Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
birgitek
Inte läser, men lyssnar just nu på "Mannen från bergen" av Kjell Eriksson
(trädgårdsmästare och deckarförfattare från Uppsala) Tycker det är jättebra med talböcker, lyssnar i bilen till och från jobbet varje dag.
Birgit Ek
stina
Jag läser just nu "Mamma sa att jag var sjuk" av Julie Gregory. En sann historia om en flicka vars mamma har sjukdomen Münchausen by proxy, dvs hon uppfinner eller förorsakar sjukdomssymtom hos sitt barn för att hon själv längtar efter uppmärksamhet hos läkaren.

/Stina
CarMa
Har just läst ur Dennis Lehanes "Svart nåd", som var rätt bra. Han har även skrivit "Patient 67",
som kan rekommenderas om man gillar rysare/thrillers som verkligen tar tag i en. blink.gif
Ska börja läsa Elizabeth George's "Det innersta rummet" ikväll.
Kan oxå rekommendera alla böcker av Clive Cussler!!! wub.gif
Snöflinga
Har precis börjat på "Priset på vatten i Finiste're" av Bodil Malmsten och bara känner att denna bok kommer jag att tycka om ...
Hannele
CITAT (Snöflinga @ 23-08-2006, 21:08)
Har precis börjat på "Priset på vatten i Finiste're" av Bodil Malmsten och bara känner att denna bok kommer jag att tycka om ...

Bodils hemsida.

Läs 52 böcker för 299 kr, inte illa.
Rossi
Jag har just läst klart Mamma sa att jag var sjuk av Julie Gregory. Stina har besrkivit vad den handlar om lite längre upp här i tråden. Skrämmande läsning .... (Ja, alltså inte vad Stina skrev utan själva boken! smile.gif )
Rossi
Nu håller jag på att läsa Den brinnande flickan av Mark Billingham
helios
1. Har nyligen läst "Lasermannen" av Gellert Tamas. Den borde alla läsa!
2. "Änglar och demoner" av Dan Brown. Mycket bättre än DaVincikoden.
Helios
Rossi
Jag håller på att läsa Dykaren av Håkan Östlundhl. En deckare förlagd på Gotland. Mycket bra!
Farmor
Ett förvridet sinne av Minette Walters. wub.gif

Vilken fantastisk författarinna hon är. Hennes böcker handlar alltid om lite udda människor och det gillar jag.
FixaIgenväxtTrädgård
Fredrik Sjöberg, Flugfällan. Halvt självbiografiskt med självdistans och lite humor om entomologernas (insektkunnarnas) "inbundna" värld och världserövringar, om förtjusningen i samlandet, systematologin och upptäckandet av allt vad en speciell art för med sig. En hel del entomologisk historia och en del levnadsskildringar av dåtida naturhistoriker med betydelse i dagens biologiska sammanhang.

MYSIG
linn
"Mina drömmars stad"..
Tezzla
Engelsk fonetik sad.gif
anna_rispan
Vetenskapsteori för nybörjare
Att möta och erövra skriftspråket
Rossi
Jag har precis läst ut Håkan Nessers debutroman Koreografen. En mycket speciell och vackert skriven bok.

Nu har jag börjat läsa Carina Rydbergs senaste roman När man vässar vargars tänder.
FixaIgenväxtTrädgård
nu ska jag läsa "oskrivna regler" av julia hamilton. Kriminalroman som utspelar sig i Skottland, hoppas på härliga landskapsbeskrivningar
Kat
Nesser "Skuggorna och regnet"
och
Kundera "Varats olidliga lätthet"
suddis
CITAT (Tezzla @ 09-09-2006, 11:29)
Engelsk fonetik  :(

Stackare! Jag borde väl börja snart också inför omtenta i december.. sad.gif

Jag läser 2 böcker:
Nice Work av David Lodge - ska skriva om den och lämna in till föreläsare till uni, med tanke på att kursen är slut så vore det väl bra att göra det nån gång..!?!
och
Den amerikanska flickan av Monika Fagerholm - läser jag för att den är bra! smile.gif
pejori
Håkan Östlundh..."dykaren" är just nu igång här wub.gif
spännade deckare som utspelas på gotland smile.gif
Snöflinga
Kungamordet av H.V. Holst ... en fortsättning av Kronprinsessan, som jag gillade. Fast denna bok berörde mig illa - pga kvinnomisshandel - ingen "läsa om bok" för min del ... Nägon mer som läst den ?
Rossi
CITAT (pejori @ 12-09-2006, 21:44)
Håkan Östlundh..."dykaren" är just nu igång här wub.gif
spännade deckare som utspelas på gotland smile.gif

Den har jag just läst. Helt OK! Och det är mysigt när handlingen är förlagd till Gotland! Har du läst den första i serien som heter Släke? Den var också bra. Sen finns det en tredje bok som nyss är utkommen som heter Terror men den har jag inte läst än.
pejori
släkte har jag precis fått låna...så den blir nästa bok.... smile.gif
gillar dom också...även Mari Ljungsteds böcker...dom är också handlingen förlagd till Gotland smile.gif
Rossi
CITAT (pejori @ 13-09-2006, 10:25)
släkte har jag precis fått låna...så den blir nästa bok.... smile.gif
gillar dom också...även Mari Ljungsteds böcker...dom är också handlingen förlagd till Gotland smile.gif

Ja, hennes böcker har jag läst allihopa och jag tycker om dem!
Eva i Höga
Läser nu min andra bok av Mari Jungstedt: Den inre kretsen. Tycker om hennes böcker, påminner lite om Camilla Läckberg.
Eva
pejori
CITAT (Eva i Höga @ 13-09-2006, 12:50)
Läser nu min andra bok av Mari Jungstedt: Den inre kretsen. Tycker om hennes böcker, påminner lite om Camilla Läckberg.
Eva

ja...dom har ungefär samma stuk dom två smile.gif
LadyG
Döden går på auktion, Jan Mårtensons senaste (?). Har bara läst ett kapitel så jag har ingen uppfattning om den än.
Farmor
Nu när hösten är här är det himla mysigt att krypa upp i fåtöljen och läsa en bok. Och ändå har ingen skrivit i tråden på över 1 månad.

Men jag läser!!! Just nu Glasfåglarna av Elsie Johansson, första delen i trilogin om Nancy. Boken är fantastisk och jag tror trilogin blir en klassiker.

Jag läser också Den amerikanska flickan av Monica Fagerholm, också en otroligt bra bok. Att den fick August-priset är helt rätt.
Gillan
CITAT (Farmor @ 19-10-2006, 22:29)
Nu när hösten är här är det himla mysigt att krypa upp i fåtöljen och läsa en bok.  Och ändå har ingen skrivit i tråden på över 1 månad.

Men jag läser!!!  Just nu Glasfåglarna av Elsie Johansson, första delen i trilogin om Nancy. Boken är fantastisk och jag tror trilogin blir en klassiker.

Jag läser också Den amerikanska flickan av Monica Fagerholm, också en otroligt bra bok. Att den fick August-priset är helt rätt.

För tillfället, klarar jag inte av att sitta mysigt med nån bok, men trilogin om Nancy har jag läst, och den kan jag bara rekomendera smile.gif , Jättebra smile.gif

För övrigt, läser jag precis hur mycket som helst smile.gif
Bee
Strax före semestern var det någon som rekommenderade "Osunt förnuft" av Olav Hammer.

Jag fick tag i ett begagnat ex (den var slut i alla affärer) och den har hållit mig sysselsatt sent på kvällen den senaste tiden.
Underbart klurig bok. Ställer det mesta över ända. Kommer på mig med att säg "men , men, men..." och det var nog så författaren menade också.

Minns inte vem som tipsade men STORT TACK för tipset. Fantastisk bok!
Rossi
Jag har försökt att leta upp den här tråden men sökfunktionen har varit ur funktion. Vad bra att någon har lyckats att fiska upp den!

Jag har nämligen några bra böcker att rekommendera. De här har jag läst de senaste veckorna och de är väldigt bra allihopa:

Flicka med pärlörhänge av Tracy Chevalier
Skulden till Daniel av Ann-Christin Hensher
I orätta händer av Ann-Christin Hensher
I lögnens spår av Ann-Christin Hensher
Naken ängel av Ann-Christin Hensher
Alba
Jag läser Svart Stig av Åsa Larsson. Har ni inte läst hennes böcker kan jag rekommendera dem. Hon är en av mina favoriter.

Som hörbok har jag I Cirkelns mitt av Dan Brown. Har inte kommit så långt än så jag vet inte vad jag tycker om den.
Alba
CITAT (Farmor @ 19-10-2006, 22:29)
Nu när hösten är här är det himla mysigt att krypa upp i fåtöljen och läsa en bok.  Och ändå har ingen skrivit i tråden på över 1 månad.

Men jag läser!!!  Just nu Glasfåglarna av Elsie Johansson, första delen i trilogin om Nancy. Boken är fantastisk och jag tror trilogin blir en klassiker.

Elsie Johansson böcker kan jag också rekommendera.
ninnisky
Läser just nu Mandelkärnan av Inger Alvén. Gillar hennes böcker
Rossi
CITAT (ninnisky @ 20-10-2006, 14:57)
Läser just nu Mandelkärnan av Inger Alvén. Gillar hennes böcker

Den har jag hemma men har inte läst den än. Hoppas att jag också tycker att den är bra!
Gillan
Jaa, flicka med pärlörhänge tyckte jag var bra smile.gif

Men på tal om rekomendationer. Har ni läst Diana Gabaldons böcker om Jamie Frazer och Claire Beauchamp. En serie på sex böcker och innehåller både romantik, historia och science fiction ( tidsresor). Böckerna utspelar sig på 1700- och-1900-talet. Handlingen utspelar sig i Scottland, Frankrike och Amerika.

Böckerna heter:

Främlingen
Slända i Bärnsten
Sjöfararna
Trummornas dån Det flammande korset
Lord John och kärlekens ljuva plåga
Snö och aska
Björken
Har precis avslutat Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson. En i mitt tycke mycket bra bok, tjock så det var lite tungt att ligga i sängen och hålla i den, men vad lider man inte för en bra bok skull.
Slukar det mesta i läsväg och kastar mig mellan olika författare och gillar att leta upp författare som inte är så kända.
Tack för alla pocket för där har jag råd att köpa på vinst och förlust.
LadyG
Växlar mellan två novellsamlingar, den ena av Edgar Allan Poe och den andra av Howard Philip Lovecraft wub.gif

Mina två älsklingsförfattare för tillfället, de är så duktiga på spänning, lite små-skräckigt (inget blod och slask dock!!) och intressanta karaktärer och intriger!
Latmask
Jag började på Törnfåglarna för ett par dagar sedan. Ser lovande ut så här långt.
Castea
Jag har precis läst ut Maria Küchens nya bok "Anteckningar efter en frontalkrock med Gud", som handlar om hennes gudsmöte efter ett helt liv som "intellektuell" och rationalist. Den var skriven just i litet ojämn anteckningsform, men jag tyckte till stor del om den. Hon skriver rappt, modernt och utmanande. Skrattade så jag grät av vissa kapitel.
ninnisky
Inget just nu, men tänkte börja på Paulo Coelhos Zahiren i morgon.
Ikväll blir det bio - förhandsvisning på Babel!
Rossi
Ja, under veckan som jag har varit hemma nu så har jag läst följande böcker:

Dominans av Björn Hellberg. Helt OK, småvardaglig deckare.

Rösterna av Christa von Bernuth. En ganska bra, suggestiv bok.

Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón. En underbar roman som har blivit en storsäljare i hemlandet Spanien. Kan klart rekommenderas!!!

Tag mig, tag mig med dig av Lauren Kelly. Sådär. Lite väl osannolik.

Och just nu håller jag på att läsa Den mekaniska katten av Torey Hayden. Det handlar om en pojke som har fått diagnosen autism. Lite märklig bok men ganska intressant.
Farbror Blå
Läser Hitlers Krigare av Guido Knopp.
En dokumentär biografi över sex av Hitlers mest omtalade generaler.
Väldigt intressant att läsa om vilka fegisar en del var, vilka som misstog sej på den lille korpralen från Österrike och vilka som faktiskt sa ifrån.

Läser samtidigt en självbiografi av Maire (Moya)Brennan, sångerska i Clannad, som berättar om hennes barndoms möten med kända och okända profiler i Donegal, Irland.
Intressant!
Gillan
Har precis läst ut Flyg fula fluga av Patricia Cornwell. Jag gillar hennes böcker om rättsläkaren Kay Scarpetta och kriminalaren Pete Marino.

Nu har jag börjat läsa Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson. Verkar intressant.
Eva i Skåne
Sedan min bilradio blev stulen har jag börjat lyssna på ljudböcker i bilen.
Den jag lyssnar på just nu är Milda makter av Arto Paasilinna
Den är så dråplig laugh.gif . Jag skrattar högt för mig själv. Den har några år på nacken, men är roligare än nån nyare bok jag läst av denna författare.

Den handlar om en finländare som blir utsedd att vikariera för gud under ett år eftersom den ordinare guden är utarbetad. Till sin hjälp har han kanslicheferna Gabriel (ärkeängeln) och Petrus (S:te Per), två konservativa herrar som bävar för vikarierande gudens radikala tilltag t ex att flytta himlen till Finland. biggrin.gif

Rekommenderas. wub.gif
Magdis
CITAT (Rossi @ 07-11-2006, 16:38)

Den har jag just lånat hem. Ska börja med Club Karaoke av samma författare. smile.gif
pejori
just nu: Alex Kava...Svarta sinnen smile.gif smile.gif
trevlig deckare smile.gif
ullislerum
Martina-koden av Martina Haag biggrin.gif skrattar så jag gråter!
Björken
Varför ska man alltid hitta en bok som är bra när man inte har tid att läsa egentligen?
Den bok som hamnade i händerna på mig är Ögonsten av Patrick Redmond och den är bara såååååååååååå bra, omöjlig att lägga ifrån sig. Suck!!!!! Jag som hade så mycket annat att göra nu.
Det är en thriller med ett överrumplande slut.
Rossi
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-11-2006, 20:00)
CITAT (Rossi @ 07-11-2006, 16:38)

Den har jag just lånat hem. Ska börja med Club Karaoke av samma författare. smile.gif

Fast egentligen ska du börja med Paria som är den första boken i den här serien. Sen kommer Club Karaoke och sen Dominans.
herkules
Jag ska precis börja på "Mao - den sanna berättelsen" av Jung Chang och Jon Halliday. En tegelsten så jag hoppas att den är intressant. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon