Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
HelenJ
CITAT (Snöflinga @ 22-10-2008, 17:58) *
Läser Ulf Lundells senaste " Vädermannen" Lite besviken, fast den kanske artar sig ... Hade kanske för stora förväntningar efter alla kritiker-rosor dunno.gif Någon som har läst den?

Två kapitel, sen gav jag upp blink.gif
Monaxe
Har just läst Agneta Sjödins "En av de tolv", helt ok, men inget jag kommer att läsa om.

Började härom dagen på Ken Follets nya "En värld utan slut", den är en sorts fortsättning på hans tidigare succe "Svärdet och spiran", fast den utspelar sig 150 år senare. Det är en mäktig tegelsten på 1200 sidor och jag har nu kommit 700 sidor in i boken, det är en mustig härlig och facinerande histora. Svårt att lägga ifrån sig boken alltså!
Alphaville
CITAT (Monaxe @ 23-10-2008, 01:35) *
Har just läst Agneta Sjödins "En av de tolv", helt ok, men inget jag kommer att läsa om.

Började härom dagen på Ken Follets nya "En värld utan slut", den är en sorts fortsättning på hans tidigare succe "Svärdet och spiran", fast den utspelar sig 150 år senare. Det är en mäktig tegelsten på 1200 sidor och jag har nu kommit 700 sidor in i boken, det är en mustig härlig och facinerande histora. Svårt att lägga ifrån sig boken alltså!

Ojoj, hoppas den är lika bra som "Svärdet och spiran". Fick verkligen lust att köpa den boken happy.gif
Anki V
CITAT (Monaxe @ 23-10-2008, 01:35) *

Tack för tipset! Jag gillade Svärdet och spiran enormt på den tiden det begav sig och läste den säket 3-4 gånger.

Jag viste inte att han skrivit en "fortsättning". Egentligen jag gillar det mesta som jag läst av Ken Follet. Hans böcker är både lättlästa, avkopplande och underhållande.

/Anki
HelenJ
Har precis läst ut "Svart som natten" av Ann Cleeves. Något så ovanligt som en deckare som utspelar sig på Shetlandsöarna.
Ny miljö, en trevlig polisman och väldigt oväntad upplösning - sammantaget en bok att rekommendera!
Alphaville
CITAT (HelenJ @ 23-10-2008, 21:03) *
Har precis läst ut "Svart som natten" av Ann Cleeves. Något så ovanligt som en deckare som utspelar sig på Shetlandsöarna.
Ny miljö, en trevlig polisman och väldigt oväntad upplösning - sammantaget en bok att rekommendera!

Den har jag som ljudbok inäst av Katarina Ewerlöf. Trevlig att lyssna på. sällan man hör något om Shetlandsöarna.

Har köpt "En värld utan slut" Ska börja läsa den efter att jag tagit mig igenom Peter Robinsons senaste bok "Kall som graven". (tror att den heter så, har satt upp mig på utlåningslistan på biblioteket.)
Noak
Läser P.D. James senaste (sista?) "The private patient".
Tycker att hennes böcker blir bättre och bättre( men hur länge kan hon hålla på,hon är väl nästan 90?)
herkules
Nu läser jag Vildmarken kallar av Guy Grieve, har kommit till sidan 129 (av 372) och jag tycker den är bra.

"Jag bad till Gud att björnen inte skulle anfalla. Sju hundar, en människa och en grizzlybjörn stirrade på varandra i flera minuter. Jag hörde skrän från korpar ovanför och i ögonvrån såg jag hur en av dem satte sig tungt i en poppel, som en tidig anländ middagsgäst.

Skotske Guy Grieve är trött på sitt jobb, trött på sina skulder och trött på att sitta i bilen i timmar varje dag för att kunna komma till jobbet. Livet måste vara mer än så här. Efter mycket vånda bestämmer han sig för att lämna allt och tillbringa ett år ensam i Alaska i harmoni med naturen

renate
Här ska jag kika in och hämtar läsinspiration,jättebra tråd.Just nu läser jag Flykternas bok av JMG Le Clézio,det står att det är en äventyrsroman men jag ser det mer som en betraktelse eller momolog.Språket är superb,handling så där.Det var den enda bok av denne flrfattaren som fanns på biblioteket men det kommer fler nu så klart.
Tanjatall
Har streckläst ”Svek” av Karin Alvtegen i helgen, har inte läst något av henne innan. Tycker att den var mycket bra.
Har hemma några olästa böcker bl.a.( Jan Gijou ”Madame Terror”), som jag inte riktigt vill läsa ännu.
Har tittat på tråden efter inspiration och kom på att jag måste läsa ”Luftslottet som sprängdes” av Stieg Larsson. Två första i Millennium serien var mycket bra, och så tråkigt att det inte blir fler böcker av honom…

sad.gif
Aqvakul
CITAT (Tanjatall @ 03-11-2008, 15:30) *
Har hemma några olästa böcker bl.a.( Jan Gijou ”Madame Terror”), som jag inte riktigt vill läsa ännu.

Jag tyckte att madame teror kanske var den roligaste av Guillous "Hamiltonböcker". Här lyckas han som chef för en u-båt med palestinsk besättning göra narr av hela USA:s flotta. En riktig "våt" palestinsk dröm....
Chamomille
Lilla äventyrsboken yes.gif
ninnisky
Jag läser - Rött land, Röd Jord en flickas uppväxt i Kina
skriven av Ming Wang-Sonnerup.

Nja, sådär, Det tråkiga med boken är att den är skiven sida upp sida ner utan några som helst indrag eller avsatser.
Men, jag ska igenom den.....
pejori
Här är det en aning "boktorka", så jag passar på att frächa upp mina kunskaper när det gäller hundar. flirting.gif
Så just nu är det "uppfostringsböcker" som gäller här. tummenupp.gif

Sedan blir det den tredje boken i Stieg Larssons trillogi som skall avverkas.
herkules
Jag har läst "Bibliotekskatten Dewey" av Vicki Myron, den är absolut värd att läsas!
Maggan H
Lisa Marklunds senaste 'En plats i solen'. Har precis börjat, boken är mer eller mindre en fortsättning på 'Livstid'.
Uggi
En kriminalroman "En liten gyllene ring" av norrmanen Kjell Ola Dahl.
Mycket bra.
hobbe 00
Anne Holts nyaste bok 1222 över havet
pejori
CITAT (hobbe 00 @ 04-11-2008, 11:49) *
Anne Holts nyaste bok 1222 över havet

Har det kommit en ny!!!!! fear.gif fear.gif
Den måste jag rusa iväg och köpa... tummenupp.gif
Aqvakul
Anne Holts böcker är ena riktiga höjdare! yahoo.gif
Farbror Blå
Ni na ni na ni nana ni nanana ni na,
[attachment=26858:2.jpg]

Dagens boktips

Careless in red av Elisabeth George.

Lynley har dekat ner sej efter att hans hustru Helen mördades.
Han lever luffarliv längs västra Cornwall, när han plötsligt hittar en död kropp..

Har läst alla Elisabeth georges böcker utom den förra What happened before he shot her tror jag den heter, för jag blev så deppad av att Helens sköts, trodde inte böckerna skulle fortsätta och den boken handlade om andra personer.

Har ni sett Lynleyfilmerna på TV?
Dom är inte värda namnet, det allra mesta är ändrat för att passa in i en låg budget och dåliga manus.
Böckerna handlar om så mycket mer, levande personer, vardagsliv, relationer, ångest och glädje.

I serien på TV är Lynley en tjejtjusartyp med dåligt humör, i bokens värld är han en Lord i dubbelknäppt kostym med väst, Bentley och egen betjänt hemma, utan att för den skull vara stöddig eller dryg.

Havers tar ändå priset. På Tv är hon rätt söt, lite lagomt respektlös och okunnig.
I Bokens värld är hon liten, satt och bär fasansfulla kläder, rosa gympaskor, kjol och tshirt är inte ovanligt.
Hon är absolut inte snygg, röker som en borstbindare och är allmänt odräglig, men smart..

ja, ja, tjatig jag blev då.

En Hälsning till Rossi, som startade denna tråden. Ser du att den lever?=)

HelenJ
Jag håller just nu på med Främlingars hus av Reginald Hill (Minotaur 2008).

Han är ju mest känd för att ha skrivit om poliserna Dalziel och Pascoe men de är inte med i den här boken, som inte är en deckare i vanlig mening. Det är delvis en historisk roman även om det mesta utspelas i nutid, delvis en psykologisk thriller. Intressant ämne, spänning och mustig humor. Jag har sträckläst 350 sidor sen jag började igår, och räknar med att ta de sista 170 sidorna under kvällen.... rolleyes.gif
Alphaville
Nu har jag äst både Peter Robinsons "Kall som graven" och Ken Folletts "En värld utan slut" Blev lite förvirrad av Peter Robinson eftersom boken utspelar sig mellan "En ovanligt torr sommar" och "I ondskans spår". Kunde inte riktigt komma ihåg alla detaljer eftersom det var några år sedan jag läste de böckerna.

Men böckerna var bra tummenupp.gif
Gunilla T
Har nyss läst "Olja" av Gunnar Linsdtedt - rekommenderas om man är intresserad av vad som väntar världen när oljan når sin produktionstopp..och hur vi byggt upp efterkrigstidens välfärd på billig olja - samt vad som kan hända i kampen om de sista oljekällorna som kan vara värda att utvinna.
zissi
Har nyss lånat Anna Linderborgs bok "Mig äger ingen" och Stieg Larssons "Män som hatar kvinnor".
Mig äger ingen har jag läst några kapitel i och den verkar intressant. Stieg Larssons trilogi måste man ju bara läsa, enligt alla runt omkring mig. Har ni samma åsikt?
Christina i Taxinge~
CITAT (zissi @ 01-02-2009, 23:18) *
Har nyss lånat Anna Linderborgs bok "Mig äger ingen" och Stieg Larssons "Män som hatar kvinnor".
Mig äger ingen har jag läst några kapitel i och den verkar intressant. Stieg Larssons trilogi måste man ju bara läsa, enligt alla runt omkring mig. Har ni samma åsikt?

Åsa Linderborgs bok "Mig äger ingen" är en liten pärla som jag också gärna rekommenderar!

Och Larssons trilogi är given!
Som vanligt är jag helt övertygad om att filmen baserad på dessa böcker blir skrutt jämfört med böckerna.

Själv läser jag "Sonat för Miriam" just nu. Linda Olssons uppföljare till "Nu vill sjunga dig milda sånger".
Jag har inte riktigt förlikat mig med den här andra boken ännu......men det är långt kvar.
Den första tyckte jag mycket om!

KURT
CITAT (Alphaville @ 01-02-2009, 21:29) *
Nu har jag äst både Peter Robinsons "Kall som graven" och Ken Folletts "En värld utan slut" Blev lite förvirrad av Peter Robinson eftersom boken utspelar sig mellan "En ovanligt torr sommar" och "I ondskans spår". Kunde inte riktigt komma ihåg alla detaljer eftersom det var några år sedan jag läste de böckerna.

Men böckerna var bra tummenupp.gif

Det blir problem när man skall översätta en bok som är 10 år gammal, och den innehåller ganska många tidsmarkörer som t ex en Walkman musikspelare, telefonkiosker etc.. Skall man då vara trogen orginalet eller "fuska" och byta till MP3-spelare?
Rossi
CITAT (Farbror Blå @ 04-11-2008, 18:45) *
En Hälsning till Rossi, som startade denna tråden. Ser du att den lever?=)

Ja, jag ser! laugh.gif

I år har jag läst de här böckerna:

Det tredje tecknet av Yrsa Sigurdardottir - sådär bra
Den hand som skälver av Kjell Eriksson - mycket bra
Nattfåk av Johan Theorin - bra
Den mörka ängeln av Mari Jungstedt - sådär bra
Intrång av David Morrell - sådär bra
Fången på Glimmingehus av Roland Möllerfors - tråkig
De största vatten av Arne Dahl - seg
Little Face av Sophie Hannah - mycket bra
Kall som gravan av Peter Robinson - sådär bra
Blot av Håkan Östlundh - mycket bra
Dödlig strid av Ken Follett - mycket bra
Mortal Causes av Ian Rankin - sömnpiller

Just nu läser jag Livlös av Mark Billingham och den är än så länge väldigt bra.
Alphaville
CITAT (KURT @ 02-02-2009, 11:00) *
Det blir problem när man skall översätta en bok som är 10 år gammal, och den innehåller ganska många tidsmarkörer som t ex en Walkman musikspelare, telefonkiosker etc.. Skall man då vara trogen orginalet eller "fuska" och byta till MP3-spelare?

Dessa tidsmarkörer kan vara trevliga, ett slags tidsdokument. Man ska inte fuska och byta ut saker mot modernare saker.
Huggorm
Har just läst ut "Nattfåk" av Johan Theorin. Märklig blandning av kriminalroman och spökhistoria i underbar glesbygdsmiljö på norra Öland. Klart läsvärd.
Myosotis
CITAT (KURT @ 02-02-2009, 11:00) *

Det var en intressant fråga! Jag tycker inte man ska byta. Jag tänker rätt mycket på hur översättningar är gjorda, och är man medveten om när boken skrevs (och det är man väl för det mesta) skulle det bara bli ytterligare en detalj att irritera sig på som tar fokus från innehållet. Jag läste nyss en bok som var översatt av ett helt team av översättare, det var det dummaste jag har läst! Innan jag fattade vad det var frågan om!! Stilen bara skiftade hela tiden liksom noggrannheten, det blev t.o.m. syftningsfel som när en morfar helt plötsligt blev till farfar (översättning från engelskan), det var dessutom en av huvudpersonerna, så har man överhuvudtaget läst boken samt dess föregångare kan man inte ha missat att han var morfar. Jag trodde i min enfald att en översättare måste sätta sig in i det han översätter!
ninnisky
Läser just nu "Vila på gröna ängar" av Anne B Ragde.

Det är den tredje och avslutande delen i en charmfull och älskad norsk triologi. Humor och värme och en oväntad händelseutveckling gör den klart läsvärd.
Rossi
Jag har läst ut Berättelse om Herr Roos av Håkan Nesser. En riktigt bra bok i serien om Barbarotti.

Kan klart rekommenderas!
Pia mitt i Skåne
Jag läser just nu böckerna om Artemis Fowl av Eoin Colfer. Man kan väl kalla dem för äventyrssagor. Och så lite faktaböcker med växter. Säsongen drar ju snart igång, det gäller att vara lite påläst om frön och småplantor =))
Eva i Höga
Läser nu Trädgårdsmagi av Hannu Sarenström. En fascinerande person är han, Hannu.
Chamomille
Libers stora Världsatlas smile.gif
Aqvakul
Kartböcker är kul! yes.gif
Chamomille
CITAT (Aqvakul @ 04-02-2009, 20:49) *
Kartböcker är kul! yes.gif

Ja a smile.gif Det klarar jag mig inte utan.
Farmor

Jag läser sjätte boken om Damerna detektivbyrå av Alexander McCall Smith.

Är mycket förtjust i dom här böckerna, riktiga feel good-böcker. Om man vill ha snällhet en stund så rekommenderar jag dom varmt.

Eva i Höga, om du gillar Hannu och inte hittat hans blogg, så är han här: http://hannu-s.blogspot.com/.

Myosotis
Boken jag läser just nu väger 1,97 kg. För säkerhets skull läser jag den inte i sängen, annars skulle man väl knäcka näsbenet om man råkade somna och tappa den.
Gunilla T
CITAT (Myosotis @ 06-02-2009, 18:52) *
Boken jag läser just nu väger 1,97 kg. För säkerhets skull läser jag den inte i sängen, annars skulle man väl knäcka näsbenet om man råkade somna och tappa den.

Nyfiken...vad läser du?
Uggi
Taxeringskalendern
Platinum
Faktiskt läser jag en bok just nu, perfekt att ha nått sånt när man busspendlar.

Den jag läser nu heter "Hur man botar den som drabbats av blixten" skriven av Gail Andersson-Dargatz.

En bok jag hittade i en låda mamma fått för att ta till sin loppis, inte så dum...intriger, känsloladdade ämnen avlöser varann i denna berättelse som handlar om en tonårsflickas syn på omvärlden i en tid av depression. Djurplågeri, psykisk labilitet, homosexualitet, pubertet, grannfejder, grödor för husbehov är några av ingredienserna i boken. Recept på bakverk och huskurer finns det insmygda här och där också, det med urkärnade äpplen med pannkaksmetsfyllning i ska jag nog testa någon gång.
Gunilla T
Väninnan - Rapport från Rosenbad författare Eva Franchell

Eva Franchell var Anna Linds pressekreterare sedan Annas tid som miljöminister och den som bevittnade mordet på Anna. Nu har hon skrivit en bok om Anna Lind men boken är så mycket mera. Den behandlar de flesta storpolitiska händelserna sedan början av 90 -talet med knivskarp iakttagelseförmåga från en politisk tjänsteman..det absurda liv som våra politiker lever - maktkamperna och mediarelationerna - politikens villkor långt från tjusiga ideal och värderingar!

Språket är suveränt och träffsäkert - inga onödiga utfyllnader vilket skapar ett snabbt tempo i boken och framförallt visar hennes respekt för läsaren!

Är du intresserad av vår nutidspolitik så läs Evas bok!

Eva i Höga
Vildros och kaprifol av Torsten Wallin. Intressant hur han har lyckats skapa fina odlingar på ön men han skriver lite tråkigt.
sqrulan
Denna serie läser jag, en serie i fyra delar och jag tycker att den är riktigt bra.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9170011478
Alphaville
CITAT (sqrulan @ 19-02-2009, 09:52) *
Denna serie läser jag, en serie i fyra delar och jag tycker att den är riktigt bra.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9170011478

Jag har inte läst senaste boken "Och himlens vida väv". Får skriva upp det på listan och höra mig för om den finns på biblioteket.
embees
Jag läser just nu Chockdoktrinen av Naomi Klein. Förstår precis varför det ser ut som det gör just nu globalt vad gäller ekonomikrisen.
Roten till allt ont stavas G-I-R-I-G-H-E-T!!
Piccante
Parallellt läser jag nu;

6 grader- Mark Lynas
Plan B 3,0 - Lester Brown
Människoekologi- Bengt Hubendick
div läroböcker i naturkunskap
Huggorm
Jag läser just nu Karolinersviten, av Lars Widding. Är väll lite av en svensk klassiker nu. Härligt språk, den mannen kunde skriva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon