|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47
Myosotis
09-07-2012, 16:26
En svartkyckling dog igår
Eva i Skåne
10-07-2012, 06:30
Sorgligt Myo
lewellyn
12-07-2012, 21:33
Vilka fina bilder Myo! Och vad tråkigt med kycklingen, lika sorgligt varje gång...  Vi miste en svart/guldbandad kyckling i vattenskålen i sommar  Den sjuka hönan är fortfarande lös i magen men har alvslutat medicinkuren och har flyttat ut i en egen liten lägenhet i hönshuset igen. Dessutom har hönsen fått en ny lyxig entre ut i hönsgården, ska försöka komma ihåg att fota i morrn!
Myosotis
15-07-2012, 15:16
Inte helt lätt att fotografera kycklingar alla gånger...
[attachment=71348:Perlchenfoto.jpg]
skånepåg
19-07-2012, 12:12
Fina bilder på pippisarna Känner bara 2st som har höns men de vanliga vita, men trevliga att titta på och sällskapliga så måste själv ha nån ras om/när man får hus
Flemming
19-07-2012, 23:45
Då fyller jag på med två bilder från Stadsparken i Trelleborg. Dom har massvis med lösgående fåglar i parken,tupp,höns,påfåglar,kalkoner och lite andra som jag inte kommer på just nu...
Bilder är tagna precis i utkanten av parken.
Den ena bilden är tyvärr tagen i motljus men så är det ibland...
Myosotis
20-07-2012, 08:30
Vilken häftig bild! (OT: Jag vill ha en sån cykelsadel med flugsvampmönster!!) Har läst om hönsen i Trelleborg, de mår nog inte så bra om vintern
Flemming
21-07-2012, 18:15
Dom sadlarna finns på nätet men är ganska så dyra 299:- plus frakt. http://www.hagacykel.nu/tillbehor/sadlar/s...-flugsvamp.htmlSadelöverdrag hittade jag också,vilka var 200:- billigare. http://shop.textalk.se/se/article.php?id=6...&grp=383515Lägger in ytterliggare ett antal bilder vars kvalitet kan växla då vädret var både regnigt och lite soligt. Den sista bilden visar han som missade hela föreställningen men kom ändå med på en ruta Myo,jag har sett alla dina bilder men har inte varit inloggad,fina som vanligt och tråkigt med bortgångarna!
Eva i Skåne
21-07-2012, 19:44
Kul bilder Flemming! Jag hade glömt hönorna i Trelleborg, men nu har du påmint
Myosotis
22-07-2012, 19:45
Min bebis mår inte bra  Jag är jätterädd.   CITAT (Flemming @ 21-07-2012, 19:15)  Dom sadlarna finns på nätet... Tack! Jag har sett dem i cykelaffären i Klippan men tyckte det var för dyrt.
Flemming
22-07-2012, 22:05
Tycker bestämt att du skall rådfråga alternativt.nu,för här finns nog inte mycket support att hämta... Men vi kan hålla tummarna för att bebben blir frisk ! Vad är det för fel på lillen,jag kan som du vet inte så mycket om fjäderfän ? Du får hänga raggartärningar på styret för dom är mycket billigare http://www.stylingbutiken.se/fuzzy-dice-white/2881-0Extrapris är det också,nu 45:- tidigare 79:-. Glömde att svara Eva i Skåne,åk ner och titta inte långt och väl värt ett besök !
Myosotis
23-07-2012, 16:12
Nej, jag blir sjösjuk när det hänger saker och dinglar i backspegeln så jag tror inte jag vill ha dem i cykelstyret. Jag var faktiskt framför cykelaffären idag, men de har stängt hela denna vecka. Som tur var hade de gräsklippartillbehör på ett annat ställe. Snart får vi moderatorer och då blir man säkert utskälld varje gång man skriver OT på det här viset, därför passar jag på nu. Lilla "Pärlan" mår ungefär som igår, trött men klara ögon och äter, dock inte allt och inte med så stor aptit. Jag blir hysterisk av sånt här. Sitter mycket och värmer henne i händerna, ja inte just nu för nu är det varmt nog ute. Det är så rörande när hon somnar tryggt i min hand. Hon har alltid föredragit att flyga upp på mig trots maten jag ställer ner till dem.
ninnisky
23-07-2012, 16:49
Håller tummarna för Lilla Pärlan att hon snart blir bättre!
Flemming
23-07-2012, 20:27
CITAT (Myosotis @ 23-07-2012, 17:12)  Snart får vi moderatorer och då blir man säkert utskälld varje gång man skriver OT på det här viset, därför passar jag på nu. Nja,så farligt är det inte med en eller flera moderatorer,odla.nu måste naturligtvis berätta för den/dom hur högt ribban skall ligga. Lite OT finns det på alla forum och skulle man plocka bort sådant som ligger inom rimliga gränser,då kommer man per automatik att släcka forumet,för ingen vill vara där längre... Till saken,tråkigt att Lilla Pärlan är hängig men det betyder inte att den håller på att lämna det jordiska,alla har "hängiga" dagar,människor såväl som djur... Naturligtvis skall du hålla Pärlan under extra uppsikt men jag tror nog att det går vägen även om du har haft några nederlag. Håller inga tummar längre för dom är inte bra,en liten kanin som jag höll tummarna för klarade sig inte,vilket tyder på att mina tummar för död med sig...
lewellyn
23-07-2012, 23:06
Angående cykelsadlar så är det ju plättlätt att sy en själv!  Jag hittade en liten överraskning hos hönan som har ruvat på låååång övertid nu! Jag har lyst äggen en gång i veckan och plockat bort de som inte varit något i (hon hade över 20 ägg!) men se - trägen vinner   Förhoppningsvis kommer det fler...
Myosotis
24-07-2012, 09:55
CITAT (Flemming @ 23-07-2012, 21:27)  Lite OT finns det på alla forum och skulle man plocka bort sådant som ligger inom rimliga gränser,då kommer man per automatik att släcka forumet,för ingen vill vara där längre... Hoppas det blir uthärdligt. Lite närvaro skulle verkligen inte skada, men jag avskyr när de flyttar trådar och tar bort inlägg etc. hur som helst, som användare känner man sig idiotförklarad. CITAT (Flemming @ 23-07-2012, 21:27)  ...det betyder inte att den håller på att lämna det jordiska,alla har "hängiga" dagar,människor såväl som djur... Den ruggar handpennor nu. Det är jobbigt att rugga, de blir ofta lite trötta. Jag försöker just intala mig att det bara är det. Eftersom hon är den enda Dals-Pärlhönan har jag ju inget att jämföra med. CITAT (Flemming @ 23-07-2012, 21:27)  Håller inga tummar längre för dom är inte bra,en liten kanin som jag höll tummarna för klarade sig inte,vilket tyder på att mina tummar för död med sig...  Så illa kan det väl ändå inte vara  stackars kanin CITAT (lewellyn @ 24-07-2012, 00:06)  ... en liten överraskning...  Grattis! Sy flugsvampcykelsadelöverdrag själv var ju också en idé  om man hittar prickigt tyg.
Flemming
24-07-2012, 11:06
http://www.nelsondesignoneandonly.blogspot...sadelskydd.htmlhttp://akdesignohantverk.wordpress.com/cykelsadelskydd/Lite inspiration/handledning till sadelskyddet... Tyget har jag inte hittat men det kan du nog finna någonstans i dina trakter. Angående Lilla Pärlan så tycker jag du skall rådfråga ieenilorac och Johan P på alternativ.nu för dom har båda Dals Pärlhöns. Länk till den bortgångna kaninen: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=1....msg1303070#newSe där nu har jahg lyckats göra reklam för alternativ.nu men inte ens sådant skall plockas bort av kommande moderatorer,anledning,innehållet är seriös och ingen förlorar pengar... Däremot främjar det en god sammanhållning mellan forumsdeltagarna på respektive forum men man lär sig även något nytt och det är aldrig fel... Det blir nog bra Myo Lewellyn: Grattis till nykomlingen eller ännu bättre,gå ut och gratulera hönan och tuppen
Myosotis
24-07-2012, 12:11
CITAT (Flemming @ 24-07-2012, 12:06)  ...rådfråga ieenilorac... Det är från henne äggen kommer och hon har redan träffat kycklingarna
Myosotis
24-07-2012, 13:49
Det smittar av sig, alla vill ha egna bebisar nu... 4 hönor vill ruva...
Flemming
24-07-2012, 23:00
CITAT (Myosotis @ 24-07-2012, 13:11)  Det är från henne äggen kommer och hon har redan träffat kycklingarna  Där ser man men har du rådfrågat henne om Lilla Pärlan ?
Eva i Skåne
25-07-2012, 12:48
HA HA  Dom är för roliga  CITAT (Myosotis @ 24-07-2012, 14:49)  Det smittar av sig, alla vill ha egna bebisar nu... 4 hönor vill ruva... 
Flemming
25-07-2012, 18:43
Fattar inte att ni klarar fotografera höns och tuppar,antingen visar dom bakdelen eller så skall kameran synas i sömmarna... Lyckades få några bilder på två stycken som bor hos myskens matte,där fanns fler men jag gav upp... Dom var kanske "uppskruvade" för fjäderfäna i Trelleborgs Stadspark var inte svåra...
Hej!
Tänkte bara rapportera att den sjuka hönan blivit frisk igen! Hon fick antibiotika och på ett Par dagar vände det, hon blev piggare och började värpa efter 2 veckor igen!
Den andra värphönan som sympatislutade värpa har inte börjat, men båda mår iaf bra! "kycklingarna" är nästan fullstora nu och alla går och påtar!
lewellyn
29-07-2012, 09:04
Vad skönt att hon piggnade på sig! Min sjuka höna har plötsligt blivit sämre igen så hon får somna in nu.  Den lilla överraskningskycklingen har fått sällskap av tre syskon. Dock skär det lite i hönsmattehjärtat att hönan inte verkar vara så intresserad av dem. Hon vill bara ruva, och tar med sig kycklingarna ut på golvet, och lämnar dem där för att återvända till äggen sen. Kycklingarna pep och skrek så att jag inte kunde med att lämna dem där... nu bor de under värmelampa istället, men jag funderar på att försöka ge tillbaka dem till hönan och norpa resten av äggen, då borde hon ju ta hand om sina små? Eller?
Myosotis
29-07-2012, 12:19
CITAT (lewellyn @ 29-07-2012, 10:04)  Min sjuka höna har plötsligt blivit sämre igen så hon får somna in nu.  Är där inget i äggen? Det har du kanske sagt, men i så fall har jag tappat tråden. Ta bort dem så borde hon ta hand om kycklingarna.
lewellyn
31-07-2012, 09:03
Jag har lyst och plockat bort ägg eftersom, och hon la sig ändå i tomt rede och började om. Jag trodde hon skulle sluta när det kom kycklingar men de ville hon som sagt inte ha. Nu i morse gick hon iofs faktiskt UT i rastgården med de andra och jag plockade bort alla ägg jag hittade i hela hönshuset. Kycklingarna lyckades jag dock adoptera bort till hönan som lagt sig att ruva i redet brevid, har plockat ägg från henne hela tiden eftersom jag dels tycker det räcker med kycklingar nu och dels faktiskt vill ha ägg!  eller ja... "lyckades adoptera bort" var nog fel ordval. En överlycklig kuttrande höna tog med öppna vingar emot dem när jag hade med dem ut i hönshuset igen för att göra ett sista försök med mamma-hönan  Samma höna som snodde ett gäng kycklingar ur den första kullen. Tror att jag bara ska låta henne och ingen annan ruva nästa år, hon är verkligen helt suverän med de små!
Myosotis
02-08-2012, 09:50
Tuppen avlivad.
Aqvakul
02-08-2012, 10:59
Myosotis
02-08-2012, 11:19
[attachment=71740:KyrillP_nktchen.jpg] Gammal tupp och ny tupp CITAT (Aqvakul @ 02-08-2012, 11:59) 
Eva i Skåne
02-08-2012, 12:09
Jaså. Den prickiga kycklingen var en tuppkyckling  Hur var fördelningen höna/tupp på resten av kycklingarna?
Myosotis
02-08-2012, 12:43
Ja, "Pricken" ska bli min nye tupp  Har känt på mig nästan från början att han skulle bli en tupp. Han är högst i rang av favorithönans 9 kycklingar. Tyvärr är det mest tuppar  Det blev ju bara en blå isbar fast det statistiskt sett borde ha blivit 5. Tur i oturen: Det är en höna och det var ju det jag ville ha. Dals-Pärlhönan är ganska säkert en höna, vilken tur!!! Sen är det bara en svart isbarhöna till (det var hon som hade rosa ring från början. Jag borde kanske ha satt rosa ring på fler så skulle det ha blivit fler flickor?  ) och 6 isbarer är tuppar. Svarthönsen är svåra att se skillnad på men nu börjar jag känna mig ganska säker på att det är en höna och två tuppar. Den med blå ring är en pojke, tänk om det verkligen är ringfärgen som avgör  Alltså sammanlagt bara 4 hönor ur de 20 ägg jag började med, inte riktigt som planerat... Själv har jag fått det jag ville ha (eller jag ville väl ha en blå isbartupp men nu får jag en prickig istället), men jag hade lovat bort fler svart- och isbarhönor. Och jag kommer ihåg tuppkycklingen i fjor som såg ut som en höna jättelänge. Hoppas verkligen att alla hönor är hönor nu. Jag har massor med bilder och någon gång ska jag väl visa dem här...
lewellyn
08-09-2012, 17:44
Myosotis
09-09-2012, 13:13
Så fina Här går det inte så bra, den enda svartkycklingen som blev en höna fick marek och avlivades. Nu är favoritkycklingen, Dals-pärlhönan, sjuk igen. Först fick hon en förkylning men blev frisk med antibiotika. Nu är det något fel på ena "tassen", som min granne uttryckte det. Trodde naturligtvis att det också var marek och blev alldeles hysterisk. En vacker dag kommer jag att dö av hönsoro. Men egentligen liknar det inte svarthönans symptom så mycket som blev sämre för varje dag. Hon hade framförallt dålig balans och ingen kontroll över benen så hon blev liggande med ett ben bakåt och ett framåt (typiskt), medan Pärlan har bra balans med bara ett obrukbart ben, och hon har inte blivit sämre igår och idag. Jag vägrar att ge upp hoppet!! Hon blir mobbad nu (det blev inte svarthönan) så hon kan inte vara med de andra. Antingen får hon vara i en bur hos dem eller så bär jag omkring henne, hon sitter i mitt knä just nu. Hon är ju så jättetam och gillar att bli omkringburen så det går riktigt bra. Hon äter och dricker och småpratar, men mest sover hon. Pratade med SVA som också tyckte jag kunde avvakta. I väldigt sällsynta fall kan de tydligen tillfriskna, så om det är marek har jag bestämt att hon tillhör den minoriteten. Jag står inte ut med tanken att förlora henne också. Jag har aldrig haft en så tam kyckling.
Eva i Skåne
12-09-2012, 20:43
Hur har det gått med Pärlan?
Myosotis
13-09-2012, 15:59
Jag vet inte riktigt, ganska oförändrat. Hon sitter i min hand och småpratar just nu. Jag köpte undulatfrön till henne idag, det tyckte hon var gott!
Myosotis
15-09-2012, 15:51
Måste passa på att skriva när jag för en gångs skull känner mig lite hoppfull. Kompisen där avelsäggen kom ifrån tycker fortfarande inte det låter som marek, Pärlan har inte blivit sämre och jag tror jag ska köpa en svarthöna och en maran. Jag ville ju ha den svarthönan men när jag ringde till människan som har ursprungsflocken till mina ägg sa han att de nog skulle ha några unghönor att sälja senare, och det kan ju vara en bra tröst att få en liten svarthöna igen även om hon inte är uppväxt här. Maranen värper ju inte längre och jag verkar få en chans att köpa en begagnad maran alt. en unghöna så det blir mörkbruna ägg i äggkartongerna igen. Den ickevärpande maranen får bo kvar ändå, men hon får finna sig i att jag tjatar på henne för att hon äter så mycket och är olönsam  Just nu har hon dessutom tappat stjärten.
Myosotis
23-09-2012, 13:32
 Det går inte bra med den lilla, jag måste nog ta bort henne.  Nakenhönan ruggar extremt igen, men i år fick hon vara kvar ute eftersom det inte var lika kallt. I fjor var hon ju naken i oktober.  Isbartuppen har blivit jättestor  Undrar om isbarhönan ska börja värpa redan nu på hösten?  Svarttuppen saknar nog sin syster
Eva i Skåne
27-09-2012, 13:10
Dina foton är så bra Myo!!! Jag håller fortfarande tummarna för lillpärlan, men det har ju gått en tid nu... Du får ursäkta att jag skrattar åt "nakenhönan" Hon ser inte klok ut
Myosotis
28-09-2012, 20:29
Tack för tumhållningen men idag avlivades min Pärla.  Hon visade sig ha ett "hack" eller som en liten förskjutning i ryggraden, en skada helt enkelt som kan ha uppstått när någon råkade springa över henne eller så. Detta hade i sin tur förmodligen lett till en hjärninflammation, hjärnan var onormal. Hon blev bara sämre och sämre de sista dagarna och det blev ovärdigt. Skönt att få bekräftat att det var rätt beslut, men nu har jag skuldkänslor för att jag inbillar mig att jag kunde ha förhindrat olyckan. Jag vet, man kan inte linda in dem i bomull och be dem leva sina liv i en bunker. Men det var inte marek. Det var inte förutbestämt. Det var mitt fel. Alla övertaliga tuppar har nu flyttat till nya hem så just nu har jag 13 stycken, 11 hönor och två tuppar.
Biggan_
28-09-2012, 22:40
CITAT (Myosotis @ 28-09-2012, 21:29)  Tack för tumhållningen men idag avlivades min Pärla.  Hon visade sig ha ett "hack" eller som en liten förskjutning i ryggraden, en skada helt enkelt som kan ha uppstått när någon råkade springa över henne eller så. Detta hade i sin tur förmodligen lett till en hjärninflammation, hjärnan var onormal. Hon blev bara sämre och sämre de sista dagarna och det blev ovärdigt. Skönt att få bekräftat att det var rätt beslut, men nu har jag skuldkänslor för att jag inbillar mig att jag kunde ha förhindrat olyckan. Jag vet, man kan inte linda in dem i bomull och be dem leva sina liv i en bunker. Men det var inte marek. Det var inte förutbestämt. Det var mitt fel. Alla övertaliga tuppar har nu flyttat till nya hem så just nu har jag 13 stycken, 11 hönor och två tuppar.  Så ledsamt med Pärlan! Skönt att det inte var något som smittar iallafall!
Eva i Skåne
29-09-2012, 09:55
Så sorgligt Myo  . Jag vet ju hur mycket du höll av henne. Det är på inget sätt ditt fel att hon hade en skada. Du har ju gjort allt för att hjälpa. Skönt att du fick veta att det inte var Marek. Nu hoppas vi att det är slut på sjukdomar och skador bland dina småttingar.
Myosotis
29-09-2012, 12:18
Tack för tröst. Ja nu kan det räcka med hemskheter. Jag tror jag har glömt att berätta att isbarhönan jag sålde också är död, de tog bort henne, misstänkt marek eller kanske någon nackskada eller liknande där också. Igår körde jag hem två nya isbarhönor till dem från ett annat ställe. Den fine svarte isbartuppen som jag helst hade velat behålla själv kände igen mig när jag kom dit, han satt på min hand och la huvudet på min axel, jättegulligt. Av 20 ägg blev det alltså bara 1 (en) levande höna kvar, min blåa isbar. Hon verkar i alla fall frisk och tupparna ser också ut att må bra, de är kompisar. Häromdagen slogs svarttuppen med "Kopiahönan" från i fjor, men de lyckades aldrig avgöra vem som bestämde för att isbartuppen hela tiden gick emellan för att försvara sin bror och få dem att sluta bråka. Kan nog bli en bra tupp. Fast han får gärna sluta växa nu.
Biggan_
29-09-2012, 17:05
CITAT (Myosotis @ 29-09-2012, 13:18)  Den fine svarte isbartuppen som jag helst hade velat behålla själv kände igen mig när jag kom dit, han satt på min hand och la huvudet på min axel, jättegulligt.  Vilken härlig känsla du måste ha upplevt då!
Myosotis
29-09-2012, 17:29
CITAT (Biggan_ @ 29-09-2012, 18:05)   Vilken härlig känsla du måste ha upplevt då! Ja  och de såg det och sa att han inte är lika tam mot dem så han kände ju helt klart igen mig. Jag är så glad att jag hittat ett bra hem till honom.
Myosotis
29-09-2012, 21:32
Flemming
29-09-2012, 21:47
Beklagar alla dina motgångar på senaste tiden och nu blev du av med Pärlan... Jag funderar om dom som tog bort isbarhönan verkligen skall ha djur,tydligen inget bevisat fel på hönan utan mer gissningar. Börjar bli lite väl många "gissningar" hos folk med djur,ibland verkar dom inte vara så långt efter massproducenterna... Gör dig själv och isbartuppen lycklig,köp hem honom,han älskar dig och du älskar honom,plats finns i ditt hjärta och förmodligen även hos dig Fridens liljor Flemming
Ingela i Segersberg
29-09-2012, 21:51
CITAT (Myosotis @ 29-09-2012, 22:32) 
Myosotis
29-09-2012, 22:15
CITAT (Flemming @ 29-09-2012, 22:47)  Jag funderar om dom som tog bort isbarhönan verkligen skall ha djur, tydligen inget bevisat fel på hönan utan mer gissningar... Var det inte marek så hade hon skadat nacken eller ryggen. Vad är det för sorts liv för en höna att vara förlamad? Mitt beslut att avliva Pärlan var lika "fel" i så fall, men jag tyckte inte hon skulle behöva tyna bort avmagrad, uttorkad och förlamad. Det är ovärdigt. Hon hade slutat äta och dricka. Mareksjuka höns kvävs till döds när andningsorganen förlamas om man inte avlivar dem, tycker du det är bättre kanske? Som djurägare har man tyvärr det tunga ansvaret att bespara dem lidande ibland. Döm inte mina vänner som du inte känner för att de tog sitt ansvar! Tror du de skaffar djur för att sen slå ihjäl dem för skojs skull? Och nej, jag vill inte ha tre tuppar på 11 hönor, det sliter på hönorna och stressar dem om där är för många tuppar.
Flemming
29-09-2012, 22:29
CITAT (Myosotis @ 29-09-2012, 23:15)  Var det inte marek så hade hon skadat nacken eller ryggen. Vad är det för sorts liv för en höna att vara förlamad? Mitt beslut att avliva Pärlan var lika "fel" i så fall, men jag tyckte inte hon skulle behöva tyna bort avmagrad, uttorkad och förlamad. Det är ovärdigt. Hon hade slutat äta och dricka. Mareksjuka höns kvävs till döds när andningsorganen förlamas om man inte avlivar dem, tycker du det är bättre kanske? Som djurägare har man tyvärr det tunga ansvaret att bespara dem lidande ibland. Döm inte mina vänner som du inte känner för att de tog sitt ansvar! Tror du de skaffar djur för att sen slå ihjäl dem för skojs skull? Och nej, jag vill inte ha tre tuppar på 11 hönor, det sliter på hönorna och stressar dem om där är för många tuppar. Jag läste ordet misstänkt dvs. ej bevisat,men som du själv skriver,jag känner inte dina vänner och kan bara hoppas att dom gjorde rätt... Tuppen saknade dig och då tyckte jag att den förtjänade att komma "hem" men är det ingen plats ledig då får det naturligtvis vara...
Myosotis
30-09-2012, 08:57
Marek kan bara bevisas om man skickar in kroppen till SVA. Det spelar ju ingen roll för hönan längre, hon var obotligt sjuk eller skadad i alla fall och att marekviruset finns här och överallt vet vi ju redan om. Tuppen blev glad att träffa mig men jag tror inte att höns går omkring och saknar någon på det viset, han har fått det bra och nya hönskompisar och jag är glad att jag hittat ett bra hem till honom. CITAT (Ingela i Segersberg @ 29-09-2012, 22:51)  Ja jag tyckte det passade så bra med förgätmigejbilden, kommer aldrig att glömma henne. Att man kan bli så fäst vid en liten 327-grams fjäderboll på bara tre månader, jag står inte ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|