Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
Björken
Nu har jag läst ut Linda Howards bok Spårlöst försvunnen och det var en helt fantastisk bok. Handlar om Millas kamp för att hitta deras baby som slets ur hennes famn när han bara var 6 veckor gammal. Man får följa hennes kamp i 10 år för att finna honom igen. På vägen finner hon många andra försvunna både barn och vuxna. Hon kämpar mot många onda krafter i samhället och utsätter sig för stora risker.
Spänningen hålls uppe hela tiden.

Idag köpte jag Hinsehäxan ska ha den när jag sitter på natten och väntar på att tidningarna ska komma.
Ophelia
Jag har nyss börjat med Camilla Läckbergs "Olycksfågeln" smile.gif
faith
Snart är det bokrea! Lilla julafton för en bokälskare. wub.gif
Berit
Att leva ett liv, inte vinna ett krig (Om acceptans) förf. Anna Kåver. Natur och Kultur.

Baksidestext: Acceptans innebär att välja att se och stå ut med både sin inre och yttre verklighet, utan att fly, undvika, förvränga eller döma den-hur plågsam den än kan vara. Ett accepterande förhållningssätt innebär inte att avstå från att söka förändring i en svår situation, utan att sluta föra krig mot tillvaron och sig själv. En del liknar det vid lugnet efter stormen.
Att acceptera är, även om det kan tyckas paradoxalt, att vi handlar aktivt, i enlighet med våra värderingar och mål.
pejori
sedan var dom bara två. av Loren Singer.
handlar om mordet på John F Kennedy
Björken
En av vår tids mest älskade författare Marianne Fredriksson har somnat in.

Hennes böcker är älskade av många, däribland av mig. Har läst alla böckerna hon skrivit.
Snöflinga
Ja, hennes böcker var verkligen bra ... Har just läst ut en bok av Fannie Flagg (hon som skrev: Stekta gröna tomater...) Denna bok heter "En röd liten fågel i juletid" En speciell bok som gör en glad ...
Maria_z5
Jag läser "Förökning" Ingela Jagne, "Längtans blommor" Karin Berglund, "Helt övergiven" Penny Vincenzi och "9½ månad" av Annika Lantz samt Botanica Rosor plus ett antal tidningar om hästar och blommor. rolleyes.gif

Vad ska jag säga om mängden, jag tycker om att läsa och de ligger spridda över huset på de ställen där jag gillar att läsa just den typen av bok. wacko.gif

/Maria
Morbid
Man är lite udda i sitt bokval, kanske.. Men dessa läser jag just nu..

Europeiska Viperor

Snakebite´s survivor club
evelina
Har läst klart "Tillsammans är man mindre ensam"
Författare: Anna Gavalda
Den var väldigt bra en sådan bok man sträckläser.

Nu har jag börjat på " Djävulen och fröken Prym "
Författare: Paulo Coelho
Magdis
Jag läser 9 ½ månad av Annika Lantz. Hon är rolig hela tiden....nästan så det blir för mycket. Men den är så träffande att det är läskigt.
aanderss
bankboken
faith
CITAT (aanderss @ 12-02-2007, 09:20)
bankboken

Fortfarande? tongue.gif laugh.gif
Betty
Jag läser en alldeles pinfärsk bok, Magnar Aspakers bok Smågodt for staudegale Länk - en mycket inspirerande läsning! wub.gif
Farmor
Jag läser den härliga Hannu Sarenströms kokbok Hannus Mat. Den är ju så mycket mer än kokbok och jag läser och njuter. Inte har jag lagat något än, men alldeles säkert kommer jag göra det.

Sedan ligger Hannus Vintermat och väntar på att jag ska sätta tänderna i den. tongue.gif biggrin.gif
Betty
CITAT (Farmor @ 12-02-2007, 10:58)
Sedan ligger Hannus Vintermat och väntar på att jag ska sätta tänderna i den. tongue.gif biggrin.gif

Tror du har missuppfattat det hela litegrann... rolleyes.gif

Sätt inte tänderna i boken, laga till nåt av receptena i stället, jag garanterar att det blir mycket godare! rolleyes.gif laugh.gif

(sorry, kunde inte hålla mig...fniss...)
Whiskuchi
Igår började jag på Patrick Süskinds Parfymen
Snöflinga
CITAT (Whiskuchi @ 12-02-2007, 16:40)

Fick den som present, vet inte om jag skall läsa den ... verkar läskig ... du kan väl recensera den sedan unsure.gif
Whiskuchi
CITAT (Snöflinga @ 12-02-2007, 17:14)

Fick den som present, vet inte om jag skall läsa den ... verkar läskig ... du kan väl recensera den sedan unsure.gif

Japp. Än så länge har jag bara läst de första kapitlen men den är lättläst så recension kommer nog snart. Om jag kommer ihåg (påminn mig) wink.gif
Snöflinga
Bra ! I dag har jag handlat 9 böcker för 215 :- på Myrorna ... Fina inbundna ... Det blir nog min bokhandel i fortsättningen smile.gif
estet
Just nu läser jag Fallet avslutat av Michael Connelly, har just avslutat Fällan av den samme och Dödligt spår av Patricia Cornwell.

Plus att vi tar en favorit i repris -Da vinci koden men i formatet CD bok så vi kan lyssna båda två. smile.gif
månblomman
Juat nu läser jag Hembiträdet av Marie Hermanson. Läste mannen under trappan av samma författare så jag blev fast och vill nu plöja igenom alla hennes böcker smile.gif
Rossi
CITAT (månblomman @ 13-02-2007, 07:54)
Juat nu läser jag Hembiträdet av Marie Hermanson.

Jag tyckte att den boken var bra fram till ungefär hälften men sen spårade den ur ... Ska bli kul om du berättar vad du tyckte om den när du är klar!
månblomman
Hej Rossi! Nu har jag läst klart Hembiträdet. Tyckte i stort att den var bra men slutet var lite oväntat och jag var inte riktigt nöjd med det....Nu blir det bibblan nästa i eftermiddag för att leta ny bok smile.gif
Rossi
CITAT (månblomman @ 13-02-2007, 11:22)
Hej Rossi! Nu har jag läst klart Hembiträdet. Tyckte i stort att den var bra men slutet var lite oväntat och jag var inte riktigt nöjd med det....Nu blir det bibblan nästa i eftermiddag för att leta ny bok smile.gif

OK.

Har du läst Värddjuret av Marie Hermanson? En liten bisarr historia som jag uppskattade ganska mycket!
månblomman
Nej den har jag inte läst..Känner inte igen titeln.
Har lånat musselstranden idag, ska bli så gött att sätta tänderna i en ny bok. Har varit lite slapp med läsandet ett tag men nu vill jag sluka igen! laugh.gif
Merlin
CITAT (Whiskuchi @ 12-02-2007, 18:41)

Japp. Än så länge har jag bara läst de första kapitlen men den är lättläst så recension kommer nog snart. Om jag kommer ihåg (påminn mig) wink.gif

Har för mig att "parfymen" har blivit filmatiserad. Den är rätt läskig tycker jag, väldigt annorlunda men bra skriven smile.gif
En annan bok jag varmt rekommenderar är Den siste tempelriddaren av Raymond Khoury. Jättespännande! Risk för sträckläsning smile.gif
Rossi
CITAT (Merlin @ 14-02-2007, 23:12)
Har för mig att "parfymen" har blivit filmatiserad.

Ja, den går på bio just nu.
Farbror Blå
Wolfgar, den andra delen av en trilogi om när Grönland och norra Canada koloniseras av vikingar.

Fortfarande fascinerad av möjligheten att det fanns nordenättlingar på den amerikanska kontinenten när den "förste vite" mannen kom.
torvan
Jag håller på att läsa Jane Fondas memoarer som överrakar mig positivt.
Det är en varm, utlämnande bok om ett mycket händelserikt liv.
Långt ifrån den bild jag haft av henne.

Kanske borde jag förstått det när min mamma som
gav mig den berättade hur hon fick den signerad.
Min mamma är gammal och ser mycket skröplig ut
men är alltid med på att det händer nåt.
Så hon gick först till NK och fick ett ex signerat.
Dagen efter var JF på Akademibokhandeln och min mamma med.
När mamma äntligen kommer fram reser sig Jane upp
och tar henne i handen och säger att hon är glad att se henne igen.
Min mamma svarar på sin knaggliga engelska
"glad to see you to". wub.gif torvan
kryddan
CITAT (ninnisky @ 18-12-2006, 18:43)
En del av mitt hjärta av Peter Robinson - inte lika bra som hans tidigare!

Lyssnar just nu på den som talbok. Lite förvirrande med de parallella handlingarna, men Bolme läser bra.
Rossi
CITAT (kryddan @ 15-02-2007, 15:07)
CITAT (ninnisky @ 18-12-2006, 18:43)
En del av mitt hjärta av Peter Robinson - inte lika bra som hans tidigare!

Lyssnar just nu på den som talbok. Lite förvirrande med de parallella handlingarna, .

Håller med! Jag tycker att Peter Robinson är överskattad. Han har skrivit 1-2 böcker som är bra i serien. Resten är mediokra.

Ca. 10 av de första böckerna i serien är inte översatta till svenska men jag har läst dem på engelska - de är dååååliga .... enligt min åsikt.
Rossi
Läser just nu Belle de Jour : en eskortflickas öden och äventyr .

Såvitt jag förstår är detta en sann historia om en prostituerads vardag. Lite väl glamourös vågar jag nog gissa.

Baksidestexten lyder:

"Hon närmar sig de trettio, bor i London, har pojkvän, vänner och familj och en akademisk examen av något slag. Och hon försörjer sig på att ha sex mot betalning. Belle de Jours karriär som eskortflicka börjar när hon träffar ett förmöget, äldre par och har spännande sexlekar med dem. Hon inser att det går att tjäna mycket pengar på att sälja sex. I samma veva startar hon sin numera världsberömda blogg som nu har blivit bok.

Här träder hon fram i helfigur och berättar historien om sitt liv som lyxprostituerad. Hon beskriver detaljrikt och uppriktigt sina något annorlunda arbetsdagar och mötena med kunderna. Samtidigt får vi lära känna Belle utanför yrket: en ganska vanlig 25-åring som funderar över livet och drömmer om framtiden.

Belle de Jour - en eskortflickas öden och äventyr får dig att både rodna och skratta. Den är kvick, intelligent och brutalt ärlig."
ninnisky
Läser just nu: första klass resehandbok över Istanbul (ska dit i slutet av april)
Snöflinga
Har börjat läsa Nick Hornbys "High Fidelity" en bok om kärlek, musik (gamla vinylplattor) i humoristisk anda ... Sedan tjuvläser jag förutnämnde "Parfymen" har den vid TV:n och läser vid reklamavbrott etc. tongue.gif Gillar inte ruskiga böcker wub.gif
Whiskuchi

Har för mig att "parfymen" har blivit filmatiserad. Den är rätt läskig tycker jag, väldigt annorlunda men bra skriven smile.gif

Fantastiskt skriven skulle jag vilja säga tongue.gif Jag är ungefär halvvägs nu och än är den inte läskig. Men språket är underbart! smile.gif
ninnisky
CITAT (Whiskuchi @ 16-02-2007, 07:31)

Fantastiskt skriven skulle jag vilja säga tongue.gif Jag är ungefär halvvägs nu och än är den inte läskig. Men språket är underbart! smile.gif

Boken är riktigt bra - däremot har filmen (som just nu går i bl a Göteborg) fått ganska dålig kritik. Funderar trots det att se den!
Eva St
Läser just nu en bok som heter De ovanliga av Åke Moqvist som maken fick på sin födelsedag en härlig bok om människor som går mot strömmen
Eva St
månblomman
Åh älskar både "De ovanliga" och " De ovanliga 2". Underbara och inspirerande böcker. Kan ju passa på att rekommendera Dan Korns böcker de är i samma anda. Han besöker folk i västergötland som bor på gammalt vis, svårt att förstå hur de kan överleva ibland! wub.gif
kristerh
"lyssnar" på ostindiefararna av o med Herman Lindqvist, innan dess lyssnade jag på kungar o drottningar i sverige av samma författare.
Eva St
CITAT (månblomman @ 19-02-2007, 07:58)
Åh älskar både "De ovanliga" och " De ovanliga 2". Underbara och inspirerande böcker. Kan ju passa på att rekommendera Dan Korns böcker de är i samma anda. Han besöker folk i västergötland som bor på gammalt vis, svårt att förstå hur de kan överleva ibland! wub.gif

rolleyes.gif
Åh det finns alltså en del till av De ovanliga !!!!!!!!!!!!Tack för tipset
Blev lite intresserad av Dan Korns böcker som du tipsade om vad heter de böckerna?????????
Eva St
Piccante
Dan Korn´s böcker kan jag rekommendera. Vissa av dem är nog svåra att få tag på nu för de gavs ut av ett lokalt förlag i rätt små upplagor men biblioteken kan ju ha dem.
En av de första han skrev hette Utdöingsbôgd, mycket från min hemkommun i den wink.gif Sen läser jag från baksidan på den enda av hans böcker jag har själv; Se himlen genom taket att de andra titlarna är;På böggda, Dolt land, De som aldrig sett havet och mot strömmen Men jag tror faktiskt att han har gett ut fler unsure.gif

En komplett lista på Dan Korns böcker finns här på wikipedia.
Whiskuchi
CITAT (Whiskuchi @ 16-02-2007, 08:31) *

...och äntligen är forumet tillbaka så jag kan recensera den smile.gif

Den var bra. Mycket bra. Jag tyckte inte den var ett dugg kuslig dock, blev nästan lite besviken då jag hört så mycket om det. Helt klart läsvärd!
Farmor
Måste slå ett slag för De röda skorna av Kathryn Harrison. Är mitt inne i boken och den är bara så bra. thumbsup.gif

Jag har också läst Freja - Sagan om Valhalla av Johanne Hildebrandt. Tyckte den var lite väl "ungdomlig" för mig, men ändå läste jag den med stor glädje. g.gif Det är ju en trilogi och jag har även dom övriga böckerna och jag ser fram mot att läsa dom också, men vad tyckte ni som redan har läst dom???
LadyG
Just nu läser jag "Going Postal" av Terry Pratchett, och den har bara lite med äkta galenskap att göra - den är underbar! biggrin.gif
Caprice
Jag har just läst ut Mias Hemlighet, den tredje i serien av Mias flykt undan en galning... mad.gif

Den första, Gömda, är hur bra som helst, man kan inte låta bli att sträckläsa den!
Den andra, Asyl, är helt ok...
Den tredje, Mias Hemlighet, är bara ett desperat försök att tjäna pengar på en sorglig historia... inget jag rekommendrar mao.
Pinglan
[color="#FF0000"][/color][font="Arial Narrow"][/font]

Jag har precis börjat men en bok som heter dömd att stenas, ( en verklighetsbaserad bok).

hahahaha, nu försökte jag mig på något som jag inte klarade av, hahahahaha
kira
jag lser också alltid mest om kvällarna före jag somnar llt från thriller till romaner bra sömnmedicin,,,,,,,, sweatingbullets.gif sleeping.gif
Anma
Har precis läst ut "Mordet på Anna Lindh -en polisutredning" av Leif Jennekvist. Intressant om man är nyfiken på hur polisen arbetar, vilket jag är.
Merlin
Jag köpte precis Penelope Hobhouse "Trädgårdskonstens historia 300 år". Kostar 199 kr på akademibokhandeln just nu har visst kostat över 500 kr innan rean, en jättetrevlig och informativ bok. Lite tung och otymplig storlek men jättemysig läsning för långa vinterkvällar smile.gif

Oj det skulle vara Trädgårdens historia 300 år inte 300 blush.gif

Nej det är inte sånt blush.gif jag menade ju 3000 år inte 300 tongue.gif Sorry för felskrivningarna...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon