Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
sommarhumla
Förföljd (tror jag den heter...) av Catharina (eller är det Christina) Ingelman Sundberg... wacko.gif
Meriona
Jag har precis läst ut Agatha Christies Badortsmordet. Satt ena tanden i hennes Mord på ljusa dagen, men ingen har hunnit dö ännu.
Suz
Läser två böcker, Gösta Ekmans "Farbrorn som inte vill va´ stor" och Malin Persson Giolitos "Bara ett barn".
herkules
jag har precis läst ut boken "en helvetes vinter" av DANIEL WOODRELL
mkt läsvärd.
går på biograferna nu också WINTERS BONE
Eva i Skåne
Jag har just lyssnat slut på "Flickan med snö i håret" av Ninni Schulman

Hyfsad svensk deckare med trafficking från östländer.
Bee
Hoppsan! Ingen recension sen 24/1. Nåväl.
Har nyligen avslutat "Bibliotekskatten Dewey". Den var mycket läsvärd! Han har en "egen" hemsida för den intresserade: Dewey .

Men nu är det Disa Håstad som gäller. "Frihetens frestelser". Den ni! Jäklar vad hon är bra! Hon ger oss massor att tänka på. Hon skriver om det jag misstänkt länge. Och hon avlivar många förutfattade meningar om Afrika. Varför skall vi ge bistånd till dessa misskötta länder när det faktiskt finns gott om pengar där redan? Det dom saknar är gott ledarskap. Och vad har vi fått för vårt bistånd? Lite svalka på våra skuldvärmda pannor kanske? - Nej inte en endaste peng till i några bössor! Dom får faktiskt sköta sina länder själva. VI får inget bistånd fast det finns fattiga i det här landet också.
Meriona
Jag läste Ulla-Carin Lindqvists bok "Ro utan armar" i helgen. Den skulle jag nog sparat till en annan gång. Den var oerhört läsvärd och tänkvärd. Men jösses så jag grinade.
theseraphim
Läser två böcker just nu.

En historiebok om U.S Marine Corps, låter knepigt men då jag pluggat militärhistoria så blir det en hel del sådana mer fakta-historieböcker om olika konflikter, strategier osv. Om jag skulle rada upp mina böcker i bokhyllor a la Billy´s så har jag nog två fulla med sådana böcker och fem...böcker inom skönlitteratur:-)

Necromonicon läser jag också just nu för att ha något mer roligt att läsa.
Eva i Skåne
Har just lyssnat färdigt på en deckare av Unni Lindell, norsk deckarförfattare.
Orkestergraven. Jag tror inte det är nån av hennes senare, men det var första för mig.

Klart godkänd.
Wilmer
Jag har lyssnat klart på Täppas Fogelbergs Trött Fet och femti. Lyssnar ibland på ring P1 med Täppas och då tycker jag han kan vara lite för mycket. Boken var en positiv överraskning, men jag är urusel på att recensera. Antingen gillar jag eller inte eller så är det mittimellan.. Analysering fick jag nog av i skolan. Får lite klåda av att tänka, vem, varför , vad kunde det bero på.. Vad menar författaren.. Täppas bok var kategori intressant, lagom, haha...

Nu läser jag som vanlig bok också Radhusdisco (Morgan Larsson) som jag köpt för egna pengar !!! Annars lånar jag alltid på biblioteket. Den är en igenkänningsbok eftersom författaren och jag är födda samma år (-70) och växte upp i samma område. Hade det inte varit för det hade jag gillat boken för att jag är trött på deckare, allt annat är välkommet. Men än så länge åker jag inte på moln av lycka för att jag läser den.
Meriona
Stenhimlen av Karin Brunk Holmqvist håller jag på med nu. smile.gif Sen har jag läst alla hennes böcker.

hattstugan
Har just avslutat Avslöjandet av Evelyn Anthony!! Gillar hennes böcker och har nog alla som finns utgivna på svenska iaf!
Ramoth
Lyssnar just nu på Outlander av Diana Gabaldon. (Främlingen på svenska)
Uppläsaren är skottska och gör det helt underbart. Boken är bra i sig (har läste den både på svenska och engelska), men att lyssna på den ger verkligen historien en extra dimension.
Rekommenderas varmt till de som gillar historiska äventyrsromaner med romantisk knorr.
ilPadrino
Just nu läser jag Hundraåringen, underhållande och med skön humor (men det vet ni väl redan för den sitter typ varenda busspassagerare i hela Sverige och läser just nu tror jag... biggrin.gif)

Innan den läste jag Boktjuven och den var faktiskt nog det bästa jag läst på väldigt väldigt länge...
Vemodig och vacker!

crying.gif
*Stintan*
Läser också Hundraåringen.....just nu, verkligen underhållande.
Aqvakul
Hanne-Vibeke Holsts roman "Kungamordet" - helt fantastiskt engagerande.
sommarhumla
Har precis läst ut Medinas Juvel av Sherry Jones, en historisk roman om profeten Mohammed och Aisha, den yngsta av hans hustrur. Hon lovas bort till honom då hon bara är 6 år.
merlin68
Har precis läst ut hundraåringen som....och nu läser jag Snömannen av Nesbö (får inte till det norska ö:et).
Meriona
Läser De fattiga i Lodz av Steve Sem Sandberg. Tung bok i både reell vikt och litterär dito. Beklämd är ett bra ord på sinnesstämningen när man läser. Men läsvärd - verkligen!
Wilmer
Jag har just läst klart "lilla stjärna john ajvide lindqvist". Efter att ha skrivit en bedömning av den försvann texten, bläää. Okey, en kortversion;

Tycker hans böcker är kul som omväxling för det finns ingen kriminalare som dricker massa kaffe och sover dåligt som försöker lösa mordgåtorna. Men de är lite konturlösa böckerna, saknar mening med en hel del i dem, de liksom bara berättar utan att ha en ide med det? Tjejerna dricker andar, jaha, för att bli starka, men vad med det? Nä, överger hans böcker trots att de inte är deckare. Massa äckelpäckel utan stuns kan jag klara mig utan.
Eva i Skåne
Lilla stjärna läste jag också för ett tag sedan. Väldigt annorlunda och med overkliga saker som händer, och som du säger Wilmer så passar den inte direkt under gruppen deckare. Jag tyckte nog bättre om Låt den rätte komma in, även om det var mycket blod och konstigheter i den också.

Senast lyssnade jag på Anna Janssons "Alla de stillsamma döda". Jag tycker om böckerna om Maria Wern. Detta var en av de tidiga böckerna i den serien, men minst lika bra.

Igår började jag på Rosa elefanter av Karin Brunk Holmqvist. Har inte kommit så långt än, men det brukar vara mysig humor i hennes böcker. Det är många som gillar hennes böcker och jag har sett attt dom nämns i denna tråden lite då och då.
Alba
Jag lyssnar varje dag på P1 som sänder Lila Hibiskus av Chimamanda Ngozi Adichie. Uppläsare är Tuva Novotny.
Vi får följa barnen Jaja och Kambili och deras uppväxt i Nigeria.
Fadern är en framgångsrik och aktad man. Han äger en tidning som kritiserar korruptionen i landet. Han får pris av Amnesty och skänker bort pengarna till välgörenhet. Han ställer upp för sina anställda och hjälper dem ekonomiskt.
En fantastisk människa kan man tänka men innanför hemmets väggar ser det annorluna ut. Han en tyrann som misshandlar barnen och frun både fysiskt och psykiskt.
En fantastisk bok som jag verkligen kan rekommendera.

VitaFingrar
Fick just hem "Statsvetenskap - Introduktion i politisk analys". Gäspade stort bara av att läsa baksidestexten, hoppas innehållet kan väga upp för den torra titeln.
Wilmer
Eva, jag gillade Låt den rätte komma in. Men denna kändes lite för "lös". Skrev inte han Berättelsen om de odöda också? Där undrade jag också lite över iden- det kom vita maskar från himlen och gjorde folk odöda osv. men jag gillar nog inte för mycket fantasi utan att knyta ihop.
Meriona
Nu är tegelstenen "de fattiga i Lodz" slutläst. Får nog gå till bibblan imorgon. Behöver ett smaskigt Christie-mord som omväxling till allt det verkliga dödandet i tegelstenen. sad.gif
ninnisky
Har just börjat på Joyce Carol Oates senaste En fager mö. Kan aldrig sluta att fascineras av Oates böcker.

Boken handlar om klasstillhörighet och begär, en gåta i modern tappning, nära besläktad med klassikern Lolita. Så står det på omslagets baksida.
omk
Har precis avslutat "Tatuerad torso" (Irene Huss) av Helene Tursten samt "Fladdermusmannen" av Jo Nesbö.
Båda helt okej, fast på lite olika sätt.

Läste även om "Momo" av Michael Ende. Förra gången den lästes, var nog 8-10 år sen. Visst är det en barn/ungdomsbok, men den är MYCKET tankeväckande !! Speciellt i våra dagar, för den handlar om tid och vad vi gör med denna enda gåva vi alla föds med. Kan verkligen rekommenderas till alla vuxna !

Nu är det dags för lite historia. Ska sätta tänderna i en riktig tegelsten; Ken Folletts "Giganternas fall".
Christa
Jag läser "Till struntpratets lov" av samtalsforskaren Viveka Adelswärd.

Meriona
Just påbörjat Herkules Storverk (Agatha Christie)
hattstugan
Läser farlig Kärlek av Evelyn Anthony
Ramoth
CITAT (omk @ 16-03-2011, 22:59) *
...
Läste även om "Momo" av Michael Ende. Förra gången den lästes, var nog 8-10 år sen. Visst är det en barn/ungdomsbok, men den är MYCKET tankeväckande !! Speciellt i våra dagar, för den handlar om tid och vad vi gör med denna enda gåva vi alla föds med. Kan verkligen rekommenderas till alla vuxna !
...

Tycker inte man ska bry sig allt för mycket om vad som räknas som barn-/ungdomsböcker. Det finns många guldkorn att hämta där, även om man själv har råkat passera gränsen för att kunna kalla sig ungdom. (För övrigt är det skillnad på att vara ungdom och ungdomlig angel_not.gif )
Angående "Momo och kampen om tiden" så ingick den som kursliteratur när jag läste religonspedagogik och Tove Janssons böcker blev vi rekommenderade under min församlingsassistentsutbildning.
Barn- o ungdomsböcker kan vara mycket givande både ur seriös synvinkel och som ren underhållning.

Tillbaka till "Momo" så håller jag verklingen med om att den har en hel del viktigt att säga - inte minst om vad vi gör med vår tid. Att spara den (tiden alltså) i "Tidsbanken" fungerar dåligt!
Jag väljer att lägga en del av min tid här på forumet flirting.gif
malarmaster
just nu läser jag en ytterst intressant bok av den amerikanske läkaren o psykologen Elisabeth Kubler-Ross.
"döden är livsviktig". hon sammanfattar i den 15 års arbete med döende barn o beskriver nära döden upplevelser och andra andliga upplevelser som övertygat henne om att livet fortsätter efter döden.
intressant för min del är att så mycket överensstämmer med mina upplevelser av det mediala.
en bok för de som tvivlar. Ulf
merlin68
Läser just nu Postcard killers skrivet som ett samarbete mellan Liza Marklund och en amerikansk författare . Har inte läst så mycket av den ännu men den är välskriven spännande och rätt bloddrypande -fear-.gif
Wilmer
CITAT (malarmaster @ 19-03-2011, 22:08) *
just nu läser jag en ytterst intressant bok av den amerikanske läkaren o psykologen Elisabeth Kubler-Ross.
"döden är livsviktig". hon sammanfattar i den 15 års arbete med döende barn o beskriver nära döden upplevelser och andra andliga upplevelser som övertygat henne om att livet fortsätter efter döden.
intressant för min del är att så mycket överensstämmer med mina upplevelser av det mediala.
en bok för de som tvivlar. Ulf

Den läste jag för jag blev rekommenderad den, det var nog det året pappa dog, alltså... över 20 år sedan, men jag minns att den var otroligt bra. Trösterik. Eller hur man nu kan beskriva den. Oavsett om man tror på ett liv efter döden eller ej så minns jag den som en mycket fin bok om döden.
Noak
Läser Per Wästbergs memoarböcker, men jag tycker att de är lite tunga och ganska tråkiga. Har läst två, och ska försöka ta mig igenom den tredje.
De hemliga rummen. En memoar 2006
Vägarna till Afrika. En memoar 2007
Hemma i världen. En memoar 2010
Bee
Har snart läst klart "Marley och jag: livet med världens värsta hund" av John Grogan. Köpte den på bokrean som en sorts motvikt till boken om Bibliotekskatten Dewey (som jag verkligen njöt av!).
Visst, det är en gullig bok med många goda skratt men jag kan ändå inte ta den till mig. Jag gillar ju katter!! Dessutom är den rätt ytlig. Man får visserligen veta mycket om hunden Marley men inte så himla mycket mer. Det är som om författaren fått för sig att han inte kan skriva om sin familj bara för att det skall handla om hunden.
Men för hundälskare så är det säkert en hyfsad bok. Och jag visste inte innan att det skiljer mellan amerikanska och engelska labradorer.

sommarhumla
Kvinna av Egypten av Jehan Sadat
Wilmer
Storm över Frankrike av Irene Nemiorovsky. Jag blir så berörd av historien kring hur boken kom till att handlingen i boken blir sekundär. Krigsskildring från Paris än så länge, anar mig till att jag kan ha sett en filmatisering där jag minns ett av de grymma styckena skarpt. Nu är folket på väg att fly, de som kan..
sommarhumla
Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami...en riktigt tegelsten på över 700 sidor som kommer räcka många bussresor fram och tillbaka från jobbet smile.gif
Aqvakul
Beata Arnborgs biografi om Barbro Alving och Kristina Kappelins: Berlusconi - italienaren...
Eva i Skåne
Pansarhjärta av Joe Nesbö.
Jag tycker Nesbös deckare om Harry Hole är spännande. Visserligen är Hole den typiske deckarpolisen - alkoholiserad, problem med relationer och utsätter sig för extrema faror, men han är sympatisk och smart. Intrigerna i böckerna är genomtänkta och annorlunda.
Jag tror det kan finnas närmare tio böcker i denna deckarserie och jag tror jag läst eller hört på de flesta. Detta är en lång berättelse, 19 cd-skivor. Jag lyssnar mest i bilen fram och tillbaka från jobb, så den tar några veckor att bli färdig med.
merlin68
Läser just nu Mord.net av Buthler och Öhrlund. Skrämmande realistisk läsning om vilka vägar internetbrottsligheten tar. Rekommenderar den fast jag bara har läst ca 150 sidor. Hoppas författarna lyckas knåpa ihop ett intressant slut på boken tummenupp.gif

Bokens hemsida där man också kan se en trailer:

http://www.mord.net/film.php

Myosotis
CITAT (Alba @ 16-03-2011, 17:57) *
Jag lyssnar varje dag på P1 som sänder Lila Hibiskus av Chimamanda Ngozi Adichie. Uppläsare är Tuva Novotny.
Vi får följa barnen Jaja och Kambili och deras uppväxt i Nigeria.
Fadern är en framgångsrik och aktad man. Han äger en tidning som kritiserar korruptionen i landet. Han får pris av Amnesty och skänker bort pengarna till välgörenhet. Han ställer upp för sina anställda och hjälper dem ekonomiskt.
En fantastisk människa kan man tänka men innanför hemmets väggar ser det annorluna ut. Han en tyrann som misshandlar barnen och frun både fysiskt och psykiskt.
En fantastisk bok som jag verkligen kan rekommendera.

Jag lyssnade också på den, ett tag ångrade jag det nästan när det var som hemskast, men den har berört mig djupt och nu är jag glad att jag lyssnade på hela. En jättebra bok, en sådan som stannar kvar hos en.
bergvallmo
Just nu lyssnar jag på Rapsbaggarna med Karin Brunk Holmqvist. Lättsam och helt underbar wub.gif
Meriona
Hihi ja den är bra den! biggrin.gif
Jag har just läst ut del 3 i Historia och Historier om Stranna. Samt läst i ett par reseguider om Florida och kommit fram till att vi kanske ska resa nån annan stans. wink.gif
Tikka
Äntligen kom min bok hem i brevådan häromdagen så hälften är redan läst smile.gif
Conn Iggulden Silvrets rike.
Han har även en serie om Julius Cesar som jag läst, lika bra dom.

Kopierat från nätet:

Silvrets rike är fjärde och sista delen i Conn Igguldens serie om Djingis khan och det arv han lämnade efter sig, det största imperium världen någonsin skådat.
Klint
Hej alla läsare!
Jag har definitivt inte tid att läsa just nu men tänkte skicka en bok till mamma.Karin Brunk Holmqvist ser jag att många gillar,men jag undra lite är det nåt sammanhängande eller kan man läsa dem i vilken ordning som helst?
Aqvakul
CITAT (Tikka @ 13-04-2011, 21:41) *
Äntligen kom min bok hem i brevådan häromdagen så hälften är redan läst smile.gif
Conn Iggulden Silvrets rike.
Han har även en serie om Julius Cesar som jag läst, lika bra dom.

Kopierat från nätet:

Silvrets rike är fjärde och sista delen i Conn Igguldens serie om Djingis khan och det arv han lämnade efter sig, det största imperium världen någonsin skådat.

Spännande, men man ska vara medveten om att det är mer äventyrsromaner än historiska fakta. Lite väl mkt aktion i min smak.
Meriona
CITAT (Klint @ 15-04-2011, 07:18) *
Hej alla läsare!
Jag har definitivt inte tid att läsa just nu men tänkte skicka en bok till mamma.Karin Brunk Holmqvist ser jag att många gillar,men jag undra lite är det nåt sammanhängande eller kan man läsa dem i vilken ordning som helst?

Man kan läsa dem i vilken ordning som helst, de har inget samband med varann.
Jag personligen tycker att Potensgivarna och Rapsbaggarna är allra bäst. smile.gif

Klint
Tack för det! Potensgivarna får det nog bli...eller kanske båda g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon