|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
CITAT (LadyG @ 26-09-2005, 19:57) CITAT (Rossi @ 26-09-2005, 13:16) Vad kul! Jag delar gärna med mig.
Problemet är bara att jag läser så många böcker så jag blir kräsen och tycker inte att det är så många som är bra ..... Så då blir jag extra glad när jag kommer över Nesbö, Indridasson, Alvtegen m.fl.!
Som sagt, började läsa Skam av Karin Alvtegen igår. Har hunnit ca. 50 sidor och jag vill bara läsa vidare! Hoppas att fortsättningen är lika bra som inledningen! De skulle man läsa i en viss ordning eller? Karin Alvtegens böcker är helt fristående så där spelar det ingen roll i vilken ordning du läser dem. Indridassons böcker ska du läsa i den här ordningen: Glasbruket Kvinna i grönt Änglarösten
CITAT (Rossi @ 26-09-2005, 19:59) De skulle man läsa i en viss ordning eller? Karin Alvtegens böcker är helt fristående så där spelar det ingen roll i vilken ordning du läser dem. Indridassons böcker ska du läsa i den här ordningen: Glasbruket Kvinna i grönt Änglarösten Tack! Det börjar bli dags att jaga igen, om jag vill ha något på nattduksbordet dvs. Det är inte så mycket kvar nu...
CITAT (LadyG @ 26-09-2005, 20:46) CITAT (Rossi @ 26-09-2005, 19:59) De skulle man läsa i en viss ordning eller? Karin Alvtegens böcker är helt fristående så där spelar det ingen roll i vilken ordning du läser dem. Indridassons böcker ska du läsa i den här ordningen: Glasbruket Kvinna i grönt Änglarösten Tack! Det börjar bli dags att jaga igen, om jag vill ha något på nattduksbordet dvs. Det är inte så mycket kvar nu...  Ha, ha! Kan väl tro det! Då tycker jag absolut att du ska läsa Svek av Karin Alvtegen!
AndreasBlomquist
27-09-2005, 08:10
CITAT (dammkillen2 @ 27-09-2005, 08:29) CITAT (dammkillen2 @ 27-09-2005, 08:26) fan va mycket skit du skriver
Nix, det gör jag inte. Blev det hett om öronen för dig? du ska inte tala om för mig vad jag kan göra. det förstår jag själv. fattar du??? Men lugna dig lite lilla gubben! Hetsa inte upp dig så väldans. Vad hände med ditt ursprungliga nick, dammkillen? Blev du kickad/avstängd/portad? Ang. ämnet så läser jag just nu en bok om växtförökning men har glömt författarens namn... Steve Bradley tror jag men är inte säker...
CITAT (Rossi @ 26-09-2005, 20:51) CITAT (LadyG @ 26-09-2005, 20:46) CITAT (Rossi @ 26-09-2005, 19:59) De skulle man läsa i en viss ordning eller? Karin Alvtegens böcker är helt fristående så där spelar det ingen roll i vilken ordning du läser dem. Indridassons böcker ska du läsa i den här ordningen: Glasbruket Kvinna i grönt Änglarösten Tack! Det börjar bli dags att jaga igen, om jag vill ha något på nattduksbordet dvs. Det är inte så mycket kvar nu...  Ha, ha! Kan väl tro det! Då tycker jag absolut att du ska läsa Svek av Karin Alvtegen! personligen är jag inte sååå glad i karin alvtegens böcker men varför vet jag inte. jag kan inte sätta fingret på vad det är, men jag finner henne seg och tråkig jag kommer inte in i hennes böcker riktigt
CITAT (pejori @ 27-09-2005, 10:44) personligen är jag inte sååå glad i karin alvtegens böcker men varför vet jag inte. jag kan inte sätta fingret på vad det är, men jag finner henne seg och tråkig jag kommer inte in i hennes böcker riktigt  Det är ju tur att smaken är olika, annars skulle vi inte ha så många roliga böcker att upptäcka  Min man rekommenderade en bok av Olov Svedelid som jag kastat mig över ("Mitt namn är Eduard Braun Hitler") och än så länge är den bra. Inte så där nervkittlande spännande som Nesbös bok, men intressant.
CITAT (LadyG @ 27-09-2005, 11:32) CITAT (pejori @ 27-09-2005, 10:44) personligen är jag inte sååå glad i karin alvtegens böcker men varför vet jag inte.  :huh: jag kan inte sätta fingret på vad det är, men jag finner henne seg och tråkig  ;) jag kommer inte in i hennes böcker riktigt  Det är ju tur att smaken är olika, annars skulle vi inte ha så många roliga böcker att upptäcka  Min man rekommenderade en bok av Olov Svedelid som jag kastat mig över ("Mitt namn är Eduard Braun Hitler") och än så länge är den bra. Inte så där nervkittlande spännande som Nesbös bok, men intressant. där ser man...jag älskar olof svederlids böcker läser det mesta av han
Jag tror att detta är den första av hans böcker jag läser faktiskt. Jag har på något vis missat honom helt, trots att jag vet vem han är.
Det är som med Åke Edwardsson. Det var inte förrän helt nyligen som jag upptäckte att han skriver lite säregna, fängslande böcker. "Segel av sten" var fascinerande.
Gunvor Nilsson
27-09-2005, 14:26
Oj, jag orkar inte läsa igenom 24 sidor av den här tråden så jag vet inte om någon läst och tyckt om den bok som jag precis avslutat. Bodil Malmstens För att lämna röstmeddelande tryck stjärna. Jag gillar hennes sätt att skriva, kort och kärnfullt så att man tycker sig kunna tänka som hon tänker och känna som hon känner. En gåva att kunna skriva så /Gunvor
Just nu läser jag Vad jag älskade av den amerikanska författarinnan Sir Hustvedt. Det handlar om två familjer och deras vänskap genom årens lopp.
Boken är väldigt välskriven och bra!
Jag har lånat Familjehemligheter av Patricia Kay som Amaira tipsade om häromdagen. Har just börjat på den men hittills verkar den bra.
och jag har äntligen kommit igenom den första av nesbös böcker.... hjälp...det händer ju ingentiiiing i dom....... bara babbel om honom och hans personliga problem. smet imellan med "mias hemligheter" och den var jättebra!!!! den är fortsättningen på GÖMDA och ASYL och skriven av mia Eriksson själv. rekomenderas
ninnisky
06-10-2005, 17:52
Har just läst färdigt Charlotta Öhlanders bok -- och himlen var oskyldigt blå. Den handlar om hennes upplevelser under tsunamin i Khao Lak. Kände att jag ville läsa den eftersom jag bott i närheten. Mycket realistiskt skrivet!
Tänkte läsa Snöleoparden av Britt-Marie Mattson härnäst. Fick den signerad av henne under bokmässan i Gbg förra veckan.
CITAT (pejori @ 06-10-2005, 18:44) och jag har äntligen kommit igenom den första av nesbös böcker.... hjälp...det händer ju ingentiiiing i dom....... bara babbel om honom och hans personliga problem.  Men Pejori, tjejen! Du har väl ändå inte börjat med Fladdermusmannen? Har för mig att jag varnade för just den boken. Börja istället med Rödhake. Läs sedan Smärtans hus och till sist den allra bästa: Djävulsstjärnan. Ett hett tips från Rossi!
CITAT (Rossi @ 06-10-2005, 18:55) CITAT (pejori @ 06-10-2005, 18:44) och jag har äntligen kommit igenom den första av nesbös böcker.... hjälp...det händer ju ingentiiiing i dom....... bara babbel om honom och hans personliga problem.  Men Pejori, tjejen! Du har väl ändå inte börjat med Fladdermusmannen? Har för mig att jag varnade för just den boken. Börja istället med Rödhake. Läs sedan Smärtans hus och till sist den allra bästa: Djävulsstjärnan. Ett hett tips från Rossi!  läste smärtans hus...tyckte inte om den nu ska jag läsa dödsstjärnan, men har inga större förhoppningar om att det ska hända lite mer i den
CITAT (pejori @ 06-10-2005, 19:17) CITAT (Rossi @ 06-10-2005, 18:55) CITAT (pejori @ 06-10-2005, 18:44) och jag har äntligen kommit igenom den första av nesbös böcker.... hjälp...det händer ju ingentiiiing i dom....... bara babbel om honom och hans personliga problem.  Men Pejori, tjejen! Du har väl ändå inte börjat med Fladdermusmannen? Har för mig att jag varnade för just den boken. Börja istället med Rödhake. Läs sedan Smärtans hus och till sist den allra bästa: Djävulsstjärnan. Ett hett tips från Rossi!  läste smärtans hus...tyckte inte om den nu ska jag läsa dödsstjärnan, men har inga större förhoppningar om att det ska hända lite mer i den  OK! Vi kanske bara har olika smak. Jag tyckte om både Smärtans hus och Dödsstjärnan.
Sent omsider läser jag Viveca Lärns böcker om Saltön. Just nu bok nr 2 - Hummerfesten.
Njuter, skrattar, fnissar och berörs.
vickeva
06-10-2005, 20:40
Hej Det är med stor förtjusning jag har suttit och läst igenom alla (!) 25 sidorna i denna tråd. Många tips har jag fått, och jag känner genast att jag ska göra en lista och gå till biblan (har inga problem med beg. böcker:), men jag kanske ska tipsa om något själv också.
Först till Gammelnalle som pratade om Asbergers, har du läst "En riktig människa" av Gunilla Gerland? Om inte; GÖR DET NU! Och samma gäller alla andra som av någon anledning kommer i kontakt med AS, eller andra människor som är "annorlunda". Det är en underbar bok och författaren har själv AS.
En annan underbar bok är "Vårt hus i Ligurien" av Annie Hawes. Den handlar om två engelska systrar som kommer över ett hus i Ligurien och hur de uppfattar allt som händer i den lilla byn. Det händer inte så mycket men det är en riktigt ljuvlig betraktelse. Gillar man "Priset på vatten.." så ska man läsa denna.
"Tuta och käka öppnar inom kort" av Billie Letts, är en annorlunda bok från amerikanska landsbygden.
Sedan älskar jag Paulo Coelhos böcker.
Elisabeth George var på tal tidigare i tråden, jag gillar hennes tidigare böcker mycket bättre, de har blivit sämre och sämre tycker jag.
Och just nu (för det var ju det frågan gällde) läser jag Fem personer du möter i himlen, och jag tycker att den är härligt annorlunda.
Tack för en bra tråd!!
"Gömda" av Liza Marklund. En bok som berör en starkt. Rekommenderas! Ska även läsa "Asyl", har fått låna böckerna av en arbetskompis.
CITAT (vickeva @ 06-10-2005, 21:40) Och just nu (för det var ju det frågan gällde) läser jag Fem personer du möter i himlen, och jag tycker att den är härligt annorlunda. Det är så kul att läsa vad alla tycker om böckerna och hur olika man kan tycka! Det är inte så länge sedan jag läste Fem personer du möter i himlen och jag tyckte inte alls om den ..... Fast den var bättre än Tisdagarna med Morrie av samma författare!
Nu har jag läst två böcker av Stephen Booth, "Blindspel" och "Ett sista andetag", njae, han kommer inte att bli nån favorit.
Dessutom "Tara Flynn", av Geraldine O`neill.Helt ok, Det beror på vad man är ute efter.
Sist ut var "Den besynnerliga händelsen med hunden om natten" av Mark Haddon, den var -med mina mått mätt- absolut bäst av dom fyra.den ger en inblick i hur det kan röra sig i huvudet på en autistisk människa. Mycket läsvärd....tycker jag/Evgeni
CITAT (Evgeni @ 07-10-2005, 08:08) Nu har jag läst två böcker av Stephen Booth, "Blindspel" och "Ett sista andetag", njae, han kommer inte att bli nån favorit.
Dessutom "Tara Flynn", av Geraldine O`neill.Helt ok, Det beror på vad man är ute efter.
Sist ut var "Den besynnerliga händelsen med hunden om natten" av Mark Haddon, den var -med mina mått mätt- absolut bäst av dom fyra.den ger en inblick i hur det kan röra sig i huvudet på en autistisk människa. Mycket läsvärd....tycker jag/Evgeni Jag tänkte snart läsa Iskallt spår av Stephen Booth. Hoppas att den är bättre än de du har läst då. Jag har också läst Den besynnerliga händelsen med hunden om natten och visst är den charmig! Mycket speciell!
Just nu läser jag 1:a delen i en trilogi av Nora Roberts, "Nyckeln till ljuset". Jag gillar henne när jag vill ha nåt lätt- läst och charmigt.
Men jag har beställt Elizabeth George´s nya, "När ingen ser". Ska bli jätteintressant och se vad som sker i boken som gör den så kontroversiell som det sägs. Någonting utöver det vanliga måste ju ske eftersom hon fått en del kritik från jordens alla hörn.Spännande /Evgeni
Sulawesii
17-10-2005, 17:15
Jag läser Unni Drougges Heroine. På baksidan står det: "Författaren avråder känsliga personer från att läsa boken" och det kan jag inte annat än att hålla med om. Jag höll på att slänga boken i sopen i början. Nu har jag vant mig och tycker bara WOW! Jag får magknip, blir äcklad, blir glad, frustrerad.... Fan vad hon är bra!
CITAT (Sulawesii @ 17-10-2005, 18:15) Jag läser Unni Drougges Heroine. På baksidan står det: "Författaren avråder känsliga personer från att läsa boken" och det kan jag inte annat än att hålla med om. Jag höll på att slänga boken i sopen i början. Nu har jag vant mig och tycker bara WOW! Jag får magknip, blir äcklad, blir glad, frustrerad.... Fan vad hon är bra! Ha, ha! Ja, den kvinnan har en svada som heter duga. Heroine står inne i bokhyllan men jag har inte läst den än. Däremot har jag läst många andra av Unni Drougge: Andra sidan Alex, Jag jag jag, Regnbågens tid, Slyngstad Events. Min favorit är nog Slyngstad Events men det kan ju bero på att jag är skåning och den är skriven delvis på skånska.
Jag har precis börjat att läsa Den inre kretsen av Mari Jungstedt. Liksom de andra i serien så utspelar den sig på Gotland. Jag är väldigt förtjust i föregångarna och ser fram emot även denna.
LadyAdina
17-10-2005, 20:10
Folket på Innhaug av Anne Karin Elstad, eftersom jag var på semester i trakten där historien utspelar sig. Har läst den en gång för flera år sen, men det är intressant att läsa om den, nu när man sett med egna ögon hur naturen ser ut där. Jordnära, rustik berättarstil har hon, som jag tycker mycket om.
astrid.m.s
17-10-2005, 20:20
Jag läser Saltön av Viveca Lärn. Såg aldrig TV-serien eftersom jag hade kurs de kvällarna. (Jag är en sån där som aldrig kommer ihåg att använda videon, speciellt inte om man måste spela in varenda avsnitt)
Sulawesii
18-10-2005, 09:58
CITAT (Rossi @ 17-10-2005, 20:03) Min favorit är nog Slyngstad Events men det kan ju bero på att jag är skåning och den är skriven delvis på skånska.  Jag är från Närke och tycker att den är jättebra! Kanske vet jag att uppskatta skånska  .
pisanggoreng
18-10-2005, 16:36
Jag läser José Samaragos "Grottan".
Jag har legat i ett gosigt bubbelbad och läst ut Håkan Nessers Skuggorna och regnet. Kan varmt rekommendera denna stillsamma och spännande berättelse om lite udda människor.
Kanske passar den bäst till oss som inte är purunga längre.
Imorgon får jag läsa sagoböcker för barnbarnen. Det är kul tycker jag! På tunnelbanan till barnbarnen kommer jag börja läsa Flyga Drake av Khaled Hosseini, som jag fått av min syster. Hon tyckte den var fantastisk bra. Någon som läst den???
Mvh Anne
Elisabeth-Västkustkolonisten
20-10-2005, 18:28
Jag lyssnar just på döttrarnas rike. Tycker det är mycket intressant.
Elisabeth
Jag läser just nu "Ifrågasatt brott" av Margaret Yorke. Bara älskar hennes böcker....
/stina
Blackbird och Som stilla vatten, självbiografisk serie av Jennifer Lauck.
pisanggoreng
22-10-2005, 06:47
"Hej då, allihopa" av (min barndomsvän) Conny Palmkvist.
Jag har just börjat att läsa Dan Browns Änglar och demoner.
Jag tyckte att Da Vinci-koden var totalt överskattad men det sägs att Änglar och demoner (som ju faktiskt gavs ut innan Da Vinci-koden) ska vara bättre så jag ger den en chans!
Sulawesii
25-10-2005, 17:36
Idun av Johanne Hildebrandt. Gillade Freja och gillar denna.
vickeva
25-10-2005, 18:11
Just nu läser jag "Kameleonten" av Jules Hardy, en mycket märklig bok, blir inte riktigt klok på den, Vore kul att höra omnågon annan har läst den..
Tisdagarna med Morrie av Mitch Albom. Har även lånat Kopparberget av Rune Pär Olofsson. "Det hårda arbetet i Falu gruva skildras. Tiden är 1590-talet". Den sistnämnda boken har jag läst förut och även hört som radioföljetong, tål att lyssnas på en gång till.
Latmask
26-10-2005, 19:19
Jag läste precis ut De bortglömda barnen av Kathy Harrison och sitter nu helt rödgråten. Satt och berättade om boken för min sambo medan tårarna strömmade nerför kinderna.
Det handlar om en fosterfamilj. En sann berättelse. Om barnen som kommer in i deras liv och försvinner ur det.
Vad vissa barn råkar ut för är så oerhört ofattbart sorgligt och skrämmande, och att inse att det händer så många barn hela tiden gör att man fylls av en tomhet och fasa.
ninnisky
26-10-2005, 20:18
Läser ut Fallen /Joyce Carol Oates ikväll .... sen får vi se vad det blir!
Farbror Blå
26-10-2005, 21:09
Röda vargen. Marklund
Sulawesii
27-10-2005, 12:02
CITAT (ninnisky @ 26-10-2005, 21:18) Läser ut Fallen /Joyce Carol Oates ikväll .... sen får vi se vad det blir!  Var den bra?
pisanggoreng
27-10-2005, 12:10
"Rismodern" av Rani Manicka.
 Har legat till sängs hela dagen med feber efter en natt med kräksjuka och hunnit läsa ut Ett fruset liv av Karin Wahlberg. Lagom bra, inget som måste läsas tycker jag. Har också börjat på en ny bok, Blodröd våg av Rennie Airth. Jag tyckte mycket om hans förra bok Mörkrets flod och hoppas få lika stor läsglädje av denna.
ninnisky
01-11-2005, 20:55
Ska börja på Peter Robinsons senaste; En märklig affär, ikväll!
Trädet (ZonV)
01-11-2005, 20:59
11 september rapporten "Läs den"
Jag håller på att läsa Bevisbörda av Per Källén. Lite annorlunda och bra!
Flyga drake av Khaled Hosseini
En fantastisk roman om människor i Afganistan. Lättläst och tänkvärd.
Anne
pisanggoreng
10-11-2005, 13:04
Kafkas "Slottet".
(Hade jag vetat att den är lika underbar som "Processen" hade jag förstås läst den för längen sen!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|