Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
torvan
När jag flyttade fick jag "Stolthet och fördom" av en granne som avskedsgåva.
Trots att jag sett den i flera uppsättningar var det en helt annan sak att läsa den...som vanligt.
Kan verkligen rekommendera den, otroligt att den skrevs redan i slutet av 1700-talet.
skånepåg
Nils yde blir det kanske efter jul, önska mig den i julklapp för ett tag sen http://www.ystadsallehanda.se/ystad/articl...m-Nils-Ude.html
Annars har jag laddat ner Eldvittnet som ska vara jäkligt bra, har så mycket att läsa och lyssna på så får se om man orkar med allt tongue.gif
Oj en till som läser den, ska kanske bli spännande och se hur bra den är ^^
Meriona
Sågarbyn blir Sveriges kraftstad läser jag nu. Handlar om hur Trollhättan växer till stad under åren 1896-1916.
Noak
"Death comes to Pemberly". P.D.James försöker sig på att förlägga en deckare hos Darcy och Elizabeth på Pemberly. Ganska seg faktiskt.
Varför ska det skrivas så många fortsättningar på gamla böcker? (The Wind in the Willows, Nalle Puh, Borta med vinden för att ta några exempel). Om författaren velat ha en fortsättning hade väl han/hon skrivit en själv?
Dessutom är dessa fortsättningar ganska usla som regel...
Myosotis
Säkert bara pengar det handlar om...
omk
Jag håller på med Kerstin Ekmans trilogi Vargskinnet.
Har hunnit till halva bok 3, men jag tycker inte att de är så bra som jag väntat mig. Språket känns inte alls så poetiskt som det brukar vara i de böcker jag tidigare läst av henne.
Visst, storyn är bra, men den berör mig inte ...

Edit; stavfel
Meriona
Jag lade del 6 om Historia och historier om Stranna åt sidan och började läsa Lucy Dillons Ensamma Hjärtan och Hemlösa Hundar. Den gick inte att lägga ifrån sig! Så det blev inte mycket gjort igår inte. biggrin.gif Lite har jag kvar, undrar hur det går......

Anki V
CITAT (Meriona @ 02-01-2012, 12:51) *
Jag lade del 6 om Historia och historier om Stranna åt sidan och började läsa Lucy Dillons Ensamma Hjärtan och Hemlösa Hundar. Den gick inte att lägga ifrån sig! Så det blev inte mycket gjort igår inte. biggrin.gif Lite har jag kvar, undrar hur det går......

Lucy Dillons Ensamma Hjärtan och Hemlösa Hundar lyssnar jag på som ljudbok just nu......ganska gullig och helt klart värd att lyssna på/läsa

/Anki
hattstugan

Hotfullt Paradis av Nora Roberts
merlin68
Kodnamn: Barbarossa av Paul Johnston. Kioskdeckare men oväntad spännande - rekommenderas:)
Meriona
Jag tar en paus i min bok idag. Jag är rädd att jag lockas att läsa ut den annars och då blir det en sen kväll till....
Wilmer
Jag ska snart lyssna mig till sömns till "människa utan hund" av Håkan Hesser. Har kommit en bit och är så nedrans nyfiken var de två som försvunnit tagit vägen så det är ingen bra godnattbok egentligen. Det ska helst inte vara deckare, men allt annat var utlånat sist så det blev bara deckare. Gillar man deckare verkar den bra så här långt!
RB9310
Har missat att redovisa en massa böcker men just nu läser jag iaf Bertil Torekull - Historien om IKEA.
omk
Plast-sonen hämtade hit en hel papperskasse med gamla Fantomen-tidningar (1980-1997 nånting) från sin mamma ! w00t.gif

Herregud ! F är otroligt "politiskt INkorrekt" ! biggrin.gif Men, det är klart, 1980 var världen annorlunda ...
ninnisky
Har lånat Shantaram av Gregory David Roberts av en väninna- en nätt liten bok på 938 sidor... hoppas hon inte vill ha tillbaka den alltför snart??!
Noak
Har segat mig igenom George R R Martins sex böcker, den sista (senaste) kommer jag inte ens ihåg vad den heter, nåt med Dragons. Kan inte rekommenderas om man inte har extremt svårt att somna. Men å andra sidan, böckerna väger säkert ett kilo styck, så det finns inget bra sätt att läsa dem i sängen...
Jag är mest besviken på att ingenting hände i den senaste volymen (som tog sex år att skriva...) och som är på mer än 1000 sidor! Jag kommer att vara pensionär och förmodligen död innan de sista delarna kommer ut!
Man vill vill ju trots allt se hur det går för dessa minutiöst beskrivna personer, som dör och återuppstår som i Dallas.

edit: Stavfel
Wilmer
CITAT (Wilmer @ 02-01-2012, 21:21) *
Jag ska snart lyssna mig till sömns till "människa utan hund" av Håkan Hesser. Har kommit en bit och är så nedrans nyfiken var de två som försvunnit tagit vägen så det är ingen bra godnattbok egentligen. Det ska helst inte vara deckare, men allt annat var utlånat sist så det blev bara deckare. Gillar man deckare verkar den bra så här långt!

Utlyssnad, den var helt OK. Tror visst jag gillar de manliga deckarförfattarna bäst.

Noak, det låter som något att läsa om man blir sängliggandes i en evighet.
merlin68
Jo Nesbö's deckare "Kackerlackorna" som är andra boken med huvudpersonen Harry Hole. Utspelar sig i Thailand. Har bara läst några sidor än så länge men den verkar lovande:) Gillar alla Nesbö's böcker:)
omk
Har fortf inte läst ut K Ekmans trilogi (så otroligt seg ! sad.gif ), men har inflikat 1 bok av Nesser (Från dr Klimkes horisont) samt en jäkla massa Fantomen-tidningar !
Allt är väl här ! smile.gif
Meriona
Stranna 6 utläst. Agatha Christes Ett karribiskt mord Utläst. Nu hennes Samvetskval.

RB9310
Ny bok, Henning Mankell - Den orolige mannen

Min första Wallander. Har tyvärr hållit mig ifrån dom tidigare pga förutfattade meningar, Dom verkar inte sämre än andra lättlästa polisromaner. Dock verkar det som om jag började med en av dom senaste.
Eva i Skåne
CITAT (Eva i Skåne @ 17-12-2011, 18:34) *
Jag har just börjat på Eldvittnet av Lars Kepler.
Spänning från första stund.

och till sista stund, kan jag nu tillägga.

(Det har tagit tid innan jag nått slutet, men det beror på att jag mest lyssnar i bilen och har varit ledig en del under helgerna)
Noak
Läser Elizabeth George: Believing the Lie ( nr 17). En, som vanligt, (alltför) omfångsrik bok, det tog ca 100 sidor innan jag fångades av intrigen.
(Men jag börjar definitivt tröttna på Lynley och hans kärleksaffärer, vill se mer av Barbara Havers, som är en mycket mer intressant karaktär)
Aqvakul
Läser Cajsa Stina Åkerströms gripande berättelse om sin uppväxt med en egensinnig och lynnig far.
Eva i Skåne
Var så tagen av Lars Keplers Eldvittnet så jag kör en till av samma författare. Visserligen i fel ordning, men nu lyssnar jag på Hypnotisören.

Vad heter Cajsa Stinas bok? Tror jag vill läsa den.
Wilmer
Det undrar jag med Aq!

Jag läser Svampkungens son, har inte hunnit så längt men uppväxt i svampskogen som jag är är bara den biten kul att den i allafall än så länge har en liten roll i boken. Svampen alltså. Och svampböckerna som det refereras till.
Aqvakul
CITAT (Eva i Skåne @ 15-01-2012, 13:49) *
Vad heter Cajsa Stinas bok? Tror jag vill läsa den.

"Du och jag, Farsan"
Noak
Parallellt med Believe the lie, läser jag "Vi, de drunknade", men det är så liten text i pocketboken, så jag får nog försöka låna ett inbundet ex på biblioteket. En fascinerande bok, klart läsvärd.
herkules
har precis läst ut leif gw perssons bok - gustavs grabb, den var bra
Monarda
Har nyss börjat med Trädets tid av Christel Kvant
Myosotis
CITAT (Monarda @ 15-01-2012, 18:08) *
Har nyss börjat med Trädets tid av Christel Kvant

Blev nyfiken och googlade, den verkar intressant! Du får berätta mer när du läst den!
Noak
Den är så vacker den boken! Den ligger på sängbordet, ska bli nästa helgläsning.
4:an
Ulla Hasselmarks "Fröboken" mycket aktuell just nu och otroligt bra!
omk
NU är Vargskinnet-trilogin utläst ( sweatingbullets.gif ) Seg, men läser man den nonstop är den säkert bättre, då kommer man kanske in i språkets flyt.

Nu är det Nesser igen ! Barins triangel, tre noveller; Rein, Alois, Marr. Har redan hört (på talbok) Alois och Marr, men det ÄR bättre att läsa själv, iaf Nesser.
Detta är inte Nessers deckare, som jag nog inte gillar egentligen (van Veeteren och Barbarotti) men hans andra böcker är faktiskt RIKTIGT, riktigt bra !!

Edit; ser också fram emot en recension av Trädets tid av Kvant !
Edit 2; glöm Walden, den står på nytt i bokhyllan ... sleep.gif
Meriona
Agatha Christies Prövad Oskuld.
skånepåg
En bok jag bara öppnat och ögnat lite på är Nils-Ude Kossejissenamn, finns inte i många upplagor men skriven i så bred skånska så ni skulle nog inte ens fatta hälften biggrin.gif Verkar rätt kul hittils =)
Tikka
Jag håller på med Brida av Paulo Coelho.
Aqvakul
En bok om Stieg Larssons journalistiska gärning...
mamamaggan
Vikten av gener , hur DNA påverkar din vikt . Av Karin Bojs och Anna Bratt.
mojan
Började igår på Jaques Werups självbiografi "Medan jag levde".
Verkar lovande.
RB9310
Har precis börjat med Lasse Wierup och Erik de la Reguera - Kokain – drogen som fick medelklassen att börja knarka och länder att falla samman

Har bara hunnit med ca 1 timme av ljudboken men den verkar väldigt intressant.
Motti

Ja i dag har jag kollat igenom min nya Kokbok :" Laga vilt från skog och sjö " en kanonkokbok för jaktfruar och deras män smile.gifKöppte den genom Wärldsnaturfonden .
omk
Herreminje, nu är det K Ekman IGEN !! Urminnes tecken.

Men den är bra !!! Man vet inte riktigt vilka varelser man har att göra med, lite som riktigt gammeldags gråtomtar eller Astrids rumpnissar eller nåt sånt, INTE djur. Skogens halvmänskliga varelser, helt enkelt. De som anas när dimman lägger sig eller regnet är lätt, lätt ... När hjortronen blommar eller när myren svämmar över på våren.

Och en av personligheterna undrar: "Sen Urminnes tider ? Vem var Urminne ?"
merlin68
Ska börja läsa Jo Nesbö´s "Huvudjägarna" ikväll smile.gif
skånepåg
Har läst lite i Nils-ude boken och så här står det på en sida: Nu nårr de narmar sig jul ramlar de ing bråschyrer som vill ad man ska köba all måjligt mög men en dau kumm en fin broschyr i rikted fint pappår me många grajjor som e bra å ha, som: Batteridriven batteriladdare, handdriven motorsåg, säkerthetsbälten för motorcyklar och en uppblåsbar darttavla. Ja beställde altihuppa. Haha biggrin.gif
Biggan_
CITAT (skånepåg @ 24-01-2012, 22:33) *
Har läst lite i Nils-ude boken och så här står det på en sida: Nu nårr de narmar sig jul ramlar de ing bråschyrer som vill ad man ska köba all måjligt mög men en dau kumm en fin broschyr i rikted fint pappår me många grajjor som e bra å ha, som: Batteridriven batteriladdare, handdriven motorsåg, säkerthetsbälten för motorcyklar och en uppblåsbar darttavla. Ja beställde altihuppa. Haha biggrin.gif

biggrin.gif
Vippan
Har just läst Felicia försvann det var en riktigt sorglig bok hur ett barn kränks och tas ifrån all ära och heder.

Finns det föräldrar i dag som köper Anna Wahlgrens Barnabok och uppfostrar sina barn efter dom metoderna?
ninnisky
Lonely Planets reseguide om Kuba
herkules
mark billinghams 'så gott som död' engelsk deckare, bra!
Aqvakul
Ännu en bok om Stieg Larsson, denna av Kurdo Baksi....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon