|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
Bambis vän
18-04-2006, 18:02
Hade influensa härom veckan och hann då med både Da Vinci-koden (mycket bra), Svart Nåd av Dennis Lehane (lagom lättläst när man hade feber och ganska spännande) och Den Amerikanska flickan av Monika Fagerholm. Den sista har man ju hört talas om en massa efter att den vann Augustpriset. Jag är dock inte imponerad. Tyckte det var en märklig bok, rentav lite "sjuk" bitvis (och det hade jag nog tyckt även om jag inte själv var sjuk). Jag är tveksam till hennes storhet som författare.
Just nu läser jag Ulrika Knutsons "Kvinnor - på gränsen till sammanbrott". Detta är en trevlig dokumentär över den sk Fogelsta-gruppen där bl a Elin Wägner ingick. Ett porträtt över hur kvinnorna tog för sig i samhällsdebatten under början och mitten av 1900-talet. Kan rekommenderas även till de som inte vanligtvis läser facklitteratur!
Hälsningar Lena
Whiskuchi
18-04-2006, 18:07
Just nu läser jag Nomi Eves "Citruslunden". Och när den är utläst blir det Paulo Coelhos "Veronika bestämmer sig för att dö".
Jag har börjat i en Dean Koontz-bok som än så länge inte bereder mig någon större glädje (Nattfrossa). Jag ville ju ha en läskig, spännande bok. Den här är på sin höjd trivial, hittils.
NJae, han har gjort bättre thrillers imho.
CITAT (Rossi @ 18-04-2006, 17:52) Just nu läser jag Håkan Nessers senaste roman Människa utan hund. Det är den första boken i en planerad kvartett om kriminalinspektör Gunnar Barbarotti.
Boken är mycket bra och kan klart rekommenderas! Jag har läst alla Van Veteren och en hel hög andra Nesser. Det blir inte upprepning då?
Swingtime
18-04-2006, 23:12
Jag har precis börjat på Linda-som i Lindamordet av Leif GW Persson
CITAT (cic @ 18-04-2006, 21:43) CITAT (Rossi @ 18-04-2006, 17:52) Just nu läser jag Håkan Nessers senaste roman Människa utan hund. Det är den första boken i en planerad kvartett om kriminalinspektör Gunnar Barbarotti.
Boken är mycket bra och kan klart rekommenderas! Jag har läst alla Van Veteren och en hel hög andra Nesser. Det blir inte upprepning då? Jag har också läst alla van Veeteren men tycker att denna skiljer sig markant men är ändå väldigt bra. Man får först en ganska lång inledning där man inte märker av att det är tal om en deckare. Man får följa en familj, däribland Runk-Robert, och deras förberedelser inför ett födelsedagsfirande. Först efter 180 sidor träder Barbarotti in i handlingen. Jag har nu ca. 100 sidor kvar av boken och är väldigt förtjust i den! Testa den!
CITAT (Rossi @ 19-04-2006, 07:20) CITAT (cic @ 18-04-2006, 21:43) CITAT (Rossi @ 18-04-2006, 17:52) Just nu läser jag Håkan Nessers senaste roman Människa utan hund. Det är den första boken i en planerad kvartett om kriminalinspektör Gunnar Barbarotti.
Boken är mycket bra och kan klart rekommenderas! Jag har läst alla Van Veteren och en hel hög andra Nesser. Det blir inte upprepning då? Jag har också läst alla van Veeteren men tycker att denna skiljer sig markant men är ändå väldigt bra. Man får först en ganska lång inledning där man inte märker av att det är tal om en deckare. Man får följa en familj, däribland Runk-Robert, och deras förberedelser inför ett födelsedagsfirande. Först efter 180 sidor träder Barbarotti in i handlingen. Jag har nu ca. 100 sidor kvar av boken och är väldigt förtjust i den! Testa den! Då ska jag definitivt läsa! Jag tycker det är helt underbart när man vet att det kommer fler böcker av samma författare, om samma personer. Jag tycker det är bra att den skiljer sig. Hade den inte gjort det hade jag bara börjat jämföra..
Mycket sent omsider läser jag nu "Hummelhonung" av Torgny Lindgren. Ack, så underbart och roligt språk han har.
CITAT (Castea @ 24-04-2006, 12:52) Mycket sent omsider läser jag nu "Hummelhonung" av Torgny Lindgren. Ack, så underbart och roligt språk han har.  Visst är den boken speciell och bra!!! Just nu läser jag Djävulsformeln av Carina Rydberg.
nu har jag läst två av Peter Gissys böcker... dom lär nog aldrig bli några favoriter... utspelas till stor del i tyskland, och man bör kunna tyska, då han inte alltid översätter.... sluten är oftast väldigt bra
CITAT (pejori @ 24-04-2006, 13:41) sluten är oftast väldigt bra  Slutet gott allting gott!
Igår avslutade jag Camilla Läckbergs senaste roman Olycksfågeln. Mycket bra deckare om än inte lika vass som hennes övriga böcker i samma serie.
Nu håller jag på att läsa den senaste boken av den isländske deckarförfattaren Arnaldur Indridason: Mannen i sjön. Mycket bra!
Jag håller just nu på med Da Vinci koden för att fatta vad alla pratar om. Riktigt spännande science fiction är det ju.
Diabolique
22-06-2006, 15:06
"Osunt förnuft" läser jag. Underhållande och lärorik bok om varför vi försöker hitta en mening i allt som sker genom religion, New age, och vetenskap. Och om konsekvenserna av det. Rekomenderas varmt!
Jag läser om alla "Liftarens guide till galaxen" böckerna. Är nu inne på "Adjöss och tack för fisken". Jag skrattar så tårarna sprutar.
ullislerum
22-06-2006, 17:56
Har precis läst ut Hon går genom tavlan ut ur bilden av Johanna Nilsson. Fruktansvärt jobbig och tankvärd bok.
CITAT (ullislerum @ 22-06-2006, 18:56) Hon går genom tavlan ut ur bilden av Johanna Nilsson. Fruktansvärt jobbig och tankvärd bok. Ja, det är en bok som berör. Jag har just läst ut "Enligt Maria Magdalena" av Marianne Fredriksson. Spännande livgivning åt många bibliska personer tycker jag.
Jag har precis läst ut Roslund & Hellströms bok "Box 21". En kriminalroman som jag helt klart kan rekommendera. Finns i mataffärerna till sommarpris, 39 kronor.
Whiskuchi
22-06-2006, 19:12
Nessers "Eva Morenos Fall". Ska läsa "Box 21" när jag är klar
CITAT (cic @ 22-06-2006, 16:11) Jag läser om alla "Liftarens guide till galaxen" böckerna. Är nu inne på "Adjöss och tack för fisken". Jag skrattar så tårarna sprutar.  Åhhh, dom har jag inte läst på några år nu... Måste låna dem av min son och läsa dem igen, de är ju bara så roliga! Tack för påminnelsen!
kristina_tj
23-06-2006, 10:52
Jag läser Carolus Rex av Ernst Brunner. Har inte kommit så långt, men hittills är jag lite småbesviken, inte alls lika bra som Bellmanboken (Fukta din aska) som jag läste för ett par somrar sen.
Sen har jag lite böcker som ligger och inte har blivit utlästa än också. Kallocain av Karin Boye och Martin Bircks ungdom av Hjalmar Söderberg. Ska väl ta itu med dem i sommar också
Madeleine1
23-06-2006, 22:27
Just nu läser jag Giraffens tårar av Alexander McCall Smith som jag ev. tänkte släppa "in the wild" på www.bookcrossing.com efter att jag läst klart den. Småputtrig bok, kanonbra hemsida!
Och jag har börjat att läsa Box 21. Har bara kommit ca. 100 sidor men den är gripande så långt.
Köpte här om dan Liza Marklunds senaste - Nobels testamente. Ska krypa upp i soffan lite senare ikväll med den.
zaaritha
24-06-2006, 19:09
Terry Evans: "Berget".
ninnisky
24-06-2006, 19:31
Douglas Kennedy: Förändringens vindar.
Senast lästa bok "Änka i ett år" av John Irving var bra, men innehållet hade räckt till minst 3 böcker. "Damernas detektivbyrå" och de följande böckerna om Mma Ramotswe, tror jag hon heter, är jättecharmiga! På radions P1 går just nu "Ljus över snö" av Anita Shreve som följetong, sista avsnittet i morgon. Hennes "Pilotens hustru" kan rekommenderas. Tyvärr är/blir det mycket elände i hennes böcker. Jag läser tyvärr inte så gärna deckare efter det att jag själv blev utsatt för ett brott för några år sen, men några har jag vågat mig på. Alla Göran Tunströms böcker är bra. Ja, det finns ju hur många bra böcker som helst… Helios
Och nu har jag börjat att läsa Lutherska badet av Unni Drougge. Den kvinnan har en svada som inte går av för hackor. Puh!
Farbror Blå
27-06-2006, 08:58
Jag läser Vägen till Verdun, en skildring av Frankrikes historia från fransk-tyska kriget 1870 fram till att Frankrike får med i första världskriget och ett av historiens blodigaste slag utspelas där.
bara det resonerande förordet var på 75 sidor.... intressant, men en otrolig mängd citat och utläggningar.
framför mej ligger också Karin Wahlbergs Blocket, nån som läst den?
Yin o Yang
27-06-2006, 10:00
Stieg Larssons Män som hatar kvinnor  . Ack så sorgligt att han gick bort så hastigt 2004  Känns trist att veta att det bara blir tre böcker skrivna av honom
Kommer just hem från biblo med: Dean Koontz -Ansiktet Björg A. Raybo & Odd Lövmo -Träd, buskar och häckar i trädgården.
CITAT (Diabolique @ 22-06-2006, 16:06) "Osunt förnuft" läser jag. Underhållande och lärorik bok om varför vi försöker hitta en mening i allt som sker genom religion, New age, och vetenskap. Och om konsekvenserna av det. Rekomenderas varmt! Tack för tipset! Den boken verkar intressant, precis som du säger. Den kommer att passa in bra när jag snart läst ut Elaine Pagels "Gnostic Gospels". Jo, jag vet, den kom ut 1979 men den har snarare ökat än minskat i läsvärde. Gillar man religionshistoria och/eller filosofi så är den ett måste. Den föregående boken jag läste som gjorde att jag bara måste läsa Pagels var: "The Lost Gospel: The Quest for the Gospel of Judas Iscariot " av Herbert Krosney. Se det var en historia det! Non-fiction men spännande som bara den. Handlar om vad som hände från det att en fattig egyptisk bonde hittade en gammal bok i en grotta på 70-talet och fram tills att boken blev publicerad och översatt i april i år. Så mycket skvaller och intriger det förekommer i antikbranschen. (Såg förresten igår på Kunskapskanalen ett program om en liknande händelse i Afganistan. Vissa namn återkommer där.). Jösses.
Jag har precis läst ut två kanonbra böcker. Kommer tyvärr inte ihåg författarnamnen:
Jag valde livet - En sann berättelse från en av de få flickor som överlevde den holländska pedofilen som höll en massa småflickor inlåsta.
Den svenske kanibalen - En sann berättelse om ett fall av knivmord och kanibalism i Gävle.
Båda var mycket bra tycker jag.
/Stina
CITAT (Farbror Blå @ 27-06-2006, 09:58) framför mej ligger också Karin Wahlbergs Blocket, nån som läst den? [/b] Ja, jag har läst den. Helt OK. Det är ju alltid kul att läsa böcker där handlingen är förlagd till en stad som man känner till. Så är fallet med Blocket. Stora delar av handlingen är förlagd till Lund och till Blocket (sjukhuset i Lund). Varje gata som nämns i boken har jag vandrat på, jag har själv arbetat på Blocket och jag har t.o.m. för många år sedan bott på samma gata som mördaren i boken .... Sånt kryddar till det hela!
CITAT (Yin o Yang @ 27-06-2006, 11:00) Stieg Larssons Män som hatar kvinnor  . Ack så sorgligt att han gick bort så hastigt 2004  Känns trist att veta att det bara blir tre böcker skrivna av honom Visst är den bra! Jag har även läst uppföljaren Flickan som lekte med elden. Inte riktigt lika bra som Män som hatar kvinnor men helt klart läsvärd!
Just nu läser jag Bodil Malmstens Priset på vatten i Finistére. Jag vet att den nämnts förut, men den tål att nämnas igen. För alla trädgårdsälskare är den bara helt underbar. Har bara läst halva, men har redan skrattat hjärtligt åt alla igenkännade upplevelser Rekommenderas varmt
Jag kan varmt rekommendera den isländske författaren Arnaldur Indridason. Jag läste hans senaste bok Mannen i sjön härom veckan och den var lika bra som de övriga!
CITAT (Rossi @ 28-06-2006, 13:20) Jag kan varmt rekommendera den isländske författaren Arnaldur Indridason. Jag läste hans senaste bok Mannen i sjön härom veckan och den var lika bra som de övriga! Har bara läst "Damen i grönt" av Indridason och den var jättebra. Läser just nu Orkestergraven av Unni Lindell också bra deckare. Annars är min senaste favorit "Damernas Detektivbyrå" m fl av Alexander McCall Smith.
CITAT (ah56 @ 28-06-2006, 13:30) Läser just nu Orkestergraven av Unni Lindell också bra deckare. Den ligger på min väntelista. Jag tycker väldigt mycket om Unni Lindells böcker och har läst allihop utom just den här senaste.
"Vem är Björn och vem är Benny", körkortsboken m.fl
Njuter i solen och fnissar igenkännande till "Kalla det vad fan du vill" av Marjaneh Bakhtiari. Rekomenderas varmt.
Änglarösten av Arnaldur Indridason.
Och jag läser Storlek 37 av Denise Rudberg. Inte så bra ... Boken är ytlig och huvudrollsinnehavaren (stenrik slyngelkvinna) är osympatisk som bara den och ändå förväntas man tycka synd om henne .... Nä!
Jag kämpar mig igenom Da Vinci koden och jag har så svårt att tycka om den. Kan inte förstå att den är så höjd till skyarna. Alla andra kan ju inte ha fel, det är väl jag som har en annorlunda smak när det gäller böcker. Jag läser också Vi ses vid Röda Sten av Viveca Lärn och den är som vanligt när det gäller hennes böcker helt underbar  .
Eva i Höga
04-07-2006, 11:08
CITAT (Farmor @ 03-07-2006, 18:24) Jag kämpar mig igenom Da Vinci koden och jag har så svårt att tycka om den. Kan inte förstå att den är så höjd till skyarna. Alla andra kan ju inte ha fel, det är väl jag som har en annorlunda smak när det gäller böcker.
Jag läser också Vi ses vid Röda Sten av Viveca Lärn och den är som vanligt när det gäller hennes böcker helt underbar :wub: . Jag klarade inte heller av Da Vinci koden, fick lägga bort den. Jag vet fler som inte tyckte om den så vi är inte ensamma, farmor. Har idag köpt två böcker av Anna Gavalda, ska bli spännande att läsa dem. ________
Hämtade fyra böcker på biblan igår. Mannen i sjön / Arnaldur Indridason Falskmyntarna / Åke Hellstrand Vackra flickors lott / Alexander McCall Smith Varats olidliga lätthet / Milan Kundera Den sistnämnda har jag tänkt läsa i flera år. Såg filmen men tyckte den var konstig. Den omnämns i Orkestergraven av Unni Lindell vilket gav mig inspiration att leta upp den. Skulle vara kul att höra om någon läst den och vad ni i så fall tycker.
CITAT (ah56 @ 05-07-2006, 08:59) Hämtade fyra böcker på biblan igår. Mannen i sjön / Arnaldur Indridason Falskmyntarna / Åke Hellstrand Vackra flickors lott / Alexander McCall Smith Varats olidliga lätthet / Milan Kundera Den sistnämnda har jag tänkt läsa i flera år. Såg filmen men tyckte den var konstig. Den omnämns i Orkestergraven av Unni Lindell vilket gav mig inspiration att leta upp den. Skulle vara kul att höra om någon läst den och vad ni i så fall tycker.  Mannen i sjön har jag läst. Den var bra! Själv läser jag just nu en lättsmält och komisk bok, nämligen Höga klackar av Anna Maxted.
Zarah P
05-07-2006, 08:06
Rossi - kika efter Maxted's förra med - "Gå vidare" - den är lite djupare och minst lika bra.  Igår fick jag lite tid över så jag läste "Underströmmar" av Joanne Harris. Den var riktigt bra - jag ska nog läsa hennes andra med, tror jag.
CITAT (Zarah P @ 05-07-2006, 09:06) Rossi - kika efter Maxted's förra med - "Gå vidare" - den är lite djupare och minst lika bra.  Jag har redan läst Gå vidare och tyckte att den var bra!
Snöflinga
06-07-2006, 22:39
Har nyss läst "damernas detektivbyrå" och visst är den läsvärld, fast förväntningarna var nog för högt ställda efter alla rosor Just nu streckläser jag "Ska vi slå vad" av Jennifer Crusie ... Rolig och lättsam i sommarvärmen... kan rekomenderas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|