|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47
Biggan_
02-07-2011, 12:36
Myosotis
02-07-2011, 12:50
CITAT (Biggan_ @ 02-07-2011, 13:36)  Jaa [attachment=62292:5.gif] och för upptagen för att svara på frågor tydligen  fast jag kom faktiskt att tänka på din fråga (eller antydning  ) och att jag hade glömt kommentera men så glömde jag igen...  Hur som helst, nej, det blir nog inga myskällingar i år. Hon började värpa sent, vid påsk, och slutade igen efter några ägg för att göra ett låångt uppehåll. Nu har hon värpt ett tag ingen och gör nu uppehåll igen. Har inte samlat in äggen för att spara, har inte läst på, har fullt upp med hönsen osv och eftersom det nog aldrig blir några fler kycklingar kan det ju vara bra att spara det där med myskbebisar till nästa år så det inte blir jättemycket på en gång och sen inget mer. Jag har i alla fall hittat en som kan ta dem om jag inte skulle lyckas sälja dem, men de går till slakt då.  Verkar svårt att hitta köpare, många som försöker sälja myskisar till låga priser på blocket. Får hon ruva så blir det bara några ägg och resten plastägg eller nåt för att hon ska lägga sig.
Meriona
02-07-2011, 15:28
Varför inga fler kycklingar?  Nåt annat år menar jag?
Myosotis
02-07-2011, 18:44
Tar du hand om alla tupparna?
Meriona
02-07-2011, 19:00
Nej, jag förstår vad du menar.
Myosotis
02-07-2011, 19:42
Ursäkta mitt korta svar, jag är på dåligt humör. Alla kan ju inte komma ihåg varför det aldrig blir några kycklingar hos mig så det kan jag väl berätta en gång till. För 7 år sen när jag hade kycklingar sist var det ett avtal med den som jag fått hönsen av, han kunde ta tupparna som blev. Jag hade då precis fått två nya hönor och en tupp av honom efter att räven tagit alla mina höns, jag ville ha fler men han hade inga fler att avvara. Det blev bara två kycklingar, en höna (hon som nu blivit mamma) och en tupp (min avatarkyckling) och han tog tillbaka pappatuppen när de började bråka, han hade då själv förlorat en massa höns och alla tuppar så han behövde en tupp. Efter det blev det inga fler kycklingar för jag kan och vill inte mörda tuppkycklingarna. Jag har inga problem med att andra gör det, bara djuren slipper lida, men själv blir jag för fäst vid mina djur. Nu var det en annan bekant som vill ha grönvärpare och frågade om han kunde få avelsägg av mig. Först sa jag ja men att jag ville få tillbaka en höna efter min älsklingshöna, sen kom jag på att detta var chansen att en gång till få njuta av kycklingar så jag föreslog att jag skulle föda upp dem istället och behålla en eller två hönor. För två år sen låg hon på 6 ägg tror jag det var, det blev inget. En död kyckling i ägget och resten obefruktade. Jag ville ju att hon själv skulle bli mamma så det blev inga fler försök eftersom hon inte ville ruva en gång till. Samtidigt sparade jag ägg av min stora svarta grönvärpare till min bekant hela sommaren, men ingen av deras hönor ville ruva. Han var här när hon hade slutat värpa och börjat rugga, då fanns det 2 av hennes ägg kvar som inte var för gamla, men han trodde inte någon skulle lägga sig så han sa att jag skulle sluta spara dem. När jag precis hade ätit upp dem ringde han och sa att en höna hade bestämt sig för att ruva! Det är sorgligt för min höna dog den hösten och hon var en fin höna, det hade varit trevligt om hennes gener funnits kvar. I fjor låg favorithönan på 9 obefruktade ägg. Sen lånade jag in en tupp men hon ville inte lägga sig igen, så till slut blev jag så desperat att jag petade in tre ägg under guldsebrighten som ville ruva just då, och det blev en tuppkyckling som jag behöll och det var tur det så han kunde bli pappa nu för jag hade nog inte kunnat låna tuppen igen. Så på sätt och vis har jag längtat efter de här kycklingarna i 7 år, då kanske ni förstår!  Pappa deltar i familjelivet
Myosotis
02-07-2011, 19:58
Flemming
02-07-2011, 20:26
Gratulerar till nykomlingarna och beklagar samtidigt att du har fått vänta så länge... Underbara bilder du förmedlar oss... På nedersta bilden ser det ut som hönan har ställt sina "svarta" skor men tar man på läsglasögonen då upptäcker man att det är två dunbollar... "jag kan och vill inte mörda tuppkycklingarna" goda hjärtan växer inte på träd men finns minst två av dom och du har det ena... Dåligt humör har vi alla någon gång då och då men i morgon har det förhoppningsvis gått över... Flemming
*Stintan*
02-07-2011, 20:44
Vet precis hur det är Myo
Meriona
03-07-2011, 09:09
Tack för att du orkade berätta Myo, en del visste jag ju, men inte allt. Önskar att det gick att göra könstest på äggen på nåt sätt, då hade det ju inte behövt bli så. Kanske i framtiden? Så söta bilder igen, man får för sig att de där små kycklingarna har en sytråd mellan sig och mamman, för de verkar ju inte gå många centimetrar från henne.
Biggan_
03-07-2011, 10:25
CITAT (Myosotis @ 02-07-2011, 13:50)  Jaa [attachment=62292:5.gif] och för upptagen för att svara på frågor tydligen  fast jag kom faktiskt att tänka på din fråga (eller antydning  ) och att jag hade glömt kommentera men så glömde jag igen...  Hur som helst, nej, det blir nog inga myskällingar i år. Hon började värpa sent, vid påsk, och slutade igen efter några ägg för att göra ett låångt uppehåll. Nu har hon värpt ett tag ingen och gör nu uppehåll igen. Har inte samlat in äggen för att spara, har inte läst på, har fullt upp med hönsen osv och eftersom det nog aldrig blir några fler kycklingar kan det ju vara bra att spara det där med myskbebisar till nästa år så det inte blir jättemycket på en gång och sen inget mer. Jag har i alla fall hittat en som kan ta dem om jag inte skulle lyckas sälja dem, men de går till slakt då.  Verkar svårt att hitta köpare, många som försöker sälja myskisar till låga priser på blocket. Får hon ruva så blir det bara några ägg och resten plastägg eller nåt för att hon ska lägga sig. Du gör helt rätt i att njuta för fulla muggar av dina små kycklingar! Myskbebbar kan helt klart vänta! Undrar varför det är så låga priser på myskisarna?
Minimika
03-07-2011, 19:11
Här kommer några bilder av mina kycklingar. Undrar förstås om det är tuppar eller hönor! Nån som kan hjälpa mig?! Gissar att jag får lägga in bilderna uppdelat på flera inlägg... [attachment=62356:IMG_1468.JPG] [attachment=62357:IMG_1469.JPG] [attachment=62358:IMG_1476.JPG] [attachment=62359:Kopia__av_IMG_1471.JPG]
Nej men det gick ju fint!
Ha en riktigt fin kväll!
Meriona
03-07-2011, 19:32
Jättefina kycklingar Minimika! Men jag överlåter bedömningen till de som kan.
*Stintan*
04-07-2011, 10:10
En vild gissning på att 1:an och 4:an är hönor. Tror 2:an är en tupp men 3:an är knepigare.
Har hört att vingarna på veckogamla kycklingar ska vara mer utvecklade på hönskycklingar än på tuppkycklingar men jag vet inte om det gäller alla raser.
Myosotis
04-07-2011, 12:40
Har ingen aning. Om jag går på intuition säger jag 1. tupp, 2. tupp, 3. höna, 4. höna. Helt ovetenskapligt och säkert alldeles fel. Men kul att gissa, du får berätta sen när du vet säkert. Det där med vingtäckare gäller bara vissa raser, vet inte vilka. Har bara en bild på tyska. [attachment=62392:k_nsbest_mning.jpg] Annars får man gå på beteende, kamstorlek, formen på sadelfjädrar, ... Här är en jättebra länk: KönsbestämningMina tuppar slogs igår, gammeltuppen vann.
Meriona
04-07-2011, 13:51
CITAT (Myosotis @ 04-07-2011, 13:40)  .... Mina tuppar slogs igår, gammeltuppen vann.  Inte slåss, jaja! Men bra att gamlingen vann!
Jag är förmodligen jättedum, men kan man inte se, vem som är vad, i rumpan ?? Som med kattungar ?
*Stintan*
05-07-2011, 07:21
CITAT (omk @ 05-07-2011, 00:11)  Jag är förmodligen jättedum, men kan man inte se, vem som är vad, i rumpan ?? Som med kattungar ? Myosotis la ju just igår in en länk där det står en del om det. Länken finns ett par inlägg upp.
Myosotis
05-07-2011, 08:38
CITAT (omk @ 05-07-2011, 00:11)  Jag är förmodligen jättedum, men kan man inte se, vem som är vad, i rumpan ?? Som med kattungar ? Nej, kloak som kloak. Fåglar har inga könsorgan. Ankfåglar har en sorts "penis" som stjälps ut vid parning, den kan man se om man vet hur man ska trycka på kloaken för att få fram den. Höns har inget sånt men man kan ändå se någon liten skillnad på kycklingar, jag vet inte hur och det är inte 100% säkert. Det finns de som jobbar med att sortera kycklingar och som är både snabba och säkra. Man måste nog ha väldigt stor erfarenhet. Jag vet inte ens någon som skulle kunna lära mig.
Kryddan03
05-07-2011, 18:57
Vilka underbara små kycklingar, Myo! Grattis! Hur många blev det till slut? Blev alldeles för bedårad av alla fina bilder, men räknade till sex stycken (tror jag).  Hur gick det med dvärgwyandotteäggen?
CITAT (*Stintan* @ 05-07-2011, 08:21)  Myosotis la ju just igår in en länk där det står en del om det. Länken finns ett par inlägg upp. Ah, där var den ! Jag blev så fascinerad av bilden på vingpennorna, att jag helt missade länken under ... Tack Stintan !
Myosotis
06-07-2011, 08:16
CITAT (Kryddan03 @ 05-07-2011, 19:57)  Hur många blev det till slut? 6 + 2 CITAT (Kryddan03 @ 05-07-2011, 19:57)  Hur gick det med dvärgwyandotteäggen? Ägge t, det var bara ett. Det var en halvstor död kyckling i. I ett av de stora äggen var det en fullgången svart kyckling  , de två andra var nog inte obefruktade men hade inte heller utvecklats utan fostren hade gissningsvis dött typ dag 1 eller 2 eller så.
Kryddan03
06-07-2011, 21:57
CITAT (Myosotis @ 06-07-2011, 09:16)  6 + 2 Ägge t, det var bara ett. Det var en halvstor död kyckling i. I ett av de stora äggen var det en fullgången svart kyckling  , de två andra var nog inte obefruktade men hade inte heller utvecklats utan fostren hade gissningsvis dött typ dag 1 eller 2 eller så. Så tråkigt!  Men, du har i alla falla åtta underbara små pipisar nu.
Myosotis
07-07-2011, 13:20
CITAT (Flemming @ 02-07-2011, 21:26)  "jag kan och vill inte mörda tuppkycklingarna" goda hjärtan växer inte på träd men finns minst två av dom och du har det ena...  Eller så är jag bara feg och inkonsekvent... Ska det finnas höns överhuvudtaget måste någon döda övertaliga tuppar, och om jag köper in vuxna hönor har jag bara överlåtit det ansvaret på någon annan. Är det ett alternativ att släppa ut tupparna i skogen? Finns det frivilliga som vill hålla flockar med tuppar och avstå från äggen? De som föder upp höns, ger dem ett bra liv och sedan äter upp tupparna är mycket bättre människor än de som köper plågad kyckling i affären. Själv äter jag inte kött och kan inte ha mer än 1-2 tuppar till min lilla flock, alltså känns det fel att föda upp tuppar. Det finns könsvisande raser där man ser på de nykläckta vilket kön det är, så då ska man slå ihjäl dagsgamla kycklingar och ge dem till katten eller nåt. Aldrig att jag skulle fixa det. Men mina katters mat är också djur som någon annan har dödat åt mig, i många fall säkert djur som inte haft det så bra som mina kycklingar. Det är inte så lätt det där med ont och gott...
Myosotis
07-07-2011, 13:46
Nu har jag skaffat en sån vattenautomat i alla fall.   Äventyrslekplats (vilket konstigt ord, det finns nog inte. Vad heter det?!), två småttingar har klättrat och fladdrat upp högt på en pinne.  Inte alltid så lätt att ta bilder när man har en närgången tupp  Jag sa att han skulle bli ett bortskämt ensambarn och det har han blivit. Han kan inte alls förstå varför han inte får äta upp kycklingarnas mat, den är ju god? Han står alltid och kikar mig över axeln eller in i kameran, står i vägen eller sitter på min rygg och gal. Han har visst blivit lite för tam.
Meriona
07-07-2011, 14:07
Hmmm det där med närgångna djur känner jag igen. Så fina bilder ändå, även om han är lite för förtjust i matte. De små verkar ju heltossiga, låter deras mamma dem verkligen leka där? Har hon inte hört talas om det där med "hönsmamma" ?
Myosotis
07-07-2011, 16:46
De har ju stora vingar nu så de klarar att fladdra ner utan att slå sig, sånt har nog hönsmamman koll på.
Meriona
07-07-2011, 16:47
Hmmm, ja du har kanske rätt.
Tycker de om vattenautomaten?
Myosotis
07-07-2011, 17:02
Ja de dricker ur den i alla fall. Men jag har upptäckt att den måste stå alldeles plant för att det inte ska rinna ut.
Ang. äventyr så tycker jag det är viktigt att de har en omväxlande miljö och där ingår det även höjder. Om man håller dem på ett plant betonggolv blir de nog störda. Idag kravlade sig den mest framfusige kycklingen (den som äter den första skalbaggen på en bild) upp på min axel för första gången (jag satt på huk). Har aldrig hört talas om att kycklingar skulle skada sig i en naturlig miljö om de inte blir tagna av rovdjur förstås. Risken är snarare att de fastnar i nät eller liknande när de hålls i bur. Tänk på ungar av t.ex. knipa som hoppar ner från boet på hög höjd utan att skada sig.
Meriona
08-07-2011, 07:26
Du vet väl att man måste följa en massa EU-regler för anpassning av lekplatser, det gäller säkert även för kyckling-sådana.  Plant betonggolv inbjuder ju inte till lek nej.
bullerbybo
09-07-2011, 11:08
Min tupp är också aldeles för tam. Vi hittar honom inomhus hela tiden, under köksbordet och i hallen. Vi har fått sätta sånt drä kompostgaller runt trappen så att han inte ska smita in när vi har dörren öppen.
Myosotis
09-07-2011, 11:36
 Vad gulligt!
Orkidétjuven
09-07-2011, 12:26
Nu kommer jag med en av mina hönsfågelfrågor igen. Hur är det med kalkoner? Ngn med erfarenhet. Min partner och jag satt just och pratade om kalkoner och vad vi läste i en bok om bla höns och fågelhållning. Det står att man inte skall ha kalkoner och höns då kalkoner drabbas av en sjukdom sk blackhead. Men då en av oss från landet och uppvuxen med höns och kalkoner så har vi aldrig hört om detta. Ngn som vet ngt mer?
Nu kommer jag med en av mina hönsfågelfrågor igen. Hur är det med kalkoner? Ngn med erfarenhet. Min partner och jag satt just och pratade om kalkoner och vad vi läste i en bok om bla höns och fågelhållning. Det står att man inte skall ha kalkoner och höns då kalkoner drabbas av en sjukdom sk blackhead. Men då en av oss från landet och uppvuxen med höns och kalkoner så har vi aldrig hört om detta. Ngn som vet ngt mer?
Myosotis
09-07-2011, 13:23
Tyvärr ingen aning.
Kryddan03
09-07-2011, 19:10
CITAT (Orkidétjuven @ 09-07-2011, 13:26)  Nu kommer jag med en av mina hönsfågelfrågor igen. Hur är det med kalkoner? Ngn med erfarenhet. Min partner och jag satt just och pratade om kalkoner och vad vi läste i en bok om bla höns och fågelhållning. Det står att man inte skall ha kalkoner och höns då kalkoner drabbas av en sjukdom sk blackhead. Men då en av oss från landet och uppvuxen med höns och kalkoner så har vi aldrig hört om detta. Ngn som vet ngt mer?
Nu kommer jag med en av mina hönsfågelfrågor igen. Hur är det med kalkoner? Ngn med erfarenhet. Min partner och jag satt just och pratade om kalkoner och vad vi läste i en bok om bla höns och fågelhållning. Det står att man inte skall ha kalkoner och höns då kalkoner drabbas av en sjukdom sk blackhead. Men då en av oss från landet och uppvuxen med höns och kalkoner så har vi aldrig hört om detta. Ngn som vet ngt mer? Histomonas meleagridis/Blackhead på SVALängst ner om du följer länken ovan: "Förebyggande åtgärder
Eftersom det inte går att behandla sjukdomen är förebyggande åtgärder mycket viktiga.
* Blanda inte höns och kalkoner i samma djurutrymme eller rastgård. Höns är ofta smittbärare av både H. meleagridis och blindtarmsmask utan att själva insjukna. * Undvik att hålla kalkoner på mark eller i stall där tamhöns tidigare vistats."
Myosotis
11-07-2011, 07:24
*Stintan*
11-07-2011, 13:46
Fantastiska bilder Myo !
Biggan_
11-07-2011, 13:52
CITAT (*Stintan* @ 11-07-2011, 14:46)  Fantastiska bilder Myo ! Ja, helt underbara! Vilken ståtlig inramning lilla svarta kycklingen har fått på första bilden!
*Stintan*
11-07-2011, 14:45
CITAT (Biggan_ @ 11-07-2011, 14:52)  Ja, helt underbara! Vilken ståtlig inramning lilla svarta kycklingen har fått på första bilden!  Jaa verkligen, förresten skulle såna fjädrar passa bra till mina drömfångare
Myosotis
11-07-2011, 18:28
Hängig kyckling - kycklingmamma Myo får PANIIIK CITAT (*Stintan* @ 11-07-2011, 15:45)  Jaa verkligen, förresten skulle såna fjädrar passa bra till mina drömfångare  Jag kan skicka fjädrar om du vill.
Meriona
11-07-2011, 18:52
Vem är hängig?  Hoppas den repar sig!
Myosotis
11-07-2011, 19:13
Den ljusa som har mörkare rygg. Det är säkert ingenting men jag blir så orolig.
Meriona
11-07-2011, 19:17
Får den i sig mat och vatten så kan man väl inte göra så mycket mer med såna där små, gissar jag.  Hoppas att du oroar dig alldeles i onödan!
Grattis till de söta bebisarna!! Mer hinner jag nog inte skriva innan jag loggats ur så tjing.  Försöker en gång till; Hoppas den lille inte är krasslig alls och att ALLA är hönkycklingar
Flemming
14-07-2011, 20:57
Fina bilder Myosotis och nu vet vi vem som har trebenta höns Hur är det med den krassliga kycklingen ?
Myosotis
15-07-2011, 09:12
CITAT (Flemming @ 14-07-2011, 21:57)  Hur är det med den krassliga kycklingen ? Den mår bra igen! Jag bad till Det Flygade Spaghettimonstret och lovade att samtliga höns skulle konvertera till pastafarianismen om den blev frisk. Idag ska jag koka spaghetti. Nej allvarligt, jag fick jättebra tips om att filmjölk eller gräddfil kan hjälpa så det har de fått varje dag sen dess och alla mår bra. Den var inte riktigt sjuk heller utan bara lite slö, men jag blir ju hysterisk så fort det är någonting. Det kunde kanske utvecklats till coccidios trodde experterna och då är det bra med fil. De är så tama, de har börjat klättra på mig. Så fort jag kommer in ställer de sig på mina skor, ganska svårt att gå då. Och så fladdrar de upp på armarna och axlarna när jag sitter på huk och matar dem.
Så skönt Myo  Spagetti gillar ju hönsen också  Ska googla på sjukdomen, något som är vanligt? Fikade på ett ställe häromdagen där de hade kycklingar, de satt på mammornas ryggar. De var bedårande!
Nu har jag läst på. Behöver du b-vitamin (jäst) när Meriona hälsar på kan jag skicka med. Köper 25kg säck åt hästen...
hönepönor.jpg
Meriona
16-07-2011, 09:10
Bra balans måste de ha, småttingarna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|