Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
Ingrid på Västkusten
Ilion av Dan Simmons.

Är ju gammel 'njutare' av Iliaden & Odysèen i Erland Lagerlöfs översättning så för mig är detta både kul å annorlunda ;-)

Åsså är ju Dan Simmons en favvis efter Hyperion.

Hälsar Ingrid
Zarah P
"Höga Klackar"/Anna Maxted - som dock inte är lika bra som hennes tidigare, "Gå Vidare".
Skön mix av humor och allvar, ändå, och precis lagom lättläst för en förkylningtjock skalle. smile.gif
ninnisky
Började på "Den sista hemligheten" av Ian Caldwell och Dustin Thomason
i går.
En del daVinvi-coden, en del Rosens Namn - en fullkomligt lysande historia, så står det på baksidan? Vi får se!
yenny
Jag har precis börjat på den senaste Harry Potter!
Gillan
Här är det tvära kast mellan böckerna vill jag lova.

Har just läst ut Elizabeth George´s "När ingen ser".
Och Dan Brown´s "Icirkelns mitt". Båda var jättebra.
Helt klart läsvärda.
Igår kväll gjorde jag ett tvärkast över till Harry Potter
och halvblodsprinsen laugh.gif laugh.gif

Nu gör jag allt från småpyssel till och sitta här. Allt
för att hålla mig själv borta från boken. Måste ju ha nåt
att läsa när jag lägger mig på kvällen. wub.gif
Inte har jag råd att köpa böcker i samma takt som jag
läser inte biggrin.gif wub.gif

/Gillan
LadyG
Pendlar mellan att läsa David Eddings och Stephen King för tillfället. Plöjer igenom gamla favoriter från bokhyllan, det är som att träffa på gamla bekanta och upptäcka att man inte kände dem så bra som man trodde. smile.gif
Sulawesii
Läser Jerker Virdborgs "Svart krabba".
Egentligen köpte jag den åt min käresta, men det kom jag inte på förrän ja börjat läst den. Och då tänkte jag att vad fasen.... så nu läser jag alltså en krigsbok. Hade jag väl aldrig trott om mig själv.
Kan bara säga att han skriver otroligt bra, även om detta egentligen inte är någon bok för mig.
Rossi
CITAT (Sulawesii @ 21-11-2005, 13:50)
Läser Jerker Virdborgs "Svart krabba".
Egentligen köpte jag den åt min käresta, men det kom jag inte på förrän ja börjat läst den. Och då tänkte jag att vad fasen.... så nu läser jag alltså en krigsbok. Hade jag väl aldrig trott om mig själv.
Kan bara säga att han skriver otroligt bra, även om detta egentligen inte är någon bok för mig.

Jag har också läst Svart krabba. Visst piskar författaren upp en kuslig stämning? En lite annorlunda och bra bok tyckte jag!

Själv läser jag Pianisten. En sann historia om Polen under andra världskriget.
Berit
Har nyss avslutat "Silverdalen" av Rune Pär Olofsson och börjat på "Guldgruvan" av samma författare. Del 3 i serien inledd med "Kopparberget".
Tid: Början av 1600-talet.
Rossi
Under Madeira-semestern hann jag även avverka böckerna Bevisbörda och Kvarleva av Per Källén samt Björn Hellbergs båda böcker Förhäxad och Paria.

Per Källéns böcker var trevliga överraskningar om man tycker om pusseldeckare. Mycket bra!
netaave
Familjegraven av Katarina Mazetti
Bessie
Jag avslutade just HMS Surprise, tredje delen av Patrick O'Brians sjöhistoriska svit om Jack Aubrey och Stephen Maturin, och har sällat mig till antalet individer som tycker att han är en av världens bästa författare av historiska romaner. I början försökte jag läsa O'Brian på engelska, men blev hopplöst borttappad bland alla bordunstag, toppbramstänger, karronader, märssegel och låringsbåtar. Översättarteamet har övertygat mig om att det fortfarande finns förlag som lägger vikt vid bra översättningar.

Alla 21 böcker i serien är inte översatta ännu, så jag ska nu ta en liten paus, starta på Lois McMaster Bujolds SF-serie om Miles Vorkosigan och sedan läsa om och recensera nyöversättningen av Sagan om Ringen.
Rossi
Just nu läser jag En lek med eld av Peter Robinson. Den är lite seeeg .....
ninnisky
CITAT (Rossi @ 06-12-2005, 18:05)

den vet jag hur den slutar.......
läser själv Den Sista hemligheten av Ian Caldwell- skulle vara mer intressant än Da Vinci-Coden - nja, vet inte precis.......
Rossi
CITAT (ninnisky @ 06-12-2005, 18:12)
CITAT (Rossi @ 06-12-2005, 18:05)

den vet jag hur den slutar.......

Ha, ha! Ja, tyvärr vet jag också det eftersom jag läste baksidestexten på nästa bok i serien: En märklig historia.

Fast jag vet förstås inte vem som är mördaren än men jag har mina funderingar!

Nästa bok jag ska läsa är Män som hatar kvinnor
Rossi
Kan ju nämna att jag precis också har läst ut Flickan med majblommorna av Karin Wahlgren. Den var sådär bra. Helt OK men inget sensationellt.
Latmask
Jag håller just nu på att läsa en fantasyroman skriven av en gammal bekant. Svärdsspel från Hadarlon av Dan Hörning. Har inte kommit så långt så jag kan säga vad jag tycker än, min första fantasy. rolleyes.gif
pejori
box 21 av roslund/hellström.
vidrig bok om trafficing sad.gif
Tesa
Läste ut Harry Potter och halvblodsprinsen..sen klämde jag H.P och fenixorden i repris och idag avslutade jag DaVincikoden..även den i repris..
Det är mycket repriser här nu förtiden...lättare att inte behöva gå in för det så mycket då..kan bara skumma igenom...
Limeblossom
Harry Potter och Halvblodsprinsen samt Dr.Phils Angelägenheter.
cic
Läser Nesser "Skuggorna och regnet".

Förr gillade jag Nesser som tusan (slukade van Veterne romanerna), men nu kan jag liksom hans språk och kan ibland tycka att han är lite pretantiös.. Men han är lättläst och okomplicerad och det är perfekt att läsa innan man somnar.
Rossi
Jag är med dels i Bokias Låna och Läs-bibliotek där man får låna 60 nyutgivna böcker om året, dels är jag med i www.pocketklubben.se där man köper en nyutgiven pocket i månaden.

Jag är nöjd med båda arrangemangen. Finns det fler här som är med?
Swingtime
Ja jag är med i Bokias Låna Läs och jag är nöjd med det
Rossi
Jag har "Män som hatar kvinnor" hemma nu därifrån. Har du läst den?

Fast jag tillhör dem som inte är intresserade av att behålla boken som man får på slutet ....
Zarah P
...och just nu läser jag DaVinci-koden - till sist...!
Rossi
CITAT (Zarah P @ 07-12-2005, 14:18)

Jag tycker att den är helt OK som deckare men alldeles överskattad!!!

Har du läst Änglar och demoner som ju faktiskt kommer före Da Vinci-koden? Det är precis samma stuk på den men den tycker jag är bättre!
Swingtime
Jag har just lånat Glasborgen
Zarah P
CITAT (Rossi @ 07-12-2005, 14:22)

Har du läst Änglar och demoner som ju faktiskt kommer före Da Vinci-koden? Det är precis samma stuk på den men den tycker jag är bättre!

Nej - de är fristående så jag och sambon tog varsin... Fast nu får jag ju snatta den av honom ändå, idag, för DaVinci-koden tog slut, så jag tänkte läsa Änglar & Demoner idag. smile.gif

Och jag tyckte att den var fantastisk. Passade mig som hand i handske - med tanke på att jag gillar gåtor, konsthistoria, filosofi och religion. Kunde ju inte blivit bättre, liksom.
Rossi
CITAT (Zarah P @ 08-12-2005, 10:02)

Nej - de är fristående så jag och sambon tog varsin... Fast nu får jag ju snatta den av honom ändå, idag, för DaVinci-koden tog slut, så jag tänkte läsa Änglar & Demoner idag. smile.gif

Och jag tyckte att den var fantastisk. Passade mig som hand i handske - med tanke på att jag gillar gåtor, konsthistoria, filosofi och religion. Kunde ju inte blivit bättre, liksom.

Ja, visst är de fristående men de har samma huvudperson. (Han har bara en annan vacker kvinna vid sin sida! *ler*)

Med tanke på de intressen du beskriver så borde du kanske läsa Gobelängen av Kylie Fizpatrick. Så här lyder baksidestexten:

"När Madeleines mor dör lämnar hon efter sig en mycket gammal dagbok, skriven på latin av en talangfull brodös vid det medeltida engelska hovet. Dagboken berättar historien om den välkända Bayeuxtapetens dolda budskap.
För bearbeta sorgen efter moderns plötsliga död ger sig Madeleine i kast med översättningen av den fängslande och unika texten. När hon väl har börjat får hon svårt att sluta, och ju längre in i dagboken hon kommer desto mer fascinerande blir berättelsen.

Gobelängen är en spännande och originell roman. Ett historiskt mysterium vävs ihop med ett samtida kvinnoöde och blir tillsammans en fängslande helhet. Dramatiska händelser, intriger och förbjuden kärlek resulterar i en roman som vägrar att släppa greppet om sina läsare. "

Jag har inte själv läst den men den står i bokhyllan och väntar.
pisanggoreng
Sitter just och läser Golden Roads: Migration, Pilgrimage and Travel in Mediaeval and Modern Islam (red. I.R. Betton). Spännande!
Zarah P
CITAT (Rossi @ 08-12-2005, 10:47)
CITAT (Zarah P @ 08-12-2005, 10:02)

Ja, visst är de fristående men de har samma huvudperson. (Han har bara en annan vacker kvinna vid sin sida! *ler*)

Med tanke på de intressen du beskriver så borde du kanske läsa Gobelängen av Kylie Fizpatrick. Så här lyder baksidestexten:

"När Madeleines mor dör lämnar hon efter sig en mycket gammal dagbok, skriven på latin av en talangfull brodös vid det medeltida engelska hovet. Dagboken berättar historien om den välkända Bayeuxtapetens dolda budskap.
För bearbeta sorgen efter moderns plötsliga död ger sig Madeleine i kast med översättningen av den fängslande och unika texten. När hon väl har börjat får hon svårt att sluta, och ju längre in i dagboken hon kommer desto mer fascinerande blir berättelsen.

Gobelängen är en spännande och originell roman. Ett historiskt mysterium vävs ihop med ett samtida kvinnoöde och blir tillsammans en fängslande helhet. Dramatiska händelser, intriger och förbjuden kärlek resulterar i en roman som vägrar att släppa greppet om sina läsare. "

Jag har inte själv läst den men den står i bokhyllan och väntar.

Jag vet. smile.gif

När jag är klar med denna tänkte jag faktiskt läsa Umberto Eccos "I Rosens Namn" och sen hoppas jag kunna läsa Nessers "Fallet G" och sen förhoppningsvis tillbaka till Dan Brown och läsa "I cirkelns mitt" - men sen har jag ju inget mer att läsa, så då ska jag hålla utik efter den där. smile.gif
Farbror Blå

Snart avslutat Bernard Cornwells spännanden bok Pale Horseman, tvåan av tre i en berättelse om Kung Alfred som slogs med vikingarna i England.

Sedan läser jag , på bussen, Den upplysta stigen, en deckare av Kjell Eriksson ( mycket skicklig berättare).
Rossi
I rosens namn och Fallet G är båda bra så du har trevlig läsning framför dig Zarah!

Farbror B! Visste du att Kjell Eriksson har kommit ut med en ny bok nu nyligen?
Zarah P

Vi har inte samma smak i böcker - för jag tyckte definitivt att DaVinci-koden var MYCKET bättre än Änglar & Demoner. Tätare, mer trovärdig och med mycket mer spännande fakta att snoka i...

Men... Vilken tur att vi är olika - annars hade bokhandelsvärlden blivit bra tråkig! wink.gif
Rossi
Jag håller just nu på att läsa Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson. Jag kan knappt hålla mig ifrån boken! Den är mycket, mycket bra! Jag avundas alla er som har den framför er.

Jag är så kluven för dels vill jag bara läsa vidare hela tiden, dels vill jag inte att den ska ta slut!
Rossi
Jag har börjat att läsa Elizabeth Georges senaste När ingen ser. En riktig tegelsten på över 600 sidor. Jag har bara läst drygt 120 sidor men den är ganska seg än så länge. Jag hoppas att den ökar tempo snart.
Farmor
Jag gillar verkligen Elizabeth George och hör inte till dom som tycker att hon är seg. Ser fram emot att läsa den senaste. Alla tidigare har jag redan läst.

Just nu läser jag Harry Potter och halvblodsprinsen. Trots min mogna ålder har jag mycket glädje av att läsa om honom och alla rysligheter som händer i trollkarlsvärlden. Skönt att ha lite "barnasinne" kvar.

Har en bok för bussen/tunnelbanan också, en lite porrig men jättekul bok av en italienare som heter Niccolò Ammaniti. Den heter Långt långt härifrån och handlar om killar i olika åldrar. Helfestlig historia.

Anne
Rossi
CITAT (Farmor @ 12-12-2005, 18:19)
Jag gillar verkligen Elizabeth George och hör inte till dom som tycker att hon är seg. Ser fram emot att läsa den senaste. Alla tidigare har jag redan läst.

Jag har också läst alla Elizabeth Georges tidigare böcker i serien om Lynley och Havers och uppskattar dem och tycker inte alls att de är sega rent allmänt. Men just den här senaste boken har börjat väldigt segt och jag har inte blivit riktigt fast än. Men jag har goda förhoppningar om att den ska komma sig och bli riktigt bra!
Farmor
Jag har hört flera säga att hon är så seg att dom inte läst ut boken. Det var så jag menade, inte att du tycker att hon är seg. Har förstått av tidigare inlägg att du gillar henne.

Själv har jag en favorit i böckerna och det är Barbara Havers. Vill veta hur det går för henne i yrket och privat.

Anne
Rossi
OK, då förstår jag. Det "lustiga" i sammanhanget är att jag alltid också har tyckt om Havers MEN sen jag började titta på filmateriseringarna av böckerna så har jag fått lite svårare att hålla mina egna bilder och åsikter isär från dem som man serveras i TV-rutan. I filmerna tycker jag inte lika mycket om Havers som jag gjorde i böckerna förut och det påverkar mig när jag läser böckerna nu. Så dumt! smile.gif
caprifol
Smärtans barn av Waris Dirie - ni vet hon med ökenblomman..
Handlar om hennes kamp mot kvinnlig könsstympning. Ruskigt! Man blir mer och mer medveten om hur stort detta problem är och att det förekommer i så stor omfattning även i Europa.
mamamaggan
Ska läsa en bok som jag just fått hem " Självkänsla nu" av Mia Törnblom.

Hon har gått ifrån att vara nerknarkad till att bli personlig coach och utbildare i ledarskap.

Häftig tjej tycker jag.

Sedan är jag alltid intresserad av ledarskap. Tror inte att chefen i gemen fattar hur mycket hans/hennes sätt att vara eller inte vara betyder för medarbetarna.
Berit
Alice Hulting , Pseud. "Byns sista piga". Del 1 och 2.

Karin, 14 år vill läsa men tvingas av ekonomiska skäl ta plats som piga på en mindre gård. Arbetsvillkoren är hårda, tills vid 1920-talets mitt - då romanen utspelar sig -
utvecklingen går mot bättre, reglerade förhållanden.

En bygderoman från trakten kring Lund.
Zarah P
Just nu läser jag Isabel Allendes "Ödets Dotter" - men det gårlångsamt, jag har inte riktigt tid att läsa mer än nån sida på kvällen... Än så länge verkar den bra, dock! smile.gif
Rossi
Jag har börjat att läsa Peter Robinsons senaste bok En märklig affär. Jag har läst ca. 100 sidor och den är bra hittills.
ninnisky
började på julklappsboken igår :

Historikern av Elisabeth Kostova

Verkar lovande, den handlar om en historisk färd genom Europa från väst till öst i det kalla Europa - från stad till stad och från kloster till arkiv.
Lite da Vinci-kod kanske?
ninnisky
CITAT (Rossi @ 26-12-2005, 18:30)
Jag har börjat att läsa Peter Robinsons senaste bok En märklig affär. Jag har läst ca. 100 sidor och den är bra hittills.

Den är BRA , som alla Peter Robinssons. Läste ut den julaftons morgon smile.gif
Rossi
CITAT (ninnisky @ 26-12-2005, 21:51)

Vad kul att du också tyckte det! MEN jag håller inte med dig om att alla Peter Robinsons böcker är bra .... (Ja, du kan förstås tycka det men inte jag .... smile.gif )

Jag har läst alla böckerna i serien om Alan Banks. Bara ett fåtal är utgivna på svenska men de andra - ca. 7-8 stycken - har jag läst på engelska och de är inte speciellt bra enligt mitt tycke .... Det finns väl en anledning till att man har valt att inte översätta dem och ge ut dem i Sverige.
ninnisky
CITAT (Rossi @ 27-12-2005, 07:39)
CITAT (ninnisky @ 26-12-2005, 21:51)

Vad kul att du också tyckte det! MEN jag håller inte med dig om att alla Peter Robinsons böcker är bra .... (Ja, du kan förstås tycka det men inte jag .... smile.gif )

Jag har läst alla böckerna i serien om Alan Banks. Bara ett fåtal är utgivna på svenska men de andra - ca. 7-8 stycken - har jag läst på engelska och de är inte speciellt bra enligt mitt tycke .... Det finns väl en anledning till att man har valt att inte översätta dem och ge ut dem i Sverige.

Missförstå mig rätt smile.gif Jag tänkte bara på de böcker som är översatta till svenska. Håller i övrigt med dig angående de engelska wink.gif wink.gif de är "torra"!
Rossi
OK Ninninsky! Då förstår jag och då tycker vi lika! (Det hade såklart varit helt naturligt och OK om vi hade tyckt olika också!)

Har du läst En lek med eld? Föregångaren till En märklig affär? Jag tyckte att den var lite seg ...

Jag tycker att det är rätt kul att läsa just om Alan Banks komplicerade privatliv!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon