Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
ullislerum
Håller just nu på med Oscar och den rosa damen av Eric-Emmanuel Scmitt
Laci
Jag läser The Book of Ruth av Jane Hamilton

Under sommaren så läser jag många fler böcker än annars. I veckan så har jag gått igenom mina bokhyllor och plockat fram en del böcker som jag läst för länge sedan och som jag nästan helt glömt bort.
morellen
Läste just ut "giftträdets bibel" av Barbera Kingsolver. Hade hittat den på nån sån lista över böcker man "måste" läsa så jag var lite skeptisk men jag tyckte den var riktigt bra när jag väl kom in i den.
Det handlar om en präst som reser med sin fru och fyra döttrar till Kongo för att missionera men ingen av dem är förberedda på hur livet där kommer att bli. Långsamt bryts familjen ner och tiden i afrika sätter spår hos alla inblandade.
Översättaren måste haft ett hårt jobb.
morellen
CITAT (cic @ 02-07-2006, 22:39)
Njuter i solen och fnissar igenkännande till "Kalla det vad fan du vill" av Marjaneh Bakhtiari. Rekomenderas varmt.

åh! Den var underbar!
" smile.gif
Gillan
Jag kunde bara inte låta bli att pytsa in den här här wub.gif laugh.gif

När en bok och ett huvud
huvud stöter ihop och det låter
ihåligt, är det inte säkert att
det är bokens fel.
-George Christoph Lichtenberg-
Björken
Har precis avslutat Nobels testamente av Liza Marklund, si så där.......
anna_rispan
har läst Freja, Idun och saga av Johanne Hildebrandt
faktiskt fascinerande böcker

så har jag läst böcker om Mrs. Pollifax skrivna av Dorothy Gillman, fyndade i mamma bokhylla. böckerna kom ut i början på 70-talet om jag minns rätt och handlar om en kvinna i 60-års åldern som knäcker extra som kurir åt CIA. roliga o fantastiska!!
krellus
Nu läser jag "Malta - Kriget i Medelahavet 1940-1942", av Michael Tamelander.

Var där förra hösten och fick upp intresset...
Ciczi
Läser Arvet efter Arn av JAn Guillou. Tyvärr är den strax slut. sad.gif

Ciczi
gammelnalle
GÖDSLING : Rolf Eskilsson (ingår i Praktisk trädgård och är nr 8) LT:s förlag

ISBN 91-36-01171-1

en gammal bok (hittade på utrensning från bibblan)
säkert en massa nytt som kommit till... men JAG tror iaf att jag har lärt mig en del...

Övergödning tex... trodde jag var att man gödslade för mycket... men icke... (iaf inte enl denna bok) utan det betyder att man lägger gödslet OVANPÅ....

så det så...

b
Merlin
Orkar inte läsa alla inlägg men har just läst "Damernas detektivbyrå" - en charmerande bok, perfekt för hängmattan!
Rossi
Jag har just läst ut Kvinnan och apan av Peter HØeg. En bisarr och annorlunda bok.

Nu har jag börjat att läsa Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö av Håkan Nesser. Jag har sett filmen och nu ska det bli kul att se vad jag tycker om boken.
cic
CITAT (Rossi @ 18-07-2006, 09:04)
Nu har jag börjat att läsa Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö av Håkan Nesser. Jag har sett filmen och nu ska det bli kul att se vad jag tycker om boken.

Har bara läst boken, så jag tror inte jag vill se filmen. Såg en trailer och bara den sabbade mina bilder av karaktärer, platser mm. Men berätta sen vad du tyckte!
Rossi
CITAT (cic @ 18-07-2006, 13:10)

Har bara läst boken, så jag tror inte jag vill se filmen. Såg en trailer och bara den sabbade mina bilder av karaktärer, platser mm. Men berätta sen vad du tyckte!

Det är ett gissel det där med filmer/böcker. Jag tycker i alla fall att det är värre när man läser boken först och sen ser filmen. Precis som du skriver så förstörs ens egna bilder och intryck helt.

Nu vet jag ju handlingen så spänningen är ju inte densamma men det ska bli kul att se hur tydligt det är i boken vem som var mördaren. Det var ju lite luddigt i filmen men jag utgår ifrån att det var Erik.

Sen skriver Håkan Nesser så bra så det är en njutning bara det att läsa hans texter.
Estrella
Just läst ut Elisabeth Georges senaste men jag har tappat minnet på vad den heter, är det värmen tro blink.gif blink.gif
Bra var den iallfall som alla hennes böcker men den den här tog då verkligen en annan ny vändning ....... Riktigt bra och lättläst sommarlektyr.
//E
gammelnalle
En rolig bok som brukar komma fram under loja dagar ... (fast i år har de varit få...) är en (två) bok (böcker) med titeln:

Det hade du (heller) ingen aning om. Sammanställd av Hans Bengtsson
Värdelöst vetande för nyfikna: Vad sägs om tex:

Bussbiljett: Färdbevis. Normalt förvarat i hand eller ficka, mer sällan i örat. Jack Cracker tillhör undantagen. Efter 60 tysta år blev han vid 75 års ålder kvitt sin dövhet. Det visade sig att den orsakats av en hoprullad bussbiljett. I sex decennier hade biljetten suttit fast i örat och täppt till hörselgången. På 1980 talet flög den plötsligt ut under en hostattack. Biljetten var stämplad den 2 maj 1927.

Charlie Chaplin var ganska lik sig själv. Anonymt ställde han en gång upp i en vem-är -mest-lik-Charlie-Chaplin-tävling, som arrangerades i New York. Han kom trea.

Sophia Lorens mamma ställde upp i en vem-är-mest-lik-Greta-Garbo-tävling. Hon vann.

boken är FULL med såna nödvändiga kunskaper....

smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif

b
LadyG
Den är uppskriven på inköpslistan nu, sådana böcker brukar vara roliga att bläddra i.

*tackar för tipset*
Farbror Blå
Blocket av Karin Whlberg, en thriller i sjukhusmiljö.

Har läst tre böcker av henne förut och man kännner nu igen huvudpersonerna=)
aurinko
Finska barnsagoböcker läser jag då och då.
Farmor
I krokodilens gap av Ruth Rendell.

Alla som gillar engelska "deckare" och inte upptäckt denna författarinna än har en härlig läsupplevelse att se fram emot. Jag bara wub.gif henne.

Just den här boken är en pocket som jag köpte hos Myrorna för 10 kronor.
Lilla Selma
Jag läser en gammal mysfavorit - "Vägen hem" av Rosamunde Pilcher - en riktig semesterroman med massor av romantik och mys... wub.gif wub.gif

Skönt som omväxling till alla högskolestudier...

Hälsar Selma
Rossi
CITAT (cic @ 18-07-2006, 13:10)

Nu har jag läst ut boken och jag måste säga att filmatiseringen var väldigt bra gjord men det kan ju ändå aldrig återspegla djupet och detaljerna i boken.

Jag tyckte att boken var bra och mysig. Den andades SOMMARLOV på något sätt. Slutet skiljde sig ju lite åt från filmen - eller snarare var det så att man inte fick se hela slutet i filmen. Tja, det blev kanske lite väl romantiskt i boken, jag vet inte.

Hela boken var ju lite ytlig. Aldrig fick man veta hur mördaren tacklade sina tankar och sitt samvete. Men på något sätt gjorde det inte så mycket.

En bra bok!

Nu har jag börjat att läsa The Dead Place av Stephen Booth
Piccante
Jag läser just nu En ovanligt torr sommar av Peter Robinson. Jag var lite skeptiskt till Robinson för jag hade sett att han marknadsfördes rätt mkt av bokklubben som jag var med i tidigare. Det är långt ifrån alltid de bästa böckerna som de lyfter fram mest, det är nästan tvärt om dåliga böcker måste marknadsföras mer. Men jag tycker den verkar riktigt bra så jag fortsätter nog att läsa hans andra böcker som kommit ut på svenska oxå.

Annars gillar jag engelska deckare överlag men blev grymt besviken på den jag läste ut härom dagen mad.gif Djävulens fjäder av Minette Walters, den var så himla konstig.
jennyp
har precis läst ut Stieg Larsson - Män som hatar kvinnor, en kanonbok!!

just nu läser jag sharon sala - när änglar gråter, en lite mer "mainstream" men ändå helt ok tycker jag.
Rossi
CITAT (jennyp @ 25-07-2006, 14:19)

Ja, visst är den bra! Du måste läsa uppföljaren också: Flickan som lekte med elden.
jennyp
CITAT (Rossi @ 25-07-2006, 14:23)
CITAT (jennyp @ 25-07-2006, 14:19)

Ja, visst är den bra! Du måste läsa uppföljaren också: Flickan som lekte med elden.

ja det måste jag, blev nästan helt förstörd när boken tog slut mitt i allt smile.gif
caprifol
Har just läst ut Inger Frimanssons "De nakna kvinnornas ö", "psykologisk spänningsroman" - kan jag rekommendera. Innan dess läste jag "Den ryske vännen" av Kajsa Ingemarsson som också var perfekt semesterlektyr.
Rossi
CITAT (caprifol @ 26-07-2006, 10:04)
Har just läst ut Inger Frimanssons "De nakna kvinnornas ö", "psykologisk spänningsroman" - kan jag rekommendera. Innan dess läste jag "Den ryske vännen" av Kajsa Ingemarsson som också var perfekt semesterlektyr.

Jag har läst båda och håller med om att de är bra. Den ryske vännen tillhör definitivt en av mina favoriter! Det var kul att Kajsa Ingemarsson skrev en bok som var annorlunda en hennes andra vardagsromaner.
caprifol
Och så måste jag förstås rekommendera nu så aktuella Åsa Larssons böcker! Hon sommarpratar förresten imorgon.

Hennes böcker är spännande och miljöbeskrivningarna är jättefina. Härliga "hemmatoner" för mig som är uppvuxen i Kiruna och har mina rötter i Tornedalen förstås men frånsett det så skriver hon bra!
Rossi
CITAT (caprifol @ 26-07-2006, 10:39)
Och så måste jag förstås rekommendera nu så aktuella Åsa Larssons böcker! Hon sommarpratar förresten imorgon.

Hennes böcker är spännande och miljöbeskrivningarna är jättefina. Härliga "hemmatoner" för mig som är uppvuxen i Kiruna och har mina rötter i Tornedalen förstås men frånsett det så skriver hon bra!

Jag har läst Solstorm och Det blod som spillts. Solstorm tyckte jag var OK men Det blod som spillts var jag inte så förtjust i ...
Zarah P
Läste nyss ut "I cirkelns mitt" av Dan Brown.
En bra deckare med många snygga detaljer och Dan Browns signum - en massa roliga, mer eller mindre onödiga vetskaper. smile.gif
birgitek
Jag köper aldrig några böcker förutom trädgårdsböcker och andra fackböcker, däremot lånar jag mycket både tal- och läsböcker.
Har 30 minuters bilresa till mitt jobb så det blir en timmes lyssnande per dag. Har just avsluta "Den bästa lilla byn" av Art0 Paasilinna (rekommenseras!) och lyssnar nu på "Kennedys hjärna" av Henning Mankel. Parallellt läser jag "Där blod spillts " av Åsa Larsson och så sommarföljetongen i Svenska Dagbladet också det en deckare av Åsa Larsson.
Birgit Ek
caprifol
Camilla Läckbergs "Stenhuggaren" var jättebra tycker jag - om man gillar kriminalromaner. Olika förvecklingar löper parallellt och den var spännande från början till slut.
Lady Hamilton
Jag lyssnar just nu på Da Vinci koden, men den är lite "tung" tycker jag.......
är på cd 12 av 16
Anki V
"Skam" av Karin Alvtegen. En ny författare för mig.

Sträcklästes!

/Anki
netaave
"Till dess morgonvinden blåser" av Anne Karin Elstad läser jag nog ut i kväll, fortsätter på "Som dina dagar" som är del 2.
Läser också "Mot öster soldat" av Fridegård, serien om bonddottern Margareta Ericsdotter.
Farmor
Jag läser Havets stjärna av Joseph O´Connor. Den handlar om människor på ett fartyg från Irland till Amerika år 1847. Oerhört bra roman, helt i min smak. Boken väver ihop ett antal människors liv och eftersom det var svält på Irland på den tiden är den mycket sorglig emellanåt.

Om man vill bli lite rädd kan man läsa Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist. Handlar om varulvar i Stockholmsförorten Blackeberg. Mig skrämde den i alla fall då den även tog upp mobbning i skolan och A-lagarnas liv. Mycket bra, trots varulvarna (eller tack vare tongue.gif ).
Farbror Blå
Precis avslutat Peter Robinsons bok, Strange affair.

Som vanligt avnjöt jag titeln, inte bara läste igenom den.
Robinsons språk är enkelt, rakt på sak och DCI Banks är en urtypspolis, frånskild medelålders man som bor ensam, gillar udda ,usik och gärna tar en whiskey till kvällen.

Lästips är alla Robinsons böcker, gärna på engelska om du kan/har tillgång till.
Yin o Yang
Jag säger bara Stieg Larsson och Män som hatar kvinnor och fortsättningen på den som heter Flickan som lekte med elden wub.gif . Längtar efter tredje boken redan. Tyvärr blir det ju inga fler, eftersom Stieg Larsson avled för ett par år sedan, alldeles för ung sad.gif .
Rekommenderar också karin Wahlbergs alla böcker, om man gillar deckare. För att inte tala om Anna Jonsson, dito.
cic
CITAT (Yin o Yang @ 18-08-2006, 10:46)
Jag säger bara Stieg Larsson och Män som hatar kvinnor och fortsättningen på den som heter Flickan som lekte med elden wub.gif . Längtar efter tredje boken redan. Tyvärr blir det ju inga fler, eftersom Stieg Larsson avled för ett par år sedan, alldeles för ung sad.gif .
Rekommenderar också karin Wahlbergs alla böcker, om man gillar deckare. För att inte tala om Anna Jonsson, dito.

Såg "Flickan som lekte med elden" sist jag var i bokhandeln och köpte "Kalla det va fan du vill" (för övrigt en trevlig bok). Men jag köper helst bara pocketböcker.

Gillar deckare. Ska kolla upp Karin Wahlberg. Tack för tips. smile.gif
Zarah P
Läste nyligen "En shopaholics bekännelser" av Sophie Kinsella och blev mycket besviken - gillade den inte alls. Huvudrollsinnehavaren är vansinnigt osympatisk.
Betydligt bättre var "Olivia Joules fria fantasier" av Marian Keyes som kan skriva riktigt bra, bara hon låter bli den vedervärdiga Bridget Jones...
En bra deckare är James Patterssons "den 1:a att dö". Obehaglig som 17, men väl värd att läsa!
Sedan har jag läst Johan Ajvide Lindqvists "Låt den rätta komma in" som var förvånansvärt bra - särskilt kringberättelser och personskildringar var fina och värdelösa (i bemärkelsen att han inte värderade människor och skuldbelade eller ursäktade dem).

Mycket mer har jag inte hunnir pga flytten. wacko.gif
caprifol
CITAT (Anki V @ 17-08-2006, 21:27)
"Skam" av Karin Alvtegen. En ny författare för mig.

Då kastar du dig väl över hennes andra också?! "Skuld" och "Svek" och "Saknad". Bra även de!
pejori
just nu...sista utvägen av patricia cornwell....
har en bok till kvar av henne, sedan blir det torey haydens böcker om hennes ungar hon jobbar med.... smile.gif smile.gif
Rossi
CITAT (Farbror Blå @ 18-08-2006, 10:28)
Lästips är alla Robinsons böcker, gärna på engelska om du kan/har tillgång till.[/b]

Håller inte med .... sad.gif De böcker som har getts ut i serien på svenska är ganska bra men det finns säkert 10 böcker till i serien dessförinnan och dem har inte givits ut på svenska men jag har alla på engelska och har läst dem. De är inte bra tycker jag .... så det finns väl en anledning till att man inte har valt att inte översätta dem till svenska och ge ut dem här ....

Jag har också läst Strange Affair men på svenska - En märklig affär - och tyckte att den var OK men inte mer.
ah56
Kalaharis skrivmaskinsskola för män. Fjärde boken om Damernas Detektivbyrå.
pimpim
Har precis läst Karin Alvtegens böcker och tyckte att de var så bra. Nu ska jag börja att läsa "Äcklig" av Constance Briscoe, det är en sann berättelse om en mors grymhet.
ullislerum
Håller på med "hemma hos Martina" av Martina Haag, och skrattar så tårarna sprutar!! biggrin.gif
Eva i Höga
Har betat av några böcker i slutet på sommaren: Camilla Läckbergs tre böcker, jag gillar hennes sätt att skriva, de är jättebra. Har även läst Martina Haags Underbar och älskad av alla (och på jobbet går det också bra), den är riktigt rolig. Just nu har jag börjat på Damernas detektivbyrå.
Eva
Rossi
Under semestern har jag läst de här böckerna:

Kameleonten av Jules Hardy - Mycket bra!
Tala aldrig om det av Catharina Kjellberg - Inte alls bra, tyvärr.
Släke av Håkan Östlundh - Bra!
LadyG
Under sommaren hann jag med några böcker som jag vill dela med mig av:

Wilbur Smith: "Brinnande Kust" (Spännande, gripande och underhållande)
Dean R. Koontz: "Mr Murder" (Otäck historia, spännande men lite för lik hans tidigare verk)
Stephen King: "Det" (Jag har läst den förr och jag älskar den ändå, spännande när man kommer in i rytmen)
Michael Connelly: "Fällan" (Forfarande en favoritförfattare, även om denna inte är en av hans bästa)

Just nu håller jag på med Dean R. Koontz "Skymningsögon". Har löäst den förr, och jag gillade den då också.

Fast vissa böcker lämpar sig inte som kvällslektyr, jag läser alltid lite innan jag ska sova och somliga böcker är för spännande helt enkelt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon