|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
mosquito
27-10-2010, 13:34
Jag läste Dan Browns senaste bok Den förlorade symbolen. Inte ett bra val kan jag säga.
Gunilla T
03-12-2010, 18:56
Tony Blairs memoarer...mannen som lyckades peta bort tory partiet som bildat regering i England under 18 år.
Tony Blair - en intelligent person med en knivskarp analytisk förmåga - som lyssnade till valmanskåren och förstod behoven. På några år förvandlade han det gamla och stelbenta labourpartiet till ett modernt och slagkraftigt parti i tiden. Dethär borde nog de svenska socialdemokraterna läsa och fundera över..
Här radas klokskaperna på hög, kanske lite i överkant ibland och gissar jag, en del efterkonstruktioner men...han är ju fascinerande!
Till alla som gillar nutidshistoria och är intresserad av det politiska skeendet och vad som krävs av en toppolitiker idag kan jag rekommendera boken. Den är tät och briljant samt en tegelsten på 850 sidor så det blir valuta för pengarna. Läs den!
Aqvakul
03-12-2010, 19:32
Gunilla T
03-12-2010, 19:36
Japp, jag skall nog köpa den ...finns på min väntlista för böcker - hon har fått enorm uppmärksamhet i Finland och även utanför...
Bad Boy av Peter Robinson. Lika bra som hans tidigare.
Eva i Skåne
04-12-2010, 13:17
Jag har nyligen lyssnat på "var tog den söta lilla flickan vägen" av Åsa Lantz.
Såå spännande och samtidigt berörande. Handlar bl a om flyktingbarn som utnyttjas och försvinner i Sverige, lite om enbarnsregeln i Kina och om könsstympning av flickor. Allt invävt i en ruggigt spännande roman. LÄS!!!
Har läst klart Ingmar Karlssons "Europa och Turken" från 2007. Ett inlägg i debatten om varför Turkiet skall vaa med i EU. Spännande! Turkiet har alltid ansetts - och anser sig självklart - vara ett land i Europa. Det kanske inte är självklart för alla med tanke på deras religion men när man läser och tänker efter så är det solklart att Turkiet hör hemma i Europa!
Ps. Det är inte den enda boken jag läst i ämnet men slutsatsen är klar: Turkiet hör till i Europa!
sommarhumla
10-12-2010, 17:00
Håller på att jobba mig igenom Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf
Meriona
10-12-2010, 18:33
Jag har på en vecka läst ut ett antal pocket: Hundraåringen som klev ut genom ett fönster och försvann av Jonas Jonasson Potensgivarna Rapsbaggarna Villa Bonita Alla tre av Karin Brunk Holmqvist. Oh jösses vad jag har skrattat.
Fixat lånekort på biblioteket och kan nu helt utan kostnad låna och lysssna böcker via dator & mobil ... imorron startar jag med "Vart tog den söta lilla flickan vägen" av Åsa Lantz.  Vi har det bra i vårt land ... kanske inte man dagligen tänker på ... men biblioteken är en gåva till oss alla.
Myosotis
11-12-2010, 00:23
CITAT (netha @ 11-12-2010, 00:10)  Vi har det bra i vårt land ... kanske inte man dagligen tänker på ... men biblioteken är en gåva till oss alla.   Helt fantastiskt egentligen. Jag är så tacksam att det finns bibliotek!!
Håller med dej, netha, till 100 %.
Vi ska vara MYCKET tacksamma för våra bibliotek (som dessutom finns nästan överallt i landet) !!! Vilken förmån vi, i Sverige, har; att HELT GRATIS kunna få låna nästan vilken bok som helst !!
Många, många människor, i världen runt om, avundas oss !!
Igår lyssnade jag sista tre tim på "Vart tog den söta lilla flickan vägen" ... en bok jag vill rekommendera.
herkules
29-12-2010, 22:56
läser min julklappsbok; GILLA LÄGET hur allt gick åt helvete med positivt tänkande. jag är rätt krass av mig så denna bok är helt i min smak
Aqvakul
29-12-2010, 23:11
CITAT (herkules @ 29-12-2010, 22:56)  läser min julklappsbok; GILLA LÄGET hur allt gick åt helvete med positivt tänkande. jag är rätt krass av mig så denna bok är helt i min smak  Jo, den är lite kul..
CITAT (herkules @ 29-12-2010, 22:56)  läser min julklappsbok; GILLA LÄGET hur allt gick åt helvete med positivt tänkande. jag är rätt krass av mig så denna bok är helt i min smak  Den MÅSTE jag läsa ! Tack för tipset, Herkules ! Kan tipsa tillbaka, kanske ? "I trygghetsnarkomanernas land" av David Eberhard. SK-TBRA !!
Meriona
30-12-2010, 14:26
Läste klart Sirila gentlemän sökes igårkväll av Karin Brunk Holmqvist, denna underbara författarinna. Näst på tur står hennes Rosa Elefanter.
ninnisky
30-12-2010, 15:12
Har just börjat på Peter Robinsons senaste : Bad Boy. Han är min favoritdeckarförfattare!
Efter den blir det GILLA LÄGET -som även jag fick i julklapp...
fuchsian
30-12-2010, 15:27
Jag fick just min bokpaket och hade bestält en DVD och boken kändes bra att börja läsa i. Den är skriven av Michael Ryce --- " VARFÖR HÄNDER DETTA MIG IGEN, och vad du kan göra åt det! Har hunnit bara en liten bit av den. .... Fuchsian .....
Gunilla T
30-12-2010, 15:55
Isabella Lövin "Tyst hav" - jakten på den sista matfisken.
Denhär boken är nog en av de mest svårlästa jag någonsin läst - jag klarar bara av att läsa en liten bit i taget för att det är så oerhört sorgligt och upprörande. Våra hav, och inte minst Östersjön är snart utfiskade på matfisk - den moderna utrustningen som fiskebåtarna har sveper rent på allt levande ända ner på botten. Bifångsterna dör eftersom de inte klarar av det snabba trycket upp till ytan - torsken får sina inälvor i luftstrupen.
Jag har väl trott att fisket minskar som en kombination av miljöförstöring och moderna fiskeredskap men det verkar vara rovfisket som är den verkliga marodören - 21 km långa nät!!! Chockerande är att den statliga myndigheten Fiskeriverket helt har tagit ställning för yrkesfiskarna och forskarnas larmrapporter ses som en partsinlaga!
Problemet är inte bara att enstaka utrotas eller försvinner utan utfiskningen av våra hav hotar hela havets ekosystem. Ålen har minskat med 99% !!!!! denna fisk som man tror levde redan under dinosauriernas tid.
Läs den gärna om ni orkar!
fuchsian
30-12-2010, 16:54
CITAT (Gunilla T @ 30-12-2010, 15:55)  Isabella Lövin "Tyst hav" - jakten på den sista matfisken.
Denhär boken är nog en av de mest svårlästa jag någonsin läst - jag klarar bara av att läsa en liten bit i taget för att det är så oerhört sorgligt och upprörande. Våra hav, och inte minst Östersjön är snart utfiskade på matfisk - den moderna utrustningen som fiskebåtarna har sveper rent på allt levande ända ner på botten. Bifångsterna dör eftersom de inte klarar av det snabba trycket upp till ytan - torsken får sina inälvor i luftstrupen.
Jag har väl trott att fisket minskar som en kombination av miljöförstöring och moderna fiskeredskap men det verkar vara rovfisket som är den verkliga marodören - 21 km långa nät!!! Chockerande är att den statliga myndigheten Fiskeriverket helt har tagit ställning för yrkesfiskarna och forskarnas larmrapporter ses som en partsinlaga!
Problemet är inte bara att enstaka utrotas eller försvinner utan utfiskningen av våra hav hotar hela havets ekosystem. Ålen har minskat med 99% !!!!! denna fisk som man tror levde redan under dinosauriernas tid.
Läs den gärna om ni orkar! Tack för tipset, lägger det på minnet! Ämnet intresserar mig så mycket. ... Fuchsian.....
CITAT (Meriona @ 30-12-2010, 14:26)  Läste klart Sirila gentlemän sökes igårkväll av Karin Brunk Holmqvist, denna underbara författarinna. Näst på tur står hennes Rosa Elefanter. Tack för tipset! Har lyssnat halva boken idag ... tar resten imorron.
Meriona
31-12-2010, 23:36
Underbart tossiga tanter.  Såna ska vi bli du och jag Netha, tycker jag!
CITAT (Meriona @ 31-12-2010, 23:36)  Underbart tossiga tanter.  Såna ska vi bli du och jag Netha, tycker jag!  Absolut!
Oj vad jag har skrattat när jag lyssnade andra halvan av boken. Precis sån vill jag bli när jag blir gammal ... Alma! Nu har jag börjat på hennes första bok "Potensgivarna"
Meriona
01-01-2011, 20:59
Nu hade ju JAG tänkt att vara Alma.... Potensgivarna är ännu mer fnissframkallande, den har jag läst två gånger. Nu är jag trekvartsklar med Rosa Elefanter. Den här gången är det en gubbe som är tossigast.
CITAT (Meriona @ 01-01-2011, 20:59)  Nu hade ju JAG tänkt att vara Alma.... Potensgivarna är ännu mer fnissframkallande, den har jag läst två gånger. Nu är jag trekvartsklar med Rosa Elefanter. Den här gången är det en gubbe som är tossigast. Du kan få vara Margit. Ännu mer fnissframkallande ... ja då vet jag att lägga upp ett lager näsdukar. Maken tittar frågande på mig när jag plötsligt brister ut i skratt så tårarna rinner. Rosa Elefanter får bli min tredje.
Meriona
01-01-2011, 21:07
Rapsbaggarna är också bra, där är det TVÅ gobbar som är tosingarna.
CITAT (Meriona @ 01-01-2011, 21:07)  Rapsbaggarna är också bra, där är det TVÅ gobbar som är tosingarna.  Tror nog att jag läser alla hennes ... behövs lite skratt mitt i allt elände som sker i landet och ute i stora vida världen.
Jag fick Svinalängorna i julklapp av ena sonen och läser den. Vill även se filmen sen! Karin Brunk Holmqvist böcker är fantastiska, ger en hopp om ålderdomen
CITAT (Meriona @ 01-01-2011, 20:59)  Potensgivarna är ännu mer fnissframkallande, den har jag läst två gånger.  Javisst är den mysig Meriona! Nu läser jag Flickan under gatan av Roslund o Hellström. Börje Hellström är bl.a. en av grundarna till KRIS och författarna vill med den här kriminalromanen skildra ett samhälle och ge kunskap om en verklighet som de flesta av oss inte känner till. Mycket intressant.
fuchsian
02-01-2011, 15:18
Jag ska nog ge mig annat att läsa på. denna var ju så tråkig just nu. Behöver ett gott skratt el. flera efter allt eländes elände som motvikt. Tack för tipset! ..  .. Fuchsian ....
Meriona
02-01-2011, 17:43
Jag har börjat på Henning Mankells Den Orolige Mannen. Det var åratals sen jag läste andra deckare än Agatha Christies. Får se vad jag tycker om detta. CITAT (fuchsian @ 02-01-2011, 15:18)  Jag ska nog ge mig annat att läsa på. denna var ju så tråkig just nu. Behöver ett gott skratt el. flera efter allt eländes elände som motvikt. Tack för tipset! ..  .. Fuchsian .... Det är riktigt, man kan inte alltid vara seriös, man måste få skratta ibland.
Sträckläst "Potensgivarna" ... funderar på om jag kanske ska starta nätbutik ... lättförtjänta pengar.
theseraphim
02-01-2011, 23:33
Precis läst Vid Vansinnets Berg....Den var riktigt bra!
Har precis satt tänderna i två böcker. Den ena är Vicki Myrons "Bibliotekskatten Dewey" i svensk översättning av Karl G och Lilian Fredriksson. Måste nämna översättarna för dom har gjort ett fantastiskt arbete! Många gånger när man läser en från engelska översatt bok så tänker man ibland på hur frasen skulle låtit på engelska. Det gör man inte här! Det är så underbart känsligt översatt och till en så vacker svenska! Eloge till översättarna! Och eloge till Vicki Myron som berättar den underbara historien om katten Dewey. Hur han fick sitt namn skall jag inte avslöja...  Rekommenderas varmt till alla som tycker om katter samt en god historia! Den andra boken återkommer jag om. Det är Disa Håstads "Frihetens Frestelser". En bok i min smak i det ärendet. Edit: stavfel
Myosotis
07-01-2011, 14:55
Låter intressant med katten, ska se om de har den på biblioteket. Kul med åsikter om översättare, jag är också överkänslig mot dåliga översättningar, precis det du skriver att man hör engelskan bakom, det stör läsningen.
Och jag har läst böcker där flera översättare har delat upp jobbet, typ 2 böcker i serien var. Då kan i värsta fall morbröder mutera till farbröder och liknande.
theseraphim
07-01-2011, 15:10
H.P Lovecraft
Har precis köpt fyra samlingsböcker med H.P Lovecraft så nu blir det väl Cthulu för hela slanten;-)
malcolm
07-01-2011, 15:49
Jag har inte klarat av att läsa en bok sedan min första stroke 2008 men lyssnar på "Dödssynden" av Jan Mårtensson ibland, tyvärr brukar jag somna ifrån alltsammans. Helge Skoog läser.
Läst färdigt "Tomma burar" av Tom Regan och nu har jag börjat på "Kleopatra - Liv & legend" av Allan Klynne, som också verkar vara intressant och informativ.
Meriona
08-01-2011, 16:03
CITAT (malcolm @ 07-01-2011, 15:49)  Jag har inte klarat av att läsa en bok sedan min första stroke 2008 men lyssnar på "Dödssynden" av Jan Mårtensson ibland, tyvärr brukar jag somna ifrån alltsammans. Helge Skoog läser. Var det inte han som skrev Ostindiefararen? Det var en tjötig bok det med, så jag förstår att du somnar.
hattstugan
08-01-2011, 18:43
Stämmer att det är Jan Mårtensson som skrivit Ostindienfararen Meriona!
Den läste jag för ngr år sedan och minns inte så mkt från den!
Har ingen bok på gång alls nu!
Meriona
08-01-2011, 19:05
Känns det inte tomt, att inte ha nån på gång?
hattstugan
08-01-2011, 19:28
Jo men har inte hittat nåt här hemma som passar mig just nu och inte varit någonstans där det finns böcker på ett tag heller!
Meriona
08-01-2011, 19:29
Snöflinga
08-01-2011, 21:37
Kan inte sova om jag inte läser sisådär en timme. Det är en av guldkornen i tillvaron för mig Just nu läser jag om "Garp och hans värld" av Jhon Irving. Gillar den Före den läste jag "Igelkottens elegans" av Muriel Barbery, också mycket rekommendabel (finns det ordet?)
herkules
13-01-2011, 09:44
just nu läser jag en bok av shaun ellis med penny junor som heter MANNEN SOM LEVER MED VARGAR
Eva i Skåne
23-01-2011, 18:12
Jag har lyssnat på Håkan Nesser som läser sin egen bok "De ensamma"
Det är en historia med kommisssarie Barbarotti. En långsam historia, men fängslande. Jag vet knappt om jag vill räkna in den bland deckare, inte förrän precis i slutet vet man om det rör sig om ett brott eller en osannolik slump. En man hittades död nedanför ett stup, allt tyder på en olycka, men för 35år sen hittades hans dåvarande sambo död nedanför samma stup..... och av samma man.
Förr tyckte jag inte om att lyssna på Håkan Nessers uppläsningar, men jag har vant mig, tror jag.
fuchsian
23-01-2011, 18:28
Har kommit i slutet av min bok; Laurence Gardner´s The Magdalene Legasy och väntar från biblan 2 böcker av samma författare, en som heter, Bloodline of the Holy Grail och den andra kommer jag inte ihåg så här på raken, men ingår i samma serie böcker han skrivit. Dom fanns enbart på engelska. Köpte den som är snart slut på flygplatsen. ..... Fuchsian ..... Jag går upp på nätterna nu när jag har så orolig sömnrytm och läser en stund, då glömmer man sina mardrömmar ett tag........ Fy katten att detta borde vara snart över!!!! orkar inte min vardag, men ingen kräver det heller......
Blomstertanten
23-01-2011, 18:30
Just nu läser jag två böcker. "Generationsklyftan hotar demokratin" av Anders Carlberg och "Allt kan hända" av Stephen King Kan rekommendera båda även om Stephen Kings är lite roligare. "Allt kan hända" är en novellsamling men som vanligt är det en del skräck (fast inte så otäckt) i hans mörka skrönor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|