Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
Aqvakul
Just läst Lena Sundströms: "Världens lyckligaste folk" om danskarna och deras främlingspolitik. Håller nu på med Lena Sundströms första bok (glömt vad den heter). Vid sidan av läser jag Putte Kocks bridgeminnen...
Meriona
whistling.gif Jag läste Sjöjungfrun av Läckbergskan i lördags. Hela boken på en LÅÅÅÅÅNG dag! Passade bra när man var lite tung i huvudet efter tjejfesten.
Myosotis
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 16-07-2009, 20:07) *
Hör av dig sedan och berätta vad du tycker smiley_small_hug.gif

Nu har jag läst "Jägarens hjärta" av Deon Meyer, jag tyckte också att den var bra, men jag är glad att jag läste ettan först för jag tyckte det var svårt nog att hänga med pga alla hemliga organisationer. "Död i gryningen" var inte lika bra samt hemskare men gav bakgrund till tvåan.
sommarhumla
Håller på med "Begrav mig stående" av Isabel Fonseca. Den handlar om zigenarna och deras resa.
ylvahi
Håller på med " Styvdottern" av Donna Ford.
En sann historia där man blir en aning förbannad när man läser.
netaave
Har precis läst ut "Marmeladprovet" av Vibeke Olsson, hittade denna författarinna när jag kom över boken "Sågverksungen" nu ska jag börja på "Koltrasten i Tegnérlunden" av henne också.
sqrulan
Just nu så läser jag Katedralen vid havet av Ildefonso Falcones, har läst halva boken och den är riktigt bra tycker jag.
Sedan så ska jag läsa Det rena landet av Alan Spence.

Är det någon här som har läst dessa och vad tycker ni?
Noak
Läser mina gamla dagböcker som jag hittade när jag storstädade garderoben duh.gif .
Man borde kanske kasta dem innan bouppteckningen...
caprifol
En i mitt tycke ovanligt bra, och lite annorlunda, s k spänningsroman: Flyktingen av dansken Olav Hergel!
sqrulan
Nu har jag läst "genom dina ögon" av Stephenie Meyer, läste ut den på två dygn. Lite svårt att fatta dom första sidorna men sedan var jag fast, hon har en enorm fantasi och skriver så bra.Läs den!
Aqvakul
Sträckläste Jens Lapidus "Snabba cash" - vansinnigt fartfylld och spännande. Hade avstått att läsa Lapidus, då jag är lite fed-up med spänningsromaner och hört att han inte skriver riktiga meningar. På måndag tänker jag jaga nästa bok!
Gunilla T
Dendär boken har jag ratat, är lite konservativ när det gäller författare och väljer "säkra" kort men då får jag väl testa en Lapidus...
Christina i Taxinge~
CITAT (sqrulan @ 23-10-2009, 18:19) *
Är det någon här som har läst dessa och vad tycker ni?

Jag försöker & försöker att ta mig igenom Katedralen, men jag tycker den är lite.......tråkig blush.gif
Efter några kapitel slutar jag varje gång, så nu har jag läst början minst tre ggr!
Annars är just historiska romaner det bästa jag vet!
Läste nyss 'Den skoningslöse' (Karl IX) - intressant!

Just nu läser jag Mankells 'Den orolige mannen'. Har ingen uppfattning om den ännu.....
Felicia M
Jag läste just ut "Jag minns att jag sprang" av Ron McLarty. Bra! Nu har jag läsabstinens och har ingen bra bok att läsa... måste gå förbi någon bokhandel snarast.
Alphaville
Har läst färdigt "Den siste tempelriddaren" av Raymond Khoury.

Samma stil som Da Vinci-koden men inte lika lång och komplicerad...
pejori
Just nu: "Spilld mjölk och röda tulpaner" av Gun Ninnisdotter på sängbordet.

En bok man får läsa lite i taget på. blink.gif

Går emellan med "Panelhönan" av Björn Hellberg
herkules
har precis läst ut dan browns senaste, den var sådär, gillar man hans tidigare böcker så funkar den här med.
Gunilla T
"Den förlorade symbolen" av Dan Brown orkade jag läsa till slutet med viss möda. Dethär är hans femte bok och han har nog satt karbonpapper emellan varje bok sedan Da Vinci koden. Den första av hans böcker var möjligen något nyskapande men nu räcker det - den är inte ens läsvärd

Däremot Joyce Carol Oates "Älskade syster" - en upplevelse och en bok man inte glömmer. Samma ansats som i "Blonde" - hon tar fasta på verkliga personer och gör ett skönlitterärt verk baserat på verkliga händelser. En tragisk historia där en 6 årig flicka mördades i USA 1996. Hon beskriver den "amerikanska drömmen" och fasaden bakom de framgångsrika "lyckliga " människorna med sådan insikt och briljans så man mår illa.

Hon låter den lilla flickans bror berätta...

Jag säger bara - läs den!

När kommer denna författare att få Nobelpriset? ....och varför har hon inte redan fått det?
Gudrun i Göteborg
CITAT (Myosotis @ 19-10-2009, 11:52) *
Nu har jag läst "Jägarens hjärta" av Deon Meyer, jag tyckte också att den var bra, men jag är glad att jag läste ettan först för jag tyckte det var svårt nog att hänga med pga alla hemliga organisationer. "Död i gryningen" var inte lika bra samt hemskare men gav bakgrund till tvåan.
Håller med om att Död i gryningen inte var lika bra som Jägarens hjärta. Kul att du också gillade den sistnämnda.

Sarahs Nyckel (Tatiana de Rosnay) handlar om en judisk flicka under andra världskriget samt, parallellt, en journalists arbete med en artikel om Frankrike under kriget. Kusligt bra!

Aqvakul
CITAT (Gunilla T @ 15-11-2009, 16:42) *
Däremot Joyce Carol Oates "Älskade syster" - en upplevelse och en bok man inte glömmer. Samma ansats som i "Blonde" - hon tar fasta på verkliga personer och gör ett skönlitterärt verk baserat på verkliga händelser. En tragisk historia där en 6 årig flicka mördades i USA 1996. Hon beskriver den "amerikanska drömmen" och fasaden bakom de framgångsrika "lyckliga " människorna med sådan insikt och briljans så man mår illa.

Hon låter den lilla flickans bror berätta...

Jag säger bara - läs den!

När kommer denna författare att få Nobelpriset? ....och varför har hon inte redan fått det?

Instämmenr helhjärtat... tummenupp.gif
sqrulan
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 31-10-2009, 17:38) *
Jag försöker & försöker att ta mig igenom Katedralen, men jag tycker den är lite.......tråkig blush.gif
Efter några kapitel slutar jag varje gång, så nu har jag läst början minst tre ggr!
Annars är just historiska romaner det bästa jag vet!
Läste nyss 'Den skoningslöse' (Karl IX) - intressant!

Just nu läser jag Mankells 'Den orolige mannen'. Har ingen uppfattning om den ännu.....

whistling.gif Jag måste nog hålla med dej för den blev bara sämre och sämre ju mera man läste så jag har lämnat tillbaks den utan att läsa den färdigt. Förlåt om jag "lurade" dej!
Nu ska jag börja läsa "Berättelsen om Edgar" av David Wroblewski, den verkar bra så vi får se!
Noak
På sängbordet ligger en bok av nya nobelpristagaren Herta M.(Hittar inte tyska y-et, var finns det?) Men jag kommer inte in i den, minns inte ens vad den heter.
Istället läser jag Travels with Charley av Steinbeck, inte dum alls.
Myosotis
CITAT (Noak @ 15-11-2009, 21:35) *
Hittar inte tyska y-et, var finns det?

Üü smile.gif
Noak
Aha, det var du som hade det. Inte konstigt att jag inte hittade det...
Myosotis
giggle.gif
green
Nej, läser ingen bok just nu för tillfället. Men är sugen på att inhandla Playing with Fire.
Bee
Har just avslutat trilogin om YaYa-flickorna i Louisiana och nu sätter jag tänderna i Guernseys litteratur- och potatisskalspajsällskap av Mary Ann Shaffer .
Den verkar lovande, lagom mycket action innan man skall sova smile.gif

PS. Den sista bokan om the YaYas var inte helt nödvändig. De två första böckerna var klart bättre. Denna var mer utfyllnad, mer av samma sak.
Alphaville
Jag har just läst färdigt "Mörkrets alla färger" av Peter Robinson. Och den var inget vidare bra... no.gif Tråkig. Sämsta boken i serien om överkommisarie Banks. Sorry... inget bra betyg. thumbdown.gif
sqrulan
CITAT (sqrulan @ 15-11-2009, 20:25) *
whistling.gif Jag måste nog hålla med dej för den blev bara sämre och sämre ju mera man läste så jag har lämnat tillbaks den utan att läsa den färdigt. Förlåt om jag "lurade" dej!
Nu ska jag börja läsa "Berättelsen om Edgar" av David Wroblewski, den verkar bra så vi får se!

Nu har jag läst "Berättelsen om Edgar" i början var den seg o tråkig, från mitten och mot slutet var den bättre och den slutade jätte konstigt! Handlade mycket om hunduppfödning och hur hundar är så om du är hundälskare så gillar du den nog. flirting.gif

Nu läser jag "medinas juvel" av Sherry Jones en historisk roman, är på sidan 76 och ännu inte besviken. yes.gif
Gunilla T
"Sanningen om IKEA" skriven av Johan Stenebro som tillhört toppskiktet inom IKEA koncernen i tjugo år. Man kan ju alltid fundera över varför man skriver en sånhär bok - kanske för att ingen annan gjort det förut?

Fascinerande är de delar där han beskriver hur kunden skall lockas till att fylla "Ingvars påse" ....varje detalj är minutiöst uträknad för att kunderna skall plocka på sig grejor när de passerar genom varuhusens "highway" - ingenting finns där som inte ägnats massor av undersökningar och tankearbete, varje liten detalj är genomarbetad.

Myterna om Kamprad avslöjas och även den bristande jämställdheten inom företaget.

Den största händelsen varje år är när IKEA katalogen utkommer i 198 miljoner exemplar! ...på 27 språk! Omräknat i skogsavverkning kräver upplagan kalhuggning av en skogsareal.

Att läsa om ett företag med 150.000 anställda är klart intressant men vissa delar kan bli svårlästa om man inte har åtminstone lite kunskap om handel, logistik och varuhållning.

Trots allt är boken läsvärd.

Eva i Höga
Har läst en liten bit på Fjärran stränder av Kristin Hannah, lättläst och lite skön när man är trött och inte vill läsa nåt djupare.
Fera
Flickan som lekte med elden
pejori
Ska börja på "fruset ögonblick" av Camilla Ceder
Får se vad det är för ny stjärna.
Eva i Höga
Läser nu Pepparkakshuset av Carin Gerhardsen (första boken i Hammarbyserien). Den är riktigt bra.
Aqvakul
Jag har just börjat på Arnaldur Indridasons, "Frostnätter", kraftfullt rekommenderad av såväl hustru som svåger som svägerska.
Gunilla T
Har nyss avslutat läsningen av "De fattiga i Lodz" - Augustprisvinnare 2009.

Boken handlar om det judiska getto som nazisterna inrättade i Lodz och där människor levde ända fram till krigsslutet.

Boken är naturligtvis fruktansvärd i sin skildring av vilka umbäranden människorna fick utstå och hur människor påverkas och gör de mest fasansfulla saker för en rutten potatis.

Men ändå, jag har läst en hel del skildringar både från getton och förintelseläger men denhär är inte den bästa - tyvärr. Mycket research ligger bakom men författaren förmår ändå inte riktigt hålla ihop handlingen. För många personer flyter förbi utan att man blir närmare bekant med dem, det blir mest korta inblickar i deras liv....det blir rörigt och frustrerande.

Som en studie av den mänskliga naturen, på gott och ont, förtjänar den kanske sin plats i bokhyllan men inte mer.

ninnisky
Har just läst färdigt en av mina julklappsböcker .. Den röda damcykeln av Mats Ahlstedt ... kriminalgåta
som till stora delar utspelar sig i Göteborgstrakten... där jag själv bor.

Gillar boken som är en mera ödmjuk thriller än de andra svenska som på löpande band drabbar oss...

Härnäst blir det en bok av Peter Robinsson - Mörkrets alla färger! Det är min absolute favvisförfattare
(skulle läst den tidigare i höstas men kom av mig)
4:an
Till lust är det Dan Browns Den förlorade symbolen och i studierna på Mah är det Ansvar och Sekretess....båda intressanta men på olika sätt .... naughty.gif
sommarhumla
Håller på och plöjer boken "Freddie Mercury" av Peter (Phoebe) Freestone. Har den som sällskap på bussen och får ibland bita ihop gaddarna för att inte brista ut i skratt, en del kommentarer är "störtsköna". Hade samma "problem" när jag för en del år sedan satt med Liftarens guide till galaxen som ju är helt galen på vissa ställen...
hattstugan

Försöker mig på att komma igenom Dan Browns Gåtornas Palats!!!
Noak
Har just börjat med julklappsbok från dottern: Expedition L av Erland Loe, en helt okänd författare för mig.
Den verkar läsvärd!
Myosotis
CITAT (Aqvakul @ 17-01-2010, 18:16) *
Jag har just börjat på Arnaldur Indridasons, "Frostnätter", kraftfullt rekommenderad av såväl hustru som svåger som svägerska.

Jag har läst Änglarösten av Arnaldur Indriðason. All annan isländsk litteratur som jag har försökt mig på har varit lite skum så jag var tveksam från början, men den var jättebra fast jag egentligen inte gillar deckare, jag är för feg. Jag har nog även läst Glasbruket, men den minns jag knappt, så den var nog inte lika bra.
Meriona
Jag läste Kristin från Öarna av Elsi Rydsjö under semestern. Jag gillar hennes böcker. Men grinar, det gör man alltid.
Noak
CITAT (Myosotis @ 18-01-2010, 12:34) *
Jag har läst Änglarösten av Arnaldur Indriðason. All annan isländsk litteratur som jag har försökt mig på har varit lite skum så jag var tveksam från början, men den var jättebra fast jag egentligen inte gillar deckare, jag är för feg. Jag har nog även läst Glasbruket, men den minns jag knappt, så den var nog inte lika bra.

Jag har läst hela serien och väntar ivrigt på nästa bok. Synd att man måste invänta översättning, men isländska är omöjligt för mig att tolka...
herkules
jag läser Blondie av Birgitta Andersson
Samsara
Jag läser En blomma i öknen av Waris Dirie
herkules
CITAT (Myosotis @ 18-01-2010, 12:34) *

prova någon av dessa yes.gif
Aqvakul
Jag har just läst Björn af Kleens bok om den välmående svenska lantadeln "Jorden vi ärvde". Boken är lättläst och rekommenderas varmt för den som är intresserad av samtidshistoria och samhällsliv.
ninnisky
Mordet på Ragnhildsholmen av Mats Ahlstedt. Kul att läsa en bok där historien utspelar sig alldeles här i närhetenen.
sommarhumla
Håller nu på med Ian Halperins bok: Unmasked. The final years of Michael Jackson.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon