Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
Eva i Skåne
Jag lyssnar på "min mormors historia"- 12 kvinnliga svenska författare har skrivit varsin novell om sina mormödrar.
Fängslande kvinnohistoria tummenupp.gif
gunsta
Jag har precis börjat på Axelssons Jag heter inte Miriam - hoppas den blir bättre vad det lider. Hitintills är jag inte imponerad.
Uggi
CITAT (Uggi @ 29-09-2014, 19:13) *
Nu läser jag Död eller levande av Tom Clancy 730 sidor, men den är riktigt spännande.

Läste ut denna boken i går, skall börja så smått med nästa av samma författare den heter RÖTT HOT och är på 750 sidor.
ninnisky
Efter ett litet uppehåll så ska jag fortsätta att läsa Lasse Bergs bok Ut ut Kalahari. Få se om det lyckas bättre denna gång.
För övrigt har jag läst reselitteratur om Malaysia och Borneo. Måste nog dit någongång!
Klint
Jo jag läser allt men en knepig bok kommer inte ens ihåg vad den heter Det är en pojk som berättar han har 2 systrar och en bror och de lever ett besynnerligt liv. När deras mor dog la de henne i en stor låda i källaren och fyllde på med cement fear.gif Det är väl inte säkert jag läser ut denna skulle behöva tips på BRA litteratur!!
Eva i Skåne
Jag har just lyssnat färdigt på Anna Janssons senaste Gotlandsdeckare "skymningens barfotabarn"

Jag har läst bättre av henne, men samtidigt är det mysigt när man känner romanfigurerna sedan tidigare.
Eva i Skåne
CITAT (gunsta @ 30-09-2014, 17:02) *
Jag har precis börjat på Axelssons Jag heter inte Miriam - hoppas den blir bättre vad det lider. Hitintills är jag inte imponerad.

Har du ändrat dig när du läst vidare?
Uggi
CITAT (Uggi @ 07-10-2014, 21:55) *
Läste ut denna boken i går, skall börja så smått med nästa av samma författare den heter RÖTT HOT och är på 750 sidor.

Det är spännande, nu har jag läst 316 och skall snart läsa vidare. tummenupp.gif
gunsta
CITAT (Eva i Skåne @ 10-10-2014, 10:44) *
Har du ändrat dig när du läst vidare?

Absolut - jag tycker boken är mycket bra - angelägen och stark - svår att läsa till kaffet och frukostmackan, svår att läsa precis innan man ska sova (ensam). Så mycket svårmod och elände - plågsamt - men oerhört viktigt att vi inte glömmer. Ord som etsar sig fast, likhög exempelvis, Auschwitz. Jag är snart klar med boken och det är jag ganska tacksam över. Läs den.

Boken heter alltså: Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson.
silos
Har börjat läsa Fahrenhet 451 av Ray Bradbury.
Mycket intressant bok!
Eva i Skåne
Jag lyssnar till Brunk-Holmqvists senaste "Kranvridarna"

Jag tycker alla hennes böcker är underhållande och småmysiga
Uggi
Var på biblo och lånade en bok av Gillian Flynn som heter GONE GIRL en triller.
gunsta
Och jag läser Hans Falladas Ensam i Berlin - det har varit mycket 2:a världskriget nu på ett tag. Hur som så är Falladas bok mycket intressant. Men om den slår Imre Kertész Mannen utan öde vet jag inte - ska bli intressant att se. Även den 2:a världskriget.
Eva i Skåne
Var på biblioteket idag och lånade ett par ljudböcker (till bilresor)
Ska starta med "Låna är silver, råna är guld" av Catharina Ingelman-Sundberg

Den första boken om dessa företagsamma pensionärer var smårolig så jag hoppas denna också är det.
Helge Skoog är uppläsare. Det bådar gott.
Monarda
Har nyss börjat med "Samtal med en nötväcka" av Björn von Rosen. En lågmäld, fin liten bok som verkligen tilltalar mig. Nötväckan är en av mina favoritfåglar.
[attachment=82202:DSC_0303.jpg]
Uggi
Har åter varit på biblo och lånat en ny bok av Gillian Flynn " Mörka Platser "
Eva i Skåne
CITAT (Uggi @ 04-11-2014, 21:22) *
Har åter varit på biblo och lånat en ny bok av Gillian Flynn " Mörka Platser "

Det betyder väl att du gillade Gone girl? smile.gif
Jag har inte läst den än
Uggi
CITAT (Eva i Skåne @ 04-11-2014, 21:42) *
Det betyder väl att du gillade Gone girl? smile.gif
Jag har inte läst den än

Jag var inte helt belåten med den, men jag vill göra ett försök till med Mörka Platser, har nu läst 106 sidor och skall ta en timma nu innan jag lägger mig.
caprifol
CITAT (gunsta @ 30-09-2014, 16:02) *

Jag har just läst ut den. Sträckläste - mycket bra, men otäck , tyckte jag. Vad tyckte du efter din tveksamma start?
Eva i Skåne
Här har vi en intressant tråd som nästan fallit i glömska. Synd!

I bilen lyssnar jag just nu på Aino Trosells "Hjärtblad". Det var en ren slump att jag plockade till mig den på biblioteket och det ångrar jag inte!
Den handlar om dalkullan Hulda, från barndom och upp i vuxen ålder, främst under 1870-talet. Svensk kvinnohistoria som jag kan rekommendera.

Under sommaren har jag läst minst 15 böcker, lite svårt att komma ihåg alla just nu smile.gif

Henning Mankells "Svenska gummistövlar"
och Håkan Nessers "11 dagar i Berlin" kan jag också rekommendera. Inga deckare nån av dom. Fängslande personskildringar i båda.
Mankells handlar om en nyligen pensionerad läkare på en skärgårdsö. Han vaknar en natt av att hans hus brinner..
Nessers handlar om en man som inte är så snabb i huvudet och hans upplevelser när han åker till Berlin för att leta upp sin mamma.
Aqvakul
Jag vill gärna rekommendera Jennifer Clement, En bön för de stulna. En mycket naturalistisk beskrivning av kvinnors utsatthet i Mexiko, men skildrat med mycket ömhet och humor.
Aqvakul
Mohsin Hamid, Så blir du snuskigt rik i det snabbväxande Asien

Lättläst och rolig, men också inträngande hur man tar sig fram i ett land som Pakistan och dessutom en fin kärlekshistoria...
jo i ö-bro
Läser om "Svindlande höjder" av Bronte, passar bra med det annalkande höstrusket.
MagisterJon
Hur fånigt det än må låta så dricker jag öl och läser kalle ankas pocket. Tycker de historierna är sjukt underskattade. Man kan lära sig mycket där (historia, språk etc)
silos
Jag läser Självförtroende och självkänsla i Kristus av Madeleine och Peter Wallgren.
Mjärden
Eldprovet av Margit Sandemo, lite halvfantasy, del 4
Aqvakul
Augustin Erba, Blodsbunden - nyutkommen ca 530 sidor

Självbiografisk roman. Författaren är uppväxt i en sunkig förort med en mor som är Habsburgs prinsessa med ständig migrän och en far som är egyptisk atomfysiker och barnmisshandlare. Han mobbas i privatskolan, som mest är fin på ytan. Parallellt får vi följa hans vuxna liv och hur det formats av hans dysfunktionella uppväxt. Boken känns rätt länge seg och lite jobbig, men nu har jag bara 50 sidor kvar och vill inte att den ska ta slut....

Rhonda - 51Aussie
CITAT (MagisterJon @ 15-09-2015, 22:05) *
Hur fånigt det än må låta så dricker jag öl och läser kalle ankas pocket. Tycker de historierna är sjukt underskattade. Man kan lära sig mycket där (historia, språk etc)

Det låter inte alls fånigt! Alla är olika. Jag gillar Bamse.

Aqvakul
Har just läst Guillous femte bok i hans 1900-tals serie. Den utspelar sig under kriget och har en kvinna i huvudrollen. Underhållande men inte något som precis lämnar några djupare spår.
Nu läser jag "Sonen" av Philipp Meyer. Det är en mustig historia om en dynasti i Texas, där anfadern förs bort av indianer och sen blir de boskapsägare och oljemiljonärer. Tre parallella historier utifrån tre personer och tre epoker. Mäktigt, men lite lång kanske ca 570 sidor
Rhonda - 51Aussie
[quoteGlasbruket[/quote]

Långa Lappflickan har jag läst färdigt
Har börjat på Dickens: A Tale of Two cities.
Mjärden
Jag har nu kommit till bok nr 9 Eldsvärdet i Sandemos serie om Den Heliga Solens Orden
Rhonda - 51Aussie
CITAT (Mjärden @ 30-11-2015, 16:33) *
Jag har nu kommit till bok nr 9 Eldsvärdet i Sandemos serie om Den Heliga Solens Orden

Hej!
jag har inte läst hennes böcker men jag har hört att de är bra.
Rhonda
Myosotis
Har sträckläst "Flickan från ingenstans" och "De första tolv" av Justin Cronin bara för att upptäcka att tredje delen inte har kommit ut än! fear.gif
Jag blir alltid så förvånad när jag gillar böcker som jag kanske inte hade räknat med att jag skulle gilla, det är ju helt överdrivet egentligen och inte ett dugg trovärdigt och dessutom väldigt våldsamt, men ändå helt fascinerande på något sätt.

CITAT (omk @ 03-06-2014, 00:37) *
Just nu läser jag trilogin om Klanen Otori...

Och vad tyckte du? Jag läste "Över näktergalens golv" för ett tag sen men jag tror inte jag ska fortsätta, det var lite segt. Blir det bättre sen?
Rhonda - 51Aussie
'The Shell Seekers' av Rosamunde Pilcher. För ca 5:e gången.
Aqvakul
Jag har just läst "Underkastelse" av Michel Houellebecq, en dystopi om en framtid när islamska brödraskapet tar över i Frankrike. En märklig bok, med många litterära referenser som passerar över mitt huvud...
kolonista
Jag har nyss läst ut De förklädda flickorna i Kabul av Jenny Nordberg.
Aqvakul
Nyss utläst: Duraid Al-Khamisi, ”Regnet luktar inte här”

Duraids familj kom till Sverige, efter att ha tvingats fly från Irak för drygt 20 år sen. Han är i dag journalist, men fortfarande "på flykt". En intressant, men lite spretig historia, som rör sig vitt och brett i både tid och rum.
Aqvakul
Roy jacobsen: De osynliga

Den handlar om en liten familj i Nordnorge för ca 100 år sen och hur det moderna samhället tränger sig på.
Ganska korthugget, men mycket tänkvärt!

Det var länge sedan jag fick en sån underbar läsupplevelse!
Eva i Skåne
Jag har inte läst nån bok på länge p g a ögonproblem, men nu när jag blivit opererad ska jag sätta fart igen. Har saknat det jättemycket.

Kom igen nu med era boktips så jag vet vad jag ska börja med.
Gunilla T
Tack snälla Eva! Nu får vi försöka hålla liv i tråden så den inte faller i glömska igen.
Gunilla T
[attachment=86550:sapiens_...heten_1_.jpg]

Sapiens är en bok om mänsklighetens gemensamma historia när vi för omkring 70.000 år sedan lämnade Afrika och började vår vandring och bosättning på planeten, från jägare och samlare till bofasta jordbrukare. Jag har tidigare läst Lasse Bergs fantastiska böcker om Kalahari så en del känns igen men denna bok spänner över mänsklighetens hela historia ända fram till nutid när vi börjat intressera oss för artificiell intelligens - och vad det kan få för konsekvenser.

För 100.000 år sedan fanns sex olika arter av sapiens på vår jord, idag finns bara en art kvar - Homo sapiens.

Vad var det som gjorde att just Homo sapiens blev så framgångsrik?

Varför litar vi fortfarande på att 1 krona är just 1 krona?

En fantastisk bok skriven av en professor i historia men boken spänner över många vetenskapliga områden. Trots ämnets tyngd är språket lättläst och flytande, lika lätt att läsa som en skönlitterär berättelse.

Läs den!

Gita
Har just läst om Kerstin Bergströms självbiografiska trilogi. Parkeringsplatsen, Rollen och Resan.

Lustigt vad ens tyckande förändras, för trettio år sedan tyckte jag dessa böcker var fantastiskt bra. Nu tycker jag att Bergström bara är pretentiös, självupptagen och lite nedlåtande mot dem som valt en annan livsstil än hon gjort.

Har precis börjat på Karin Fossums "De galnas hus" har inte hunnit så långt men den verkar lovande.
Gita

CITAT (Eva i Skåne @ 13-12-2016, 16:27) *
Jag har inte läst nån bok på länge p g a ögonproblem, men nu när jag blivit opererad ska jag sätta fart igen. Har saknat det jättemycket.

Kom igen nu med era boktips så jag vet vad jag ska börja med.

Varför har du inte lånat ljudböcker på biblioteket? Lätt att ladd ner hemifrån och är dessutom kostnadsfritt (för låntagaren)
Viveca Lärns egna inläsningar av böckerna om Saltö är helt underbara.
Gita
Eva i Skåne
CITAT (Gita @ 13-12-2016, 19:00) *
Varför har du inte lånat ljudböcker på biblioteket? Lätt att ladd ner hemifrån och är dessutom kostnadsfritt (för låntagaren)
Viveca Lärns egna inläsningar av böckerna om Saltö är helt underbara.
Gita

Jo, jag har lyssnat på många ljudböcker, men inga under den senaste tiden
Aqvakul
CITAT (Gunilla T @ 13-12-2016, 17:49) *

Sapiens är en bok om mänsklighetens gemensamma historia när vi för omkring 70.000 år sedan lämnade Afrika och började vår vandring och bosättning på planeten, från jägare och samlare till bofasta jordbrukare. Jag har tidigare läst Lasse Bergs fantastiska böcker om Kalahari så en del känns igen men denna bok spänner över mänsklighetens hela historia ända fram till nutid när vi börjat intressera oss för artificiell intelligens - och vad det kan få för konsekvenser.

För 100.000 år sedan fanns sex olika arter av sapiens på vår jord, idag finns bara en art kvar - Homo sapiens.

Vad var det som gjorde att just Homo sapiens blev så framgångsrik?

Varför litar vi fortfarande på att 1 krona är just 1 krona?

En fantastisk bok skriven av en professor i historia men boken spänner över många vetenskapliga områden. Trots ämnets tyngd är språket lättläst och flytande, lika lätt att läsa som en skönlitterär berättelse.

Läs den!

Ska jag! Tack för tipset!
Aqvakul
[attachment=86559:nattens_historia.jpg]

"Nattens historia" av idéhistorikern Gunnar Broberg

En tungläst tegelsten, där författaren fritt kåserar över sina idéhistoriska kunskaper. Vissa anekdoter är synnerligen underhållande och ibland skapar han en fin tidsstämning i kronologin. Men långa stycken är det långa uppräkningar av författare och andra idéspridare. Det blir lätt tungt och tråkigt och dessutom spretigt, då författaren ibland associerar ganska fritt i sin svada.

Natur liv
CITAT (Gunilla T @ 13-12-2016, 17:49) *

...

Läs den!

Jag har också läst Lasse Bergs böcker om Kalahari och jag blev nyfiken på den här boken också. Den ska jag skaffa. Tackar för tipset!
kolonista
Käraste Herman av Maja Hagerman. En bok om rasbiologen Herman Lundborg som åkte runt i, främst norra Sverige, och mätte och fotograferade och klassificerade människor och delade in dem i högre och lägre raser. Han varnade för rasblandningarnas degenererande effekter men det hindrade inte att han under sitt äktenskap med en kvinna av den rätta nordiska rasen fick barn med en kvinna av "undermålig" ras. Intressant bok om vår nutidshistoria.
hattstugan

Har börjat på The Secret Keeper av Kate Morton
Aqvakul
Jag älskar att läsa bra böcker. Tyvärr har inte den lyckan vederfarits mig denna veckan.

I mina två bokklubbar turas vi om att välja böcker.
Först drabbades jag av "Nattens historia: nordiskt mörker och ljus under tusen år" av Gunnar Broberg. En gammal idéhistoriker sprutar ur sig referenser åt alla håll utan några tydliga linjer i denna fackbok. Jobbigt! Jag är själv historiker, men detta var för mastigt.

Mer lovande lät romanen "Elva dagar i Berlin" av Håkan Nesser. Men absolut det sämsta jag läst av denne hedersman. Annonserades som en bok i Tage Danielssons och Astrid Lindgrens anda, men det blir mest putslustig yta utan djup. Nej tacka vet jag hans fascinerande kriminalhistorier med kommissarie Van Veeteren i centrum.

Innan dess läste jag Jonas Hassen Khemiris ”Allt jag inte minns”. En fascinerande mångfokuserad skildring av minnet av en ung man. Svårläst, men gripande.

"Lila"av Marilynne Robinson är mycket omtalad. Hon har bara skrivit fyra romaner sedan 1980 och är Obamas favoritförfattare. Tre av romanerna innehåller samma miljö. Hon var en av de hetaste kandidaterna till ett amerikanskt nobelpris. Boken skildrar en kvinna som levt ur hand i mun och som misstror allt och alla, men som gifter sig med en äldre änkling och kyrkoherde. Den är inte särskilt händelsedriven, men tar upp många viktiga livsfrågor. Kvinnorna i min grupp tyckte mycket om den. Männen tyckte den var seg. Boken är skriven i löpande text utan kapitelindelning, vilket sällan främjar läsglädjen.

Nu hoppas jag på en kul, tänkvärd och spännande bok till jul, för det är jag värd.
Gunilla T
Tyvärr Aqvakul är den här boken inte särskilt kul men däremot i högsta grad tänkvärd och faktiskt spännande.

[attachment=86572:det_sven...r_tid_1_.jpg]

Gellert Tamas är en modig man som ger sig i kast med att beskriva det svenska hatet, om ett samtalsklimat som har blivit rått och vulgärt och där det goda plötsligt fått betydelsen av självgod.

Boken är nutidshistoria men spänner över ett stort fält som Balkankriget, attacken på tvillingtornen i New York samt counterjihadiströrelsen som bl. a. inspirerade Breivik och där Ekeroth är aktiv.

Det handlar om yttrandefrihet när en rättmätig och viktig kritik övergår till nedlåtande, förnedrande och förminskande utpekanden som direkt eller indirekt kan uppfattas som uppmanande till hot och förföljelse. Det handlar om journalister som tvingas flytta till skyddat boende för att de salufört något som misshagat fotsoldaterna.

En intressant och närmast komisk historia handlar om sajten Politiskt inkorrekt som drevs av pseudonymen Gustav Jansson. Sajten var något av en föregångare när det gäller att hatretorik. Gustaf Jansson hade ägnat mycket tid till avstå från arbete, i själva verket hela sitt vuxna liv och i sitt privata umgänge hade han goda vänner som var invandrare. Han hade ett donationskonto för sajten som han själv ägde och en dag försvann han med hela kassan och emigrerade till Turkiet. Efterföljaren blev Avpixlat där Ekeroth är djupt involverad.

Boken skildrar de människor som format nutidens hatretorik, politiskt och personligt - om lögner, om våld, om ett nytt språkbruk som fungerar igenkännande och som ett kitt mellan sympatisörerna.

Hur kan vi förstå och hantera detta verbala och tidvis fysiska våld ? ...frågan är obesvarad.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon