|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
Myosotis
11-09-2011, 15:45
Läste för ett tag sen "Shevek" av Ursula K. Le Guin. Trodde att jag hade skrivit det här men verkar ha glömt det. Jättebra bok! Ska vara science fiction men är nästan filosofisk om moral och olika samhällssystem. Nu har jag lånat flera av hennes böcker och börjat, det verkar mycket lovande. Kan verkligen rekommenderas, hon får en att tänka.
Spännande med Ursula le Guin! Jag har bara läst hennes böcker om Earthsea ( mycket, mycket bra), och en till ( Där världen heter Skog) som jag gillade sådär bara. Tack för tips!
Myosotis
11-09-2011, 16:52
CITAT (Noak @ 11-09-2011, 17:46)  Där världen heter Skog Den har jag också läst, gillade idén men själva boken kanske inte var så välskriven eller nåt så det blev ingen jättefavorit. Du får berätta vad du tycker om Shevek om du läser den.
Meriona
18-10-2011, 20:28
Idag hämtade jag ut nya Karin Brunk Holmquists bok Kaffe med Musik från Bibblan. Har bara hunnit läsa 5 kapitel, men älskar den redan, det är i stil med hennes bästa!
ninnisky
18-10-2011, 20:41
Har just börjat på Leif GWs Gustavs grabb. Gillar Leif GWs skrivstil och även om denna inte är en deckare så verkar den bra så långt.
Eva i Skåne
18-10-2011, 21:27
Gustavs grabb har jag också köpt och ser fram emot, men just nu håller jag på med Änglamakerskan så den ska jag först klara av.
Myosotis
19-10-2011, 11:26
Har just läst "Berättelsen om Pi" av Yann Martel. Den är inte klok, man vet inte vad man ska tro, men ändå är den bra. Mycket välskriven.
Kör en dubbel just nu.
Anthony Kiedis - Scar Tissue Leif GW Persson - En annan tid, ett annat liv
Aqvakul
20-10-2011, 06:38
Har precis läst Donna Leons senaste, om kommissarie Brunetti i Venedig och började idag på en historisk roman om utrotningen av katarenena i Midi på 1200-talet...
Ugglemormor
24-10-2011, 12:21
Känner igen kommisarie Brunetti, har nog läst någon bok av det. Det andra som du läser Aqva, vem har skrivit den boken? ---  jag är en historietok men just nu läser jag på en bok jag köpte i somras.... Lisa Williams -- "The Survival of The soul", hennes andra bok men de finns inte på svenska än? ...
merlin68
24-10-2011, 17:24
Liza Marklund- Nobels testamente. Jag ogillar verkligen huvudpersonen i boken...bortskämd storstadsmänniska  CITAT (Aqvakul @ 20-10-2011, 07:38)  Har precis läst Donna Leons senaste, om kommissarie Brunetti i Venedig och började idag på en historisk roman om utrotningen av katarenena i Midi på 1200-talet... Gillar verkligen böckerna om kommissarie Brunetti, "lätt" litteratur men trevlig läsning speciellt om man har varit i Venedig och känner igen platserna där utredningen utspelar sig
sqrulan
24-10-2011, 17:26
Läser just nu och har hållit på ett tag med tegelstenen. Diana Gabaldon. Som ett eko. 1049 sidor....suck!!!
Ugglemormor
24-10-2011, 17:43
.... de böckerna är verkligen bra .....  Jag ska kolla om det finns mer av henne, men jag tror att jag läste den senaste i våras .......
Har precis påbörjat Lars Bill Lundholm - Gamla stan-morden. Lagom lättläst. Gillar den lätt buttre Axel Hake.
Meriona
31-10-2011, 21:57
Fick lägga nya boken om Staveredsmosse (utplånad stadsdel i Trollhättan) åt sidan för min reserverade bok hade kommit på bibblan. Laura Thompsons biografi om Agatha Christies liv. Den ska bli spännande, även om den var tjockare än jag tänkt mig.
merlin68
04-11-2011, 23:51
I brist på annat läser jag just nu Reginald Hill's bok "bländverk". Hemsk början med en galning som skjuter en massa folk. Gillar inte när det är en massa våld så hittills får den  av mig. Ska ge den en chans till, om den fortsätter i samma stil byter jag bok....
herkules
05-11-2011, 00:19
jag läser henning mankells minnet av en smutsig ängel, bra så här långt.
Läser just nu Liam Norberg - Insidan.
ninnisky
06-11-2011, 11:36
Läser Bastarden från Istanbul av Elif Shafak. Skildrar Istanbul väldigt vackert..
Ny bok nu. Liam Norberg - Insidan.
Eva i Skåne
06-11-2011, 12:07
Jag har ett par kapitel kvar i Änglamakerskan av Camilla Läckberg.
Hon får ju otroligt mycket reklam för sina böcker och jag har läst alla efter hand som de kommit ut, men.... jag vet inte om det bara är jag som börjat tröttna. Denna känns inte lika intensiv. Fängslande historia i många generationer, men jag har börjat irritera mig på huvudkaraktären/ hjältinnan Erica som är så självupptagen.
Jag kommer nog fortsätta läsa Läckbergs kommande böcker, men det känns som hennes stjärna är lite dalande.
Myosotis
06-11-2011, 17:51
Nu har jag inte läst Läckberg men jag känner igen det där att man tröttnar om man läser för mycket av samma författare. Kanske om du hade läst denna först hade du tyckt att den var bäst.
Samsara
06-11-2011, 17:56
Jag läser Hästarnas Dal av Jean M Auel, en serie på 6 delar. Hittills så är jag helt fast =)
Jo Nesö´s senaste, Pansarhjärta.Alla hans böcker är superbra.Rätt otäcka men jäkligt spännande.
Eva i Skåne
06-11-2011, 21:28
CITAT (Freeky @ 06-11-2011, 21:22)  Jo Nesö´s senaste, Pansarhjärta.Alla hans böcker är superbra.Rätt otäcka men jäkligt spännande. Dom är jättespännande Nu har en av böckerna filmats och jag ska se den filmen i veckan. Minns inte just nu om det är första boken eller nån senare.
merlin68
06-11-2011, 21:30
CITAT (Freeky @ 06-11-2011, 21:22)  Jo Nesö´s senaste, Pansarhjärta.Alla hans böcker är superbra.Rätt otäcka men jäkligt spännande. Gillar hans böcker starkt. Har precis köpt huvudjägarna som har en annan huvudperson. Ska bli spännande att börja läsa den Läckberg är en usel författare. Förstår inte hur hon kunde lyckas med sina böcker, skicklig PR antagligen.
Jo Nesbö gillar jag också, speciellt Rödhake. Och jag gillar att han låter alla pengar från nån av sina böcker (tror det är Huvudjägarna) gå in i en stiftelse för att bekämpa analfabetism ! Annars håller jag på med sista delen av Det Svarta Tornet (nr 7) av Stephen King. En ganska bra "septologi" (heter det så ?). Huvudpersonerna lever huvudsakligen i Mittvärlden och söker Det Svarta Tornet, men färdas fram o tillbaka i tiden under åren 1967-1999. Många händelser vävs ihop, mestadels baserade på Kings egna läs-, musik- och filmupplevelser, t ex Trollkarlen från Oz, Tuff-tuff-tåget Charlie, Sagan om Ringen-trilogin, Sergio Leone-westerns, Elton John, Ramones m fl. Bl a därför, hoppar 2 av huvudpersonerna in i tiden då personen som "skapat" dem, dvs King, själv träffar dem. Spejsat !! (Walden är tillbaka i bokhyllan; har insett att jag inte kommer att börja på den förrän "nån gång senare" ...) En bok av Karin Fossum, Mordet på Harriet Krohn, slank in mitt ibland King-böckerna. Den var väldigt speciell. Det var mördaren som berättade och polisen Sejer kom in bara på slutet. Ingenting om själva polisarbetet faktiskt. Mycket bra vinkel !!!
merlin68
07-11-2011, 00:17
CITAT (omk @ 07-11-2011, 00:11)  Jo Nesbö gillar jag också, speciellt Rödhake. Och jag gillar att han låter alla pengar från nån av sina böcker (tror det är Huvudjägarna) gå in i en stiftelse för att bekämpa analfabetism !  Det visste jag inte. Bra
Myosotis
20-11-2011, 11:39
Michelle Magorian "Godnatt Mister Tom"
CITAT (Myosotis @ 20-11-2011, 11:39)  Michelle Magorian "Godnatt Mister Tom"  Den boken håller, har läst den för otaliga klasser, och alla är lika engagerade. Själv har jag börjat med en ny(för mig ny) fantasyserie i en box om fem delar, som jag trodde var avslutad, men det visar sig att det finns ytterligare en del, och att det ska skrivas ännu flera delar. Får skylla mig själv eftersom jag inte tog reda på mer innan. George R.R. Martin heter författaren, A Game of Thrones heter första boken. Har läst halva nu, och hittills är den spännande.
Blomstertanten
20-11-2011, 12:01
Har precis läst ut Sussanna Alakoskis "håpas du trifs bra i fengelset". En berättelse fylld av sorg och vrede, över drogers makt och samhällets utstötningsmekanismer, men det är även en roman om kärlek. Om två syskon som växer upp i ett hem utan pengar men där alkoholen flödar. Samma barndom , men livet blir så olika för dem. " Så klart satte de en sådan som du i Observationsklass. För att bli Observationsklasselev skulle man ha de vanligaste beteendeproblemen; aggrssion, bristande koncentrationsförmåga, lågt atbetstempo, dålig ordning, läs- och skrivsvårigheter. Man skulle ha motivationssvårigheter. Du uppvisade det mesta av detta, men jag vet det, du hade det inte. Du var begåvad, du var egentligen mycket begåvad. Så sa ju alla." Det bästa jag läst på länge, sorgligt och upprörande men visar ändå på nåt vis att det finns ändå hopp! Rekommenderas!
Myosotis
20-11-2011, 12:39
CITAT (Noak @ 20-11-2011, 11:53)  Den boken håller, har läst den för otaliga klasser, och alla är lika engagerade. Vad kul. Hur gamla är dina elever? Vad tycker du om att den är så svart och vit? Alltså folk är antingen genomgoda eller helt onda. På något sätt var det just det jag tyckte om, det är som en saga med lyckligt slut som man blir glad av. Personerna är ju inte platta utan väldig levande ändå.
Aqvakul
20-11-2011, 12:42
Bukowski: Ham on rye
Eva i Skåne
20-11-2011, 17:57
Jag lyssnar just nu på Morgan Alling när han läser sin egen Kriget är slut. Så fängslande!
Han är väl ca 10år där jag är just nu. Så grymt att kastas mellan mammas hem där det ofta är fyllefest, barnhem när mamma är på torken, fosterhem där han misshandlas och fosterhem där han behandlas väl. Vuxna lurar honom när man skiljer honom från lillebror så dom hamnar i olika fosterhem och lurar honom att han ska få träffa sin anonyma pappa när han flyttas till ett nytt barnhem. Nya skolor, nya kompisar hela hela tiden. Detta är ändå 70-talet men det känns som det lika gärna kunde varit första halvan av 1900-talet.
LÄSVÄRD!
Myosotis
20-11-2011, 18:03
Usch den låter hemsk Eva, inte så säker jag klarar av den.
Meriona
21-11-2011, 13:38
CITAT (Meriona @ 31-10-2011, 21:57)  Fick lägga nya boken om Staveredsmosse (utplånad stadsdel i Trollhättan) åt sidan för min reserverade bok hade kommit på bibblan. Laura Thompsons biografi om Agatha Christies liv. Den ska bli spännande, även om den var tjockare än jag tänkt mig. Nu är biografin färdigläst. Den har fått så himla mycket beröm, men jag tyckte den var trög och rörig. Återgick med glädje till Staveredsmosse!
merlin68
21-11-2011, 13:51
Keplers bok Paganinikontraktet. Den kom ut för flera år sedan men jag har på något sätt missat att läsa den tidigare. Verkar rätt spännande men också lite skrämmande
CITAT (Blomstertanten @ 20-11-2011, 12:01)  Har precis läst ut Sussanna Alakoskis "håpas du trifs bra i fengelset". En berättelse fylld av sorg och vrede, över drogers makt och samhällets utstötningsmekanismer, men det är även en roman om kärlek. Om två syskon som växer upp i ett hem utan pengar men där alkoholen flödar. Samma barndom , men livet blir så olika för dem. " Så klart satte de en sådan som du i Observationsklass. För att bli Observationsklasselev skulle man ha de vanligaste beteendeproblemen; aggrssion, bristande koncentrationsförmåga, lågt atbetstempo, dålig ordning, läs- och skrivsvårigheter. Man skulle ha motivationssvårigheter. Du uppvisade det mesta av detta, men jag vet det, du hade det inte. Du var begåvad, du var egentligen mycket begåvad. Så sa ju alla." Det bästa jag läst på länge, sorgligt och upprörande men visar ändå på nåt vis att det finns ändå hopp! Rekommenderas!  OJ! Nu blev jag kastad till rensingen av vårt framsideland i ett huj. Där rensade jag och planterade i våras när jag lyssnade på "din" bok. Lustigt när jag lyssnar på böcker så får jag dubbla minnen, det var en varm skön vårdag.... Boken i övrigt, jag håller med dig bara... Myo! Allings bok är INTE hemsk på det sättet, han berättar det med en styrka han måste haft hur han tog sig fram ändå och ju faktiskt lyckades mycket bra. UPPRÖRANDE är samhällets aggerande, givetvis. Det finns kärlek och nöjdhet igenom boken, trots allt elände. Tyckte jag. Mysigt när han läste den själv!
Myosotis
24-11-2011, 08:22
CITAT (Wilmer @ 23-11-2011, 23:40)  Myo! Allings bok är INTE hemsk på det sättet, han berättar det med en styrka han måste haft hur han tog sig fram ändå och ju faktiskt lyckades mycket bra. UPPRÖRANDE är samhällets aggerande, givetvis. Det finns kärlek och nöjdhet igenom boken, trots allt elände. Tyckte jag. Mysigt när han läste den själv! Aha okej, ja men då skulle man ta och läsa den kanske.
Eva i Skåne
24-11-2011, 15:30
CITAT (Myosotis @ 24-11-2011, 08:22)  Aha okej, ja men då skulle man ta och läsa den kanske. Vill du låna den som ljudbok så tjoa till. Då tar jag med den
Aqvakul
24-11-2011, 15:33
Saylor: "Romarblod" - en deckare i antik romersk miljö, grundad på ett av Ciceros rättsfall
Eva i Skåne
29-11-2011, 22:02
Lyssnar nu på Frostnätter av Arnaldur Indridason. Jag fick den av sönerna när jag fyllde år. Min första bekantskap med denna isländska författare, men inte sista En äldre polis engagerar sig i omständigheterna kring ett självmord och nystar samtidigt upp ett par gamla försvinnanden för trettio år sedan. Inget jagande, inget blodigt våld men en intressant historia. Det svåra med boken är alla dessa knepiga namn...
Jag läser Ensamma hjärtan och hemlösa hundar Av Lucy Dillon det är en bra bok för man kan läsa lite då och då innan man somnar den går alltså att lägga ifrån sej. Fast det bästa med denna tråden är att jag använder den för att hitta bra presenter till min kära lästokiga mor Idag fastnade jag för Katedralen vid havet av Falcones tack för tipset ugglemor!
Myosotis
05-12-2011, 17:31
 Oj vad jag fick leta nu. Det var ju inte i denna tråd vi hade diskuterat CITAT (Eva i Skåne @ 23-10-2011, 12:23)  En levande själ av P C Jersild ! Tack för lånet, Eva  Nu har jag läst den och tyckte den var bra fast otäck så klart. Men det konstiga är att det var inte den boken jag menade!! Jag har garanterat inte läst den förut, men något liknande. Antingen någon recension med uttdrag, eller någon som snott idén, eller... det kommer jag nog att grubbla över i alla evighet nu. Det där med cigarettröken som hon blåste på ögat som jag minns så tydligt, det förekom inte! Såå skumt. Kan det ha varit Roald Dahl i alla fall?
ninnisky
05-12-2011, 17:42
Har några sidor kvar på Karin Wahlbergs Matthandlare Olssons död. Är egentligen inte så förtjust i hennes böcker men läste denna för att den delvis handlar om Istanbul.
Nästa bok blir en gammal klassiker: Somerset Maughams The man i the parlour.
Monarda
05-12-2011, 17:57
Just nu läser jag en bok som heter "Siljan, en bok om Sveriges hjärta" utgiven 1912 och skriven av en författare som heter Johan Nordling. Mycket intressant.
Eva i Skåne
05-12-2011, 18:08
CITAT (Myosotis @ 05-12-2011, 17:31)   Oj vad jag fick leta nu. Det var ju inte i denna tråd vi hade diskuterat ! Tack för lånet, Eva  Nu har jag läst den och tyckte den var bra fast otäck så klart. Men det konstiga är att det var inte den boken jag menade!! Jag har garanterat inte läst den förut, men något liknande. Antingen någon recension med uttdrag, eller någon som snott idén, eller... det kommer jag nog att grubbla över i alla evighet nu. Det där med cigarettröken som hon blåste på ögat som jag minns så tydligt, det förekom inte! Såå skumt. Kan det ha varit Roald Dahl i alla fall? SÅ märkligt Myo!!! Jag tyckte det stämde när du pratade om "din" bok. Du får nog fråga på biblioteket om dom kan klura ut vilken bok du minns. Just nu lyssnar jag på Gustavs grabb av Leif GW Persson. det är ingen kriminalhistoria utan handlar om hans uppväxt och även vuxna liv antar jag, men ännu går han i skolan. Intressant! Professor Wille Vingmutter kallades ha i småskolan. Professor för att han kunde läsa och räkna när han började skolan, Wille för att W:et i hans namn står för Willy och Vingmutter för hans utstående öron !!!
Myosotis
05-12-2011, 19:38
CITAT (Eva i Skåne @ 05-12-2011, 18:08)  SÅ märkligt Myo!!! Jag tyckte det stämde när du pratade om "din" bok. Du får nog fråga på biblioteket om dom kan klura ut vilken bok du minns. Ja visst är det skumt! Jag trodde länge att det var rätt bok, utgick liksom ifrån att det måste vara det fast jag inte riktigt kände igen den... Bra idé att fråga på biblioteket!
Myosotis
17-12-2011, 17:58
William and Mary Roald Dahl var först, undrar om Jersild har snott idén? Har nu läst om "Over to you" av Roald Dahl, en samling noveller som innehåller bl.a. "Katina" Någon som har sett filmen "Blade Runner"? Det har inte jag, men jag läste just boken av Philip K. Dick och den var bra. I efterordet står det att filmen knappt har några likheter med boken, de har tagit bort allt det viktiga.
Eva i Skåne
17-12-2011, 18:34
Jag har just börjat på Eldvittnet av Lars Kepler. Spänning från första stund.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|