|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
Aqvakul
15-04-2011, 08:08
En riktigt bra bokserie om Caesar är Colleen McCulloughs (främst känd för romanen Törnfåglarna) Masters of Rome:
Makten och kärleken, 1991 (The first man in Rome) Gräskronan, 1992 (The grass crown) Gudarnas gunstlingar, 1994 ( Fortune's favorites) Caesars kvinnor, 1996 ( Caesar's women)
CITAT (Aqvakul @ 15-04-2011, 07:39)  Spännande, men man ska vara medveten om att det är mer äventyrsromaner än historiska fakta. Lite väl mkt aktion i min smak. Ja men det är helt rätt AQ. Men oj vad jag gillar den aktionen  Ska kolla på dom andra böckerna du tipsade om.....när jag började läsa för många år sedan startade jag med Röde orm
Eftersom jag går en kurs nu blir det mycket faktaböcker och jag hinner inte riktigt med skönlitteratur. Men, vid sängen ligger "Gode Gud ge mig tålamod men gör det fort" av Lasse Eriksson. Den består av Lasses kloka tankar och en massa anekdoter - både roliga och tänkvärda. Den handlar om stressen att se perfekt ut, att vara effektiv.... Rekommenderas starkt!
merlin68
20-06-2011, 22:24
Läser just nu Korståget av Robin Young. Andra delen i en historisk romantrilogi om tempelriddarorden. Trevlig, spännande läsning, rekommenderas:)
Eva i Skåne
21-06-2011, 05:57
Läste slut Viveca Stens senast "I natt är du död" i helgen. Kanske inte den bästa av hennes, men absolut läsvärd. Handlar om penalism inom militära elitförband och hämnd. Polisen Tomas, hans kollegor och hans kompis Nora löser fallet, som vanligt.
Jag ska precis börja med "Boktjuven" av Markus Zusak
Myosotis
29-07-2011, 10:23
Har precis läst "Till Isola" av Madeleine Hessérus. En underbar bok, en sån som stannar kvar hos en. Den handlar om en ung kvinna som blir allergisk mot staden och flyr till skogs. Ekorrhjulets absurditet blir så tydlig, vad är det vi gör med våra liv??!
Monarda
29-07-2011, 11:38
Har nyss varit på bibblan och lånat "Refugium, Trädgården som tillflykt".
Eva i Skåne
29-07-2011, 12:31
Det fjärde offret av Mari Jungstedt.
Sommarläsning för hängmattan. Spännande deckare från Gotland. Ett tragiskt människoöde i botten.
ninnisky
29-07-2011, 21:15
Läser just nu: Die Frau an seiner Seite av Heribert Schwan. Handlar om Helmut Kohls fru som var obotligt sjuk. En spännande bok en en politikers sjuka hustru. Boken starkt kritiserat av sonen i familjen.
Min man gav mig boken Den femte dagen o ja nu kan jag inte sluta läsa.... http://www.bolagsfakta.se/pressreleaser/vi...51360/index.php
Ska precis börja med "porto Francos väktare" av Ann Rosman. Har tidigare läst hennes "Själakistan" och "fyrvaktarens dotter" och gillar hennes böcker skarpt. Svensk deckare i västkustmljö (Marstrand). Betydligt bättre än Camilla Läckberg enligt min åsikt.
Monica M zon 4
31-07-2011, 06:34
Läser om Edward Rutherfurds bok Sarum. Boken handlar om en plats i södra England från stenålder till nutid. Man får följa ett par släkter genom alla århundraden och hur platsen utvecklas från en enkel hydda till en stor, nutida stad. Jag älskar historiska romaner.
Av samma författare finns även Ruska, översatt till svenska. Det handlar om en plats i Ryssland och ett par släkter. Författaren har skrivit många fler böcker men de är inte översatta, tyvärr.
Aqvakul
31-07-2011, 06:37
Fjärde boken om Djingis khan och hans efterföljare - börjar bli lite lätt tjatigt...
Är inne på min fjärde Elisabeth George-bok (plus 3 Nesser-deckare) för den här veckan, har legat sjuk och vill bara få tiden att gå och det gör den faktiskt riktigt bra, känner mig mycket bättre idag.
Meriona
31-07-2011, 21:04
CITAT (Monaxe @ 30-07-2011, 08:25)  Ska precis börja med "porto Francos väktare" av Ann Rosman. Har tidigare läst hennes "Själakistan" och "fyrvaktarens dotter" och gillar hennes böcker skarpt. Svensk deckare i västkustmljö (Marstrand). Betydligt bättre än Camilla Läckberg enligt min åsikt. Det låter bra, får se när jag få läslusten åter om jag kan testa Rosman. Läckberg tycker jag inte är nån större författarbegåvning.
Aqvakul
31-07-2011, 21:08
Nej, Läckberg är inget vidare...
Meriona
31-07-2011, 21:10
Jag gillar inte Marklund heller.
Väntar på nästa Peter Robinson- kommer i augusti.
Tills dess läser jag Igelkottens elegans. Kan rekommenderas (hoppas att jag kommer ihåg titeln rätt.)
I dag satt jag på en buss i 6 timmar med Eating Animals av Jonathan Safran Foer Tycker den är ärlig, informativ och välskriven/lättläst. Finns även på svenska: Äta djur
Håller på och sträckläser Tidsresenärens Hustru av Audrey Niffenegger. Tycker mycket om den. Den är helt annorlunda mot de böcker jag läst de senaste åren. Därefter hoppar jag på I väntan på Talibanerna av Jesper Huor. Maken har läst ut den precis och säger att den är mycket läsvärd.
Har precis avslutat "Den perfekte mannen" av Sheila O´Flanagen. Tänkte det skulle vara en mysbok på altanen i värmen. Chick-lit typ. Vilken rappakalja! Aptråkig! Så fult att marknadsföra den som i stil med Maeve Binchy eller Marion Keyes. Jag rekommenderar inte den här boken.
Skamfläck av Caroline Engvall
Gripande och hemskt om barn som utnyttjas av sexköpare,bra och läsvärd bok.
ninnisky
02-08-2011, 21:33
CITAT (Noak @ 31-07-2011, 20:10)  Väntar på nästa Peter Robinson- kommer i augusti.
Tills dess läser jag Igelkottens elegans. Kan rekommenderas (hoppas att jag kommer ihåg titeln rätt.) Väntar också på Peter Robinsons nya. Johan Theorin kommer också med en ny om några veckor. Igelkottens Elegans, visst var den bra!
Har precis avslutat A Song of Ice and Fire, mest för att jag ville läsa den innan TV-serien (Game of Thrones) kommer.
Bra för att vara fantasy, mer vuxen än t.ex. Sagan om Ringen. Gigantiskt persongalleri, men de flesta är ytliga schabloner. Vissa av karaktärerna, framförallt oäktingen Jon, är irriterande illa skrivna. Den enda karaktär som känns som en riktig människa är Tyrion Lannister, och det är nog för att han helt klart är baserad på huvudpersonen i Pär Lagerqvists Dvärgen.
Inte alls dålig alltså, men jag känner inte nåt större behov av att läsa de följande böckerna i serien.
merlin68
03-08-2011, 16:27
CITAT (Aqvakul @ 31-07-2011, 22:08)  Nej, Läckberg är inget vidare... Håller helt och hålet med Läser just nu Robin Youngs bok Requiem som handlar om skottarnas uppror mot engelsmännen på tolvhundratalet. Sista delen i en trilogi.
Försvunnen värld av Maja Hagerman. Handlar om de arkeologiska utgrävningarna där nya E4, mellan Uppsala och Dalälven, byggts. Spännande !
