|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47
Anki på Öland
03-08-2011, 07:51
CITAT (Wilmer @ 03-08-2011, 00:17)  Nu lägger jag upp en bild innan jag läser ikapp. När vi var på semester i Upplands Väsby möttes vi av en höna med söta kycklingar på besök i vikingabyn (var det väl) och på gödselstan såg det ut så här ståtlig höna i U-väsby.jpgGunnes gård! Visst är den mysig. Bodde alldeles nära när jag bodde där, hundpromenadtrakterna  fast då fanns den inte, bara Smedby gård där djuren då fanns.... Barnbarnen älskar att vara där nu och titta!
Gunnesby, ja, det var det!
Myosotis
06-08-2011, 09:12
Kackel och panik, rusar ut med hjärtat i halsgropen men ser ingen rovfågel. Inga hönor heller, bara tupparna. Efter flera minuters kackel lugnar de ner sig och börjar komma fram, de var helt osynliga, fantastiskt att kycklingarna vet precis hur de ska göra, springa från mamman och trycka djupt inne i vegetationen. För att komma tillbaka mot hönshuset var de tvungna att korsa en större öppen yta i hönsgården, de flög hela vägen, skyndade sig för säkerhets skull så mycket de kunde. En stund senare började en bivråk kretsa, hoppas det bara var den och ingen duvhök.
Meriona
06-08-2011, 09:21
OJ! Vad nervöst!  Det är inte den där mården igen hoppas jag! Kan du sätta din pappa som hönsvakt kanske?
Myosotis
06-08-2011, 09:31
Nejnej inte mårdkackel utan rovfågelskackel. Hade det varit däggdjur hade de ju sökt skydd under mamman. Jag hörde det först på ladusvalorna, kanske skrev otydligt men jag är fortfarande uppskärrad.
Myosotis
06-08-2011, 10:00
 Provsittning på pinnen (de sover inte på pinnen än)  Snäll katt
ängsvädd
06-08-2011, 10:04
CITAT (Myosotis @ 06-08-2011, 10:12)  Kackel och panik, rusar ut med hjärtat i halsgropen men ser ingen rovfågel. Inga hönor heller, bara tupparna. Efter flera minuters kackel lugnar de ner sig och börjar komma fram, de var helt osynliga, fantastiskt att kycklingarna vet precis hur de ska göra, springa från mamman och trycka djupt inne i vegetationen. För att komma tillbaka mot hönshuset var de tvungna att korsa en större öppen yta i hönsgården, de flög hela vägen, skyndade sig för säkerhets skull så mycket de kunde. En stund senare började en bivråk kretsa, hoppas det bara var den och ingen duvhök. Vad läskigt! Tur att det inte hände något - kanske för att du upptäckte det. Usch, naturen är grym med bytesdjur/flyktdjur och rovdjur
Myosotis
07-08-2011, 10:01
Wilmer! Visst har väl du problem med mördarsniglar? Jag läste just att folk som skaffat höns som får gå lösa nästan blivit av med sniglarna. De vill inte ta de stora, då får du skaffa myskankor, men tydligen gräver de upp och äter äggen. Så nu finns det inga undanflykter längre, du måste ha höns. Du kan få en tupp av mig.
Meriona
07-08-2011, 12:43
Åh vilka nya fina bilder igen! Så fort de växer!
Minimika
07-08-2011, 15:15
Tråkigt idag!
En av våra 4-veckors kycklingar hamnade i klorna på en duvhök. Den stygge fick inte med sig sitt byte men tyvärr blev det nödslakt av den lille. Det är baksidan med att låta kyllingarna leva ett lyckligt liv. Känns så tråkigt att måsta begränsa deras liv med att bara gå i hönsgården.
Jag som har gått och oroat mig för skabbräven vi sett stryka runt här! Efter att ha lagt ut flera åtlar med fiskrens till den skabbige, helt utan resultat, har vi dragit slutsatsen att han lagt sig att dö någonstans.
Nu blir det lite mer övervakad frigång för dom små tills dom vuxit på sig.
Ha en fin söndag!
