|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
Jag har kommit ett par kapitel in på "Meteorologernas Väderbok" av Claes Bernes och Pär Holmgren (han på SVT:s väder). Den är jättebra. Snyggt upplagd med förklarande bilder, lite "modern uppslagsbok"-stuk med "faktarutor" eller hur man skall säga. Dom förklarar tex lufttryck på ett väldigt pedagogiskt sätt så att till och med jag fattar. Den boken varvar jag med en bok jag köpte på bokrean, Blomberättelser. Minns inte exakt namn just nu men det är små kåserier och fakta om olika blommor upplagt efter växtperioden (vår, försommar etc). Lagom läsning strax innan ögonlocken trillar ner
Ophelia
12-06-2007, 11:14
Jag håller på med P.D James "Fyren". Den verkar riktigt bra. Har snart semester och har fått presentkort på ettusen kronor som jag bestämt mig för att handla riktigt trevliga semesterläseböcker
maja-lisa
12-06-2007, 21:00
Jag har just läst; Människa utan hund- Av Håkan Nesser........den var jättebra!
Och jag läster Grindväktaren av Kristian Lundberg. Har nyss läst den första boken i serien Eldätaren. Lite märkliga, nattsvarta böcker.
krellus
13-06-2007, 07:09
Läser just nu "Lost Victories" av Erich von Manstein. Gillar du militärhistoria så drägglar man...
Björken
08-07-2007, 11:55
Var tvungen att leta upp den här tråden och tipsa om en helt underbar bok. Nu vill jag sjunga dig milda sånger av Linda Olsson. En bok med mycket starka känslor och om hur man hanterar sorg och förluster. Den handlar också om kärlek och vänskap.
CITAT (maja-lisa @ 12-06-2007, 22:00)  Jag har just läst; Människa utan hund- Av Håkan Nesser........den var jättebra!  Den ligger och väntar.. Nesser är perfekt att sträckläsa en dag på stranden! Jag är sjukskriven nu och vill ha en bok som inte tar slut så fort, så, äntligen har jag tagit tag i "Blonde" av Joyce Carol Oates. Hon kan ju skriva mycket om man säger så, men ofta gör hon det bra. En väldigt produktiv författare.
Farbror Blå
08-07-2007, 14:18
flickan med majblommorna av Karin Wahlberg
Ophelia
08-07-2007, 14:29
Har nyss avslutat "Luftslottet som sprängdes" av Stieg Larsson och väljer mellan Anne Holts "Det som tillhör mig" eller Camilla läckbergs "Tyskungen"
Jag har nyligen läst Skam av Karin Alvtegen, en sorglig bok om människor som har det jobbigt med sig själva. Nu läser jag Mörkertal av Arne Dahl, en författare minst lika bra som Håkan Nesser.  Och i handväskan ligger Öster om bergen av David Guterson, handlar om en gammal man som har cancer och inte så långt kvar i livet. Cic: Jag har läst Blonde och tyckte den var jättebra, men lite tung, på så sätt att man inte blir det minsta glad när man läser om "Marilyns" liv. Stackars lilla människa om det nu är någon sanning i det som står i boken.
lottapotta
08-07-2007, 21:29
Jag har precis börjat läsa en psykologibok som heter "Ditt inre centrum - om självkänsla, självbild och konturen av ditt själv" av Marta Cullberg Weston. Den verkar vara mycket bra, fast det är ju inte direkt någon sträckläsningsbok, förstås. Jag läser lite, sedan måste jag lägga den en stund och fundera och reflektera. Jag gillar sådana böcker!
Monarda
08-07-2007, 21:36
Jag har försett mig med 'Fågelskådning från fåtöljen' av Hans-Uno Bengtsson. Författaren skriver själv att enda gången han använt sig av sin Zeiss för fågelskådning var när han ur länstolens djup betraktade ett par av bröderna von Wrights fågelplanscher som hängde i andra änden av rummet.  Ungefär på min nivå, med andra ord!
Och sen sist jag skrev i den här tråden har jag läst detta:
Svinalängorna av Susanna Alakoski - Bra men jag tyckte inte om slutet. Vinterstaden av Arnaldur Indridason - Helt OK. Presidentens val av Anne Holt - Nja, sådär. Hade förväntat mig mer av Anne Holt. Förbjuden mark av Lesley Horton - Sådär. Orkestergraven av Unni Lindell - Helt OK deckare. Otroligt men sant av John Searles - Lite speciell bok. Bra sommarlektyr.
Nu närmast ska jag läsa Rapsbaggarna av Karin Brunk Holmqvist
Farbror Blå
09-07-2007, 08:52
Rapsbaggarna lät som en trädgårdsrysare? =)
Väldigt vad flitig läsare du varit då, Rossi=)
CITAT (Farbror Blå @ 09-07-2007, 09:52)  Rapsbaggarna lät som en trädgårdsrysare? =)
Väldigt vad flitig läsare du varit då, Rossi=) Ja, jag läser väldigt mycket. Det är en skön avkoppling. I gengäld tittar jag inte speciellt mycket på TV. Rapsbaggarna ska bli kul att läsa. Karin Brunk Holmqvist skriver om folket på Österlen (den sydöstra delen av Skåne) och hennes böcker är väldigt humoristiska. Jag kan varmt rekommendera Potensgivarna.
