Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
Kajsa i Arvika
Jag har varit på bibblan idag och lånat "Spökflickan" och "Bara barnet" av Torey Hayden..
LadyG
CITAT (anna_rispan @ 17-08-2007, 13:15) *
oj oj oj. den är upprörande på många olika sätt. berätta gärna mer om vad du tyckte sen när du läst klart den.

Det ska jag gärna göra smile.gif

CITAT (caprifol @ 17-08-2007, 17:03) *
... och efter den ska du läsa "Den vita massajens dotter". Också bra! En tredje bok har kommit ut, men den har jag inte läst.

Har precis avslutat "Efter attentatet" av Yasmina Khadra. Känns - ruskigt - aktuell.

Det får nog bli så för jag vill ju gärna veta hur det går för henne trots allt.

CITAT (Hannele @ 17-08-2007, 17:33) *
Du ska nog läsa alla tre böckerna, förståelsen ökar och ilskan minskar i den tredje.

[attachment=6423:5084Hofmann.JPG]

Det ska jag nog göra om det kan stilla irritationen. 'Inte utan min dotter' gjorde mig så arg att jag inte kunde fortsätta klart, hoppas inte det här blir samma sak. Fast hon skriver så gripande att jag blir för nyfiken, så jag kanske kan hålla humöret i schack trots allt smile.gif
AnnammA
Härom dagen läste jag "Små citroner gula" av Kajsa Ingenmansson. Lättsam.
Men jag laddar för att läsa Stieg Larssontriologin...
Hälsn

Anna
Ophelia
Har just avslutat "Tyskungen" av C. Läckberg. Grunnar på vad jag nu ska hoppa på för bok. Har en bok som heter "Edward Finnigans upprättelse" av A. Roslund och B. Hellström, som verkar lockande.
Chamomille
Rätt och slätt ur naturen. En bok för mig. yes.gif
ninnisky
Har just läst Iris Johanssons bok "En annorlunda barndom". En autistisk kvinnas skildring om sin barndom och hur hon lever idag. Otroligt fascinerande.

Ska börja på Gioconda Bellis " Den förfördas hemlighet" som ska vara het, poetisk, osentimental och oförglömlig".
Vi får väl se...
Betty
Läser just nu Margareta Strömstedt's "memoarberättelser" Natten innan de hängde Ruth Ellis

Jag väntar med spänning på mitt förbeställda exemplar av Liza Marklunds senaste bok Livstid, den kommer ut den 22 augusti - bara fyra dagar kvar nu... happy.gif
estet
CITAT (caprifol @ 17-08-2007, 17:03) *
... och efter den ska du läsa "Den vita massajens dotter". Också bra! En tredje bok har kommit ut, men den har jag inte läst.

Har läst alla tre, ojojoj säger jag vilken gripande historia...
Rossi
CITAT (Ophelia @ 18-08-2007, 18:28) *
Har just avslutat "Tyskungen" av C. Läckberg. Grunnar på vad jag nu ska hoppa på för bok. Har en bok som heter "Edward Finnigans upprättelse" av A. Roslund och B. Hellström, som verkar lockande.

Ja, läs den! Den är mycket bra!
Hannele
CITAT (LadyG @ 17-08-2007, 13:13) *
Läser just nu 'Den vita massajen'. Känner på mig att jag kommer att bli förbannad minst en gång till av den där boken.

CITAT (LadyG @ 17-08-2007, 19:47) *
Det ska jag gärna göra smile.gif
Det får nog bli så för jag vill ju gärna veta hur det går för henne trots allt.
Det ska jag nog göra om det kan stilla irritationen. 'Inte utan min dotter' gjorde mig så arg att jag inte kunde fortsätta klart, hoppas inte det här blir samma sak. Fast hon skriver så gripande att jag blir för nyfiken, så jag kanske kan hålla humöret i schack trots allt smile.gif

Betty Mahmoody flydde från Iran, också en gripande spännande bok, på annat sätt.
LadyG
CITAT (Hannele @ 19-08-2007, 10:38) *
Betty Mahmoody flydde från Iran, också en gripande spännande bok, på annat sätt.

Fruktansvärt upprörande, jag blev helförbannad när jag läste den. En dag ska jag bita ihop och läsa klart den.
caprifol
CITAT (AnnammA @ 18-08-2007, 15:35) *
Härom dagen läste jag "Små citroner gula" av Kajsa Ingenmansson. Lättsam.
Men jag laddar för att läsa Stieg Larssontriologin...
Hälsn

Anna

Lyckost som har Stieg Larsson framför dig. Sträckläste den tredje boken under semester. Jättebra! Hoppas det blir en fjärde. Diskussion pågår väl om ett manus om jag inte har missuppfattat.
Är i mitten av Maeve Binchys senaste - "Den magiska källan". Den är en besvikelse som jag kommer att lämna tillbaka utan att ha läst ut - trots att jag tyckt rätt bra om hennes tidigare. Lättlästa, inte särskilt "tänkvärda" men underhållande och välskrivna har jag tyckt om dem.
AnnammA
CITAT (caprifol @ 19-08-2007, 13:01) *
Lyckost som har Stieg Larsson framför dig. Sträckläste den tredje boken under semester. Jättebra! Hoppas det blir en fjärde. Diskussion pågår väl om ett manus om jag inte har missuppfattat.
Är i mitten av Maeve Binchys senaste - "Den magiska källan". Den är en besvikelse som jag kommer att lämna tillbaka utan att ha läst ut - trots att jag tyckt rätt bra om hennes tidigare. Lättlästa, inte särskilt "tänkvärda" men underhållande och välskrivna har jag tyckt om dem.

Jag har också läst en del av Maeve Binchy, som jag tyckte om. Dock inte den senaste.

Hälsn

AnnA
Eva i Skåne
Tyskungen av Camilla Läckberg har jag läst under semestern liksom Den ryske vännen av Kajsa Ingemarsson, Svampkungens son av Marie Hermansson och nu håller jag på med Islossning av Barbara Voors.
Bra semesterlitteratur alla böckerna.

Måste berätta en sak för er. Jag har alltid läst mycket, men det blev allt mindre och i vintras började jag med ljudböcker. Det är inte fel, men inte samma som att läsa själv, trots allt. Nu läser jag böcker igen. Vet ni vad som var "felet"?
Jag hade inte insett (eller velat erkänna) att jag behövde läsglasögon, men nu är det ju roligt med böcker igen bravo.gif
Medelåldern som gör sig påmind g.gif
Lotusblomman
Jag läser en gammal Stieg Trenterbok "Lek lilla Louise"...
Eva i Skåne
CITAT (Lotusblomman @ 20-08-2007, 14:47) *
Jag läser en gammal Stieg Trenterbok "Lek lilla Louise"...

Trenter har jag inte läst på många år, men ibland är det roligt att ta nåt gammalt i hyllan.
Vissa håller och andra känns hopplöst omoderna.
Det är väl lite som med film, en del klarar att bli gamla och andra inte.
Lotusblomman
Jag tycker det är kul hur han beskriver Stockholm och hur det såg ut på den tiden smile.gif
gammelnalle
Børge Rosenbaum VEM är det?

Rolig är hans bok : Musik, det är fult det

Ja, Victor Borge kanske känns mer bekant, den dansk-amerikanske konsertpianisten som fick oss alla att skratta. Och det får han mig att göra när jag läser boken.
Först blev jag ganska irriterad på alla fotnötter som finns på så gott som varje sida. Jag gillar inte att ”hoppa” med ögonen, men rätt snart lär man sig OCH man känner igen Borges speciella berättarstil även från hans uppträdande. (Där han ju också lägger in ”fotnötter”)

Boken handlar, enligt baksidestexten, om Opera och operett. Hur kul är det? Jag lovar: det är kul. Det skadar inte om man har en gnutta kunskap om opera och operett, men man klarar sig även utan skolning.

Undertiteln är: Respektlöst men sant om musikens mästare.
Från Bach till Strauss. Bach?? Han skrev väl inga operor eller operetter?? Nä… men det löser Borge på sitt speciella sätt…
”Även om kyrkomusik var hans specialitet, hade Bach en helt normal böjelse för nöjen. Jag har redan nämnt hans 20 barn. Han skrev också en rad kantater, lika lätta och muntra som någon av tidens komiska operor.”

Gå på bibblan och låna den uppmanar eder

Gammelnalle er
Rossi
Jag har nu läst ut Tyskungen av Camilla Läckkberg och tyckte att den var jättebra! Kan varmt rekommenderas men läs hennes böcker i tur och ordning så att ni får rätt på privatvlivet som beskrivs i dem.

Har nu börjat läsa Brunstkalendern av Emma Hamberg. Var lite tveksam till en början men den är rätt charmig trots allt. Den handlar om tre systrar som det gått väldigt olika för i livet. Men ingen är riktigt nöjd. Så händer en sak i deras liv som tvingar dem tillbaka till sitt barndomshem - bondgården på vischan. Det är lite Grabben i graven bredvid över den här boken men den är lättsam och trevlig att läsa och det gör inget att slutet känns ganska uppenbart.
Castea
Nu läser jag "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" av Linda Olsson. Den är så fint skriven. Så målande och levande miljöbeskrivningar. Och en bok om en intressant vänskap, förstås.
Snöflinga
CITAT (Castea @ 27-08-2007, 14:57) *
Nu läser jag "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" av Linda Olsson. Den är så fint skriven. Så målande och levande miljöbeskrivningar. Och en bok om en intressant vänskap, förstås.

Har också nyligen läst den en underbar bok som jag säkert kommer att läsa om nå'n gång happy.gif
Leia
Nu har jag börjat på tredje boken av Stieg Larsson, men jag har ännu inte gjort en "Ruda" biggrin.gif rolleyes.gif
AnnammA
Jag läser just nu"Den trettonde historien" av Diane Setterfield. En märklig historia, med historier i historien...

Hälsn

AnnA
Farmor
Jag läser en pocket från åttiotalet av Rut Rendell, Dödande docka. Det är knappt boken håller ihop, men hennes historier blir aldrig gamla. Jag gillar engelska böcker över lag och Rut Rendell skriver i mitt tycke intressanta intriger med mycket speciella människor.

I ryggsäcken väntar en inte påbörjad Mari Jungstedt, Den du inte ser. Jag har inte läst något av henne tidigare, så det ska bli kul att "sätta ögonen" i den. Någon som läst henne? Är hon bra?
Björken
Mari Jungstedt är en mycket bra författare har läst flera av hennes böcker.
Rossi
CITAT (Farmor @ 28-08-2007, 18:57) *
I ryggsäcken väntar en inte påbörjad Mari Jungstedt, Den du inte ser. Jag har inte läst något av henne tidigare, så det ska bli kul att "sätta ögonen" i den. Någon som läst henne? Är hon bra?

Jag har läst alla hennes böcker och tycker att de är bra. Kan varmt rekommenderas!
HelenN
Bok & bok...läser....njae...jag LÖSER KORSORD! angel_not.gif
LadyG
Som kontrast till Den Vita Massajen läser jag just nu "Liftarens Guide till Galaxen" av Douglas Adams. Befriande att få gapskratta lite innan man somnar smile.gif
Alphaville
Jag läser gärna Henning Mankell, åtminstone de om Kurt Wallander.
Peter Robinson är en bra deckarförfattare.
Arthur Conan Doyle's böcker om Sherlock Holmes samlade verk, (originalutgåvorna, nyöversättning) ges ut på Lind & Co. Har bestämt att skaffa dem...
Och mycket mer...

Ps: Bok-och biblioteksmässa i Göteborg 28-30 September! För er som verkligen gillar böcker.

Alphaville
taiyo
Jag har läst en hel del böcker det senaste som handlat om olika människors öden.

"Blackbird" och "Still Waters" av Jennifer Lauck, dessa böcker handlar om hennes egen barndom och var väldigt bra. Skrivna på ett fängslande sätt eftersom de är skrivna från barnets eget perspektiv.

"A child called 'It'" och "Lost boy" av David Pelzer. Alltså... där tyckte jag bäst om andra boken, det kanske beror på att första beskrev såna fruktansvärda förhållanden som han levde under. Ni kanske har läst dessa också?

"Under Stalins diktatur" av Signe Kaskela. Mycket intressant levnadshistoria! Lättläst och intressant, sorglig men å andra sidan får man ett helt annat perspektiv på sitt eget liv. Helt plötsligt känns vardagliga bekymmer inte alls som bekymmer...

Leia
CITAT (taiyo @ 09-09-2007, 11:20) *
Jag har läst en hel del böcker det senaste som handlat om olika människors öden.
"A child called 'It'" och "Lost boy" av David Pelzer.

Har du läst dem på engelska?

Jag har läst alla hans (fast på svenska) När jag läste "Pojken som kallades för DET" grinade jag en hel dag (sträck läste boken en dag), jag var så arg, upprörd, ledsen, ibland kastade jag ifrån mig boken och tänkte att "Nej jag står inte ut att läsa mer" men sedan var jag tvungen att fortsätta, jag tänkte att kunde han överleva behandlingen så skulle jag överleva att läsa om eländet. Jag blir sååå arg bara jag tänker på de där böckerna som beskriver hans helvete!!!!

ALLA borde läsa dessa böcker!
estet
CITAT (Björken @ 28-08-2007, 20:06) *
Mari Jungstedt är en mycket bra författare har läst flera av hennes böcker.

Håller med! Lyssnar just nu på Den döende dandyn som jag lånat idag. bravo.gif

Höll även i Magistern av Frank Mccourt, han som skrev Ängeln på sjunde trappsteget. Satte tillbaka boken för jag kom inte ihåg om jag läst den 2:a boken Lyckans land...
Rossi
Jag har läst Caipirinha med döden av Maria Ernestam. En udda men bra bok som kan få en att tänka till lite.

Nu läser jag Kleopatras kam av Maria Ernestam. Jag har inte bestämt mig riktigt för vad jag tycker än. Får avvakta lite till och se.
taiyo
CITAT (Leia @ 09-09-2007, 11:39) *
Har du läst dem på engelska?

Ja, jag läste dem på engelska. Läser ganska mycket på engelska, särskilt när det är originalspråket.

Just nu har jag börjat på Brott och straff av Fjodor Dostojevskij. Har länge tänkt att jag skulle läsa den men det har inte blivit av, men så igår köpte jag 7st böcker på second hand för totalt 14 kr. smile.gif Här ska läsas!! bravo.gif
Piccante
CITAT (estet @ 11-09-2007, 18:48) *
Håller med! Lyssnar just nu på Den döende dandyn som jag lånat idag. bravo.gif

Höll även i Magistern av Frank Mccourt, han som skrev Ängeln på sjunde trappsteget. Satte tillbaka boken för jag kom inte ihåg om jag läst den 2:a boken Lyckans land...

Håller fortfarande på med Magistern, Ängel på 7e trappsteget är en av mina favoriter. Magistern är väl inte lika gripande men intressant.
estet
Känner inte alls igen Lyckans land som jag ögnat igenom utan igenkänning. smile.gif Sen blir det Magistern.

Å sen ska jag hugga in på nya av Hosseini Khaled Tusen strålande solar.

Men först ska jag lyssna färdigt på CDboken Fällan av Michael Connelly -en favorit i repris.

biggrin.gif
Piccante
CITAT (estet @ 13-09-2007, 23:54) *
.../Å sen ska jag hugga in på nya av Hosseini Khaled Tusen strålande solar. .../

biggrin.gif

Vem är det??? En författare jag inte känner till alls. Skriv gärna lite om den när du är färdig med boken. Förstår på namnet att det är en arabisk författare och har inte läst så mycket arabisk litteratur, mest faktaböcker och historiska böcker om den delen av världen.
estet
Åh, då måste jag varmt rekommendera Khaled Hosseinis första bok, Flyga drake!

Förlagets kommentar: Amir och Hassan växer upp som bästa vänner under en omvälvande tid i Kabul. Trots att de uppfostras sida vid sida lever de i två helt skilda världar. Amir är son till en framstående välbärgad man, medan Hassan, som är son till Amirs fars tjänare, tillhör det fattiga och lågt stående hazarfolket. Hassan gör allt för Amir, han försvarar honom i alla lägen, men när Amir en dag får chansen att återgälda Hassans totala lojalitet sviker han.

Flyga drake är en gripande roman om vänskap, svek och lojalitet. Den handlar om banden mellan fäder och söner och fädernas makt över sina söner – deras kärlek, uppoffringar och lögner. I bakgrunden står historiska händelser som inte tidigare berättats på detta sätt, boken tar oss från ett vackert och välmående Afghanistan rikt på kultur till det ödelagda land som det är idag.

Isabell Allende: En underbar bok … Det här är en av de oförglömliga historier som stannar kvar hos en i flera år ... Det är så starkt att allt jag läser under en period efteråt känns tråkigt.
yes.gif
Tobe3
Läser inte så mycket böcker, men lånar gärna ljudböcker på bibliotek eller köper egna.
Har plöjt igenom flertalet "bokhyllor" på mina bilresor genom europa.
Senast var det Fienden inom oss av Jan Guillou uppläsat av Tomas Bolme.
Rossi
CITAT (estet @ 16-09-2007, 15:04) *

Och den tyckte jag inte alls om ..... Så olika man kan tycka! Och tur är väl det! yes.gif
Tezzla
CITAT (Rossi @ 12-09-2007, 08:32) *
Jag har läst Caipirinha med döden av Maria Ernestam. En udda men bra bok som kan få en att tänka till lite.

Nu läser jag Kleopatras kam av Maria Ernestam. Jag har inte bestämt mig riktigt för vad jag tycker än. Får avvakta lite till och se.

Har du läst Busters öron av samma författarinna? Om inte, gör det! En av de böcker som verkligen berört mig mest detta "läsår". Väldigt bra är den!
estet
CITAT (Rossi @ 17-09-2007, 09:10) *
Och den tyckte jag inte alls om ..... Så olika man kan tycka! Och tur är väl det! yes.gif

biggrin.gif
vindspel
Har inte läst hela tråden. Är det ngn som tycker om Lars Gustafsson?
Rossi
CITAT (Tezzla @ 17-09-2007, 14:19) *
Har du läst Busters öron av samma författarinna? Om inte, gör det! En av de böcker som verkligen berört mig mest detta "läsår". Väldigt bra är den!

Ja, jag har läst den och tycker att det är hennes bästa så här långt. Kleopatras kam är inte så där lysande.
Tezzla
Jag blev så sugen på Caipirinha med döden igår när jag läste denna tråd så jag beställde den från ett antikvariat på nätet. IDAG (!!!) fick jag den! yahoo.gif Inbunden i nyskick för 90 kronor (porto inräknat)

bravo.gif
skogstroll
jag läser Eld i håg av Stieg Trenter smile.gif
Rossi
CITAT (Tezzla @ 18-09-2007, 12:16) *
Jag blev så sugen på Caipirinha med döden igår när jag läste denna tråd så jag beställde den från ett antikvariat på nätet. IDAG (!!!) fick jag den! yahoo.gif Inbunden i nyskick för 90 kronor (porto inräknat)

bravo.gif

Då kommer du att läsa Ernestams böcker i samma ordning som jag. Jag började också med Busters öron, sen Caipirinha med döden och så då Kleopatras kam.

Ett tips om du inte har någonting emot pocket är att beställa via Adlibris. De levererar helt fraktfritt och pocketböckerna ligger mellan ca. 35 och 39 kronor.
myrtille
CITAT (estet @ 16-09-2007, 15:04) *

Den kommer på bio snart. Jag tycker inte nödvändigtvis att man måste göra film av alla bra böcker men i det här fallet tror jag det kan bli lyckat, dels är boken bra med tydlig story, dels är det Participant Productions som producerar De har tidigare gjort filmerna Syriana och Good night and good luck, dvs. filmer med ett socialt eller politiskt innehåll.
Tezzla
CITAT (Rossi @ 18-09-2007, 12:40) *
Ett tips om du inte har någonting emot pocket är att beställa via Adlibris. De levererar helt fraktfritt och pocketböckerna ligger mellan ca. 35 och 39 kronor.

Jag har absolut inget emot pocket, läser mycket pocket. Men vissa författare/böcker vill jag ha inbundna (eller kartonnage). Men då köper jag dem oftast från antikvariat.

Rossi
Ja, jag har opererat min fot och är sjukskriven i några veckor och ligger i soffan med benen i vädret så här blir det en hel del läst. Detta har jag hunnit med på sistone:

Caipirinha med döden av Maria Ernestam - Speciell och ganska bra
Kleopatras kam av Maria Ernestam - Hm, lite väl invecklad och krystad.
Andra kvinnor av Kirsty Crawford - Hade bra förutsättningar men kändes mer som en kioskroman.
Kackerlackorna av Jo Nesbö - Helt OK Harry Hole-deckare.
The Black Book av Ian Rankin - Nja, inte den bästa Rebus-deckaren.
Röd gryning av Leon Uris - Mäktig skildring av Irlands historia.
Upproret av Leon Uris - Fortsättning på Röd gryning. Bra!
Skugga av Karin Alvtegen - Riktigt bra! En bladvändare. Jag läste ut boken på en dag.

Just nu läser jag Karin Wahlbergs senaste bok Tröstaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon