|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
Sommarläsningen har börjat: På spaning efter den tid som flytt av Marcel Proust.
merlin68
04-07-2012, 17:43
CITAT (gunsta @ 04-07-2012, 16:53)  Sommarläsningen har börjat: På spaning efter den tid som flytt av Marcel Proust. Ah så underbart, då har du många sidor att läsa må jag säga  Fransk litteratur har något speciellt tilltalande tycker jag, gillar Proust men tycker ännu mer om naturalisterna, särskilt Guy de Maupassant Själv har jag precis börjat läsa Jens Lapidus Livet Deluxe.
Avslutade Nick Cohen's "You can't read this book" nyligen. Det var en ruskig bok! Rekommenderas starkt till samhällsintresserade, andra göre sig ej besvär. Det handlar om censur.
Just nu kopplar jag av med Patti Smiths bok "Just Kids". Som titeln låter så handlar det om hennes tidiga år i New York där hon bla lever ihop med Robert Mappelthorpe som senare blev en väldigt känd fotograf*. Han dog av aids 1989 men Patti lever och har hälsan. Hon fick Polarpriset 2011. Vi har köpt hennes senaste cd och den är BRA! Rekommenderas!
* = Jag såg en postum utställning av Mappelthorpe på Louisiana, Danmark, för flera år sen. Jösses, säger jag bara. Det var inget för de räddhågsna eller pryda. Svärmor som var med vågade bara titta i smyg. Det var mycket naket, mestadels nakna män. Minns fortfarande fotografit "mannen i polyesterkostymen". Som sagt, jösses!
CITAT (merlin68 @ 04-07-2012, 18:43)  Ah så underbart, då har du många sidor att läsa må jag säga  Fransk litteratur har något speciellt tilltalande tycker jag, gillar Proust men tycker ännu mer om naturalisterna, särskilt Guy de Maupassant Själv har jag precis börjat läsa Jens Lapidus Livet Deluxe. Så vänligt av dig  - jo det är nåt visst med fransk litteratur och många sidor har jag att läsa - man kan se det som ett projekt - men det är vilsamt och behagligt och jag tycker om språket. Maupassant - Fettpärlan läste jag för länge sedan. Man kanske borde läsa om den. Omfångsrika romaner har något tryggt och behagligt över sig - läste en romansvit av Agnes von Krusenstjerna för några år sedan - behållningen var nog 'volymen' mer än romansviten s a s. Jens Lapidus har jag inte läst. Borde jag det?
Har nog läst 30-40 böcker sedan jag senast skrev här. Läser just nu Paulo Coelho - Pigrimsresan och Henning Mankell - Djup.
Eva i Skåne
16-07-2012, 19:14
Semestern har börjat och vädret inbjuder mest till läsande. Jag har klarat av några under helgen och nån under veckan som gick. Igelkottens elegans av Muriel Barbery.Den utspelar sig i Paris och handlar om tre väldigt olika personer som knyter vänskapsband. Portvakten är en intelligent och intellektuell medelålders kvinna som döljer sitt rätta jag bakom en fasad av vrång och oförstående portvakt. En 12-årig flicka som känner sig osedd och oönskad i sin familj i överklasshuset och planerar sitt självmord. Den tredje huvudpersonen är en japansk gentleman som snabbt blir bästa vän med de två andra. Absolut läsvärd! Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva av Ann Heberlein.Ann berättar delar av sitt liv som bipolär (manodepressiv). Deprimerande? Nja. Intressant skulle jag snarare säga. Hon berättar om sina kontakter med psykakuten, sin oförmåga att ta tag i saker när hon är nere men också om en man och tre barn som hon älskar och som älskar henne. Boken slutar med ett farväl till familjen sedan hon gjort sitt bästa för att lämna positiva stämningar efter sig. Tar hon sitt liv till sist? Det framgår inte av boken, men jag vet... Den sista akten av Mari Jungstedt.Sommardeckare med kvinnomord på Gotland just under Almedalsveckan. Jag har läst hennes tidigare deckare och det är mysigt att återskapa kontakten med de återkommande huvudpersonerna. Kvinnorna på 10:e våningen av Karin Alfredsson.Denna började jag på i eftermiddag och har bara läst ca en tredjedel, men den kommer inte vara länge. Dokumentärthriller kallas den. Utspelar sig i Hanoi där en svensk kvinnlig läkare är en ruggig verksamhet på spåren. Oönskade barn? till unga mödrar journalskrivs som dödfödda, men smugglas ut och säljs till välbeställda par. Det finns risk att det blir nattläsning för min del i natt
[quote name='Eva i Skåne' date='16-07-2012, 20:14' post='1563589'] Semestern har börjat och vädret inbjuder mest till läsande. Jag har klarat av några under helgen och nån under veckan som gick.
Igelkottens elegans av Muriel Barbery. Den utspelar sig i Paris och handlar om tre väldigt olika personer som knyter vänskapsband. Portvakten är en intelligent och intellektuell medelålders kvinna som döljer sitt rätta jag bakom en fasad av vrång och oförstående portvakt. En 12-årig flicka som känner sig osedd och oönskad i sin familj i överklasshuset och planerar sitt självmord. Den tredje huvudpersonen är en japansk gentleman som snabbt blir bästa vän med de två andra. Absolut läsvärd!
Underbar bok enl mitt förmenade.
Eva i Skåne
21-07-2012, 19:51
Tyst i klassen! av Björn Ranelid. Snart slutläst, tar de sista sidorna ikväll. Jag tycker mycket om den. Personerna i Ranelids böcker blir så levande. Denna bok utspelar sig till största del i Malmö i fattigkvarteren, kallade Hollywood, under 40-60-talen. Det var trångboddhet, fattigdom, familjetragedier mm, men också glädjeämnen. Jag har läst andra böcker (av Mary Andersson) som utspelar sig i samma kvarter och dessutom har jag äldre släktingar som bott i kvarteren intill. Mycket intressant.
Har läst ut alla "goa" böcker och just nu har jag plockat upp en halvläst bok, "Hjärnans paradox" av Elkhenon Goldberg (tror det stavas så). Det är egentligen en lärobok men kan läsas av alla intresserade. Men egentligen vill jag har ngt lättläst just nu. Typ "Chick lit". Inga deckare. Tips tack!
hattstugan
22-07-2012, 20:51
Ska börja titta igenom boken Allt du behöver veta om Kompost!
Eva i Skåne
04-08-2012, 19:23
Varvat med några deckare, som jag tycker är perfekt sommarläsning, har jag läst två riktigt bra romaner.
Den hemliga dottern av Shilipi Somaya Gowda En ettårig indisk flicka adopteras från ett barnhem och hamnar i USA. Pappan är indier, men har hamnat i USA i samband med sina studier och där gift sig med en amerikansk kvinna. Flickan kommer inte tillbaka till Indien förrän i 20-års åldern där hon då varmt välkomnas av pappans hela släkt. Parallellt följer man den biologiska mamman som hela tiden sörjer sin bortlämnade dotter som hon valde att lämna till barnhemmet inför risken att flickan annars skulle "försvinna" på annat sätt som spädbarn. Familjen hade bara råd med ett barn och då ville släkten ha en pojke. Mycket fängslande läsning!
Greklandssommaren av Maria Hamberg En kvinna i medelåldern med utflugna barn förälskar sig en arbetskamrat och slits mellan valet - mogen kärlek eller satsa på barn och barnbarn. Kvinnan och mannen åker en semestervecka till Grekland. I samband med att de båda friställs från sina jobb vill mannen att de ska bosätta sig i Grekland och leva på hans besparingar. Detta är ingen romantisk kvinnoroman. Min man tyckte också den var väldigt bra.
malarmaster
04-08-2012, 19:36
blekingeboken årgång 1940 om blekingsk byggnadshistoria och försörjning under dansktiden fram till 1900-talet,något att hugga gadden i !!! ulf
merlin68
08-08-2012, 18:16
Har precis läst klart Livet Deluxe av Lapidus. Rekommenderas. Nu har jag börjat läsa Svinhugg av Marianne Cedervall och jösses vad jag gillar den boken
Aqvakul
08-08-2012, 18:28
Silvia Avallone: Stål
smuleborg
08-08-2012, 19:45
Jag har precis börjat på Jonas Gardells "Torka aldrig tårar utan handskar".
CITAT (merlin68 @ 08-08-2012, 19:16)  Har precis läst klart Livet Deluxe av Lapidus. Rekommenderas. Nu har jag börjat läsa Svinhugg av Marianne Cedervall och jösses vad jag gillar den boken  Då har du två till att se fram emot.......Hervor och Mirjam har en hel del kvar att göra /Anki
merlin68
09-08-2012, 07:54
CITAT (Anki V @ 08-08-2012, 21:41)  Då har du två till att se fram emot.......Hervor och Mirjam har en hel del kvar att göra /Anki Ja det är helt underbara "tjejer"  Hervor är helt underbar och örtkunnig också
Jag har nästan läst klart "Himmel över London" av Håkan Nesser. En helt fascinerande bok som rör sig i flera plan och i flera tider. Jag blev helt betagen från första sidan. Håkan Nesser är för övrigt en av mina favoritförfattare, vi är lika gamla och hans referenser till sent sextiotal och sjuttiotalets glada frihet har hög igenkänningsfaktor för mig. Gita
VitaFingrar
09-08-2012, 22:05
Håkan Nesser är även en av mina favoritförfattare, hans språkanvändning är helt fenomenal! Just nu läser jag "en helt annan historia", tyvärr inte hans bästa men jag ska nog ta mig igenom den ändå. Jag som läser så sällan nuförtiden.
merlin68
11-08-2012, 13:18
Har nu läst klart svinhugget och ska köpa de andra böckerna i serien  Har just börjat läsa Om stenarna kunde tala av Donna Leon, en deckare som utspelar sig i Venedig. Gillar hennes böcker och har läst de flesta av dem
Aqvakul
11-08-2012, 16:40
CITAT (merlin68 @ 11-08-2012, 14:18)  Har just börjat läsa Om stenarna kunde tala av Donna Leon, en deckare som utspelar sig i Venedig. Gillar hennes böcker och har läst de flesta av dem  Gillar också Donna Leon. Det är är ju mkt mer än en deckare. Man får intressanta inblickar i italienskt familjeliv och korrupt italienskt samhällsliv...
mamamaggan
11-08-2012, 17:09
Läser = lyssnar på Röde Orm av Frans G Bengtsson igen.
Sedan började jag på , endast ett par sidor , (S) - KODEN Den socialdemokratiska utmaningen av Carl Hamilton .
Handlar om varför det har blivit som det har blivit med sossarna , kriser , interna bråk mm. Ska bli intressant att läsa , det är alltid intressant med politik och samhälle.
skånepåg
11-08-2012, 19:36
Har börjat läsa Paulo Coelho´s böcker, inte kommit så långt ännu, börja på Elva minuter som skulle vara bra enligt en men får se, kvällsläsning när man orkar Annars bästa och roligaste tipset är [attachment=71911:Nils_ude2.jpg] Roligaste skånska boken jag läst
Hittade, i onsdags, några barnböcker i en kista som stått i garaget i 10 år ! Bl a den bok jag läser nu  , Mary Poppins av P.L. Travers ...
CITAT (omk @ 18-08-2012, 23:01)  Hittade, i onsdags, några barnböcker i en kista som stått i garaget i 10 år ! Bl a den bok jag läser nu  , Mary Poppins av P.L. Travers ... Jag läser med förkärlek böcker som kallas 'barnböcker - ungdomsböcker' - vilka skatter det finns där. Mary Poppins gillar jag, Ture Sventon och Muminböckerna icke att förglömma. En bok som jag hade mycket stor behållning av är Boktjuven av Markus Zusak - en bok som klassas som 'ungdomsbok'. Och bäst av alla är Sonya Hartnetts s k 'ungdomsböcker'.
CITAT (gunsta @ 18-08-2012, 23:19)  Och bäst av alla är Sonya Hartnetts s k 'ungdomsböcker'. Aldrig hört talas om Sonya Hartnett, men nu ska jag leta och läsa ! Gillar också Susan Cooper (Gråkungen, Silverträdet m fl). Har du läst ? "Boktjuven" är jättebra, men jag trodde inte att den klassades som "ungdomsbok" ? Läste den med stor behållning för 1-2 år sen. Gillar speciellt Dödens beskrivning av år 1942: "Det var ett år som skulle gå till historien, liksom 79, liksom 1346, för att bara nämna några. Glöm lien. Vad jag behövde var förbanne mig en kvast eller svabb. Och jag behövde semester."
Aqvakul
19-08-2012, 02:28
CITAT (Aqvakul @ 08-08-2012, 19:28)  Silvia Avallone: Stål Fantastisk intensiv och engagerande skildring av det italienska samhällets baksidor med två unga tonårsflickor i centrum. Släng er i väggen ni som tror att Toscana bara är vackra hus, underbar mat och spännande kultur.
mamamaggan
19-08-2012, 04:54
Måste bara få göra ett tillägg . Att lyssna på Röde Orm var en njutning utan dess like. Frans G Bengtsson kunde skriva han , inte som en del nya författare som slänger ur sig 2 - 3 " böcker " om året.
Böcker där det vimlar av dålig svenska , alltså behandlingen av språket inget annat , syftningsfel , meningsbyggnadsfel , sakfel om saker som sker i böckerna och sist men inte minst personer som byter namn !
En Magnus kan bli Sven osv , något som hände en onsdagsmorgon har helt plötsligt hänt måndag kväll . Det värsta , tycker jag , är att en del författare som gör sådana fel är lästa av massor med folk och översätts t o m till andra språk .
Tar man med felen då också ?
CITAT (omk @ 19-08-2012, 01:27)  Aldrig hört talas om Sonya Hartnett, men nu ska jag leta och läsa ! Gillar också Susan Cooper (Gråkungen, Silverträdet m fl). Har du läst ? "Boktjuven" är jättebra, men jag trodde inte att den klassades som "ungdomsbok" ? Läste den med stor behållning för 1-2 år sen. Gillar speciellt Dödens beskrivning av år 1942: "Det var ett år som skulle gå till historien, liksom 79, liksom 1346, för att bara nämna några. Glöm lien. Vad jag behövde var förbanne mig en kvast eller svabb. Och jag behövde semester."  Så tyckte jag om Boktjuven också - särskilt när Döden berättade, så tryggt och suggestivt att ledas av 'hen', jo boken klassificeras som ungdomsbok. Många fantastiska läsupplevelser står i den kategorien. Sonya Hartnett fick det prestigefyllda ALMA-priset 2008 - det var så jag kom i kontakt med henne. Hartnetts böcker ser inte mycket ut för världen - tunna och trista kan man tycka. Knaggligt språk i början .... men sen är man fast  . Innan du vet ordet av så har du fått en 'smäll i mellangärdet'. Mycket (med betoning på mycket) gripande och starka böcker. 'Svåra' och absolut inte insmickrande. Jag har läst alla hennes böcker som är översatta ... en makalös författare. Och hur böckerna slutar - tja ... som livet ungefär. Susan Cooper ska jag leta efter, har inte läst något av henne - tack för tipset.
Katarina Janouch, böckerna om barnmorskan Cecilia Lund, bedragen, hittebarnet,systerskap,tigerkvinnan och nu ska jag snart börja med den femte; modershjärtat
smuleborg
20-08-2012, 18:12
CITAT (Aqvakul @ 19-08-2012, 03:28)  Fantastisk intensiv och engagerande skildring av det italienska samhällets baksidor med två unga tonårsflickor i centrum. Släng er i väggen ni som tror att Toscana bara är vackra hus, underbar mat och spännande kultur. Tack. Jag köper den imorgon.
mamamaggan
26-08-2012, 02:10
Lyssnar på " Ofärd " av Dick Harrison . Första boken av tre som handlar om vad som händer i Europa 600 e. Kr. Vi får följa en svensk hövdingason på hans irrfärder från Sverige till bl a Frankerriket .
Det är författaren själv som läser upp den. Harrison är professor i Historia vid Lunds Universitet så han vet vad han talar om . Intressant tycker vi , alltid kul att läsa något av någon som vet vad han talar om.
Folk verkar ha varit giriga och maktgalna i alla tider , lögnaktiga och offrar i stort sett vem som helst för silver och guld.
Aqvakul
26-08-2012, 05:50
Julian Barnes, Känslan av ett slut. En man börjar summera sitt inte alltför framgångsrika liv, när han får kontakt med sin första kärlek och mycket omvärderas.... Välskriven, lättläst och tankeväckande...
ninnisky
26-08-2012, 10:20
Läser nu; Den senila skalbaggens tröst, en sann historia av Jens Månvinge, fastkedjad i en isoleringscell i Thailands mest beryktade fängelse- även kallat Bangkok -Hilton
Nu läser jag om "Den fjärde sanningen" av Iain Pears. En tjock och god bok på 700 sidor ! Handlar om ett mord i Oxford på 1660-talet och berättas i 4 olika personers uppfattning om vad som egentligen hände och alla 4 pekar ut olika mördare !
Som deckarhistoria är den spännande, men som 1600-talsbeskrivning, helt enkelt underbar !
Ugglemormor
15-09-2012, 07:45
Jag läser på " The Red Queen" av Philippa Gregory, och den handlar om historia i romanform fr. 1400-talet, och av henne finns det ytterligare en bok som jag får ta senare ......  ..
FruTrädgårdstomte
21-09-2012, 07:52
Jag läser oftast flera böcker parallellt; just nu läser jag om 'Pride and Prejudice' -- J. Austen, för vilken gång i ordningen minns jag inte. Det är en favorit.  Samt 'The City of Ladies' -- C. de Pizan, varvat med lite klassiskt pojkboksäventyr i 'Myladys Son' -- A. Dumas d.ä.
Natur liv
21-09-2012, 12:26
Just nu lyssnar jag till ljudboken "Det fjärde offret" av Mari Jungstedt.
Har precis avslutat två böcker: "Yoga School Dropout" av Lucy Edge och "The Battersea Park Road to Enlightenment" av Isabel Losada.Den första reser runt i Indien och testar olika ashrams med yoga-inriktning. Hyfsat bra läsning. Den andra testar olika alternativa terapier som bjuds ut (bjöds ut - boken kom ut första gången för 10 år sen!) i London. Författarinnan är ganska skeptisk och har en kul inställning till det mesta. Avsnittet om tantrasex var obetalbart !Nu sätter jag tänderna i "Det stora huset" av Nicole Krauss. Verkar lite "pratig" så här i början men det tar sig nog. Översättningen är gjord av Ulla Danielsson så det bådar gott.
Edit: Översättaren heter Ulla Danielsson, inget annat. Hon har översatt många bra böcker och det är en njutning att läsa det hon översätter.
hattstugan
05-01-2013, 09:40
Har läst 1/3 av The Forgotten Garden av Kate Morton! En bok som gunsta rekommenderade och den fanns i min bokhylla! Tar lite tid att läsa på engelska men den är intressant och passar mig!
Monarda
05-01-2013, 10:43
Jag har börjat med Mrs Chippys sista expedition som Omk rekommenderade i tråden Litteratur om katter. Spännande läsning om Ernest Shackletons resa till Antarktis 1914-1915, ur en katts synvinkel.
CITAT (hattstugan @ 05-01-2013, 09:40)  Har läst 1/3 av The Forgotten Garden av Kate Morton! En bok som gunsta rekommenderade och den fanns i min bokhylla! Tar lite tid att läsa på engelska men den är intressant och passar mig! Hattstugan - vad kul att du gillade den, jag trodde nog det.
Åh, vad kul att denna tråd är framme igen ! Har precis avslutat "Ensam i Berlin" av Hans Fallada. Den är skriven hösten 1946 och verklighetsbaserad ! Den handlar om äkta paret Quangel, som revolterar mot den tyska regimen under kriget på sitt egna lilla sätt. Handlar naturligtvis även om Gestapo-kommissarien Escherich som jagar dem. Hela boken genomsyras av kallsvettig ångest i en näst intill total diktatur, där du närsomhelst kan bli upphämtad, förhörd och torterad och där i princip alla har gjort något "fel". Mycket, mycket bra !!! Kan verkligen rekommenderas !!!
Biggan_
05-01-2013, 23:00
Jag läser Stieg Larssons Män som hatar kvinnor. Det går sakta men säkert och jag har mycket att läsa igen. Jag har inte kunnat läsa på 4 år, inte sedan min sambo dog. Jag har inte kunnat koncentrera mej på läsningen.
mamamaggan
05-01-2013, 23:11
Lyssnar på Sandmannen av Lars Kepler . Har kommit en bit och nu börjar det bli spännande , handlar om en massmördare.
Jag läser: Det var vi som var Mulvaneys av Joyce Carol Oates. Det är lite nervöst just nu i boken - något förskräckligt har hänt i berättelsen, man anar en katasrof. Så jag har den på 'sparlåga' - men den är intressant. Birger Sjöbergs Kvartetten som sprängdes ligger på vardagsrumsbordet - den ska också läsas i sinom tid.
Har precis läst Poseidon's Arrow av Clive Cussler, och håller just nu på med bok 15 i Stephanie Plum-serien av Janet Evanovic. Gillar deckare, mysterier och andra "gåtor"  Läser nästan endast skönlitteratur på engelska numer, har ingen svensk författare jag är så förtjust i just nu.....
hattstugan
10-01-2013, 19:41
Ska straxt börja läsa Diana Gabaldons Sjöfararna! Är i 2 band!
Eva i Skåne
10-01-2013, 22:00
Jag har precis avslutat Surt sa räven om rabarberna av Karin Brunk Holmqvist. Lite lagom småmysig och underhållande, som hennes andra böcker Sonat till Miriam av Linda Olsson har jag precis börjat på. Sandmannen ligger på vänt
Aqvakul
10-01-2013, 22:12
"Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz" av Göran Rosenberg
Välskriven och tänkvärd på många plan - en värdig vinnare av Aygustpriset 2012.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|