Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
stennie
CITAT (Rossi @ 05-08-2005, 09:40)
CITAT (stennie @ 04-08-2005, 19:48)
Läser ingen just nu..men en av de bästa jag har läst heter Silverpennan...
Vem som har skrivit den kommer jag inte ihåg..

Var det inte Rickard Fuchs som skrev den?

Jo men visst var det!!! TACK !
silos
Bibeln är min kvälls litteratur och även på morgonen.
Berit
"Jakt utan nåd" av Ingvar Persson uppläsare Ulf Palme.

Text: En historisk jaktroman som innehåller ett stort mått av kulturhistoria och personskildringar av bästa slag.

Boken bygger på en autentisk händelse i Moratrakten år 1856.

3000 personer jagade björn och varg i 3 dagar och 2 nätter.

Detta blev den största masslakten någonsin i Sveriges jakthistoria.

Läsaren ställs inför fortfarande aktuella frågor.
Eva i Skåne
Jag har inte följt denna tråden till fullo så jag hoppas jag inte kommer med en repris, men jag tipsar gärna om boken jag avslutade härom kvällen:

"Att inte höra till" av Ann-Maj Danielsen

Det är en självupplevd berättelse av ett finskt krigsbarn som efter fem år i Sverige skickas tillbaka till ren misär i Finland. Hon har då både glömt sin finska familj och språket.

Mycket fängslande och tänkvärd.
Rossi
Jag har börjat att läsa Regnbågens tid av Unni Drougge. Vilken svada den kvinnan har! Puh! Har inte hunnit så långt än men inledningen var fängslande.
birgitek
Läser just nu en underbar bok som heter "Strändernas musik", har tyvärr glömt författarens namn ( möjligen Patrick Conroy?).Han har också skrivit "Tidvattnets furste" som filmatiserats med Barbara Streisand och Nick Nolte i huvudrollerna. Både boken och filmen rekommenderas!
Birgit Ek
Alli
Har precis avslutat "Änglar och demoner" av Dan Brown. Den var faktiskt bättre än "Da Vinci-koden", som jag inte blev så jätteimponerad av.

Nästa bok blir "Kejsarinnan Orkidé" av Anchee Min, någon som läst den?
ninnisky
CITAT (Alli @ 11-08-2005, 16:23)
Har precis avslutat "Änglar och demoner" av Dan Brown. Den var faktiskt bättre än "Da Vinci-koden", som jag inte blev så jätteimponerad av.

Nästa bok blir "Kejsarinnan Orkidé" av Anchee Min, någon som läst den?

Den läste jag förra sommaren. Eftersom jag strax innan varit i Peking hade jag stor behållning av boken wub.gif wub.gif

Änglar och demoner tyckte jag var väldigt lik da Vinci-koden, så jag la av mitt i någonstans..... kanske var dumt sleep.gif wink.gif
pejori
nu har jag börjat läsa "vattenmelonen" av mariann keys. smile.gif smile.gif
kan behöva lite humor efter "odjuret" som var vidrig att läsa, men tänkvärd smile.gif
mayababy
Har precis läst ut "Knäppgökar" av Will Self. Det är en av dom äckligaste böcker jag läst, jag blev extremt illa berörd men ändå fascinerad så jag var lixom tvungen att läsa vidare. Trots allt väcker den ju oerhört viktiga (och sanna??) tankar om vad som är manligt/kvinnligt....
Reserv
Inge ont som inte har nåt gott med sig rolleyes.gif Om man inte kan va´här inne och trampa ömtåade damer på fossingarna, så fick man väl läsa i den fördömda boken Jag är klar nu!!!!! På slutat så vart den lite sorglig, det var så man nästan kunde klämma fram en liten tår, fast ni som lärt känna mitt sinne för våra kära fyrbenta vänner, ni kan juh få veta att det var så man fick torka en och annan tår på riktigt. Men det kan man juh inte erkänna, det är juh inte så macho sleep.gif rolleyes.gif Skönt att den är avklarad och nästa blir nog en blädderbok tongue.gif Boken om nån va´intresserad är : Det blod som spillts av Åsa Larsson
zaaritha
Läser om "Alla livets små djävligheter" av Eva Halldinger.
Är man lite deppig, så får man --i alla fall--småle!
Monarda
Har precis börjat med 'Katarina av Medici' av Leonie Frieda. Verkar vara en fascinerande berättelse om en stark, av många ansedd grym, kvinna som blev Frankrikes drottning på 1500-talet.
zaaritha
Monarda: den är bra!!
Hoffsan
Pojken som kallades Det, Pojken som inte fanns och Pojken som överlevde läser jag. Är på andra boken nu.

Pojken som kallades Det är den sanna historien om författarens uppväxt. Den börjar normalt men urartar snart då mamman i familjen förvandlas från en öm vårdnadshavare till ett komplett monster. Davids vardag består till slut av ständiga bestraffningar och systematisk misshandel, som beskrivs med sådan detaljrikedom att jag flera gånger känner mig kräkfärdig.
Han tvingas äta ur sin brors blöja, han bräns över gasspisen, han tvingas ligga i badkaret en hel dag i iskallt vatten....ja den är grym den här boken.
sad.gif
Salvia
Jag har just läst Solstorm och Det blod som spillts av Åsa Larsson ,jag gillar deckare ,och polisromaner helst svenska , det är kul när man känner igen miljöerna.
Men om man vill ha nåt verkligt lättläst och underhållande kan jag rekommendera Håkan Nessers bok med den kryptiska titeln : Kim Noak badade aldrig i Genesarets sjö- helt underbar absolut läsvärd.för övrigt den enda av hans böcker som verkligen är BRA.
AnnammA
Jag håller på och läser "Vi ses på Quentins" av Maeve Binchy. Lättsmält om vanliga människor. Andra böcker av henne som jag läst är "Huset vid Tara Road" och "Nora Donoghues dröm". Bägge två underhållande och läsvärda.

Hälsn

AnnA
Rossi
CITAT (Salvia @ 15-08-2005, 22:05)
Men om man vill ha nåt verkligt lättläst och underhållande kan jag rekommendera Håkan Nessers bok med den kryptiska titeln : Kim Noak badade aldrig i Genesarets sjö- helt underbar absolut läsvärd.för övrigt den enda av hans böcker som verkligen är BRA.

Har läst de flesta av Nessers böcker men inte just Kim Novak badade aldrig ..... Måste bara säga emot dig när det gäller hans övriga böcker.... smile.gif Jag älskar hans deckare om van Veeteren och hans kolleger.
carol
Jag började på "Orakelnatten" av Paul Auster igår - och är redan helt tagen. Vissa av hans böcker får mig helt pirrig i magen, jag vet inte varför. wacko.gif
gammelnalle
oj... tänk så många bra böcker det verkar finnas...

själv läser jag sällan skönlitteratur, men det förekommer..

nu håller jag på med ett loppisfynd , och då snackar vi inte om MUSIK...... (jag samlar på "Notböcker" "Vishäften" osv)

utan om

Påskön, en gåta som fått svar

av Thor Heyerdahl

inte hunnit så långt, så jag kan inte avslöja nå't ännu.. men intressant är den..

skall även titta på boktipset (kommer just nu inte ihåg VEM som gav det eller vad boken HETTÈ) om pojken med AS som löste nån deckarhistoria..

(Har en dotter med AS så det är alltid intressant..)

b
Reserv
Ursäkta gammelnallen, jag vill inte verka ofin på nåt sätt.......men vad är AS? unsure.gif Du behöver inte svara om du inte vill.
gammelnalle
f'låt.....

inte meningen....

AS= Asperger(s) Syndrome , ett funktionshinder inom Autismspektrat. Personer med AS har )OFTA) svårt med "den sociala interaktionen" dvs att TA KONTAKT och behålla NORMALA relationer med personer i samma ålder.

(sen finns det ANDRA kriterier också som skall vara uppfyllda för att "uppfylla" kriterierna--- kallas DSM lV (4) )

skillnaden mellan "vanlig Autism och AS" är att personer med AS är NORMALBEGÅVADE.

en ganska vanlig diagnos i dagens svårbegripliga värld....

man brukar säga att Albert Einstein och Wolfang Amadeus Mozart troligen hade AS .. (WA Mozart gissar jag själv hade Touretts Syndrom- som också sorterar under Autism..)

FRÅGOR??

b
LadyG
Just nu har jag avslutat böckerna om Klanen Otori. Det är tre böcker, pocket för min del, som handlar om en ung kvinna och en ung man och deras plats och deras roller i det feodala japan. Det är mycket spännande och underbart att läsa, första boken heter "Över näktergalens golv", den andra "På kudde av gräs" och den sista "Under lysande måne".

Jag rekommenderar dem varmt.
mrsgreen
Tillbaka till livet, Alisons historia av Marianne Thamm, en berättelse om en våldtagen och torterad kvinna.
Hon kämpar med sina yttre och inre skador. En skrämmande bra bok utifrån hennes syn och även andras.
Ruggigt bra!
Pirum
Läste The Labours of Hercules (Agatha Christie) i helgen, trevligt med Hercule Poirot i novell-form. Vet inte vad den heter på svenska, men Hercules 12 stordåd eller nåt kanske. Har läst den förr, men det var ett tag sen sist. Rekommenderas, den är dessutom ganska kul till och från. Agatha Christies gravsten må det växa mossa på, men hennes språk känns för en stofil som mig rätt modernt. Helt annat än AC Doyles språk i Sherlock Holmes smile.gif Christie driver även fint med mänsklig fåfänga, dumhet, och det ena med det andra.
Alli
Har precis läst ut Kejsarinnan Orkidé, den var bra.

Nu läser jag Den andra systerna Boleyn an phillipa Gregory, den verkar lovande. Är lite insnöad på historiska romaner för tillfället, såg att någon rekommenderade Livläkarens besök, den står på tur sedan (om jag hinner innan terminen börjar...)
lavendel2
CITAT (gammelnalle @ 17-08-2005, 20:50)
AS= Asperger(s) Syndrome , ett funktionshinder inom Autismspektrat. Personer med AS har )OFTA) svårt med "den sociala interaktionen" dvs att TA KONTAKT och behålla NORMALA relationer med personer i samma ålder.

(sen finns det ANDRA kriterier också som skall vara uppfyllda för att "uppfylla" kriterierna--- kallas DSM lV (4) )

skillnaden mellan "vanlig Autism och AS" är att personer med AS är NORMALBEGÅVADE.

b

Och en modediagnos!!
Hur många kurser och föreläsningar om Aspergers erbjuds man inte !!
Man måste ju sätta sej in i det.. så det gör jag!
Men...kan det inte bli lite inne med psykoser igen...det är min grej...det är där jag känner att jag har ett gediget kunnande och erfarenhet...men tiden har väl gått mej förbi...ingen är intresserad! unsure.gif
Asperger hit och Asperger dit...det blir lite mycket ibland!
Gnällig Lavendel!
rolleyes.gif
Bettson
CITAT (lavendel2 @ 18-08-2005, 14:52)
CITAT (gammelnalle @ 17-08-2005, 20:50)

AS= Asperger(s) Syndrome , ett funktionshinder inom Autismspektrat. Personer med AS har )OFTA)  svårt med "den sociala interaktionen" dvs att TA KONTAKT och behålla NORMALA relationer med personer i samma ålder.

(sen finns det ANDRA kriterier också som skall vara uppfyllda för att "uppfylla" kriterierna---  kallas DSM lV (4) )

b

Och en modediagnos!!
Hur många kurser och föreläsningar om Aspergers erbjuds man inte !!
Man måste ju sätta sej in i det.. så det gör jag!
Men...kan det inte bli lite inne med psykoser igen...det är min grej...det är där jag känner att jag har ett gediget kunnande och erfarenhet...men tiden har väl gått mej förbi...ingen är intresserad! unsure.gif
Asperger hit och Asperger dit...det blir lite mycket ibland!
Gnällig Lavendel!
rolleyes.gif

Men Lavendel då.

En av vetenskapen fastställd diagnos är en diagnos. Sen må det vara aspergers eller brutet ben, dete är väl ingen skillnad
lavendel2
Hej Bettson! rolleyes.gif
Tycker nog att det finns en viss skillnad mellan ett brutet ben...som är enkelt att konstatera med en röntgenbild...och en psykiatrisk diagnos som ändå är mer subjektiv!
Jag säger inte att det inte är viktigt att fånga upp den här typen av störningar... det är det...det var nåt man hade dålig koll på förut!
Men det går mode i diagnoser...allt intresse fokuseras på en viss sak...och mina kära schizofrena som jag ömmar för är nu totalt ointressanta!
Lavendel rolleyes.gif
Bettson
CITAT (lavendel2 @ 18-08-2005, 15:27)
Hej Bettson! rolleyes.gif
Tycker nog att det finns en viss skillnad mellan ett brutet ben...som är enkelt att konstatera med en röntgenbild...och en psykiatrisk diagnos som ändå är mer subjektiv!
Jag säger inte att det inte är viktigt att fånga upp den här typen av störningar... det är det...det var nåt man hade dålig koll på förut!
Men det går mode i diagnoser...allt intresse fokuseras på en viss sak...och mina kära schizofrena som jag ömmar för är nu totalt ointressanta!
Lavendel rolleyes.gif

Men alla är väl av intresse. Sedan så är ju nya rön lite intressantare läsning för en tid.

De med arpergers har ofta en dubbel börda att bära. De är inte så avvikande som andra typer av diagnoser så de bemöts varken med den respekt eller om tanke som deras tillstånd egentligen kräver.

Någon man uppfattar som "mera sjuk" får omgivningen hänsyn på ett annant sätt.

Så lite lättvindigt är det väl att kalla dom modediagnoser. Jag tror nog inte att någon av oss skulle vilja ha aspergers syndrom hur modernt det än är.
lavendel2
CITAT (Bettson @ 18-08-2005, 15:32)
[Men alla är väl av intresse. Sedan så är ju nya rön lite intressantare läsning för en tid.

De med arpergers har ofta en dubbel börda att bära. De är inte så avvikande som andra typer av diagnoser så de bemöts varken med den respekt eller om tanke som deras tillstånd egentligen kräver.

Någon man uppfattar som "mera sjuk" får omgivningen hänsyn på ett annant sätt.

Så lite lättvindigt är det väl att kalla dom modediagnoser. Jag tror nog inte att någon av oss skulle vilja ha aspergers syndrom hur modernt det än är.

Visst Bettson! rolleyes.gif
Du har fullkomligt rätt i allt du säger...visst är den här kunskapen och förståelsen viktig...och det har varit dåligt med det tidigare!!

Men jag vidhåller ändå min åsikt att man ska vara uppmärksam på faran med såna här diagnoser....har det gått trend i nåt så finns risken att man överdiagnosticerar !
Jag vet att jag gör ett bra jobb vilken person eller diagnos det än gäller...men jag tycker det är intressantare med psykoser...och det måste jag väl ändå få känna...eller? unsure.gif
Lavendel
Bettson
CITAT (lavendel2 @ 18-08-2005, 16:19)
[Jag vet att jag gör ett bra jobb vilken person eller diagnos det än gäller...men jag tycker det är intressantare med psykoser...och det måste jag väl ändå få känna...eller? unsure.gif
Lavendel

Självklart får du väl känna så. Vi har ju alla olika intresseområden.

Och vad jag menade men brutet ben är att det ska betraktas lika hänsynsfullt och omsorgsfullt vad det än är. Antingen det är ett psykiskt handikapp, en psykiskt sjukdom eller ett brutet ben.

Sjuk eller handikappad är alltid en person att värna om oavsett diagnos. wub.gif
Fille
Läser Ehtic of our fathers.
lavendel2
CITAT (Bettson @ 18-08-2005, 18:44)
[
Och vad jag menade men brutet ben är att det ska betraktas lika hänsynsfullt och omsorgsfullt vad det än är. Antingen det är ett psykiskt handikapp, en psykiskt sjukdom eller ett brutet ben.

Sjuk eller handikappad är alltid en person att värna om oavsett diagnos. wub.gif

Där är vi helt överens.Bettson wub.gif
Reserv
Hallå!! Lavendel och Bettson, jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag över huvud taget var så dum att jag frågade. Det hade vart bättre om jag sökt på google, tanken slog mig för sent, inte ska ni hålla på och träta och dividera om detta. sad.gif huh.gif
lavendel2
Hej Reserv!
Visste inte ens att du var inblandad...och vi hade en bra och fruktbar diskussion...med nån sorts koncensus på slutet..ett helt okey meningsutbyte!
rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
lavendel
Rossi
Jag har börjat att läsa Camilla Läckbergs debutkriminalroman Isprinsessan.
dammkillen
Japanska trädgårdar.
carol
CITAT (Rossi @ 22-08-2005, 07:57)

Jag läste Predikanten av Läckberg i somras och tyckte att slutet var ganska finurligt, men för övrigt blev jag inte särskilt imponerad. Men isprinsessan kanske är bättre. smile.gif
pejori
CITAT (carol @ 22-08-2005, 12:52)

Jag läste Predikanten av Läckberg i somras och tyckte att slutet var ganska finurligt, men för övrigt blev jag inte särskilt imponerad. Men isprinsessan kanske är bättre. smile.gif

ja....predikanten är en fristående fortsättning på isprinsessan smile.gif smile.gif
dom är bra tycker jag wub.gif
Rossi
CITAT (pejori @ 22-08-2005, 13:02)
CITAT (carol @ 22-08-2005, 12:52)

ja....predikanten är en fristående fortsättning på isprinsessan smile.gif smile.gif
dom är bra tycker jag wub.gif

Och Stenhuggaren är den tredje boken i serien. (Nyss utkommen.)

Jag har alla tre hemma och tänkte läsa dem på rad nu. smile.gif
Ewa L
Jag tillhör också storkonsumenterna av skönlitteratur, även om jag definitivt är periodare.
Igår läste jag dock en rejält bra bok:

"den sommaren" av Liz Rigbey. Ibland kan jag bli frustrerad och stressad när jag får historien bit för bit som ett jättepussel, men detta kändes helt naturligt och fascinerande. Dessutom var den spännande. Det blev en sträckläsarbok.

- - -

Det lustiga är att en av de få böcker jag jag inte klarat av att läsa ut öht hette "den hösten" (minns ej författaren). Läste styvt halva och det hände bokstavligen talat inte ett dugg!
silos
Hi hi;jag "läser" idag tapetprovkataloger och det är härligt "läsning" biggrin.gif
annama
Har just börjat på en deckare av Eliot Pattison, Dödsmantrat. Handlingen tilldrar sig i ett arbetsläger där en kinesisk f.d. ämbetsman sitter inspärrad tillsammans med tibetanska munkar. En mordgåta där man också får en inblick i den tragedi som drabbat det tibetanska folket efter Kinas belägring. Verkar spännande och intressant.
Berit
De knutna händerna, Vilhelm Moberg
labarradepan
Jag läser danielle steel böcker.. wub.gif De är lätt lästa och charmiga.. hehe
Rossi
Jag har börjat läsa Predikanten av Camilla Läckberg. Igår avslutade jag hennes debutroman Isprinsessan och den var bra så det ska bli spännande att se om jag tycker att uppföljaren är lika underhållande.
silos
Nu läser jag sagoböcker med underbara illustrationer:brevid min säng har jag en STOOOOR hög av sagoböcker och oj oj oj vad roligt det är att läsa dessa böcker och titta på bilderna smile.gif wub.gif smile.gif
horthensia
Nancy av Elsie Johansson. Den är del 2 av hennes självbiografi . Den första heter Glasfåglarna. Helt underbara böcker.Jag vill bara LÄSA...
Rossi
Jag har just avslutat Predikanten av Camilla Läckberg. Det var en mycket välskriven och bra deckare med tät intrig och rikt persongalleri. Nu har jag precis börjat på uppföljaren Stenhuggaren (den tredje delen i serien.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon