Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
tepa
Just nu läser jag "Fällan" av Peter Moore Smith. Handlar om en ung man som är schinzofenisk, hans mamma har cancer och hans lillsyrra blev kidnappad för tjugo år sen. Vet inte ännu vad som hände systern. Det finns en storebror också med i bilden. Han verkar vara dominerande över familjen, den som finns kvar. Har riktigt inte ännu kommit underfund med vad som komma skall. Har läst 100 sidor av 400,

Hälsn Tepa
Meriona
Jag som sällan läser skönlitteratur håller på med en bok om Trollhättan (från 50-talet) många härliga gamla bilder och mycket av de företag och platser som nämns är borta sedan länge. Jag fick tag på boken på Tradera, en skattletarplats för oss som gillar lite udda böcker. wub.gif
Eva i Höga
Har varit på biblioteket idag och hämtat Philippe Plöninges Den goda jorden. Den ska jag börja läsa nu och ska varva den med Eeva Kilpis Bröllopsdansen. Har aldrig läst något av Eeva Kilpi tidigare men någon sa att hennes böcker var trevliga, lättlästa och egentligen inte handlar om något. Känns som man kan sitta och slöläsa den emellanåt.
Noak
CITAT (Meriona @ 21-02-2009, 11:35) *
Jag som sällan läser skönlitteratur håller på med en bok om Trollhättan (från 50-talet) många härliga gamla bilder och mycket av de företag och platser som nämns är borta sedan länge. Jag fick tag på boken på Tradera, en skattletarplats för oss som gillar lite udda böcker. wub.gif

Aha!
Var det du som fick den!
Jag ville ha den till min man som är uppväxt i Trollhättan på 50-talet...
Men jag missade att bjuda på den sista dagen.
Meriona
CITAT (NIKEN @ 21-02-2009, 16:23) *
Aha!
Var det du som fick den!
Jag ville ha den till min man som är uppväxt i Trollhättan på 50-talet...
Men jag missade att bjuda på den sista dagen.

Hihi....Han får komma och hämta den sen när den är utläst.... smiley_small_hug.gif
Ni får gärna låna den, inga problem, bara PMa!
Noak
Toppen Meriona!

Men det kommer nog att dröja innan vi kan titta förbi, 70 mil är en bit...
Snöflinga

Började läsa "berlinerpopplarna" av Anne B. Ragde ..... fortsatte i rask takt med andra delen " Eremitkräftorna" eftersom det inte går att sluta läsa .... MEN den slutade praktiskt taget mitt i en mening och jag har inte tredje boken ranting.gif Så nu har jag beställt den från Adlibris ... men det tar ju 2-5 dagar innan jag får den -cry-.gif

Har den i huvudet, kan ej sluta tänka på hur det går ....... fler som läst böckerna och vad tyckte ni confused.gif
Chamomille
Solresors katalog, Apollos, Vings,Fritidsresors.... smile.gif
Aqvakul
Har läst två bra böcker sista veckan.

Carsten Jensens, Vi, de drunknande - en 700 sidor lång skröna om livet för människor från från hamnstaden Marstal på Aerö under 100 år.

Åsa Lindeborgs, Mig äger ingen - en helt underbart fängslande berättelse om författarinnans uppväxt med en alkoholiserad far, en ömsint tidsskildring som väcker oerhört mycket känslor och funderingar. Detta är nog den bästa bok jag läst på väldigt många år....
Myosotis
CITAT (Myosotis @ 11-10-2008, 23:08) *
...The Kite Runner ... bästa boken jag läst på länge...

Nu har jag läst Khaled Hosseinis andra bok "A Thousand Splendid Suns", den är precis lika bra!
Aqvakul
Stolar, fåtöljer & taburetter i Sverige 1600 -1800 - ett reainköp - mkt intressant! tummenupp.gif
Chamomille
Läser en tråd.
Alphaville
Jag har just läst "Låt den rätte komma in" av John Ajvide Lindqvist. En aning för blodig för mig. Så jag ska nog inte se filmen giggle.gif
kasam
Läser "Om Jesus" av Jonas Gardell. Är än så länge i början, men han skriver bra och ämnet tycker jag är intressant. Gillar den mycket så här långt. Någon som läser/har läst den?

Ska innan bokklubbsträff den 20 maj ha läst Kirsten Hammann: "Mettes värld" - Någon som har läst den?
Malin_MeL
Jag älskar böcker men är lite för rastlös för att sitta och läsa, MEN förra sommaren fick jag trådlösa hörlurar i födelsedagspresent, och genom bibioteken kan man på sitt lånekort låna ljudböcker på nätet. Jag har nu alltid mina lurar på mig när jag påtar i trädgården, jag plöjer säkert tre-fyra böcker i veckan. UNDERBART!!!! just nu lyssnar jag igenom alla Lisa Marklunds deckare, de är sådär, men ändå fängslande.
Amargana
CITAT (Malin_MeL @ 09-05-2009, 11:18) *
Jag älskar böcker men är lite för rastlös för att sitta och läsa, MEN förra sommaren fick jag trådlösa hörlurar i födelsedagspresent, och genom bibioteken kan man på sitt lånekort låna ljudböcker på nätet. Jag har nu alltid mina lurar på mig när jag påtar i trädgården, jag plöjer säkert tre-fyra böcker i veckan. UNDERBART!!!! just nu lyssnar jag igenom alla Lisa Marklunds deckare, de är sådär, men ändå fängslande.

Har samma problem angående böcker, enda gångerna det är möjligt att läsa är på semestern eller när jag sitter på t-banan smile.gif Där läser jag nu Nostradamus profetior av Åke Ohlmark, måste säga att den är rätt intressant.

Annars är det ljudböcker som gäller, nästan enbart fakta. Historia, psykologi, fysik, filosofi och ibland språk.
Det där med att låna genom biblioteket har jag inte tänkt på, tack för tipset smile.gif
Betty
Just nu läser jag Christel Kvants nya bok Personliga radhusträdgårdar
Inspirerande för alla oss som har små trädgårdar. tummenupp.gif
pianja
Stäckläste Kärleksbarnet av Hillevi Wahl här om dagen. Också en berättelse om en flicka som växer upp med alkoholiserde föräldrar. Stark bok.
Är lite stressad i själen för tillfället så nu blir det mest nätforum och trädgårdstidningar. Håller på och bygger upp en fin liten pockethög vid sängkanten för dagar med mer inre lugn.
Wilmer
CITAT (Snöflinga @ 22-02-2009, 23:09) *
Började läsa "berlinerpopplarna" av Anne B. Ragde ..... fortsatte i rask takt med andra delen " Eremitkräftorna" eftersom det inte går att sluta läsa .... MEN den slutade praktiskt taget mitt i en mening och jag har inte tredje boken ranting.gif Så nu har jag beställt den från Adlibris ... men det tar ju 2-5 dagar innan jag får den -cry-.gif

Har den i huvudet, kan ej sluta tänka på hur det går ....... fler som läst böckerna och vad tyckte ni confused.gif

Jag har lyssnat på Berlinerpopplarna, visste inte att det fanns en fortsättning. Så nu måste jag givetvis leta del två på bibblan!! Tack för varnignen att leta reda på del tre också tummenupp.gif . Jag gillade den första, men minns inte sååå noga längre något speciellt att peka på som var bra.
pejori
Jag återvinner just nu... tummenupp.gif
Jag har börjat läsa om böcker, som det var evigheter sedan jag läste dom.
Älskar deckare i allmänhet, och svenska i synnerhet, så nu är det repriser som gäller här... whistling.gif
Gissa om dom jag läste för fem år sedan, känns som nya???
Läser man så mycket som jag gör, (tre böcker i veckan) så hinner man glömma av dom äldre, som man sparar....(tio år typ) giggle.gif
zissi
Anna Bergenströms bok "Annas örtagård" om glädjen att odla och använda kryddor. Mycket intressant! smile.gif
Myosotis
Bra böcker brukar jag läsa om. Min favorit, "I klockornas tid" av Maria Gripe, vet jag inte hur många gånger jag har läst. Jag hittar något nytt varje gång. Jag tar fram den när jag behöver tröst.

Har just nu läst om "Simon och ekarna" av Marianne Fredriksson. Så sorgligt och så vackert!
Farmor
Jag har hittat en för mig ny författare, Jaqueline Winspear. Hon skriver om en ung kvinnlig detektiv och psykolog som verkar i London under mellankrigstiden. Det är lite småputtrigt, ungefär som Damernas detektivbyrå och jag är mycket förtjust. Jag håller på med tredje boken om Maisie Dobbs och den är precis lika bra som dom första. REKOMMENDERAS!

I min ryggsäck ligger Jens Lapidus bok Snabba cash och om jag säger som så, att om den skulle hamna på mitt nattduksbord så skulle den inte bli läst. Inte för att boken är dålig, utan för att den är lite för rå och brutal för min smak. Och tänk att ändå så får den vara kvar i ryggan så jag så småningom får veta hur det går för stollarna den handlar om. Lite nyfiken är jag ju.
Danne031
De 4 senaste böckerna jag läst har varit Liza Marklund, jag läste en på pocket och fastnade stenhårt.

De överlägset bästa böckerna jag läst under 2000-talet var Dan Browns böcker.
DaVinci koden, Änglar och demoner, I cirkelns mitt och Gåtornas palats är alla fruktansvärt bra.

Ser fram emot den som kommer under 2009 biggrin.gif
Vippan
Läser just nu "Lyckan är en sällsam fågel" av Anna Gavalda, kan jag rekommendera hon har även skrivit en annan bra bok "Tillsammans är man mindre ensam".
Alphaville
Äntligen har jag lyckats läsa mig igenom Shogun av James Clavell. Det var en seg bok. blink.gif Jag köpte den i slutet av februari 2007. Den köptes på bokrean så den var inte dyr. Men de 1014 sidorna räckte länge naughty.gif

Har läst flera böcker som varit längre på kortare tid a0a.gif
Bettis
Någon som har tips på en riktigt bra deckare, en sådan som man inte kan lägga ifrån sig.
zissi
Var på bibban häromdagen och laddade för semestern.

Just nu läser jag Alex Schulmans självbiografi "Skynda att älska". Kärleksfull, ömsint och lättläst bok verkar det som just nu. Har bara läst en tredjedel än.

Jag ska ta mig tid en dag och skriva ner lite boktips från er här. Gråa, regniga dagar som idag är det härligt med en bra bok. Vi skulle åkt på en liten semesterutflykt idag egentligen...men i ösregn kändes det inte lika kul längre thumbdown.gif
Danne031
CITAT (Bettis @ 11-07-2009, 11:08) *
Någon som har tips på en riktigt bra deckare, en sådan som man inte kan lägga ifrån sig.

Liza Marklund eller Camilla Läckberg!

Håller på att plöja mig igenom Läckbergs just nu, farligt bara för det blir så lite snickrat whistling.gif
Bettis
CITAT (Danne031 @ 11-07-2009, 11:14) *
Liza Marklund eller Camilla Läckberg!

Håller på att plöja mig igenom Läckbergs just nu, farligt bara för det blir så lite snickrat whistling.gif

Dom är kanon bra tummenupp.gif jag har läst alla, nu senast Stigh Larssons också jättebra men det måste finnas fler bra deckare confused.gif
Myosotis
Har precis läst "Sköldpaddsdagbok" av Russell Hoban, den var bra.
Gunilla T
CITAT (Bettis @ 11-07-2009, 11:08) *

Jag förbrukar massor av deckare - de flesta faller i glömska ganska snart men inte denhär; Patient 67 av Dennis Lehane.
Noak
Among the mad, av Jaqueline Winspear.
Hennes böcker om Maisie Dobbs är så bra att man är ledsen när boken är slut och man måste vänta minst ett år på nästa...
Wilmer
Men Gunilla, den kommer jag heller inte att glömma i första taget!!! Jag begriper inte boken, det gör mig oerhört irriterad. Tyckte den var toppen sedan slutade den med att jag bara funderar på vad som hände.. Är det det som är meningen? Har du begripit boken kan du väl skicka ett PM -cry-.gif för jag kan inte sluta fundera.

Jag lyssnar till Gregorius av Bengt Ohlsson, har inte hunnit så långt än. Men såhär långt har den förgyllt både saftkok och storstädning.
Gunilla T
CITAT (Wilmer @ 11-07-2009, 13:09) *
Men Gunilla, den kommer jag heller inte att glömma i första taget!!! Jag begriper inte boken, det gör mig oerhört irriterad. Tyckte den var toppen sedan slutade den med att jag bara funderar på vad som hände.. Är det det som är meningen? Har du begripit boken kan du väl skicka ett PM -cry-.gif för jag kan inte sluta fundera.

Är du alldeles säker på att du inte vill läsa den igen?

Den är en toppenbok i motsats till många andra där man snabbt kan lista ut handlingen, här kan man inte det förrän alldeles i slutet. Ja, jag vet vad som hände så om du inte vill läsa en gång till så får du ett PM från mig.
Eva i Höga
Har just börjat läsa Norwegian Wood av Haruki Murakami. Det är en japansk författare och boken fick jag av min dotter som var helt betagen i den och köpte flera böcker av samma författare. Den är skriven på ett stillsamt, lågmält sätt och jag tycker också att den verkar jättebra än så länge.
Meriona
Läste nyss Måsen, berättelsen om Jonathan Livingston Seagull, av Richard Bach. Läser sällan skönlitteratur, men det var min arbetskamrat som rekommenderade den. Och det var en skön historia! Samme man tipsade även om Potensgivarna, av Karin Brunk Holmqvist, och den var ju helt underbar! wub.gif Gillar såna där lite udda berättelser...
Wilmer
CITAT (Gunilla T @ 11-07-2009, 15:03) *
Är du alldeles säker på att du inte vill läsa den igen?

Den är en toppenbok i motsats till många andra där man snabbt kan lista ut handlingen, här kan man inte det förrän alldeles i slutet. Ja, jag vet vad som hände så om du inte vill läsa en gång till så får du ett PM från mig.

Jag lyssnade på den på cd, när jag inget begrep lyssnade jag igen, men fattade ändå inte.. Jo jag förstog väl sådär men ändå inte.. Jag vill gärna ha ett PM från dig med din förklaring.. Så kanske det klarnar för mig! Jag vill inte avskräcka någon från boken, den var mycket finurlig, men jag begrep inte slap.gif
Myosotis
CITAT (Eva i Höga @ 11-07-2009, 18:39) *
Norwegian Wood av Haruki Murakami...

Berätta gärna mer när du har kommit längre! Sputnikälskling gick som radioföljetong för ett tag sedan, och den tyckte jag om. Skulle nog vilja läsa mer av honom.
Piafia
tummenupp.gif
Vad vore livet utan böcker!
Jag läser just nu:I djävulens sällskap" av Peter Robinson.
Han skriver böcker som är kanonbra och som fängslar en från första sidan.
bravo.gif
evvy
Gomorron´!
har just sträckläst Hanne-Vibeke Holsts två senaste: Kungamordet och Drottningoffret - båda mycket bra! Hälsan Evvy bravo.gif
Piccante
Jag parallelläser flera böcker bland annat;
Flyga drake; Khaled Hosseini
Plan B 3,0; Lester Brown och
Tyst hav; Isabella Lövin
Farbror Blå
All the colours of darkness
av Peter Robinson
Gunilla T
CITAT (Markus_H @ 12-07-2009, 14:30) *
Jag parallelläser flera böcker bland annat;
Tyst hav; Isabella Lövin

Tack för påminnelsen Markus - den ska jag läsa...
Noak
CITAT (Farbror Blå @ 12-07-2009, 18:16) *
All the colours of darknessav
Peter Robinson

Jag har precis läst ut den!
Har också köpt alla de tidigaste som inte finns översatta än och sträckläser....
Nästan lika bra som Maisie Dobbs...
ylvahi
Har precis läst Aprilväder av Viveka Lärn
Sista delen om Saltön (såg aldrig serien)
Chamomille
Smaker från hela världen.
Goa recept. Tror jag alltså...
Wilmer
Is och vatten vatten och is, Maj-Gull Axelsson lyssnar jag på i bilen, hade glömt hur jag gillar hennes böcker. Har även lyssnat på Aprilhäxan, Långt borta från Nifelheim och Den jag aldrig var. De byggs upp så man förstår att det kommer en oväntad knorr på slutet men inget som är förutsägbart. De är spännande men ingen blodig deckarhandling direkt utan mer på det psykologiska planet. Is och vatten innehåller lite spänning, lite kärlek, lite ensamhet, lite vardag och ickevardag ombord på en isbrytare där huvudpersonen befinner sig. Men en stor del av handlingen är minnen och tillbakablickar från flera i handlingen inblandade personer. Upplösningen har jag inte kommit till än, men det är i allafall såpass spännande att jag nästan vill sätta mig i bilen och lyssna.. Vem är det som vill henne ont och varför?? Jag gillar Maj-Gulls sätt att låta personerna tala och fundera var och en för sig, en liten stund var här och där i boken.
Gudrun i Göteborg
Jag tycker väldigt mycket om Maj-Gull A också, Wilmer. Is och vatten... har jag inte läst än men det skall jag.

Jägarens hjärta (Deon Meyer) har jag just avslutat och den var mycket bra. Utspelar sig i Sydafrika efter aphartheidsystemets fall och är både spännande och intressant. Man lär känna personerna i den. Det finns en annan bok av Deon Meyer som är översatt till svenska: Död i gryningen, och den står på min inköpslista.
Myosotis
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 15-07-2009, 18:56) *
Jägarens hjärta (Deon Meyer) har jag just avslutat och den var mycket bra. Utspelar sig i Sydafrika efter aphartheidsystemets fall och är både spännande och intressant.

Den lät intressant. Men är det en deckare? Jag är lite för feg för att läsa om mord och sånt nämligen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon