsyskonen från småbarnsavdelningen och lagade mat åt dem. HA!
Aqvakul
Fraustadt 1706 - om det mest framgångsrika slaget under Karl XII:s polska kampanj....

Faktiskt intressant för en historiker somn inte precis är någon slagfältsnörd
Meriona
Åttonde budet av Elsi Rydsjö. Läsvärd som alltid. smile.gif
kerstinbern
CITAT
De osynliga : om Europas fattiga arbeterklass

"Mirela Bajgora börjar sitt städjobb klockan sex på morgonen. Hon har så kallad ”delad tur”, vilket innebär att hon har en paus på sex timmar innan hon börjar sitt andra pass"

Så kan livspusslet se ut i Sverige år 2012.

"Lucía Gonzales arbetar heltid som städerska i privata hem, har lagstadgad lön, och får ut 13 000 kronor i månaden efter skatt."

Så kan arbetslinjen se ut i Sverige år 2012.

http://www.bokforlagetatlas.se/bok/de-osyn...a-arbetarklass/
http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/rebe...ga-arbetarklass

Dessutom:

CITAT

Eftersom det nu är mer än 70 år sedan James Joyce död, så upphör copyrighten på hans böcker och därför har Bonniers låtit nyöversätta och återutge Ulysses, översatt av Erik Andersson.

http://www.albertbonniersforlag.se/Bocker-...n=9789100121235
Tikka
Hypnotisören utläst, jättespännande bok! Nu ska jag börja på Keplers nästa bok Paganinikontraktet.
Meriona
Har just börjat på Mord vid Klarälven av Stig O Blomberg.
omk
Behöver lite paus från bokläsandet, så jag har samlat ihop en massa serietidningar med Herman Hedning, att läsas grundligt ! Igen.
Det, åh så verbala, elaka fettot ... devil.gif
Klint
Har börjat på allt vi här drömma om av erik wijk jag tycker det är intressanta livsöden den beskriver och den är bra skriven sådär att man bara ska läsa ett kapitel till...
Monarda
Har nyss börjat med en bok om Axel von Fersen och Marie-Antoinette av Margareta Beckman. Hon har som första forskare fått tillstånd av franska staten att läsa Marie-Antoinettes brev till von Fersen i original.
Monarda
CITAT (omk @ 02-03-2012, 22:58) *
Behöver lite paus från bokläsandet, så jag har samlat ihop en massa serietidningar med Herman Hedning, att läsas grundligt ! Igen.
Det, åh så verbala, elaka fettot ... devil.gif

Jag glömmer aldrig första gången jag råkade köpa en Herman Hedning till sonen som nyss lärt sig läsa. Tittade inte så noga vad det var, den låg ju bland dom andra serietidningarna. När innehållet så småningom uppdagades ohmy.gif blev det förbud några år men nu är han tjugo år fyllda och en trogen prenumerant.
merlin68
Är inne på tredje boken i Fantasy-serien "Kampen om Mordant" av Stephen Donaldson. Den heter Spegeljakten. Den är hyfsad välskiven och rätt spännande men så gillar jag nästan all Fantasy- och jag gillar att huvudpersonen är en kvinna smile.gif
omk
Nu är det böcker igen !

I sängen läser jag om "Äventyret" av Peter Nilson. En gammal favorit som faktiskt fortf håller, trots att den är utgiven 1989. Nilson rekommenderas !

I köket är det "Anckarström" av Ernst Brunner. SÅ bra ! Jag tycker ganska synd om Jacob Johan Anckarström och jag förstår varför han gjorde som han gjorde. Enligt Brunners efterforskningar, verkar Liljensparre (polismästaren som arresterade Anckarström redan dagen efter skottet) varit HELT på det klara med vad som skulle ske ...
Förresten är det nästa fredag, 16 mars, exakt 220 år sen skottet föll !

CITAT (Monarda @ 07-03-2012, 18:55) *
... När innehållet så småningom uppdagades ohmy.gif blev det förbud några år ...

Haha ! Herman är suveränt elak ! devil.gif
Och vilka "underbara" okvädningsord han sprider till allmänheten !! w00t.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon