Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
Magdis
Jag ska börja läsa Luftslott av Sheila O`Flanagan. när jag hinner! tongue.gif
LadyG
Har börjat med en ny bok av Terry Pratchett Levande Musik. I vanlig ordning är han underbart galen och rolig.
Rossi
Jag har börjat läsa I cirkelns mitt av Dan Brown. Han är mästare på s.k. cliffhangers!
LadyG
Nu är jag klar med Terry Pratchett, så nästa bok blir förmodligen en av samlingsvolymerna med Edgar Allan Poe.
Farmor
Läser Predikanten av Camilla Läckberg.

Har sett att man har delade meningar om hennes böcker och jag är lite kluven. Jag tycker hennes intriger är förfärande, spännande och bra, men jag som är lite äldre märker att författarinnan är ung. Kanske är det så att hennes största beundrare är yngre folk.

Bara en liten fundering! wink.gif
Rossi
Jag tycker att Camilla Läckberg skriver bra. Isprinsessan och Predikanten var bra men Stenhuggaren tyckte jag inte så mycket om. Hennes senaste roman Olycksfågeln var helt OK i mitt tycke.
Summersun
Har precis börjat läsa Skyldig som synden av Tami Hoag. Verkar bra redan nu.
Pirum
Ska ge mig på Oväder av Mark Lynas i helgen. Hade tänkt att värja mig, då boken blivit så populär, men nu fick jag den billigt så... Och klimatfrågan ligger ju verkligen i tiden, även om media inte var så snabba att haka på.
Gillan
Min farmor sa att det var helt okej att tala om för er vilken bok jag läser just nu;.. Jag läser ; Ska vi leka, ...och befinner mig på sidan åtta. Och jag rekomenderar alla i min egen ålder ( nio månader exakt ) att läsa den!!....jättespännande biggrin.gif

Rossi
Jag har just läst ut I cirkelns mitt av Dan Brown. Visst var den spännande och lättläst men personporträtten var i vanlig ordning under all kritik.

Nu läser jag En bit av mitt hjärta av Peter Robinson. Den verkar bra en tredjedel in i boken i alla fall. Helt andra personskildringar här vill jag lova!
ninnisky
CITAT (Rossi @ 24-01-2007, 11:27)
Nu läser jag En bit av mitt hjärta av Peter Robinson. Den verkar bra en tredjedel in i boken i alla fall. Helt andra personskildringar här vill jag lova!

Den gillade jag - läste den strax före jul!

Nu håller jag på med Mao (900 sidor) av Jung Chang!
pejori
läser nu...bara barnet av torey hayden smile.gif smile.gif
Rossi
CITAT (ninnisky @ 24-01-2007, 12:38)
CITAT (Rossi @ 24-01-2007, 11:27)

Den gillade jag - läste den strax före jul!

Nu håller jag på med Mao (900 sidor) av Jung Chang!

Jag har läst Vilda svanar av Jung Chang. Bra men jag kunde inte låta bli att undra hur vinklad den var. Det hade varit kul att läsa en skildring från någon med motsatt åsikt så att säga.
Farmor
Som vanligt har jag två böcker på gång.

Vid sängkanten: På det fjärde ska det ske - Kajsa Ingemarsson. Kul och lättsam läsning, kanske mest för unga kvinnor. Fast även gamla farmor tycker den är kul att läsa.

På tunnelbanan: Daisy Fay och Mirakelmannen - Fannie Flagg. Den gillar jag. En liten tjej som skriver i dagboksform. Riktigt kul.

Mellan romanerna läser jag dessutom en saga av Karen Blixen. Det är ur boken Vintersagor och är ju lite gammaldags, så jag klarar bara en saga åt gången ......... men dom är bra.
ullislerum
wub.gif wub.gif wub.gif Sucka mitt hjärta men brist dock ej av Mark Levengood wub.gif wub.gif wub.gif
Fantastisk!
Snöflinga
Har snart läst ut "Stormarnas tid" av Ken Follett, handlar om levnadsvillkoren i England på 11hundratalet ... kan rekommenderas smile.gif
Stefan_S
Vilken guldgruva den här tråden är. smile.gif
Ciczi
Plant propagation av Hartmann och Kester.
stina
Den vita massaien av Corinne Hofmann. Jättebra tycker jag (det finns visst två fortsättningsböcker.

Boken handlar om kulturkrocken när en kvinna från Schweiz flyttar till Afrika och lever med en massai.....
Dzad
Sjärnornas Krig av George Lucas. smile.gif
Den som kom innan filmerna, på 70-talet alltså.
Den är riktigt bra hittils. Tänka sig att George Lucas kunde skriva en bra bok och tre filmer och sedan 15 år senare, göra tre filmer som i det närmaste var parodier på de tre första. laugh.gif
Björken
Först två böcker som får tummen ner av mig.

Leif Davidsens bok Fienden i spegeln. Handlar om en yrkesmördare som lever under falsk identitet och som upptäcks efter attacken mot World Trade Center och tvingas samarbeta med CIA. Samtidigt så jobbar en grupp människor i Köpenhamn för att kartlägga terorhot mot Danmark under ledning av en man som mist en vän som fallit offer för yrkesmördaren. Yrkesmördaren skadade även hans nuvarande hustru i samma drama. Deras vägar möts och en av dem uppgörelse sker. Detta är en som jag tycker typisk journalistbok.

Nästa är Valerie Martins bok Ägodel. En bok som blev en stor besvikelse eftersom jag gillar att läsa om slavarnas vedermödor. Visst handlade den om slavarna men här var det slavägarnas del i det hela. Stod bara och stampade på ett och samma ställe enligt mig.

Däremot började jag igår kväll på Linda Howards bok Spårlöst försvunnen och det måste jag säga att det är tur att det är en helg framför mig, för den kommer att bli svår att lägga från sig. Här kastas men från de allra första sidorna rätt in i ett drama som verkar växa. Ska bli mycket intressant att följa Millas kamp för att hitta sin lilla baby som slets ur hennes famn när han bara var sex veckor gammal när hon var på en marknad i Mexico för att handla. Milla skadades svårt vid överfallet och hennes man en erkänt duktig kirurg kämpar förtvivlat för att rädda hennes liv på ett provisoriskt sjukhus där.
aanderss
bankboken
Björken
CITAT (aanderss @ 03-02-2007, 12:49)
bankboken

Inte är den något trevlig läsning för mig i varje fall. biggrin.gif
Rossi
CITAT (Björken @ 03-02-2007, 09:44)

Leif Davidsens bok Fienden i spegeln.

Och den som jag tyckte så mycket om!!!! Du kanske inte läste föregångaren? Fienden i spegeln är den fristående uppföljaren till Den lejde mördaren. Tror att man uppskattar boken bättre om man har läst den första.
KarinWikman
Jag är en riktig bokmal, som ofta har flera böcker på gång, samtidigt.
Ljudböcker i min Ipod när jag promenerar och "läsböcker" både i personalrummet på jobbet, vid sängen och tv-fåtöljen tongue.gif

Just nu så har jag Steig Larssons "Män som hatar kvinnor" i hörlurna, Svinalängan (Årets Augustpristagare) på jobbet, vid sängen ligger "Saddams Livläkare"ja, inte han själv, men boken och vid tv:n "Himmel och Helvete" mord i Knutby.

Jag har nyss avslutat "Pojken i eken" avFredrik Ekelund och Ulla Jones självbiografi "Red carpet blues" som handlar om hennes liv som modell och sitt äktenskap med Quincy Jones.

Jag gillar biografier och faktaböcker mest, men är allätare.

En bok som jag kan rekommendera är en fotobok med en hel del text.

Den heter "Ett folk många resor" den är utgiven av Globe företaget och handlar om människor från hela världen.
En chans att upptäcka nya kulturer och människor och komma underfund om att vi alla ändå är lika, trots olikheterna.

Vi andas, leker, arbetar, älskar, firar reflekterar och kommer så småningom att dö.
Ophelia
Jag läser Stieg Larssons "Flickan som lekte med elden" smile.gif
KarinWikman
CITAT (Ophelia @ 03-02-2007, 19:19)
Jag läser Stieg Larssons "Flickan som lekte med elden" smile.gif

Det är en toppenbok, har du läst "Män som hatar kvinnor?"

I sommar kommer den tredje boken om Mikael Blomkvist och Lisbeth Sallander, jag ser fram emot detta med spänning.

Jag sörjer så för att Stieg Larsson gick en sådan tidig död till mötes, endast 50 år gammal, en fantastisk människa och en härlig författare.
Rossi
Mmm, både Män som hatar kvinnor och Flickan som lekte med elden är underbara böcker! Och Stieg Larsson skrev ju böckerna i en följd innan den första ens var utgiven så han fick aldrig veta vilken succé det blev.

Jag ser fram emot nästa bok. Han hade ju planerat ännu fler men hann aldrig skriva dem så risk finns att det blir en riktig cliffhanger som man aldrig får svar på.

Synd bara att hans släktingar och sambo måste bråka om hans arv/tillgångar. sad.gif
KarinWikman
CITAT (Rossi @ 03-02-2007, 19:32)
Mmm, både Män som hatar kvinnor och Flickan som lekte med elden är underbara böcker! Och Stieg Larsson skrev ju böckerna i en följd innan den första ens var utgiven så han fick aldrig veta vilken succé det blev.

Jag ser fram emot nästa bok. Han hade ju planerat ännu fler men hann aldrig skriva dem så risk finns att det blir en riktig cliffhanger som man aldrig får svar på.

Synd bara att hans släktingar och sambo måste bråka om hans arv/tillgångar. sad.gif

Visst är det synd.
Han var en extraordinär människa med stort hjärta för kampen mot rasism och främlingsfientlighet, jag önskar att han fått fortsätta sitt arbete på EXPO och sitt författande.....han är enormt saknad!
Ophelia
Jag läser även Camilla Läckberg. Ska läsa "Olycksfågeln" efter den jag läser nu smile.gif
Björken
CITAT (Rossi @ 03-02-2007, 19:17)
CITAT (Björken @ 03-02-2007, 09:44)

Leif Davidsens bok Fienden i spegeln.

Och den som jag tyckte så mycket om!!!! Du kanske inte läste föregångaren? Fienden i spegeln är den fristående uppföljaren till Den lejde mördaren. Tror att man uppskattar boken bättre om man har läst den första.

Nej, jag har inte läst den första och det är kanske som du säger misstaget som jag gjort. Fick boken i julklapp från jobbet.
Tur att det är i bokens värld som i övriga att smaken är liksom ......... biggrin.gif
Rossi
CITAT (KarinWikman @ 03-02-2007, 19:41)

Synd bara att hans släktingar och sambo måste bråka om hans arv/tillgångar.  :(

Visst är det synd.
Han var en extraordinär människa med stort hjärta för kampen mot rasism och främlingsfientlighet, jag önskar att han fått fortsätta sitt arbete på EXPO och sitt författande.....han är enormt saknad!

Kände du honom kanske ...? Jag bara fick det intrycket.
torvan
Har Flickan som lekte med elden kommit på pocket än?
Behöver det i badet... rolleyes.gif torvan
Rossi
CITAT (torvan @ 03-02-2007, 19:47)
Har Flickan som lekte med elden kommit på pocket än?
Behöver det i badet... rolleyes.gif torvan

Nej, det tror jag inte. Men den kommer nog snart.

Jag var för övrigt med i en tävling och vann en t-shirt med reklam för just den boken så jag går omkring som en levande reklampelare! smile.gif
torvan
Hoppas den kommer snart! Tror aldrig jag sträckläst
en bok som hans första. Verkligen tråkigt att han gick bort
så tidigt. sad.gif torvan
KarinWikman
CITAT (Rossi @ 03-02-2007, 19:45)

Synd bara att hans släktingar och sambo måste bråka om hans arv/tillgångar.  sad.gif

Visst är det synd.

Nej inte personligen, men jag har under en hel del år stött Expo, bl.a. med donationer, då deras arbete också ligger mej varmt om hjärtat och jag vet vad Stieg Larsson betyder för tidningen.
herkules
CITAT (Yin o Yang @ 13-12-2006, 10:42)
Måste bara tipsa om 2 debutanter på deckarhimlen  :wub: . Den första är en holländska som heter Saskia Noort. Hon har skrivit en makalöst bra bok som heter Middagssällskapet. Läs den! Isländskan Yrsa Sigurdardottir har skrivit boken Det tredje tecknet, en deckare som helt enkelt inte går att släppa förrän den är utläst. Välskrivet, spännande och överraskande.

nu har jag beställt dessa två, hoppas jag också tycker om dem!
Gita
CITAT (KarinWikman @ 03-02-2007, 21:11)
CITAT (Rossi @ 03-02-2007, 19:45)

Synd bara att hans släktingar och sambo måste bråka om hans arv/tillgångar.  sad.gif

Visst är det synd.

Nej inte personligen, men jag har under en hel del år stött Expo, bl.a. med donationer, då deras arbete också ligger mej varmt om hjärtat och jag vet vad Stieg Larsson betyder för tidningen.

Jag har precis lyssnat på båda böckerna i talvarianten och ser verkligen fram mot den tredje. Är helt faschinerad av Lisbeth Sallander. Lyssnar alltid på böcker i bilen till och från jobbet, det blir sammanlagt en timme om dan. Har annars aldrig riktigt tid att läsa böcker, tyvärr.
Gita
KarinWikman
Gita!
Lisbeth Sallander är en härlig tjej, om än udda, jag gillar henne skarp, jag ser också med spänning fram mot den sista boken, den ska komma ut i sommar är det sagt.

Det är så synd att författaren inte fick uppleva denna succé.

Mera spännande och lättlästa-lättlyssnade böcker får man leta efter, jag har också lyssnat på båda böckerna, det är så skönt att kunna göra det när man som du skriver, kör bil, eller går på långpromenader tongue.gif
Tittiluringen
Påven Johanna..... helt underbar bok!!!

Äntligen Icke-rökare av Allen Carr
Rensa i röran med feng shui av Karen Kingston

Kram På Er Bokmalar!!
Tittiluringen
Farmor
Jag har också helt nyligen läst Påven Johanna och kan bara hålla med om att den är helt underbar. wub.gif

Just nu läser jag en bok av den mångkunnige och charmige Michael Palin som heter Hemingways stol. Så underbart engelsk!!! wub.gif
Merlin
Min man läser just nu en bok av Elisabeth Kostova som heter "Historikern" tror att det är en modern deckare om greve Dracula ohmy.gif han säger att den är bra och spännande och jag läser lite lätt litteratur för tillfället, serien om prisjägaren Stephanie Plum skriven av Janet Evanovich. De är jätteroliga och verkligen att rekommendera som lättsam läsning om kvällarna . smile.gif
Farbror Blå
Lords of the North
av Bernard Cornwell.

Tredje och sista delen om Uhtred, vars far dödas i strid och hans farbror tar tronen. Han får kämpa mot halva England för att få sin rätt.
Spännande och bra.
vickeva
CITAT (Merlin @ 04-02-2007, 20:27)
Min man läser just nu en bok av Elisabeth Kostova som heter "Historikern" tror att det är en modern deckare om greve Dracula ohmy.gif han säger att den är bra och spännande och jag läser lite lätt litteratur för tillfället, serien om prisjägaren Stephanie Plum skriven av Janet Evanovich. De är jätteroliga och verkligen att rekommendera som lättsam läsning om kvällarna . smile.gif

Det är inte ofta jag lägger ifrån mig en bok utan att läsa klart den, men Historikern är en sådan. Kanske ska jag läsa den senare, men just nu pallar jag inte.
Däremot har jag lust läst, och älskat, "Tillsammans är man mindre ensam" (tror jag väl att den hette...) Jättebra!!!
herkules
CITAT (vickeva @ 05-02-2007, 17:07)
....
Däremot har jag lust läst, och älskat, "Tillsammans är man mindre ensam" (tror jag väl att den hette...) Jättebra!!!

jag håller på med den nu, kalasbok, det är svårt att lägga ifrån sig den! smile.gif
Merlin
Oj då - är Historikern seg tycker du? Min man påstår att den är bra och spännande och han är så kräsen, men smaken är ju som bekant som baken rolleyes.gif Hade tänkt läsa den också senare i vår, nån mer som har läst den?
herkules
jag har läst den och tyckte den var mycket bra!
historikern alltså.. smile.gif
morellen
Jag håller på med historikern nu, lite seg kanske men jag tycker ändå att den är spännande. Fast jag kommer högs ett kapitel i taget eftersom lilla H försöker tugga på boken när jag vill läsa rolleyes.gif
Magdis
CITAT (Merlin @ 04-02-2007, 20:27)
jag läser lite lätt litteratur för tillfället, serien om prisjägaren Stephanie Plum skriven av Janet Evanovich. De är jätteroliga och verkligen att rekommendera som lättsam läsning om kvällarna . smile.gif

Jag har läst dem och gillade dem väldigt mycket...de är roliga o småmysiga på nåt sätt. Som du säger; lättsam läsning. Det är skönt emellanåt. smile.gif
noora
Jag läser "Milda makter" av Arto Paasilinna. Jag borde säkert läsa den på finska egentligen, men jag köpte den till maken i julklapp och han kan inte finska... Den är skojig i alla fall smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon