|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
Anki på Öland
09-03-2012, 08:57
Var inne på Kupan och köpte ett gäng beg. pocketböcker för 1:-/st - inte särskilt begagnade, såg olästa ut - så nu har jag just börjat på Tillbaka till Eden. Såg den på TV för en herrans massa år sen och kommer ihåg att jag tyckte den var bra. Får se om boken också är det.
Greenroomer
10-03-2012, 08:28
Jag läser nu för 3.e gången samma bok, författare Timothy Ferris: The 4-Hour WorkweekBoken beskriver Tim Ferris smått fantastiska liv. Hur han från en vanlig entreprenör med 80 timmars arbetsvecka gör en totalomvändning och bygger upp en internetshop som i dag endast kräver minimala arbetsinsatser. Boken är ett strålande exempel på hur man kan börja testa sig fram för att eventuellt till sist lämna sitt vanliga jobb. Nu gör man ju inte sådär bara en helomvandling, jag vet, men det är roligt att drömma sig in i hur det kunde vara. Boken ger också en hel del tips om vardagen för oss vanliga knegare. Jag vill också lämna ekorrhjulet och spendera mera tid med familjen, trädgården och att resa mera. Det är bara jag själv som kan ta beslutet att ändra mitt liv !
Meriona
11-03-2012, 14:33
CITAT (Meriona @ 02-03-2012, 20:55)  Har just börjat på Mord vid Klarälven av Stig O Blomberg. Den var "sådär". Får som om hans Borttsplats Bergslagen är bättre, som jag ska börja med nu.
Aqvakul
11-03-2012, 17:05
Marianne Fredriksson: Den som vandrar om natten.. (helt underbar bok)
Meriona
13-03-2012, 18:01
CITAT (Meriona @ 11-03-2012, 14:33)  Den var "sådär". Får som om hans Borttsplats Bergslagen är bättre, som jag ska börja med nu. Den var bättre. Nu har jag ingen roman på lager, jag får nog börja på en av fackböckerna jag köpte på denna eller förra årets bokrea. Tyvärr är formatet inte så sängvänligt på fackböcker.
Kämpar på med Katerine Kerr, nu med bok nummer 13. Snart i mål hoppas jag. Läsvärd serie men lite jobbig med alla namn och konstiga inkarnationer.
merlin68
13-03-2012, 20:10
CITAT (merlin68 @ 07-03-2012, 21:40)  Är inne på tredje boken i Fantasy-serien "Kampen om Mordant" av Stephen Donaldson. Den heter Spegeljakten. Den är hyfsad välskiven och rätt spännande men så gillar jag nästan all Fantasy- och jag gillar att huvudpersonen är en kvinna  Är nu inne på fjärde och sista boken i serien. Rekommenderas fortfarande för fantasyälskaren
Eva i Skåne
13-03-2012, 20:21
Jag har idag börjat på Joe Nesbö´s senaste "Gengångare". Jag är stor idol till Harry Hole-böckerna
Nu har jag hoppat till en liten behändig bok; Barabbas - Pär Lagerkvist. En bok man kan/ska läsa om flera gånger; SÅ bra !!
Edit; tänk ändå, vilken SKULD denne stackars mänska måste ha känt själv och även upplevt från omgivningen, i resten av sitt liv, trots att det egentligen inte var hans "fel"; att någon annan dog i hans ställe !!
herkules
15-03-2012, 00:40
jag läser om leif gw persson's böcker, jag tycker att de är så bra och hoppas att filmerna blir lika bra! sen tänkte jag ge mig på sagan om ringenböckerna, börjar med bilbo. för hundraförtifjärdegången, älskar dem!
Myosotis
16-03-2012, 21:04
"Väggen" av Marlen Haushofer går som radioföljetong just nu, jag tycker den är jättebra.
CITAT (Myosotis @ 16-03-2012, 21:04)  "Väggen" av Marlen Haushofer går som radioföljetong just nu, jag tycker den är jättebra. Jag har hört några spridda avsnitt i bilen; verkar jättebra !! Men jag har missat de första 4-5 avsnitten och förstår därför inte riktigt VARFÖR personen bor i utmarken. Jag ska försöka låna den på biblioteket. Här är det slut på Äventyret och Barabbas. Har några kapitel kvar på Anckarström. Har inte hunnit påbörja någon ny bok ännu. Edit; Ahh ... Klickade först nu på din länk, Myo ! Där finns ju hela ! TACK !
Har just börjat på tredje boken av Kepler som heter Eldvittnet. Ok böcker för mig tycker jag. Lagom spännande o sista boken läser jag på ipaden o det var bekvämt får jag säga
Ugglemormor
18-03-2012, 14:37
Läser just nu en bok skriven av Lisa Williams --- " The Survival Of The Soul som ingår i hennes kommande serie .---- Do you want to know everything? .........
Ugglemormor
20-03-2012, 17:43
Avslutat min engelska bok (träning inför min college vistelse) och varit i biblan och hämtat några safftiga deckare på svenska ...... men ska fortsätta med mina engl. böcker för träningens skull trots att jag vet att det kommer att gå bra ändå .......
Meriona
20-03-2012, 20:13
Hade ingen skönlitterär bok på lager, så det blev från det ständiga förrådet: Strindbergs Hemsöborna.
Jag ska börja på en bok av Umberto Eco, Begravningsplatsen i Prag. Keplers 3 böcker va lättlästa o spännande redan utlästa.
Jag läser gärna en författare i taget och du håller jag på med Denise Minas böcker. Sedan brukar jag bli fan av en del av författarna och så plockar jag nya vartefter de kommer ut. Hon är från Skottland och skriver om det hårda livet oftast i form av deckare. Hon beskriver huvudpersonernas inre liv på ett trovärdigt och humoristiskt sätt..
Ugglemormor
21-03-2012, 14:04
Har nu tagit fram en bok jag lånade ---- Val McDermid --- "under ingrodda ärr", som en mer spännande litteratur ......
Eva i Skåne
25-03-2012, 18:41
CITAT (fvd @ 21-03-2012, 13:42)  Jag läser gärna en författare i taget och du håller jag på med Denise Minas böcker. Sedan brukar jag bli fan av en del av författarna och så plockar jag nya vartefter de kommer ut. Hon är från Skottland och skriver om det hårda livet oftast i form av deckare. Hon beskriver huvudpersonernas inre liv på ett trovärdigt och humoristiskt sätt.. Jag har läst ett par av hennes böcker där huvudpersonen är en kvinnlig tidningsreporter. Mycket bra var dom. Jag har börjat på Viveca Lärns senaste "Öster om Heden". Hon lär inte få nobelpris för sina böcker, men dom är lite mysiga och småroliga.
malarmaster
25-03-2012, 18:53
håller på med sista kapitlen av Heinz Linges Bok "med Hitler till slutet". Linge var Hitlers personlige betjänt under 10 år och den som brände hans o Eva Brauns kroppar utanför bunkern 1945. Det ger en annan bild av denne märklige man än de vanliga böckerna som beskriver Hitler som en vansinnig ond dåre,det ger också en annan bild av den vanlige soldaten o de civila tyskarna. De flesta svär sig fria från nazismen men bilden är en annan sett genom Linges ögon. enl. de flesta historiker går det att verifiera det mesta i boken o Linge bedöms som mycket trovärdig. Jag rekommenderar boken till den som vill veta hur Hitler var som privatperson,vad som drev honom att börja krig mot hela världen. Ulf CITAT (Meriona @ 20-03-2012, 21:13)  Hade ingen skönlitterär bok på lager, så det blev från det ständiga förrådet: Strindbergs Hemsöborna.  den är bra. filmatiseringen med allan edvall o siif rud är något av det bästa som visats. Ulf
CITAT (Klint @ 07-03-2012, 19:28)  Har börjat på allt vi här drömma om av erik wijk jag tycker det är intressanta livsöden den beskriver och den är bra skriven sådär att man bara ska läsa ett kapitel till... Den blev lite trög på slutet men va ok. Nu har jag börjat på Hinsehäxan av Lillemor Östlin,verkar bra och intressant än så länge.
Anckarström (av Ernst Brunner) är slut. Blev lite tråkig strax efter mitten, men över lag, väldigt bra ! Fast kanske lite väl mycket folk och namn.
Klämde in Viveca Lärns "Midsommarvals", innan jag påbörjade Berndt Anderssons "Hönsen värper små ägg i år". Lärn var väl okej, men, njaa, inget för mig. Andersson däremot verkar kunna bli en trevlig läsupplevelse. Handlar om Norge under Tysklands ockupation 1940-1945. Har bara hunnit 25 sidor ännu. Återkommer !
Tikka; skriv gärna vad du tyckte om Eco. Jag gillar Rosens namn, men har ännu inte funnit nån annan bok i hans författarskap som jag gillat ...
sommarhumla
28-03-2012, 16:29
Just nu gottar jag mig i en av mina favoritförfattare Stephen King's Mardrömmar, fyra stycken helt underbara skräckisar i en och samma bok.
Eva i Skåne
31-03-2012, 11:29
CITAT (Eva i Skåne @ 13-03-2012, 21:21)  Jag har idag börjat på Joe Nesbö´s senaste "Gengångare". Jag är stor idol till Harry Hole-böckerna Idag har jag lyssnat på sista skivan. Det tar lite tid för mig att komma igenom långa ljudböcker eftersom jag mest lyssnar i bilen, men idag när jag är själv hemma passade jag på att höra slut den. Hole är alltid bra, men jag gillade inte slutet denna gången.
Eva i Skåne
09-04-2012, 21:14
Har börjat på en ny bok i påsk. "Minnet av en smutsig ängel" av Henning Mankell
Vilken produktion den mannen har och det är inte bara deckare, om nån trodde det. Hans romaner är mycket läsvärda.
Har precis börjat med Kertin Ekman: Grand final i skojarbranschen. Jag har tyckt mycket om hennes tidigare böcker så jag ser fram emot denna!
Eva i Skåne
10-04-2012, 14:50
CITAT (Noak @ 09-04-2012, 22:43)  Har precis börjat med Kertin Ekman: Grand final i skojarbranschen. Jag har tyckt mycket om hennes tidigare böcker så jag ser fram emot denna! Den ligger i kö hos mig
Hinsehäxan var klart läsvärd. Har precis börjat på håpas du trifs bra i fengelset av Susanna Alakoski. Kanske lite samma genre men nu blev det så
gammelnalle
11-04-2012, 18:41
läser i prncip bara facklitteratur... minst 3 åt gpngen... 2 vid sängen och minst 2 på båda toarna.. fast ibland är det facklitteratur av tidningsformat...) (Har just katalogiserat över 1000 elektronikartiklar---- jag nörd?  ????  ... tror jag inte...) b
Meriona
12-04-2012, 19:39
Om en liten stund ska jag börja på Joy Fieldings Hotet från en okänd.
merlin68
12-04-2012, 22:19
Har precis läst de första sidorna i Men inte om det gäller din dotter av Jan Guillou. Verkar bra än så länge...
CITAT (omk @ 26-03-2012, 23:36)  ... innan jag påbörjade Berndt Anderssons "Hönsen värper små ägg i år". ...verkar kunna bli en trevlig läsupplevelse. Handlar om Norge under Tysklands ockupation 1940-1945. Har bara hunnit 25 sidor ännu. Återkommer ! Kul bok ! Inte JÄTTEbra, men klart läsvärd !! En slags beredskaps / spionhistoria, där allt som hände i boken, faktiskt KUNDE (har ??) hänt i verkligheten och sen blivit hemligstämplat ! Tankeväckande. Nu långsam-läser jag "Hummelhonung" av Torgny Lindgren. Snabb-läste den vid ett besök hos en av mina svägerskor, för 10-12 år sen. Sonen har nu hittat den på antikvariat och köpt den till mig.
turtles
13-04-2012, 03:02
Jag läser Hundraåringen av Jonas Jonasson.
Anki på Öland
13-04-2012, 08:11
CITAT (merlin68 @ 12-04-2012, 23:19)  Har precis läst de första sidorna i Men inte om det gäller din dotter av Jan Guillou. Verkar bra än så länge... Har läst ung. 100 sidor. Jag tycker den är bra men liiite seg.
Myosotis
13-04-2012, 10:13
CITAT (turtles @ 13-04-2012, 04:02)  Jag läser Hundraåringen av Jonas Jonasson. Åh.. den har jag fortfarande inte läst fast det är flera som har sagt att den är bra. Men de har den inte på mitt bibliotek av någon konstig anledning!
Eva i Skåne
13-04-2012, 11:10
Jag har den Myo. Du får gärna låna. Jag tycker dock inte den är så hysteriskt rolig som alla säger, men den har poänger, det har den.
Myosotis
13-04-2012, 16:48
Ja tack gärna!
Läser: En liten gyllene ring av Kjell Ola Dahl en Norsk kriminalförfattare.
Igår började jag läsa en bok om den fantastiske koreografen Mats Ek och en helt ny värld öppnade sig för mig!
CITAT (omk @ 13-04-2012, 02:06)  Kul bok ! Inte JÄTTEbra, men klart läsvärd !! En slags beredskaps / spionhistoria, där allt som hände i boken, faktiskt KUNDE (har ??) hänt i verkligheten och sen blivit hemligstämplat ! Tankeväckande. Nu långsam-läser jag "Hummelhonung" av Torgny Lindgren. Snabb-läste den vid ett besök hos en av mina svägerskor, för 10-12 år sen. Sonen har nu hittat den på antikvariat och köpt den till mig.  OMK, du skämtar väl? Gillar du Torgny? Då är du inte så känslig som jag är, jag blir alltid kräkfärdig av hans böcker, har slutat ens försöka läsa (lyssna) på dem. Hans äckliga beskrivningar av hur han skedar från sina bölder på kroppen och äter  och annat.. Nä, jag är tydligen för kräkmagad..
Eva i Skåne
25-06-2012, 18:23
Jag läste ut Kerstin Ekmans "Grand final i skojarbranschen" i midsommar. Handlar om två kvinnor som ger ut böcker tillsammans. Den ena skriver, den andra är mer presentabel och socialt anpassad och det är i hennes namn böckerna ges ut. Hon blir invald i svenska akademin där hon egentligen inte borde hamna och ingen vet om hennes skrivande väninna. Intressant läsning, speciellt som Kerstin Ekman själv har sin plats i akademin. Säkert en skröna men man kan dra paralleller om man vill spekulera.
Nu har jag börjat på en mer lättläst bok, Karin Wahlbergs "Glasklart". Mysläsning, deckare i kombination polis/läkare.
merlin68
25-06-2012, 20:05
Sanning av Peter Temple som är en australisk deckarförfattare. Rätt välskriven, lite Jo Nesbö fast utan spriten  Rekommenderas, ska hålla utkik efter fler böcker av författaren!
Har precis börjat läsa en trilogi av Vibeke Olsson- den första boken heter Sågverksungen,Handlar om Svartvik utanför Sundsvall. Eftersom jag läst flera böcker av denna författare och tyckt mycket om dem, så ser jag fram emot att läsa de här.
"Jag är Zlatan" otroligt överraskande bra vare sig man är fotbollsintresserad eller vill ha en insyn i utanförskapet ibland invandrare. Nu har jag alltid beundrat honom som fotbollsspelare och som en uppkäftig vinnarskalle i jantelagens Sverige. Är man bäst så varför hyckla? Men trots att jag är färgad så tycker jag det är en ärlig bok som ger en förklaring till varför han är den han är. Så ni som inte gillar Zlatan läs boken och ni kommer nog att ändra uppfattning...hoppas jag =) gillar förordet...Jag vill även ägna alla barn där ute en tanke, alla barn som känner sig udda och annorlunda, som inte riktigt passar in och blir sedda av fel anledningar det är ok att inte vara som alla andra. Fortsätt tro på er själva, det löste sig för mig trots allt.
Alphaville
01-07-2012, 10:46
Jag har just börjat läsa "Lysande utsikter" av Charles Dickens.
Aqvakul
01-07-2012, 11:12
Sofi Oksanen: Stalins kossor
Den väcker starka känslor!
ninnisky
01-07-2012, 12:56
Johan Theorins senaste: På stort alvar.
En samling noveller från Öland som inte fick plats i hans böcker, Nattfåk, Skuggtimmen och Blodläge som jag alla kan rekommendera.
Ugglemormor
01-07-2012, 16:32
Lite läxor blir det mellan eget skrivande...... avslutade just ....Judith Seamans "Trance Mediumship" och har börjat med Tony Stockwell´s "Embracing Eternity" (han är känd fr. UK, TV o en av mina lärare).......
bergvallmo
01-07-2012, 20:08
Har just läst ut Roslund/Hellströms bok Två Soldater. Riktigt bra.
Nu läser jag Stryparen av Jonas Moström, trevligt med böcker i hyffsad närmiljö.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|