|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47
Myosotis
01-05-2012, 19:10
Tack Anne-li, det verkar hjälpa  Han är lite piggare redan.
Eva i Skåne
01-05-2012, 19:19
Detta är bara för tråkigt Myo  Det räckte mer än väl när din andra tupp dog så tragiskt  Tror du det kan vara samma sjukdom som den andra tuppen hade, även om jag vet att det var helt andra symtom. För att skoja till det lite i eländet så får du nog låna in en tupp till dina hönors glädje.
Myosotis
01-05-2012, 19:45
Jag kan ju inte utesluta att det är Marek, men det verkar osannolikt med tanke på att han är 5 och viruset med största sannolikhet har funnits i både min flock och där han kommer ifrån hela tiden. Varför skulle han bli sjuk just nu.
Myosotis
02-05-2012, 06:26
Han verkar må ännu bättre idag  Igår kväll gick det inte att ladda upp bilder, men nu funkar det igen. Här lyckades jag fånga araucanan på bild i landningsögonblicket. Ser ju inte klokt ut!! 
lewellyn
02-05-2012, 07:03
Usch vad tråkigt att han är dålig.. hoppas han kryar på sig snart och att det inte är så allvarligt trots allt!
Här har ruv-lusten spridit sig som en löpeld genom flocken... fem av sex hönor ligger och surar. En av dem på fyra ägg, två på varsitt redägg och två helt tomt. Jag har 25 ägg i kläckaren så det blir väl till att smussla ut lite kycklingar (hoppas på bra kläck nu men det är första gången med kläckaren och jag hade strul med tempen i början...)
En av de som ligger i tomt rede har legat tre veckor nu, och det går banne mig inte att få henne att sluta. Jag börjar bli rädd att hon ska ruva slut på sig... :/
Myosotis
02-05-2012, 09:28
Haha det är likadant här. Araucanan och den ena hedemoran är värst. Om alla fick ruva som vill det skulle jag snart drunkna i kycklingar  Kan du inte flytta ut äggen från kläckaren under hönorna? Om de nu ändå ruvar blir det väl enklast så? Du slipper tänka på temperaturen, och bebisarna får prata med mamma redan genom skalet.
Myosotis
02-05-2012, 15:33
Biggan_
02-05-2012, 21:44
Vilken linslus!
Myosotis
04-05-2012, 10:10
 Hedemora solar
Myosotis
05-05-2012, 08:10
Tuppen mår riktigt bra, det är nog penicillinet som gör verkan. Men det hela fick mig att fundera över framtiden, jag var så nära att ta bort honom och då hade jag helt plötsligt stått där utan tupp. Lite konstigt, i fjor hade jag 7...  Tänkte om man skulle försöka hämta tillbaka en av mina bebistuppar, det är en som är "för mycket" som bara ska lånas ut över sommaren, fast jag hoppas ju att de vill behålla honom sen. Men nu när jag vet att deras pappa inte var resistent mot marek är det ju bara dumt tycker jag. Det finns några olika alternativ: Köpa en tupp eller låna en tupp och kläcka fram blandraskycklingar igen och behålla en av tuppkycklingarna. Men jag har nästan bestämt mig för att köpa avelsägg och kläcka fram renrasiga kycklingar och sen behålla en renrasig tupp, så skulle jag i framtiden kanske kunna sälja avelsägg eller nåt. Jag vill ändå ha en isbarhöna, men det har inte blivit av. Hon som jag skulle köpa den av kan tänka sig att sälja några isbarägg till mig istället. Men sen funderar jag på några svarthönsägg också, jag vill ändå helst ha en svarttupp igen tror jag. Om jag födde upp både isbar och svarthöns kunde jag bestämma sen vilken tupp jag ville behålla. Min tama höna ska få ruva igen, det var ju så underbart att få vara med hela vägen, vid kläckning och allt. Jag har läst att höns ”normalt” attackerar och försvarar sina ägg/kycklingar, vet inte hur vanligt det är, men hon litar så fullständigt på mig och det gör att kycklingarna blir tama och trevliga från början. Tanken har fått fäste nu fast tuppen verkar klara sig. Hönan blir inte yngre, jag hoppas hon hänger med många år till men det vet man ju inte. Tuppen är 5 och har egentligen tacklat av länge, även om han är bättre nu får jag räkna med att han kan dö relativt snart. Och han gick för det mesta bra ihop med ungtuppen, så varför inte... Jag tror det blir kycklingar i år igen. Isbar och svarthöns är efterfrågade raser så det finns ett visst hopp om att kunna sälja överskottstuppar. Tuppen jag lånade för två år sen blev plötsligt dålig, han kan redan vara avlivad. Konstigt slump, han är ju bror till min och lika gammal (jag trodde han var ett år yngre än min men hans var ett år gammal när han fick honom). Han letar ändå efter fler hönor och behöver förmodligen en ny tupp så jag hoppas kunna övertala honom att vänta på några av mina.
Eva i Skåne
05-05-2012, 12:44
Aha, nu läste jag om myskankorna innan jag läste höns-tråden så det blev konstigt som jag skrev där. Så kul att du bestämt dig för kycklingar igen Hoppas du får tag i en bra tupp snart då. Raserna är jag inte så bra på, men båda dina tuppar var vackra, den svarte var ovanlig i mina ögon. Då blir det kanske både kycklingar och ällingar hos dig i sommar
Myosotis
05-05-2012, 19:44
CITAT (Eva i Skåne @ 05-05-2012, 13:44)  Aha, nu läste jag om myskankorna innan jag läste höns-tråden så det blev konstigt som jag skrev där. Så kul att du bestämt dig för kycklingar igen Hoppas du får tag i en bra tupp snart då. Raserna är jag inte så bra på, men båda dina tuppar var vackra, den svarte var ovanlig i mina ögon. Då blir det kanske både kycklingar och ällingar hos dig i sommar  Det blir nog en sån svart till, men det tar ju ett tag innan han blir vuxen även om vi kanske börjar nästa vecka, han är ju knappt påtänkt eller möjligen ett ägg nu. Den rasen är snäll och eftersom han får växa upp här blir han minst lika trevlig och mycket tamare.
Myosotis
08-05-2012, 21:33
Silversebrighten skulle börja värpa och nu verkar hon ha fått värpnöd  Har tagit in henne och gjort så mycket jag kunnat för att hjälpa henne. Är rädd för vad jag ska hitta i morgon bitti  Hoppas hon klarar sig.
*Stintan*
08-05-2012, 21:41
Hur menar du då att hon skulle börja värpa och fått värpnöd?
Myosotis
08-05-2012, 21:46
Värpnöd = ett ägg som har fastnat. Se t.ex. här. Att hon var på gång och skulle börja värpa har jag känt i flera dagar, de blir tyngre, mer kompakta, blygdbenen går isär och de låter på ett speciellt sätt. I natt sov hon i redet och större delen av dagen har hon suttit i ett rede och pressat, buken är uppsvälld, vingarna hänger. Jag tycker tyvärr det verkar som om något är riktigt galet. Har ingen erfarenhet av värpnöd alls, trodde mer det drabbade utslitna högvärpande hybrider.
anne-li i olofstorp
09-05-2012, 18:02
Ok Myo!!!! Nu är det dags igen för tummar och tår!!! Kniper allt jag kan!!! hoppas allt går väl!!! Kram!!!
Skeppsråttan
09-05-2012, 19:07
Vi håller också alla tummar vi kan för alla hönsen!
Myosotis
09-05-2012, 19:09
Dina tummar gör underverk, du får börja ta betalt  Sebrighten värpte ett ägg på förmiddagen och mår mycket bättre, fick gå ut sen.  Värpnöd light? CITAT (anne-li i olofstorp @ 09-05-2012, 19:02)  Ok Myo!!!! Nu är det dags igen för tummar och tår!!! Kniper allt jag kan!!! hoppas allt går väl!!! Kram!!! CITAT (Skeppsråttan @ 09-05-2012, 20:07)  Vi håller också att tummar vi kan för alla hönsen! 
Eva-Helene
10-05-2012, 13:16
CITAT (Myosotis @ 09-05-2012, 20:09)  Dina tummar gör underverk, du får börja ta betalt  Sebrighten värpte ett ägg på förmiddagen och mår mycket bättre, fick gå ut sen.  Värpnöd light?  Åh så skönt! Bra att du slapp ta sönder ägget som fastnat! Det är alltid vanskligt och svårt att veta säkert att man fått ut alla skalbitar - och att undvika göra illa hönan. Gjort det en gång och det var inte lätt alls...
Myosotis
10-05-2012, 14:21
Det är inget jag skulle våga mig på, har läst överallt att man ska överlämna det till veterinären för det är nästan omöjligt att inte skada hönan. Tyvärr mår hon nu likadant igen
Skeppsråttan
10-05-2012, 14:27
Nämen fy, stackare!!
Myosotis
10-05-2012, 17:51
 Nu mår hon ännu sämre.
Eva-Helene
10-05-2012, 18:06
Hon kanske tog ut sig? Måste ha varit en pärs för henne innan hon fick ut ägget, stackarn. Håller tummarna för att hon återhämtar sig! Du kanske kan ge henne lite mjölk? Vet att mamma gav hönsen mjölk när dom såg hängiga ut. Det skadar ju i vart fall inte...höns ääääälskar ju mjölk
Biggan_
10-05-2012, 20:46
CITAT (Myosotis @ 10-05-2012, 18:51)   Nu mår hon ännu sämre. Stackars höna och stackars dej! Hoppas en tumhållare till gör susen!
Skeppsråttan
10-05-2012, 20:50
lewellyn
11-05-2012, 06:04
CITAT (Myosotis @ 02-05-2012, 10:28)  Haha det är likadant här. Araucanan och den ena hedemoran är värst. Om alla fick ruva som vill det skulle jag snart drunkna i kycklingar  Kan du inte flytta ut äggen från kläckaren under hönorna? Om de nu ändå ruvar blir det väl enklast så? Du slipper tänka på temperaturen, och bebisarna får prata med mamma redan genom skalet. Jo några stycken tänkte jag flytta ut de sista dagarna. De ska sluta vändas på måndag så när hönsen har gått och lagt sig smusslar jag ut några ägg under vardera höna så får resten av kycklingarna hänga med ut sen... om det blir några. Jag hade tänkt ha alla mammahönsen tillsammans i en egen del av hönshuset, det borde väl gå bra? Och den kvarvarande lilla gruppen (2 hönor + 2 tuppar) för sig till en början.
Uuusch, då ska vi hålla tummar, tassar och tår då  Ooops tropde jag citerade, håller tummarna för Myos höna, inte för att dina ska komma ut lewellyn.
Myosotis
13-05-2012, 11:38
För sent tyvärr men tack ändå
*Stintan*
13-05-2012, 13:55
Eva-Helene
13-05-2012, 16:07
Flemming
13-05-2012, 19:21
CITAT (Myosotis @ 13-05-2012, 12:38)  För sent tyvärr men tack ändå Beklagar Myo
Biggan_
13-05-2012, 20:57
CITAT (Myosotis @ 13-05-2012, 12:38)  För sent tyvärr men tack ändå Så ledsamt Myo! Hoppas det vänder för dej nu, för denna våren har inte varit nådig mot dej!
Skeppsråttan
14-05-2012, 13:11
Myosotis
14-05-2012, 14:16
*Stintan*
14-05-2012, 15:39
Är den ocskå sjuk?
Eva i Skåne
14-05-2012, 17:13
Stackars dig Myo
anne-li i olofstorp
14-05-2012, 17:21
Men...... Och jag som hållit tummar, tår och vad man nu kan hålla!!! Stackare du! Lider så med dig!!!! Hoppas allt därefter nu ordnar sig! Det är du verkligen värd efter denna tunga vår!!!! Tänker på dig!!!!! Hör av dig om du vill!!! Finns här!!!
Biggan_
14-05-2012, 20:25
Tröst- o styrkekram! [attachment=69916:post_163...09093313.gif]
Hej tjejer!
Jag funderar (fortfarande) på att skaffa höns, och tittar varje vår längtansfullt mot vårt förråd där jag vet att man tidigare höll höns. Min fråga till er är bara hur mycket det luktar att ha höns? Tänkte mig en flock på 5-6 stycken.
Anledningen att jag frågar är att förrådet liggar ganska nära huset (kanske 15 meter från vår köksingång, utegården hade sträckt sig så nära som 5 meter från husväggen) och vill gärna tänka till före innan jag börjar bygga om det. Alternativet är ju att köpa ett mindre som kan stå lite längre från huset (vi har stoor tomt), men annars är det trevligt att ha dem nära huset så man kan se dem från fönstret tänker jag...
Tack för era svar till en novis
/Malin
Aleksandra
15-05-2012, 14:09
Åh vilka fina bilder i denna tråd! Jag o sambon funderar faktiskt på att skaffa ett par Hedemorahöns, någon som kanske vet vart man får tag på sådana i Örebrotrakten??
Eva-Helene
15-05-2012, 15:03
Skeppsråttan
15-05-2012, 21:27
Biggan_
15-05-2012, 22:59
Hur har du det Myo?
lewellyn
16-05-2012, 12:52
Usch vad tråkigt Myo  Hoppas verkligen att du orkar fortsätta, hönsen verkar ha det så bra hos dig!! Jag fick en liten överraskning i hönshuset i morse, hade ju inte ens hunnit fixa mor&barn-kammare...  De får gå med resten av flocken så länge det går bra nu, har tre hönor till som får sina små innan helgen. Två små wyandottekycklingar blev det av tre ägg. Det tredje skyndade jag mig att lägga i kläckaren bara ifall att det är lite sent... Jag hade ju planerat att smyga ut fler ägg till henne men se det hann jag inte med... de tre andra ligger på varsitt redägg + en som ligger i tomt rede så dit hinner jag med att smusslat ut ägg för kläckning under höna. [attachment=69964:kyckling1.jpg]
Eva i Skåne
16-05-2012, 15:26
Dessa små underbara dunbollar  Vacker höna också Lewellyn
Myosotis
16-05-2012, 19:07
Grattis till kycklingarna! CITAT (Aleksandra @ 15-05-2012, 15:09)  Åh vilka fina bilder i denna tråd! Jag o sambon funderar faktiskt på att skaffa ett par Hedemorahöns, någon som kanske vet vart man får tag på sådana i Örebrotrakten??  Kolla här. Om du inte hittar kan du annonsera själv. Hedemora verkar ha blivit rätt populär så du hittar nog. Lycka till! Moule, nej jag tycker inte det luktar om man tar bort skiten. Planera in en gödselbräda under sovpinnen och skrapa rent den varje morgon. Tack alla ni som tänker på mig, det värmer men det är så jobbigt att skriva om det och min hjärna blir alldeles bortkopplad när jag är så här orolig och ledsen så ni får ursäkta att jag inte uppdaterar. Guldsebrighten lever än. Har fått en ny sorts antibiotika så hon får en chans till, men det är alltså bölden i mungipan som kommit tillbaka och om det är marekvirus så hjälper ingenting. Det är så jobbigt, jag hade ju redan tagit det svåra beslutet och så mådde hon bättre helt plötsligt. Tuppen mår sämre igen och favorithönan haltar helt plötsligt. Om hon dör ska jag också dö så slipper jag leva utan henne.
Eva i Skåne
16-05-2012, 19:38
Myo Myo  Ska det aldrig ta slut Favorithönan önskar jag evigt liv
Flemming
16-05-2012, 19:55
CITAT (Myosotis @ 16-05-2012, 20:07)  Guldsebrighten lever än. Har fått en ny sorts antibiotika så hon får en chans till, men det är alltså bölden i mungipan som kommit tillbaka och om det är marekvirus så hjälper ingenting. Det är så jobbigt, jag hade ju redan tagit det svåra beslutet och så mådde hon bättre helt plötsligt. Tuppen mår sämre igen och favorithönan haltar helt plötsligt. Om hon dör ska jag också dö så slipper jag leva utan henne. Men jag trodde du gissade på Leukos ? Kan det vara någon insekt/bakterie eller liknande som har tagit sig in i hönshuset och gjort dom sjuka ? Allt på en och samma gång kan knappast vara en slump... Ta en dag i sänder och lider inte djuren,då tycker jag du skall låta dom få leva,naturligtvis skall dom inte lida men jag har fullt förtroende för att du kan avgöra det ! Visst är det en svår period i ditt liv men här behövs massor av positiv energi från din sida !!! Fokusera allt på att få djuren friska,tänk efter vad som kan finnas i hönsgården,vänd upp och ner på hönshuset,hitta det som kan ha smittat djuren,pyssla om dom lite extra,så att dom känner det finns hopp !!! Jämför med en människa som är svårt sjuk,mår folk bra runt omkring,då kommer det alltid lite extra energi inifrån den sjukas kropp och energi är viktigt för återuppbyggnaden...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|