Myosotis
07-08-2011, 17:08
Vad hemskt!!  Bättre att hålla dem under nättak ett tag så inte höken lär sig att den kan plocka middag hos dig varje dag.  Mycket litet byte för en duvhök, det var inte en sparvhök?
Minimika
07-08-2011, 18:21
Tack! Ja nu blir det bara övervakad frigång för dom små när vi och hundarna är ute också. Nej nog var det en duvhök. Mina orpingtonkycklingar är riktiga "klumpar" så det hade nog blivit ett skrovmål om den fått bytet med sig.
Men jag har inte tänkt bjuda på smörgåsbord här för diverse vilda djur.
Meriona
07-08-2011, 18:34
Usch så trist Minimika!
Hej allihopa!
Har läst era inlägg under veckorna här, men har haft fullt upp med de små liven här hemma att jag inte hunnit kommentera allt ni skriver. Så fina alla kycklingar är, och växer så det knakar! :-) Dessvärre verkar det cirkulera en del rovdjur här med :-( Man kan väl aldrig skydda djuren helt, men ush så hemskt när de angrips!
Nu har i alla fall våra sju små Sussexkycklingar vuxit till sig, fått full fjäderdräkt och bor i sitt nya hönshus sedan ngn vecka! De äter, växer och är otroligt sociala! Kan dock ännu inte se skillnad på om det är tuppar eller höns, men vi har misstankar på att det finns två tuppar för det är två som utmärker sig med lite rödare kam än de andra.
Läste att man kan lägga ett låtsasägg i värpredena för att få hönorna att förstå att de ska värpa däri. Änsålänge sitter de på golvet eller på nedersta pinnen i hönshuset, och är bara o värpredena vid enstaka tillfällen. Det märks för sågspånen är ren ;-) Men när ska man lägga dit sådana ägg? De är ju bara 6 veckor gamla nu så det lär ju dröja innan de börjar värpa. Men ska man ändå lägga ut äggen innan eller när de börjat komma igång med kläckandet?
Myosotis
09-08-2011, 13:41
Det behöver du inte göra än, de kommer inte att börja värpa förrän typ på vårvintern. Just nu tror jag inte de förstår vad ett ägg är.
CITAT (Myosotis @ 09-08-2011, 14:41)  Det behöver du inte göra än, de kommer inte att börja värpa förrän typ på vårvintern. Just nu tror jag inte de förstår vad ett ägg är. Ok! Så jag kan vänta tills de börjar lägga ägg och först då låtsasäggen om de lägger dem på fel ställe?
Myosotis
10-08-2011, 08:00
Det bästa är ju om de inte börjar lägga på fel ställe. Det gör de väl normalt inte om de har bra reden, men du kan ju för säkerthets skull lägga dit redäggen när du misstänker att de ska börja värpa snart, man brukar märka det på deras beteende, kammen blir rödare och de börjar intressera sig för redet.
Myosotis
10-08-2011, 11:48
Nytt försök. Svårt med uppkopplingen idag. CITAT (Myosotis @ 23-02-2011, 15:57)  Araucanan hälsar att hon minsann också får plats i det lilla redet, så det så. Nu hoppas jag bara att inte maranen försöker klämma in sig där, för då kommer hon inte ut igen...  Nu är det bevisat: Maranen får plats i det lilla redet, dessutom hittade jag även dvärgwyandotten upptryckt mot bakre väggen i det när jag väl hade opererat ut maranen. Hon värper ändå inte så jag begriper inte vad hon ska där att göra.   Ny sovplats uppe på ett rede. Snart dags att börja sova på pinnen kanske?
*Stintan*
10-08-2011, 15:16
CITAT (Annana @ 09-08-2011, 16:43)  Ok! Så jag kan vänta tills de börjar lägga ägg och först då låtsasäggen om de lägger dem på fel ställe? Min kompis höns har just börjat värpa och dom la redan första äggen i redet. Dom är ca 5 månader. Jag använde själv aldrig något låtsasägg till mina höns och dom visste ändå var dom skulle värpa sina ägg från början. Bara att fixa bra och ombonade reden så löser dom det där själva oftast. Men som sagt än är det ju inte dags på några månader för dina kycklingar.  va roliga dom är Myo! Tänk att det ska va så mysigt att tränga ihop sig sådär.
Meriona
10-08-2011, 19:24
Herrejösses nu har de ju vuxit ännu mer!  Så sött med hönshögen!
Biggan_
10-08-2011, 19:45
CITAT (Myosotis @ 10-08-2011, 12:48)   Nu är det bevisat: Maranen får plats i det lilla redet, dessutom hittade jag även dvärgwyandotten upptryckt mot bakre väggen i det när jag väl hade opererat ut maranen. Hon värper ändå inte så jag begriper inte vad hon ska där att göra. Sällskapsdam? Ny sovplats uppe på ett rede. Snart dags att börja sova på pinnen kanske? Har du sovpinnar så det räcker? Du har ju en himla massa fåglar nu. jättesöta är dom!
Flemming
10-08-2011, 20:02
Minimika: Beklagar förlusten men förmodar att det inte fanns något att göra för den lille... Myosotis: Tack och lov klarade sig dina men det börjar bli mycket rovfågel på himlen och även i tätorter syns dom av och till... Förra sommaren slog en rovfågel sig ner i grannens ligusterhäck för att förmodligen få en gråsparv till middag. Det tyckte jag inte den förtjänade så tre stycken värmeljus flög runt huvudet på den men inte f*n flög den... Ner och runt huset in på grannens uteplats som jag tog hand om medan hon var på resa... Kommer nästan fram till rovfågeln och skall just kasta mig efter den,då upptäcker den mig och drar iväg med en hel del av sina fjädrar yrande i luften. Den fick ingen måltid och fjädrarna var endast från rovfågeln. Några veckor tillbaka så såg grannen enrovfågeln som nappa en gråsparv strax utanför huset,om det är sant det vet bara dom inblandade. Vetkli och fil verkar vara bra för olika djurs magar och så även höns ? Kommentarer till dagens bilder. Nr 1. Compact living eller ju mer vi är tillsammans... Nr 2. Moderna hönor sover förmodligen hellre på gräset än klamrar sig fast på en pinne... Tänk,hur skulle den lille kunna sitta på mors rygg om dom "hängde" på pinnen ? Modern kan även hålla koll på sina små utan att behöva vrida huvudet höger,vänster och höger igen... Kanske fler reden till hönsen Wilmer: Inga fler bilder på "dina" hönor ? Biggan: Leksaken känner jag igen men är osäker på om den fanns i produktion,när jag var barn på tidigt 70-tal...
CITAT (Myosotis @ 07-08-2011, 11:01)  Wilmer! Visst har väl du problem med mördarsniglar? Jag läste just att folk som skaffat höns som får gå lösa nästan blivit av med sniglarna. De vill inte ta de stora, då får du skaffa myskankor, men tydligen gräver de upp och äter äggen. Så nu finns det inga undanflykter längre, du måste ha höns. Du kan få en tupp av mig.   Så generöst! Det låter för övrigt bra, men jag donar med att få paddorna att trivas och bo kvar, de äter också äggen! Hemma är läget under kontroll med sniglar, det är värre på lotten och där vill inte ens en tupp bo. Mimika, beklagar! Har färska bilder pg. från kompisens hönepönor!  Fungerar detta tro? Ja, det gjorde det! Ser ni den lilla som sticker fram under ena vingen? Hon har 9 att ta hand om.
Myosotis
16-08-2011, 14:41
Meriona
16-08-2011, 17:58
Jösses vad de växer!  Hur länge är de så där efterhängsna på mamman? Fina bilder Myo och Wilmer.
Myosotis
16-08-2011, 18:16
Ca. 9 veckor. Men de har redan blivit mycket självständiga.
Flemming
16-08-2011, 22:03
Wilmer: Den var lurig att hitta men till sist och då fick jag även syn på nummer tre som står strax till vänster om hönan... Fin bild och vi väntar på fler... Myosotis: Någon har tydligen tagit fram macroobjektivet... Du är så nära att man kan läsa deras tankar och dom säger helt klart,Myo är den bästa av alla hönsmammor...
Oj, vilka tonåringar du har- eller inte riktigt än Myo om de hänger efter mamma fortfarande  Jag skulle kunna sitta i stallet hela kvällen och kycklingspana, de bor i min pålles box, då är de väl sas mina nu
Myosotis
17-08-2011, 10:42
Ja det är klart att de är dina nu!  CITAT (Flemming @ 16-08-2011, 23:03)  Myosotis: Någon har tydligen tagit fram macroobjektivet... Du är så nära att man kan läsa deras tankar och dom säger helt klart,Myo är den bästa av alla hönsmammor...  Det var snällt sagt  Bilderna är ändå förminskade, att komma nära är inga problem. Problemet när man fotar dem är att man inte kan backa utan att de följer efter, de står oftast mellan och på mina fötter eller fladdrar upp på armar och axlar. Jag känner mig väldigt priviligerad. Här kommer en riktig närbild. Kycklingen har upptäckt lite smuts eller nåt på sin vinge.
Biggan_
17-08-2011, 11:03
Dom växer alldeles för fort ju! Men var tid har sin charm, men visst kunde de vara små ulltottar lite till.
Går det att se nu vilka som är tupp eller höna?
Förresten så var det länge sedan vi fick se bilder på dina myskankor!
Myosotis
17-08-2011, 11:21
CITAT (Biggan_ @ 17-08-2011, 12:03)  Dom växer alldeles för fort ju! Men var tid har sin charm, men visst kunde de vara små ulltottar lite till. Både och. Visst är de som allra sötast de första dagarna, men det är så roligt och spännande att lära känna dem och se dem förändras så jag kan knappt tåla mig. CITAT (Biggan_ @ 17-08-2011, 12:03)  Går det att se nu vilka som är tupp eller höna? Inte säkert än, men jag misstänker att nr. 3, 6 och 7 är tuppar. Nr. 8 (plymouth-rock-dotter) ska vara en höna pga färgen, en tupp hade blivit randig. CITAT (Biggan_ @ 17-08-2011, 12:03)  Förresten så var det länge sedan vi fick se bilder på dina myskankor! Det kanske beror på att de inte är höns!  Och myskanktråden har hamnat lååångt ner. Men okej då, en intesåbra gruppbild med myskankor och tvätt och allt
Myosotis
17-08-2011, 15:35
En ras till jag måste ha? Kolla filmerna i länken: Ramelsloher
Flemming
17-08-2011, 16:05
Klart du skall ha några av den sorten... Det finns ytterliggare två filmer på hennes höns. http://www.youtube.com/user/bettelhuhn#g/uDet var ju en grann voljär du har till dina fåglar och då kanske vi har en del av förklaringen till att dom är så tama och goa...
Myosotis
17-08-2011, 16:15
Favorithönan har varit jättetam i 7 år och den stora utegården blev klar förra våren så nej, det tror jag inte, snarare tvärtom, det kan ha bidragit att jag satt med dem varje dag så de fick gå fritt, då umgicks jag mer med dem än nu när de klarar sig själva.
Ja visst verkar Ramelsloher mysiga? Läste på ett tyskt hönsforum att många tycker att det är den tamaste rasen som finns.
Kryddan03
17-08-2011, 16:55
CITAT (Myosotis @ 17-08-2011, 17:15)  Favorithönan har varit jättetam i 7 år och den stora utegården blev klar förra våren så nej, det tror jag inte, snarare tvärtom, det kan ha bidragit att jag satt med dem varje dag så de fick gå fritt, då umgicks jag mer med dem än nu när de klarar sig själva.
Ja visst verkar Ramelsloher mysiga? Läste på ett tyskt hönsforum att många tycker att det är den tamaste rasen som finns. Jag läste fel först: "det kan ha bidragit att jag satt på dem varje dag" Härtill är jag nödd och tvungen, tänkte hönan.  Jisses, vad småttingarna växer på förresten!  En barndomsvän till mig visade häromdagen foton på sina svarta Australorp med kycklingar, också kolsvarta. Jättefina!
Biggan_
17-08-2011, 23:43
CITAT (Myosotis @ 17-08-2011, 12:21)  Både och. Visst är de som allra sötast de första dagarna, men det är så roligt och spännande att lära känna dem och se dem förändras så jag kan knappt tåla mig. Inte säkert än, men jag misstänker att nr. 3, 6 och 7 är tuppar. Nr. 8 (plymouth-rock-dotter) ska vara en höna pga färgen, en tupp hade blivit randig. Det kanske beror på att de inte är höns!  Och myskanktråden har hamnat lååångt ner. Men okej då, en intesåbra gruppbild med myskankor och tvätt och allt  Vilken härlig dag i hönsgården! Jättefin sommarbild, men myskisarna är lite svåra att se tydligt! Vi får väl leta upp myskistråden igen! Men din Plymouth Rock-höna är ju randig! Nu får jag inte ihop det riktigt! Jag tror nog du har rätt angående tupparna. De du tror, ser ju väldigt tuppiga ut med mera utvecklade kammar. Fast det är kanske inte där man ser om det är en tupp! Så klart är det fantastiskt att få följa deras utveckling från nykläckta till vuxna individer! Vilken underbar sommar du har haft och har med dina djur.
Myosotis
18-08-2011, 08:00
Australorp är verkligen vackra! De har så fina ögon. CITAT (Biggan_ @ 18-08-2011, 00:43)  Men din Plymouth Rock-höna är ju randig! Nu får jag inte ihop det riktigt! Vilket då? Det här med kycklingen? Så här: tvärrandig höna x enfärgad tupp ger som avkomma randiga tuppar och enfärgade hönor som man kan se skillnad på redan som små. Nu är inte pappan enfärgad men enligt hönskalkulatorn skulle det ändå bli svarta hönor och tvärrandiga tuppar. Eftersom kycklingen är varken det ena eller det andra har jag fått experthjälp. Hade det varit en tupp hade den varit randig, möjligen med inslag av andra färger, men denna är i huvudsak svart och alltså en höna. Jo, man kan titta bl.a. på kammarna, men problemet här är att de ser ut att ha olika typer av kam för de är ju blandraser. Tyvärr kan det vara så att en med liten kam är en tupp med en liten sorts kam.
Biggan_
19-08-2011, 15:52
Det verkar komplicerat det där med könsbestämning på kycklingar. Men var gör du av alla tupparna? Det kan ju inte vara för många för då blir det slagsmål!
Meriona
19-08-2011, 17:34
Ganska fantastiskt att någon lagt ner så mycket tid att skapa en hönskalkulator!
*Stintan*
19-08-2011, 17:54
Man kan ha höns-tv också
Minimika
19-08-2011, 19:24
Måste bara berätta om min go´a tupp, Axel. Som vanligt efter middagen gick vi ut och drack kaffe med hönorna, ja dom fick lite havregryn då. Jag lyfte upp Axel i knät där han kurade ihop sig och somnade med huvudet nerstoppat i öppningen på min fleecetröja. Han vaknade till och la huvudet på min axel, haha, och sen ner med skallen i min tröja igen. Tyvärr fanns ingen kamera i närheten! Det hade varik kul att dela med sig av stunden!
Dom är för himla härliga mina "små" kycklingar! 2,5 månaders, 3 kilos klumpar. Och större ska dom bli! Inte undra på att det går mycket mat....
Kuckeliku på er alla hönsvänner!
Biggan_
19-08-2011, 19:30
CITAT (Minimika @ 19-08-2011, 20:24)  Måste bara berätta om min go´a tupp, Axel. Som vanligt efter middagen gick vi ut och drack kaffe med hönorna, ja dom fick lite havregryn då. Jag lyfte upp Axel i knät där han kurade ihop sig och somnade med huvudet nerstoppat i öppningen på min fleecetröja. Han vaknade till och la huvudet på min axel, haha, och sen ner med skallen i min tröja igen. Tyvärr fanns ingen kamera i närheten! Det hade varik kul att dela med sig av stunden!
Dom är för himla härliga mina "små" kycklingar! 2,5 månaders, 3 kilos klumpar. Och större ska dom bli! Inte undra på att det går mycket mat....
Kuckeliku på er alla hönsvänner! Myo dricker te med sina hönor, och du dricker kaffe med dina! Det kallar jag passion!
Minimika
19-08-2011, 19:53
Ja Biggan det kanske man kan kalla det! Jag har alltid varit stor älskare av alla typer av djur. Mamma har berättet att när hon rensade rabatterna när jag var liten ville jag ha alla maskar hon hittade. Idag är hundar min största passion. Har 5 dvärgschnauzer och håller på med uppfödning. Höns är ett härligt komplement till hundar! Jag får lite "meditation" av att sitta med hönsen, ha nån i knät eller bara studera dom. Jag hade Hedemora förr och sen har hönshuset stått tomt 6 år men nu är jag så glad över mina Orpington! Dom är så underbara och sociala. Alla som kommer och hälsar på är förundrare över att dom är så tama. En anledning är väl att vi umgås mycket med dom. Hur som helst är det väl så att alla djur ger tillbaka det dom får. Gott=gott, ont=ont!
Ha en fin helg!
Flemming
20-08-2011, 19:47
Hittade en blogg från England Tydligen kan allt hängas på tork... http://greasbychickens.blogspot.com/2010/1...rmim-stuck.htmlFotot är klickbart ! Vill ni komma till första sidan,då klickar ni på texten Chicken Run
Var på Byafest idag. Fick skåda 3 olika slags hönsfåglar; Wyandotte (mmm, vilken fjäderdräkt !), nån brun, stor, snygg, kraftig sort (kommer tyvärr inte ihåg namnet) samt de som jag föll handlöst för; MES Modern Engelsk Stridstupp !! Pyttesmå, jämfört med de andra (vuxen hane 500 gr, hona 400 gr), låååånga ben, små kammar och otroligt fin dräkt ! Tydligen, enl info, ska de vara VÄLDIGT sociala och inte alls "stridisar". Dock är de inte speciellt "äggande", vilket egentligen skulle passa mig väldigt bra, faktiskt ... Tyvärr känsliga för kyla och drag, men det kan man väl fixa ... Är det nån här, som har erfarenhet av dessa ?
Myosotis
21-08-2011, 16:37
Ingen erfarenhet direkt, men jag har sett dem på utställningar och blivit väldigt förtjust i dem. Man får kontakt med dem tycker jag. Tur att de inte tål kyla, det säkerställer att jag inte skaffar den rasen också... CITAT (Flemming @ 20-08-2011, 20:47)   Haha så söt. Typiskt höna. CITAT (Minimika @ 19-08-2011, 20:24)  ...Jag lyfte upp Axel i knät där han kurade ihop sig och somnade med huvudet nerstoppat i öppningen på min fleecetröja. Han vaknade till och la huvudet på min axel, haha, och sen ner med skallen i min tröja igen... CITAT (Biggan_ @ 19-08-2011, 16:52)  Men var gör du av alla tupparna? Det skrev jag ju här: CITAT (Myosotis @ 02-07-2011, 20:42)  ...Nu var det en annan bekant som vill ha grönvärpare och frågade om han kunde få avelsägg av mig. Först sa jag ja men att jag ville få tillbaka en höna efter min älsklingshöna, sen kom jag på att detta var chansen att en gång till få njuta av kycklingar så jag föreslog att jag skulle föda upp dem istället och behålla en eller två hönor... Det verkade bra i teorin, men det kommer att bli jättejobbigt.  Jag klarar inte av sånt här. Någon som behöver en tupp?
Meriona
21-08-2011, 16:41
CITAT (Myosotis @ 21-08-2011, 17:37)  ...........  Jag klarar inte av sånt här. Någon som behöver en tupp?
Biggan_
21-08-2011, 19:32
CITAT (Myosotis @ 21-08-2011, 17:37)  Det skrev jag ju här: Det verkade bra i teorin, men det kommer att bli jättejobbigt.  Jag klarar inte av sånt här. Någon som behöver en tupp? Mitt minne är bra, men fy sjutton vad det är kort!
Myosotis
22-08-2011, 14:38
Samtliga kycklingar sov på pinnen i natt:     Ser ni vad det här är?  Från andra hållet:  Hon fick för sig att hon ville sova på taket. Inte så tryggt så jag jagade ner henne igen.
Flemming
22-08-2011, 21:46
Småttingarna får tydligen sova i finrummet och blixten den gillar dom tydligen inte... Siluetten påminner om ett kyrktorn,hon kanske har inspirerats av kyrktuppen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|