Full version: Höns
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47
Wilmer
CITAT (Myosotis @ 04-10-2011, 22:08) *
Nu har jag fått bekräftat att allt verkar vara som det ska med denna höna så nu vågar jag visa bilden. Har aldrig varit med om en så kraftig ruggning hos någon höna, fjädrarna bara faller av henne i stora sjok och ligger i drivor överallt. Stackarn, hon måste ju frysa!

Du kan väl sticka Myo -fear-.gif
Myosotis
Nej jag kan ju inte det!
omk
Sy, då ?
Ett litet förkläde i varm fleece, som hängs om halsen och sen knyts ihop på ryggen/gumpen ? MED hål för benen, naturligtvis ! rolleyes.gif
Flemming
Köp en Poncho och tvätta den i 95°
Massor av plats för vingarna...
Wilmer
giggle.gif
Flemming
Fuskade lite snabbt i Photoshop...
Biggan_
CITAT (Flemming @ 06-10-2011, 22:36) *

rotfl.gif

Så fin hon blev! wub.gif
Myosotis
biggrin.gif Så bra. Täcker den magen?
Flemming
CITAT (Myosotis @ 06-10-2011, 22:59) *
biggrin.gif Så bra. Täcker den magen?

Ponchon är förminskad och originalet täcker hela bilden dvs. hon kan campa i den...

Tack och godnatt
Wilmer
rotfl.gif Nu fick jag ett gott skratt inför sängdags, så Myo, bara att börja SY istället....
Meriona
CITAT (Flemming @ 06-10-2011, 22:36) *

wub.gif Gu så snyggt!

Flemming Hönornas riddare. biggrin.gif
Nostalgia
[quote name='Myosotis' date='25-09-2011, 19:46' post='1466380']

wub.gif
Myosotis
Hej Nostalgia! smiley_small_hug.gif Hur har det gått med dina kycklingar?

CITAT (Nostalgia @ 08-06-2011, 20:43) *
[attachment=61432:DSCN3146__800x392_.jpg]
I väntans tider smile.gif

Om allt går som det ska så lovar jag att lägga in bilder på kycklingarna också, fast det dröjer ca 2- 3 veckor sweatingbullets.gif
Minimika
Lävla lävlävel!!!

Måndag var ingen bra dag! Det började med att min vackraste höna, Tant Brun, betedde sig väldigt underligt. Hon gick bara för sig själv, inte med dom andra hönsen.
Hon var ensam inne i hönshuset och stökade i ett värprede så jag tänkte att hon kanske hade tänkt börja lägga ägg även om det är tidigt för en Orpington vid 5 månader.
Tänkte att hon får väl hålla på. Vädret var fint så hundarna var ute på gården, ytterdörren stog öppen och jag sprang in och ut.
På eftermiddagen när jag fixat mig lite fika såg jag att en del av hönsen kom från skogsbrynet, men inte alla. Var ut och kollade och då kom en av tupparna springande, väldigt upprörd. En av hönorna fattades och när jag tittade närmare på dom andra såg jag att Tant Brun var avryckt alla fjädrar på gumpen, hade en reva på magen och flera sår uppe på ryggen. Hon såg lite moloken ut men inte döende.
Den saknade hönan kom plötsligt tjutande från skogen, i upplösnigstillstånd men helt oskadad.

Vid närmare undersökning av Tant Brun upptäckte jag att hon tyvärr hade ännu fler skador, bröstskinnet upprivet, ett djupt jack uppe på ryggen och buken riven. Tog ett beslut att det var allt för plågsamt för henne och att nödslakt var nödvändigt.
Jag har slaktat åtskilliga tuppar och tror mig veta hur man gör. Vad som hände kan jag inte riktigt förklara men det slutade med att hönan dog och jag hade huggit mig i handen. Akuten, 12 stygn och antibiotika...

Vad hade då hänt? Hundarna var oskyldiga eftersom dom var inhägnade på gården. Duvhöken hade aldrig kunnat slå en höna där i skogen, allt för tät växtlighet.
Återstår en räv. Vi har haft skabbräv runt oss tidigare i sommar och gissar att nu har vi en till. Ingen frisk räv borde våga sig så nära, 40 meter från huset, med hundarna ute. Tyvärr hade väl Tant Brun fortsatt sitt beteende med att gå för sig själv och blev ett lättare byte.
Nu blir det till att försöka locka hit den igen, inte med hönsen dock, så att vi får den skjuten.

Jag saknar min Tant Brun! och har jäkligt ont i handen!

LÄVLA LÄVLÄVEL!
Biggan_
Du milde himmel, vilken katastrofal dag! sad.gif

Stackars, stackars dej och dina hönor! trostar.gif
smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif
Myosotis
crying.gif Stackars dig!! trostar.gif Hoppas handen blir bra snart, tillräckligt sorgligt att ha förlorat en höna. När räven tog mina första höns var det mitt på eftermiddagen, jag hade precis kommit hem och släppt ut dem, men sen gick jag tyvärr en liten promenad. Hörde senare att förmodligen samma räv hade tagit höns på en annan gård några kilometer bort och att den var helt orädd. Den såg inte skabbig ut men kan ju ha varit sjuk ändå eller så är vissa individer bara såna. Det kan ha varit mård också som tog din höna, och duvhök är inte alls uteslutet, de lever och jagar i skogen med favoritbyten som ekorre och nötskrika. De är helt otroliga på att manövrera och utnyttjar vegetationen så de kan överraska bytet, det hade varit typiskt duvhök men i så fall kanske en ung oerfaren eftersom hönan lyckades fly.

Kan du hindra hönsen från att gå till skogsbrynet ett tag? För vem det än var så kommer den säkert tillbaka...
Myosotis
En bra hönslänk: Äggproduktion i ekologiskt lantbruk

Väldigt utförligt och verkar mycket korrekt. Har bara skummat texten än så länge, ska skriva ut den istället.
Freeky
Jippi,en hönstråd!Jag har en massa höns,ska försöka ladda upp bilder när jag kommer hem!
Verona Grönjord
Hej!
Vad roligt att hitta hönstråd i odlingsforumet!
Jag bor i glesbygd, och har 25 hönsfåglar i min nuvarande flock.
Två intressen som ju passar väldigt bra ihop är ju höns respektive trädgård. Med tanke på gödslet!! Ett mycket trevligt livligt inslag är de också - fåglarna!

Jag har QS
Smålandshöna
Isbar/Appenzeller(grönvärpare)
Barnewelder
Wyandotte och Hedemorahöna.

Till våren utökar jag beståndet! Såå himla trevligt att kläcka kycklingar hemma i köket!!

Mina favoriter är QS (Silveruddsrasen - Queen Silvia). Fåglarna är både vackra och trevliga/sociala. Och lägger mycket ägg. När jag sitter ute hos mina fåglar en stund flyger de upp på min axel, rygg eller klättrar upp på huvudet och "rättar till" frisyren!

Fler bilder kan man ju dela med sig av framledes....men till att börja med...QS när de var lite yngre, och några olika ägg för dagen! :-)

Hälsar Verona!

[attachment=65777:Cilla_1_odla.nu.jpg]

[attachment=65778:Cilla__3_odla.nu.jpg]

[attachment=65779:_gg_odla.nu.jpg]

Verona Grönjord
CITAT (Myosotis @ 04-10-2011, 22:08) *
Nu har jag fått bekräftat att allt verkar vara som det ska med denna höna så nu vågar jag visa bilden. Har aldrig varit med om en så kraftig ruggning hos någon höna, fjädrarna bara faller av henne i stora sjok och ligger i drivor överallt. Stackarn, hon måste ju frysa!

Hej!

Jag kan bara ytterligare bekräfta att allt är som det ska med denna höna. Det är inte alls ett ovanligt beteende: Att de själva plockar sig på magen. Det är ett lite vrickat ruvningsbeteende och kan förekomma närhelst på året. Jag vet man kan bli förskräckt och tro att fågeln är sjuk (eller skulle frysa). Men helt ok och frivilligt! Det är alltså inte alls frågan om någon ryggning.

Hälsar Verona :-)
Myosotis
w00t.gif Ja vad roligt med två nya hönsägare här! Ser fram emot bilder. Spännande raser, berätta allt om dina Queen Silvia och Smålandshöna!

Verona: Jo, det är ruggning det är frågan om och inte plockning. Det där var bara början, hon tappade fjädrar i stora sjok och fick flytta in i badrummet ett tag för att hon frös så. Sen var hon piggig som en igelkott över hela kroppen ett tag och nu börjar hon likna en höna igen och har flyttat ut till de andra. Alla ruggar ju nu, hon gör det bara lite mer intensivt än vad jag är van vid.

Biggan_
Vilken favör att få vara inne i värmen när man fryser! Du är mån om de dina du Myo! kompiskram.gif

Jag kom att tänka på HÖNAN AGDA när jag såg bilderna! biggrin.gif

Edit ändrade bara ett stavfel! yes.gif
Myosotis
Det var svårt att veta hur jag skulle göra, man kan inte fråga hönan men eftersom hon bara stod och skakade av köld stod jag inte ut med att se henne så längre. När hon kom in slappnade hon av och verkade lugn och nöjd så då fick hon fortsätta vara inne. Inga problem att vifta med handdukar och liknande, riktigt cool höna det där smile.gif
Eva-Helene
Åh! wub.gif

Om jag föds till höna nästa liv, får jag komma och bo hos dig då Myo? shy.gif
Myosotis
Du är välkommen smiley_small_hug.gif Jag skulle inte ens slakta dig om du slutade värpa.
Eva-Helene
wub.gif thanks.gif kram2.gif
omk
Har, idag, varit på hönsutställning på Strömma lantbruksskola.
Jösses !! Det var ett förskräckligt galande, men i olika styrka och tonhöjd. biggrin.gif

De minsta var Svensk och Holländsk dvärg, 500 gr (där fanns även en norsk höna, Järhöna, som såg liten, tuff och sprättig ut).
De största, Kochin, låg på 4,5 kg !! Vilka jättar !! -fear-.gif

Såg även många andra sorter, bl a Indisk Stridshöna (mycket vacker, ögonkontaktsökande, såg inte ut som en "stridis" direkt) och några sorter med "plymer" på huvudet (som mest verkade vara i vägen), tror de hette Spetshätta, eller ngt likn.

Det fanns även ankor i olika format. De absolut vackraste var Vit Mignon ! wub.gif

Trots denna noggranna granskning, håller jag mig nog till små, lätta hönor, OM jag skaffar mig några. Annars får det bli Mignon !
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 28-10-2011, 16:13) *
Du är välkommen smiley_small_hug.gif Jag skulle inte ens slakta dig om du slutade värpa.

giggle.gif
Myosotis
Vad roligt med hönsutställning omk! Blir lite avundsjuk.

CITAT (omk @ 30-10-2011, 18:15) *
Det var ett förskräckligt galande, men i olika styrka och tonhöjd.

biggrin.gif Visst är dvärgtuppar värst? De har så gälla röster.

Järhöns verkar trevliga, skulle kunna tänka mig en sån. De finns som dvärg också.

Håller med, Indisk Stridshöna liksom andra stridshöns är väldigt vackra. Fast egentligen är de kanske fula snarare, men det är något med dem som gör att jag inte kan sluta titta på dem.

De där raserna med tofs har jag just lärt mig att de kan ha deformerade skallar med hjärnskador som följd så det är inget som jag skulle vilja ha. Typiskt människan att bara avla på utseendet.
omk
CITAT (Myosotis @ 31-10-2011, 13:09) *
Järhöns verkar trevliga, skulle kunna tänka mig en sån. De finns som dvärg också.

Ja, det var dvärg-norsk-järhöns som fanns där. Såg VÄLDIGT intressanta ut ! Pigga och tuffa.

Jag ska ju, OM (eller NÄR ...) jag skaffar mig höns, "bara" ha dem som några trevliga, krafsande "trädgårdsarbetare", liksom. Bryr mig inte så mkt om ev ägg eller perfekt rastillhörighet, eller vad det kallas.

Men de får inte vara FÖR stora och ändå ska de kunna hålla en nyfiken katt stången. Dessutom kunna gå fritt och helst inte flaxa iväg FÖR långa sträckor.

Myo, dina bilder på den ruggande hönan, ser ut som ett pass på "Friskis-och-Svettis" ! biggrin.gif
Böja halsen nedåt; böj, böj. Sträcka benen; sträck, sträck. Och sen dricka lite vatten ... a0a.gif

Edit; hon ser bedrövlig ut, men ändå SÅ söt ! yes.gif
Myosotis
biggrin.gif Annars satt hon mest still faktiskt, de blir nog trötta av att rugga.

Ännu mer avundsjuk, jag vill också se dvärgjärhöns. Du tog inga bilder? Hur stora är de? Verkade de lugna eller hispiga? Är det en ras du funderar på?
Myosotis
CITAT (omk @ 01-11-2011, 02:36) *
Edit; hon ser bedrövlig ut, men ändå SÅ söt ! yes.gif

Ja jättesöt. Hon är väldigt cool också. När tvättmaskinen var igång skulle hon av någon anledning sitta uppe på den. Såg rätt kul ut när den centrifugerade. Tidningen gled i sidled så jag fick rädda henne flera gånger. Men om jag satte ner henne från tvättmaskinen hoppade hon bara upp igen. Kanske var det varmt om magen.

Meriona
Jösses vad brett! ohmy.gif
Men så söt bild på tvätthönan! wub.gif
Biggan_
Det är minsann inte alla som har en innehöna!
Men tror du hon vill vara ute sedan när du skämt bort henne?
För du sitter väl och myser med henne mest hela tiden! flirting.gif
Myosotis
Hon flyttade ut igen för ett tag sen, och det ville hon, hon saknade sina kompisar och ville sandbada. Fast hon badade två gånger under den tiden också när det var soligt och relativt varmt.

Men det stämmer, vi umgicks mycket då för det v ar ju synd om henne som var så ensam. Jag gömde också solrosfrön i ett papprör så hon fick hacka och krafsa på det för att komma åt godiset, den leksaken blev populär!
Wilmer
Å så söt, på tvättmaskinen och allt smiley_small_hug.gif
omk
CITAT (Myosotis @ 01-11-2011, 11:28) *
Ännu mer avundsjuk, jag vill också se dvärgjärhöns. Du tog inga bilder? Hur stora är de? Verkade de lugna eller hispiga? Är det en ras du funderar på?

De var ungefär som dvärghönorna (svensk o holländsk) i storlek, något större kanske, men definitivt under kilot. Brunmelerade, liksom viltfärgade, som en fasanhöna ungefär. Inga fjädrar på benen / fötterna.
Sprätte ganska bra, men verkade både lugna och tuffa. Reagerade inte nämnvärt när det sprang (och hoppade) förbi mänskobarn på bara ½ meters håll. Jag har ingen aning om de kan näpsa en katt.

Jag skulle verkligen kunna tänka mig denna sort. Isf skulle de gå fritt och göra lite "trädgårdsarbete" men enl infon på buren, så flyger de bra ...
Jag vet inte, det KAN ju vara bra (om de bara flyger högt för att komma undan katt, räv osv), men jag vill verkligen inte behöva oroa mig även för dem, om de flyger långt och inte kommer hem på kvällen.
(Det räcker bra med sonen och katterna ...)

Edit; kameran hade maken med till Danmark ... (Tog han några bilder, då ? NÄ, inga ALLS !!)

Edit 2; lilla "Dottie", SÅ söt och verkar varm om lilla magen ....
Myosotis
Det är ju en norsk lantras, i alla fall den stora varianten, och lantraser brukar klara sig bra själva så jag skulle nog kunna tänka mig att det går bra med katten. Mina katter rör inte hönsen, men det finns ju tyvärr katter som jagar höns.
Om du lär dem var de bor är det nog inga problem med att de går långt bort och inte kommer tillbaka, normalt går höns in frivilligt på kvällen. Vissa raser är mer benägna att sätta sig uppe i träd för att sova och då blir de uppätna under natten, vet inte om det gäller dvärgjärhönan men det är inget du behöver gå och oroa dig för nu tycker jag, antagligen går det bra. Flyga långt bort gör inte höns, de är marklevande och går mest. Att de skulle flyga lite längre bort skulle i så fall bara hända om de blev skrämda av ett rovdjur.
Azola
tummenupp.gif Du är för underbar Myosotis, räddar lilla hönan när hon fryser. Fast hade elen av någon anledning pajat i mitt hönshus vid sträng kyla...hade jag nog gjort samma sak. Skönt att hon är ute igen och mår bra.
Minimika
Lite nya bilder tagna i dag. Hönsen älskar att vara ute trots 6-7 minusgrader på morgonen.

[attachment=66099:IMG_2034.JPG]

Gullan tyckte att HON skulle vara med på bild. Linslus!

[attachment=66100:IMG_2035.JPG]

Vackre Axel håller på att vara en stor pojke nu. Tur att han inte envisas med att sitta på min axel längre. Däremot myser han gärna i knät nån stund.
Ha en riktigt fin helg!
Myosotis
Oj vad stora de har blivit! Så söta de är, särskilt hon som vill vara med på bild wub.gif Och stilig tupp! Verkar vara en mycket lugn och trevlig ras. Hur är de när man håller i dem, sprattlar de?
Minimika
Hej Myosotis!

Ja dom är rejält stora nu och har nog inte vuxit riktigt klart ännu. Alla som hälsar på tycker dom är ruskigt stora -fear-.gif
Jag ser fram emot att börjar lägga ägg för dom lär ju också bli av rejäl storlek!

Jag har bara positivt att säga om Orpington! Dom är väldigt sociala, lugna och trevliga. Precis som alla varelser är dom ju olika som individer, en del lite mer försiktiga och en del, linslusen Gullan, väldigt närgångna. Flera av dom uppskattar verkligen lite mys i knät. Visst kan dom spralla lite när man lyfter dom men tar man det bara lugnt kurar dom gärna ihop sig och lägger sig nöjt ner.
Tupparna Axel och Lillen är riktiga favoriter, och Bettan, och Cilla, och... ALLA!
Ska försöka ta lite fler bilder och lägga upp här.

Ha det gott!
Maria
Minimika
Fick chansen att ta fler bilder på en gång då hönsen plötsligt var utanför fönstret. Bara ta kameran och gå ut!

Tuppen Lillen.

[attachment=66125:IMG_2044.JPG]

Mulliga Cilla.

[attachment=66126:IMG_2042.JPG]
Minimika
Ett par till.

Av dom 10 kycklingarna jag kläckte fram i kläckaren blev det 2 tuppar, resten hönor. Äggen köpta från Skåne och dom är rent gula. Småpojkarna har inte fått namn och ska inte sparas. Önskar jag hittade nån som vill överta dom men...
Här är dom i alla fall på bild.

[attachment=66127:IMG_2039.JPG]

Bettan.

[attachment=66128:IMG_2041.JPG]

Kan inte låta bli att ta med en närbild av Axel flirting.gif

[attachment=66129:IMG_2037.JPG]
Myosotis
Jättefina bilder!
CITAT (Minimika @ 13-11-2011, 13:41) *
Av dom 10 kycklingarna jag kläckte fram i kläckaren blev det 2 tuppar, resten hönor.

ohmy.gif Oj vilken tur!
Biggan_
Fina pippisar! Axel är väldigt ståtlig tycker jag! wub.gif
Wilmer
Jättefina!
Myosotis
Tog en dålig bild på en tvärrandig dvärgorpington i somras som jag tyckte var väldig fin också.

Myosotis
Håller på att gå igenom gamla bilder.

Snötupp, mycket ovanlig ras.

Biggan_
CITAT (Myosotis @ 19-11-2011, 12:55) *
Håller på att gå igenom gamla bilder.

Snötupp, mycket ovanlig ras.

giggle.gif Säkert utrotningshotad!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon