Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
vindspel
CITAT (ylvahi @ 08-01-2008, 21:29) *
Har börjat på Berlinerpopplarna. Verkar bra, men jag somnar ju hela tiden så det tar sån tid när jag måste läsa samma sida tre gånger

Eftersom jag har min mor jämte mig och läste högt ur denna tråd vill hon säga följande:
"Den handlar om tre bröders liv. Spännande och bra skriven men tar ett tag att komma in i då det hoppar mellan de tre brödernas liv. Mamman till bröderna skall dö och då sammanstrålas bröderna efter en lång period isär. Tar ex upp homusexualitet.
Efterföljaren heter "eremitkräftorna" och en tredje uppföljare är på gång."
Hon rekommenderar den varmhjärtat
Tezzla
CITAT (ylvahi @ 08-01-2008, 21:29) *
Har börjat på Berlinerpopplarna. Verkar bra, men jag somnar ju hela tiden så det tar sån tid när jag måste läsa samma sida tre gånger

Berlinerpopplarna är underbar! Uppföljaren är dock inte alls lika bra, tyvärr.
Alphaville
Läste färdigt Harry Potter och dödsrelikerna före jul. Nu läser jag Spionen av Jan Mårtenson. (Efter mer än 30 år är huvudpersonen Johan Homan fortfarande medelålders och med samma katt... g.gif ) När jag inte har annat att läsa försöker jag ta mig igenom Shogun av James Clavell.
Lillja
Jag har läst en bra bok Tätt intill dagarna med Mustafa Can tummenupp.gif
Aqvakul
Jag läser Torgny Lindgrens senaste, "Norrlands akvavit"
handlar om en fd väckelsepredikant som på sin ålders höst återvänder för att "avfrälsa" sina gamla församlingsmedlemmar. Underbart berättat, med mycket finurlig visdom inbakat.
Betty
Läser just nu Påven Johanna av Donna Woolfolk Cross.
"En mustig och färgsprakande historisk roman om ett häpnadsväckande kvinnoöde."
Rekommenderas varmt! tummenupp.gif
mamamaggan
Håller på och läser " Supermat , vägen till ett friskare liv" av läkaren Helena Nyblom. Tar upp varför vi ska äta vissa saker, hur de påverkar vår kropp osv. Har väl läst en tredjedel och tycker den är intressant. Inga pekpinnar utan bara de senaste rönen presenterade på ett bra sätt.

Rekommenderas verkligen.
Alba
Viveca Lärn " Värmebölja" ....den senaste boken om Saltön.

Jag har precis börjat läsa den. Har läst de övriga och gillar verkligen hennes berättelser om Saltön.
Gunilla T
Har nyss avslutat "Den ung Stalin" av Simon Sebag Montefiore. Samma författare som skrev "De röde tsaren och hans hov" Mycket intressanta böcker för de som är samhällsintresserade. Ryssarna har öppnat gamla arkiv så det mesta av materialet är inte publicerat tidigare.

Just nu läser jag Fichtelius intervjubok med Persson "Aldrig ensam, alltid ensam" intressant nutidshistoria där det mesta av de politiska händelserna i Sverige och världen kommenteras och diskuteras.

Sedan skall jag ta itu med Hillary Clintons biografi "En kvinna med makt" Annars är jag helsåld på bra deckare, speciellt engelska.
Favoriten är Minette Walters - hoppas det kommer en ny bok snart.
Anma
Jag har precis läst ut "El Choco - Svensken i Bolivias mest ökända fängelse" av Markus Lutteman.

Från baksidetexten:
"Inga lås på celdörrarna, inga vakter på avelningen. Vapen i mängder och obegränsad tillgång till narkotika. Hit, till den beryktade San Predro-fängelset i Bolivia fördes Jonas Andersson från Kungälv efter ett misslyckat försök att bli skuldfri genom att smuggla kokain.

Men i den genomkorrumperade och brutalt våldsamma miljön fick Jonas ironiskt nog ordning på sin tillvaro. Han slutade med droger, gifte sig och blev pappa -allt innanför murarna."

Bra bok, rekommenderar den!
Wilmer
CITAT
Jag har läst en bra bok Tätt intill dagarna med Mustafa Can

Den lyssnade jag på nyss, han läste boken själv, ååå vad den var fin. Så härligt att höra honom läsa sin egen bok!
Gillan
CITAT (Betty @ 01-02-2008, 11:55) *
Läser just nu Påven Johanna av Donna Woolfolk Cross.
"En mustig och färgsprakande historisk roman om ett häpnadsväckande kvinnoöde."
Rekommenderas varmt! tummenupp.gif

Den är ju bara sååå bra. Det är en av de böcker som för alltid kommer att finnas kvar i bakhuvudet. Jag tyckte den var bra när jag läste den, men det var egentligen inte förrän jag läst de sista sidorna i den som det gick upp för mig hur bra den var. Kan bara instämma i rekommendationen tummenupp.gif
Mollis
Har precis läst "Köksgudens hustru" av Amy Tan för andra gången, det är en fascinerande och helt underbar bok (den kom ut redan 1992).

//Mollis
Cathis
CITAT (Anma @ 01-02-2008, 12:23) *
Jag har precis läst ut "El Choco - Svensken i Bolivias mest ökända fängelse" av Markus Lutteman.

Från baksidetexten:
"Inga lås på celdörrarna, inga vakter på avelningen. Vapen i mängder och obegränsad tillgång till narkotika. Hit, till den beryktade San Predro-fängelset i Bolivia fördes Jonas Andersson från Kungälv efter ett misslyckat försök att bli skuldfri genom att smuggla kokain.

Men i den genomkorrumperade och brutalt våldsamma miljön fick Jonas ironiskt nog ordning på sin tillvaro. Han slutade med droger, gifte sig och blev pappa -allt innanför murarna."

Bra bok, rekommenderar den!

Tack Anma, då ska jag börja läsa den, ligger i högen för olästa böcker
Lillja
Nu lyssnar jag på Herman Lindqvist Sveriges historia från
istid till nutid, intressant men man häpnar ju hur vi var
förr.
cic
CITAT (cic @ 08-01-2008, 12:51) *
Ska läsa "Ängeln på sjunde trappsteget" sen. Vet många som säger att jag har en sträckläsningsbok framför mig. Verkar bra tycker jag. smile.gif

Har läst 100 sidor och har svårt att släppa den! smile.gif
Piccante
CITAT (cic @ 01-02-2008, 18:08) *
Har läst 100 sidor och har svårt att släppa den! smile.gif

Den är sååå bra ! Finns en uppföljare oxå som kanske inte är lika bra men ändå läsvärd.
Lillja
CITAT (Markus_H @ 01-02-2008, 18:25) *
Den är sååå bra ! Finns en uppföljare oxå som kanske inte är lika bra men ändå läsvärd.

Jag har oxå läst den, jätte bra, tror att de har gjort en film av den, är
väl kanske inte lika bra som boken.
Piccante
CITAT (Lillja @ 01-02-2008, 19:59) *
Jag har oxå läst den, jätte bra, tror att de har gjort en film av den, är
väl kanske inte lika bra som boken.

Det var faktiskt filmen som fick mig att läsa boken. Jag tyckte filmen var såpass bra så jag ville läsa boken för att få hela berättelsen, i filmer är ju ofta handlingen nedkortad för att de inte ska bli för långt.
Wilmer
Har man läst boken tycker jag det är väl värt att se filmen. Det som inte finns med kan man ju fylla i från minnet! Gillade filmen också.
estet
CITAT (Mollis @ 01-02-2008, 15:24) *
Har precis läst "Köksgudens hustru" av Amy Tan för andra gången, det är en fascinerande och helt underbar bok (den kom ut redan 1992).

//Mollis

bravo.gif wub.gif
Betty
CITAT (Gillan @ 01-02-2008, 14:28) *
Den är ju bara sååå bra. Det är en av de böcker som för alltid kommer att finnas kvar i bakhuvudet. Jag tyckte den var bra när jag läste den, men det var egentligen inte förrän jag läst de sista sidorna i den som det gick upp för mig hur bra den var. Kan bara instämma i rekommendationen tummenupp.gif

Nu har jag läst ut boken Påven Johanna! Håller med, det är inte förrän man läst Epilogen som man riktigt förstår vilken fantastiskt bra bok det är. yes.gif
Rapchic
jag läser shogun just nu.... den är bra + man lär sig lite japanska wink.gif
pejori
Björn Hellberg...Tacksägelsen
Anma
Fick hem boken "Rivet skinn - hela historien" av Niclas Jansson igår. Nu är den utläst både av mig och gubben... Över 400 sidor. Halva boken är en reviderad version av "rivet skinn" som han skrev innan han var klar med all kriminalitet och missbruk. Halva boken om tiden efter, då han blev sprutnarrkoman på allvar och hur han lyckades att få rätsida på sitt liv.
Niclas berättar öppet om sitt kriminella liv och sitt narkotikamissbruk.
Läsvärd tycker jag och gav mig en inblick i hur min nära släktning hade det med "nojor" mm innan h*n dog.
Niclas är drogfri sedan några år och kämpar med att betala av sina skulder han drog på sig som kriminell. Han jobbar som behandlingsassistent idag.
Farmor
Jag har läst 5 årgångar av Saintpauliavännen och har för första gången på oändligt lång tid, ingen bok på gång. Men ikväll, när jag går och lägger mig ska jag börja läsa Tills jag finner dig av John Irving. Han är en av mina favoriter och jag utgår från att boken är helt underbar.

Så måste jag också hålla med om att Påven Johanna är en fantastisk bok, ja faktiskt en av det bästa böckerna jag läst under senare år.
Aqvakul
CITAT (Alba @ 01-02-2008, 12:08) *
Viveca Lärn " Värmebölja" ....den senaste boken om Saltön.

Jag har precis börjat läsa den. Har läst de övriga och gillar verkligen hennes berättelser om Saltön.

Är också väldigt förtjust i Viveca Lärns böcker - kommer absolut att läsa "Värmebölja"
Mollis
Läser "Kejsarinnan Orkidé - Kinas sista kejsarinna" av Anchee Min.
En gripande bok om den sista kejsarinnan i Kina, en ung kvinna som lyckas bli utvald till en utav kejsarens sju gemåler och flyttar in i den förbjudna staden, livet som väntar där är allt annat än enkelt men hon hittar en alldeles egen väg att överleva....

Boken ger en unik inblick i den Kinesiska kulturen och historian och den berättas på ett lättillgängligt sätt, den är skitbra helt enkelt!

//Mollis
Aqvakul
Just laest Box 21 av Hellstroem och Roslund - otaeck, men spaennande och bra!
MariaÖrebro
Läser Alias Monster av Sue Russell. Verklighetsbaserad, och därmed ännu otäckare, om kvinnlig massmördare/prostituerad/homosexuell/psykopat i USA.
Alphaville
Har börjat läsa första delen i Millennium-triologi av Stieg Larsson. Får se om jag fortsätter...
Farbror Blå
En skrivarbok av Elisabeth george ( hon som författat tolv böcker om D I Lynley, som Tv massakrerat)
Jag skriver nämligen själv-lååångsamt- och hennes bok innehåller en massa tips om storytelling, persongalleri mm =)
pejori
just nu: brottsplats rosenbad av Annika Bryn
Hannifer
Sagan om de två tornen. smile.gif
Wilmer
CITAT
Jag skriver nämligen själv-lååångsamt- och hennes bok innehåller en massa tips om storytelling, persongalleri mm =)

Jag kommer läsa farbror blås bok när den kommer ut! bravo.gif
MariaS
Fick boken "Odla exotiskt" av Ludvig Joansson med posten igår. På grund av migränanfallet, så får jag väl börja läsa den nu istället.
pimpim
Läser "Rosie" av Leslie Pearse. Tycker så mycket om hennes böcker.
AnnammA
Jag köpte "Svinalängorna av Susanna Alakoski i början av veckan och läste ut den på två dagar...
Gripande bok om en fruktansvärd barndom!

En annan bok att rekommendera i liknande ganger är "Glasborgen". Minns inte namnet på författaren...
Får se vad jag nu ska fortsätta att läsa...

Magdis
Jag läser Labyrinten av Kate Mosse (inte fotomodellen!)
Aqvakul
CITAT (Magdis @ 06-03-2008, 11:09) *
Jag läser Labyrinten av Kate Mosse (inte fotomodellen!)

Jag läste den i höstas, fascinerande parallellhistoria och intressant historisk miljö tummenupp.gif

CITAT (AnnammA @ 06-03-2008, 11:02) *
Jag köpte "Svinalängorna av Susanna Alakoski i början av veckan och läste ut den på två dagar...
Gripande bok om en fruktansvärd barndom!

Håller med dig, mkt gripande och tragisk.
Boken har väckt mkt diskussion i Ystad, där de som bor eller har bott i området känner sig utpekade...
Bee
Jag har precis börjat läsa Mike Oldfields självbiografi "Changeling". Kul att få lite inblick i hans liv. Han har gjort så mycket underbar musik men också varit väldigt tystlåten om sig själv. Fram tills nu.
Jag är en stor fan till Mike O och också till hans syster Sally och bror Terry. Alla har dom gjort njutningfull musik.
Lillja
Har läst Mig äger ingen av Åsa Linderborg, vilken bra bok, läser nu
svinalängorna med susanna Alakoski, bra den också.
Aqvakul
"Luftslottet som sprängdes" av Stieg Larsson - väldigt spännande!
Lillja
CITAT (Aqvakul @ 31-03-2008, 19:33) *
"Luftslottet som sprängdes" av Stieg Larsson - väldigt spännande!

Javisst är den spännande, synd att han dog, har läst alla tre böckerna.
De håller väl på att göra film av böckerna, undrar hur de blir.
aanderss
bankboken
Aqvakul
CITAT (aanderss @ 31-03-2008, 20:11) *
bankboken

hehehe
Monaxe
CITAT (Bee @ 06-03-2008, 12:38) *
Jag har precis börjat läsa Mike Oldfields självbiografi "Changeling". Kul att få lite inblick i hans liv. Han har gjort så mycket underbar musik men också varit väldigt tystlåten om sig själv. Fram tills nu.
Jag är en stor fan till Mike O och också till hans syster Sally och bror Terry. Alla har dom gjort njutningfull musik.

Låter intressant, är också stort fan till Mike O, den boken får jag nog se till att få fatt i!!
Lemonne

Läser Ivar Lo-Johanssons Måna är död... wub.gif
Noak
Har en fantasyperiod, läser Orson Scott Card: Sjunde sonen. m.fl.
herkules
har läst om alla leif g w perssons böcker, började med den senaste och är strax klar med den första, grisfesten, jag gillar hans böcker!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon