Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
Noak
Håller på att avsluta John Irving -Ciderhusreglerna. Gillade filmen och boken är ännu bättre, men den tar tid att läsa...
Anki V
CITAT (NIKEN @ 21-07-2008, 21:57) *
Håller på att avsluta John Irving -Ciderhusreglerna. Gillade filmen och boken är ännu bättre, men den tar tid att läsa...

Ciderhusreglerna var en fantastisk bok…som vanligt blev jag besviken på filmen. De som ännu inte läst boken har en högtidsstund att se fram emot.

/Anki

pejori
Läser just nu: Bodil Mårtensson- Brottskod 9.
Trevlig deckare utspelas i Lund
Hennes böcker är alltid bra. tummenupp.gif
ninnisky
Har just börjat på Linda Olssons Sonat till Miriam. Vet inte riktigt vad jag tycker än - måste nog läsa lite mer först!
HelenJ
Har precis läst ut "Förnimmelse av död" av Louise Anderson, hennes debutbok. En både rolig och spännande deckare som tyvärr slutar väldigt konstigt... Men för övrigt läsvärd.
Ingrid Zon3
Har precis lyssnat klart på Aldrig fucka upp av Jens Lapidus. Bra och rätt skrämmande! En sån där bok som kunde varit sann ni vet.
Enda ljudbok jag haft behållning av hittills.
Piccante
CITAT (Anki V @ 21-07-2008, 22:02) *
Ciderhusreglerna var en fantastisk bok…som vanligt blev jag besviken på filmen. De som ännu inte läst boken har en högtidsstund att se fram emot.

/Anki

Håller med helt yes.gif jättebra bok som jag hade svårt att slita mig i från men att se filmen efter att ha läst den blev en besvikelse.
Lady Hamilton
Jag har nyss lyssnat ut Jan Guillous senaste Men inte om det gäller din dotter En mycket bra bok tycker jag tummenupp.gif och nästan ett "måste" att läsa för den som är intresserad av karaktären Carl Hamilton och vill veta hur det gick sedan efter Madam terror........
Själv har jag läst o lyssnat på alla böcker i serien om Carl Hamilton blush.gif
Aqvakul
Jag gillar dem också, liksom hustrun. Madame Terror var en härlig arabisk "våt dröm", där USA och israeler fick stå med lång näsa....
Floppy
Läser en bok av Ken Follett som heter Svärdet och Spiran...den har tidigare kommit ut i två separata delar som heter 'Stormarnas tid' och 'Maktens Skördar'...boken är på hela 933 sidor (del 1: 321 sidor och del 2: 612 sidor) *phu*...gissa om jag har lång läsning framför mig...har väl hunnit läsa 1/5 del nu... och den är faktiskt jättebra...så nu ska jag ta och lägga mig och läsa innan jag sluter mina blå för denna dagen
Noak
Läser "gamla" deckare av Leslie Thomas, mycket roliga och annorlunda. Den första heter Flickan på kyrkogården.
Det finns fyra böcker om polisen som kallas för Skräcken, hans jättehund Kitty som bor i baksätet på hans bil och hans knasiga famileförhållanden...
Rekommenderas!
HelenJ
När du läser detta av Giles Blunt.
Han skriver psykologiska deckare om en mycket sympatisk polis i norra Kanada som heter John Cardinal. Det här är nog fjärde boken. Lika bra som de övriga, och ganska tänkvärd....
Alphaville
CITAT (Floppy @ 27-08-2008, 22:48) *
Läser en bok av Ken Follett som heter Svärdet och Spiran...den har tidigare kommit ut i två separata delar som heter 'Stormarnas tid' och 'Maktens Skördar'...boken är på hela 933 sidor (del 1: 321 sidor och del 2: 612 sidor) *phu*...gissa om jag har lång läsning framför mig...har väl hunnit läsa 1/5 del nu... och den är faktiskt jättebra...så nu ska jag ta och lägga mig och läsa innan jag sluter mina blå för denna dagen

En av mina favoritböcker!! 000.gif Verkligen på min 10 i topp-lista.
herkules
jag har precis läst ut "vila på gröna ängar" av anne.b. ragde, fortsättningen på "berlinerpopplarna" och "eremitkräftorna", den var bra.
CarMa
Har precis läst Skumtimmen av Johan Theorin...mycke bra!!
Ser fram emot Nattfåk so kommer ut snart.
Noak
CITAT (herkules @ 28-08-2008, 21:57) *
jag har precis läst ut "vila på gröna ängar" av anne.b. ragde, fortsättningen på "berlinerpopplarna" och "eremitkräftorna", den var bra.

Har den kommit på svenska nu, då ska jag skaffa den omgående. Tyckte mycket om de tidigare!
herkules
CITAT (NIKEN @ 28-08-2008, 23:12) *
Har den kommit på svenska nu, då ska jag skaffa den omgående. Tyckte mycket om de tidigare!

den kom ut igår!
cic
CITAT (Ingrid Zon3 @ 22-07-2008, 23:23) *
Har precis lyssnat klart på Aldrig fucka upp av Jens Lapidus. Bra och rätt skrämmande! En sån där bok som kunde varit sann ni vet.
Enda ljudbok jag haft behållning av hittills.

Lyssnar också på den just nu. Läste Snabba cash, men lyssnar som sagt på denna. Jonas Malmsjö är bra.

Ska ta tag i Joyce Carol Oates "Svart flicka vit flicka" sen. smile.gif
ninnisky
"Svart flicka vit flicka" kommer du att gilla ,cic. Det var en av mina favoriter under förra året.

Läser Mellan himmel och jord av Niccolo Ammaniti - hade svårt att ta mig ingenom den!

caprifol
Har sträckläst och just avslutat "Flyga drake" Khaled Hosseini. Ruskigt bra! Läs den!
(har inte hållit mig 100 procentigt à jour med den här tråden så jag ber om överseende ifall den rekommenderats tidigare).
Myosotis
CITAT (caprifol @ 30-08-2008, 13:46) *
Har sträckläst och just avslutat "Flyga drake" Khaled Hosseini. Ruskigt bra! Läs den!
(har inte hållit mig 100 procentigt à jour med den här tråden så jag ber om överseende ifall den rekommenderats tidigare).

Ha, vad lustigt. Här har jag letat ihjäl mig efter denna tråden och så har boken redan rekommenderats! Läste den på engelska - The Kite Runner. Blev klar med den idag. Den bästa boken jag läst på länge, jag säger som caprifol: LÄS DEN!!!
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 12-10-2008, 00:08) *
Ha, vad lustigt. Här har jag letat ihjäl mig efter denna tråden och så har boken redan rekommenderats! Läste den på engelska - The Kite Runner. Blev klar med den idag. Den bästa boken jag läst på länge, jag säger som caprifol: LÄS DEN!!!

Den har också gjorts som film!
ninnisky
Har precis läst Dödgrävarens dotter av Joyce Carol Oates. En mäktig historia på dryga 600 sidor med en sann bakgrund. Mycket sorglig och tragisk men fantastisk läsning.
Nu ska jag börja på Nattfåk av Johan Theorin. Hoppas den är lika bra som föregångaren Skumtimmen.
sqrulan
Just nu så läser jag Brännmärkt av Catharina Ingelman-Sundberg.
"kärlek och dramatik i det medeltida Stockholm"
Andra delen av samma serie heter Förföljd.

Jag gillar att läsa denna typ av böcker som är lite av en
verklighetsberättelse och fantasi.
AstLar
Har precis avslutat "Leva med döden" av Caroline Larsson. Utgiven av vägverket.
Sonen kom hem med den från skolan och sa: Läs den!!

Handlar om rattfylla ur den skyldiges synvinkel. Jag säger också: LÄS DEN!

Och så håller jag på och försöker ta mig igenom "Idioten" av Dostojevski. Det går sakta men jag kommer nog igenom den.
Noak
Läser en MYCKET udda bok- "Gävleborg-ett övergångsställe för unga kvinnor". Boken är en sammanställning och redovisning av en enkät+uppsatstävling utförd av kvinnokooperativet Saga (Reg. resurscentrum för kvinnor i X-län).
Mycket intressant läsning- varför flyttar så många unga kvinnor frånGävleborg för att aldrig återvända?
Myosotis
CITAT (Aqvakul @ 12-10-2008, 08:12) *
Den har också gjorts som film!

Hur är den då? Jag är alltid lite tveksam att se filmen när jag har läst boken, man brukar bli besviken.
ninnisky
Flyga drake!

Jag har läst både boken och sett filmen. För det mesta brukar man ju bli besviken på filmen, men inte i detta fallet. Vi tyckte väldigt mycket om filmen. Ens egna föreställningar när man läser går visserligen inte igen -- men ändå ovanligt bra i denna film! Gå och se den!
Gunilla T
Läser just nu Katarina Wennstams bok "Dödergök". Temat är detsamma som i hennes tre tidigare böcker; våldet mot kvinnor.

Hon har onekligen bedrivit en omfattande research i ämnet - här handlar det om hur samhället hanterar ett "fritidsbrott" som det kallas när poliser begår brott på sin fritid. Det vanligaste brottet som poliser åtalas för på sin fritid är kvinnofridsbrott och här finns en viktig samhällsfråga; skall poliser som misshandlar sina kvinnor få stanna kvar i tjänsten?

Ämnet är intressant men hon lyckas inte göra något av det. Historien är seg och personerna är inte trovärdiga - snarast övertydliga och klichéartade. Tyvärr, boken är inte läsvärd och jag säger thumbdown.gif
Lillja
CITAT (sqrulan @ 12-10-2008, 13:58) *
Just nu så läser jag Brännmärkt av Catharina Ingelman-Sundberg.
"kärlek och dramatik i det medeltida Stockholm"
Andra delen av samma serie heter Förföljd.

Jag gillar att läsa denna typ av böcker som är lite av en
verklighetsberättelse och fantasi.

Har lyssnat på en talbok av henne, som handlade om hur kvinnorna hade det
under vikingatiden.Tycker den var bra, rolig att lyssna på.
Måste kolla om de böcker du läser är på talbok.
Wilmer
CITAT (herkules @ 28-08-2008, 21:57) *

Tack för det tipset! Visste inte att det fanns flera "i serie".
cic
Har PLÖJT Camilla Läckberg. Isprinsessan, Predikanten, Stenhuggaren, Olycksfågeln samt Snöstorm och mandeldoft. Gillar dom. Enkla och lättlästa.

Nu läser jag Skam av Karin Alvtegen
Tanjatall
Jag läser Alexander McCall Smith "Filosofiska Söndagsklubben". ÄLSKAR hans böcker!!! tongue.gif
Myosotis
Ja, de är bra!
Aqvakul
CITAT (Tanjatall @ 15-10-2008, 20:06) *
Jag läser Alexander McCall Smith "Filosofiska Söndagsklubben". ÄLSKAR hans böcker!!! tongue.gif

fast jag föredrar böckerna om "Damernas detektivbyrå"
Myosotis
Någon som har läst Diana Gabaldon, Främlingen? Har lånat tvåan t.o.m. fyran nu och blir lite konfunderad att bok nr. 2 börjar 15 år efter att den första boken slutar. Det står inte tydligt på dem (jo, på den fjärde står det. men det hjälper mig inte just nu) och jag vill ju inte gärna hoppa över en bok av misstag. Ska det verkligen vara så här?! Är sländan av bärnsten den andra boken?
Miro
Jag har precis börjat läsa en bok av Doris Lessing: "Marriages of zones three, four and five"
Det är den andra boken i en serie om jorden sett ur en högre civilisations perspektiv. Första boken (shikasta)
var väldigt bra. Hon får en verkligen att tänka till om allt möjligt och beskriver männskligheten och saker man hittills inte tänkt på på ett så intessant sätt.

I övrigt har jag just avslutat en bok av dean koontz som heter "always Odd", andra boken om Odd Thomas.
Kan VERKLIGEN rekomendera de böckerna i synnerhet till de som har lite fantasi (det är lite sjätte sinnet över dem) Dean koontz har ju lite variabel kvalitet men dessa är underbara, mest för att berättartonen är så fin.
Chamomille
Har ni läst liftarens guide till galaxen? Tokig bok giggle.gif
Myosotis
CITAT (Chamomille @ 16-10-2008, 11:03) *
Har ni läst liftarens guide till galaxen? Tokig bok giggle.gif

Ja! Den är bra.
sqrulan
CITAT (Myosotis @ 15-10-2008, 21:03) *
Någon som har läst Diana Gabaldon, Främlingen? Har lånat tvåan t.o.m. fyran nu och blir lite konfunderad att bok nr. 2 börjar 15 år efter att den första boken slutar. Det står inte tydligt på dem (jo, på den fjärde står det. men det hjälper mig inte just nu) och jag vill ju inte gärna hoppa över en bok av misstag. Ska det verkligen vara så här?! Är sländan av bärnsten den andra boken?

Jag har läst alla i den serien och dom ska läsas i denna ordning: Främlingen-Sländan i bärnstenen-Sjöfararna-Trummornas dån-Det flammande korset-Snö och aska.Väldigt bra.
Gillar du dom så tycker jag att du ska även läsa Påven Johanna av Donna Woolfolk Cross den var väldigt bra fast den verkade tråkig på utsidan.

Idag har jag lånat dessa:Vindarnas ö,Bortom stjärnan och Rovfåglarna av Elisabet Nemert,är det någon här som har läst dom?Vad tyckte ni i så fall?
Myosotis
CITAT (sqrulan @ 16-10-2008, 14:31) *
Jag har läst alla i den serien och dom ska läsas i denna ordning: Främlingen-Sländan i bärnstenen-Sjöfararna-Trummornas dån-Det flammande korset-Snö och aska.Väldigt bra.
Gillar du dom så tycker jag att du ska även läsa Påven Johanna av Donna Woolfolk Cross den var väldigt bra fast den verkade tråkig på utsidan.

Tack! Då var det rätt i alla fall. Tack för tipset också, ska låna den sen.
sqrulan
CITAT (Myosotis @ 16-10-2008, 15:05) *
Tack! Då var det rätt i alla fall. Tack för tipset också, ska låna den sen.

giggle.gif Ja för nu har du ju en hel del att läsa för det är inga små böcker som man läser ut på en kväll.Jag har hittat en till bok av Gabaldon som jag ska låna senare den heter: Lord John och kärlekens ljuva plåga.
Myosotis
Nej de är verkligen inte små, det blev en hel hög (2,3,4) och sjöfararna är i två band dessutom, det låter mycket men jag tar mig till civilisationen så sällan att jag brukar låna stora högar åt gången som jag sen lånar om via internet.
skogstroll
när jag kommer hem ska jag leta upp min höns-bok och bläddra lite smile.gif Nu när kattungarna är utflugna kan man börja tänka framåt
badabing
Jag har börjat läsa "Låt den rätte komma in" av John Ajvide Lindqvist. Ska se filmen som har premiär på fredag med min sambo i helgen, och ville gärna läsa boken innan jag ser filmen. Efter att ha läst ungefär halva boken så kan jag säga att jag är mycket belåten. smile.gif
sqrulan
Nu har jag läst Vindarnas ö och Bortom stjärnan av Elisabet Nemert, jag tyckte att dom var riktigt bra. Jag ska nu börja med Rovfåglarna av samma författare, tyvärr så blir det sena nätter för då jag har börjat att läsa en bra bok kan jag nästan inte lägga i från mej den. slap.gif
ninnisky
Läser Lonely Planets resehandbok om Marocco.
Ska dit i slutet av november så jag måste förbereda mig lite biggrin.gif
Snöflinga
Läser Ulf Lundells senaste " Vädermannen" Lite besviken, fast den kanske artar sig ... Hade kanske för stora förväntningar efter alla kritiker-rosor dunno.gif Någon som har läst den?
Vippan
Jag har läst Vädermannen tyckte den var bra,svårt att slita sig läste ut den på några dagar

Just nu läser jag Is och vatten,vatten och is av Majgull Axelsson hennes böcker är alltid bra.
MayaLisa
har precis läst ut Ebbe Carlssons "liket i lådan" som som jag köpte för en tia på jobbet...Man blir lite nyfiken på hur allt egentligen gick till...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon