|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47
Jag ska ruva på iden i vinter, så länge njuter jag av era bilder. Jag hoppas kompisen skaffar höns igen, så kanske jag blir av med lite abstinens.
Nostalgia
21-10-2008, 22:15
Wilmer, när du har ruvat i 3 veckor kommer det kycklingar
Myosotis
22-10-2008, 06:58
CITAT (Nostalgia62 @ 21-10-2008, 23:15)  Wilmer, när du har ruvat i 3 veckor kommer det kycklingar 
CITAT (Nostalgia62 @ 21-10-2008, 23:15)  Wilmer, när du har ruvat i 3 veckor kommer det kycklingar   Försööök inte. Här ruvas bara på ideer. Annars måste jag ju rusa ut och röjja i hönshuset (och börja betala hönshushyra).
Euphorbia
27-10-2008, 19:34
CITAT (Wilmer @ 23-10-2008, 23:24)  (och börja betala hönshushyra). Men det är väl ändå hönsen som ska göra det????
 Bra ide!! När hyresvärden kommer hänvisar jag till hönorna
skogstroll
28-10-2008, 16:30
hehe nu är hönshuset på G ute i garaget det blir nåt i stil med en amerikansk lada modell nere fast lite minde förstås... ordentliga fönster får de oxå... bortskämda pullor blir det nog som ligger på sammetsdivaner och smackar praliner  vore kul med lite amerikanskrasiga höns också om det går att få tag i, de är rätt kralliga har jag sett [attachment=26543:barn.jpg]
Myosotis
28-10-2008, 19:39
Lyckades du övertala sambon alltså?!
skogstroll
29-10-2008, 09:13
han kanske läste på odla eller nåt
Nostalgia
29-10-2008, 10:55
[attachment=26571:h_nsisn_.JPG] [attachment=26572:h_nsisn_2.JPG] Med mamma på promenad i första snön, lite läskigt var det
skogstroll
29-10-2008, 10:57
å va mysigt
CITAT (skogstroll @ 29-10-2008, 09:13)  han kanske läste på odla eller nåt 
Myosotis
01-11-2008, 23:17
Idag har jag varit på hönsutställning!
Kom du hem tomhänt
Nostalgia
02-11-2008, 21:45
CITAT (Myosotis @ 01-11-2008, 23:17)  Idag har jag varit på hönsutställning!  Men uuuuuu vad kul  men du hitta inget du ville ha va (nu blev jag ju faktiskt lite avis  )
Aqvakul
02-11-2008, 21:55
Jag var på dvärghönsutställning idag i Alnarp, blev lite nostalgisk när jag såg Kochinhönsen.
Nostalgia
02-11-2008, 22:06
CITAT (Aqvakul @ 02-11-2008, 21:55)  Jag var på dvärghönsutställning idag i Alnarp, blev lite nostalgisk när jag såg Kochinhönsen. Nej inte du också  men du åkte väl ändå tomhänt hem? (nu täkte jag skriva nåt  men orkade hålla mig  ) javisst är dom söta kochin Ska se om jag hittar något på Google om utställningen
Myosotis
03-11-2008, 08:01
CITAT (Aqvakul @ 02-11-2008, 21:55)  Jag var på dvärghönsutställning idag i Alnarp, blev lite nostalgisk när jag såg Kochinhönsen. Det var ju där jag var också!! Då kanske vi träffades utan att veta om det!? Såg du chabohönsen som åt luft? Det var två hönor och en tupp i samma bur, och hönsen pickade hela tiden i luften som om de fångade knott, men där syntes ingenting. De höll på så oavbrutet. Svalde gjorde de också. Jag tror de hallucinerade. För om det hade varit dammpartiklar eller nåt vi inte såg borde väl tuppen och grannhönsen ha reagerat också? Och ja, jag kom hem tomhänt. Blev lite sugen på en guldfärgad sebright  , och så var där tre sussex (två hönor och en tupp) som jag fick kontakt med, de var så nyfikna på grannankorna med, det var gulligt. Holländsk och tysk dvärg var också fina. Och sen slog det mig vad lugnt temperament stridshönsen hade, är det någon som haft sådana? Jag vet i alla fall vad jag inte vill ha: Australorpington! Hjälp vad stora de är!! Mycket stiliga, men jag tycker det är svårt nog att hantera min stora svarta när jag ska smörja fötterna, hon är så stark.
Aqvakul
03-11-2008, 08:07
Australorpington var verkligen enorma! Vi var där i går, söndag. Du var väl där i lördags.
Myosotis
03-11-2008, 08:33
Jaha just det, jag har liksom tappat en dag. Brukade du vara på den i Malmö tidigare? Den var ju lite större med många fler höns, dessutom duvor, bin, potatis, kaniner, lite getter och hästar och så. Men lokalerna hade blivit för dyra. De ska försöka flytta mer av det till Alnarp sa hon som vi pratade med. Fördelen här var ju parken som nog nästan var roligare än hönsen.
Aqvakul
03-11-2008, 17:53
Ja, jag har varit på Malmöutställningen ganska många gånger. Men som du säger, det är väl ingen direkt hit att åka till Malmö! Hoppas att dom utökar i Alnarp!
Tänk att jag helt missat denna tråden tidigare! Har drömt om egna höns i flera år men får nog fortsätta drömma. Så fantastiskt vackra bilder ni har på era hönor och tuppar, man blir ju helt ha galen...vill ha...vill ha...
CITAT (Aqvakul @ 03-11-2008, 08:07)  Australorpington var verkligen enorma! Vi var där i går, söndag. Du var väl där i lördags. Ja men, storleken är ju en del av deras charm - charm som är helt i proportion med storleken. Tänk att ha en sådan tam tupp i famnen! Lite att krama det mina vänner ! De kan blir väldigt personliga har vi märkt - vår "lille" tuppen är bara så otroligt härlig Å så värper de stora härliga ägg hela året. (Ja inte tuppen då så klart!)Det är inte fy skam det mina vänner !
Myosotis
11-11-2008, 20:42
Hittade just denna film: Hönspolisen ingriperDet ska vara ordning på gården!!
Aqvakul
11-11-2008, 20:59
CITAT (Myosotis @ 11-11-2008, 20:42)  Hittade just denna film: Hönspolisen ingriperDet ska vara ordning på gården!!  De tjeckiska tupparna är det ruter i!
Jan Lindgren
13-11-2008, 20:13
Hej! Alla hönsintresserade träffas väl på Nationalen i Huseby den 22-23 november. Årets största fjäderfähändelse. MVH Jan Lindgren
Nostalgia
14-11-2008, 08:48
CITAT (Myosotis @ 11-11-2008, 20:42)  Hittade just denna film: Hönspolisen ingriperDet ska vara ordning på gården!!  Ja nån ordning får det va (såg ut att vara sussex höns  )
Nostalgia
14-11-2008, 08:57
CITAT (Jan Lindgren @ 13-11-2008, 20:13)  Hej! Alla hönsintresserade träffas väl på Nationalen i Huseby den 22-23 november. Årets största fjäderfähändelse. MVH Jan Lindgren Lite långt för mig att åka på tyvärr  men det kanske läggs ut bilder efteråt därifrån som man kan titta på
Jan Lindgren
24-11-2008, 14:13
Hej! Igår så var jag på nationalutställningen. Det var många fina fjäderfän. Tyvärr inga kalkoner eller pärlhöns. Mängder av hönsraser var utställda. Mina favoriter bland hönsen var seebright och svensk dvärg. Någon av de raserna ska jag skaffa mig i framtiden. För oss var det roligt att det var några stora kochin med i år. De är inte så många som har den rasen. Domarna var hårda. 0 poäng om tuppen hade dubbel tagg i kammen. Själv var jag mest intresserad av ankorna. En damm blir mer levande om man har några ankor. Vi har dock för mycket rovfåglar här så jag kan inte ha för små raser. Någon gång i framtiden så ska jag bygga en voljär över ankdammen med omgivning. Det är svårt att täcka många hundra kvadratmeter med nät. Jag har fått tips om att det billigaste nätet att täcka med är trålnät från Danmark. Får se om pengarna räcker. MVH Jan Lindgren
Myosotis
24-11-2008, 14:22
Ja, visst är Sebright fina! Är det inte alltid så att dubbel tagg leder till diskvalifikation? I Alnarp var det en tupp med helt olika slör, lång på ena sidan och förkrympt på andra. Jag blev förvånad över att den inte blivit diskvalificerad, men fick sen se att den inte hade bedömts än.
Myosotis
05-12-2008, 09:04
För en stund sen satt jag här vid datorn i godan ro när plötsligt hönsen började panikskrika. Jag sprang ut det fortaste jag kunde, och tror ni inte det stod en räv precis på utsidan av hönsgården! Den flyttade sig först inte alls fast jag vrålade åt den, det var precis som om den inte märkte mig för den var så fokuserad på hönsen. Tog ett steg till mot den, det var nog mindre än två meter avstånd då, den tittade upp och sprang. Och jag som hade tänkt att åka iväg idag, det vet jag inte om jag vågar nu.  Jag är så glad att jag var hemma, men den kommer ju säkert tillbaka.
Jan Lindgren
05-12-2008, 09:48
Hej! Räven kommer säkert tillbaka. Antingen måste du rävsäkra hönsen vilket kan bli svårt eller avliva räven vilket också är svårt. Räven tog ca 12 ankor i våras hos oss. De var mycket skicklig och grävde sig in trots stenig och hård mark. Jag har nu satt upp en rävfälla men räven har inte varit här på länge så troligen har mina trevliga grannar lyckats skjuta den. Det är skönt att ha hjälpsamma grannar när jag inte jagar själv. Rovdjur som upptäckt att tamdjur är lättillgängliga slutar sällan av sig själv. Hoppas du får stopp på räven. MVH Jan Lindgren
 Akta hönsen Myosotis!! Hoppas du lyckas hålla den borta på något sätt!
Myosotis
07-12-2008, 14:13
Hittils har den inte kommit tillbaka.
Trevligt att se den söta julbilden igen, Wilmer. Den borde du ha året om, tycker jag...
skogstroll
08-12-2008, 16:38
CITAT (Myosotis @ 05-12-2008, 09:04)  För en stund sen satt jag här vid datorn i godan ro när plötsligt hönsen började panikskrika. Jag sprang ut det fortaste jag kunde, och tror ni inte det stod en räv precis på utsidan av hönsgården! Den flyttade sig först inte alls fast jag vrålade åt den, det var precis som om den inte märkte mig för den var så fokuserad på hönsen. Tog ett steg till mot den, det var nog mindre än två meter avstånd då, den tittade upp och sprang. Och jag som hade tänkt att åka iväg idag, det vet jag inte om jag vågar nu.  Jag är så glad att jag var hemma, men den kommer ju säkert tillbaka. huu hur ska det gå för mina hönor... har en del räv
Myosotis
09-12-2008, 07:00
 Ingen bra kombination... Ha inte hönsen ute utan uppsikt, det går otroligt fort och så är alla döda. Det hände mina första höns.
Mahogany
16-12-2008, 15:29
Jag är en antilantrasmänniska tyvärr, för jag ser dessa så kallade lantraser som blandrashöns enbart och det går ofta att se vad som ligger bakom tex skånska blommehöns där (Milli-Fleur) porslinshöns ligger bakom, svarthöns där finns Japanska silkeshöns bakom, tyvärr är så det och inget påhitt. Dessa så kallade lantraser poppade upp som svampar ur jorden på 1970-talet. Jag har själv haft höns men det är en massa år sedan, då var jag aktiv i Svenska Rasfjäderfäförbundet och åkte runt på utställningar med mina höns, bla, födde jag upp mina favoriter Araucana som också är den enda hönan som lägger gröna - turkosblå ägg. Det finns en massa blandisar som lägger gröna ägg men de har altså Araucanan bakom sej.
Myosotis
17-12-2008, 10:54
CITAT Bohuslän-Dals svarthöna är trots namnet inte bara lokalt begränsad till Bohuslän och Dalsland utan återfinns även i Norge. Rasen importerades till Sverige av sjömän under mitten av 1800-talet och har anpassat sig väl till svenska förhållanden. De höns som ligger till grund för dagens besättning köptes 1958 från två bröder i Bullarebygd. Deras svarta höns hade kommit med modern som brudgåva från Norge omkring sekelskiftet. En holländsk beskrivning av en liknande hönsras från 1635 gör att man tror att rasen härstammar från Mocambique. Allt sedan rasen kom till Sverige har den korsats med andra hönsraser men dess svarta färg och form har visat sig vara dominerande i aveln. källa
Jan Lindgren
20-12-2008, 17:20
Hej! Lantraser är knepigt. Naturligtvis är de ursprungligen korsningar liksom andra raser. Även idag så är utställningshöns ofta korsade med andra raser för att uppfylla rasnormerna. Kolla rasfjäderfäförbundets tidning. Nya färger och fjädervariationer korsas hela tiden in i urställningsraserna. Legenden om exempelvis linderödsgrisen är nog inte helt korrekt. Jag har talat med sonen till en grishandlare vilken levererade fläckiga grisar inköpta i Småland till Skånes Djurpark. Man ska nog ta alla påståenden om lantraser med en nypa salt. Raserna kan vara utmärkta i alla fall.
Idag så förlorade jag min sista hona av blekingeankorna. Troligen så är det en duvhök som härjar. Nu så får jag slakta hannarna och sedan blir det inga nya förrän jag fått råd att sätta upp ett nättak över mark och dammar. Nästa gång jag köper ankor så blir det smaragd, löp och mandarin. Tror jag! Höken hittade ett hål och tog sig in till pärlhönsen också men bara en strök med. Hönsen går i relativt små burar med extra kraftigt nät och plasttak. Vi har också lagt nät under för att skydda mot rävarna. Det är inte lätt att ha smådjur när man bor i skogen. MVH Jan Lindgren
Uj, uj, uj så tråkigt det är när smådjuren blir "viltmat"! Förra vintern/våren förlorade jag 5 st till räven och 2 till höken. Karl-Philip överlevde mirakulöst ett slagsmål med räven, det tog 6 veckor att återhämta sig och han stod med huvet i backen i en vecka. Jag doppade näbben i vatten så att han fick vätska i alla fall. Trodde att han skulle dö men tänkte att han fick natten på sig. Det var rätt beslut!! Nu är han kung i hönsgården igen!! Han blev (naturligtvis) upphöjd till Prins efter det slagsmålet, även om han inte klarade hönorna... Min förra hjälte tupp, Riddar Bertil, blev dubbad efter att ha klarat 5 hönor undan räven, han blev av med hela stjärten och en hel del halsbehäng. Han slogs även med Duvhöken en gång och räddade en höna undan klorna! Tillslut tog räven honom i alla fall, men den räven nöjde sig med Bertil och Karl-Philip lyckades få in alla hönor i hönshuset. Riddar Bertil var ju en RIKTIG tupp...4.8kg tung korsning Faverolle-Brahma och absolut handtam, det var sorg när Bertil var en fjäderhög allena Efter Bertil köpte jag en renrasig Brahma tupp, Elvis Costello. Den faan (rent ut sagt) blev en ilsken och elak jäkel!! Har ärr på benen efter hans förbenade sporrar!! Elvis blev rävmat i våras...då grät jag ingen tår, beklagade bara den ekonomiska förlusten. Hädanefter kommer jag bara ha egenuppfödda, handtama tuppar! Men förhoppningsvis får jag behålla Karl-Philip några år till.Till våren ska jag låna äggkläckare och kläcka lite nya fjäderfän. Det ska bli trevligt med utökning av hönegården igen //Heda
Johanna O
27-12-2008, 13:50
Apropå tillökning i hönshuset så kläcktes en svarthönekylling hos oss på självaste julafton!! Svart-Stina är mäkta stolt moder och väldigt beskyddande!  Finns en liten filmsnutt på det lilla underverket Svartkyllingen Mvh Johanna
Myosotis
27-12-2008, 14:13
Men ååå så mysigt med ljudet också! Vilken härlig hönsgård du byggt Johanna. Myosotis, sparar Molly jul till jul, men visst är det en fin bild på världens finaste julgris
Fågelvägen
30-12-2008, 15:18
Johanna O, vilken fin beskrivning av hönshusbygget! Hoppas fler blir inspirerade.
Om man går på bio och ser LJUSÅR får man lite hönsliv och trevliga hönsljud på köpet. Mycket fina närbilder av en tupp!
Myosotis
03-01-2009, 14:11
Nä, nu ska jag skärpa mig, har ju jättemånga bilder som jag vill visa. Det har bara inte blivit av. Vi börjar med sebrighthönan.
Myosotis
03-01-2009, 14:28
Och det här var min första tupp. Han och alla hönorna blev tagna av räven.
Aqvakul
03-01-2009, 14:32
Vad hette den snyggingen?
Myosotis
03-01-2009, 14:51
Visst var han stilig?   CITAT (Aqvakul @ 03-01-2009, 14:32)  Vad hette den snyggingen?  Ja det kan jag väl avsjöja eftersom det bara är min pappas andranamn: Otfried. Jag kunde inte hjälpa det, han såg ut som om han hette så fast jag egentligen inte hade tänkt att ge hönsen namn. Nästa tupp jag hade var den här tuppens bror, så då fick jag uppkalla den efter min farbror och hönsen efter mina fastrar... Så det är faktiskt från början Otfrieds fel att mina höns är uppkallade efter mina släktingar...
Meriona
03-01-2009, 15:51
Otfried? Inte Gottfrid?  Det var nog det ovanligaste namnet jag hört.... Men det passade den stilige hanen (alltså tuppen, för din pappa känner jag inte)
Myosotis
04-01-2009, 10:21
Ja, Otfried. Som tur är heter han något vackrare i förstanamn. När hans andranamn blev känd började hans kollegor kalla honom för "Otti", först hemligt men sen var det någon som försa sig...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|