 Har precis läst " En tillräckligt vacker dag för att dö" av Jeanette Lindblad, en ruggig , sann historia. Ska börja med "Gåtornas palats" - Dan Brown
krellus
10-07-2007, 13:41
Snart klar med Lost Victories... efter det blir det "Karolinen Magnus Stenbock", av Ingvar Eriksson.
Få inser nog hur mycket vi är skyldiga den mannen. Utan honom så hade vi nog pratat danska... och det hade ju inte varit någon höjdare direkt.
Jag har börjat att läsa Skumtimmen av Johan Theorin. En deckare i Ölands-miljö! Alltid mysigt med öar och jag ska dessutom snart åka dit på semester så jag insuper miljöbeskrivningarna i boken!
Jag har just läst ut en jättebra bok som jag gärna rekommenderar till er andra, nämligen Edward Finnegans upprättelse av författarparet Anders Roslund & Börge Hellström.
Eva-Helene
03-08-2007, 17:31
Läser just nu J.K. Rowling´s bok Harry Potter and the Deathly Hallows. Lika bra som de andra böckerna (såklart), man får både skratta och gråta!
Marlene
04-08-2007, 11:36
Ja, just nu läser jag Stieg Larssons triologi, är snart klar med den sista boken. Första boken: Män som hatar kvinnor, andra boken: Flickan som lekte med elden och sista boken: Luftslottet som sprängdes. Alla böckerna är jättebra om man som jag gillar kriminalromaner. Innan läste jag Camilla Läckbergs böcker, de var också bra.
Snöflinga
04-08-2007, 14:44
Jag är så nöjd och glad, eftersom min bokbeställning från Adlibris kom i går  Tänkte bara beställa Lars Lerins senaste "solsken och regn" men som vanligt halkade det med några extra böcker Linda Olsson "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" Handlar om vänskap..... Emma Hamberg "Mossvikenfruar -Chansen" En hemsk charmsaga ... Karin Brunk Holmqvist "Potensgivarna" En fantastisk historia ... Bodil Malmsten "Mitt första liv" och till sist en bok av Annika Lantz " 9 1/2 månad"som jag börjat läsa och har lite svårt för att sluta med .... Där hon med galghumor berättar om sin föräldraledighet i dagboksform ...  Kan rekommenderas ...
Jag läser Frälsaren av Jo Nesbø. En jättespännande bok.
CITAT (Magdis @ 04-08-2007, 15:46)  Jag läser Frälsaren av Jo Nesbø. En jättespännande bok. Ja, han skriver verkligen bra böcker. Om du inte har läst hans andra böcker, t.ex. Rödhake, Smärtans hus, Djävulsstjärnan, så gör det!
aanderss
04-08-2007, 19:16
nä bara morgontidningar
titti49zon6
04-08-2007, 19:30
Nu läser jag den fjärde boken i serien om Courtneys i Afrika - Tid att dö - Jag gillar Wilbur Smiths böcker och hoppas att jag får tag på den femte boken i serien som heter Gyllene Räven. Skulle även vilja ha tag på böcker grän dom andra serierna och dom fristående
CITAT (Rossi @ 04-08-2007, 19:28)  Ja, han skriver verkligen bra böcker. Om du inte har läst hans andra böcker, t.ex. Rödhake, Smärtans hus, Djävulsstjärnan, så gör det! Tack för tipsen!  Jag läser mer än gärna fler böcker av honom.
Nu läser jag Susanna Alakoskis "Svinalängorna". Sen ska jag läsa Linda Olssons "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" och sen "Tillsammans är man mindre ensam" av Anna Gavalda.
anna_rispan
05-08-2007, 15:47
Jag har äntligen tagit mig tid att läsa något för egen del. Det blev Det är ugglor i mossen av Maria Lang. Klart läsvärd deckare av klassiskt snitt. Inga blodiga detaljer eller överdrivet våld hit och dit. Bra språk också.
Har nu börjat läsa Damernas detektivbyrå av Alexander McCall Smith. Var för övrigt på bibblan idag för att byta ut lasset med barnböcker som vi läser till godnattsagor o då snubblade jag över en fyndlåda med böcker till utförsäljning - fyll en kasse med böcker, betala 25:-. Mååånga härliga barnböcker gick det ner i kassen för det pyttelilla priset...fantastiskt va?
Som tunnelbanelektyr har jag Små citroner gula av Kajsa Ingemarsson och hemma läser jag Rövarbruden av Margret Atwood. Den damen skriver så in i baljan bra. Om ni inte läst något av henne tidigare är det dags att göra det nu.
Läser Finns det liv på Mars? av Inger Edelfeldt. Alldeles underbart humoristisk! Edelfeldt har förmågan att skriva om personer som man i början kan uppfatta som väldigt udda, men efterhand ofta känna igen sig själv i.
Jan Gulliou - En medborgare höjd över varje misstanke.
Fast den läser jag inte egentligen utan jag lyssnar på den som CD-bok
Ciczi
anna_rispan
15-08-2007, 17:17
"Mord är lätt" av Agatha Christie. En riktigt bra deckare tycker jag.
Farbror Blå
15-08-2007, 19:22
en helt ospännande deckare av Willy Johansson De obarmhärtiga Om du gillar bra deckare å spännande böcker, välj en annan!
Och jag läser Gobelängen av Kylie Fitzpatrick. Zzzzz.... Den är tråkig!
Ska börja på Tyskungen av Camilla Läckberg sen.
Nu har jag börjat läsa "Tillsammans är man mindre ensam" av Anna Gavalda. Alltså, detta är en helt underbar bok!! Så fantastiskt skriven - pendlar mellan igenkännande stick i hjärtat, fniss och gapskratt. Kommer tydligen på bio i höst också, med Audrey Tautou i huvudrollen.
CITAT (Rossi @ 04-08-2007, 18:28)  Ja, han skriver verkligen bra böcker. Om du inte har läst hans andra böcker, t.ex. Rödhake, Smärtans hus, Djävulsstjärnan, så gör det! Men man bör nog läsa dem i rätt ordning: * Fladdermusmannen * Kackerlackorna * Rödhake * Smärtans hus * Djävulsstjärnan * Frälsaren * Snømannen Jo Nesbø är ju också aktiv musiker: http://no.wikipedia.org/wiki/Jo_Nesb%C3%B8
CITAT (KURT @ 17-08-2007, 07:16)  Men man bör nog läsa dem i rätt ordning: * Fladdermusmannen * Kackerlackorna * Rödhake * Smärtans hus * Djävulsstjärnan * Frälsaren * Snømannen Jo Nesbø är ju också aktiv musiker: http://no.wikipedia.org/wiki/Jo_Nesb%C3%B8Håller med! Jag har läst alla utom den sista i din uppräkning (den har inte kommit ut på svenska än). Min favorit än så länge är Djävulsstjärnan.
Har precis läst ut Kina Alsterdals "FALLET -utbränd men inte för livet"
Känner du att du har lite mycket om kring dig och gör 100 saker samtidigt och nyttjar tiden till max och sover alldeles för lite, men ska ta igen det SEDAN... för SEDAN, när du har tid ska du tänka på dig själv och sova ut och njuta av livet. Inte nu, för just nu har du inte tid. Om några månader kanske, eller något år ska du ta det lugnare... SEDAN...
LÄS DENNA BOK! Mycket tänkvärd och förhoppningsvis förebygger den att andra faller...
Chamomille
17-08-2007, 07:31
Den Noriska Floran läser jag just nu. Mycket spännande.
CITAT (Chamomille @ 17-08-2007, 08:31)  Den Noriska Floran läser jag just nu. Mycket spännande.  Den är säkert full av mördarsniglar som lurar i vassen!
Läser just nu 'Den vita massajen'. Känner på mig att jag kommer att bli förbannad minst en gång till av den där boken.
anna_rispan
17-08-2007, 12:15
CITAT (LadyG @ 17-08-2007, 13:13)  Läser just nu 'Den vita massajen'. Känner på mig att jag kommer att bli förbannad minst en gång till av den där boken. oj oj oj. den är upprörande på många olika sätt. berätta gärna mer om vad du tyckte sen när du läst klart den.
Ja, jag har börjat att läsa Tyskungen av Camilla Läckberg. Hoppas att den är lika bra som hennes andra böcker.
caprifol
17-08-2007, 16:03
CITAT (LadyG @ 17-08-2007, 13:13)  Läser just nu 'Den vita massajen'. Känner på mig att jag kommer att bli förbannad minst en gång till av den där boken. ... och efter den ska du läsa "Den vita massajens dotter". Också bra! En tredje bok har kommit ut, men den har jag inte läst. Har precis avslutat "Efter attentatet" av Yasmina Khadra. Känns - ruskigt - aktuell.
CITAT (Rossi @ 17-08-2007, 16:40)  Ja, jag har börjat att läsa Tyskungen av Camilla Läckberg. Hoppas att den är lika bra som hennes andra böcker. Den e' bra !
CITAT (aldo @ 17-08-2007, 17:08)  Den e' bra ! Låter hoppingivande! Nä, nu ska jag laga middag! Kanske hinner jag läsa lite senare ikväll.
Hannele
17-08-2007, 16:33
CITAT (LadyG @ 17-08-2007, 13:13)  Läser just nu 'Den vita massajen'. Känner på mig att jag kommer att bli förbannad minst en gång till av den där boken. Du ska nog läsa alla tre böckerna, förståelsen ökar och ilskan minskar i den tredje. [attachment=6423:5084Hofmann.JPG]
anna_rispan
17-08-2007, 16:38
CITAT (Hannele @ 17-08-2007, 17:33)  Du ska nog läsa alla tre böckerna, förståelsen ökar och ilskan minskar i den tredje.
[attachment=6423:5084Hofmann.JPG] Är det så...hmm, då kanske jag skulle spana på bibblan efter fortsättningarna då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|