Full version: Höns
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47
Myosotis
Söt bild! Så gör mina också. Ännu mer populärt är det att sitta på mig. Idag satte jag mig hos dem med en bok och de kravlade omkring på mig och ville bli värmda. En fick jag lyfta ner från huvudet två gånger, nu börjar det att jag måste förklara för dem att man inte får lov att sitta på huvudet hos mig. nono.gif wub.gif Och så satt det ett helt gäng på boken så jag knappt kunde se texten.

CITAT (Wilmer @ 16-07-2011, 00:15) *
Behöver du b-vitamin (jäst) när Meriona hälsar på kan jag skicka med. Köper 25kg säck åt hästen...

Det har jag, men tack ändå! smiley_small_hug.gif
Wilmer
Ok, men behöver du vet du var det finns kompiskram.gif
Flemming
CITAT (Myosotis @ 15-07-2011, 10:12) *
Den mår bra igen! Jag bad till Det Flygade Spaghettimonstret och lovade att samtliga höns skulle konvertera till pastafarianismen om den blev frisk. Idag ska jag koka spaghetti. crazy.gif
Nej allvarligt, jag fick jättebra tips om att filmjölk eller gräddfil kan hjälpa så det har de fått varje dag sen dess och alla mår bra. Den var inte riktigt sjuk heller utan bara lite slö, men jag blir ju hysterisk så fort det är någonting. Det kunde kanske utvecklats till coccidios trodde experterna och då är det bra med fil.

De är så tama, de har börjat klättra på mig. Så fort jag kommer in ställer de sig på mina skor, ganska svårt att gå då. Och så fladdrar de upp på armarna och axlarna när jag sitter på huk och matar dem.

Men det var ju skönt att det hjälpte med filmjölk. bravo.gif
Nu väntar vi på nya bilder från hönsgården...
Myosotis
CITAT (Flemming @ 17-07-2011, 21:45) *
Nu väntar vi på nya bilder från hönsgården...

Oj gör ni... unsure.gif Då får jag väl se till att fota lite mer. Men just nu måste de dela min tid med papegojan Elof som jag passar i några dagar (plus att jag ska åka och ta hand om deras andra djur).
Meriona
Kan vi inte få se en bild på Elof då? smile.gif Papegojor är söta, lite halvlika höns. tongue.gif
Myosotis
Ja ska ta en bild på honom.

Biggan_
Härliga familjebilder! tummenupp.gif

Så snabbt dom små dunbollarna växer!
Meriona
Jösses ja så snabbt det går! ohmy.gif

Skryt: Fick en underbar liten filmsnutt från Myo idag, när favorithönan och telningarna kom springande i 100 knyck när matte lockade med godis. Och gammeltuppen behövde bara titta på lilltuppen så pep han iväg. giggle.gif bravo.gif
*Stintan*
CITAT (Biggan_ @ 19-07-2011, 11:21) *
Härliga familjebilder! tummenupp.gif

Så snabbt dom små dunbollarna växer!

De skulle ju jag säga tongue.gif kompiskram.gif
Biggan_
CITAT (Meriona @ 19-07-2011, 17:47) *
Skryt: Fick en underbar liten filmsnutt från Myo idag, när favorithönan och telningarna kom springande i 100 knyck när matte lockade med godis. Och gammeltuppen behövde bara titta på lilltuppen så pep han iväg. giggle.gif bravo.gif

*avundsjuk!* Grön av avund! sick.gif

Myo, kan du inte lägga ut den på You Tube?
Myosotis
CITAT (Biggan_ @ 19-07-2011, 19:50) *
*avundsjuk!* Grön av avund! sick.gif

Myo, kan du inte lägga ut den på You Tube?

Nej det kan jag inte för jag vet inte hur man gör och orkar inte sätta mig in i det. Dessutom försöker jag utpressa dig så att du ska komma hit och titta på dem irl wink.gif Men okej då, har mailat den till dig. Är det fler som vill se kan jag ju lägga den på YouSendIt igen.

Nähä. Felmeddelande. Har du någon alternativ e-mailadress Biggan?
Myosotis

Grön höna av mycket ovanlig ras. Tror den är australiensisk eftersom den är upp och ner unsure.gif eller?

Biggan_
CITAT (Myosotis @ 20-07-2011, 10:47) *
Nej det kan jag inte för jag vet inte hur man gör och orkar inte sätta mig in i det. Dessutom försöker jag utpressa dig så att du ska komma hit och titta på dem irl wink.gif Men okej då, har mailat den till dig. Är det fler som vill se kan jag ju lägga den på YouSendIt igen.

Jag PM:ar dej! kompiskram.gif
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 20-07-2011, 11:42) *

Grön höna av mycket ovanlig ras. Tror den är australiensisk eftersom den är upp och ner unsure.gif eller?

En grön höna som heter Elof??? Något måste vara fel här! rolleyes.gif
Men väldigt söt och fin är h*n! wub.gif
Kan Elof föra intelligenta samtal?
Myosotis
Jaa... nu när du säger det... Elof är ju faktiskt ett killnamn och han har inte värpt några ägg ännu, så då är det kanske en tupp? Men han har ju ingen kam?

CITAT (Biggan_ @ 20-07-2011, 13:24) *
Kan Elof föra intelligenta samtal?

Ja biggrin.gif Igår tappade han två pennor med grönt på som jag visade pappa som frågade dumt vems det var, så jag skämtade att det var hönsfjädrar. Medan det uppenbara sjönk in (nej men...verkligen...äh jaha) skrek Elof, som hade varit tyst hela tiden, något som lät som "MIN!!" i bakgrunden laugh.gif

Annars pratar han rätt otydligt men säger bl.a. Hallå! och Hejdå! Ägarna har berättat att när deras hundar skäller ute på gården brukar de ropa på dem. Häromdagen skällde hundarna och då ropade Elof deras namn, så han har ju koll på sambanden. Papegojor och kråkfåglar är bland de smartaste djuren som finns, han är säkert intelligentare än jag.
Meriona
Vilken snygging! wub.gif Men den där näbben skulle jag ha lite respekt för....

Vad är det för sort?
Annana
Godkväll hönsägare! Är på sista momentet i hönsgården och har en snabb fundering. Vilken storlek är det på ert nät? Maskor alltså? Har sett att en del har mindre nertill, det är ju bra för kycklingar men iller osv. Klättrar gärna och bra så det håller ju inte de borta. Är 37 mm för stort? 25 mm eller mindre?
Kryddan03
CITAT (Myosotis @ 20-07-2011, 11:42) *

Så fin! wub.gif
Flemming
Myosotis: Snackar vi doping eller raketbränsle ?
Dom växer i en rasande fart och snart har du inga "kyllingar" bara höns...
Herr Elof är en riktig grann goja men jag hittar ingen ålder på fågel...
Är den handtam ?
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 20-07-2011, 10:47) *

Tack snälla du för filmsnutten! kompiskram.gif
Jag har kört den säkert tio gånger nu, och den är lika bra varenda gång! tummenupp.gif
Jäklar vilken hastighet dom får upp! Det är säkert från 0-100 på tre sekunder! ohmy.gif

...och tvärstopp blev det på tuppen! biggrin.gif
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 20-07-2011, 16:29) *
Jaa... nu när du säger det... Elof är ju faktiskt ett killnamn och han har inte värpt några ägg ännu, så då är det kanske en tupp? Men han har ju ingen kam?

Ja biggrin.gif Igår tappade han två pennor med grönt på som jag visade pappa som frågade dumt vems det var, så jag skämtade att det var hönsfjädrar. Medan det uppenbara sjönk in (nej men...verkligen...äh jaha) skrek Elof, som hade varit tyst hela tiden, något som lät som "MIN!!" i bakgrunden laugh.gif

Annars pratar han rätt otydligt men säger bl.a. Hallå! och Hejdå! Ägarna har berättat att när deras hundar skäller ute på gården brukar de ropa på dem. Häromdagen skällde hundarna och då ropade Elof deras namn, så han har ju koll på sambanden. Papegojor och kråkfåglar är bland de smartaste djuren som finns, han är säkert intelligentare än jag.

Det är ju kul när dom kan prata, men det kan bli för mycket också.
Några goda vänner till mej hade en papegoja som sjöng " helan går" stup i kvarten! giggle.gif
...och tjatade på deras barn när dom kom in om dörren att dom skulle sätta skorna fint och hänga upp jackorna! biggrin.gif
Praktiskt att slippa tjata själv! tummenupp.gif
Meriona
CITAT (Biggan_ @ 20-07-2011, 23:45) *
Några goda vänner till mej hade en papegoja som sjöng " helan går" stup i kvarten! giggle.gif
...och tjatade på deras barn när dom kom in om dörren att dom skulle sätta skorna fint och hänga upp jackorna! biggrin.gif

a0a.gif rotfl.gif
Myosotis
CITAT (Annana @ 20-07-2011, 18:40) *
Vilken storlek är det på ert nät?

25 mm.

CITAT (Meriona @ 20-07-2011, 17:27) *
Vad är det för sort?

Gulhuvad amazon.

CITAT (Flemming @ 20-07-2011, 23:05) *
Herr Elof är en riktig grann goja men jag hittar ingen ålder på fågel...
Är den handtam ?

Ja, han är tam. Han är knappt 1½ år.

Måste tillägga att jag tycker det är helt fel att ha en ensam papegoja och har påpekat det för ägarna.

CITAT (Flemming @ 20-07-2011, 23:05) *
Snackar vi doping eller raketbränsle ?

giggle.gif

CITAT (Biggan_ @ 20-07-2011, 23:45) *

rotfl.gif
Minimika
Mina kycklingar växer så det knakar! Nu går dom ute hela dagarna.
Förutom dom som är 2 månader har vi nytillskott i hönshuset. Jag fick tag i Orpingtonägg som jag kläckt fram i kläckare. 11 nya kyllingar av 15 ägg. Helt nöjd!
Så mycket glädje vi har av pullorna! Man får skratta varje dag åt alla deras påhitt. Fortfarande är dom så sociala och trevliga! Av dom 10 äldsta är jag nu ganska säker på att det är 5+5. Det får man väl vara nöjd med?!
Här en bild av lite kvällsmys i knät.
[attachment=63034:IMG_1584.JPG]
Meriona
Så mysigt ni har det Minimika! wub.gif

Ja 5+5 verkar ju naturligt om man tänker efter.
Flemming
Myosotis: "Måste tillägga att jag tycker det är helt fel att ha en ensam papegoja och har påpekat det för ägarna"
Kan bara hålla med dig för vem vill sitta ensam i en bur,stor som liten,vingar eller tassar,det kvittar...
Vad sa ägarna ?

Minimika: Det här var något nytt,hur länge sitter hönan i knäet ?
omk
CITAT (Minimika @ 22-07-2011, 00:30) *
Här en bild av lite kvällsmys i knät.

Ååhhh ... wub.gif
Myosotis
CITAT (Flemming @ 27-07-2011, 21:46) *
Kan bara hålla med dig för vem vill sitta ensam i en bur,stor som liten,vingar eller tassar,det kvittar...
Vad sa ägarna ?

Har sagt det vid flera tillfällen, skönt med goda vänner där man kan säga vad man tycker utan att bli ovänner wub.gif De vet mycket om djur och gör annars allt för att djuren ska ha det bra, hönsen går lösa, hästarna har stora hagar, de har haft grisar som haft det jättebra osv. De anser att Elof inte saknar det för att han inte vet något annat. Han flyger mycket fritt i huset och det är nästan alltid någon hemma så han har mycket sällskap. Nu ska de bygga en utevoljär mot uteväggen så han kan flyga in och ut genom fönstret, annars har han en utevoljär där de sätter honom när de ska vara ute. Han plockar sig inte och har det så bra en papegoja kan ha det utan partner, men jag anser fortfarande att han borde ha en partner. Det kunde vara en annan art eller tom en kråka, bara han slipper vara ensam.
Myosotis
Ang. sitta i knät, det gör mina också. Favorithönan mfl har inte tålamod att sitta där länge, hon hoppar bara upp, kollar läget och hoppar ner igen. Lägger man sig på en filt klättar alla omkring på en, tittar i fickorna etc. Ibland kan de sätta sig ner i knät och tom somna, det gjorde tex silversebrighten i vintras för att värma sig. I morse hade jag hedemorakycklingen i knät jättelänge, den kom självmant och satte sig där, jag värmde den med händerna och den tyckte det var jätteskönt, men sen sprang mamman och den andra för långt bort så då sprang den efter. På kvällen när man håller en hand på sovpinnen händer det att någon kliver upp på handen och sätter sig tillrätta, varmt och mjukt, de tycker att jag kan stå där hela natten wub.gif Lilltuppen hoppar upp på min rygg när jag böjer mig ner eller på armen så fort jag erbjuder den, där sätter han sig ner och sitter kvar en stund eller så går han upp på axeln och gal mig i örat. Guldsebrighten värmde sin kyckling, alltså lilltuppen, i mitt knä hela tiden, där gällde det att ha med sig en kopp te och ett korsord, för de kunde sitta läänge. Se bild. Favorithönan med alla kycklingar klänger på mig hela tiden, de små har ju lärt sig att jag är varm så om man hukar sig ner får man skylla sig själv för då kan man tex ha mamman på ryggen, två kycklingar på varje arm, en på axeln och en i knät. De lägger sig ner, burrar upp sig lite och ser väldigt nöjda ut och då kan man ju inte störa dem, inte förrän man får kramp i alla fall...

[attachment=63337:hudert_auf_Scho_.jpg]
Meriona
Ser lite vingligt ut? tongue.gif Himmel så underbart Myo att bli så där uppskattad! wub.gif
Flemming
Myosotis: "De anser att Elof inte saknar det för att han inte vet något annat" har man hört några gånger...
Ge det nyfödda barnet en soptunna,så har den ett hem för något annat har den inte sett...
Nä det är ett dj***la inställning till ett djur men en del tyvärr denna inställning och lagen har sina begränsningar...
Vi får väl trösta oss med att dom gör mycket för Elof medan andra låter sin goja sitta och glo i buren,dag in och dag ut...

En härlig berättelsen om dina höns,tuppar och kycklingar.
Hade ingen aning om att dom var så tillgivna eller är det du som har tumme med dom ?
Hur många timmar "umgås" du med fåglarna per dag ?
Guldsebrighten ser ut att ha en fjäderdräkt gjord i porslin,säg mig hur känns dett att hålla i dina bevingade vänner,är dom mjuka och varma eller har dom styva och hårda fjädrar ?
Myosotis
Till en viss del kanske jag har lite "tumme" med djur, jag har tålamod i alla fall och jag ser och respekterar individen. Djuren blir som man behandlar dem. Det går inte att säga hur många timmar per dag, det är inte timmar i sträck utan mer att man springer dit varje eller varannan timme och umgås en stund. Ibland har man inte tid alls, ibland är man där oftare. När de kacklar går jag oftast ut och kollar om någon har värpt ett ägg. Jag tackar alltid för äggen biggrin.gif Nu behöver ju kycklingarna mat regelbundet så nu springer jag dit ännu oftare än vanligt. Redan kycklingarna vet att jag är ofarlig, jag kommer med mat och jag kan värma dem så de kommer springande så fort de ser mig. Jag har ju som jag tidigare berättat vant dem vid mina händer. När de äter håller jag alltid mina händer nära dem, rör händerna över ryggarna på dem, håller försiktigt fast dem och släpper igen eller låter dem stå på mina händer osv.
Innan den stora inhägnaden blev klar satt jag ute och passade hönsen så gott som varje dag så de fick gå fritt ett tag, då umgicks man ju mer med dem och det kunde bli några timmar ibland. Det är skönt att veta att de har större frihet nu oavsett om jag har tid för dem eller inte, men i början fick jag nästan lite abstinens när jag inte behövde sitta med dem längre, så ibland får man ta med sig en bok och bara sitta där i gräset, det finns inget som är mer rogivande. När jag är ledsen går jag till hönsen, de tröstar mig alltid.
Hmm, hur känns en höna. Svårt att beskriva. Inte jättevarm, fjäderdräkten isolerar väl. Men om man tar på den nakna ruvfläcken så känns den nästan brännhet, de har ju högre kroppstemperatur än vi. Mjuka är de bara därbak, araucanans skägg är också mjukt. Men inte kan man kalla fjäderdräkten "styv och hård" heller. Vingpennorna är ju det förstås, men helhetsintrycket är mer stabil och ytterst levande. Varje fjäder fyller sin funktion. Kammen kan vara varm eller kall, man känner kraften i ben- och bröstmuskulatur. Näbben känns varm och levande. Höns luktar inte (om de nu inte precis har trampat i rinnig myskankskit eller nåt annat trevligt). Det ordet jag hittar är "perfekt", de känns så välbalanserade, självklara precis som en vinge alltid ser perfekt ut.
Flemming
Jösses vad mycket text...
Ber att få återkomma under morgondagen d010.gif
Myosotis
Det var du som frågade, skyll dig själv tongue.gif

Igår var jag och tittade på isbarhöns och en massa annat spännande, bl.a. Dals-Pärlhöna som jag aldrig sett tidigare (små söta, vill ha rolleyes.gif ), olika gäss och vaktlar... Jag fick hålla i en vaktelbebis som inte var mycket större än en humla VILL HA!! wub.gif

Isbarhönsen var mycket mindre än jag trodde, de är alldeles lagom! Trevliga och vackra. En blå isbarhöna är reserverad och så blir det förmodligen en isbar-maran-korsning också, de värper mörkt olivgröna ägg och blir nog rätt lika min stora svarta som dog för snart 2 år sen. Antagligen kommer jag inte att kunna behärska mig utan blir tvungen att skaffa en Dals-Pärlhöna också och när jag ändå håller på så är de här svarta isbarerna med silver på halsen också väldigt snygga... Skulle mot förmodan någon vaktel följa med mig hem så är det inte mitt fel, de är så små så det kan hända utan att man märker det. dunno.gif Jag ska även köpa två korsningar isbar/värphybrid till en bekant, men det kan jag väl aldrig tänka mig att jag också köper en sån till mig själv whist.gif Det är tur att hon inte har Ölandsgäss. sweatingbullets.gif
Meriona
Herrejösses, här samlas det på höns minsann! ohmy.gif Skönt att det är nån som är värre djurtokig än jag. biggrin.gif

Grattis till reserverad nykomling! yahoo.gif
Minimika
Flemming; Dom ligger gärna och sover en stund i knät. Speciellt på kvällen innan det är dags att natta in dom.
Det jag tycker är häftigt är när dom sitter på min bara arm med sina varma fötter! Ibland känns dom nästan febriga! Sen är det ju inte helt fel att känna den silkiga fjäderdräkten och det mjuka dunet.

Nu till en mindre trevlig sak... Vi har en skabbräv som stryker runt oss. Igår eftermiddag stog den ca 20 meter från hönsen som gick fritt ute och ca 40 meter från mig som stog på brotrappen.
Nu har vi lagt ut en åtel så får vi se om vi kan locka hit den och få den skjuten. Hoppas!!!
Jag är så rädd om mina pullor!

Här en bild av nykläckta nykomlingar. Dom är nu tre veckor gamla och växer så det knakar. Tycker det är lite häftigt att jag fick 11 kycklingar ifrån 15 ägg som jag köpt från Skåne! Dom kom med vanligt postpaket hela vägen upp till Västerbotten.

Ha det gott alla!

[attachment=63433:IMG_1516.JPG]
Flemming
Myosotis: Det var verkligen ett uttömmande svar och jag blev definitivt klokare när det gäller höns.
Dom är tydligen väldigt sociala.
Jag har alltid sett höns som några udda fåglar och allt annat än tama djur.
Kammen kan tydligen vara både varm och kall,är det någon form av "mätare" för hälsotillståndet eller blir den kall vid kallt väder?
Du skriver att höns luktar inte men då måste det vara sk*ten som luktar ?
Känner man hjärtat slå på höns/tuppar ?
Nu kommer jag inte på flera frågor men kanske sen...
Tack än en gång blomma.gif

Minimika: Sociala djur,inget snack om saken...
Det måste vara en underbar känsla att få natta fåglarna
Om hönsen fötter känns som en anknäbb då förstår jag känslan...
Fina små dunbollar men säg mig, förstår ni skånskt kackel uppe i Västerbotten giggle.gif
Myosotis
Så söta Minimika!! Grattis! blomma.gif

Flemming, de flesta höns är nog inte speciellt tama. Om folk inte prioriterar det eller inte behandlar dem väl så är det klart att hönsen hellre springer sin väg för säkerhets skull, jfr förvildade gatuhundar som blivit sparkade. Att de är rädda betyder ju inte att hundar inte kan bli tama. Många som träffar mina höns kommenterar att de inte trodde höns kunde vara så tama och trevliga.
Hönsskit luktar ju illa så klart, och gör man inte rent i hönshuset stinker det ammoniak. Jag tar bort skiten och då luktar det inte.
Det är nog mest så att kammen är kall när det är kallt och varm när de är varma eller upphetsade på något sätt. Jag har haft undulater och kommer ihåg att deras fötter blir jättevarma när de blir till sig över att få gott godis t.ex., och Wilmer har sagt att det är likadant med marsvinstassar.
Jag har inte känt hjärtat slå men däremot kan man höra det om man lägger örat mot ryggen på en höna/tupp. Det slår fort!
Flemming
Myosotis:Visst handlar det om förtroende mellan djur och människor men höns/tuppar har jag aldrig träffat som är "tama" eller ens i närheten.
Förmodligen är det väl så att folket köper hönsen som vandrande livsmedel och då finns det kanske inget större intresse av att lära känna djuren bättre,vilket gör att djuren blir om inte förvildade så åtminstone o-tama...
Jag hade nog också fått ökat hjärtslag om nog hade lagt huvudet mot min rygg...
Har Gogglat men hittar inget svar på antalet slag per minut.
Marsvin och undulater men hur är det med hönsen/tupparna blir dom också varma om fötterna eller så enkelt är det inte...
Myosotis
CITAT (Flemming @ 31-07-2011, 13:30) *
Har Gogglat men hittar inget svar på antalet slag per minut.

250 - 350 slag/minut
Kyckling 350 - 450
Myosotis

De andra hönsen finns också kvar:

*Stintan*
Oj vilka fiiiina bilder!
Anki på Öland
Vad fin den lilla med vita huvudet är!!
Flemming
Myosotis: Det var många slag per minut...
Vad är det som serveras ur den lilla skålen på dagens första bild ?
Myosotis
Fil med vetekli.
Biggan_
Så fina bilder på dina älsklingar Myo! bravo.gif

Den första bilden påminner mej om en leksak mina barn hade som små! Visst är det likt!

Meriona
Jättefina bilder! Den där svartvita har väldigt spännande mönster på fjädrarna. wub.gif Väldigt modernt känns det som!
Myosotis
CITAT (Biggan_ @ 02-08-2011, 23:11) *
Den första bilden påminner mej om en leksak mina barn hade som små! Visst är det likt!

Ja biggrin.gif
Wilmer
Nu lägger jag upp en bild innan jag läser ikapp. När vi var på semester i Upplands Väsby möttes vi av en höna med söta kycklingar på besök i vikingabyn (var det väl) och på gödselstan såg det ut så här wub.gif

ståtlig höna i U-väsby.jpg

*Stintan*
CITAT (Biggan_ @ 02-08-2011, 23:11) *
Så fina bilder på dina älsklingar Myo! bravo.gif

Hahaha Biggan hur gammal är du? En sån där hade ju jag när jag var liten crazy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon