|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47
De är så fina Myosotis!! Tydligen kloka också
Myosotis
07-05-2009, 09:14
Jaa. Den stora svarta kan läsa. Tuppen var mest intresserad av bilden på framsidan.
Han ville nog hellre ha hönsboken tuppen, tror du inte det  .
Myosotis
08-05-2009, 08:54
Oj, oj, oj, ni måste titta på Johanna O´s hemsida!!! Så fantastiskt vackra bilder och bra texter och rent allmänt välgjort! Johannas Hemsida
*Ulrica*
16-05-2009, 18:56
NU! har vi fått tag på höns!Jag har annonserat på några fjäderfäföreningar och idag fick jag ett telefonsamtal. Det finns 5+1 stycken 10-veckors Sussexhöns att hämta om 2 veckor (ja, då är de ju 12 veckor). Vi ville ha en stor kombinationsras som även ruvar. Sån här färg har de.Tror ni det funkar att köpa en grupp så unga höns om man är nybörjare? Om hönorna och tuppen är syskon så kanske det blir inavel ifall de får kycklingar? Så nu får vi sätta fart och bygga färdigt! Utegården är nästan klar och det mesta har vi koll på. Men jag hittar ingen stans information om hur stor in/utgången ska vara för stora höns? Något förslag? Det ska bli jättespännande!
Myosotis
16-05-2009, 19:47
Grattis!! Så kul! De är jättevackra. Jag blev förtjust i en grupp unga tama sussexhöns på en utställning en gång, det måste vara trevliga höns. Hönsgenetiken gör att om de inte redan är väldigt inavlade ska det inte vara några problem att para syskon, min favorithönas föräldrar är helsyskon, jag skulle inte ha gjort så om inte alla helt övertygande hade sagt att det var helt ofarligt. Hon är nu 5 år gammal och har aldrig varit sjuk. Jag visste inte heller hur stor ingången skulle vara, så jag mätte hönsen eller rättare sagt den stora svarta hönan. Med en bur och lite brädor gjorde jag en genomgång och la godis på andra sidan. Minskade öppningen och kollade om hon fick plats. Öppningen behöver inte vara särskilt stor! När hon skrapade i la jag till några centimeter. Det är inte jättenoga men den behöver å andra sidan inte vara onödigt stor heller (rovdjur, kyla). Att det är en ung syskongrupp är nog bara en fördel. Min flock är så blandat till ålder, storlek och dominans, så det blir tyvärr rätt mycket käbbel. Syskon är nog lite snällare mot varandra.
*Ulrica*
16-05-2009, 20:04
Det låter bra då! Man tycker att 12 veckor låter lite (van vid hundar) men i hönsålder är det väl inte så lite...
Fast jag kan inte vänta tills de kommer med att göra öppningen. Får leta lite mer efter mått...
Myosotis
16-05-2009, 20:21
Min är 24 bred och 30 hög.
*Ulrica*
17-05-2009, 07:56
Ja, då blir det nåt sånt då. Hellre lite för stor än lite för liten väl?
Meriona
17-05-2009, 08:00
Vilka fina hönor du kommer att få Ulrica! Funderar du på namn redan?
*Ulrica*
17-05-2009, 08:21
Namn? Oj... näe inte alls... Det blir nog lytes/beteendenamn som kommer när vi lär känna dem om jag känner oss rätt! Alternativt namn som Bengt-Åke, Britta, Ulla, Kerstin, Gunilla och Margot.
Meriona
17-05-2009, 08:42
Jag känner en tjej vars tupp heter Sune. Din son kanske har några kul förslag...
*Ulrica*
17-05-2009, 18:34
Två frågor:
Hur får man hem hönsen i bilen? Flyttkartong med hönsnät över?
Vi tänkte ha torvströ på golvet i hönshuset för då kan jag ha det i trädgården sedan. Ska jag kompostera det separat eller lägga det tillsammans med trädgårdskomposten?
Eva-Helene
17-05-2009, 18:42
Flyttkartong funkar alldeles utmärkt. Det räcker med några kraftiga tejpbitar - höns blir förvånansvärt lugna när dom väl är inne i en stängd kartong.
Gödseln kan du göra vilketsom med. Men det luktar ju mindre om den ifall du blandar den i komposten...
Myosotis
17-05-2009, 18:45
Nej, jag tycker du ska ha dem i en kartong bara, mörkt alltså. Det blir lugnast så. Ser de ut vill de komma ut, är det mörkt blir de lugna. Du kan ha alla i en stor kartong, då blir de nog lugnare skulle jag tro. Mina första tre fick jag i varsin pappkasse  , funkar det också. Tänk på att ha tidningar i botten så inte botten blir blöt och går sönder när du lyfter. Enklast är ju om nuvarande ägaren tar de på pinnen på kvällen, det är bara dumt att stressa dem genom att jaga dem runt runt i dagsljus. Så kan de tillbringa natten i kartongen och du hämtar dem på morgonen. Eller så åker du dit en sen kväll och plockar dem själv från pinnen, så gjorde jag när jag hämtade min Åsbohöna. Släpp ut på morgonen. Kompostfrågan kan jag inte svara på.
Chamomille
17-05-2009, 18:59
Föresten. Sambons pärons höns, blev sjuka, tappade fjädrar och la ägg utan skal, vad var det??
Edit: Skrivfel.
Myosotis
21-05-2009, 12:22
Det finns många sjukdomar och parasiter, svårt att säga så här. Har de tillgång till kalk i tillräcklig mängd?
Eva-Helene
21-05-2009, 13:06
Mest troligt så var det bara dags att rugga. Vissa värphönsraser får man i stort sett tvinga att rugga! Det gör man genom att ge dom snålt med foder i några dagar (minns inte hur många). Om hönsen bara får äta Värpfor så kan ruggningen också utebli - deras kroppar blir stressade och äggläggningen blir för intensiv. Det är orsaken till att äggproducenterna har sina höns tills dom blir högst 1½ år.
Myosotis
22-05-2009, 11:09
Jag ska bli mormor!!!  Sedan igår ligger min tama höna på 6 ägg. Nu får ni hjälpa mig att hålla tummarna att det blir 6 hönor. Det är en bekant som vill ha grönvärpare, jag ska själv behålla en höna. Jag hade bara 6 ägg, de andra var redan för gamla, men vid något senare tillfälle när han har en höna som vill ruva och min stora svarta värper igen (hon gör ett uppehåll just nu) ska han få gröna ägg av henne också, de är mörkare. Anlaget verkar vara rätt så dominant så jag hoppas att de blir grönvärpare.
Chamomille
22-05-2009, 11:37
CITAT (Myosotis @ 21-05-2009, 13:22)  Det finns många sjukdomar och parasiter, svårt att säga så här. Har de tillgång till kalk i tillräcklig mängd?  Joo. De har full tillgång till kalk. Hade.. Det är avlivade.
Myosotis
23-05-2009, 14:43
 I väntan på kycklingarna en bild på den blivande mamman när hon själv var liten. CITAT (Chamomille @ 22-05-2009, 12:37)  Joo. De har full tillgång till kalk. Hade.. Det är avlivade.
Meriona
23-05-2009, 17:52
CITAT (Myosotis @ 23-05-2009, 15:43)  Nämen - oiiiih vilka stora fossingar hon ser ut att ha.... Så sött!
*Ulrica*
24-05-2009, 17:38
Idag flyttade vi in en 3 meter hög schersminbuske till hönsens utegård. Med en traktor och en massa svett och slit gick det till slut...  nu får hönsen fin skugga. Är det någon idé att plantera perenner, typ prästkragar i utegården, typ vid stängslet? Eller blir de uppätna/uppdragna/nedtrampade etc.?
Huggorm
25-05-2009, 19:19
CITAT (*Ulrica* @ 24-05-2009, 18:38)  Är det någon idé att plantera perenner, typ prästkragar i utegården, typ vid stängslet? Eller blir de uppätna/uppdragna/nedtrampade etc.? Dom lär inte bli långlivade tyvärr, höns äter det mesta och provsmakar resten noggrant
messermark
02-06-2009, 04:46
[attachment=35741:IMG_3506.JPG] Här är mina första två kycklingar, 8 veckor gamla
Myosotis
02-06-2009, 05:32
Så fina!
*Ulrica*
04-06-2009, 21:31
Jag lovar att visa bilder snart men först en fråga: Vi hämtade våra höns förra fredagen. De är ca. 12 veckor gamla, en tupp och 5 hönor. Där de bodde förut hade de ingen traditionellt hönshus och jag fick ingen helt klar uppfattning om hur de spenderade nätterna, utegårdarna var inte mer än ca. 120 cm höga med nättak över och det fanns små låga hus eller skjul. Problemet hos oss är att de inte går in i hönshuset av sig själva på kvällen utan de hoppar upp på ett lågt litet tak som vi har över en sandgrop i utegården. Även ikväll när det regnade hade de satt sig där för att sova. Vi har ömsom lockat och ömsom "schasat" in dem på kvällarna och då har de sovit i en liten hög precis innanför dörren på golvet och skitat ner en massa där och på varandra. De har inte gjort minsta försök att ta sig upp på pinnen fast de har en stege. De kan däremot gå in i hönshuset under dagen och vara där längre stunder, särskilt då det blåser för de är jätterädda för blåsten... Varför vill de inte gå in på kvällen och hur ska vi få dem att sätta sig på pinnen på natten? Annars är de jättecharmiga och fina och kommer springande så fort vi kommer för att få sig något gott. Jag ska ta bilder på dem, huset och deras utegård så ni får se.
160kvm stort hus
05-06-2009, 08:08
Åh jösses va jag längtar efter höns!
Men jag har ju fortfarande problemet vart jag ska ha dom på ex vintern. En enkel sommarboning går ju att snicka ihop, men ett vinterhus?
Letar för fulle efter ex gamla bodar, lekstugor osv som man kan isolera... Städade ur vedboden, men om det ska på isolering och annat blir det nog för trångt. Högt i tak iofs, men hönshus i tvåplan? Nja...
*loggar in på blocket*
Hej! Jag har haft höns i ca 10 år. När jag får nya så brukar jag göra som farmor gjorde! Lyfter helt sonika upp dem på pinnen. Det brukar ta någon vecka, sen fattar de galoppen. Att de inte går in kan vara för att de känner sig osäkra. Ny miljö, nya ljud och lukter. Visst är det ljuvligt med höns. Efter en omfattande brand hösten-05, förlorade jag en mycket omsorgsfullt framtagen grupp höns. Nu har vi byggt ett nytt stall med hönsavdelning. Nya pullor är på plats. Jag har två surhönor som ligger och ruvar sedan i förrgår. En Brahma och en Aracuana. Jag har nu olika raser, men blir det kycklingar så blir det såklart korsningar!! Lycka till med din flock! Piafia
*Ulrica*
05-06-2009, 10:15
Piafia! Jodå jag har nog försökt ta en höna från lilla taket ute för att flytta in och sätta på pinnen. Varpå hönan fick panik och började skrika och kränga så vilt att jag blev rädd och inte vågade hålla fast den. Jag vill ju inte skrämma ihjäl de stackarna... Att försöka fånga en vaken höna är ju helt lönlöst och resulterar bara i att hönsen blir stressade och jag trött och svettig. Jag funderar på om vi skulle låna några vuxna höns som är vana att gå in på kvällen och vid att sitta på pinne så att de kan "lära" ungdomarna hur det ska gå till... Eller flytta ned pinnen till 20 cm ovan golvet i hönshuset för att se om de hoppar upp och sover på den då...
lenaandersson
10-06-2009, 20:22
Nu blev jag sugen, har haft höns dvärg kockin i 10 år, men detta är andra sommaren utan höns, Jag blev så sugen när jag läste denna tråd. vad jag längtar efter små trippande hönor, mina var jätte tama. Men när dom går lösa i trädgården så är man alltid rädd för höken och räven och det är mkt skönt att slippa. Jag har spart min ägg kläckare, så har jag hönshuset kvar, men höns gården var slut. men där har jag en hund gård nu i stället som jag har två ras katter i nu, när jag vill påta själv i trädgården. jag skulle lätt kunna skaffa höns igen men frågan är vad jag gör av katterna då.
CITAT (*Ulrica* @ 05-06-2009, 11:15)  Piafia! Jodå jag har nog försökt ta en höna från lilla taket ute för att flytta in och sätta på pinnen. Varpå hönan fick panik och började skrika och kränga så vilt att jag blev rädd och inte vågade hålla fast den. Jag vill ju inte skrämma ihjäl de stackarna... Att försöka fånga en vaken höna är ju helt lönlöst och resulterar bara i att hönsen blir stressade och jag trött och svettig. Jag funderar på om vi skulle låna några vuxna höns som är vana att gå in på kvällen och vid att sitta på pinne så att de kan "lära" ungdomarna hur det ska gå till... Eller flytta ned pinnen till 20 cm ovan golvet i hönshuset för att se om de hoppar upp och sover på den då...  Ulrica? Har du ljus i hönshuset? Det brukar funka fint med att sätta upp en lampa för att just locka in hönsen vid skymningsdags. Inga höns gillar (normalt iaf) inte att vara ute när det börjar skymma starkt. Eller vänj dom vid att få lite matrester i hönshuset. Här räcker det att man visar sig och hela flocken kommer flygande, jag brukar slå med skeden i matbunken för att locka dom.
Myosotis
12-06-2009, 18:55
Igår kväll var det tre veckor...  Fortfarande inga kycklingar...  När är det lagom att ge upp hoppet?
Ge äggen några dagar till, det är säkert på gång nu!
*Ulrica*
12-06-2009, 20:11
CITAT (CillaM @ 10-06-2009, 21:39)  Ulrica? Har du ljus i hönshuset? Det brukar funka fint med att sätta upp en lampa för att just locka in hönsen vid skymningsdags. Inga höns gillar (normalt iaf) inte att vara ute när det börjar skymma starkt. Eller vänj dom vid att få lite matrester i hönshuset. Här räcker det att man visar sig och hela flocken kommer flygande, jag brukar slå med skeden i matbunken för att locka dom. Ja, nu har vi kommit på en ny metod. Vi har förlagt utdelning av säd till "läggdags" så när man kommer med sädbunken så hoppar dom så glatt in! Men det där med att sova sittandes på en pinne har de inte alls fattat. Nu har vi flyttat ner pinnen till 30 cm ovan golvet men det hjälpte inte. Varför hoppa upp på pinnen när man sover så bra på golvet...
Myosotis
12-06-2009, 22:29
CITAT (CillaM @ 12-06-2009, 21:00)  Ge äggen några dagar till, det är säkert på gång nu!  Tack, det var precis vad jag behövde höra nu. Jag gillar inte att ge upp. Kul att det inte är kört än!
Hej !ja jag har som bla mina största önskningar att ha höns gärna då Svarthöns !men eftersom vi bara får bygga ett visst anntal kvm på sjötomt så är det ingen plats kvar för hönshus  Men nu fick jag veta av en vännina att det finns ett hönseri här utanför precis i närheten där man kan köpa eller hyra hönor och sedan lämna in dom på vinterförvaring tills nästa vår !visst låter det superbra ?eller vad säger ni ? Kram Motti
Myosotis
14-06-2009, 08:45
Meriona
14-06-2009, 18:31
Kan man inte lysa dem och se, Myo?
Apropå hur mycket och långt höns knallar iväg när de får gå helt fria så tycks det bero på ras. I varje fall är det så här. Våra orpington har alltid varit hemkära och hållit sig i storsett på stallplan med någon liten avstickare en bit in på gräsmattan. Mycket lätta och behändiga att släppa ut en liten stund och sedan valla in. Senaste gänget gick nästan in av sig själva när jag sa till dem. Gotlänningarna sprider sig "för himlens alla vindar" och ränner ut i skogen, går till grannen, splittras upp i små grupper på 2-3 djur osv. De går inte in förrän det är sena kvällen - oavsett vad matte tycker om saken ... Har hört att andra har bättre pli på sina Gotlandshöns dock. Till saken hör att australorpington är en stor, tung kombinationsras och Gotlanshöns en smidig och allert lantras som är utpräglad goda fodersökare. (Varför måste de söka i mina blomrabatter??? De saknar inte annat utrymme)
*Ulrica*
14-06-2009, 18:42
CITAT (Ramoth @ 14-06-2009, 19:39)  (Varför måste de söka i mina blomrabatter??? De saknar inte annat utrymme) De ser väl att du "söker" där och antar att det finns fina godbitar just där!
Alla äggen är ju inte befruktade på en gång och så fort hönan fått ihop ett gäng ägg, brukar vara från flera hönor då varje höna gärna lägger i samma rede, så lägger sig hönan. Men starttiden räknas från ruvningen, någon hönsexpert sa till mig för många år sedan att befruktade ägg kan ligga upp till 20 dagar utan höna (troligen mörkt och ganska svalt) men så fort ägen kommer in under en ruvande höna sätts hela livsprocessen igång. Ge inte upp än Myosotis, kanske de första inte var befruktade men de sist lagda äggen kan mycket väl vara det.
Myosotis
15-06-2009, 09:28
Tyvärr, de har inte lagt själva utan alla ägg är från en höna. Jag samlade in dem och förvarade dem efter konstens alla regler, möjligen om luftfuktigheten kan ha varit för hög. Hönan låg på gipsägg så länge. Så bytte jag ut gipsäggen mot ruväggen och sen dess har hon legat där. Nu är det väl dags att ta dem ifrån henne så hon får äta upp sig, men det känns taskigt. Hon är ju så tam och tillitsfull så jag har fått hålla på med henne hur mycket som helst, titta på äggen, mata henne på boet etc.
*Ulrica*
15-06-2009, 10:36
Så tråkigt Myosotis! Hoppas det går bättre nästa gång! Hönan kanske blir sugen att ruva snart igen?
Våra höns fortsätter att sova på golvet, trots att de nu har en pinne 30 cm ovan golv. Jag kanske få acceptera att de vill sova på golvet helt enkelt. Läste någonstans att tyngre raser kan föredra det. Bara lite rädd att de käkar sin egen avföring när de söker säd i ströet...
Myosotis
15-06-2009, 10:50
Det blir kanske för sent för i år, nu måste hon först vila, hon är så mager efter ruvningen.
Konstigt att dina inte vill sova på pinnen, har inga tips direkt, men jag hörde på radio en gång om en som hade tagit hand om några "koncentrationsläger"-höns, när de är förbrukade brukar de ju avlivas så han räddade dem och lät dem flytta in till sina höns. I början låg de bara på golvet, de är ju helt störda stackarna. Varje kväll lyfte han upp dem på pinnen och varje morgon lyfte han ner dem. Så småningom började de äta och gå omkring osv. som normala höns men flög fortfarande inte upp på pinnen med de andra. Han fortsatte envist att lyfta dem upp och ner och helt plötsligt efter några månader tror jag det var så fattade de och flög själva upp. Höns är alltså inte alltid mottagliga för all inlärning, men rätt som det är så fattar de. Nu är inte dina höns psykiskt störda men de kanske helt enkelt inte har lärt sig vad pinnen är bra för. Jag skulle göra som han i radion och hjälpa dem så kanske de inser fördelarna senare.
*Ulrica*
15-06-2009, 10:56
En gång lyfte jag upp tuppen men han hoppade ju bara ner igen. Att hålla på att jaga dem och hålla fast dem bara för att få dem att sitta på pinnen vet jag inte om det är en så bra idé. Men jag ska försöka iallafall...
Myosotis
15-06-2009, 11:06
Nej, att jaga dem är ingen bra idé alls, då blir de bara stressade och mindre tama. Är de stressade vill de inte sitta kvar på pinnen så det blir meningslöst också. Testa att ta dem när de har lagt sig på golvet och det är mer eller mindre mörkt.
*Ulrica*
15-06-2009, 11:26
Hm... mina höns är nog lite knasiga... Öppnar jag dörren efter att de har gått och lagt sig kommer de springande jätteglada och tror att jag kommer med godsaker till dem och då är man där med jagandet igen. Det räcker att jag öppnar grinden till utegården så vaknar de. Kanske jag ska prova att smyga ut, tyst som en ninja mitt i natten och försöka flytta på dem...
Myosotis
16-06-2009, 08:48
Ja, kommer de springande är det inte mörkt nog. Opraktiskt årstid för det här, du får ju vänta jättelänge tills det blir något så när mörkt.
*Ulrica*
16-06-2009, 14:02
Ja, jag går nog och lägger mej långt innan de har lust att sova...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|