Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
silos
Och nu läser jag finska sagoböcker och klart att dessa är skrivna just på finska smile.gif
Det är så härligt att läsa sagor som jag läste när jag var liten wub.gif
ninnisky
Har just börjat på Dan Browns nya bok - I cirkelns mitt.
Berit
Där låg ett skimmer.... Rune Pär Olofsson

Historisk roman om Gustav III och hans hov år 1775.

Romanen handlar om kungens problem att ge Sverige en tronarvinge. Han sättter sin lit till hertig Carl och dennes hustru Charlotte.
Efter diverse läkarkonsultationer tros Charlotte till hovets stora glädje vara havande.
Graviditeten tycks dock osäker, men läkaren försäkrar att Sverige ska få en kronprins.
För säkerhets skull bestämmer sig kungen för att själv säkra tronföljden men i sin brist på erfarenhet måste han ha hjälp i sängkammaren av Munck
cic
Nu har jag gett mig på "Den lille vännen" av Donna Tart. Helt ljuvlig hittills!
Rossi
CITAT (cic @ 03-09-2005, 12:08)

Ooops! Tycker du om den? Jag tyckte att den var vedervärdig ...... Helt hopplös och ett riktigt sömnpiller.

Ha, ha, ja jisses vad olika man kan tycka! smile.gif
cic
CITAT (Rossi @ 03-09-2005, 16:10)
CITAT (cic @ 03-09-2005, 12:08)

Ooops! Tycker du om den? Jag tyckte att den var vedervärdig ...... Helt hopplös och ett riktigt sömnpiller.

Ha, ha, ja jisses vad olika man kan tycka! smile.gif

Har läst ca 200 sidor, har typ 400 kvar.. Men jag gillar hennes språk och sätt att berätta. Jag ÄLSKAR "Den hemliga historien" också..

Visst är vi olika!

Och det ska ju massor av författare vara glada för.. Jag har läst en halv Liza Marklund och kan INTE förstå hur folk gillar hennes tafliga språk.. Till exempel.
Rossi
Liza Marklund tillhör definitivt inte mina favoriter heller så där tycker vi samma!

smile.gif
pejori
CITAT (Rossi @ 03-09-2005, 22:49)
Liza Marklud tillhör definitivt inte mina favoriter heller så där tycker vi samma!

smile.gif

inte min favorit heller wub.gif
Rossi
Jag har just läst ut Stenhuggaren av Camilla Läckberg och den var precis lika bra som Isprinsessan och Predikanten av samma författarinna.

Har också hunnit läsa Fem personer du möter i himlen av Mitch Albom men den var bara sisådär ....

Nu har jag börjat att läsa Om hjärtat ännu slår av Aino Trosell. Jag har höga förhoppningar om den och återkommer med ett omdöme.
carol
Jag tycker Liza Marklund är bra smile.gif, det brukar vara rätt bra tempo har jag för mig (var ett tag sen sist). Däremot tyckte jag att Predikanten av Camilla Läckberg var riktigt dåligt skriven. Fast upplösningen var rätt finurlig.
Rossi
CITAT (carol @ 09-09-2005, 09:25)
Jag tycker Liza Marklund är bra smile.gif, det brukar vara rätt bra tempo har jag för mig (var ett tag sen sist). Däremot tyckte jag att Predikanten av Camilla Läckberg var riktigt dåligt skriven. Fast upplösningen var rätt finurlig.

Predikanten som var så bra!

Sån tur att vi människor har olika smak! smile.gif
Zarah P
CITAT (Rossi @ 09-09-2005, 09:17)
Har också hunnit läsa Fem personer du möter i himlen av Mitch Albom men den var bara sisådär ....

Åh! Den måste jag läsa...
Jag älskar "Tisdagarna med Morrie". smile.gif
carol
CITAT (Rossi @ 09-09-2005, 09:35)
CITAT (carol @ 09-09-2005, 09:25)
Jag tycker Liza Marklund är bra smile.gif, det brukar vara rätt bra tempo har jag för mig (var ett tag  sen sist). Däremot tyckte jag att Predikanten av Camilla Läckberg var riktigt dåligt skriven. Fast upplösningen var rätt finurlig.

Predikanten som var så bra!

Sån tur att vi människor har olika smak! smile.gif

Javisst är det tur smile.gif, men samtidigt liiite synd också, för får man tips om en bok som någon har tyckt var jättebra så kan man bli så besviken när man själv inte tycker det och tvärtom också, risken finns att man missar något som man tycker om bara för att recensenter eller vänner eller nån har sågat det. sad.gif

Just Predikanten var det min mamma som tyckte att jag skulle läsa och det känns lite jobbigt att säga till henne att jag tyckte att den var dålig för då säger jag ju indirekt att jag tycker att hon har dålig smak. Och då är jag rädd att jag sårar henne. Nu sa jag ju det iofs till dig men jag vet att inte du tar det personligt. smile.gif wink.gif Jag kompromissade iaf och sa ärligt till henne att jag tyckte att den var så där men att den var spännande på slutet. smile.gif sleep.gif
Rossi
Jag förstår hur du menar Carol. Mina föräldrar läser inte så mycket men har börjat att göra det lite nu under det senaste året (efter att de blivit pensionärer) och de kan bli eld och lågor för en bok och så nästan tvingar de den på mig. Själv läser jag 80-100 böcker om året och har gjort så i många år och det har medfört att jag kan vara ganska kräsen och jag är inte lika lättflörtad.

Men så läser jag då den där påtvingade boken som skulle vara SÅÅÅÅÅ bra och jag tycker att det kanske är världens kiosklitteratur .... Då gör jag som du och säger att "jodå, den var väl bra".

Fast egentligen skulle man säga vad man tycker. Att man tycker olika betyder ju inte att den enes smak är DÅLIG utan bara att man har just OLIKA smak.

Det jag har emot Liza Marklunds böcker är att språket är så rått och kallt. Det känns så främmande för mig.

Jag är hemma och är sjuk idag (förkyld) och får läst en hel del. Har läst 60 sidor nu i Om hjärtat ännu slår och än så länge så är den riktigt bra!
carol
Åh stackare där, du får krya på dig. smile.gif wub.gif Skönt att du orkar läsa iaf, det är så segt att vara sjuk när man inte orkar göra nånting.

Problemet för mig är att jag gärna vill ha böcker i julklapp, tycker att om någon ska ge mig något så är ju böcker bra eftersom jag läser mycket, men mamma vågar inte köpa några om jag inte säger precis vilken jag vill ha. Hon vet ju att jag är kräsen (som hon kallar det) eller rättare sagt - inte har samma smak som hon. sleep.gif
Rossi
Tack för Krya-på-dig-hälsningen!

Man kan ju alltid önska sig ett presentkort. Själv köper jag en faslig massa pocketböcker och så är jag med i www.pocketklubben.se där man måste välja en pocketbok i månaden. Jag tycker att det är jättebra för även om ingen av de utvalda böckerna egentligen är någon bok som jag hade valt att köpa själv så får jag prova på andra böcker och öppna mina vyer.

Sen är jag med i Bokias bokcirkel och får tillång till nyutgivna inbundna böcker där. (Det var därifrån jag läste Stenhuggaren t.ex.)
carol
Jag lånar mycket på biblioteket för jag gillar att läsa gamla böcker. Sen köper jag pocketböcker när jag känner för det, men jag är inte med i någon klubb, föredrar som sagt biblan (vi har ett jättebra bibliotek här i Stenungsund wub.gif ).

Mamma jobbar på bokhandel så hon vill ju väldigt gärna tipsa och hon tycker väl att det känns lite tråkigt att ge presentkort då.
Rossi
Nu ska du få höra något knäppt Carol. Jag har inte bacillskräck eller så men jag är allergisk mot att låna böcker på bibblan. Jag blir så äcklad av eventuella fläckar och dylikt i böckerna och undrar var de kommer ifrån. Att låna av kompisar är inte samma sak. Det fixar jag. Och böckerna i läsecirkeln på Bokia är ju ganska nya och fräscha så de klarar jag också.

Men bibbla-böckerna .....

Sen tycker jag att det är superbra att bibliotek finns och det hade egentligen varit en guldkälla för mig men ..... nej .....

Ett litet "avslöjande" om mig! wub.gif
farbror B
Nattens grymma stjärnor av Kjell eriksson

Svensk deckare av klass.

Och jag köpte den själv, har hört ifrån säkra skånska källor att biblioteksböcker kan ha fläckar och annat.... rolleyes.gif
pejori
CITAT (farbror B @ 09-09-2005, 15:31)
Nattens grymma stjärnor av Kjell eriksson

Svensk deckare av klass.

Och jag köpte den själv, har hört ifrån säkra skånska källor att biblioteksböcker kan ha fläckar och annat.... rolleyes.gif

kjell Erikson skriver jättebra deckare smile.gif smile.gif
lånar inte på biblotek heller. tycker dom är ganska sunkiga böcker.
och det händer att det fattas sidor eller dom är ihopklibbade sad.gif sad.gif
Rossi
CITAT (pejori @ 09-09-2005, 15:34)
kjell Erikson skriver jättebra deckare smile.gif smile.gif

Japp, jag har läst alla hans deckare i serien om Ann Lindell. Speciellt Nattens grymma stjärnor tyckte jag var bra.
farbror B
CITAT (Rossi @ 09-09-2005, 15:38)
kjell Erikson skriver jättebra deckare smile.gif  :)

Japp, jag har läst alla hans deckare i serien om Ann Lindell. Speciellt Nattens grymma stjärnor tyckte jag var bra.

Köpte ett eget exemplar va?wink.gif

Mm tycker dom är bra, långsamma, tänkvärda och verkliga
Rossi
CITAT (farbror B @ 09-09-2005, 15:39)
CITAT (Rossi @ 09-09-2005, 15:38)
kjell Erikson skriver jättebra deckare smile.gif  smile.gif

Köpte ett eget exemplar va?wink.gif

Mm tycker dom är bra, långsamma, tänkvärda och verkliga

Nattens grymma stjärnor läste jag i Bokias läsecirkel men de andra har jag köpt själv i pocket.

Jag har idag läst en 120 sidor i Aino Trosells Om hjärtat ännu slår och jag tror att du skulle tycka om den farbrorn. Den är lite i samma anda som Kjell Erikssons böcker och utspelar sig dessutom i Dalarna. Testa den, vet jag, och se om jag har skaffat mig ett korrekt omdöme om dig!
carol
CITAT (Rossi @ 09-09-2005, 12:10)
Nu ska du få höra något knäppt Carol. Jag har inte bacillskräck eller så men jag är allergisk mot att låna böcker på bibblan. Jag blir så äcklad av eventuella fläckar och dylikt i böckerna och undrar var de kommer ifrån. Att låna av kompisar är inte samma sak. Det fixar jag. Och böckerna i läsecirkeln på Bokia är ju ganska nya och fräscha så de klarar jag också.

Men bibbla-böckerna .....

Sen tycker jag att det är superbra att bibliotek finns och det hade egentligen varit en guldkälla för mig men ..... nej .....

Ett litet "avslöjande" om mig!  :wub:

Vet du rossi, jag är precis tvärtom smile.gif, jag gillar känslan av att läsa en gammal bok som många läst före mig. Och är den riktigt gammal kan det kännas som att gå tillbaka i tiden... wub.gif Och så gillar jag det lugna och fridfulla och känslan av att det här är till för alla, på biblan kan alla låna böcker och ta del av all kunskap som finns där (det är ju inte bara romaner) oavsett hur mycket/lite pengar man har. Och jag skulle ärligt talat inte ha råd/plats att köpa alla böcker som jag vill läsa. Och så är det en fördel till med biblan tycker jag - om jag inte gillar boken kan jag lämna tillbaka den och glömma den, jag behöver inte känna att jag måste ta ett beslut om vad jag ska göra med (låta den ta plats i mina överfulla bokhyllor/säljas/skänkas/kastas). Och jag behöver inte ha dåligt samvete för att jag lagt en massa pengar på böcker som jag inte gillar.

Men jag förstår dig, för jag kan tänka mig att det är ungefär samma känsla du har som jag får när jag går in i en second hand - skulle aldrig kunna köpa kläder eller porslin eller soffor eller sånt som är begagnat. Det är bara böcker som jag kan låna. Lite underligt kanske... huh.gif
Rossi
Vi har samma känsla när det gäller gamla prylar märker jag! Jag förstår inte de som "fyndar" gamla grejor på auktioner. Min mamma går på auktion ibland och blir så stolt över t.ex. gamla temuggar som hon har köpt. Och så bjuder hon mig te i de muggarna och jag tycker att de är både fula och äckliga men det kan jag ju inte säga .... sad.gif Det hjälper inte att hon säger att de var oanvända när hon köpte dem. Sen får jag skuldkänslor eftersom jag känner mig som värsta snobben, vilket jag inte tycker att jag normalt sett är.

När vi byggde nytt hus för fyra år sedan så hade vi lite diskussioner om hur vi skulle göra med möbler. Jag ville inte ha in en massa gamla möbler i ett helt nytt hus. Min man är mer förtjust i gamla saker än jag men här kom han lite till korta för det blev så att vi i princip köpte helt nya möbler till vartenda rum i det nya huset. Det passade inte att blanda gammalt med nytt. Vissa gamla möbler ville han inte göra sig av med men de satte vi i stugan istället. smile.gif
elleave
Just nu läser jag "Fallet G" av Håkan Nesser, sista boken i serien om Van Veteren.

Har då läst hela serien eftersom jag köpte de första som bilaga till expressen i sommar...

Dom är bra tongue.gif
Rossi
CITAT (elleave @ 09-09-2005, 23:42)
Just nu läser jag "Fallet G" av Håkan Nesser, sista boken i serien om Van Veteren.

Har då läst hela serien eftersom jag köpte de första som bilaga till expressen i sommar...

Dom är bra tongue.gif

Oh, den är bra! Jag har läst alla Van Veeteren-deckarna och tycker om dem allihopa! smile.gif
zaaritha
Läser nu "Nyckeln till ljuset" av Nora Roberts--men --nja--ingen favoritbok!!
cic
CITAT (Rossi @ 10-09-2005, 20:06)
CITAT (elleave @ 09-09-2005, 23:42)

Dom är bra  :P

Oh, den är bra! Jag har läst alla Van Veeteren-deckarna och tycker om dem allihopa! smile.gif

Japp, har även jag läst alla Van Veeteren.
fruberglund
Läser På smällen - från A till Bebis...varför får ni gissa själva, hahaha smile.gif

Rolig bok om man ska ha barn.
Fenja
CITAT (fruberglund @ 11-09-2005, 22:06)
Läser På smällen - från A till Bebis...varför får ni gissa själva, hahaha smile.gif

Rolig bok om man ska ha barn.

Hur är det med dig lilla frun? Du syns till så sällan här nu så jag funderade faktiskt på det härom kvällen! Hoppas att allt är bra och att bebben växer som den ska.
Mvh
Fenja
Linda_A
Jag läser just nu utvandrarna av Wilhelm Moberg. har börjat på den idag och den verkar vara väldigt bra måste jag säga.
Reserv
Jag med mitt taskiga minne vart rekomenderad att läsa Aniara (hmm, kommer inte ihåg varför) är det nån här som läst den? och va´den bra isåfall?
krellus
Läste precis klart Kamikaze av Albert Axell och Hideaki Kase.
Bra bok om en spännande tid...

Vad kan få en människa att störta med ett plan i högsta hastighet in i ett fartyg?
Sulawesii
Låter väldigt intressant, krellus! Kom de fram till något bra svar?
Anki på Öland
CITAT (krellus @ 15-09-2005, 17:16)
Vad kan få en människa att störta med ett plan i högsta hastighet in i ett fartyg?

Kanske samma sak som kan få dom att störta rakt in i ett höghus......
Anki
Rossi
Jag läser just nu Se dem inte i ögonen av Aino Trosell. En väldigt vardaglig deckare. Sådär bra bara. Ingen riktig höjdare.
Fille
NI har säkert läst den men för er som inte har

här har ni min favorit bok....

Alkemisten.. Underbar kort berättelse

rekomenderas verkligen
Maria i Helsingborg
Sträckläste Veronica Wägners "Älskade Pelargon" igår. Söt och humoristisk smile.gif

Boklänk

Min man, som är en K. Fossum fan, fick "Mordet på Harriet Krohn" av mig för ett tag sedan. Ruskig, tyckte han = rekommenderas om man gillar hennes berättarstil.

Boklänk
Sulawesii
Läser Barbara Voors "Sömnlös". Gillar den. Det är så himlans lätt att läsa hennes böcker och sånt gillar jag!
Rossi
Jag läser Tvångströjan av Aino Trosell. Den tredje serien om vardagliga Siv och alla strapatser som hon ofrivilligt dras in i.
caprifol
Sorgfågel - Lena Katarina Swanberg om Annika Östberg. Lättläst och rätt intressant även om det förstås är en partsinlaga.
Christina i Taxinge~
"Kennedys hjärna" av Mankell läser jag just nu. Tråkig....tur att jag snart läst klart sleep.gif
Betty
Jag läser Beundraren av Sandra Brown - ganska spännande. (Gick med i Richters bokklubb i somras, nappade på ett erbjudande.)
*Felix matte*
Såg och lyssnade på Björn Ranelid igår morse i TV4... Läser alltid hans krönikor i Dagens Arbete (facktidning) men efter detta ska jag köpa och läsa hans böcker.. Imorron blir det leta i Bokhandeln tongue.gif biggrin.gif
Eva i Skåne
CITAT (Felix matte @ 18-09-2005, 22:41)
Såg och lyssnade på Björn Ranelid igår morse i TV4... Läser alltid hans krönikor i Dagens Arbete (facktidning) men efter detta ska jag köpa och läsa hans böcker.. Imorron blir det leta i Bokhandeln tongue.gif  :D

Jag tycker hans böcker är tråkiga, sega, så om du inte läst av honom tidigare så kanske ett besök på biblioteket är bra att starta med rolleyes.gif wub.gif
Det är retfullt att lägga pengar på böcker som man kanske inte gillar. (säger jag som kanske lånat 1-2 böcker på bibblan de senaste tio åren unsure.gif , men köpt ruskigt många som inte varit särskilt bra)
renate
Hmm,vet inte vad jag ska läser nu,har en del olästa hemma,läste ut Återkallad till livet. av Reginald Hill den är sådär,inte speciellt spännande.
*Felix matte*
CITAT (Eva i Skåne @ 18-09-2005, 22:49)
CITAT (Felix matte @ 18-09-2005, 22:41)
Såg och lyssnade på Björn Ranelid igår morse i TV4... Läser alltid hans krönikor i Dagens Arbete (facktidning) men efter detta ska jag köpa och läsa hans böcker.. Imorron blir det leta i Bokhandeln tongue.gif  biggrin.gif

Jag tycker hans böcker är tråkiga, sega, så om du inte läst av honom tidigare så kanske ett besök på biblioteket är bra att starta med rolleyes.gif wub.gif
Det är retfullt att lägga pengar på böcker som man kanske inte gillar. (säger jag som kanske lånat 1-2 böcker på bibblan de senaste tio åren unsure.gif , men köpt ruskigt många som inte varit särskilt bra)

Tyckte bara att hans bok "Kvinnan" (om jag minns rätt) lät intressant.. kanske ska jag ändå besöka biblioteket... var länge sen sist. tongue.gif
annama
Ett konstigt bokval för mig just nu, Hemmets kokbok från 1903. Ett arv efter min mormor.
Ett litet recept på fin fisksås för er som inte bantar

120 gr. smör
6 dcl. grädde
4 äggulor
citronsaft
Beredning: Smöret röres i en kastrull, tills det är smidigt och hvitt. Äggulorna vispas med grädden. Pannan sätter öfver elden, äggen och grädden tillsättas under flitig vispning. Vispningen fortsättes, tills såsen blir skummig, då pannan aflyftes, och såsen afsmakas med några droppar citronsaft.

Smaklig spis smile.gif smile.gif smile.gif
heid-o
Har akkuart lest "Jeg husker at jeg løp" (vet ikke den svenske tittelen) av Ron McLarty. Den anbefales! Og "Miraklene i Santo Fico" av D. L. Smith. Den passet veldig bra sammen med en ferie i Italia.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon