|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
mamamaggan
10-01-2013, 22:21
Lyssnar nu på Fjällgraven av Mikael Hjorth och Hans Rosenfeldt. Har kommit c:a halvvägs och tycker den är bra . Har lyssnat på fler av deras böcker och de håller alla måttet .
ninnisky
10-01-2013, 22:27
CITAT (Aqvakul @ 10-01-2013, 22:12)  "Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz" av Göran Rosenberg
Välskriven och tänkvärd på många plan - en värdig vinnare av Aygustpriset 2012. Började på den igår och ska strax fortsätta! Kan bara hålla med att den är mycket välskriven och framför allt tänkvärd.
Jag har precis lyssnat klart på -Marianne Fredrikssons Blindgång. Kan inte bestämma mig för vad jag tycker eller om jag begrep riktigt, missade jag poängen? Kanske inte i tillräckligt seriöst tillstånd för den boken.
Hur går det med läsningsomstarten Biggan?
Biggan_
11-01-2013, 00:47
Jo tack! Det går bättre och bättre faktiskt. Jag läser inte om samma sida 32 gånger längre!  Det händer ibland att jag blir lite ofokuserad så jag får läsa om lite, men det är inte så ofta numera. Jag försökte lyssna på talbok ett tag men det var sämre för det var ett helsike att spola tillbaka till det ställe där jag tappat tråden.
Asch, jag lyssnar om tills jag tror jag fått med allt på cd'n i huvudet  Hoppas du får tillbaka läsglädjen!
hattstugan
17-01-2013, 15:05
Ska börja på Ken Foletts Svärdet och Spiran sen blir det En värld utan slut!
Aqvakul
17-01-2013, 15:14
Den bok jag just nu läser är på tapeten i en frågelekstråd här på småprat...
CITAT (Aqvakul @ 17-01-2013, 15:14)  Den bok jag just nu läser är på tapeten i en frågelekstråd här på småprat... Jasså vad heter den då
Hämtade upp ett paket från Tomelilla Antikvariat på 5 kilo böcker idag !! Oh, lycka !! Tretton böcker !! Tio till mig och tre till sonen ... Lagom proportion  Edit; jag har redan läst ut 2 (mera av bilderboks-stuket, om katter) och sonen ligger just nu och läser och fnissar i soffan bakom mig ...
ninnisky
20-01-2013, 22:16
Läser just Ann Rosmans Mercurium - det är den sista av mina fem härliga julklappsböcker!
Gunilla T
31-01-2013, 15:09
Han gjorde det igen !!!!!!!!!!!!!!! Carlos Ruiz Zafon med sin senaste bok " Himlens fånge"
För er som läste och blev betagna av hans första roman " Vindens skugga" är detta en värdig efterföljare.
Mellan dessa två böcker skrev han även " Ängelns lek" som utkom 2009 - nådde inte samma nivå som debutromanen och jag blev något besviken - drog den förhastade slutsatsen att författaren inte klarar mer än en fantastisk skapelse, såsom det ofta är. Men nu visar han återigen ett storslaget författarskap. Miljön är som tidigare, Barcelona, denna vackra och gamla stad som beskrivs på ett magiskt sätt. Här finns tiden under Franco regimen men även efterkrigstiden som knyts ihop på ett rafflande sätt genom huvudpersonernas liv.
Språket är suvärent - flytande formuleringskonst när den är som bäst!
Böckerna går bra att läsa som separata historier men vinner på att läsas i tur och ordning eftersom huvudpersonernas levnadsöden knyts samman på ett överraskande sätt.
hattstugan
08-02-2013, 20:41
Har äntligen avslutat Svärdet och Spiran av Ken Follet! Så mycket intryck att smälta!
Handlar om 1100-talets England och hur det gick till att bygga Katedraler, klosterliv och Kunga-makten!
Ska snart börja på del 2! En värld utan slut!
Eva i Skåne
14-09-2013, 19:09
Oj oj, har ni inte läst något i sommar??? Jo, såklart. Jag har läst men vilka böcker är just nu försvunnet ut minnet.
Igår och idag har jag läst "En man som heter Ove" En charmig berättelse om en dyster man som inte riktigt lyckas ta kommandot över sitt liv.
Aqvakul
14-09-2013, 19:52
Gabriella Håkanssons Aldermanns arvinge: En tegelsten på drygt 800 sidor i Londonmiljö för två hundra år sen.. En historisk roman i efterspelet av franska revolutionen, med ett antal märkliga karaktärer...
Jag är inne i en omläsnings-period, Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov. Det är tredje gången jag läser denna fantastiska bok - efter den ska jag läsa, Varför vara lycklig när du kan vara normal? av Jeanette Winterson. Och som grädde på moset läser jag för trettioelfte gången om Privatdetektiven Ture Sventon - just nu i Paris.
Biggan_
14-09-2013, 22:04
CITAT (Eva i Skåne @ 14-09-2013, 20:09)  Igår och idag har jag läst "En man som heter Ove" En charmig berättelse om en dyster man som inte riktigt lyckas ta kommandot över sitt liv. Den läste jag i somras och den var riktigt bra! I sommar har jag också läst Sirila gentlemän sökes. En väldigt roande historia där skrattmusklerna får sej en omgång allt som oftast. Jag har just läst ut Brustna hjärtans café, som också var bra.
Roligt med nya boktips!
Nu sist blev det en berättelse om hur en man med missbruksproblematik och en katt finner varandra på Londons gator. Lättläst och lite så där smågullig. Boken heter Gatukatten Bob av James Bowen.
Kommer inte heller ihåg böckerna jag läst i sommar! Men igårkväll avslutade jag 1222 över havet av Anne Holt,den var ganska bra,tidigare läste jag Död i Skugga av samme författare den var riktigt bra! Men hemsk.
Har fortfarande framme boken Vättern Öar-Båtar-Fiske av Anders Åkerberg.
ninnisky
15-09-2013, 08:47
Kaffe med rån - handlar om ett gäng pensionärer som tror det är bättre i finkan än på ålderdomshemmet. De gör en massa rån och har riktigt kul..... Kommer inte ihåg var författarinnan heter, lånade boken! Roligt bok med en udd.
Nu vet jag vad mamma ska få i julklapp! Vindens skugga och Kaffe med rån Tack för att ni skriver så bra recensioner.
Eva i Skåne
19-09-2013, 20:30
Jag har snart läst ut "Morfar skrev inga memoarer" av Gustav Fridolin. Den måste ni läsa! Det är nutidshistoria som är så fängslande. Morfar är född på 20-talet och man får följa hans liv till... Jag vet inte var den slutar men jag är på 60-70-talet. Han föddes i små omständigheter och livet är inte alltid lätt, men han gör små kliv framåt. Jag tycker det är roligt att läsa om uppväxten i Göingebygden där min man är uppvuxen. Sen flyttar han till Lund och vidare till Malmö. Jag är född i Malmö på 50-talet. Det som jag inte själv känner igen är sånt som jag hört mina föräldrar berätta om.
Jag tror dock inte man måste vara från Skåne för att uppskatta boken.
ninnisky
19-09-2013, 21:42
Läser en faktabok av Gunilla Brattberg : Avskriven. Den handlar om en empatilös sjukvård med pengar i centrum. Ingen rolig läsning men nyttig..
Eva i Skåne
03-10-2013, 19:26
Jag har nyss lyssnat färdigt på Joe Nesbö´s senaste deckare POLIS. Jag är en fan av Harry Hole  Ja håller på att läsa Håkan Nessers senaste "Levande och döda i Winsford". Har bara lästa 1/3 ännu så det är för tidigt att ge en recension, men Nesser är ett säkert kort. Tror aldrig jag blivit besviken på hans böcker.
hattstugan
06-10-2013, 08:12
Har påbörjat en mastodont av Diana Gibaldon! Trummornas dån
Monarda
06-10-2013, 17:46
Har läst Olof Lagercrantz bok om August Stindberg och ska nu för första gången läsa en bok av Strindberg själv. "Svenska Folket, I helg och söcken, i krig och fred, hemma och ute eller Ett Tusen År av svenska bildningens och sedernas historia"
Lovande titel, utgiven 1912.
kolonista
12-10-2013, 14:49
Hej. Har nyss läst Knausgårds Min kamp, del fem och nu läser jag Floder av röd jord av Natasha Illum Berg, hon som var färdledare i första avsnittet av Mot alla odds och som sändes på SVT. Sen väntar en bok av Britt-Marie Mattson. Den heter Vi tolererar inga förlorare och handlar om Kennedyklanen.
ninnisky
12-10-2013, 14:53
Läser Johan Theorins senaste och fjärde bok i deckarserien om Öland: Rörgast. Helt underbar precis som alla hans tidigare! Svensk litteratur när den är som bäst.
Eva i Skåne
12-10-2013, 16:04
Jag har beställt den som ljudbok Ninnisky. Dom andra har varit så spännande så jag har stora förväntningar.
ninnisky
12-10-2013, 16:21
CITAT (Eva i Skåne @ 12-10-2013, 15:04)  Jag har beställt den som ljudbok Ninnisky. Dom andra har varit så spännande så jag har stora förväntningar. tror inte du blir besviken alls
mamamaggan
12-10-2013, 23:06
Har beställt Leif G W Perssons senaste " Den sanna historien om Pinocchios näsa " .
Ska bli roligt att lyssna på den. Gillar hans böcker men speciellt den om honom själv " Gustavs grabb ".
Kan rekommenderas för den som gillar Leif G W .
hattstugan
27-12-2013, 21:05
Den trettonde historien av Diane Setterfield som jag fått av gunsta!
Tack för bra läsning!
Vad kul att du gillade den - förstod att det var en bok för dig -  PS: Själv tyckte jag boken var jättebra - en 'mysbok'.
kerstin z5-6
27-12-2013, 22:40
Alltid väntar på Björn Afzelius : en god man - och bara en människa
Eva i Skåne
27-12-2013, 23:14
Lyssnar just nu på Mikael Bergstrands "Dimma över Darjeeling"
Jag köpte i somras "Dehlis vackraste händer" helt på måfå på rea. Den lockade till mer så nu lyssnar jag till fortsättningen. Underhållande om man bara vill småskratta och koppla av. Lite roligt tyckte jag det var med första boken där huvudpersonen Göran kom till Indien för första gången och upplevde en del av dessa missförståelser och andra upplevelser som min son berättade om efter sin Indienresa.
Morfar skrev inga memoarer läste jag för några månader sen. Skriven av Gustav Fridolin om hans morfars liv. Mycket jag kunde känna igen från min uppväxt. Mycket av boken utspelar sig i min stad Malmö under 50-60-talen. Mycket läsvärd.
En annan bok om 50talet är Karin Wahlbergs bok "Än finns det hopp". Jag har tidigare bara läst deckare av henne, men detta är en mycket intressant roman som utspelar sig under polioepedemin i början av 50-talet.
Eva i Skåne
02-01-2014, 08:15
I natt läste jag slut Stenhjärtat av Katarina Wennstam. Ett synnerligen allvarligt ämne i romanform. Spännande och kusligt. Shaken baby syndrom handlar det om.
En halvårsgammal baby kommer till akuten med andningsuppehåll. Vid närmare undersökningar visas sig barnet ha diverse allvarliga skador. Föräldrar, syskon, mormor/farmor, barnflickan. Vem har gjort babyn så illa? Eller är det en olycka?
Alla känner sig nog maktlösa någon gång i kontakten med ett skrikande barn, men för de flesta finns det en spärr som slår till...
Pojken i resväskan av Lene Kaaberböl och Agnete Friis - en kriminalroman (ovanligt nog ... läser sällan sådana) - började läsa på nyårsaftonen - vi får se vad det blir och ger.
Monarda
02-01-2014, 19:03
Jag ska fortsätta på min bok om Henrik VIII. Har helt snöat in på den gubben och är oerhört fascinerad av hovlivet och intrigerna vid engelska hovet på den tiden.
Vattenänglar av Mons Kallentoft..
Biggan_
04-01-2014, 18:26
Jag har just läst ut Flakmopedisten av Lasse Berghagen. En mycket underhållande och trevlig bok om Lasses ungdomsår och framåt. Rekommenderas varmt om du har sinne för humor!
Eva i Skåne
15-01-2014, 08:16
Vägen mot Bålberget av Therese Söderlind läste jag ut igår kväll.
Det är en fängslande historia från 1600-talet om främst två familjer vars liv vävs ihopa. Det är grymhet, hat och skräck för häxkonster men även varma känslor. Kvinnorna är extra utsatta i alla lägen och många blir angivna. Några starka kvinnor vågar trotsa både prästerna och sina män och två av dem undkommer bålet. Den historiska berättelsen är stark med olika berättarröster. Det finns även en nutidshistoria invävd i berättelsen, en kvinna som släktforskar och kommer tillbaka till häxtiden. Den berättelsen tilltalar mig inte så mycket. För mig hade den historiska delen varit tillräcklig.
hattstugan
15-01-2014, 13:50
Har börjat lyssna till I skydd av mörkret av Stephen Booth! Känns lite konstigt att enbart lyssna inte vända blad nångång!
Eva i Skåne
15-01-2014, 17:09
Jag lyssnar alltid på ljudböcker i bilen, men läser vanliga böcker hemma
Just nu lyssnar jag på Rikitikitavi med/av Rikard Wollf. En självbiografisk historia. Än är han i barnaålder, men jag fortsätter gärna att följa hans uppväxt och vuxenliv.
Monarda
15-01-2014, 18:47
Boken om Henrik VIII har 966 sidor så den kommer att räcka ett tag.
Eva i Skåne
25-01-2014, 08:43
Sandmannen av Lars Kepler läste jag ut i veckan. Keplers böcker har alla varit spännande. Det var denna också, men delvis kändes den förutsägbar. Den slutade på ett sätt som är uppgjort för ännu en bok i serien, men jag tycker nog det vore bra om dom (Kepler är ju två personer) byter koncept nu.
Har också ledsnat på Keplers standardupplägg, men jag tycker också att Kallentoft är tradig. Just nu läser jag "Kaffe med rån" men den fångar inte alls mitt intresse. Oj, nu blev det bara negativa åsikter, kanske har en dålig period med böcker. Har dissat många författare på biblioteket, känner att jag behöver nån ny favorit så därför kollar jag noga tråden om tips.
Monarda
25-01-2014, 12:32
Jag hittade "Muhrs Brukskatekes" på antikvariat, letat länge efter den. Utgiven första gången 1892 och skriven av Karl Adolf Muhr som var inspektor på Laxå Bruk och som säkerligen hade pli på sin personal. Man får veta allt om hur en "rättskaffens bruksbetjänt" bör vara. Dock riktar den sig till män eftersom det inte fanns några kvinnliga tjänstemän på den tiden. Vad sägs om den här gyllene regeln: " En rättskaffens bruksbetjänt bör aldrig berusa sig af starka drycker och icke heller för ofta söka sällskap med fruntimmer. Det förra är dock mera farligt, ty det tilltager, emedan det andra aftager med åren."
Jag läser Alice Muro igen - har läst hennes böcker tidigare. Hon skriver bättre än bra - jag blir mycket berörd av hennes noveller.
Eva i Skåne
11-03-2014, 16:03
Igår avslutade jag Jonas Gardells serie "Torka aldrig tårar utan handskar". Jag har lyssnat på dom som ljudböcker där han själv läser Jag såg första delen av tv-serien, men missade resten och nu äntligen har jag kommit mig för att låna serien på biblioteket. Det var en mycket fängslande berättelse och många gånger skulle jag velat gråta med de stackars pojkarna/männen  Det var mycket intressant att höra om samhällets intolerans, sjukdomens historia och skräcken bland alla runt om. De som var berörda lade så klart märke till alla detaljer i samhället, tidningsrubriker, bemötande från hela omvärlden inkl sjukvårdspersonal och mitt i stod de rädda pojkarna och hade bara varandra och knappt det ibland. För oss som var unga och hetero har mycket försvunnit i glömska, men det tål att blicka tillbaka och tänka på den utfrysning samhället då stod för - och antagligen finns en hel del kvar än idag. Jag antar att mer eller mindre alla hade nån eller kände nån som hade nån bekant som avled under de hemska åren. Själv minns jag en så charmig arbetskamrat. Tur att det kom bromsmediciner med tiden. Gardell säger att personerna i berättelsen är en sammanblandning av personer som han känt. Dom känns så verkliga i böckerna. Det finns vissa intima fysiska delar i berättelsen som jag kanske bara skummat förbi om jag läst själv.
Jag har börjat att läsa en s k 'klassiker' från Norstedts förlag. Hjärtat jagar allena av Carson McCullers. Jag köpte boken i Örebro på Alla hjärtans Dag i år (det var planerat)- Boken känns som en 'vink från det förgångna' eftersom det var en av Moster Esters absoluta favoritböcker. Boken kom ut första gången 1940 och var Carson McCullers debutbok. Jag har läst en fjärdedel av boken men är redan 'fast', bara förordet av Monika Fagerholm är fantastiskt. Återkommer senare när boken är läst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|