|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47
Bondbönan
05-03-2012, 20:58
CITAT (Annana @ 10-02-2012, 16:07)  A.jpg Här kommer bilder på hönsens hus! Vi har de frigående i trädgården hela dagarna, det är bara om vi är borta över helgen eller så som de är instängda i buren. Men de har sin mat och vatten där så de gillar att gå där och picka på dagarna! (blev väldigt stora bilder, men visste inte hur mycket jag skulle komprimera dem) Wow! Vilket jättesmart hönshus! Jag har tänkt mig något liknande. Bor i ett villaområde på landet på Orust och hade tänkt ha en liten grupp höns. Antar att ni/du byggt huset själv? Har du någon ritning som du skulle vilja dela med dig av? Eller bara vilka mått du använt? Hur många höns bor där? /Sofia - som varje vår blir hemskt sugen på höns! men aldrig kommer till skott...
merlin68
06-03-2012, 23:37
Myo, tänker på dig och dina höns. Hoppas allt är väl och att dina djur klarar sig
Vi har använt egna idéer, men med inspiration från andra! Jag har inga ritningar, men jag kan skicka dig ett PM på de saker jag minns och hur vi byggde. Just nu har jag två gnälliga barn här, men jag fixar under dagen när de sover!  CITAT (Bondbönan @ 05-03-2012, 20:58)  Wow! Vilket jättesmart hönshus! Jag har tänkt mig något liknande. Bor i ett villaområde på landet på Orust och hade tänkt ha en liten grupp höns. Antar att ni/du byggt huset själv? Har du någon ritning som du skulle vilja dela med dig av? Eller bara vilka mått du använt? Hur många höns bor där? /Sofia - som varje vår blir hemskt sugen på höns! men aldrig kommer till skott...  Hur går det Myo? ......
Myosotis
07-03-2012, 18:45
Nu har jag fått svar. CITAT Mikroskopiska fynd: Vid den mikroskopiska undersökningen påvisades följande: I vänster lunga, mjälte och njurar sågs en tumörspridning/malignt lymfom. I luftstrupe sågs en kraftig blodig inflammation/hemorrhagisk trakeit.
Patologanatomisk diagnos: Malignt lymfom/Mareks sjukdom. Akut blodig inflammation i luftstrupe/hemmorhagisk trakeit
Bakomliggande orsak till den akuta blodiga inflammationen i luftstrupe kunde inte fastställas. Infektiös laryngotrakeit/ILT kunde varken bekräftas eller uteslutas helt.
*Slutar läsa om ILT och börjar läsa allt om Marek* Ännu mer förvirrad, ännu fler frågor. Marekvirus finns tydligen överallt där det finns höns, men de flesta insjuknar inte. Ska jag bli lättad nu?
Myosotis
07-03-2012, 19:06
Och just det, den goda nyheten höll på att drunkna i oron: Den andra bebisen har värpt sitt första ägg idag!! Här är en bild på några aktuella ägg: [attachment=68421:_gg.jpg]
merlin68
07-03-2012, 19:27
CITAT (Myosotis @ 07-03-2012, 18:45)  Nu har jag fått svar. *Slutar läsa om ILT och börjar läsa allt om Marek* Ännu mer förvirrad, ännu fler frågor. Marekvirus finns tydligen överallt där det finns höns, men de flesta insjuknar inte. Ska jag bli lättad nu? Ja jag tror att du kan bli lite lättad nu  . De flesta hönor får ju viruset men har ett medfödd immunförsvar mot sjukdomen så förhoppningsvis förblir de flesta eller alla av dina andra hönor friska. Har kollat lite på sjukdomen och den finns ju "överallt" där det finns höns. Vaccination verkar vara vanligt i masshållning - kanske kan du vaccinera dina hönor mot sjukdomen + ILT ?
Hoppas det är bra Myo
Meriona
07-03-2012, 21:53
jag hade ingen aning om att höns kunde få så många sjukdomar.  Men det låter ju bra ändå, visst måste dödligheten vara mindre om den är så vanlig? Kram Myo!
Myosotis
08-03-2012, 09:21
Ja alltså förhoppningsvis kommer jag inte märka mer av sjukdomen nu. Att vaccinera när de redan har viruset är väl helt meningslöst? Och när det gäller ILT så har jag ju tidigare informerat mig om vaccination, men bedömt att riskerna överväger fördelarna  Men den stora frågan är vad jag ska göra med badrumshönan. Läste att Sebright drabbas hårt av Marek och att de därför ofta vaccineras, så jag ska nog börja med att ta kontakt med uppfödaren. Hon mår bättre och verkar relativt pigg och glad, men fortfarande lite andningsproblem. Tycker synd om henne som får sitta ensam inne i evigheter, men jag vill inte släppa ut henne innan hon är frisk och om det nu är Marek det hon har så utsöndrar hon en massa virus - risken för att de andra ska insjukna ökar nog med mängden virus de utsätts för - och det vill jag ju inte riskera. Dessutom kunde de ju inte utesluta ILT (varför inte det?). Att avliva känns idiotiskt eftersom hon nu mår så pass bra. Jag är helt villrådig.
Myosotis
08-03-2012, 11:10
Skruttis
08-03-2012, 12:00
Men stackars dig Myo.  Jag har inte läst i tråden på ett tag och fick syn på det här först nu. Din vackra tupp som var så ung dessutom.... Fy vad hemskt. Här håller vi alla tassar och tummar för att dina andra familjemedlemmar inte ska bli sjuka. Du får ett jättetröstekram av mig.
Myosotis
08-03-2012, 12:07
Tack!
Eva i Skåne
08-03-2012, 14:28
Skönt mitt i eländet att din fina tupp inte hade ILT. Han var så vacker, bilderna ger honom inte full rättvisa Jag har läst några länkar om Marek nu och det verkar inte lätt att ta ställning till vad du ska göra med badrumshönan, men som jag läser borde inte prognosen för överlevnad vara stor, men du skriver att hon är piggare. Ja, nån ska ju vara undantaget från regeln. Du kanske ska låta någon höna få ruva en kull i alla fall och få en egen resistent hönsfamilj? Att obduktionsprotokollet inte helt utesluter ILT tror jag faktiskt bara är ett sätt för dom att gardera sig.
Biggan_
08-03-2012, 14:46
Du är i mina tankar Myo! Badrumshönan tycker jag förskräckligt synd om. Stackare som inte får vara med i flocken! Även om hon piggnar på sej så vet du ju inte om hon smittar dom andra om du släpper ut henne när du tror hon är frisk. Usch, vilket dilemma! Hoppas nu att dom andra får vara friska. En stor kram från mej!
Meriona
08-03-2012, 15:39
Säger precis som Biggan, det var så fint sagt så jag hänger på! Otroligt vackra bilder igen Myo! Tänker på dig!
Håller också tummarna ! Och speciellt för "lilla" Dottie / raggsockan / tvättmaskinshönan ! Krya på dig !
Myosotis
10-03-2012, 13:02
Oj förlåt, har jag glömt att säga det? Plymouth rocken (tvättmaskinshönan) mår bra, det var inget fel på henne, hon bara började värpa igen. Bevisfoto:  CITAT (Eva i Skåne @ 08-03-2012, 14:28)  Du kanske ska låta någon höna få ruva en kull i alla fall och få en egen resistent hönsfamilj? Inte helt lätt utan fertil tupp  man får hoppas på ett gudomligt ingripande i så fall, typ jungfrufödsel. Men efter att de ätit upp kyrkan tror jag inte den chansen är så stor. Men allvarligt så sparar jag faktiskt ägg. Hönan sparar spermierna ett tag, så om man byter tupp måste man vänta 2-3, helst 4 veckor innan man kan vara helt säker på att det är den nye tuppen som är far. De som var aktiva innan han dog har blivit befruktade av honom och de äggen ligger i lagom temperatur och jag vänder dem. Bara fall i fall, från början utgick jag ifrån att alla skulle dö så det kändes som det enda jag kunde göra. Antwerpenhönan trodde jag kanske skulle fundera på att börja ruva, men hon ångrade sig nog. Idag visade den svarta unghönan tecken på att vilja ligga kvar på äggen, men hon har lite diarré annars så jag är orolig för henne. Om jag vill ha kycklingar senare måste jag köpa eller låna tupp, detta är sista chansen att få kycklingar som det är nu. För inte så länge sen hade jag 5 tuppar för mycket, ödets ironi. Funderar på att hämta tillbaka en av mina bebisar om det går, en finns inte längre (den som jag skulle ha behållit om jag hade behållit en), fick något fel på kammen. Fast egentligen vill jag inte ha två tuppar, det bara blev så ju. Det här med resistens, den döde tuppens mamma är frisk tack och lov, och hans pappa, den lånade svarttuppen, lever och mår bra. Lantraser och araucana/araucanablandningar (grönvärpare) sägs tillhöra de raser som sällan eller aldrig insjuknar i marek, liksom maran. Så det var ingen blandning man skulle misstänka var i riskzonen. Men om jag nu skulle kläcka fram kycklingar skulle han vara far till dem, inte så bra med tanke på ärftligheten. Och hans två döttrar kanske inte blir gamla  , det skulle ju vara den som värper gröna ägg som skulle vara intressant att avla vidare på, ännu mer inavel, ännu större risk för marek kanske... Förresten har jag frågat uppfödaren; badrumshönan är vaccinerad! Men enligt SVA kan det vara marek hon har i alla fall.
Biggan_
10-03-2012, 13:39
CITAT (Myosotis @ 10-03-2012, 13:02)  Oj förlåt, har jag glömt att säga det? Plymouth rocken (tvättmaskinshönan) mår bra, det var inget fel på henne, hon bara började värpa igen. Bevisfoto:  Inte helt lätt utan fertil tupp  man får hoppas på ett gudomligt ingripande i så fall, typ jungfrufödsel. Men efter att de ätit upp kyrkan tror jag inte den chansen är så stor. Skönt att höra att du har humorn i behåll trots allt sorgligt och alla motgångar! Raggsockshönan, numera kallad tvättmaskinhönan, är min favorit!
Eva i Skåne
10-03-2012, 20:21
Duger inte den tuppen du har kvar???
Flemming
11-03-2012, 10:02
Myo: SVA skriver bl.a. "I luftstrupe sågs en kraftig blodig inflammation" kan det ha varit något hårt och vasst som tuppen har stoppat i munnen/näbben och fått den i "fel" hals ? Om jag inte är helt fel på den så skall dom ha snäckskal och dessa är ganska så vassa även om dom blir krossade...
En ren gissning från min sida men det kan kanske även höra ihop med tumörspridningen.
Skönt att dom andra har hälsan!
Meriona
11-03-2012, 14:41
Eva gammeltuppen verkar vara steril. Tyvärr. För han är både mycket trevlig och toksnygg. Myo, jag håller verkligen alla tummar jag kan för att ingen mer av dina småttingar ska insjukna!
Eva i Skåne
11-03-2012, 15:35
Aha, Meriona. Det visste jag inte. Inte impotent iaf som i hönan Agda.
Myosotis
12-03-2012, 17:05
CITAT (Eva i Skåne @ 10-03-2012, 20:21)  Duger inte den tuppen du har kvar??? Nej han gör ju inte det tyvärr  Det var ju därför jag till slut lånade en tupp efter flera misslyckade försök att få kycklingar. CITAT (Flemming @ 11-03-2012, 10:02)  ...kan det ha varit något hårt och vasst som tuppen har stoppat i munnen/näbben och fått den i "fel" hals ? Nja verkar mycket långsökt tycker jag. Men jag är ingen veterinär så jag kan inte utesluta det, fast nog verkar det troligare att det hängde ihop med cancern.
Myosotis
17-03-2012, 17:53
Favorithönan har börjat värpa!  Ny äggbild (bara för att skryta med vilka söta servetter jag köpt): [attachment=68581:EierServiette.jpg]
Meriona
17-03-2012, 18:26
WOW, vilken cool bild Myo! Vem har värpt det långsmala ägget i övre högerkant?
Eva i Skåne
17-03-2012, 19:50
Gott Myo
Biggan_
17-03-2012, 21:33
Vilka fina ägg!...och söta servetter!  Någon äggfärg lär du inte behöva till påsk!
Myosotis
18-03-2012, 15:27
CITAT (Meriona @ 17-03-2012, 18:26)  Vem har värpt det långsmala ägget i övre högerkant? Dvärgwyandotten.
Myosotis
23-03-2012, 11:10
Idag har badrumshönan värpt sitt andra ägg, det första kom i förrgår. Jag märkte att det var på gång och ställde in ett provisoriskt rede för ett tag sen. Hon kan nog flytta ut snart, så mycket bättre som hon mår. Unghönan har inte diarré längre och känns inte lika mager längre, så nu intalar jag mig att hon mår bra, att det var något annat. Ännu lugnare skulle jag bli om hon började värpa igen.
Skruttis
23-03-2012, 11:37
Vad skönt att det gått lite åt rätt håll i a f Myo. Jag fortsätter hålla tummarna för dina familjemedlemmar! Vilka jättefina ägg du har fått. Håller med Biggan att du inte behöver färga dem till påsk. Man blir glad när man ser dina servetter. Om du visar dem för dina fåglar kanske de också vill ha randiga strumpor.
Meriona
23-03-2012, 14:44
Hoppas det fortsätter i samma riktning!
anne-li i olofstorp
23-03-2012, 16:50
CITAT (Skruttis @ 23-03-2012, 11:37)  Vad skönt att det gått lite åt rätt håll i a f Myo. Jag fortsätter hålla tummarna för dina familjemedlemmar! Vilka jättefina ägg du har fått. Håller med Biggan att du inte behöver färga dem till påsk. Man blir glad när man ser dina servetter. Om du visar dem för dina fåglar kanske de också vill ha randiga strumpor.  Men herrenadå!!! Har dom inte randiga strumpor?`?????? !!!! Sätt nu igång och sticka med en gång!!! Där har du ju lösningen!!!! (Kram! Håller fortfarande tummar, tår och armbågar och vad det nu är!!!)
Myosotis
23-03-2012, 18:55
Men jag kan inte sticka  Mamma är jätteduktig på att sticka strumpor så jag får väl be henne helt enkelt. Och det här med äggen är också för sent, har redan målat en massa [attachment=68698:_gg.jpg] Tack för alla hållna tummar!
Anki på Öland
23-03-2012, 20:18
Du är ju bara helt fantastiskt duktig att måla dina ägg! Blir sååååå otroligt imponerad!!!
Ingela i Segersberg
23-03-2012, 20:18
Åååååh, vilka vackra ägg, Myo.  Otroligt fina!!!
Meriona
23-03-2012, 21:50
jag döööööör! ....... Mailar nog istället för att skriva här.
Eva i Skåne
24-03-2012, 09:18
Vilken konstnär du är Myo!! Dom är helt underbara Kul att det verkar vara på rätt håll med dina hönor också.
*Stintan*
24-03-2012, 09:59
WOW så många helt underbart fint målade ägg!  Verkligen imponerande! Otroligt duktig är du Myo!
Myosotis
24-03-2012, 11:53
heinrich_stubel
25-03-2012, 23:31
Har tre stycken höns. Den ena heter per-olof, den andre per-elof, och den tredje per-åke.
Myosotis
28-03-2012, 14:18
Unghönan har börjat värpa igen!  Hon verkar må bra nu.  I och med det har jag idag för första gången i världshistorien fått TRE gröna ägg på samma dag!  Har alltid bara haft en eller två grönvärpare samtidigt.
Biggan_
28-03-2012, 17:20
Grattis Myo!  Så lagom till påsk och allting!
Kryddan03
28-03-2012, 17:59
CITAT (Myosotis @ 28-03-2012, 15:18)  Unghönan har börjat värpa igen!  Hon verkar må bra nu.  I och med det har jag idag för första gången i världshistorien fått TRE gröna ägg på samma dag!  Har alltid bara haft en eller två grönvärpare samtidigt. Vem behöver guldägg när det finns gröna? Kul!
Meriona
28-03-2012, 18:59
Grattis Myo!
Nostalgia
29-03-2012, 09:24
] CITAT (Myosotis @ 28-03-2012, 15:18)  Unghönan har börjat värpa igen!  Hon verkar må bra nu.  I och med det har jag idag för första gången i världshistorien fått TRE gröna ägg på samma dag!  Har alltid bara haft en eller två grönvärpare samtidigt. Här har det hänt mycket sedan jag var in sist märker jag,  till dig Myo ,skönt att det verkar gå åt rätt håll igen  hahahaaa du är härlig du  lika tokig som jag när det gäller glädjen över att ha höns  I helgen fick jag tillökning, tre stycken Plymouth Rock och en Blandis (hönserihöns bakom denna ) 2 veckor gamla
Myosotis
29-03-2012, 09:57
Grattis till söta kycklingar!  Har du kläckt fram dem eller köpt som kycklingar? Du vet att man kan könsbestämma Plymouth Rock redan som kycklingar med hjälp av nackfläcken? Har du försökt?  (Stulen bild) Höna till vänster. Idag har jag hittat ett maranägg under hönshuset  förmodligen från igår så då fick jag 8 ägg igår!  Så roligt att hon har börjat värpa!!
Myosotis
29-03-2012, 18:20
Åååååh så fint Myo!
Myosotis
30-03-2012, 14:23
3 gröna ägg idag igen
evelina
30-03-2012, 15:44
Vilken fin bild!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|