|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
Heddas matte
17-06-2005, 17:56
har fått ett boktips som jag tänkte dela med mig av, fast jag än så länge inte läst boken själv.. "den besynnerliga händelsen med hunden om natten" av Mark Haddon.  handlar om en kille som har aspergers syndrom och försöker lösa en detektivgåta alá sherlock holmes om grannfruns döda hund. vad jag har hört så ska den vara väldigt bra och rolig!
Heddas matte
17-06-2005, 17:57
CITAT (carol @ 17-06-2005, 14:30) Jag läser Kamratfesten av gamla go'a Dorothy L Sayers. är löjligt förtjust i "guldålderns deckare"..
Ja... det gör jag..läser en GOD bok
CITAT (Heddas matte @ 17-06-2005, 18:56) har fått ett boktips som jag tänkte dela med mig av, fast jag än så länge inte läst boken själv.. "den besynnerliga händelsen med hunden om natten" av Mark Haddon.  handlar om en kille som har aspergers syndrom och försöker lösa en detektivgåta alá sherlock holmes om grannfruns döda hund. vad jag har hört så ska den vara väldigt bra och rolig! Jag har läst den boken och den är mycket speciellt och varm. Väldigt annorlunda och man kommer ihåg den.
Heddas matte
17-06-2005, 20:01
CITAT (Rossi @ 17-06-2005, 20:52) Jag har läst den boken och den är mycket speciellt och varm. Väldigt annorlunda och man kommer ihåg den. men en himla dålig bild hade heddas matte lyckats åstadkomma.. här är en bättre!
CITAT (Heddas matte @ 17-06-2005, 21:01) CITAT (Rossi @ 17-06-2005, 20:52) Jag har läst den boken och den är mycket speciellt och varm. Väldigt annorlunda och man kommer ihåg den. men en himla dålig bild hade heddas matte lyckats åstadkomma.. här är en bättre!  På min fanns en pudel! Din måste vara en nyutgåva. Ser ut som om de har filmat boken.
Heddas matte
17-06-2005, 20:09
den jag fick tipset av gav också intrycket av att omslaget skulle vara ett annat.. men det var det här jag hittade på Bokus.. kanske de fått till det fel? bokus verkar dessutom har problem i största allmänhet med att hålla sin server uppe.. ibland kommer man fram och ibland inte... det här omslaget hade (efter efterforskning) tipsaren på sin bok..
CITAT (Heddas matte @ 17-06-2005, 21:09) den jag fick tipset av gav också intrycket av att omslaget skulle vara ett annat.. men det var det här jag hittade på Bokus.. kanske de fått till det fel? bokus verkar dessutom har problem i största allmänhet med att hålla sin server uppe.. ibland kommer man fram och ibland inte... Jag föredrar Adlibris. Klart billigast. Jag var inne och tittade och de hade både din variant och min. Se här:  Fast när det gäller priset så spelar det inte så stor roll mellan de olika internetbokhandlarna om man bara ska köpa någon pocket. Men jag som är storkonsument på böcker tjänar en del på att välja Adlibris framför andra. Jag läser en 80-100 böcker om året ...
CITAT (Heddas matte @ 17-06-2005, 21:09) den jag fick tipset av gav också intrycket av att omslaget skulle vara ett annat.. men det var det här jag hittade på Bokus.. kanske de fått till det fel? bokus verkar dessutom har problem i största allmänhet med att hålla sin server uppe.. ibland kommer man fram och ibland inte... Bara för skojs skull så jämförde jag priserna mellan Adlibris och Bokus på just den här boken. För pocket skulle Adlibris ha 40 kronor och Bokus 48. För den inbundna skulle Adlibris ha 152 och Bokus 159. Frakten är densamma.
Heddas matte
17-06-2005, 20:20
jo... adlibris är absolut bättre prismässigt sett.. men jag är oftast både desperat och inte ett dugg genomtänkt... så mitt bokkonto är tyvärr betydligt dyrare än vad det skulle kunna vara... för att inte tala om hur mycket bättre det skulle vara om man kunde ge sig till tåls tills böckerna kom till biblioteket!!
Just nu läser jag Patient 67 av Dennis Lehane.
Har någon läst Katarina Mazettis "Familjegraven" som är fortsättningen på "Grabben i graven bredvid"? Stod och höll i den men beslöt mej för att vänta på pocketen. Den verkade i alla fall bra!
Sulawesii
18-06-2005, 11:53
CITAT (farbror B @ 17-06-2005, 12:14) Nej nej, nu har ni faktiskt fel!
Peter Straub och Stephen King är dock goda vänner! de skriver ofta böcker som liknar varandras och syftar ibland på varandras verkk i sina egna..
De har skrivit två böcker tillsammans: Talismanen Svarta Huset Svarta huset står näst på bokinköpslistan!
Sträckläste Karin Alvtegens "Svek" under semestern. Järnspikar vad spännande den var! Och Åsa Nilsonnes "Bakom ljuset". Den var hyfsad. Blir gärna deckare den här tiden på året - helst i pocket, som är lätt att ta med på resan. På tur i bokhyllan ligger "Sov du så diskar jag" av Stig Claesson. Sen ka jag försöka komma igång med Kerstin Ekmans trilogi "Vargskinnet"
mamamaggan
19-06-2005, 00:20
CITAT (Eko @ 12-06-2005, 19:43) Näämen jag håller på att skriva en Vad skriver du om då ? En bok om småpratet på Odla?
CITAT (Annki @ 18-06-2005, 13:33) Sträckläste Karin Alvtegens "Svek" under semestern. Visst var den bra! Har även läst Skuld och Saknad av henne men Svek var den bästa. Hon har tydligen en ny på gång också men den är inte utgiven än.
Hannele
19-06-2005, 16:02
Läser "Min salig bror Jean Hendrich" av Carina Burman, har fått det som "läxa" inför skrivarkursen på Fridhems Folkhögskola. Carina Burman ska komma som en gästande författare till kursen.
elleave
19-06-2005, 23:46
Läser"Jorden må rämna" av Kjell Eriksson. Är jättebra!
zaaritha
20-06-2005, 00:45
Nu läser jag "Arvtagerskan" av Anne Karin Elstad. Bra bok!!
AndreasBlomquist
20-06-2005, 03:40
CITAT (estet @ 17-06-2005, 23:53) Just nu läser jag Patient 67 av Dennis Lehane.
Har någon läst Katarina Mazettis "Familjegraven" som är fortsättningen på "Grabben i graven bredvid"? Stod och höll i den men beslöt mej för att vänta på pocketen. Den verkade i alla fall bra! Flickvännen fick bl.a. den i present av mig i årsdagspresent och hon tyckte den var kanonbra! Jag har fortfarande inte satt tänderna i den boken då den jag för nuvarande läser har 576 sidor, Vår trädgårdsbok av Inger Palmstierna & Christel Kvant m.fl.. Hittills får jag nog säga att den är otroligt bra och informativ samt lättläst!
CITAT (Rossi @ 17-06-2005, 21:11) Men jag som är storkonsument på böcker tjänar en del på att välja Adlibris framför andra. Jag läser en 80-100 böcker om året ... Det måste ju bli typ 2 böcker i veckan i genomsnitt - hur hinner du med? Jag tyckte att jag läste mycket, runt 30 - 40 böcker om året kanske, knappt en i veckan, men jag hinner och orkar inte läsa så mycket när jag jobbar hela veckorna... :-(
CITAT (carol @ 20-06-2005, 09:21) CITAT (Rossi @ 17-06-2005, 21:11) Men jag som är storkonsument på böcker tjänar en del på att välja Adlibris framför andra. Jag läser en 80-100 böcker om året ... Det måste ju bli typ 2 böcker i veckan i genomsnitt - hur hinner du med? Jag tyckte att jag läste mycket, runt 30 - 40 böcker om året kanske, knappt en i veckan, men jag hinner och orkar inte läsa så mycket när jag jobbar hela veckorna... :-( Är effektiv! Det blir helt klart mer läst under vinterhalvåret. Jag tävlar inte med mig själv och skyndar mig när jag läser men jag skriver upp alla böcker jag läser - det har jag gjort sedan 1987 - för att ha koll på vilka jag faktiskt har läst (kan vara svårt att komma ihåg alla) och därför vet jag också hur många jag läser per år. Ifjor var det 92 stycken. Sen kan ju böcker förstås vara olika tjocka och olika lättlästa. En bok är på 600 sidor och en är på 250 .... Den senare plöjer jag igenom på ett par dagar. Ända sedan jag lärde mig läsa vid 5 års ålder har jag varit fascinerad av böcker och läst väldigt mycket. Ps. Jag jobbar också heltid + att vi har en stor trädgård att ta hand om....
Hannele
20-06-2005, 08:41
CITAT (Rossi @ 17-06-2005, 21:11) Men jag som är storkonsument på böcker tjänar en del på att välja Adlibris framför andra. Jag läser en 80-100 böcker om året ... Har du inte hört talas om bibliotek? Bokaffärer, wettergrens, har ju låne/köp; man köper en bok och får låna ett antal helt nya. Har du kollat på loppis, nästan nya böcker för 20 kr.
CITAT (Hannele @ 20-06-2005, 09:41) CITAT (Rossi @ 17-06-2005, 21:11) Men jag som är storkonsument på böcker tjänar en del på att välja Adlibris framför andra. Jag läser en 80-100 böcker om året ... Har du inte hört talas om bibliotek? Bokaffärer, wettergrens, har ju låne/köp; man köper en bok och får låna ett antal helt nya. Har du kollat på loppis, nästan nya böcker för 20 kr. Varför skulle jag låna på bibliotek när jag vill äga böckerna själv? Jag har aldrig klagat på priset på böcker. Speciellt inte på Adlibris.
CITAT (Rossi @ 20-06-2005, 09:37) Jag jobbar också heltid + att vi har en stor trädgård att ta hand om.... :) Det var det ju det jag hade för mig och inte fick ihop...  men du kanske inte behöver lika mycket sömn som jag, läser fortare, och så läser jag en hel del på tyska och engelska och då är inte jag så snabb. Liksom med gamla böcker skrivna för nåt sekel sen, de går långsammare än en Fossum-deckare... Fråga 2 Rossi: Hur får du plats med alla???
CITAT (carol @ 20-06-2005, 09:47) CITAT (Rossi @ 20-06-2005, 09:37) Jag jobbar också heltid + att vi har en stor trädgård att ta hand om....  Det var det ju det jag hade för mig och inte fick ihop...  men du kanske inte behöver lika mycket sömn som jag, läser fortare, och så läser jag en hel del på tyska och engelska och då är inte jag så snabb. Liksom med gamla böcker skrivna för nåt sekel sen, de går långsammare än en Fossum-deckare... Fråga 2 Rossi: Hur får du plats med alla???  Jag läser också på engelska och ibland tyska (fast inte tyska lika ofta längre). Vi har inga barn så där har man ju lite mer tid än de som har barn. Hur jag får plats med böckerna - ja det är ju alltid ett problem, d.v.s. kärt problem!  Dels har vi ett rum som vi kallar för bibliotek där vi bara har böcker, dels har min man byggt en bokkylla till vårt sovrum där det får plats 150 pocketböcker. Där har jag rätt gott om plats kvar än. Sen har vi ett rum som bara står tomt så när utrymmet tryter så finns ju det också tillhands! Sömn behöver jag ganska mycket av. Definitivt inte mindre än 7 timmar per natt - då blir jag superkinkig och trött. Trots att jag läser så mycket så hade jag velat ha mer tid till läsningen .....
Ps. Böcker är som ett gift! Jag vill bara ha och ha. Det är ofta jag säger till mig själv att "nu köper du inga fler böcker förrän du har läst alla som du har på lager hemma" men så har man läst en bra bok i en serie och så vill man köpa alla andra i serien ....... Känner du igen dig Carol?
farbror B
20-06-2005, 09:46
Jag känner i alla fall igen mej! Är alltid rädd för att köpa förste delen i nån serie, då måste jag veta att serien redan är tryckt, annars får man ju vänta orlimligt länge innan man läser fortsättningen....
Just beställt hem Bernard Cornwells nya serie om Englands kung Alfred. Cornwell skriver bra historiska romaner, även om han förskönar mycket, det ska ju vara läsvärt också=)
Jill-Ulrika
20-06-2005, 10:03
Ah, äntligen sommar alltid en bra utrsäkt för att läsa billiga deckare och kiosklitteratur Själv har jag precis börjar läsa Marian Keyes "Sushi för nybörjare" den är riktigt underhållande
Ja, rossi jag känner igen mig delvis  , går jag in på en bokhandel eller bibliotek får jag ofta en sån där överväldigande känsla av att jag vill läsa alla böcker, men jag måste inte äga dem. Jag tycker att biblioteket är rätt schysst för att om jag lånar en bok som jag inte tycker är bra kan jag lätt lämna tillbaka den och sen glömma av den. Böcker som jag äger vill jag gärna att de ska vara såna som jag tycker är bra och jag är stolt över att ha. Men jag skriver upp allt jag läser precis som du och skriver även några kommentarer om vad jag tycker. Igår kollade jag igenom några lådor med gamla böcker som jag har haft i förrådet.  Helt underbart att hitta de gamla raringarna som jag läste för tio-femton år sedan. Ska försöka få plats med dom i hylla, men jag har inte så lyxigt mycket plats, ska bli sambo - i en tvåa.  *suck*
farbror B
20-06-2005, 10:55
aha, många böcker över Carol??
"Läser" om, d.v.s lyssnar på Ryttmästarens Tid, av Lars Widding. Färgrik skildring från en orolig och dramatisk epok i det svenska folkets historia: nödår, krig och mordet på Gustav III. Det är Widding som läser själv och det gör han med den äran.
Caprice
02-07-2005, 11:00
Jag håller på att läsa Karin Fossum´s Älskade Poona....
Gillar verkligen Karin F! Hyrde en film som heter "Den som fruktar vargen ska inte gå in i skogen", den var väldigt bra.... Gillar oförutsedda slut, och det har den...
Caprice
Bambis vän
02-07-2005, 11:42
Läser just nu "Oväder - Nyheter från en allt varmare värld" - en nyutkommen bok av Mark Lynas. En skrämmande skildring av olika platser i världen som har märkt av effekterna av den globala uppvärmningen. Glaciärerna i Peru som oroväckande snabbt försvinner och hotar dricksvattnet i mångmiljonstäder som Lima och om Söderhavsöar som dränks av tidvattenvågor och där odlingsgropar fylls av saltvatten och blir obrukbara. En skrämmande och tankeväckande bok som är viktig för alla att läsa. Man ställer gärna bilen hemma om man kan när man läst den här boken.
Läs den och gör det nu. När höststormarna och regnet piskar mot rutan är den för skrämmande att läsa!
Lena
Kattgräs
02-07-2005, 11:58
Jag läser nästan alltid någon bok. Just nu är det Linnés resa i Dalarna, extra kul eftersom jag bott i Dalarna och känner till många av ställena han berättar om. Fast den kan bli lite jobbig, oftast är det bäst att ha floran i närheten eller ett gott minne för de latinska växtnamnen.
Jill-Ulrika
02-07-2005, 15:40
CITAT (Caprice @ 02-07-2005, 12:00) Jag håller på att läsa Karin Fossum´s Älskade Poona....
Gillar verkligen Karin F! Hyrde en film som heter "Den som fruktar vargen ska inte gå in i skogen", den var väldigt bra.... Gillar oförutsedda slut, och det har den...
Caprice Gillar också Karin Fossum. Läste "Älskade Poona" förra året efter att ha fått boken tillsammans med någon tidning jag köpte och fick jag upp ögonen för henne. Rekommenderar boken "De galnas hus" av Fossum den är också intressant. Själv älskar jag att läsa deckare på sommarn ska snart börja på en av Åsa Nilsonne men först ska jag läsa klart Sushi för nybörjare av Marian Keyes.
Ja, jag har också läst det mesta av Karin Fossum. Älskade Poona tillhörde inte mina favoriter men De galnas hus är jättebra! Det är ju ingen kriminalroman som Fossum mest är känd för.
Åsa Nilsonne har jag också läst och hennes böcker är OK.
Själv håller jag på att läsa Väninnan av Denise Rudberg.
Jill-Ulrika
02-07-2005, 17:24
CITAT (Rossi @ 02-07-2005, 17:46) Ja, jag har också läst det mesta av Karin Fossum. Älskade Poona tillhörde inte mina favoriter men De galnas hus är jättebra! Det är ju ingen kriminalroman som Fossum mest är känd för.
Åsa Nilsonne har jag också läst och hennes böcker är OK.
Själv håller jag på att läsa Väninnan av Denise Rudberg. Glömde tillägga att De galnas hus inte var en deckare av Fossum  "Älskade Poona" var väl hyfsad. TV-serien efter boken var däremot inget vidare. Har läst ytterligare en kriminalroman av Fossum men minns inte titeln, men offret var ett barn som försvann...
Har precis sträckläst Da Vinci koden och jag kan varmt rekommendera den även om inte alla fakta kanske stämmer. Håller för tillfället på att läsa Änglar och demoner av samma författare och den verkar lika lovande som Da Vincikoden. Läste här i tråden om en bok från Diana Gabaldon, den ska jag genast kolla upp! Hennes böcker är fantastiska, känner ni till fler författare inom samma område så tipsa gärna!
Ha det bra! Tinha
Sulawesii
03-07-2005, 09:03
Så Diana Gabaldon är bra? Jag köpte hennes serie ("Främlingen" och de där) på pocket billigt för säkert ett halvår sedan. När de väl landat i min bokhylla tappade jag intresset och fick för mig att de var dåliga.
Själv läser jag just nu "Om en Buick8" av Stephen King. Jag gillar Stephen, det går alltid undan när jag läser hans böcker (ibland kan det gå väääldig långsamt).
Någon som läst/läser "Jonathan Strange och Mr Norrell" av Susanna Clarke? Tänkte jag skulle beställa den.
Lassila
03-07-2005, 10:58
CITAT (farbror B @ 20-06-2005, 10:46) Just beställt hem Bernard Cornwells nya serie om Englands kung Alfred. Cornwell skriver bra historiska romaner, även om han förskönar mycket, det ska ju vara läsvärt också=) Ja bernard Cornwell skriver väldigt bra böcker, förutom Arthur trilogin där han vänder upp och ner p ådet sätt vi är vana att se hur rollfigurerna är han han bla också skrivit Stonehenge där han ger sin teori om hur och varför stenstoderna kom till i ett skönliterärt format. Sedan har han skrivit en hel radda böcker om soldaten Sharpe en serie böcker som spänner över ca 20 år
Diana Gabaldon är jättebra om man gillar "medeltidsböcker". Jag är ju helt torsk på böcker från den tiden och tidigare tidsepoker tex böckerna Saga, Freja och Avalons dimmor. Sådana böcker kan jag inte lägga ifrån mig utan de måste bara läsas färdigt. Stephen King har jag jättesvårt för, Carrie var den första boken och den hoppade för mycket tyckte jag. Christine var väl sådär men jag läser mycket hellre Dean R Koontz böcker, Väktaren var väldigt bra.
Sulawesii
04-07-2005, 08:24
Det är konstigt det där med Stephen King och Dean Koontz. Man kan inte tycka om båda två?! I en av SK's böcker finns en galen officer (om jag minns rätt) som har ett efternamn som är misstänkt likt Koontz......  ..... Tror att det är gjort med mening och med glimten i ögat.
Tropeden
04-07-2005, 08:40
Igår sträckläste jag boken "Fem personer du möter i himlen" av Mitch Albom. Det var inte meningen att sträckläsa den, den skulle juh räcka i flera dagar! Men så är det med lättlästa, bra böcker, shwuuub säger det och så är boken slut...
Kan varmt rekommendera den!
Ja, så är det "juh" med bra böcker!  Är du släkt med Reserv månne?
Tropeden
04-07-2005, 09:20
CITAT (Rossi @ 04-07-2005, 10:00) Ja, så är det "juh" med bra böcker!  Är du släkt med Reserv månne? hehehe.I wish, or not?!? Men man vet aldrig, världen är bra liten juh. Jag har faktiskt skrivit juh så länge jag kan minnas.
CITAT (Tropeden @ 04-07-2005, 10:20) CITAT (Rossi @ 04-07-2005, 10:00) Ja, så är det "juh" med bra böcker! :) Är du släkt med Reserv månne? hehehe.I wish, or not?!? Men man vet aldrig, världen är bra liten juh. Jag har faktiskt skrivit juh så länge jag kan minnas.   Men du vet, jag som läser deckare och är van vid lite efterforskningar - jag har ju ögonen på skaft och har sett tecken redan tidigare. Lite spännande, visst är det?  Rena pusseldeckaren det här, ha, ha!
Tropeden
04-07-2005, 09:45
CITAT (Rossi @ 04-07-2005, 10:25)  Men du vet, jag som läser deckare och är van vid lite efterforskningar - jag har ju ögonen på skaft och har sett tecken redan tidigare. Lite spännande, visst är det? :) Rena pusseldeckaren det här, ha, ha! :lol: Hmm... då kan jag ge dig 2 uppdrag. för det första kan du försöka luska fram eventuell släktskap mellan mig och reserv och för det andra kan du försöka luska fram min eventuella tidigare signatur, om jag nu haft någon. Har blivit beskylld för att ha en i alla fall. Ska bli spännande att se om du lyckas med uppdragen!
Hannele
04-07-2005, 10:01
CITAT (Tropeden @ 04-07-2005, 10:45) kan du försöka luska fram eventuell släktskap mellan mig och reserv och för det andra kan du försöka luska fram min eventuella tidigare signatur, om jag nu haft någon. Får man inte ens snacka om böcker i fred längre...?
Tropeden
04-07-2005, 10:13
CITAT (Hannele @ 04-07-2005, 11:01) Ojojoj det är nästan så att taggarna sticks. Lite roligt ska man väl kunna ha fast det råkar vara en tråd om böcker?!? Men för att göra dig nöjd, Hannele kan jag ju tipsa om boken "De hängda rävarnas skog" av Arto Paasilinna. Nöjd? Måste bara varna om att man behöver humor för att upskatta hans tokroliga böcker! Det är ju inte alla som är beskaffade med den varan...
CITAT (Tropeden @ 04-07-2005, 10:45) CITAT (Rossi @ 04-07-2005, 10:25)  Men du vet, jag som läser deckare och är van vid lite efterforskningar - jag har ju ögonen på skaft och har sett tecken redan tidigare. Lite spännande, visst är det?  Rena pusseldeckaren det här, ha, ha!  Hmm... då kan jag ge dig 2 uppdrag. för det första kan du försöka luska fram eventuell släktskap mellan mig och reserv och för det andra kan du försöka luska fram min eventuella tidigare signatur, om jag nu haft någon. Har blivit beskylld för att ha en i alla fall. Ska bli spännande att se om du lyckas med uppdragen! Nja, beskylla tänker i alla fall inte jag göra. Jag har ju redan antytt att jag såg ett samband mellan dig och Reserv (och inte bara idag - har sett två tidigare samband också). Vilken sen relationen är kan jag ju bara spekulera i!  Ni kan vara en och samma person, ni kan vara gifta, syskon - inte vet jag! Eller så är det bara en enda stor slump. Visst måste man få ha lite kul oxå! Håller helt med! Detta är ju som sagt som en deckare i sig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|