Just nu läser jag "Frukta inte" av Anne Holt. Jättebra. Rekommenderas! gita
Aqvakul
07-08-2011, 05:04
Holt och Hagerman - toppen!
afrodans
07-08-2011, 15:29
Jag läser mayatestamentet av steve alten just nu, en bra bok tycker jag
Ugglemormor
09-08-2011, 10:08
Jag läser en jätte till bok; KADETRALEN VID HAVET, av Ildefonso Falcones. Det finns en fortsättning till denna bok, men en sak i taget. Tyckte att den var lite trög i början, men sen har man fastnat ordentligt. Handlar om 1300-talets Barcelona.
Lena i uppsala
09-08-2011, 19:56
Har också läst Sarum,jättebra bok!Just nu läser jag Alkemisten, av Paulo Coelho,intressant bok som handlar om Santiago,en andalusisk herdepojke,som följer sin dröm om att finna en av världens dyrbaraste skatter.
Eva i Skåne
02-09-2011, 17:50
Jag lånade Berlinerpopplarna som ljudbok på biblioteket och tyckte mycket om den. Skulle låna nästa del, Eremitkräftorna, i början av veckan, men den fanns inte som ljudbok så jag fick ta den som "vanlig" bok. Jag kommer absolut låna den tredje boken i serien sen, Vila på gröna ängar heter trean. Berlinerpopplarna gick som tv-serie för några år sedan, men jag såg den inte. Böckerna rekommenderar jag. Författare Anne B Ragde.
Böckerna handlar om en familj som inte haft mycket kontakt innan den gamla kvinnan i familjen blir sjuk. Då kommer den utstötte homosexuelle sonen hem och den okända sondottern som knappt ens pappan träffat. En intressant familjerelation.
Jag läser De Små Tingens Gud av Arundhati Roy, handlingen förlagd till Indien författaren är oxå indiska, mycket bra.
Blomstertanten
02-09-2011, 21:35
Har precis avslutat "Underdogg" av Torbjörn Flygt och nu gett mej i kast med att läsa om "Liftarens guide till galaxen". Har hört att ett gott skratt förlänger livet, få se om det är sant
Jag har just lyssnat om liftarens guide, men tyckte den var lite för mkt nu, älskade den som ung.
Läste en bok av Anne B Ragde som hette nåt med "--- torn"; var inte jätteförtjust direkt, men hennes andra böcker kanske är bra ? De små tingens Gud läste jag för några år sen, tyckte den var bra. Ska faktiskt leta upp den i hyllan och läsa igen. Underdog var pinsamt igenkännande, men bra ! "Liftaren" har jag aldrig läst, har inte riktigt känt för dem, men jag har hört andra som tycker den är kul. Får väl prova om ett tag ...
Har nyligen läst ut Ofredsår (Peter Englund) och nu ligger en bok på köksbordet (oöppnad) och flinar åt mig ... Den tror nog inte att jag vill eller orkar, men, VILL, det gör jag faktiskt, även om det tar emot litegrann. "Walden" Henry David Thoreau. Nån som kommit igenom den ???
Edit; Ofredsår är jättebra, nu var det nog sjätte eller sjunde gången den lästes ...
Ugglemormor
03-09-2011, 10:49
Lyssnar på Elizabeth Georges senaste bok, "denna dödens kropp", men är nu i slutet på den, men blev besviken för den var inte så bra som hennes böcker brukar vara.
Eva i Skåne
03-09-2011, 11:41
Jag lyssnar även på en bok i bilen: Först när givaren är död av Anna Jansson. Jag gillar hennes deckare från Gotland med polisen Anna Wern. omk. Arseniktornet heter boken du tänker på. Jag har inte läst den.
CITAT (Eva i Skåne @ 03-09-2011, 12:41)  omk. Arseniktornet heter boken du tänker på. Jag har inte läst den. Ja, just det, SÅ var det ! Tack Eva !
Myosotis
08-09-2011, 11:06
Läser "Enkel biljett till Polen" av Kjell Albin Abrahamson, trodde att jag skulle lära mig mer om Polen för även om jag inte håller med honom politiskt är han ju väldigt östeuropakunnig. Men hittils är det bara EU-propaganda  funderar tom på att inte läsa den till slut.
Chamomille
08-09-2011, 11:15
Annas kokbok och Världsatlasen (igen).
Bara för att det är intressant och kul.
CITAT (omk @ 03-09-2011, 00:44)  ... och nu ligger en bok på köksbordet (oöppnad) och flinar åt mig ... Den tror nog inte att jag vill eller orkar, men, VILL, det gör jag faktiskt, även om det tar emot litegrann. "Walden" Henry David Thoreau. Ja, Walden ligger fortf kvar, oöppnad ... Började istället på en episk Western/Fantasy-saga på nio (!) böcker. Serien heter "Det mörka Tornet" och är skiven av Stephen King, till och från, under 30 år ! Nån som läst ? (Walden kommer att ligga där den ligger, ett bra tag till, tror jag ...  )
ninnisky
08-09-2011, 19:31
Har just läst Kajsa Ingemarssons: Någonstans inom oss. Funderade ett tag på att lämna tillbaka den halvläst, men läste ut den. Tyckte hennes förra Bara vanligt vatten var bättre. Ska börja på Annika Thors: Om inte nu så när.
Ugglemormor
11-09-2011, 12:27
Nu har jag startat med "Brännmärkt" av Catharina Ingelman - Sundberg ---- handlar om 1700 -slut i Sthm, som en ljudbok. Lyssnade faktist den första CD en gång till. Fick rekommentationer till denna och spännande verkar den vara redan fr. början. ...
CITAT (Eva i Skåne @ 02-09-2011, 18:50)  Jag lånade Berlinerpopplarna som ljudbok på biblioteket och tyckte mycket om den. Skulle låna nästa del, Eremitkräftorna, i början av veckan, men den fanns inte som ljudbok så jag fick ta den som "vanlig" bok. Jag kommer absolut låna den tredje boken i serien sen, Vila på gröna ängar heter trean. Berlinerpopplarna gick som tv-serie för några år sedan, men jag såg den inte. Böckerna rekommenderar jag. Författare Anne B Ragde.
Böckerna handlar om en familj som inte haft mycket kontakt innan den gamla kvinnan i familjen blir sjuk. Då kommer den utstötte homosexuelle sonen hem och den okända sondottern som knappt ens pappan träffat. En intressant familjerelation. Jag tyckte mycket om Berlinerpopplaran när den gick som TV-serie, så jag skall absolut läsa de andra titlarna av samma författare. Tack för tipset! Just nu läser jag "Priset på vatten i Finistère" av Bodil Malmsten eftersom jag besökte området i somras. Boken är väl sådär.......tycker jag. Gita
Aqvakul
11-09-2011, 13:43
Fjodor dostojevskijs "Vinteranteckningar om sommarintryck" från 1863, men just översatt till svenska. den handlar om författarens besök i Västeuropa. Han söker ursprunget till de rationalistiska idéer som han anser har fördärvat Ryssland.
Läser Peter Robinsons senaste, Before the Poison. Har bara hunnit en liten bit ,och boken verkar klart läsvärd, trots att jag hade förväntat mig att han skulle ha fortsatt med Banks och hans kollega Annie. (Man vill ju veta om de någonsin "får ihop det"  ). Det här är en fristående berättelse, men i samma miljö, Yorkshire.
Biggan_
11-09-2011, 14:04
Innan min sambo dog läste jag mycket. Mest romaner och deckare. Jag har en del böcker som ligger som jag skulle läsa men jag har svårt för att koncentrera mej på det jag läser. Jag har också provat talböcker, men det är samma där.
Jag tog fram Babben Larssons "Jag vägrar dö nyfiken" och den är så lättsam och roande att det faktiskt gick riktigt bra. Kanske är jag på G igen med läsningen.
Myosotis
11-09-2011, 15:39
CITAT (Biggan_ @ 11-09-2011, 15:04)  Kanske är jag på G igen med läsningen.  Hoppas att det är så! Har du testat med talbok när du diskar eller liknande då? Utan krav att sitta och koncentrera dig utan som bakgrundsljud, det fastnar en del ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|