Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
silos
Den Finska Bibeln-Raamattu läser jag och det är så underbart att läsa på mitt eget moders-fadersmål wub.gif
heid-o
Apropos finsk,- Arto Paasilinnas bøker er jo et godt tips til lesing å bli glad av. Har du en deppig dag,- les Paasilinna!!!
LadyG
Jag skulle behäva ett boktips, jag har läst allt av alla känns det som. unsure.gif

Jag gillar rysare, thrillers och bara allmänt spännande böcker (Allt från Koonts till King, från Clancy och Mårtensson till Yoshikawa och Puzo och Frans Bengtsson), gärna tjocka böcker.

Det värsta jag vet är kärleksromaner smile.gif

Någon som har ett tips till sängbordet?
kristerh
Eftersom jag kommit över en antik klocka från 1737 så har jag hittat en gammal bok om stiernsundsbruk som gjort klockan, där får man veta hur de levde på bruket o lite historik om urmakarna mm,
det låter väldigt tråkigt men jag tycker faktiskt det är intressant, nästan som släktforskning wink.gif unsure.gif
krister
Rossi
CITAT (LadyG @ 21-09-2005, 14:25)
Jag skulle behäva ett boktips, jag har läst allt av alla känns det som. unsure.gif

Jag gillar rysare, thrillers och bara allmänt spännande böcker (Allt från Koonts till King, från Clancy och Mårtensson till Yoshikawa och Puzo och Frans Bengtsson), gärna tjocka böcker.

Någon som har ett tips till sängbordet?

Ett hett tips: Djävulsstjärnan av Jo Nesbö
LadyG
CITAT (Rossi @ 21-09-2005, 14:33)
Jag skulle behäva ett boktips, jag har läst allt av alla känns det som.  unsure.gif

Någon  som har ett tips till sängbordet?

Oh, är den läskig? Har faktiskt aldrig hört talas om Jo Nesbö innan, är det en debutant?

Aha, jag hittade den http://www.akademibokhandeln.se/db/caweb/c...ikel_id=4543901

Gissa vad jag ska köpa... biggrin.gif
Gillan
Läste för ett par dar sen ut Rebeckas hemligheter
av Sally Beauman, me jag vet inte om jag
tyckte den var så bra.Annars gillar jag nog Sally.
Nu läser jag Blindspel av Stephen Booth.

En sak som förundrar mig när jag läst igenom den här
tråden är att det finns såna mängder av böcker
som jag inte läst.

Jag läser jämt och kan nog som Rossi (tror jag det är)
säga att jag lätt läser runt 100:a böcker om året
Jag är absolut allätare.Om man bortser från poesi och
dikter wub.gif
Rossi
CITAT (LadyG @ 21-09-2005, 14:44)
Jag skulle behäva ett boktips, jag har läst allt av alla känns det som.  unsure.gif

Oh, är den läskig? Har faktiskt aldrig hört talas om Jo Nesbö innan, är det en debutant?

Aha, jag hittade den http://www.akademibokhandeln.se/db/caweb/c...ikel_id=4543901

En norsk författare. Djävulsstjärnan ingår i en serie och i och för sig hade det varit bäst att läsa dem i ordning men jag tycker att Djävulsstjärnan var den bästa och det gör inte så mycket om du börjar med den trots allt.

Riktigt bra var den.
UglyCute
Grottbjörnens folk bok två vad nu den kan tänkas heta sleep.gif
Betty
CITAT (UglyCute @ 21-09-2005, 15:20)
Grottbjörnens folk bok två vad nu den kan tänkas heta sleep.gif

Hästarnas dal.
LadyG
CITAT (Rossi @ 21-09-2005, 15:15)

En norsk författare. Djävulsstjärnan ingår i en serie och i och för sig hade det varit bäst att läsa dem i ordning men jag tycker att Djävulsstjärnan var den bästa och det gör inte så mycket om du börjar med den trots allt.

Riktigt bra var den.

Tack för tipset, jag kilar och köper den på den lokala bokhandeln så jag har något att läsa redan ikväll. smile.gif
Rossi
CITAT (LadyG @ 21-09-2005, 16:34)

Riktigt bra var den.

Tack för tipset, jag kilar och köper den på den lokala bokhandeln så jag har något att läsa redan ikväll. smile.gif

Du får berätta så småningom vad du tyckte! Smaken är ju bekant som baken och om inte annat så får du i alla fall en uppfattning om vad JAG har för smak! smile.gif
LadyG
CITAT (Rossi @ 21-09-2005, 17:06)
CITAT (LadyG @ 21-09-2005, 16:34)

Riktigt bra var den.

Du får berätta så småningom vad du tyckte! Smaken är ju bekant som baken och om inte annat så får du i alla fall en uppfattning om vad JAG har för smak! smile.gif

Det verkar lovande, baksidan fick mig att tänka på Michael Connelly som ju också är en duktig kriminalromansförfattare (ush vilket ord) smile.gif

Fast jag kanske är helt ute och cyklar om jag tror att de är lika varandra?
Rossi
Jag tycker ju förstås att Jo Nesbö är snäppet bättre! Du måste berätta imorgon hur många sidor du har läst ikväll! (Jag är en sån utstuderad statistiker .... smile.gif )
LadyG
CITAT (Rossi @ 21-09-2005, 21:28)
Jag tycker ju förstås att Jo Nesbö är snäppet bättre! Du måste berätta imorgon hur många sidor du har läst ikväll! (Jag är en sån utstuderad statistiker .... smile.gif )

Den var alldeles för bra för att jag skulle kunna släppa den före sidan 145 (kapitel 18) wub.gif

Mycket spännande, väl uppbyggt och fascinerande karaktärer. Tack Rossi!!!
Rossi
CITAT (LadyG @ 22-09-2005, 12:37)
CITAT (Rossi @ 21-09-2005, 21:28)
Jag tycker ju förstås att Jo Nesbö är snäppet bättre! Du måste berätta imorgon hur många sidor du har läst ikväll! (Jag är en sån utstuderad statistiker ....  :)    )

Den var alldeles för bra för att jag skulle kunna släppa den före sidan 145 (kapitel 18) wub.gif

Mycket spännande, väl uppbyggt och fascinerande karaktärer. Tack Rossi!!!

Ah! Då kan jag andas ut! Vad kul att du också tyckte att den var bra!

Och den blir bara bättre och bättre. Just när man tror att .... Nä, nu ska jag inte säga mer! Läs och njut! smile.gif
LadyG
CITAT (Rossi @ 22-09-2005, 12:41)

Och den blir bara bättre och bättre. Just när man tror att .... Nä, nu ska jag inte säga mer! Läs och njut! smile.gif

Oh, det ska jag! Fast jag ska inte ligga till halv fyra på morgonen den här gången. Jag var inte beredd på att den skulle vara SÅ bra. Man kan väl säga att jag blev tagen på sängen smile.gif
AnnammA
Jag är i början på "Louis Drax nionde liv" av Liz Jensen, en lite märklig bok om en pojke som just nu ligger i koma efter en olycka, där han först blev dödförklarad... unsure.gif

AnnA
Rossi
CITAT (LadyG @ 22-09-2005, 12:43)
CITAT (Rossi @ 22-09-2005, 12:41)

Och den blir bara bättre och bättre. Just när man tror att .... Nä, nu ska jag inte säga mer! Läs och njut!  :)

Oh, det ska jag! Fast jag ska inte ligga till halv fyra på morgonen den här gången. Jag var inte beredd på att den skulle vara SÅ bra. Man kan väl säga att jag blev tagen på sängen smile.gif

Vid det här laget måste du väl snart ha plöjt igenom boken, eller?

smile.gif
LadyG
Inte än, jag lyckades behärska mig så att jag har en del kvar tills ikväll biggrin.gif

Fast nu är jag nyhemkommen från några vänners goda lag så jag kanske är lite för trött egentligen för att läsa mer än någon sida... Sparar själva slutet tills imorgon kväll. biggrin.gif wub.gif

Den boken kommer jag nog att läsa om. Det brukar jag göra med böcker jag gillar. Man upptäcker ofta nya saker, nyanser och detaljer man missat/glömt som gör att man uppskattar boken lika mycket andra gången som första. Iaf är det så för mej om jag hittat något jag gillar. smile.gif
Sulawesii
Läser nu en lite annorlunda bok, iallafall annorlunda för mig. Den heter "Den sista flickan" och är skriven av Penelope Evans.
Hade aningen svårt för att över huvud taget ta upp boken och läsa den i början, skrivarjaget är nämligen helt rubbad och man (jag) blir sååååååå irriterad på honom!!! Berör den så mycket måste den ju vara bra!

Rossi: I vilken ordning ska man läsa Jo Nesbös böcker? Blev nyfiken på honom.
Rossi
CITAT (Sulawesii @ 24-09-2005, 11:34)

Så här:

Fladdermusmannen
Rödhake
Smärtans hus
Djävulsstjärnan

Fladdermusmannen går inte att få tag på längre. Jag har den hemma efter att ha hittat den på ett antikvariat. Men den var inte alls bra så man missar inte så mycket om man inte läser den.

Har för mig att det också ska finnas en bok mellan Fladdermusmannen och Rödhake men jag är inte säker och den finns hursomhelst inte heller att få tag på. Men både Rödhake, Smärtans hus och Djävulsstjärnan kan du få tag på i Sverige.
pejori
har precis varit och köpt "smärtans hus" och djävulsstjärnan. smile.gif
får se om jag gillar dom. wub.gif wub.gif
rödhake fanns inte på ica biggrin.gif
Ophelia
Har börjat läsa Dan Browns tredje bok "I cirkelns mitt" smile.gif
Rossi
CITAT (pejori @ 24-09-2005, 15:45)
har precis varit och köpt "smärtans hus" och djävulsstjärnan. smile.gif
får se om jag gillar dom. wub.gif wub.gif
rödhake fanns inte på ica biggrin.gif

Oh, vad trevligt! De är toppenböcker båda två men Djävulsstjärnan smäller allra högst enligt mig!

Hoppas att du får tag på Rödhake också.

Och glöm inte att berätta sen vad du tyckte!
Sulawesii
CITAT (Rossi @ 24-09-2005, 15:17)
CITAT (Sulawesii @ 24-09-2005, 11:34)

Så här:

Fladdermusmannen
Rödhake
Smärtans hus
Djävulsstjärnan

Fladdermusmannen går inte att få tag på längre. Jag har den hemma efter att ha hittat den på ett antikvariat. Men den var inte alls bra så man missar inte så mycket om man inte läser den.

Har för mig att det också ska finnas en bok mellan Fladdermusmannen och Rödhake men jag är inte säker och den finns hursomhelst inte heller att få tag på. Men både Rödhake, Smärtans hus och Djävulsstjärnan kan du få tag på i Sverige.

Tack!!
Castea
Jag såg filmen "Elling" på tv igår. Hade inte sett den tidigare, tyckte mycket om den.

Såg att det fanns böcker som filmen baserades på.
"Fågeldansen" och "Blodsbröder" av Ingvar Ambjörnsen.

Är det två böcker alltså, eller finns fler om Elling? Vilken ordning ska man läsa dem? "Fågeldansen" först och sen "Blodsbröder", va?

Är böckerna läsvärda?
Rossi
Jag har börjat att läsa Karin Alvtegens senaste roman Skam.

Hon har ju tidigare skrivit de tre böckerna Saknad, Skuld och Svek. Jag tyckte allra bäst om Svek men alla tre var bra så jag har stora förväntningar på Skam.
Farmor
Hej alla bok-människor!

Jag är ny här på forumet, men har en tid gästat er och haft hjärtligt roligt.

Även jag gillar att läsa och har haft en svaghet för engelska "deckare" på senaste tiden. Just nu har jag Peter Robinsons Efter alla år av saknad i ryggsäcken för läsning på tunnelbana och bussar. Och vid sängen ligger Svarta hunden av Stephen Booth.

Båda grabbarna är säkra kort om man vill ha engelsk spänning.
Gillan
CITAT (Farmor @ 25-09-2005, 14:36)
Just nu har jag Peter Robinsons Efter alla år av saknad i ryggsäcken för läsning på tunnelbana och bussar.

Den tycker jag var bra, men jag har inte bestämt mig
än, i fall jag gillar Stephen Booth än.
Har precis läst ut Blindspel av honom och vet inte riktigt
vad jag tyckte wink.gif

Välkommen hit smile.gif
carol

Den finns på biblioteket. wub.gif biggrin.gif wink.gif
pejori
är det någon som läst elisabeth georges böcker?
har tolv st. men har inte känt att dom är nått bra ohmy.gif ohmy.gif
är det nån som vet? smile.gif
yenny
Jag har läst flera stycken av elisabeth george och jag tyckte dom var spännande.
ninnisky
Sonhustrun läser gärna böckerna - tycker de är "lagom" på många sätt rolleyes.gif
Gillan
Jag har läst alla Elisabeth George´s böcker och
tycker dom är bra. Jag tycker om när man får
va lite detektiv själv också.Ja, så att man
inte vet svaret efter sidan 3 typ./Evgeni
Gillan
Jonathan Kellerman är också en bra thrillerförfattare
som kan rekomenderas.Han skriver psykologiska
thrillers.
kan vara ganska ruggiga/Evgeni
Rossi
CITAT (carol @ 26-09-2005, 11:36)

Den finns på biblioteket. wub.gif biggrin.gif wink.gif

OK! (Men den var verkligen inget vidare .....)
Rossi
CITAT (pejori @ 26-09-2005, 11:52)
har tolv st. men har inte känt att dom är nått bra ohmy.gif ohmy.gif

Ja, jag har läst alla och tycker att de är bra!
pejori
ok...då får jag ta tag i dom efter nesbö då smile.gif smile.gif
Rossi
CITAT (pejori @ 26-09-2005, 12:26)
ok...då får jag ta tag i dom efter nesbö då smile.gif smile.gif
tack rossi smile.gif

Har du läst Karin Alvtegens böcker då? De är jättebra. Bäst är Svek. Just nu läser jag hennes senaste Skam och den har kopplat grepp om mig direkt.

Jag kan även rekommendera islännningen Arnaldur Indridasson. Han skriver väldigt bra böcker.
dammkillen2
jag tycker svek och skam är skitdåliga. jag tyckte skuld var bra
Rossi
CITAT (dammkillen2 @ 26-09-2005, 12:52)
jag tycker svek och skam är skitdåliga. jag tyckte skuld var bra

Vad intressant att vi har så olika smak!

Kan du specificera vad det var i t.ex. Svek som du inte tyckte om så kan vi ju diskutera det.
LadyG
CITAT (Rossi @ 26-09-2005, 12:23)
har tolv st. men har inte känt att dom är nått bra ohmy.gif  :o

Håller med.

Jag ska nog lyssna närmare med dig vilka böcker du gillar mer, när jag är klar med Nesbö. Det verkar som om vi har ganska lika smak, du och jag. smile.gif
Rossi
CITAT (LadyG @ 26-09-2005, 13:11)
CITAT (Rossi @ 26-09-2005, 12:23)
har tolv st. men har inte känt att dom är nått bra ohmy.gif  ohmy.gif

Håller med.

Jag ska nog lyssna närmare med dig vilka böcker du gillar mer, när jag är klar med Nesbö. Det verkar som om vi har ganska lika smak, du och jag. smile.gif

Vad kul! Jag delar gärna med mig.

Problemet är bara att jag läser så många böcker så jag blir kräsen och tycker inte att det är så många som är bra ..... Så då blir jag extra glad när jag kommer över Nesbö, Indridasson, Alvtegen m.fl.!

Som sagt, började läsa Skam av Karin Alvtegen igår. Har hunnit ca. 50 sidor och jag vill bara läsa vidare! Hoppas att fortsättningen är lika bra som inledningen!
Rossi
Två böcker till som jag kan rekommendera är De galnas hus av Karin Fossum ( OBS! Detta är ingen deckare!) + Fruset offer av Giles Blunt.

Oh, jag höll på att glömma! Jag kan även rekommendera Den sista frestelsen + Under ingrodda ärr av Val McDermid.
pejori
jösses!!!! nu har det blivit missförstånd här, genom min fråga om elisabeth george.
jag har fått brev från en odlait som kände att hennes svar uppfattats som oviktigt.
jag ställde en allmän fråga om henne och missade att andra hade svarat först. smile.gif så jag trodde hon var först ut med svar.
av den orsaken tackade jag för hjälpen, men naturligtvis är jag intresserad av allas åsikter om böckerna.
jag kanske inte har samma smak som rossi, så det är alltid bra med flera omdömmen. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
så det var inte en fråga riktad till enbart en medlem, utan naturligtvis gäller den alla, så kom igen med fler inlägg. wub.gif wub.gif
ber om ursäckt för / om jag sårat någon. det var inte min avsikt sad.gif sad.gif wub.gif
dammkillen2
bäst av alvtegens böcker är skuld.
Rossi
CITAT (pejori @ 26-09-2005, 15:09)
jösses!!!! nu har det blivit missförstånd här, genom min fråga om elisabeth george.
jag har fått brev från en odlait som kände att hennes svar uppfattats som oviktigt.
jag ställde en allmän fråga om henne och missade att andra hade svarat först. smile.gif så jag trodde hon var först ut med svar.
av den orsaken tackade jag för hjälpen, men naturligtvis är jag intresserad av allas åsikter om böckerna.
jag kanske inte har samma smak som rossi, så det är alltid bra med flera omdömmen. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
så det var inte en fråga riktad till enbart en medlem, utan naturligtvis gäller den alla, så kom igen med fler inlägg. wub.gif wub.gif
ber om ursäckt för / om jag sårat någon. det var inte min avsikt sad.gif sad.gif wub.gif

Halleda! laugh.gif
pejori
ja vad sjutton. smile.gif smile.gif
det rasslade tydligen in en väldans massa svar, som jag missade laugh.gif laugh.gif
så när jag kollade sista inlägget var det ditt rolleyes.gif rolleyes.gif
att någon svarat innan såg ju inte virrpannan jag inte. laugh.gif laugh.gif
LadyG
CITAT (Rossi @ 26-09-2005, 13:16)
Vad kul! Jag delar gärna med mig.

Problemet är bara att jag läser så många böcker så jag blir kräsen och tycker inte att det är så många som är bra ..... Så då blir jag extra glad när jag kommer över Nesbö, Indridasson, Alvtegen m.fl.!

Som sagt, började läsa Skam av Karin Alvtegen igår. Har hunnit ca. 50 sidor och jag vill bara läsa vidare! Hoppas att fortsättningen är lika bra som inledningen!

De skulle man läsa i en viss ordning eller?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon