|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
Latmask
13-07-2005, 20:46
CITAT (Björken @ 13-07-2005, 20:39) Hej! Håller på att läsa serien om Isfolket.......har samlat på mig hela serien innan jag ville börja läsa.....en underbar läsupplevelse Ååh... dem älskar verkligen jag. Började läsa dem när jag var nio och har läst hela serien om och om igen. 8 varv. Sist läste jag dem för ca fem år sedan. Har till och med suttit i styrelsen för svenska isfolksföreningen för många år sedan. Njut.
Ophelia
13-07-2005, 20:48
Jag läser "Änglar och demoner" av Dan Brown.
Och nu har jag börjat att läsa Fruktar jag intet ont av Inger Frimansson.
HippieSpellan
15-07-2005, 21:15
O ja, Isfolket är bra, är med i sandemoklubben, så nu är jag inne på De svarta riddarna, vilket självklart inte är lika bra som isfolket, men det kommer tio böcker per år i tolv år...
zaaritha
15-07-2005, 21:34
Läser om "Schamanens cirkel" av Olga Kharitidi! Intressant!!
jag är också Sandemo-fan började på "den svarta riddaren" men gav upp efter några böcker, då jag inte tyckte det hände så mycket. men jag har läst hennes serie "Blåljus" som bara är sex böcker. den var lite annorlunda än hennes vanliga genre. den utspelas på en ambulansstation. spännande.
zaaritha
15-07-2005, 21:43
Jag föredrar hennes böcker om släktled!
Björken
16-07-2005, 07:18
Roligt att höra att så många är älskare av Sandemo, har också läst serien om Blåljus av henne helt annorlunda för att vara henne, men jag föredrar nog i varje fall Berättelserna om Isfolket är inne på 8.:e boken nu. Men jag är läsgalen så jag slukar nästan allt i bokväg. Gillar Björn Hellbergs deckare väldigt skarpt han har ett underbart sätt att använda språket.
HippieSpellan
16-07-2005, 09:10
ja den kommer nog den med, som sagt, hon hinner skriva mer än vad jag får=) och de svarta riddarna är ungefär som häxmästaren fast utan lika mkt magiska grejjer...
och hon är ju helt komplett kokkilur i skallen, men det gör inget, böckerna är underhållande.
håller också med om björn... Läste Koontz- Vakande ögon tidigare i somras, och höll på att gråta ögonen ur mig, den kändes lite annorlunda från vad han brukar skriva.
CITAT (Björken @ 16-07-2005, 08:18) Gillar Björn Hellbergs deckare väldigt skarpt han har ett underbart sätt att använda språket. har börjat med honom nu. skriver riktigt bra sedan blir det "svart fjäril" av Anna Jansson. henne gillar jag också. hellen trusten och hans holmér är jag färdig med läser ca fyra böcker i veckan nu
CITAT (pejori @ 16-07-2005, 11:55) CITAT (Björken @ 16-07-2005, 08:18) Gillar Björn Hellbergs deckare väldigt skarpt han har ett underbart sätt att använda språket. har börjat med honom nu. skriver riktigt bra sedan blir det "svart fjäril" av Anna Jansson. henne gillar jag också. hellen trusten och hans holmér är jag färdig med läser ca fyra böcker i veckan nu  Jag har läst alla Hellbergs böcker i serien om Sten Wall. De är småputtriga, humoristiska och lättlästa. Jag har även läst alla Anna Janssons deckare utom just den senaste Svart fjäril. Du får berätta sen vad du tyckte om den!
Det går inge bra för mej att läsa just nu... de minuter jag är inne tycks jag fastna framför datorn, eller försöka få städat eller diskat. Fast jag har börjat på Det flammande korset av Diana Gabaldon.
Julia03
16-07-2005, 15:55
Hej! Ja, det har ju varit perfekt läge under parasollen nu ett tag! Just nu läser jag en ganska spännande thriller av Jeffery Deaver "The Coffin Dancer". Nästa bok på tur är "The Confessor" av Daniel Silva. Har inte läst något av honom tidigare - är den någon här som gjort det? Jag gillar riktiga nagelbitare! Några tips är Val McDermid "Killing the Shadows" och "Distant Echo". Giles Blunt "Forty Words for Sorrow" var otroligt spännande! Jag brukar köpa på mig ett antal romaner via nätet. Läser recensioner på Amazon - det brukar bli bra. Började på Håkan Nessers "och Piccadilly Circus ligger inte i Kumla" men la' den på hyllan - kände inte alls för den. Är det någon som läst den? Annars blir det mest trädgårdstidningar och trädgårdsböcker! Idag lånade jag flera böcker om rosor på Stadsbiblioteket för att få lite tips om vad jag kan ha i min nya trädgård! Tar också tacksamt emot tips på nya böcker!
Latmask
16-07-2005, 19:02
CITAT (Julia03 @ 16-07-2005, 16:55) Började på Håkan Nessers "och Piccadilly Circus ligger inte i Kumla" men la' den på hyllan - kände inte alls för den. Är det någon som läst den? Jag har läst den. Läste hela mest för att jag har svårt för att lägga ifrån mig en bok. De böcker jag inte avslutat minns jag resten av livet i svårmod och dåligt samvete.  Dessutom brukar jag älska svenska deckare som Nesser, Mankell och Marklund etc. Men i alla fall. PCLIK (lättare med förkortning av titeln) blev lite bättre mot slutet, men det riktiga slutet blev verkligen en besvikelse. Dock ingen bok jag skulle minnas att jag läst nu i efterhand om man inte pratade om den. Ingen större upplevelse.
Nu har jag börjat att läsa Tisdagarna med Morrie av Mitch Albom. En ganska tunn bok som handlar om en student och hans relation till sin professor. När han har tagit sin examen så lovar studenten att hålla kontakten med professorn men gör det inte. 16 år senare får han höra att professorn har fått ALS (neurologisk sjukdom) och att hans dagar är räknade. Han tar då kontakt med professorn och sedan träffas de varje tisdag och filosoferar om livet och döden och allt däremellan.
CITAT (Rossi @ 17-07-2005, 23:14) Nu har jag börjat att läsa Tisdagarna med Morrie av Mitch Albom. En ganska tunn bok som handlar om en student och hans relation till sin professor. När han har tagit sin examen så lovar studenten att hålla kontakten med professorn men gör det inte. 16 år senare får han höra att professorn har fått ALS (neurologisk sjukdom) och att hans dagar är räknade. Han tar då kontakt med professorn och sedan träffas de varje tisdag och filosoferar om livet och döden och allt däremellan. Om du trycker om den kan du läsa "fem personer du möter i himlen" av samma författare, den var också bra tycker jag.
En bok som lämnat bestående intryck hos mig är "Farväl Bafana : Nelson Mandela, min fånge, min vän" av James Gregory, Nelson Mandelas fångvaktare. Det är minst 6 år sedan jag läste boken och forfarande minns jag den som om det vore igår.
CITAT (yenny @ 18-07-2005, 00:13) CITAT (Rossi @ 17-07-2005, 23:14) Nu har jag börjat att läsa Tisdagarna med Morrie av Mitch Albom. En ganska tunn bok som handlar om en student och hans relation till sin professor. När han har tagit sin examen så lovar studenten att hålla kontakten med professorn men gör det inte. 16 år senare får han höra att professorn har fått ALS (neurologisk sjukdom) och att hans dagar är räknade. Han tar då kontakt med professorn och sedan träffas de varje tisdag och filosoferar om livet och döden och allt däremellan. Om du trycker om den kan du läsa "fem personer du möter i himlen" av samma författare, den var också bra tycker jag. Jag blev nog allt lite besviken på Tisdagarna med Morrie. Tyckte att den var dåligt skriven och dessutom så var den så moraliserande och halleluja-lik. "Vänd andra kinden till och älska din nästa". Det blev lite väl sockersött för mig. Visst ska man fånga dagen och dra ner på tempot och uppskatta det man har men man kan inte gå omkring och tänka/agera som om varje dag vore den sista. Boken berörde mig inte alls men jag vet ju många som älskar den så visst är smaken olika!
Nu har jag börjat att läsa Viskningar och lögner av Joy Fielding. Fick den på köpet för några år sedan när jag gick med i en bokklubb och den har stått och dammat i bokhyllan sen dess.
CITAT (ifibi @ 19-07-2005, 09:14) Läser du den nya på engelska? Jag tänkte vänat tills den kommer på svenska...( jag har de andra på svenska)
CITAT (yenny @ 20-07-2005, 13:36) CITAT (ifibi @ 19-07-2005, 09:14) Harry Potter! :wub: :wub: :wub: Läser du den nya på engelska? Jag tänkte vänat tills den kommer på svenska...( jag har de andra på svenska) Har läst ut den... nu är det makens tur, svårt att hålla tyst Har alla på engelska, tycker bäst om att läsa på orginalspråk när det är möjligt...
CITAT (jendah @ 20-07-2005, 13:48) Har läst ut den... nu är det makens tur, svårt att hålla tyst Har alla på engelska, tycker bäst om att läsa på orginalspråk när det är möjligt... En översättning kan ju knappast bli bättre än ett orginal! Biblioteken brukar ha ganska bra utbud av böcker på avdelningarna He (Engelsk skönlitteratur), Hf (Tysk skönlitteratur), Hj (Fransk skönlitteratur), Hdb (Norsk skönlitteratur), Hda (Dansk skönlitteratur), Hu (Finsk skönlitteratur). Speciellt norska och danska är ju tillgängligt för de flesta av oss att läsa, det finns ju många danska och norska författare som inte översätts till svenska. Och även om de översätts så behöver man ju inte vänta på det.
CITAT (KURT @ 20-07-2005, 14:30) CITAT (jendah @ 20-07-2005, 13:48) Har läst ut den... nu är det makens tur, svårt att hålla tyst Har alla på engelska, tycker bäst om att läsa på orginalspråk när det är möjligt... En översättning kan ju knappast bli bättre än ett orginal! Biblioteken brukar ha ganska bra utbud av böcker på avdelningarna He (Engelsk skönlitteratur), Hf (Tysk skönlitteratur), Hj (Fransk skönlitteratur), Hdb (Norsk skönlitteratur), Hda (Dansk skönlitteratur), Hu (Finsk skönlitteratur). Speciellt norska och danska är ju tillgängligt för de flesta av oss att läsa, det finns ju många danska och norska författare som inte översätts till svenska. Och även om de översätts så behöver man ju inte vänta på det. Eh, jag menade i och för sig när jag kan läsa orginalsråket, inte om jag kan få tag på böckerna... för det är inte särskilt svårt att få tag på böcker ens på udda språk numera.
CITAT (yenny @ 20-07-2005, 13:36) CITAT (ifibi @ 19-07-2005, 09:14) Harry Potter! :wub: :wub: :wub: Läser du den nya på engelska? Jag tänkte vänat tills den kommer på svenska...( jag har de andra på svenska) Ja jag upptäckte harry på svenska... och köpte dom första svenska för de fans att få tag på billigt just då. Så då vill jag ju gärna ha alla på svenska. Föredrar att läsa på svenska, har lite svårt att hänga med i text annars.
Bland alla djupa och bra och tjocka och förbättrande böcker så vill jag ta tillfället i akt att berätta om min sommarlektyr. Rotade igenom gamla påsar i en skrubb (regn är bra för städkreativitet) och hittade Åsa-Nisse. Inte i serie- eller filmform alltså, utan i bokform. Lite svårt att läsa på dialekt, och det är väl inte nån litterär Ikarosresa man ger sig ut på när man öppnar pärmarna... Men, ganska underhållande. Den gode Nesse på Åsen är mycket jävligare och elakare än i filmerna  Och än i serierna. Ofta chauvinistiskt lagd (men Eulalia är han en smula rädd för), tämligen mentalt inavlad vad gäller främmande kulturers seder och bruk, och skjuter katter för skojs skull. Ungefär. Bortsett från ovanstående så har jag tagit regnvädret som motivation att gräva fram min för 99kr på bokrean 1994 införskaffade faksimilversion av "The Original Illustrated 'STRAND' Sherlock Holmes". Huu, engelskt 1800-tal, säga vad man vill, men en del ord är knepiga. Tur man har lexikon att härja runt i.
Och nu har jag börjat att läsa o.s.a av Denise Rudberg.
Jag säljer en del böcker för att ge plats åt nya.
Är du intresserad så PM:a mig så sänder jag en lista över böckerna.
Jag är deffinitivt ingen bokmal, men försöker att ta mig igenom Pia Larssons bok "Det blod som spillts". Handlar mest om utseende och smak på det som ska förtäras, inte mycket till handling, men så har jag juh bara avhandlat 2 kapitel, kanske händer mer sen
Jag håller på att läsa Blå gener av Val McDermid. Ovanligt bra för att vara i serien om Kate Brannigan.
Och så pluggar jag förstås Golfregler. Ska skriva upp i teoriprovet om två veckor.
farbror B
29-07-2005, 17:37
Läser just nu tre böcker, men mest i Mr X av Peter Straub
inga maria
29-07-2005, 20:32
Om du har läst grabben i graven brevid så är uppföljaren familjegraven att rekomendera
Jag har just börjat att läsa Flyga drake av Khaled Hosseini. Så här ser baksidestexten ut:
"Amir och Hassan växer upp som bästa vänner under en omvälvande tid i Kabul. Trots att de uppfostras sida vid sida lever de i två helt skilda världar. Amir är son till en framstående välbärgad man, medan Hassan, som är son till Amirs fars tjänare, tillhör det fattiga och lågt stående hazarfolket. Hassan gör allt för Amir, han försvarar honom i alla lägen, men när Amir en dag får chansen att återgälda Hassans totala lojalitet sviker han. Flyga drake är en gripande roman om vänskap, svek och lojalitet. Den handlar om banden mellan fäder och söner och fädernas makt över sina söner – deras kärlek, uppoffringar och lögner. I bakgrunden står historiska händelser som inte tidigare berättats på detta sätt, boken tar oss från ett vackert och välmående Afghanistan rikt på kultur till det ödelagda land som det är idag. "
Jag har hunnit en bit på den och den verkar ganska bra.
Nu läser jag "Magnolia- Välja Köpa och odla i Sverige" av J L Söderberg & A- M Åseheden
*Felix matte*
31-07-2005, 19:08
Har två på gång men jag stampar på stället... Tio tankar om tid och Tankekraft av Bodil Jönsson. Svensk Dikt läser jag i nästan dagligen... det är ju också en bok
Jag läser tre böcker just nu: Ond bråd död i Venedig av Donna Leon... den är bra Snedtändning av Ruth Rendell.... den är lite seg och en till av R. Rendell ....som jag inte får grepp om.
AmaRoth
01-08-2005, 20:50
CITAT (Rossi @ 11-06-2005, 22:33) Själv har jag alltid en bok på gång och ska just börja på Glasbruket av Arnaldur Indridason. Tja, just nu blir det blandat då jag samtidigt läser lite av Michael Moore (Dude, who stole my country?) och Mil Millington (Things my girlfriend and I have argued about). Rekommenderar båda två
N.R... tove klakenberg....självtäckt. spännande.
dammkillen
03-08-2005, 13:10
Bonniers stora film & video guide =) jag kommer nog inte läsa hela men det är den jag köpt sist ialla fall =) Står om en massa filmer
Läser växelvis Moore "Vem har snott mitt land" (till skillnad från AmaRoth som läser den på engelska..) samt "När man skjuter arbetare" av Kerstin Thorvall.
Tycker Moore upprepar sig, liksom ältar i "Vem har snott mitt land". Om man läst "Dumma vita män" samt sett filmerna han gjort, så upplever jag det så.
Hannele
03-08-2005, 18:10
På Skövdebiblioteket kan man ladda ner mp3-böcker.
Lilla Selma
03-08-2005, 18:22
Jag läser "Flodhästen i vardagsrummet" - mycket intressant!
/Selma
Latmask
04-08-2005, 17:53
Jag har precis läst klart Förortens Buddha (tror jag den heter) av Hanif Kureishi. Den var ok, rätt bra faktiskt men inget jag kommer minnas om två år.
började på "odjuret" igår. ruskig bok
stennie
04-08-2005, 18:48
Läser ingen just nu..men en av de bästa jag har läst heter Silverpennan... Vem som har skrivit den kommer jag inte ihåg..
Började igår med "Min barndom" av Maksim Gorkij.
Del av baksidetext: Historien om Gorkijs väg till litterär berömmelse är exempellös. Omkring år 1900 då han hade pulicerat sina största noveller var han faktiskt den mest uppburne ryske författaren, och detta fastän Tolstoy ännu levde och Tjechov stod på höjden av sin skaparkraft.
I "Min barndom" skildrar Gorkij den ryska fattigdomen sedd genom barnets ögon. Livet är både grymt och obarmhärtigt och samtidigt det skönaste man kan tänka sig. Pojken Aleksej är bara tio år då hans mor dör och han får ge sig ut världen.
Yin o Yang
05-08-2005, 08:40
CITAT (inga maria @ 29-07-2005, 21:32) Om du har läst grabben i graven brevid så är uppföljaren familjegraven att rekomendera Håller med till 100% - men det måste väl bli ytterligare en uppföljare  ? Den slutade ju så tvärt Själv har jag just läst Vindens skugga (Carlos Ruiz Zafón), Allt för min syster (Jodi Picoult), Rum nummer 10 (Åke Edwardson) och håller på med Fågelvägen (Ann-Marie MacDonald) . Älskar att läsa  , möjligen en yrkesskada, bibliotekarie som jag är  . Allt för min syster är en riktig snyftare, men tar också upp ett viktigt ämne, nämligen att "skräddarsy" barn för att rädda ett sjukt barn. Fågelvägen är ett riktigt familjedrama som utspelar sig under kalla kriget. den fångar en från första sidan och är väldigt svår att lägga ifrån sig.
CITAT (stennie @ 04-08-2005, 19:48) Läser ingen just nu..men en av de bästa jag har läst heter Silverpennan... Vem som har skrivit den kommer jag inte ihåg.. Var det inte Rickard Fuchs som skrev den?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|