|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
Läser Edward Finnigans upprättelse av Anders Roslund & Börge Hellström just nu. Spännande!
Whiskuchi
02-03-2007, 14:38
CITAT (estet @ 02-03-2007, 14:37)  Läser Edward Finnigans upprättelse av Anders Roslund & Börge Hellström just nu. Spännande!  Har du läst Box21 av samma författare? Om inte - gör det! Den är det bästa de har skrivit! Jag läser Stieg Larssons Flickan som lekte med elden.
CITAT (Whiskuchi @ 02-03-2007, 14:38)  Har du läst Box21 av samma författare? Om inte - gör det! Den är det bästa de har skrivit!
Jag läser Stieg Larssons Flickan som lekte med elden. MMmm ruggig, jag har läst de två första de skrivit- Box 21 och Odjuret.
senaste lästa boken kejsarinnan orkide ,verklighetsbaserad om Kinas sista kejsarinna,författare Ancche Min.
Jag har just läst u Italienska skor av Henning Mankell. En välskriven, lågmäld bok om livet, svek, kärlek, vänskap, oväntade händelser m.m. Ganska charmig.
Har nu börjat läsa Mannen från bergen av Kjell Eriksson. Har bara kommit ca. 100 sidor men den verkar lovande. En kvalitetsbok.
ninnisky
09-03-2007, 16:03
Har just börjat på Jeanette Wintersons bok Fyrväktaren. Den handlar om en ung kvinnas liv hos en blind fyrväktare i norra Skottland. Smärtsam vacker prosa enl Sv. Dagbladet! Jag instämmer
mamamaggan
09-03-2007, 19:37
Har just läst ut Åsa Larssons Solstorm. Bra bok!
caprifol
16-03-2007, 16:30
Har just avslutat Marianne Fredrikssons senaste - sista - bok "Ondskans leende" och blir så nyfiken på att höra vad andra tycker om den. Jag har läst alla (tror jag) hennes böcker och tyckt bra om alla - ja t o m mycket bra om de flesta. Den här blev jag jättebesviken på. Synpunkter?
Felicia
16-03-2007, 20:55
Jag har inte läst en bok på flera år men så följde det med en pocket-bok till en tidning, "Den inre kretsen" av Marie Ljungstedt, som jag började läsa och den var väldigt bra och svår att sluta läsa... Korta kapitel, så det blir hela tiden att jag tänker "Nej, jag läser ett kapitel till" osv /Felicia
Läser bibeln just nu Inte så väldans spännande men intressant bok
Såld, av Natasja T. och Vera Efron, en sann berättelse om unga flickor som lurats in i traffiking. En mycket ingående skildring som gör att man får hoppa över vissa stycken som blir för mycket för mig som är äckelmagad, men helt klart kan man känna sig in i tjejernas öden. Nackdelen är att slutet tydligen ska vara lite tvärt.
Rapchic
17-03-2007, 09:56
just nu läser jag liftarens guide genom galaxen (eller rättare sagt har jag kommit till 'resturangen i slutet av universum' men i översättningen jag har så är alla fem i "triliogin´" i samma bok)
Chrihanna
17-03-2007, 20:32
Jag läser NLP på jobbet av Sue Knight. Någon mer NLP intresserad här kanske?
Jag har börjat att läsa Björn Hellbergs bok Dödslängtan. Här har ju Sten Wall återuppstått.
Hellberg skriver i vanlig ordning vilket lättsamt och humoristiskt.
"Packad - En tonårsalkis memoarer" Av Koren Zailckas
En sann berättelse om en tjej som vid 15 års ålder blir alkoholist.
Den kinesiska trädgården av Jan Mårtensson,själva handlingen kommer bort i alla beskrivningar av Stockholms historik,som förstås oxå är intressant........får nog söka andra deckare...
Har precis läst ut Drömmar ur snö av Anna Jansson. Mycket bra och en oväntad gärningsman. Började idag läsa Stenhuggaren av Camilla Läckberg och jag förväntar mig att den håller samma klass som hennes tidigare böcker.
Efter att ha sett "Saltön" på tv blev jag sugen på att läsa böckerna. Hittade "Midsommarvals" och "Hummerfesten" i en å samma bok på COOP för 49 kr.  Ska bli spännande att jämföra. Har redan förvånats över att Ulla Skog inte alls utseendemässigt stämmer överrens med bokens Johanna. Och Emily beskrivs som rejält överviktig i boken.. Och Blomgren är mer sympatisk i TV-serien.
Jag läser just nu "Ett ufo gör entré" av Jonas Gardell, och sedan ska jag läsa den nyskrivna "Jenny". Första boken i serien, "En komikers uppväxt", är en storfavorit sedan länge. Gardell är en av få författare som jag sträckläser. Han har ett fantastiskt språk - man kan gapskratta och sätta skrattet i halsen av samma mening.
CITAT (Castea @ 12-04-2007, 07:23)  Jag läser just nu "Ett ufo gör entré" av Jonas Gardell, och sedan ska jag läsa den nyskrivna "Jenny". Första boken i serien, "En komikers uppväxt", är en storfavorit sedan länge. Gardell är en av få författare som jag sträckläser. Han har ett fantastiskt språk - man kan gapskratta och sätta skrattet i halsen av samma mening. Rekomenderar (alla hans böcker så klart) Frestelsernas berg också. Själv har jag fortsatt med Sol och vår och sen En fröjdefulljul.
lottapotta
12-04-2007, 09:55
Jag läser "Att välja glädje" av Kay Pollak. Riktigt bra bok! Man får sig MÅNGA tankeställare över hur man beter sig och varför... ...annars blir det mest trädgårdsböcker! Har det för min plånbok icke-välgörande beteendet att jag "måste" äga trädgårdsböcker. Tack och lov för bokrean!
Har precis läst Stieg Larssons Flickan som lekte med elden. En bra bok jag gillade den rätt bra. Sedan läser jag en fantasy serie av Jennifer Roberson som består av en massa böcker. Den första heter i Djurskepnad. En fånig serie egentligen men trevlig som kvällslektyr när man inte behöver vara så skärpt
Jag har tagit en liten pause från Isfolket böckerna och nu läser jag 'Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö' av åkan Nesser
Jag läser "Om Gud" av Jonas Gardell. Intressant att han skrivit en teologisk bok. Den är ganska bra, men jag hade förväntat mig ett bättre "Gardell-flyt" i texten.
Jag har läst dessa på sistone:
Stenhimlen av Karin Brunk Holmqvist Svart cirkel av Jonas Moström Hanteringen av odöda av John Ajvide Lindqvist En kort berättelse om traktorer på ukrainska av Marina Lewycka
Just nu läser jag Dödens pendel av Jonas Moström.
caprifol
19-04-2007, 07:53
I skuggan av ett brott av Helena Henschen. Handlar om en verklig händelse i hennes släkt - de von Südowska morden i början av 1900-talet som tydligen väckte mycket stor uppmärksamhet och aldrig blev förklarade. Intressant.
Yin o Yang
19-04-2007, 09:47
CITAT (Rossi @ 19-04-2007, 07:45)  Jag har läst dessa på sistone:
Stenhimlen av Karin Brunk Holmqvist Svart cirkel av Jonas Moström Hanteringen av odöda av John Ajvide Lindqvist En kort berättelse om traktorer på ukrainska av Marina Lewycka
Just nu läser jag Dödens pendel av Jonas Moström. Visst är Moströms böcker verkligt bra! jag sträckläste både. Har också läst alla Kangers deckare, utom den senaste som jag väntar på. Rekommenderas varmt och bör läsas i kronologisk ordning
Läster för närvarande en novellsamling av Edgar Allan Poe som är mycket bra. Den består av flera sen tidigare okända och ej översatta verk, så mycket är helt nytt för mig.
CITAT (Yin o Yang @ 19-04-2007, 10:47)  Visst är Moströms böcker verkligt bra! jag sträckläste både. Har också läst alla Kangers deckare, utom den senaste som jag väntar på. Rekommenderas varmt och bör läsas i kronologisk ordning Jag har läst Söndagsmannen av Kanger men tyckte inte att den var speciellt bra .... Kanske kan han bättre så att jag ska ge honom en chans till. Mmm, visst är Moströms böcker bra! Hoppas att det snart kommer en ny!
Farbror Blå
19-04-2007, 14:02
Den inre kretsen av Mari Jungstedt Någon skär av huvudet på en ponny och försvinner med det...
Snöflinga
19-04-2007, 16:22
Läser just nu "En liten by i bergen" av Adriana Trigiana. Gillar den verkligen, hon har ett speciellt språk som gör att man inte gärna vill lägga ifrån sig boken ...
Jag har som vanligt två böcker på gång:
Kattöga av Margaret Atwood. Har läst flera av hennes böcker och tyckt mycket om.
Hanteringen av odöda av John Ajvide Lindqvist. Rysansvärt ruskig, precis som hans tidigare bok, Låt den rätte komma in.
Jag har just läst ut "en blomma i Afrikas öken" av Waris Dirie. Intressant inblick i en nomadflickas uppväxt. Hennes beskrivning av den könsstympning hon och flera miljoner andra flickor utsatts/ utsätts för fick mig att bli kräkfärdig. Underbart att hon är stark nog att arbeta för stympningens utrotande i dag.
Läser nu "Lördag" av Ian Mc Evan. Halvvägs in i boken är den rätt lam. Väntar på att "meningen med boken" ska falla på plats snart.
Ska sedan runda av med "Hoppsan jag är död" av Arto Paasilinna, hans böcker brukar vara lättsamma och fyndiga!
I bilen lyssnar jag på "Schackmaskinen" Av Robert Löhr. Skönt att slippa lyssna på deckare för en gångs skull.
/ Wilma
Kajsa Ingemarssons Små citroner gula. Det är en lättläst och charmig roman som innehåller både glädje och sorg.
Hannifer
23-04-2007, 02:54
"Väggen" av Marlen Haushofer, läser jag just nu. Jag kan förstås inte låta bli att läsa en massa om växter emellan varven. Jag lånade Lars-Åke Gustavssons stora rosböcker från biblioteket för inte så längesedan, samt en väldigt bra Linnébiografi.
"Självbetraktelser" av Marcus Aurelius (romersk kejsare 121-180 e Kr.) Den boken är full av lappar vid tänkvärda meningar. Stoikerna har en lugnande inverkan på mig så den här boken brukar jag läsa lite i innan sömnen. Sen ligger det två andra böcker på bordet: "Mörkrets mästare" - skräcklitteraturen genom tiderna. Med bl.a. 29 författarporträtt. Den tredje boken har jag just lånat på biblioteket: "Jonathan Strange & Mr Norell" av Susanna Clarke. Blev lite besviken dock när jag öppnade denna tegelsten och fann att texten var så liten att jag kommer behöva förstoringsglas för att se den...det tar bort lite av läsglädjen. Ja, detta är min "gå till sängs-litteratur" för närvarande, jag räknar inte upp allt bläddrande i blomböcker, trädgårdsböcker, rosböcker, frökataloger, konstböcker, inredningstidningar osv... [attachment=1715:påskskål_a_web.jpg]
Jag läser Olycksfågeln av Camilla Läckberg just nu.Läste Stenhuggaren av samma författare innan.Däremellan trädgårdsböcker och tidningar,när de kommer.
*Agnes*
25-04-2007, 21:38
Anna Gavalda " Tillsammans är man mindre ensam ". Den var fin tycker jag, man tänker efter när man läser. Skulle rekomendera den till alla er som tycker det är kul med annat än bara det stora modet nu; deckare. Tycker inte att det finns så många bra deckarförfattare, Läckberg är trevlig att läsa men personligen så är det Frimansson och Fossum som toppar min lista vad gäller deckare. Läser helst romaner, verklighetsbaserade böcker och gärna uppslagsböcker av alla de slag. Sen är ju bara trädgårdsböcker ett måste och Hannu Sarenström böcker är helt underbara.
Jag har just läs Hide & Seek av Ian Rankin och Kvinnan som var en fyr av Viveca Lärn.
Hide & Seek var ett riktigt sömnpiller. Inte alls Ian Rankins vanliga klass.
Kvinnan som var en fyr var riktigt underhållande. Den handlar om Cecilia som snart är 50 år. Hon har länge varit ekonomiskt oberoende men pengarna har tagit slut och hon tvingas utbilda sig till försäljare av batteridrivna öronrensare. Hon åker till USA på kurs. Där träffar hon en dansk som är mannen i hennes liv (och hon har haft många män, tro mig!). Han knackar på hennes dörr mitt i natten och säger att hon är hans öde. Cecilia som aldrig känt på det här sättet förut flyr hem till Sverige.
Den här boken är humoristisk, charmig och varm. Själva "intrigen" gick jag inte på ett dugg. Jag såg igenom allting ganska snabbt men det spelade mindre roll.
Klart läsvärd!
ninnisky
06-05-2007, 18:54
Läser just nu Curtis Sittenfield - I en klass för sig
Måttligt bra men ska igenom den. Byter bok i veckan!
"Ett öga rött" av Jonas Hassen Khemiri. Verkar lovande.
lena:-)
09-05-2007, 18:52
"ett öga rött" är jättebra tycket jag. Just nu läser jag Bodil MAlmstens "Mitt första liv"
Piccante
09-05-2007, 19:15
CITAT (lena:-) @ 09-05-2007, 19:52)  "ett öga rött" är jättebra tycket jag. Just nu läser jag Bodil MAlmstens "Mitt första liv" Instämmer Ett öga rött, är lite annorlunda mot böcker jag har läst innan men jag tyckte den var bra. Jag läser ofta flera böcker parallellt och har nu för tillfället 3 böcker som jag läser mer eller mindre ofta i; Orientalism, Edward Said. Fakta. Om förhållandet mellan väst och orienten och bilden av orienten genom tiderna. Intressant men ganska tung att läsa! Teacher man, Frank McCourt. Roman/biografi. Gillade hans tidigare böcker, denna har jag inte kommit in i riktigt än. No tears for queers. Johan Hilton. Dokumentär/kriminal. Tragisk och skrämmande!
Lästa nyliga ut "svinalängorna" Den var helt okej, men lite seg i min mening.
Just nu läsar jag "EgoGirl" av Carolina Gynnig. Verkar vara en mycket bra bok. Har inte kommit så långt ännu, men hittils är den lovande.
Nina H i NÖ Skåne
09-05-2007, 20:34
CITAT (znazit @ 09-05-2007, 20:19)  Lästa nyliga ut "svinalängorna" Den var helt okej, men .... Min förra bok var också "Svinalängorna". Jag ger den också omdömet "ok".... Ämnet viktigt, men lite för "grund analys", tycker jag. Innan jag läste Svinalängorna var jag utan bok här hemma ett tag.... Ny bok, alltså. För "gamla" finns det gott om! Jag köper nästan alltid den bok jag vill läsa. Älskar att ha böcker runt mig! Det står en bokhylla i varje rum i vårt hus- nå....ok- utom kök & bad!  ;-) När jag är "utan" bok dyker jag in i våra bokhyllerader och söker kanske fram & läser om en en gammmal klassiker tex. Den här gången blev det "Nässlorna blomma" av Harry Martinsson. Man kan dra paralleller till Svinalängorna. Även Martinsson beskriver - som bekant - en tuff uppväxt- ... Men himmel vilken skillnad i språk & "djup" & analys! Fast- det kanske är orättvist att jämföra så.... Jag har alltid gillat ord. Både att skriva (Jag har arbetat som journalist och skriver fortsatt artiklar nu & då. Jag arbetar även tex. på en bok om "mitt forskningsobjekt trädgårdsglobetrottern Nils"...) och att läsa... Läser mycket böcker- en till flera per vecka. Aktuella böcker i olika ämnen, deckare (med vissa favoritförfattare i genren...) och/eller gamla klassiker. Med mera! Jag har alltid en bok på gång! Just nu läser jag en deckare av en av mina favoriter i den genren: Stephen Booth. Hans "problemlösare" är en lite annorlunda manlig kriminalare, Ben Cooper. Bens chef är en känslokall (den yta hon visar) kvinna, Diane Fry. Cooper själv är däremot - mitt i sin manlighet- mycket känslosam, reagerande och lyhörd. Intressant "spel" mellan dem i varje bok... förutom intressant inblick i livet i en del av England som inte så ofta beskrivs: Peak District. Med mera.... Den bok jag just nu läser av Booth heter "I skydd av mörkret". Booth böcker rekommenderas! Fler tips har jag på min blog... för den som händelsvis skulle vara intresserad alltså....  : http://ninahsblog.blogspot.com/
Jag läser Själens boning av Gary Zukav.Om man är intresserad av medium mm kan jag rekomendera Benny Rosenqvist Överlevaren och Shoppa inte kärlek när du längtar. Kanonbra böcker
Har nyligen läst Snabba cash av Jens Lapidus - en roman om Stockholms undre värld. Mycket bra och speciell.
Senast har jag läst Stieg Larssons tredje roman i Millennium-serien, nämligen Luftslottet som sprängdes. Läs den!
Hade tänkt plugga, diska och städa idag. Men felnavigering, tumskada och värmejävulskap sätter stopp för allt kreativt. Min sommarvana trogen tänker jag därför dra fram de klassiska Frans G Bengtsson-essäerna; inget slår hans essäer en övervarm sommardag. Ska börja med "För nöjes skull", för ovanlighetens skull.
Jag har nyss läst Diane Setterfields ”Den trettonde historien”. När jag sökte på nätet så visade det sig att i recensionerna skrevs allt från genialisk till ”rent skit” …..och jag vet inte riktigt vad jag ska säga  . Jag har inte bestämt mig ännu om jag tycker boken var bra eller inte men i stort sett sträckläste jag den:g: . I alla fall är det en bok jag rekommenderar. /Anki
Har precis börjat på Fågelbovägen 32 av Sara Kadefors. Verkar lovande!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|