Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
Aqvakul
CITAT (herkules @ 31-03-2008, 22:25) *
har läst om alla leif g w perssons böcker, började med den senaste och är strax klar med den första, grisfesten, jag gillar hans böcker!

Jag också kompiskram.gif
moriana
Håller på med en Håkan Nesser "En helt annan historia"
Eva i Höga
Har strax (ikväll) läst ut Smuts av Katarina Wennstam. Handlar om jurister och mediefolk och en massa elände hos dem. JAG tycker den är jättebra skriven och har nästan sträckläst den, men den handlar om något vedervärdigt.
Lemonne

Läser för tillfället Strindbergs Fröken Julie... Vet inte hur många gånger jag tvingats motstå frestelsen att kasta iväg boken bara för att han skriver så förnedrande saker om kvinnan. Fy bövelen vilken idiot och fy vilka bra dramer han skriver!
Hannele
CITAT (aanderss @ 31-03-2008, 20:11) *
bankboken

finns inga på min bank -cry-.gif
Wilmer
Lyssnade klart på Marianne Fredrikssons "skilda verkligheter" i går natt. Uschiamej ett så snopet slut. Annars var boken typiskt "Marianne", människor i möte med varandra. Nu lyssnar jag på en ny bok där Katarina Ewerlöf läser. Jag står nästan inte ut med att lyssna på hennes läsning, det kryper under huden på mig bara jag hör hennes röst, ryyys. Hon låter konstant otrevlig och gnällig och allt jobbigt man kan tänka sig när hon läser. Hon kan förstöra den bästa bok, min åsikt.. Hon får alla bokens karaktärer att låta arga, gnälliga och otrevliga thumbdown.gif
Aqvakul
CITAT (Lemonne @ 02-04-2008, 20:07) *
Läser för tillfället Strindbergs Fröken Julie... Vet inte hur många gånger jag tvingats motstå frestelsen att kasta iväg boken bara för att han skriver så förnedrande saker om kvinnan. Fy bövelen vilken idiot och fy vilka bra dramer han skriver!

Härlig snabbrecension av August! tummenupp.gif
aanderss
läser kokboken
rahmat2
CITAT (aanderss @ 02-04-2008, 22:32) *
läser kokboken

En referat önskas senare!
Citrona
Jag kan inte läsa böcker av olika anledningar, men jag lyssnar gärna på inlästa böcker. Har nu den senaste tiden lyssnat på Mari Jungstedts fyra deckare, måste verkligen säga att de var riktigt bra! Och kan inte alls hålla med Wilmer om att Katarina Ewerlöf läser illa. Hon är en av de allra bästa inläsarna tycker jag. Läser med inlevelse och ändrar röst och tonfall efter handlingen. Mari Jungstedts böcker är inlästa av fyra olika personer, vet ej vad de tre första heter (manliga), Katarina Ewerlöf läste den sista och det var absolut den största njutningen av de fyra. Torsten Wahlund är en ganska bra uppläsare, Anders Ekborg OK. Bäst är Håkan Nesser när han läser sina egna böcker, en rysarupplevelse!! Min dotter lyssnar på Krister Henriksson när han läser Harry Potter, hon älskar honom. Men hon gillar inte att han säger "Härmiåne" i stället för "Hörmajoni"

Wilmer
laugh.gif Tur för Katarina att hon har beundrare också.. Usch, hon låter ju bara negativ hela tiden.. Men ja, det är ju min åsikt. yes.gif
aanderss
CITAT (rahmat2 @ 02-04-2008, 22:47) *
En referat önskas senare!

bra bok o innehåller recept coolgleam.gif
rahmat2
CITAT (aanderss @ 02-04-2008, 23:19) *
bra bok o innehåller recept coolgleam.gif

smile.gif
Aqvakul
Har just läst Stieg Larssons Millennieserie - väldigt spännande och väcker en del tankar om vårt samhälle

Bokhandeln på den lilla orten Giardino-Naxos på Sicilien uppmärksammade också böckerna.....

[attachment=20315:IMG_0773_1.JPG]
Noak
Läser om Eyvind Johnssons böcker, Romanen om Olof,Strändernas svall och just nu Hans nådes tid.
Det är verkligen roligt att läsa om böcker som jag älskade för 20-30 år sedan, och upptäcka att de "håller" fortfarande.
Rosmarin
Jag har precis läst ut tredje delen av Stieg Larssons Milleniumtriologi och den sträckläste jag! Nu har jag böjat med Peter Mayle "Ett år i Provence" som jag har haft liggande i flera år... och jag skrattar gott åt hur väl hans skildring stämmer med verkligheten!
Rosmarin
CITAT (Aqvakul @ 27-06-2008, 08:11) *
Har just läst Stieg Larssons Millennieserie - väldigt spännande och väcker en del tankar om vårt samhälle

Bokhandeln på den lilla orten Giardino-Naxos på Sicilien uppmärksammade också böckerna.....

[attachment=20315:IMG_0773_1.JPG]

Jamenvisst börjar man fundera på vad som rör sig bakom ridåerna i samhällets maskineri? Lite som när man läser böcker av t.ex Jan Guillou tycker jag. Men Milleniumserien var ju i särklass!!!
Majjijann
Sommarsystrar av Judy Blume.

Har läst den säkert fyra gånger redan men den är söt.
Monaxe
Millenium är verkligen i särklass läsvärd. Har nyligen läst om alla tre.
Ska snart göra min årliga djupdykning i Tolkiens värld, underbar sommarläsning.

Har en Håkan Nesser som ligger och väntar + att jag ska börja med Camilla Läckberg och GW Persson nya...

Wilmer
Jag lyssnar just på min första Camilla Läckberg bok. Predikanten heter den väl? Så långt är den bra, men inget sensationellt jämfört med andra mordböcker.
herkules
jag har läst mankells kinesen och jo nesbös senaste bok snömannen, båda böckerna var bra tycker jag.
just nu läser jag giles blunts bok när du läser detta.
HelenJ
Har precis tagit mig igenom samtliga Lee Childs böcker om Jack Reacher. Gillar den där MacGyver-aktiga typen....
pejori
Har äntligen tuggat mej igenom Elisabeth Georges böcker...
Hade problem tidigare att komma igång med dom, men har sträckläst tretton av dom...helt ok. tummenupp.gif
Klämde emellan ett par andra böcker, (Åsa Nilsonne, Camilla läckberg Marie Jungstedt.)
Sedan fastnade jag i "verkliga böcker" och läser just nu " En förlorad barndom" av Kathleen o´malley.
Jättebra bok, om man vill veta hur barn utan rättsskydd levde på -50-talet tummenupp.gif
pejori
CITAT (Wilmer @ 27-06-2008, 13:58) *
Jag lyssnar just på min första Camilla Läckberg bok. Predikanten heter den väl? Så långt är den bra, men inget sensationellt jämfört med andra mordböcker.

Har precis läst "Sjöjungfrun" och blev lätt förbannad ranting.gif -fear-.gif
Så får inte en bok sluta!!!!! crying.gif fear.gif
Det är inte snällt mot läsarna!!!! rtfm.gif rtfm.gif rtfm.gif
zaaritha
"De överlevande" av Lisa Gardner.
Handlar om 3 kvinnor som överlevt våldtäkter.
Den anklagade mördas före rättegången o de tre kvinnorna, blir polisens
huvudmisstänkta.
Spännande o otäck!
Monaxe
CITAT (pejori @ 27-06-2008, 22:44) *
Har precis läst "Sjöjungfrun" och blev lätt förbannad ranting.gif -fear-.gif
Så får inte en bok sluta!!!!! crying.gif fear.gif
Det är inte snällt mot läsarna!!!! rtfm.gif rtfm.gif rtfm.gif

Oj! just den försöker jag spara till semestern, var den inte bra?
Blackelvira
CITAT (råse-marie @ 12-06-2005, 10:21) *
Torey Hayden skriver MYCKET gripande böcKer .
Den första jag läset av henne var "Rosario är död "
En fruktansvärd bok och jag tänker på den ännu .
En bok man inte vill fortsätta läsa för den är SÅ hemsk sad.gif
( men jag läste den ändå )

Alla hennes böcker är ju läsvärda tycker jag - många gripande
livsöden .

Sen har jag favortier som Jan Fridegård ALLTID bra wub.gif
mycket deckare .....massor med spänning ..... smile.gif biggrin.gif wub.gif

Det är Majgull Axelsson som skrivit Rosario är död.
pejori
CITAT (Monaxe @ 27-06-2008, 22:59) *
Oj! just den försöker jag spara till semestern, var den inte bra?

Jodå, den är jättebra!!! Men slutet!!!! usch vad hon är elak rtfm.gif rtfm.gif
eden
CITAT (aanderss @ 31-03-2008, 20:11) *
bankboken

Den kan vara väldigt spännande.
Mollis
Läser så mycket böcker så jag inte hinner smälta dom innan nästa kommer och jag blandar ofta ihop alla dessa nya kvinnliga deckarförfattare, svenska som norska, men nu ska jag läsa om Truman Capotes " I kallt blod", en bok som jag läste när jag var i 12-årsåldern och den gjorde mig mörkrädd, nåt som jag aldrig var innan. Intressant att se om jag påverkas på nåt sätt idag.
Calypso_bulbosa

Segar mig just nu igenom Anita Shreves bok "Pilotens hustru"...dock inte så bra,som jag hade hoppats på no.gif
HelenN
Jag läser "Jag överlevde" av Mietek Grocher...handlar om Mietek själv som var en judisk 12 åring som överlevde nazisternas helvete! Mietek var i systersonens klass i höstas och föreläste om detta och berättade va om hade hänt.
Gudrun i Göteborg
Just nu: Britta Berggren Ericsson: snälla mamma... sluta dricka

Hon är alkoholist och beskriver hur det är att vara en sådan. Hur man tänker/inte tänker och hur man agerar. Jag har läst halva boken och tycker att det börjar bli omtugg nu. Intressant att läsa, men beskriver hon inte ett skeende inom sig själv i resten av boken så kommer jag att tycka den är dålig. Oavsett vilket så är det inte någon "feel good book" dock.
annkie1
Läser en gammal bok sen början av 80-talet. Paradisets barn av Marianne Fredriksson.
Den är otroligt Bra. Delar ur Bibeln på ett vettigt sätt
Potentilla
CITAT (Blackelvira @ 28-06-2008, 00:25) *
Det är Majgull Axelsson som skrivit Rosario är död.

En fruktansvärd bok med tanke på att hon skildrar verkligheten! Jag läste den för många år sedan men sen dess har jag inte hört eller sett någon nämna den förrän nu. Känslan som infann sig efter att ha läst boken kom tillbaka nu.

Annars har jag läst det mesta av Margareth Atwood och Joyce Carol Oates. Av någon anledning, inte avsiktligt, blir det mest kvinnliga författare. Janet Frame, Nya Zeeland, är också en författare som satt sina spår. Trilogin där "En ängel vid mitt bord" ingår (tror att det är den första boken) lämnar ingen oberörd.

Och så förstås Millenniumtrilogin...
Farbror Blå
Precis läst klart Ian Rankins bok Black and Blue, sent omsider. Köpte genast Exit MUsic av samme författare, OM samme polisdetektiv, John Rebus.
Bra personer, bra handling, ingen action som i slaskiga amerikanska deckare.
Inte läst något av honom än?
gör det =)
Tezzla
CITAT (HögaKusten @ 29-06-2008, 20:22) *
Segar mig just nu igenom Anita Shreves bok "Pilotens hustru"...dock inte så bra,som jag hade hoppats på no.gif

Läste den för ett par år sedan och tyckte den var riktigt usel. Alldeles för tramsig och harleqin-aktig.
ninnisky
Började på Torbjörn Flygts nya bok "Himmel" igår. Ska bli spännande att se om den är lika bra som Underdog!
Sagalinn
Ja jag har en hel hög på gång. Har sjukskriven på heltid så det blir en 4-5 timmar om dagen med en bra bok. Läser gärna ett par olika på en och samma gång. Gärna någon faktabok och så en vanlig bok. Är stamkund på bibblan och är där en gång i veckan och fyller på. Älskar verkligen böcker och att läsa. Läser om det mesta och provar gärna nya författare. Just nu läser jag en favorit nämligen Stephen King: Liseys berättelse, har dock inte kommit igång med den, känns lite svårt att verkligen fastna så har lagt undan den nu. Och har läst Doris Lessing Rufus, en kort bok men så charmig om hemlösa katten Rufus. Sen sist jag var på bibblan hitta jag en faktabok som heter Tecken och symboler i färg. Ska även ge mig i kast med Läckbergs första bok Isprinssesan heter väl den. Har även en hel del olästa, köpta böcker som jag ska ge mig i kast med så småningom.
pimpim
Håller på med att läsa "Löftet" av Diane Chamberlain.
HelenJ
Presidentens val av Anne Holt.
Noak
Elisabeth Georges senaste: Careless in Red, äntligen lite nytt om Lynley och Havers, fast alldeles för lite Havers...
Platinum
Nu är det sommar och mina projekt tar tid så inga romaner sommartid. Senaste roman jag läste var Vindens skugga som jag köpte på årets bokrea.

Men läser alltid sporadiskt i mina böcker om krukväxter å akvarieväxter och så kokböcker ibland vid idétorka, höstetid detsamma vad gäller svampböcker.
sjöbäcken
Värmebölja av Viveka Lärn.

Handlar om Saltön och dess innevånare, som alla verkar sett på TV utom jag....
Det är den första boken jag läser av Viveka Lärn och jag tycker i ärlighetens namn att den inte är så bra....

Det är väldigt många personer som följs i boken och jag tycker det är svårt att komma in i den ordentligt och få den där personliga känslan man får när det är färre huvudrollsinnehavare. Tycker den påminner om noveller i veckotidningar men i längre format. Skiven på väldigt enkel, nästan lite barnslig svenska. Finns inget att fundera över själv, påminner om radions nyheter "Klartext", eller någon som berättar en saga...Ska traggla mig igenom den, kanske har jag bytt åsikt när den är klar... Har hoppet uppe- alla Lärn-fantaster kan ju inte ha fel...
Ingrid Zon3
CITAT (sjöbäcken @ 04-07-2008, 21:57) *
Värmebölja av Viveka Lärn.

Handlar om Saltön och dess innevånare, som alla verkar sett på TV utom jag....
Det är den första boken jag läser av Viveka Lärn och jag tycker i ärlighetens namn att den inte är så bra....

Det är väldigt många personer som följs i boken och jag tycker det är svårt att komma in i den ordentligt och få den där personliga känslan man får när det är färre huvudrollsinnehavare. Tycker den påminner om noveller i veckotidningar men i längre format. Skiven på väldigt enkel, nästan lite barnslig svenska. Finns inget att fundera över själv, påminner om radions nyheter "Klartext", eller någon som berättar en saga...Ska traggla mig igenom den, kanske har jag bytt åsikt när den är klar... Har hoppet uppe- alla Lärn-fantaster kan ju inte ha fel...

Låna de tidigare på bibblan och läs dem i "rätt" ordning. De första fem var bra tyckte jag.

Själv har jag mest läst faktaböcker i vår, men det blir annat nu. Funderar på att dyka ner Liftarens guide till galaxen på semestern, för femte gången biggrin.gif
Farmor
Jag läser en riktigt mysig och rolig bok, Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda.

Och som alltid har jag två böcker igång samtidigt och den andra är en deckare av Åsa Larsson, Svart stig. Den känns lite "deppig" men det kan ju bero på att huvudpersonen har haft en svår depression. Tror nog den är riktigt bra.

Anki V
Tråden är så lång så jag ”orkar” inte gå tillbaka och se om dessa böcker redan är rekommenderade…..men troligen.

Jag har i alla fall i sommar läst Arne Dahls böcker om A-gruppen.

Jag måste säga att det inte alltid är så att alla böcker i en så här pass lång serie håller måttet men enl mitt tycke så blir de bara bättre och bättre.

Jag hade det lite jobbigt med den första boken och trodde väl aldrig att nu när jag håller på med den tionde och sista skulle känna sorg över att det snart är slut.

/Anki
Vippan
Har Ulf Lundells nya bok Vädermannen som jag ska börja läsa nu på min semester, verkar vara en ganska lättläst.
pejori
CITAT (Anki V @ 21-07-2008, 19:14) *
Tråden är så lång så jag "orkar" inte gå tillbaka och se om dessa böcker redan är rekommenderade…..men troligen.

Jag har i alla fall i sommar läst Arne Dahls böcker om A-gruppen.

Jag måste säga att det inte alltid är så att alla böcker i en så här pass lång serie håller måttet men enl mitt tycke så blir de bara bättre och bättre.

Jag hade det lite jobbigt med den första boken och trodde väl aldrig att nu när jag håller på med den tionde och sista skulle känna sorg över att det snart är slut.

/Anki

Här är en till som gillar Arne Dahls böcker. kompiskram.gif
Har läst alla jag med och väntar ständigt på nästa bok. tummenupp.gif
Piccante
Läste nyss ut Peter Robinsons -En bit av mitt hjärta. Hyfsad sommarläsning som var spännande men för en gångs skull kunde jag lista ut mördaren i förväg. Inte hans bästa men jag gillar hans böcker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon